LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Z komína se nepadá.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
33.Havlík 10510
34.Jeliga 10493
35.Novotná 10484
Bouldry:
33.Hronek 9028
34.Oliva 8953
35.Pelikán 8925
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140124 cest
Nové přelezy:
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a
Královna O 7C
Proces 7C+
Elements 7b+
Annapurna 8a
Bulina 7c
El Menjapi 7b

Stěny
TJ Jiskra - Nový Bor
AK T.J. Sokol Mšeno - Mšeno u Mělníka
Lezecké centrum Jihlava - Jihlava

Prodejny
HUDYsport - Praha 9
LANEX eshop - Bolatice
Rock Point Ostrava Avion - Ostrava jih

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Školení správců skal

Centrální vrcholová komise ČHS pořádá další školení správců skal zaměřené především na osazování fixního jištění.

Školení správců skal se bude konat v sobotu 18. července 2015 v Jetřichovicích; sraz je v 10 hod. na parkovišti u kiosku Pod Poštolčí věží. Na programu budou, kromě osazování fixního jištění, také trhací zkoušky a informace o chemických maltách. Školení je určeno hlavně správcům skal, u nichž je absolvování školení (v průběhu posledních pěti let) podmínkou vyplacení odměny za údržbu, ale zváni jsou i provovýstupci.

Podrobné informace jsou na webu ČHS - www.horosvaz.cz.

B. Valentová, ČHS   [úpravy] 13:33 16.06.2015Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Jištění07:59:33 18.06.2015
Centrální vrcholová komise ČHS by se měla v prvé řadě postarat o přejištění českých skal podle současných standardů sportovního lezení. Tak, aby české skály neměly pověst nejhůře jištěných skal v Evropě (na světě?) Nevím, proč bychom se u nás měli na skalách klepat o život. Jenom proto, že na tom pár lidí ve funkcích trvá?
goatodpovědět 
 Re: Jištění08:19:56 18.06.2015
Let the flame begin!
odpovědět 
  Re: Jištění13:56:52 18.06.2015
Myslel jsem hustotu jištění, ne kvalitu přejišťování. Dobře, nechme české pískovce jako skanzen, ale vše ostatní přejištěme á la Peilstein, Osp, Hollental atd. Takové skály se na Moravě skoro nenajdou, čest výjimkám (Gabrielka, Černotín). Nevím, proč by si lezení nemohl užívat i začátečník nebo prostě člověk, který má rád svoje kosti a nechce si nic dokazovat. Což za současného stavu nejde.
Ale to už asi není téma k tomuhle článku, to je fakt.
goatodpovědět 
   Re: Jištění10:35:56 19.06.2015
každý včetně začátečníka může lézt s horním jištěním a nic se mu nestane
odpovědět 
 Re: Jištění08:26:34 18.06.2015
Musíš konkretizovat, jak které. Třeba v Krasu jme už před pěknými pár lety zavedli řešení slaňáků, ke kterým v zahraničí dospěli až o pár let později, kdy někde konečně pochopili, že vyřezávat ze skály nerozebiratelné slaňáky je největší pitomost a za chvíli by neměli kam osazovat nové:-). Obecně lze říci, že nepískovcové skalky jsou u nás dost dobře sanované, většinou kvalitními borháky, méně nýty a písky to je trošku jiná kávička, ale když to srovnám s porovnatelnými oblastmi u sousedů, tak na tom nejsme tak špatně -každá oblast má dnes navržen nejvhodnější typ jištění pro daný typ pískovce. I když tam je to vzhledem k množství cest nekonečný příběh.
Vlkodpovědět 
  Re: Jištění09:47:33 18.06.2015
V cem je zase Kras uplne pozadu je nesmyslne vysoko umistene 1. jisteni v cestach pro hobiky a zacinajici lezce. Ve svete se tak nejak snazi, aby na sportovkach (aby me nekdo nechytal za slovo, opakuji znovu - na sportovkach) nehrozil vazne zdravi ohrozujici pad pod prvnim a casto i pod druhym.. Ale toto je to spis pravidlo pro nase skalky obecne, ze ve vetsine lehkych cest se clovek muze velmi casto hnusne potlouct. Coz je taky duvod, proc je hobici nelezou nebo lezou na TR.
odpovědět 
   Re: Jištění10:43:14 18.06.2015
Mezi většinou lezců platí pravidlo, že o způsobu jištění rozhoduje autor cesty. Člověk si zároveň může svobodně vybrat cestu, kterou poleze a zhodnotit přitom i míru rizika, kterou je ještě ochotnej akceptovat. A holt se musí někdy smířit i s tím, že si na nějakou cestu netroufne. Pokud někomu jištění u konkrétní cety připadá nedostatečné, má většinou možnost dohledat autora cesty, kontaktovat ho a poprosit ho o svolení s dojištěním apod.
Tomodpovědět 
    Re: Jištění12:05:07 18.06.2015
Takova klasicka odpoved :). A tak nejak to i vlastne vysvetluje, proc se vetsine lidi leze mimo CR na sportovkach proste nejak lepe a to i kdyz se odmysli ta vyrazne lepsi kvalita terenu tam ;).
odpovědět 
     Re: Jištění13:46:28 18.06.2015
No vidíš, a to zase vůbec nevadí lidem, který naopak lezou na těch našich neatraktivních vraždách. Naopak. Prostě autor cesty má právo na to rozhodnout se, jestli dělá spíš morálovku vyžadující komplexní lezecké kvality nebo spíš "sportovku", kde jde jen o fyzických výkon. Cest obojího druhu je pro všechny dostatek a nových skalek taky ještě pár na světě je. Takže říkám, bez souhladu autora NE dojišťování i vytloukání. Výměna nekvalitního jištění za kvalitní, kus za kus pochopitelně ANO.
Tomodpovědět 
      Re: Jištění08:25:02 19.06.2015
Pravidla lezení ve skalních oblastech ČR -

