K čemu jsou staří horolezci?

Ještě 10 dnů po valné hromadě Českého horolezeckého svazu jsem uchvácen různorodostí možných pohledů na jeho problémy. Peníze, bezpečnost, etika, dobrovolnost, politika...  Zde je jeden z méně častých pohledů.

STARÉ AKTUALITY

Socialistický ministr sociálních věcí  Škromach zřídil komisi na stárnutí populace. (Či proti stárnutí? Už aby to vyřešili, experti,  je mi 54.)

Valná hromada Českého horolezeckého svazu neschválila Voloďův  návrh, aby výkonný výbor zvážil zavedení kvalifikace „instruktor základních horolezeckých dovedností“. (Výkonný výbor bude pokračovat na úkolu z minulé valné hromady a bude připravovat studii na pořízení ubytovacího objektu).

Prezident Turkmenistánu Saparmurat Nijazov zrušil penze. (Penzisti se to dozvěděli na poště, když si ve svůj výplatní den pro penzi přišli. O staré lidi se prý má postarat rodina.)

Valná hromada nesouhlasí s programovou ideou zpracování historie českého horolezectví, kterou předložil Zdeněk. (Knihovna horosvazu, ve které si můžeme čítat,  čítá 485 knih a 16 map. Rozpočtová položka „knihovna, infocentrum“ je 250.000  Kč.)


VOLOĎA

Je mu 82. Jemu instruktoři nechybí, on instruktorák nepotřebuje.  Pouze po půl století metodického působení může odhadnout, kam to povede,  když se nikdo nehlásí k odpovědnosti za bezpečnostní politiku. Pouze chtěl zaplnit mezeru mezi desítkami skvělých, od profesionálů vycvičenými instruktorů a masou, přílivem nových a nových zájemců o horolezectví, pro které se instruktorů nedostává.  Hlasů, které chtěli, aby zavedení nové instruktorské kvalifikace  výkonný výbor alespoň zvážil, bylo 91.  Hlasů, které byly proti tomu, bylo 61. ale princip demokracie „vítěz bere vše“ znemožnil výkonnému výboru, tento návrh zvážit. Ještě si pořád může VV z vlastní iniciativy odpovědět na 1 – 3 otázky, a to levněji, než vyhotovení studie k nákupu nemovitostí: Otázka číslo 1. Je 91 hlasů na valné hromadě natolik nedůležitá skupina, že si další otázky kvůli ní klást nemusíme? (Náklady na odpověď hlasováním: 7 členů, sčítání hlasů, 10 minut, refundace mzdy celkem 140 Kč.) Jestliže 91 hlasů není nezanedbatelná skupina, pak se jde dál, k otázce číslo 2:  Brání předpisy UIAA, ČSTV, Ústava ČR a s Ústavou konformní právní předpisy, aby měl ČHS zavedenou kvalifikaci „instruktor základních horolezeckých dovedností“?  (Náklady na odpověď: Odpoví právník za 60 minut,  všechny potřebné dokumenty jsou na internetu dostupné, odměna 1.900 Kč).  Jestliže odpoví, že nic nebrání, otázka číslo 3: Jsou v češtině dostupné nějaké osnovy, z nichž by se dala osnova a podmínky sestavit?  Byl už někdy nějaký kurz pro takovéto instruktory dělán, aby bylo z čeho čerpat?  Uměli bychom to? Všichni to vědí že ANO. (náklady na odpověď 0 Kč). Když se dostaneme až sem, pak výsledek zvažování je: CHCEME TO,  SMÍME TO, UMÍME TO.  Suma sumárum Voloďa a 91 delegátů VH chtělo službu za 2.040 Kč. (Výkonný výbor bude pokračovat na úkolu z minulé valné hromady a bude připravovat  studii na pořízení ubytovacího objektu, když  předtím, 5. 10. 2005,  vyzval v bodě 23 zápisu, lékařskou komisi s rozpočtem 60.000 Kč,  aby „zvážila efektivnost využití prostředků pro pořádání Pelikánova semináře“. V bodě 14. téhož zápisu zvýšil rozpočet metodické komise o 85.000 Kč.)
 

