Drážďanský rodák Wiessner byl chemik, a ve zralejším věku majitel továrny na lyžařské vosky, které vyráběl podle vlastních patentů.
Fritz Wiessner byl výborným lyžařem, a mimo své působení chemika a továrníka ve volném čase občas trochu lezl a příležitostně sbíral nějaké ty volné prvovýstupy. Zemřel ve spojených státech, ve kterých strávil velkou část svého aktivního života.
Teprve po jeho smrti začaly ve velkém vycházet články i knihy pokoušející se zhodnotit v celé šíři význam této osobnosti světové horolezecké historie. Přesto však mu je horolezecká komunita stále mnohé dlužná – prakticky každý zná jména významných (přelomových) himálajistů jako Messner, Kukuczka, Bonington či Buhl, nebo „proroků“ skalního lezení jako třeba Harding či Hill, málokdo si však uvědomí, nakolik významné byly pro tyto mimořádné jedince myšlenky a činy generace lezců „meziválečných“ generací sourozenců Abalakových, Cassina, Bonattiho … a, pozapomenuté legendy F. H. E. Wiessnera.
Wiessner, začal lézt ještě před 1. světovou válkou s rodiči. Ve dvanácti letech například s otcem podnikl výstup na nejvyšší německý vrchol Zugspitze, většinu tehdejších rodinných výstupů však Wiessnerovi podnikali v rakouských Alpách. Svoji samostatnou lezeckou kariéru zahájil Fritz ve dvacátých letech v Labských pískovcích, kde po zdolání většiny tehdy nejtěžších cest zahájil i kariéru prvovýstupce. Pískovcové věže Saska mu však záhy začaly být malé. Není proto divu, že zamířil za dalšími zkušenostmi do Alp. Učarovaly mu zejména Dolomity a jejich možnosti nových obtížných skalních prvovýstupů. V pětadvaceti letech vytvořil společně s Insbručanem Rolandem Rossim cestu na tyrolský Fleischbank, která byla bezprostředně po výstupu vyhlášena nejtěžší cestou své doby. O několik let později zasáhl významným způsobem do dolomitského dění, kdy společně s dalšími klasiky začal tvořit cesty šestého stupně obtížnosti. Cesty té doby si vynutily otevření hranice klasifikace směrem vzhůru. Zatím pouze na VI+. Už tehdy patřil k pevným zastáncům volného lezení a tvrdá saská pravidla aplikoval na všechny své alpské výstupy.
Do historie světového horolezectví však vstoupil po roce 1929, kdy se rodina odstěhovala do spojených států. Fritz Wiessner zde pokračoval ve studiu chemie a ve volném čase začal objevovat nové možnosti lezení. V roce 1931 vstoupil do American Alpine Club a vlastně okamžitě nastavil nový standard amerického horolezectví, kladoucí důraz na čistotu výstupu a volné lezení. Jeho prvovýstupy té doby vstoupily do dějin amerického lezení a značně posunuly klasifikaci obtížnosti směrem nahoru. Zároveň jeho působení znamenalo i značný posun v lezení mixových terénů. Seznam Wiessnerových amerických prvovýstupů je více než úctyhodný, figurují v něm cesty dodnes považované za velmi obtížné, jako např. Wiessnerova cesta na Ragged Mountain, v Connecticutu, Cannon Cliff v New Hampshire, výstupy v oblasti Wallace Mountain vse státu New York, Mount Waddington v Britské Kolumbii, ale i např. první volný výstup na známou Devils Tower ve Wyomingu.
Kromě skalního lezení nejvyšší obtížnosti se rovněž věnoval horolezectví ve světových velehorách. Začínal skromně, řadou prvovýstupů na dosud nezlezené kanadské hory. V roce 1932 byl účastníkem americko-německé expedice na Nanga Parbat, do historie himálajského horolezectví však vstoupila zejména americká expedice v roce 1939, kterou Wiessner vedl a jejímž cílem byla dodnes nejobávanější osmitisícovka Čchokori, známější jako K2.
Na této expedici mohly totiž být přepsány dějiny světového horolezectví, první osmitisícovka mohla být dosažena o jedenáct let dřív. Wiessner totiž nejenom že překonal dosavadní výškový rekord na této hoře, kterého dosáhl Luigi d´Abruzzi, ale bezmála dosáhl vrcholu. Společně se svým spolulezcem, kterým nebyl nikdo jiný, než známý Šerpa Pasang Dawa Lama stanuli téměř 8 400 vysoko, těsně pod vrcholem. Pasang však z náboženských důvodů nechtěl pokračovat, a Wiessner s ním tedy sestoupil s vědomím, že cesta k vrcholu je zřejmá a první osmitisícovka tedy bude americkou expedicí dosažena. Situace se však vyvinula jinak, pro zdravotní obtíže dalšího účastníka výpravy musela vrcholová skupina sestoupit a příznivé podmínky pro prvovýstup minuly.