http://www.horosvaz.cz/res/archive /058/010522.pdf?seek=1359717557

Článek 3 Fixní jištění

(6) Po schválení cesty příslušnou OVK není dovoleno fixní jištění přidávat, přemísťovat, nebo
ubírat, vyjma provádění údržby. O výjimkách rozhoduje OVK.

čili poslední slovo má OVK, tudíž ČHS a ten s nerozumně odjištěnou teoreticky může něco udělat. Znovu opakuji - OVK mají v pravomoci dojišťovat i přes nesouhlas autora !
odpovědět 
       Re: Jištění09:05:09 19.06.2015
To neni az tak "jednoduche" - ve "vyjimkach" dojednanych s "ochranari" je ve vetsine pripadu uvedeno, ze jisteni lze pridavat pouze po souhlasu "ochranaru" - a pochybuji, ze by se tohoto "prava" byli ochotni vzdat. V "chranenych" uzemich to je tedy jinak, nez jak uvadis (OVK je malym "panem"). Pri nejakem vyraznejsim pridavani "zeleza" je pak celkem realna "odvetna reakce" "ochranaru", kteri nasledne mohou lezeni zakazat uplne. Uz jsou pripady, kdy "ochranari" po zakazu lezeni nakonec odstranili ze skal veskere "zelezo" - to je "poznamka" pro "borce", kteri maji za to, ze "ochranari" na ne nemaji.
_I_odpovědět 
        Re: Jištění10:14:08 19.06.2015
A taktéž je v mnoha výjimkách uvedeno, že nebude poškozován či úmyslně měněn povrch skal, což když vezmu ad absurdum, je od vrtání jištění, přes zpevnění až po ulomení chytu či stupu. Takže páky OP má a je třeba se chovat slušně a s rozumem. Silácké řeči nic neřeší a případné správní řízení s dotyčným může být taky celkem veselé a když se někdo rozhodně udělat nějaký exemplární případ, tak ho udělá.
Vlkodpovědět 
         Re: Jištění12:23:51 19.06.2015
Povrch skal poskozuje i samotne lezeni.
odpovědět 
       Re: Jištění16:04:51 19.06.2015
Já jsem neměl na mysli formální pravidla lezení nějakého konkrétního horosvazu, ale celosvětově uznávané zvykové právo.
Tomodpovědět 
        Re: Jištění08:59:04 20.06.2015
Tak tento pojem bych Tome prosil vysvětlit, opravdu nevím o co jde, já žádné celosvětově uznávané zvykové právo neznám, ale třeba jsem jen neznalý:-).
Vlkodpovědět 
      Re: Jištění10:34:45 19.06.2015
No já nevim, obecně si myslím že máš pravdu, ale na druhou stranu je spoustu krásných linii, které si normální pískař (je zvyklý padat třeba 10m, dejme tomu do šestky je zvyklý lézt v situacích, kdy pád by byl konec...) nemůže dovolit a je to škoda. Samozřejmě je dobře, že takové cesty existují ale někde jich je trošku moc. Je pravda, že takovej člověk může jít na spáry do Orca nebo Chamonix, ale za 1) ne každý na to má, 2) je to něco jinýho. Můj názor je, že je dobře, že se nedojišťuje paušálně, ale taky je dobře, že ta možnost ve vyjimečných situacích existuje.
