LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Když má horolezec kam založit, tak jištění nedá a když založit potřebuje, tak nemá kam.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140170 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
LANEX eshop - Bolatice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Při sólování v horolezeckém terénu v Tatrách se zabil Polák

V Tatrách se při pádu stěnou Ťažkého štítu zabil 39letý Polák, který se pohyboval v horolezeckém terénu sám. Informovala o tom slovenská horská služba s tím, že letos je to už 6. případ, kdy se v Tatrách zabil polský občan při sólování v horolezeckém terénu.

Viz zpráva slovenské horské služby:

"Dňa 21.09.2020 presne o polnoci bola na tiesňovú linku HZS „18300“ prostredníctvom poľských kolegov z TOPR nahlásená nezvestnosť 39 - ročného poľského turistu. Muž ešte okolo  17-tej hodiny kontaktoval svojich kamarátov s tým, že smeruje do Kohútika. Po tomto telefonáte sa s ním už nebolo možné spojiť, aj keď telefón mu stále zvonil. Kamaráti ho čakali na Lysej Poľane odkiaľ mali všetci spoločne odísť. Keďže do polnoci tam nedošiel, požiadali o pomoc HZS. Okamžite bola vykonaná lokalizácia jeho telefónu cez Stálu službu Prezídia PZ SR, no telefón sa lokalizovať nepodarilo. O súčinnosť bola požiadaná Letka Ministerstva vnútra SR. V skorých ranných hodinách však nemohla pre hmlu vzlietnuť. Z tohto dôvodu bola požiadaná o technický zásah posádka VZZS z Popradu, ktorá z heliportu v Starom Smokovci vyzdvihla na palubu dvoch záchranárov HZS. Zo vzduchu prepátravali oblasť, kde sa podľa posledných informácii muž nachádzal, ako aj priľahlé miesta. Následne boli horskí záchranári vysadení v Sedle Váha a pokračovali v pozemnom pátraní. Po vylepšení poveternostných podmienok priletel aj vrtuľník Letky Ministerstva vnútra SR a vyviezol ďalších záchranárov HZS so psom. Pokračovalo sa aj v pátraní zo vzduchu. Pozemná pátracia skupina krátko pred poludním objavila pod stenou Ťažkého štítu telo hľadaného poľského turistu, žiaľ, už bez známok života. Pri páde skalným terénom, pravdepodobne z oblasti Štrbiny pod Ťažkým štítom, utrpel zranenia nezlučiteľné so životom. Po vyprostení z ťažko prístupného terénu boli telesné pozostatky vrtuľníkom Letky MV SR transportované na Lysú Poľanu a odovzdané príslušníkom Polície SR.

Tento rok je to už 7. smrteľná nehoda poľských občanov v horolezeckom teréne, ktorá si vyžiadala už 8. obeť. Až na jeden smrteľný pád  dvojice poľských horolezcov pod Ušatou vežou, všetky smrteľné nehody mali spoločného menovateľa - všetci turisti sa pohybovali mimo značeného turistického chodníka, v horolezeckom teréne a boli na túre sami.

Horská záchranná služby vzhľadom na narastajúci počet úrazov a smrteľných nehôd vyzýva všetkých návštevníkov, aby nepodceňovali vysokohorský terén, nepohybovali sa mimo značených turistických chodníkov a dodržiavali pokyny a odporúčania HZS."


Viz:

www.hzs.sk



Standa Holec   [úpravy] 07:38 23.09.2020Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Solovanie? 14:16:42 23.09.2020
Za vsetko moze Honold! Neviem ci si v hzs uvedomuju, ze rapidne stupol pocet ludi co lezu, taktiez rapidne stupa vykonnost hobby lezcov. Umerne tomu aj pocet ludi, ktori si chodia zasolovat do hor a podobne ergo pocet smrtelnych nehod. Uz by mali prestat s tym vyplakavanim a prisposobit sa trendom. V dobe ked mozes na kampuse za par mesiacov natrenovat nezmysel a v obchode utratit tisic eur za najlepsiu vybavu bude uz len horsie... 
Michalodpovědět 
 Re: Solovanie? 14:33:35 23.09.2020
nemyslím že je to tak. skoro všechny letošní "polské" nehody jsou/byly v terénu důstojné turistiky (do II., maximálně III. stupně obtížnosti, na tůrách, které se chodí už více než sto let a lano při tom zpravidla odpočívá v batohu (pokud se nejedná o výcvikový výlet se začátečníkem). to nemá z žádným Honnoldem nic společného.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Solovanie? 15:01:11 23.09.2020
Cital som to v nejakej knizke o Alpach, ze najviac smrtelnych urazov je z VHT, nie z lezenia ako takeho. Pretoze umenie istenia vo VHT ovlada o dost menej ludi ako pri lezeni. Plus to asi ludksa psychika ovela lahsie podceni. A pritom staci zakopnut ci posmyknut sa...
m.odpovědět 
   Re: Solovanie? 15:03:58 23.09.2020
samozrejme pri solo vyletoch je to teda este trochu ine...