ZDENĚK

Nechtěl peníze. Jak známe Zdeňka, je houževnatý a pracovitý a most mezi minulostí a přítomností, poté,  co téměř 10 let byl ČHS metodicky bezprizorní, postavil právě on. Nyní chtěl mít místo v koutku sekretariátu, chtěl mít pocit, že plní zadání obce horolezecké, možná chtěl mít i nějaký glejt, aby s ním bylo důstojně zacházeno v okresním archivu. Otázka „kolik to bude stát a kdy to bude“ zazněla nedlouho poté, co desítky, i starých horolezeckých delegátů čekalo, jestli se podaří sehnat mladého šéfmetodika na mobilu, aby se dověděli, za kolik a kdy bude metodická příručka, kterou si před léty valná hromada objednala. (Knihovna horosvazu, ve které si můžeme čítat,  čítá 485 knih a 16 map,  odebírá 15 časopisů. Ročně „ vypůjčeno cca 150  z materiálů“. Náklady na její provoz v roce 2005 byly 29.750,18 Kč, tj. 198,33 Kč na jednu výpůjčku. Nejsou zahrnuty  v rozpočtované položce „administrativa provozní“ 1.350.000 Kč, ale v další samostatné  položce „knihovna, infocentrum“  250.000  Kč.)

RODINA

Stát potřebuje produktivní populaci, aby uživila staré lidi. O staré lidi se postará z principu solidarity, pokud si takovýto princip začlení do ústavy.  Rodina se o staré lidi postará z principu zachování rodu.  Radost z plození a rození je radostí ze života samotného. Kdyby o staré lidi nebylo postaráno, život by byl na svém konci smutný. V očekávání smutných konců by radost z plození a rození nemusela být dost silná pro zachování rodu.  Rodina, která se nedokáže postarat o své staré lidi, přerušuje svou identitu v čase.

K ČEMU JSOU STAŘÍ HOROLEZCI?

1. Aby mentorovali mladé, jako já v bodě 2. – 10.
2. Aby tušili a varovali, neboť mnohé z toho co se děje, za jejich dlouhého života už tady bylo a tak mohou usuzovat, co s jistou pravděpodobností bude.
3. Aby udržovali identitu rodiny, spolku v čase, neboť přes jejich životy je fyzické spojení s historií.
4. Aby zprostředkovávali zkušenost.  Říká se sice, že ta zkušenost, co je odvozena od slova zakusit, se nedá postoupit. Tu si musí opatřit každý sám, za vlastní.  Přesto týden na chatě se starými horolezci a jejich příběhy vám může opatřit respekt před lavinou dřív, než jste ji kdy viděli. 
5. Mohou vám porozumět, aniž by vám vyčítali, že nerozumíte vy jim. Neboť onen muž v 82, již byl jednou 33, i 45, i 61.  Ale nikdo z takovýchto ještě nebyl 82.
6. Mohou vás připravit na setkání s pozůstalými. Nejspíš právě mezi nimi najdete někoho, kdo už oznamoval matce jediného syna, že hory jsou zrádné. 
7. Mohou vám přinést klid. Vědí, že věci nemusí být tak krvavé jak na první pohled vypadají. Viděli už nějaký ten rozbitý obličej, na kterém po létech a pár plastikách zůstala jen šmrncovní jizva. 
8. Můžete si porovnávat relevanci  přijatých informací.  Jejich stručné „v tom počasí tam nemám co pohledávat, ani tam nepojedu“, anebo ještě strozejší „paří se dál“, má větší bezpečnostní váhu, než prohledávání příruček a srovnávání situace na lavinových serverech.
9. Přinesou vám naději, neboť přežít není samozřejmé a jim se to přihodilo.
10. Ukážou vám, kudy se slézá.