vašek k.odpovědět 
 Re: Jištění08:36:14 18.06.2015
motáš jabka a hrušky dohromady.

jsou zde dva problémy:
a) nemít ve skalách šrot, a když už něco osazovat, tak "nastálo" (tak dejmetomu 50-100 let) a tak, aby to bylo maximálně spolehlivé (jak kvalita materiálu, tak jeho vhodnost použití tak montáž)
b) hustota jištění. o tom toto školení není. to je pláč na špatném hrobě. ne že by bylo apriori špatně mít občas nějakou skálu vynejtovanou jak překližku kde stačí cvakat, ale rozhodně se to nedá brát šmahem paušálně a rozhodně by skanzeny měly zůstat tak jak jsou.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Jištění12:33:07 18.06.2015
Bavíme se tu o výměnách a kvalitě osazovaných jištění a v tom jsme, řekl bych, na špičce, ať si kdo chce co chce říká. O množství druhů ani nemluvě.
Druhou otázkou je hustota osazovaných jištění. Zde mám jednu zásadní radu: lezení je rizikový sport, každý musí zvážit, do čeho se vydá a na co má, měl by vždy mít u sebe jistítka na dojištění a ty umět používat. Staří pánově měli nesrovnatelně horší možnosti, ale uměli si cesty dojistit po vlastním. A pokud se někomu hustota jištění nelíbí, ať jezdí do KG do zahraničí či u nás, nebo zůstane na umělce a nebo ať dělá něco jiného, třeba šachy.
Osobně mám nejraději na lezení období od konce října do konce roku, to v našich klimatických podmínkách člověk niko nepotká a na skalách je optimální počet lezců, uvítal bych kdyby to tak bylo po celý rok:-).
Pamatuji si třeba dvě vlny dojištování na Peilsteinu, ale že by to zajistilo, že se tam nebudou stávat úrazy si nějak nemohu vybavit. Lámou se tam lidi vesele dál, opojeni falešným pocitem bezpečí a že se nemůže nic stát.
V dnešní době, kdy leze každý kdo má do pr.... díru a koupí set na lezení za pár babek někde v Hudáči a myslí si, že vše musí být podle jeho představ tak vůbec nevadí, když má oblast pověst nepřívětivého lezení pro začátečníky a hobíky, alespoň se to vyselektuje. Z toho co vidím, jak se většina "lezčíků" chová ve skalách, je mi poslední roky akorát tak na udělání nevolno a již dlouho se k nim přívětivě nestavím a většina se ode mě laskavého slova nedočká.
Vlkodpovědět 
   Re: Jištění12:54:10 18.06.2015
nejsme ve při, žánop.
školení není o dojišťování. školení je o tom, jak to voko dát tak aby drželo a vydrželo. o nutnosti dojišťování nechť si zorganizuje seminář, hlasování nebo konferenci kdo chce. nejlépe a nejméně pracně se pak dojišťuje překliž

