Nová pravidla pro pojmenovávaní nových cest

Poslední dobou přibylo od lezecké veřejnosti mnoho stížností na některá nevhodná pojmenování nových prvovýstupů. Zejména starší lezci, zvyklí na klasické názvy jako např. JV hrana nebo Čihulova spára a podobné, si jen těžko zvykají na dnes módní košatá pojmenování nových cest.

Většina lidí ze současné lezecké špičky už totiž svým prvovýstupům nedává jméno, které by nějak vystihovalo charakter cesty, ale chtějí projevit své ego i jakýmsi literárním způsobem. Někteří autoři dokonce mají dopředu připravený seznam názvů a nové cesty dělají pak jen proto, aby světu ukázali, jaký mají literární talent. Bohužel ne každý se narodil s básnickým střevem, a tak jsou najednou průvodce a vrcholové knihy zaplaveny názvy cest, které nevypovídají nic o jejich charakteru, jsou mnohdy zbytečně dlouhé, často vulgární nebo s pravopisnými chybami.


Moc dlouhé, navíc v cizím jazyku

foto by © archiv Lezec


Situací se před nedávnem začalo zabývat i vedení ČHS, které uznalo, že se stávajícím stavem je potřeba něco udělat. Výkonný výbor tedy na svém zasedání  minulý týden rozhodl o zřízení jazykových komisí  při všech oblastních vrcholových komisích. Tyto komise se budou sestávat z nejvzdělanějších členů OVK s přihlédnutím k humanitním oborům a budou do budoucna dbát na korektní pojmenování nových cest. Nově se tedy bude schvalovat i název cesty. Dle doporučení VV s účinností od 1. 6. 2020 se připouštějí jen názvy klasické jako např. Severní spára, Normální cesta a pod, nebo pojmenování podle prvovýstupce, jako je např. Oldova cesta nebo Fifanův sokolík. Přípustné budou jen maximálně tři slova v názvu cesty a tento musí  pokud možno vystihovat charakter dané cesty, např. Rozlámané sokolíky a pod.

Jestliže dle posouzení jazykové komise při OVK nyní prvovýstupce navrhne nevhodný, vulgární nebo příliš dlouhý název cesty, má tato komise právo požadovat přejmenování cesty, popřípadě název zkrátit či upravit dle svého uvážení.

Výkonný výbor také vydal seznam příkladů nevhodných názvů cest, obsahující například různé vulgarity:

Sračky to je moje gusto (Hejtmánek), Šukenzí bitte oprcajtung (Slanina), Sračkodrom (Suchopárek), Mrdka z krtka (Henke),

vyjadřující různé osobní deviace:
Úchylova hrana, Český teplokrevník, On (Kareš), Fil Pedo, Pochod buzerantů (Slanina), Mezi buky (Suchopárek), Vnitřnosti vyrvané z kundy panny (Projekt, Kofr), Homokláda (Šatava),

dále jména reflektující nějaké osobní fóbie, zde např. strach z nemocnice:
Hnisající apendix, Tupý skalpel, Kolíbka hnisu, Resekce (Henke),

propagující omamné látky a jedy (opět Henke):
Marihuana, Lsd, Crack, Kokain, Heroin, Stara droga (Polsko),

podporující různé stereotypy a sexismus:
Nádherný trojky (Kofr), Paní Vogelrauchová, Vaginální roztok (Šatava), Ústecké černé dírky, Nohy v praku (Mocek), Holý bobr (Bechyně),

dále názvy obsahující agresi a xenofobii:
Hubte trempy, serou v lese (Resch), Smrt Spartě (Slanina), Jen pro bílé (Mocek), Čechy Čechům (Beneš), Černoch na stromě (Slanina), Vypadni z bufetu (Bechyně), Kopni si do svýho Henkeho!   (Henke),


Tohle už je přes čáru

foto by © archiv Lezec


a konečně různé infantilní a příliš dlouhé názvy:
Hihňa Hihňárum, Tjadadádadá, Ššššhůhů (Slanina), Topič Proužek na parníku hodil šavli do pytlíku (Slavík).

Úplný seznam je k nahlédnutí na webových stránkách ČHS .