nie je to tak ze sa v sucasnosti v Polsku solovanie v Tatrach tesi velkej oblube, tak sa don pustaju aj ludia bez skusenosti?
m.odpovědět 
    Re: Solovanie? 15:09:17 23.09.2020
tohle není sólování, tohle je tradiční turistika s pomocí rukou, mimochodem nejtradičnější a nejklasičtější a velmi ušlechtilá horská disciplína. nepopírám a potvrzuji, že takový alpinismus vyžaduje zkušenost, rozvahu, fyzickou kondici a jistý krok a při uspěchání získávání zkušeností a při volbě tůry příliš vážné může být velmi nebezpečnou záležitostí.
Lukas B.odpovědět 
     Re: Solovanie? 17:49:26 23.09.2020
akurát že chodia hovädá
odpovědět 
     Re: Solovanie? 17:50:02 23.09.2020
akurát že chodia ako hovädá
odpovědět 
  Re: Solovanie? 17:17:28 23.09.2020
nepotrebujú Honnolda, majú mali x bežcov po hrebeni , Dominika Sochu

https://www.hzs.sk/ typy-aktualit/ tragedia-na-kezmarskom-stite/
https://www.youtube.com/channel
/UCd18o3SVMjaNkAztC8QAc-A
odpovědět 

 Solovanie? 14:37:59 23.09.2020
Za vsetko moze Honold! Neviem ci si v hzs uvedomuju, ze rapidne stupol pocet ludi co lezu, taktiez rapidne stupa vykonnost hobby lezcov. Umerne tomu aj pocet ludi, ktori si chodia zasolovat do hor a podobne ergo pocet smrtelnych nehod. Uz by mali prestat s tym vyplakavanim a prisposobit sa trendom. V dobe ked mozes na kampuse za par mesiacov natrenovat nezmysel a v obchode utratit tisic eur za najlepsiu vybavu bude uz len horsie... 
Michalodpovědět 
 Re: Solovanie? 17:57:06 23.09.2020
mačp je dakomu kampus, keď sa nevie pohybovať v dvojkovom teréne, šlape po pohyblivej suti, chatá sa lokrov a pod. ?
PKodpovědět 

 škoda života20:51:53 23.09.2020
Nechci se tu pouštět do spekulací co stálo/stojí za chyby u těchto smrťáků, ale z vl zkušenosti - ta hranice mezi turistikou a lezením je někdy hodně tenká a člověk ji v zápalu nadšení překročí razdva.
A cesta zpátky je samozřejmě o dost těžší.

Často nepomůže ani neustálá koncentrace, kam šlapu, jak šlapu, jak se budu vracet když bude průser, odhadování jakej šutr ve stěně zůstane, jakej spíš ne.

Za sebe jsem se naučil jít jen najistotu a radši to vzdát když to smrdí a dávat si sakra bacha, kdyby se mi ten odhad kdy co smrdí měl posouvat.

ale je logický, že tohle nastavení máme každej jinde a na někoho to prostě občas padne. Stačí na zádech blbě sbalenej batoh, vypadnutá flaška, sekundový rozhození koncentrace. a je to.

upřímnou soustrast rodině.
Syslíkodpovědět 

 Tatry nie su telocvična09:35:00 24.09.2020
Zdravím všetkých.

!Polskie tłumaczenie to!

V prvom rade úprimnú sústrasť a verím, že pán vzhľadom na svoj vek mal skúsenosti a nepreceňoval svoje schopnosti. Zrejme blbá náhoda ho stála život, ktorý v ten deň užíval naplno.

Ale nedá mi vzhľadom na dosť vysoký počet obetí v poslednej dobe a ako PRESNE píše Horská služba – spoločný menovateľ „všetci TURISTI sa pohybovali mimo značeného turistického chodníka, v horolezeckom teréne a boli na túre SAMI.“. Z článkov a komentov aj v predošlých osobne usudzujem všeobecnú precenenosť, neskúsenosť a ABSOLÚTNE pohŕdanie, nerešpektovanie pravidiel o pohybe v Tatrách ako z pohľadu horolezectva, turistiky a ochrany prírody.

Mnohý píšu, že je už iná doba, lezie sa naľahko, sólo, behajú hrebene..... Nie žiadna doba nie je nová. Len ste to nepochopili. Ak si niekto myslí, že je normálne behať hrebeňovky, chodáky II-III sám bez istenia tak nerešpektuje svoj život a platné zákony. Bez lana nemáš čo hľadať mimo značeného chodníka! Ak niekoho napĺňa beh Tatranským hrebeňom tak z môjho pohľadu nie je normálny, ako môže niekoho napĺňať takýto pohyb? Ani si nezalezie, ani si neužije tu prírodu, riskuje svoj život a HLAVNE zamestnáva a ohrozuje záchranné zložky, ktoré by v tej dobe mohli zasahovať možno pri vážnych prípadoch. Či niekoho napĺňa pocit prechodu takéhoto ľahkého II-III terénu po lokroch a sutine, ktorý si natočí na kameru a zavesí to niekde na WEB? A potom sa cíti aký je borec? Nie nie si, sorry ale iný sú borci, ktorý lezú to čo ty zrejme nikdy nedáš ale rozdiel medzi tebou a nimi je najmä v tom, že on nebude riskovať život takouto blbosťou. Ja vás chápem, sú už cesty 9C, veľmi ťažké voľné prelezy vážnych stien, ultra behy neskutočných vzdialenosti a čo ostalo vám? Na toto už nemáte a jedine čo Vám ostáva je riskovať svoj život a ten hodiť na WEB, stojí to za to?