Další expedice se již nekonaly, přišla 2. světová válka, během níž Wiessner působil jako expert legendární americké 10. horské divize. Poslední velkou expedici, které se zúčastnil již jako čestný člen vedení American Alpine Club, byla yukonská výprava Kanaďanů, jejímž cílem bylo vysoké a tehdy ještě málo známé území pohoří Elias, v roce 1967, kde sice Wiessner se synem Anddrewem vystoupili na několik dosud nezlezených třítisícových vrcholů, avšak meteorologické podmínky neumožnily naplnit některé z ambicióznějších cílů.
Wiessner se ještě stačil vrátit do rodných Labských pískovců, kde si mimo jiné zalezl s další lezeckou legendou Berndem Arnoldem, působil v komisích UIAA a vedení AAC. Aktivně lezl ještě po svých osmdesátých narozeninách, až do mozkové mrtvice, která jej postihla v roce 1987 a upoutala na vozík. Bez lezení však dlouho nevydržel a o rok později po další mozkové příhodě zemřel ve svém domovském Vermontu.
Fritz Wiessner se stal legendou, ovšem jeho skutečně největší přínos světovému horolezectví zůstává stále ve svém plném rozsahu nezhodnocen. Po celá dlouhá léta bylo považováno nevelehorské, tedy zejména skalní lezení pouze za přípravu a nácvik pro působení v horách. Koneckonců není tomu tak dávno, kdy všechny české skály byly označovány jako „cvičný“ horolezecký terén.
Jedinou oblastí, kde se skalní lezení vyvíjelo jako samostatná disciplína, byly zpočátku saské a české pískovce (v současnosti se pískovcovým lezením v jeho původní podobě lze setkat ještě v některých oblastech Polska), kde díky přísně a detailně vypracovaným pravidlům lezení vznikla samostatná disciplína obecně uznávaná již na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Pravdou je, že důraz na čistotu volného lezení zde vyplývá i z nutnosti chránit často měkký a křehký pískovec – zachovat cestu v nezměněné podobě pro další výstupce. Leze se pouze vlastní silou, k jištění se používají jen přírodní útvary a nenarušuje se povrch skal. Výjimkou pak jsou pouze pískovcové kruhy, které se ovšem osazují pouze tehdy, není-li opravdu žádná možnost založení smyčky na přírodní útvar. Jde tedy o jakýsi ideál volného lezení (který navzdory času zatím odolal jako nejčistšího lezení vůbec).
Právě podněty přinesené Fritzem Wiessnerem za oceán začaly nést své ovoce na konci šedesátých let, kdy lezci v USA, a především v Yosemitském údolí postupně odvrhli většinu do té doby nezbytných umělých pomůcek, jejichž nasazení v konečném důsledku vždy znamenalo vítězství technologie nad stěnou, a začali razit politiku „volných přelezů“. To, společně s otevřením klasifikace UIAA směrem vzhůru (Wiessner v té době předsedal komisi UIAA, která se klasifikací zabývala), a počínajícími kontakty yosemitských lezců s Evropou v sedmdesátých letech vyvolalo zpětný pohyb. Po Americe i Evropa přijala ideál saského pískaře, který je dnes považován za celosvětový standard. -tof- foto a repro: wikipedie (v rámci licence Commons) a archiv Horolezecké abecedy
Ještě chybí zmínka a jeho cestě snad v Ádru, na kterou si nikdo netroufl a snad byl přidán kruh?
Jméno jsme znali z průvodců, jinak tehdejší ticho. A v 1998 se Špicálem severně od New Yorku, místní Srbsko Shawangunks, východisko New Paltz, tam servírka Češka, a ve skalách -ranger Frank! Tak si dejte na rozlezení Wiessnerovu High Expositure ...
Díky Franku! Jura, tel. 604209942
.. ze clen vrcholoveho druzstva ma na dosah tak jedinecnej vrchol jako je prvni osmitisicovka v historii a otoci to par kroku pred cilem kvuli tomu ze respektuje svetonazor sveho spolulezce - jako to tenhle pan udelal na K2.
A to byl navrch sef expedice, tj zodpovednej sponzorum atd atd.
Sorry, já bych to tak jednoznačně a optimisticky neviděl. Vypadá to hezky, ale kdo ví, jak to bylo opravdu. Taky to mohlo být tak, že se bez Lamy dále dostat nemohli, takže nic jiného, než sestup, jim nezbývalo. Také je k zamyšlení, proč tam Lama vlastně šel, když věděl, že nahoru nebude moci. A proč ho brali s sebou, když věděli, že to nedá? Prostě je to dost podivné. Co je to za logiku, že půjdu na osmitisícovku a vyberu si spolulezce, kterému náboženské důvody brání na ni vylézt?
No. Kdyz si prectes napr. K2: The 1939 Tragedy
Andrew Kauffman, William Putnam, doctes se ze z cely skvadry ktera dorazila pod kopec mel jen Wiessner na to aby stanul na vrsku. To je uvadeno jako objektivni pozorovani jednoho ze clenu expedice. Takze W. si vybral nejschopnejsiho partaka - shodou okolnosti Pasanga.