Vedení ČHS si od tohoto opatření slibuje také určité zkulturnění lezecké veřejnosti. Jde také o to, jaký příklad dávají starší lezci nastupující lezecké generaci.
Mějte prosím na vědomí, že horolezectví je seriózní sport a takovéto výstřelky v něm nemají místo.
VV  dále upozorňuje na skutečnost, že dlouhé samoúčelné názvy zbytečně zabírají místo v průvodcích a vrcholových knihách.

Za VV ČHS

Petr Boháček   [úpravy] 07:52 01.04.2020

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Ledace08:24:20 01.04.2020
Jak to bude s ledacema? Casto takova cesta "Kluzky pysky" roztaje driv, nez se jazykova komise sejde, a pak neni co hodnotit...
guntherodpovědět 

 Supeeeer ;-)08:43:45 01.04.2020
Děkuji za info. Nařízení budu respektovat.
Kokodpovědět 

 chs ma touchdown08:54:31 01.04.2020
prima rano,slunko sajni,a k tomu sqely vtip od chs,co vic si prat. Jo a jeste vzkaz komisi pri komisi-nektery prvovystupce co jsou deviantni cunata uz z podstaty,prosim do karanteny!
losanodpovědět 

 je s tím potřeba něco udělat09:15:45 01.04.2020
Konečně jim půjde někdo po krku. Třeba cesty od AO Silence a Change byla určitě výzva politické korektnosti a provokace. Je to útok na muslimskou menšinu v Evropě. Těma dvěma názvy jistě AO volá po změně (chce jít zpět do doby před pol. korektností) a chce je umlčet.
Doufám že ho ČHS donutí, aby ty názvy změnil.
Ale i jiné názvy si zaslouží změnu a nejlépe i exeplární potrestání autorů. Třeba Sedmilhář (Lukeš Bartošek), Konec je blízko (Lukeš) a Gavrilo Prinicip (Babača, Lukeš), které jsou všechny skoro vedle sebe, je skrytý útok na Babiše. To je skoro na trestní oznámení.


Kowalskyodpovědět 

 1.4.09:16:01 01.04.2020
Drahně let tady už nic nekomentuju, ale tenhle aprílovej nejni nýčko špatnej.
Algenaodpovědět 

 dobře ty09:28:09 01.04.2020
TVL Bohyně ty se vážně doma nudíš,, ale dobrý
danielodpovědět 

 dobry :)09:37:00 01.04.2020
tenhle joke se poved :)
odpovědět 

 dobry10:04:48 01.04.2020
fakt povedeny ...
J.Kladaodpovědět 

 Další zajímavá zpráva10:24:58 01.04.2020
https://www.emontana.cz/200-slov/
odpovědět 

 heh10:26:15 01.04.2020
sismaria, to je nuda fakt nic ine nemame na robote len riesit nazvy ciest

o chvilu si clovek bez schvalenia nebude moct ani prdnut
odpovědět 

 Intelekt10:26:58 01.04.2020
Je vtipny jak občas dle nazvu cest poznáš intelekt autora: On, Ona, 13A 30H atd. Velice nápadité
Modpovědět 

 No konečně10:44:31 01.04.2020
Nemám rád regulace, ale v tomhle tom případě souhlasím. Vadí mi vulgární cesty bez vtipu, které jen poukazují na omezenost autora. A to do skal ještě nevodím děti. Jestli má název cesty vyjadřovat její charakter? No to nevím, to zní dost zbytečně. Od toho je popis v průvodci.
Martin Hodpovědět 
 Re: No konečně11:16:58 01.04.2020
Přesně. Už vidím ty děti, jak se ptají: "Tatííí, co to znamená Hejnolejn? A to je náhoda, že je vedle cesty Usol a syn cesta Vyhul a dcera?" Jestli tohle je humor, tak já jsem humr. (Pozn: ironie. Názvy zachovat a jen tak dál.)
P. (staré)odpovědět 

 Apríl11:06:00 01.04.2020
To je dobrej APRÍL. kt
k. t.odpovědět 
 Re: Apríl12:32:14 01.04.2020
jo , super april :)) Postevak na spodak, waiser rules:) ... No Zelenej sopel, zvratky nasi matky, blitky nad zvratky... Carodejuv susen...

