Ve Vysokých Tatrách se chystají postavit první ferratu

Ve Vysokých Tatrách se chystají vybudovat první ferratu. Má být hotova do konce roku 2019. Povede z Mlynické doliny jedním z žeber Soliska a skončí těsně pod vrcholem Předního Soliska.


Informoval o tom slovenský deník Korzár. Podle něho to má to být první ferrata ve Vysokých Tatrách:

Vo Vysokých Tatrách pribudne nová ferratová cesta

Vrchol Predného Soliska od severu, autor: Martin Vavřík, Wiki - Public domain

Vrchol Predného Soliska od severu (autor: Martin Vavřík)

sth   [úpravy] 06:52 07.09.2018

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Už taky07:40:57 07.09.2018
Zrovna jsme si říkali jak je dobře, že se to Tatrám vyhýbá. A už je to tady. Doufám že za chvilku nebude hromosvod v severce MKŠ.
Petr J.odpovědět 
 Re: Už taky17:57:47 07.09.2018
Co? A co vsechny ty retezy nejen na turistickych cestach?
odpovědět 

 i Tatry?!08:07:14 07.09.2018
to snad ne, už i Tatry ... tohle je fakt neštěstí, pak už přijde jen stezka v korunách stromů ne?
Lenkaodpovědět 
 Re: i Tatry?!09:39:40 07.09.2018
koruna stromu je uz v Bachledovej doline
odpovědět 
  Re: i Tatry?!16:52:43 07.09.2018
a ještě ve Žďáru :-).
Nerfodpovědět 
   Re: i Tatry?!06:06:49 08.09.2018
Žďár n.S. ještě není na Slovensku, ale Bureš a Gašparko na tom makají, ty nic netušící chudáčku
:-)
https://bachledka.sk/en /news/
PKodpovědět 

 No konečně08:14:18 07.09.2018
No konečně. Na jedné feratě bude za sezónu tolik spokojených lidí, kolik jich nebude na žádné lezecké cestě za celou její existenci. A to jsem lezec.
Tak proč nevyužít tatranský potenciál? I tak toho na lezení zbyde mraky.
goatodpovědět 
 Re: No konečně08:37:38 07.09.2018
Přesně tak. Začínám nesnášet názory hloupých a omezených lezců ohledně ferrat.
Lukášodpovědět 
  Re: No konečně09:34:11 07.09.2018
Co na to návštěvní řád Tanapu? Bude se jednat o značený turistický chodník?
Lodpovědět 
   Re: No konečně18:01:42 07.09.2018
Tak mohlo by to byt stejne, jako stavajici tatranske ferraty, ehm useky s retezy.
odpovědět 
  Re: No konečně09:47:12 07.09.2018
+1 (!!!)
odpovědět 
   Re: No konečně11:04:38 07.09.2018
+2 (!!!!)
Todpovědět 
  Re: No konečně09:55:38 07.09.2018
Proč skutečnost, že se někomu nelíbí ferraty, musí být nutně znakem hlouposti a omezenosti lezců, kteří tento názor zastávají?
Martinodpovědět 
   Re: No konečně10:06:58 07.09.2018
Oni jim to vůdci a tvrdý místňáci stejně vymlátěj, jak je v Tatrách zvykem. Řetězy ve flašce a do Baranieho tam vydrželi cca týden :-) #TatryBezŽeleza :-D
odpovědět 
    Re: No konečně10:52:23 07.09.2018
Nevymlatej, z toho budou mit prave guidi prachy, jak budou tahat turisty po ferate, pujcej vybaveni, atp. Odstraneni retezu z chodniku byl beztak prave tah smerem k tomu, aby tam chodilo min lidi samo a radeji si brali guida, kdyz tam neni ceho se drzet :)
Todpovědět 
     Re: No konečně16:49:55 07.09.2018
Další věc je, že pokud někdo někomu vymlátí feratu, tak si koleduje o to, že faratista oplatí stejnou mincí.
odpovědět 
    Re: No konečně18:02:55 07.09.2018
Co, vsak Tatry jsou hodne plne zeleza. Mas ho dokonce i v mistech, kam turisti nesmi. Evidentne to teda mistnakum nevadi, kdyz si ty svy kopce tim zelezem tak hojne osazeli.
odpovědět 
    Re: No konečně18:10:18 07.09.2018
A nebyly ty retezy v Flasce nahodou na miste, kde byly retezy od pradavna? Nebo si je pletu s jinejma retezama?
odpovědět 
 Re: No konečně11:08:05 07.09.2018
stručně, výstižně.
odpovědět 

 ferratový maniak09:47:00 07.09.2018
Čokař se přestěhoval do Popradu?
Humrdodpovědět 
 Re: ferratový maniak11:04:55 07.09.2018
:D :D :D !!!
odpovědět 
 Re: ferratový maniak13:13:59 07.09.2018
Z Jizerek ko vyhnali...
Jirkaodpovědět 