CO ČHS?

Jakou to má souvislost s ČHS?  Třeba i úplně praktickou. Pokud ČHS bude tolerantní k jiným principům a hodnotám (viz mentorův bod číslo 5), pak  se svými starými lidmi může být velkou a váženou horolezeckou rodinou. Bude-li pak šedivý pán zastupovat stoletou organizaci například při vyjednávání s ochranáři, bude mít lepší pozici, než bojová parta oduševnělých členů předevčírem založeného, včera přejmenovaného, sdružení na ochranu Čehosi Nějakého. Nebo útočiště před velkou politikou. Rodinná pouta napříč politickým spektrem.  A je několik dalších věcí, pro které je dobrá rodina dobrá. Ale pozor - rodina, která se nepostará o své staré lidi, je ve veřejné sféře pouhým  nástrojem státu na zajištění pracující populace a ztrácí identitu v čase. Zůstává v matrikách a archivech. Spolek, který se nepostará o své staré lidi, odkládá svou historii do archivu.  Chce být ČHS po dosažení věku 100 let ještě rodinou, anebo je čas na odnesení do archivu? Neboť IČO, navzdory svému jménu, identitu nečiní.

CO VY?

Pokud se ve vás rodí otázky po důsledcích demokracie typu „vítěz bere všechno“, pokud zvažujete, jestli je lepší princip exkluzivity nebo plurality, pokud se ptáte, jestli je pro dosažení jednoty lepší princip vůdcovský, totalitní, stranický nebo smluvní, jestli vás sžírá otázka, proč by měla organizace individualistů vůbec hledat jednotu, pokud si kladete takovéto otázky, pak jste ti, s jejichž pomocí bude k nalezení i odpověď na otázku „k čemu je nám ČHS“. A jestli navíc chcete, aby volba instruktora a publikace byla volbou vaší a nikoliv volbou valné hromady, pak jste JENOM odvážní  individualisté, což se k horolezcům dost hodí…

CO JÁ?

Chci zestárnout v rodině.

Hodně sluníčka všem přeje

Jurek.

Poznámka: Všechna čísla jsou z veřejně dostupného serveru www.horosvaz.cz a za jejich použití se omlouvám.  Všechny metafory jsou z mé hlavy, rozčilení je od srdce, situační zkratky mají základ ve skutečných událostech a zprávy z valné hromady jsou v mezích žurnalistické licence, jenom na některých místech očištěny od emailu, aby byla lépe vidět struktura materiálu.

Jurek   [úpravy] 14:23 04.04.2006

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 nar.197616:55:37 04.04.2006
O vstup do Čéháes uvažuji:
a.kvůli Tatranským předpisům
b.kvůli tradici a podpoře dravců (horo-lezeckých)
c.kvůli egu "že jsem"
Asi jsem vůl!
Igorodpovědět 
 Re: nar.197617:58:42 04.04.2006
C
stipodpovědět 

 ja jsem (asi) blbej...20:40:05 04.04.2006
Na zacatku se pise: "Valná hromada Českého horolezeckého svazu neschválila Voloďův  návrh, aby výkonný výbor zvážil zavedení kvalifikace"

A o par odstavcu dal: "Hlasů, které chtěli, aby zavedení nové instruktorské kvalifikace  výkonný výbor alespoň zvážil, bylo 91.  Hlasů, které byly proti tomu, bylo 61. ale princip demokracie „vítěz bere vše“ znemožnil výkonnému výboru, tento návrh zvážit"

Tohle bych prosil vysvetlit. Vyhralo teda tech 91 hlasu? Nebo 61? Nebo kdo je ten vitez?