Kdyz to pak cloveke vyleze, zjisti ze to jmeno tu cestu vystihje ;)
judovanaodpovědět 
  Re: Apríl15:46:52 01.04.2020
Kyzové dámské P není prvoplánově vulgární a jeho význam zjistíš taky až po přelezu.
odpovědět 

 doba všehokorektnosti11:07:51 01.04.2020
ještě lepší než tenhle vtip,jsou komenty "intelektuálních omezenců",který v zaslepení jejich ultrakorektností , nemají dostatečnou kapacitu k  pochopení humoru
danielodpovědět 
 Re: doba všehokorektnosti08:40:05 02.04.2020
A nebo ho mají, jen mají natolik velkou kapacitu si uvědomit, že na tom něco je ;-) Nejde o ultrakorektnost, ale pouze o skutečnost, že na sebeoplzlejším názvu bez pointy není nic vtipného ;-)
Martin Hodpovědět 
  Re: doba všehokorektnosti09:50:42 02.04.2020
S vtipama je potíž, že nemusej připadat vtipný všem. Někdo to nepochopí, někomu to přijde hloupý... Smysl pro humor je docela individuální. Ty názvy asi připadaly dobrý autorům, možná zrovna v té situaci, kdy vznikly. To podle mě úplně stačí. Nakonec i provokace má nějakej smysl, pro někoho.
Znám dost lidí, kteří třeba Špekovy názvy oceňujou, bez ohledu na to, jestli jsou nebo nejsou vulgární.
P. (staré)odpovědět 
   Re: doba všehokorektnosti10:36:35 02.04.2020
a dost se to ještě liší krajově. ohledně "smyslu pro humor" vidím v rámci našeho jazykoého prostoru (bývalé československo) minimálně čtyři nebo spíš asi šest planet, z toho minimálně dvě z jiné sluneční soustavy.
Lukas B.odpovědět 
   Re: doba všehokorektnosti15:09:13 02.04.2020
milý P., taky bych byl ochoten ocenit některá špekova pojmenování cest, ale šlo by maximálně o jednu desetinu ze všech. jeho hlavní potíž je totiž nadprodukce - nadoprodukce cest a tím i názvů. dostavuje se inflace, a to značná, originality, vtipnosti, pak už asi i příčetnosti, a humor klesá k úrovni třetí třídy základní školy - čísel pod macha a šebestovou.
Doctorixodpovědět 
    Re: doba všehokorektnosti17:50:28 02.04.2020
Neřekl jsem, že ujíždím na všem. Ani jsem nechtěl hodnotit nadprodukci. Ale jsou tam kousky který mi (osobně) přijdou dost zábavný. Ty ostatní lze nechat stranou, stejně jako cesty, který tě nelákaj. Ani s tím já nemám problém.
P. (staré)odpovědět 
    Re: doba všehokorektnosti09:10:43 24.04.2020
Já ocenuji třeba každej název cesty :) vulgární, nevulgární...Lezení samo o sobě je projevem svobody.
Stenyodpovědět 
 Re: doba všehokorektnosti08:41:42 02.04.2020
Ještě by jsme mohli tvé děti přejmenovat (a teď se neuraž, je to přece vtip) na "Mastná pi**" a "chlupatá pi**". Uvidíme, jak by jsi se smál.
Martin Hodpovědět 
  Re: doba všehokorektnosti10:44:29 02.04.2020
martine h, jsi prěsně ten případ o kterym sem mluvil, omezenej člověk bez smyslu pro humor.kterej by rád přenášel svoje moudra na ostatní,je uplně na tobě jak budeš říkat svejm dětem a jestli je budeš brát do skal. zitra jdu navrtat nějakou cestu bude se jmenovat korektníkokot MH. neuraž se není to vtip
danielodpovědět 
   Re: doba všehokorektnosti12:32:03 02.04.2020
Super Danieli, tak to jsi ten nejhustější navrtávač a pojmenovávač ze všech navrtávačů a pojmenovávačů, co po světě chodí. A hrozně jsi to teď Martinovi nandal. Až budu velký, chci být jako ty.
 Tunnyodpovědět 
    Re: doba všehokorektnosti00:29:20 03.04.2020
díky tunny,mám ještě jeden kruh navíc udělám jednu speciální i pro tebe
danielodpovědět 
    Re: doba všehokorektnosti22:31:30 13.04.2020
:))))))))
Petrodpovědět 
    Re: doba všehokorektnosti22:34:29 13.04.2020
Ten supersmile měl být k Tunnymu, taky chci být jako Daniel, samo, že až budu velký...
Petrodpovědět 