 začátek konce10:39:42 07.09.2018
Začátek konce...
odpovědět 

 prokletí tater12:10:31 07.09.2018
tatry mají smůlu, a posledních 70 let smůlu měly. jak padla dolů železná opona, tak to byly jediné bez problémů dostupné (vele) hory pro skoro celý evropský ostblok (julky byly v jugoslávili, která pro čecha či enderáka byla napůl jako západní německo, a rusko bylo holt rusko, tam se dostat bylo skoro těžší než do západního německa), a tak tam bylo přelidněno a turistilo a lezlo se v zástupech jak na čilkůtu. železná opona padla, ale geograficky je to furt jen pár desítek kilometrů dlouhý hřeben, který je spádový a nejbližší pro slovensko, severní moravu, půl uher a celé polsko (nemluvě o pribaltu). tatry jsou pod extrémním tlakem návštěvnosti a některé napohled přiblblé a extrémní ochranářské excesy jsou zoufalými pokusy tu návštěvnost nějak ukočírovat. to se samozřejmě pere se snahou místních (a nejen těch, taky přespolních korporací a taktéž mafiánů) si zarobit co nejvíc.

v této situaci může být feráta, je-li dobře natrasovaná, věc přírodě docela prospěšná, která stáhne adrenalinumilovné návštěvníky z okolí a některým jiným lokalitám odlehčí. jestli je to koncipováno a myšleno takto, potom i takový vášnivý odpůrce jireských kletrštajgů takovou drátěnku vlažně podporuje.
Lukas B.odpovědět 
 Re: prokletí tater14:40:06 07.09.2018
Lukas B.
A čo keď to bude začiatok ?
PKodpovědět 
  Re: prokletí tater15:06:13 07.09.2018
to netuším. tuším, že tatry si ochranu zaslouží, a tuším, že ekonomické tlaky jsou silné (a je jich víc, od hotelierů po vůdce), ale co z toho je nejsilnější, to věru netuším.
Lukas B.odpovědět 
   Re: prokletí tater06:27:07 08.09.2018
Musíme sa jasne rozhodnúť, či chceme na tomto území národný park pre prírodu a ľudí, alebo ‚lunapark‘, ktorým sa TANAP stáva. Tieto dve veci sa na tom istom mieste vylučujú,“ konštatoval Najvyšší súd
https://www.aktuality.sk/clanok/570964/nechcime- z-tatier-alpy-nova-lanovka-do-nasich-velhor- nepatri-tvrdi-poslanec/
http://www.aketatrychceme.sk /projekt-kyvadlovej-lanovky/
PKodpovědět 
 Re: prokletí tater20:53:34 08.09.2018
Trochu se bojím, že feraty spíš návštěvníky přitahují. Je to podobný lunaparkový prvek jako stezky v oblacích. Ještě bobovka a single traily a bude to komplet. 10 způsobů jak zažít Tatry! To chcete! Všichni! A zaráz!
Lucodpovědět 

 Otazka15:10:38 07.09.2018
Podotykam jsem lezec podprumerny,v Ta rach mam vylezenych nekolik klasickych cest-nechapu zde odpurce proc jsou tak moc proti feratam postavenym na pro horolezce nelezenych terenech?
Michalodpovědět 
 Re: Otazka16:44:07 07.09.2018
1) Tak zrovna Solisková žebra jsou v posledních desetiletích lezená hodně. 2) Mám pocit, že jde o princip.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: Otazka17:02:56 07.09.2018
Zrovna minulý týden jsem se rozplýval, že v Tatrách žádná ferata není, ale asi se musí jít s dobou.

Z principu jsem taky proti. Kdyby neexistoval klientelismus a podobné neduhy naší společnosti, řekl bych: „Dobře, ať pár ferrat vznikne, dáme tomu jasná pravidla a omezení.“. Bohužel jsme my i Slováci východ. Tady se v pondělí řekne nikdy a v sobotu už má kamarád starosty vilu v CHKO nebo NP.
Martinodpovědět 
   Re: Otazka18:07:23 07.09.2018
A ty ruzny retezy za ferratu nepovazujete? V cem se to lisi?
odpovědět 
    Re: Otazka16:14:32 10.09.2018
ad 18:07:23 07.09.2018
žiadne reťaze v Tatrách neboli myslené ako ferata.
Reťaze cez Priečne s., Prielom a na podobných chodníkoch sú historická záležitosť, súčasť prechodov,

Mimo chodníkov
- na Jordánke nedávno opravené, na vrchole zlaňák - reťaze z Lomničáku na L.sedlo : väčšinou staré kramle, zmiznuté reťaze doplnené, lebo slúžia aj pre lanovkárov a astronómov.
- zmiznuté reťaze vedľa Fľašky (do Veľkej Zmrzlej d.), neboli doplnené, lebo to nie je značkovaný chodník. Na Baranie s. sú akotak použiteľné

Obe Gipsiho "feraty" sú reťaze kvôli urýchleniu nástupu záchranárov na akciu.