Prosim vysvetlit, protoze zbytek textu mi nejak nedava smysl. Stejne tak prosim vysvetlit v kapitole "Voloda" smysl zavorky: "(Výkonný výbor bude pokračovat na úkolu z minulé valné hromady a bude připravovat  studii na pořízení ubytovacího objektu, když  předtím, 5. 10. 2005,  vyzval v bodě 23 zápisu, lékařskou komisi s rozpočtem 60.000 Kč,  aby „zvážila efektivnost využití prostředků pro pořádání Pelikánova semináře“. V bodě 14. téhož zápisu zvýšil rozpočet metodické komise o 85.000 Kč.)" Fakt se v tom nejak ztracim.
jx nulaodpovědět 
 Re: ja jsem (asi) blbej...21:37:01 04.04.2006
50 hlasů se zdrželo hlasování. Takže nebyla dostatečná většina. Ačkoliv je víc těch, co to projednání chtěli než těch, co byli proti tomu. pravidla jsou taková, že se projednávat nebude. 91 hlasů je menšina. Mně zase nedává smysl, proč se projednává zvýšení již jednou schváleného rozpočtu anebo vyzývá lékařská komise k šetrnosti.
Jurekodpovědět 

 přoč přispívám?21:50:25 04.04.2006
no asi jednak kvůli již zmíněnému, ochranáři jinak prudí, jednak kvůli tomu, protože jako oddíl dostáváme fajn granty a třeba také kvůli tomu, že se i z mých peněz přejišťují cesty a obecně se dbá na bezpečnost.
maťaodpovědět 

 91 fakt není málo23:15:01 04.04.2006
No, zdá se, že zprostředkování jakéhosi základního poučení typu "jak si co nejméně nabít hubu" zavání podivnou jednoduchostí nápadu i vcelku i provedení. A tak se nelze divit, že je nutné hledat cesty složitější, snad, pardon, i nepříliš levné ... ale nevadí, ono to nakonec dobře dopadne, protože starejch horolezců je nás dost a občas se někde můžem vykecat ... i když, když se někdy slyšim...
K. Hrdýodpovědět 
 Jen pár poznámek k článku07:34:51 05.04.2006
Souhlasím s tím, že je potřeba dostat metodický informace od instruktorů k lidem. Podle slov Zobana se takový základní stupeň instruktorů připravuje, tak ombasrdujme metodickou komisi, ať to netrvá dlouho. A ještě lépe nabídněme pomoc. Pokud se týká Zdenka, nezamítlo se shromažďování historie, ale rozhodlo se, že k tomu není potřeba usnesení, stačí rozhodnutí VV (trochu jsem k tomu pomohl). Na druhou stranu není potřeba takovouhle činnost dělat v prostoru sekretariátu (trvale), ostatně i my ostatní v komisích, i členové VV pracují většinou mimo. K využití zkušeností nás poněkud starších. Řadu zkušeností jsme získali třeba za cenu rozbutý huby. Je dobrý je předat dál a další huby uchránit. Na druhou stranu se člověk musí učit celej život, já například už drtivou většinou od mladších.
Ťéšaodpovědět 

 Malá poznámka11:22:32 05.04.2006
S částí K ČEMU JSOU STAŘÍ HOROLEZCI? souhlasím na 200 procent. Ke zbytku článku bych měl ale menší výhrady.
91 hlasů ze 201 není málo, ale někde hranice mezi menšinou a většinou být musí. VV by si i v případě souhlasného hlasování většiny delegátů mohl zvažovat, co by chtěl, ale trochu pochybuju o tom, že by vymyslel lepší systém, než uvedli do praxe chlápci narození na úpatí Alp, kteří celý život nedělají nic jiného, než že lezou a učí to ty druhé. (Že je instruktorský kurz HAL a RCI náročný, je pravda, a je to tak dobře. Že je pro mnohé z nás drahý, je špatně, ale nic s tím neuděláme.)
Pokud jde o zadání, které se v atmosféře všeobecné únavy na konci jednání snažil do usnesení VH propašovat Z. Teplý: že se mu to nepodařilo, neznamená přece, že by si jeho práce ostatní přítomní horolezci nevážili. Jde o to, že pro vlastní iniciativu člověk přece nepotřebuje žádný oficiální glejt, do archivů dnes pouští každého. A usnesení valné hromady čehokoliv by se nemělo zaplevelit nesmysly, nýbrž by mělo obsahovat věci stěžejní. Proto je dobře, že VH tento bod neschválila, což v žádném případě neznamená, že by ZT bránila dělat to, co považuje za užitečné.
honza hrbodpovědět 
 Re: Malá poznámka16:22:25 05.04.2006
Co se týče ceny kurzů pořádaných MK, tak na to mám poněkud odlišný názor. Sic souhlasím s tím, že jejich úroveň je bezesporu vysoká, ale s tou cenou si už nejsem jist zda by nemohla být nižší?!