 Všichni víme, k čemu sprostota může vést11:44:00 01.04.2020
Podle mě je to jenom dobře, sprostota na skalách může, jak všichni víme, vést až k selhání vaček. Viz zde:
https://vimeo.com/2812774#t=82s
Adamodpovědět 
 Re: Všichni víme, k čemu sprostota může vést12:11:07 01.04.2020
jo jo, na vačky bacha. tak bych rači s lovečákem. budoucnost bude dlouhá, už se těšim.
Joudováodpovědět 
 Re: Všichni víme, k čemu sprostota může vést11:03:53 25.06.2020
A tohle dílo mi až do teď unikalo? Erőmű !!
Pítrsodpovědět 

 Vytlouct11:58:29 01.04.2020
Všechny tyhle cesty navrhuju vytlouct...
"Vaše smrt, naše radost" to je snad vhodný název pro cestu?
K.odpovědět 
 Re: Vytlouct12:48:29 01.04.2020
Zase Špek, já bych ho za ty názvy ztrestal. Žádnej písek! Soudním příkazem 1/2 roku lezení jen na překližce, s omezením, že může jen na stěny v Praze, výlučně s mágem a když vynechá jedinou presku, tak prodloužit trest.
Kowalskyodpovědět 
  Re: Vytlouct14:49:19 01.04.2020
a žádnej chleba se Slaninou...
K.odpovědět 
   Re: Vytlouct02:40:16 02.04.2020
Jóó Špek. Úžasný člověk. Jeho názvy jen tak nevymyslíš. Ten prvovýstup musíš totiž prožít a pak se název sám dere z úst.
Bez urážky - na překližce takové pěkné názvy cest vymyslíš.
Kýsaodpovědět 
    Re: Vytlouct09:15:35 03.04.2020
akorat by mohl nechat neco dalšim generacim.mamon dělání tisícú cest pro vlastni uspokojeni mi prijde egoisticky
Horymirodpovědět 
     Re: Vytlouct18:13:40 04.04.2020
A co má jako dělat ... když ho to baví? To jako Svaz bude určovat nějaké kvóty? Nebo má Špek lézt furt to samý dovokola? Nebo ... ?

Pokud se cesty dělají poctivě, podle pravidel a není to jen dělání cest pro cestu, tak je vše ok ... že tomu někdo dává víc než jiný, ať už proto, že ho to baví nebo že má tu možnost ... to je holt život.
MModpovědět 

 Hledám cesty13:01:00 01.04.2020
Hrozně moc rad bych se zacetl do tech nejohavnejsich, nejmržštějšich a nejkazivejsich nazvu cest, jake kdy spatrily svetlo sveta, prosim o link na stranky ČHS.
Modpovědět 

 úplně jak za totáče13:08:08 01.04.2020
ještě cenzura k tomu, stačí že máme Bureše a zavřený hranice. Už tam zase skoro budem zpátky.
Richardodpovědět 
 Re: úplně jak za totáče18:42:10 01.04.2020
richarde, ale no tak,
danielodpovědět 

 Spravne13:55:19 01.04.2020
Skutecnej april je, ze to neni april. Je treba utahnout srouby. Ve stavu nouze vyhlaska vchazi platnost pouhym vystavenim na lezce nebo do komentare.
PTodpovědět 