Ferata HZS je v lome v T.Kotline
PKodpovědět 
     Re: Otazka10:24:42 12.09.2018
Tak v tom pripade je to jednoduche. Staci o vznikajici ferrate rici, ze neni myslena jako ferrata. Pak uz to zelezo lezeckou obci bez problemu projde, stejne jako prochazi vsechno ostatni zelezo.
odpovědět 
 Re: Otazka18:06:22 07.09.2018
Tak to uz takova lezecka klasika - existujeme jen my, nikdo jiny na to nase hriste nema narok.
odpovědět 
  Re: Otazka08:30:45 13.09.2018
Přesně! Ostatní ať sedí v kancelářích, tloustnou a makaj na firmy, které lezci následně obešlou s žádostí o sponzorský dar na nějaký ten větší projektík.
odpovědět 
  Re: Otazka08:38:30 13.09.2018
Přesně! Ostatní ať sedí v kancelářích, tloustnou a makaj na firmy, které lezci následně obešlou s žádostí o sponzorský dar na nějaký ten větší projektík.
odpovědět 

 Krok zpět... 17:14:19 07.09.2018
Je to rozhodně krok zpět. Obzvlášť v TANAPu, kdy není dostatek financí na údržbu stávajících exponovaných chodníků. Prielom do VSD např., nebo chodníky zrušené. Do Mengusovského sedla, Chalubinského vrata, nebo starý chodník přes Strelecké polia. Smutný diktát peněz...
jaroušodpovědět 
 Re: Krok zpět... 10:00:59 12.09.2018
Diktat penez nevim , ale ted uz chybej jen feraty v Josemiiitu , to si tam pak zajedu "zalest" v duchodu:-))
ps: snad ti amici nebudou tak pitomi, samo zertuju.
odpovědět 
  Kanaďané už jsou infikovaní07:09:05 13.09.2018
https://www.petzl.com/INT/en/Sport /News/2017-9-6/Via-Ferrata -climbing-in-Quebec
PKodpovědět 

 Nevím19:44:30 07.09.2018
Sám nevím, zda být pro nebo proti. Faktem je, že feraty vlastně vnikly jako výstupové cesty do postů za 1 světové války. A možná pak byly následně rozšiřovány a upravovány, možná i kvůli kšeftu a ziskům, stejně jako je tomu u lyžařských lokalit.  (Alpské země mají výrazné zisky z turismu).  Čili je tu jakási tradice. V Tatrách se o nějaké podobné tradici dá těžko mluvit.A tak se zastáncům oné původní panenské přírody ani moc nedivím.Té totiž ubývá stejným tempem, jako zabíraná území a zisky dewelopmerů....
HonzaKodpovědět 

 Alpy vs. Tatry 20:11:58 07.09.2018
Páni,  podaktorí porovnávate Tatry s Alpami. Jedna dlhšia dolina je skoro ako celý TANAP. 
PKodpovědět 
 Re: Alpy vs. Tatry 20:59:28 07.09.2018
A ještě bez Slováků :-)
odpovědět 
  Re: Alpy vs. Tatry 06:02:28 08.09.2018
:-)
skús napísať alpskú dolinu/feratu, kde ruka človeka ešte nepoložila nohu Slováka
PKodpovědět 
   Re: Alpy vs. Tatry 10:52:32 08.09.2018
Tak asi slovenská ruka byla položená již všude, důležité je, že tam nezůstala :-)
odpovědět 
   Re: Alpy vs. Tatry 13:16:05 08.09.2018
Tuhle jsem v Alpách potkal chlápka, co měl batoh napěchovaný uřezanýma nohama Slováků a pokládal je na feratě po všechn policích..
odpovědět 

 Dvoudrát08:15:48 08.09.2018
jsem pro,ale udělal bych ji rovnou dvoupruhovou, aby se dalo předjíždět. Tuhle jsem byl v polsku na Orli perči a byla zacpaná jak D1 u Průhonic.
P. odpovědět 
 Re: Dvoudrát04:46:52 10.09.2018
Dobrý nápad, podaj návrh na stavebný úrad obce Štrba
PKodpovědět 

 ferata19:37:21 09.09.2018
ferata, je OK, ale bez Čechov by to bolo lepšie a bezpečnejšie.
mkodpovědět 
 Re: ferata04:49:56 10.09.2018
tipnem si : lysohlávka ?
PKodpovědět 
 Re: ferata16:17:28 10.09.2018
trepeš 3,14čoviny, Čechov nám netreba, vystačíme si sami
http://www.prievidzky-klub-vht-plus .estranky.sk/clanky/rok-2018/ skalka-feratky.html (RIP)
https://www.hzs.sk/typy-aktualit /turisti-potrebovali-pomoc-na-ferrate- v-slovenskom-raji/
PKodpovědět