Proč se musí všechny kurzy konat na Rudofshüte či ještě vzdálenějších a dražších chatách? Včetně školení RCI - Skalní instruktor a nikoli horský !? Kolik z toho času stráví v nějaké učebně a kolik v terénu? Nenašla by se levnější a méně vzdálená?

Dostanu-li vše zaplaceno od ČHS, tak samozřejmě, že hledám nejpohodlnější řešení nejsem-li tlačen k tomu abych se nad tím zamyslel.

Jak je možné, že komerční horoškoly jsou schopné zrealizovat obdobný kurz RCI za 7000,- včetně svého zisku a současná MK za 10 000,- s dotací na lektory od ČHS?
Jiří Babačaodpovědět 
  Re: Malá poznámka22:11:06 05.04.2006
Treba ceny na Slovensku jsou velmi priznive. Komercni, nedotovaná a velmi kvalitni je treba zde:

http://www.rockstar.sk/kvtl.htm
dagodpovědět 
   Re: Malá poznámka16:10:26 06.04.2006
Já měl na mysli srovnatelné kurzy, čili instruktorské.

Mrkni třeba zde: http://www.benadventure.cz/#

Ale bude-li člověk hledat, tak určitě najde i jinde (;-).
Jiří Babačaodpovědět 
    Re: Malá poznámka20:51:54 06.04.2006
Poslední přeškolení instruktorů podle logických a nových osnov proběhlo například letos v lednu i v Krkonoších. Zůčastnil jsem se a zdálo se mi to poměrně levné a dosti užitečné. Poměrně drahé kurzy se zmatečným obsahem se odehrávaly v Alpách hlavně v éře Z. Teplého a nejmenované cestovky (taky jsem se onehdá zůčastnil).
motákodpovědět 
     Re: Malá poznámka09:10:39 07.04.2006
Nebavíme se o přeškolení, ale o školení NOVÝCH instruktorů!!!
A odbornou úroveň nikdo nespochybňuje.
Jiří Babačaodpovědět 

 Asi nejak nerozumin20:41:31 07.04.2006
Co timhle textem chtel basnik rici? Jedine co jsem pochopil je ze Volodovi je 82. Volodo zdravim!!! Dale pri vsi ucte k Volodovi ktereho si cenim , uz na svazu nema co delat!!!
Richardodpovědět 
 Re: Asi nejak nerozumin08:21:29 08.04.2006
Hele Ty drsnej sporťáku! Už máš chlapa?

Už si vylez to co jiní, který tlačíš od válu?
Nechutná nicko. Bez maglajzu bos - natlučeš si nos.

Milý pan, chlape, chlapče, pubescente, hormone - vy jste opravdu divný. Neopruzujte.
Protože Vy jste právě ten typ, který zvolá - staré už nepotřebujeme.
Mládí vpřed.
Schovejte je.
Nechceme je vidět.
Zavřete je, nekrmte je, zastřelte je a do plynu s nima.

Milej pane! TO UŽ TADY JEDNOU BYLO.
Pouze Vaše malost a ubohost Vám nedovoluje tento fakt vidět a absorbocat.
Škoda slov.
Karlosodpovědět