 Nazvy ciest17:06:18 01.04.2020
Taky Bačov kokot tiež nie je k zahodeniu. Super článok dobre som sa pobavil, príkladov mohlo byt viac...
odpovědět 

 ten článek je realita21:27:11 01.04.2020
No ale Petr Boháček si určitě vzpomene, že v jeho oblíbených Jizerkách několikrát VK přistoupila ke změně názvu cest. To když si prvovýstupci okolo Šatavy a spol. vyřizovali účty s Petrem Prachtelem. Namátkou si vzpomínám na "Everest 71 bez idiota" a " Pseudoprachtel". Co jim tehdy Prachtel udělal mi není známo, od zmiňovaných lezců to ale bylo značně dětinské.
krutonodpovědět 
 Re: ten článek je realita08:02:38 02.04.2020
Lezl moc těžké cesty. Na které oni neměli.
o..odpovědět 
  Re: ten článek je realita07:51:21 03.04.2020
Chtěl bych jen korigovat fakt, že Šatavis a spol. neměli výkonnost na Petrovy cesty. Je to dezoinformace nehorázného kalibru. Už v té době měli kluci fazónu jako v Jizerkách nikdo. A to včetně morálu.
Důvody pojmenování jejich cest nechci po netu komentovat, ale byly obrazem jejich vzájemného sporu....
Jinak PP si i přes veškerou jeho kontroverzi vážím a kluků z Jablonce rovněž
Ondrášodpovědět 
   Re: ten článek je realita09:46:55 03.04.2020
OK, možná to tedy není úplně pravda. Slyšel jsem o té zášti leccos, ale nechtěl jsem to tady vytahovat a rozebírat.
o..odpovědět 
    Re: ten článek je realita14:32:26 04.04.2020
Tak to nevytahuj a nerozebírej
JHodpovědět 

 apríl!22:51:40 01.04.2020
tvl, to jsem se zase jednou pobavil co řeší čhs za pí.oviny :-) jo, a Stara droga znamená v překladu Stará cesta ...
tomasodpovědět 

 Zase další kravina02:32:42 02.04.2020
Název cesty je pouze název cesty. Nic jiného. Tak to vidím já.

Už se na to těším.
Ve vrcholové knize: Pičusova hrana
Na ČHS: Jižní hrana

Takže tu budeme jako za komunistů. Cenzurované stránky ČHS a tránky jiné kde to bude správně.
To bude maglajz. Hahaha

Kýsaodpovědět 

 Retrospektivní opatření08:20:17 02.04.2020
Ještě by se měly probrat stávající názvy. Taková Cesta bílých v mKrasu sice vznikla už dávno (1982), ale je zjevně rasistická!!! S takovou se větší návštěvnosti ze zahraničí nedočkáme. Zcela příznačně má vyšší hodnocení než Cesta černých (+50 bodů zde na Lezci)! Jarní deštík sice autoři svého času vysvětlovali jinak, ale dnes se díky xxx serverům ukazuje, co to skutečně znamená. Mělo by se to brát i více do důsledků, např. Zvratky naší matky: maminka nemohla za to, že tatínek řídil po Krasu jako prase, jí se udělalo nevolno a nyní je dehonestovaná... Papala Lulu snad ani nezmiňovat. Prostě vrátit se ke kořenům a uznávat jen názvy První, Superprvní, Ještě prvnější, případně mezi nimi může být Hrana, snad i Kout (s Komínem opatrně). Názvy jako Špinavá by měli v článku zmínění jazykovědci zvážit a případně na seznam povolených jmen přidat.
o..odpovědět 
 supr apríl08:41:07 02.04.2020
Díky za pobavení! A ještě přidávám pár tipů - politicky nekorektní názvy z Klokočí - U Bureše. Řepka Andrejka, Agročert, atd. je toho tam dost na pořádnej škraloup a autor - víme kdo!
Richard M.odpovědět 
  Re: supr apríl09:50:45 02.04.2020
nazev OKD te ojebe, nebo Bakalovy byty by taky nebyl spatnej, jen aby to nebylo jednostranny
odpovědět 
  Re: supr apríl10:50:48 02.04.2020
richarde tady řešíme závažný témata,neser sem politiku ,jestli se chceš ukájet nenávistí proti burešovi tak si zapni čt
danielodpovědět 
   Re: supr apríl11:00:12 02.04.2020
Teď fakt nevím, jestli daniel nepochopil vtip, nebo jestli reagoval vtipem vyššího řádu.
P. (staré)odpovědět 
    Re: supr apríl16:05:28 02.04.2020
:-)
Kuba Turekodpovědět 
    Re: supr apríl00:37:13 03.04.2020
pochopil a správně tušíš jsem o level výše
danielodpovědět 
  Re: supr apríl16:16:05 02.04.2020
Mařenkiózní politika: Miloši končíme, Havlíčku Havle, Drž se Václave, Konec marxismu v Čechách, Odkaz Velkého kormidelníka.
Kuba Turekodpovědět 
   Re: supr apríl19:05:26 02.04.2020
Odkaz Velkého kormidelníka a Konec marxismu v Čechách jdou navíc ideově proti sobě :-)
Jardaodpovědět 
    Re: supr apríl20:54:53 02.04.2020
No ještě nějaký nápady s LGBT komunity... ti se zatím neangazuji. Třeba Velký kamarádi, parťáci na laně, 2 borůvky...
odpovědět 
     Re: supr apríl11:19:37 03.04.2020
To je už v článku: Homokláda, Mezi buky...
odpovědět 
    Re: supr apríl00:55:41 03.04.2020
Leda že by pánové Mlčouch s Mayerem věděli v roce 1966, to co potvrdili Sládek s Betlachem roku 1990, co zažijeme teď my.
Kuba Turekodpovědět 