Otocili to 300m pod vrskem.
Kdyz si prectes neco o historii pocatku himalajskejch vystupu, doctes se ze nejedna vyprava stanula ne na vrsku ale par metru pod nim.. aby se respektovalo prani mistnaku uchovat vrcholy bez otisku lidsky nohy.
Co se tejce logiky v uvaze toho Serpy proc ho brali, proc tam lez..kdyz mas co do cineni s lidma z jinych etnik a kultur nez je ta "nase (stredo)evropska", zjistis ze to nase pruzracne jasny planovani a logika tak uplne vzdycky nefunguje.
Mozna Pasang Dawa Lama projevil svy prani tam nelizt az kdyz byli pod vrskem...s tim ze proste sel nahoru neb za to dostaval zaplaceno a premejsleni o tom co bude nahore si nechal az na chvili kdy tam bude.
& na okraj.. kdyz si prectes neco o historii vystupu samotnyho Wiessnera, zjistis ze mu hodne zalezelo na tom aby se drzel "saskejch pravidel" absolutni cistoty lezeni.
Tj napr na Snowpatch Spire v masivu Bugaboo je cesta ktera se jmenuje Wiessnerova.. akorat ze ji nevylez, neb se vratil zpod vrcholovyho previsu s tim ze aby to vylez tak by tam bejval musel naprat skobu..coz povazoval za zprasakovani skaly a k tomu se odmitl snizit. Takze cestu na vrsek dolez az v roce 1940 Bedayn a Arnold.
Toto vse vzato do uvahy.. myslim ze W. to na ty K2 skutecne otocil i kdyz nemusel neb nechtel na ten vrsek za kazdou cenu.
Někde jsem četl, že spíš něz z náboženských důvodů se otočili z kvůli Passangově pověrčivosti; bylo dost hodin a Passang se nechtěl vracet v noci, protože se bál duchů.
Celý ten příběh americké expedice na K2 je plný ohledů na druhé, kamarádství a neuvěřitelné obětavosti. Docela rozdíl, proti tomu, co o patnáct let později předvedli Copagnoni a Lacedelli.
Velké Himalájské dobrodružstvi od M. Herzoga má o výstupu celou kapitolu, Wiessner strávil ve výšce nad 7000 asi měsíc, spolu s Dawou se pokusili o vrchol 2x vždy byli moc pomalí, a tak Dawa nechtěl jít dál kvůli duchům hory, kteří v noci řádí. Dawa navíc ztratil mačky(špatný signál), takže při druhém pokusu šel bez nich, sestup dolů byl pak vyčerpávající, protože je parťáci považovali za mrtvé a tak jim vyklidili všechny výškový tábory - neměli károšky a jen jeden spacák, celá expedice dopadla dost tragicky, co se týče ztrát na životě. Wiessner byl Pan Horolezec.
Bonatti nemohl patřit do "mezválečné" generace lezců. Narodil se v roce 1930. Tedy v době, kdy tato generace už v Alpách řádila.
Tome, Tvoje historické připomínky jsou moc dobré. Dík.
Pod rozlišovací schopnost encyklopedie je Wiessnerovo působení v Ádru a Teplických skalách. 7. 6. 1927 Stará cesta na Skalní korunu v Teplicích. Potom s parťákem Rudolfem Kadenem zapytlili prváč na Velkého konšela - netrefili přeskok nebo místo k přepadu. Oba ze slavného drážďanského klubu v Empor (vyryto na úpatí Koberců které kluboví lezci zdolali o rok později - už bez Fritze.) Wiessner se pak na Broumovsko v průběhu života ještě asi 2× vrátil (viz kniha Pískaři). Také mne udivuje, že encyklopedie nevěnuje dost místa Wiessnerovu působení v Gunks (Shane Gunks) - to je ta prvotní americká kolébka volného lezení, kterou "rozhoupal" tento obdivuhodný saský rodák (má tam i pamětní desku).
Než se začnete soukat nástupovou širočinkou od potoka na Skalní korunu, zkuste věnovat pár vteřin vzpomínce na Fritze Wiessnera.
Co se Fritzových prváčů v Sasku týká, tak za zmínění stojí (vedle Nordriss na Grosses Spitzes Horn) především ukázková širočina Wiessnerriss na Frienstein. VIIc s hvězdou a vykřičníkem a mám pocit, že dost odvážných nápadníků to pár metrů nad nástupem , kde to dělá takové bříško, také zabalilo, nikoli však z náboženských důvodů. Holt ve dvacátých letech neudělali shyb na centimetrové liště, ale v širočině by si dokázali přečíst kulturní přílohu novin.
:D :D :D
Přepěkné shrnutí:
"Holt ve dvacátých letech neudělali shyb na centimetrové liště, ale v širočině by si dokázali přečíst kulturní přílohu novin."
O jedné z Fritzových cest v Shawangungs (nebo také zkráceně Gungs) je tento text
http://www.climbing.com/route /high-exposure-56-shawangunks -new-york/ - odstraň mezery