mimochodem, špička jsme, ze strany sasíků slýchám obdiv až skoro k závisti, což je ta nejvyšší forma uznání.
Lukas B.odpovědět 
   Re: Jištění20:47:24 18.06.2015
Jaky proboha ale ma smysl, dat na jemnozrnym, hladkym a rozlamanym vapenci prvni jisteni do 5 - 7 metru a pak to uz sazet treba po 3 metrech a to klidne i v lehcim terenu nez je na zacatku? Prijde mi, ze to je takove ceske specifikum na lehkych cestach. Logika veli delat to spis naopak, ne?

S tvrzenim, ze jsme co se kvality osazeneho jisteni tyka... no, myslim, ze to casto pohrbi nejaka hruza v podobe smycky ci stare skoby. Jinak jo, to nove je stejne (ani lepsi ani horsi) nez mimo CR.
odpovědět 
   Re: Jištění11:29:45 19.06.2015
Souhlasím, s Vlkem. Ve skalách (pískovce) je mraky lidí a polovina by tam neměla co dělat. Chtějí lézt hned VII, hází si lano ze slaňáku, aby to přelezly a cítili se bezpečně. Velký respekt jak lezli borci dříve, dneska každý honem honem do nejtěžší cesty, vůbec se k tomu nechtějí vypracovat postupně. Když se na to necítím, připadá mi to těžké / málo odjištěné tak to kua nelezu. Protože na to nemám a né, že by se mělo něco "dojišťovat".Ber jak je a lézt to s tím rizikem nebo to nelez.
Jinak přeji klukům příjemný seminář o jištění :-)
Je super, že se vymýšlí nové bezpeč. vychytávky, atd., ale všeho s mírou. Něco by mělo zůstat při starém. Díky
Polodpovědět 
    Re: Jištění12:33:55 19.06.2015
Problem je, ze dnes i hobici jsou dost silni a zdatni. Lehky cesty je nudej a zaroven se nechteji nebo nemohou vystavovat riziku, ze se nejak zdravotne zprasi. Jako kazdy jiny konicek je to hlavne o zabave. Nekdo ji vidi v tom, jiny zase v tomhle. Hodne lidi ma zavazky kvuli kterym nemuze riskovat. Tech co tvrdili, ze prece neni problem zhodnotit rizika a kteri se pozdeji nejak zprasili je habadej. Takze vlastne docela chapu, ze si takove particky hodi lano zhora. V tomhle ma casto divne ci ridce osazene jisteni uplne opacny efekt nez autor asi chtel - cesta se prasi a oleza o dost vic nez kdyby v ni nehrozily urazy.
odpovědět 

 prosba20:18:59 18.06.2015
Ahoj, já jen poprosím, vrtejte zkušební jištění (které je následně vytrženo) někde stranou a né u přístunových cest.
Filipodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179355)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Bana Gel 8 Geyikbayiri
To Pantheon 8a+ Manikia
Orgi Nerou Apelpisia Nerou 8a Manikia
Prosze Konia 7 Przewodziszowice
Za Kantem Serka 7 Przewodziszowice
Nově komentované:
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone
Confetto ... 6c+/7a Massone
Kdo Hledá, Najde 6C+ Kotek

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Pro kokosa | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Není to jednoduché | Re: Není to jednoduché |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (48)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (14)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 308 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 249 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.