 .10:26:22 02.04.2020
Stará Droga je super :o)
F.odpovědět 
 Re: .23:41:15 02.04.2020
Taky nevím proč mě nejvíc dostala Stara Droga :-)
odpovědět 
  Re: .23:07:14 03.04.2020
Kde se dá ta stará droga sehnat? To bych rád prubnul!
Písčiodpovědět 

 Chlupaty kralovstvi 05:43:33 03.04.2020
Neuvedli jste Chlupaty kralovstvi na Skrovadu.
Honza odpovědět 

 Stinky Ass17:26:07 03.04.2020
https://imgur.com/16fR3Fj
odpovědět 

 hopla22:54:59 03.04.2020
Výborný, jak někteří demaskovaní zoufalci nepobrali datum článku 1.4. (pro ty úplně marný to znamená apríl) a už se klepou na to, jak by nejradši zase zakazovali a přejmenovávali (nejlépe s osobní účastí v takové komisi).  Samozřejmě s těma nejušlechtilejšíma oumyslama. Ač v nedbalkách, o to víc budou tuhle ,,vlastně potřebnou agendu" tlačit, aby nevypadali jak trotli :)
Todpovědět 

 hopla22:55:01 03.04.2020
Výborný, jak někteří demaskovaní zoufalci nepobrali datum článku 1.4. (pro ty úplně marný to znamená apríl) a už se klepou na to, jak by nejradši zase zakazovali a přejmenovávali (nejlépe s osobní účastí v takové komisi).  Samozřejmě s těma nejušlechtilejšíma oumyslama. Ač v nedbalkách, o to víc budou tuhle ,,vlastně potřebnou agendu" tlačit, aby nevypadali jak trotli :)
Todpovědět 
 Re: hopla19:44:20 06.04.2020
S kolegama z VV už připravujeme dodatek ke stanovám,který se bude týkat názvů cest. Chceme to centrálně regulovat, protože vedle nedodržování pravidel lezení ma písku,, je to další nešvar, který se mezi lezci rozmohl. Nevhodné názvy cest....
Hobl...odpovědět 
  Re: hopla07:26:13 07.04.2020
Hele, zalez, už není Apríl!
Bohyodpovědět 
   Re: hopla09:19:54 07.04.2020
No jasně že to není apríl, vždyť to myslim vazne. Začíná se uvažovat, že hodně věcí zas přejde pod centrální kontrolu vlády, tak Svaz nechce zůstat pozadu. Proto celou agendu kolem delani cest včetně vymysleni nazvu chceme řídit od nás z VV.
Hobr...odpovědět 
    Re: hopla11:14:36 10.04.2020
Kuše ty babo zlá.
odpovědět 

 Zbytečná akce21:41:33 18.04.2020
Mě se to zdá zbytečné. Když u názvu cesty bude stejným písmem i jméno autora, každý aspoň pozná, kdo je debil, úchyl a kdoví co.
Nerad bych, abychom my starší byly označováni za nerudné a netolerantní staříky jen proto, že se nám to nelíbí. A koneckonců i některé názvy mohou zaujmout, třeba Prostetnik Vogon Jelz na Peilsteinu nebo dokonce vystihnout podstatu cesty, třeba Oči lezou z důlků.
Michal Džmuráňodpovědět