Nechcel som sa nikoho dotknúť, ale mám dojem, že keď niektorých pacientov doslova neurazíte nie sú už schopný pozrieť  sa realite do tváre. Asi si poviete čo tu ja môžem mudrovať, čo ja vlastne viem, čo leziem? No nie som nič extra, len chodím niekoľko krát za rok liezť do Tatier, skalky, umelá stena boulder..., vážim si toho ako ma to naučil inštruktor a budem pokračovať v tomto duchu, lebo sa to tak robilo roky a roky aj bude.

Na záver si dovolím názor na riešenie tejto situácie do budúcna. Ochranári a verejná moc by mali začať viacej apelovať na dodržiavanie pravidiel. Kontrolovať ľudí mimo chodníkov, aj pokutovať. James by mal zaviesť predchádzajúcu prax a to vydávanie členstva až po absolvovaní lezeckého kurzu, nie len predávať členské. A tie vaše videá, hold točíte si videa kde porušujete zákon a ešte si to vešáte niekde na WEB, jednoducho vás za to postihovať. Zmiznú tie vaše treťotriedne videa a značne zmiznú tieto typy prípadov.

Aaaaaa teraz je ten čas na Váš HEJT 😊, každopádne si rád prečítam názor iných.
Karol W.odpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična09:57:42 24.09.2020
Můj názor je stručnej: máš pravdu. Sám bych to možná napsal jinými slovy, ale to není podstatný.
Sólo pohyb ve II-III terénu je sice starej jako sama přítomnost lidí v horách, ale opravdu není pro každýho a jeho dnešní masové šíření je děsivý.
D.odpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična10:10:17 24.09.2020
ano, přesně stejně se argumentovalo v 70. letech, kdy byl paušálně zakázán pohyb mimo značené cesty všem mimo držitelů horolezeckého průkazu. důvodem byla zranění turistů především na tvrdém sněhu na začátku léta.
zakázat zakázat pokutovat. a hlavně ještě jednou zakázat.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Tatry nie su telocvična11:15:48 24.09.2020
Doba je ale jiná, tak možná by víc pomohlo ze strany YT, FB atd. mazat tady ty kokotský videjka ve stylu japonských bojovníků, kdy smrt = vítězství...
odpovědět 
  Re: Tatry nie su telocvična06:51:13 06.10.2020
Jenze v 70tejch letech Lukasi neexistoval youtube jako jedna z hlavnich "motivaci" sportovat a zviditelnit se na veky veku Amen a tecka. Ps: zlikviduj youtuby twittery a jine Ego prezentace a proridnou ti rady "sportovcu" a turistu, ale outdor bussines zas bude plakat:-)
odpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična10:27:27 24.09.2020
Kontrola lidí mimo chodníku je něco, co není třeba zavádět, to už je.

Členství v Jamesu je jeho věc, pokud jej přemluvíte, máte to mít. Je to váš Svaz a dělejte si pakárnu jak je libo.

Co ale bude velká taškařice budou zahraniční návštěvníci, protože jak přesvědčíte ostatní svazy k podobné praxi netuším a pokud by to mělo být tak, že lézt v Tatrách může jen někdo s bumážkou od Jamesu a jinak šlus, tak hodně štěstí. Tatry jsou fajn, ale že bych si třeba členové ČHS hromadně žádali o průkazky Jamesu. No, já nevím, na to jsou ty Alpy přece jen moc blízko.

Jinak já uznávám omezení čistě z důvodu ochrany přírody. Že občas někdo zařve je samozřejmě pravda, ale to už tak v životě chodí. V horách, skalách, na vodě a tak různě ...
Všichni tam s tím rizikem jdeme, většina z nás se jej snaží minimalizovat co to jde a že se to občas nepovede ... to je život.

Ostatně, na to aby se člověk zrakvil nepotřebuje žádné velehory, byť kapesní:-), na to mu stačí šutr za barákem, takže podle této logiky by ho mohl voblejzat jen se štemplem od Svazu? :-)))
MModpovědět 
  Re: Tatry nie su telocvična10:31:39 24.09.2020
Jen aby nedošlo k mýlce, já nejsem proti prevenci. Vůbec! Osvěta a informovanost ... čím více, tím lépe. Ale ne formální a administrativní regulace navrhovaného typu.
MModpovědět 
  Re: Tatry nie su telocvična11:51:28 24.09.2020
Kontrola nie je žiadny problém a myslím si, že ani žiadny zahraničný turista nepotrebuje potvrdenie alebo členstvo od Jamesu. Osobne mám preukaz ktorý mi vystavil môj inštruktor po absolvovaní základného a Tatranského kurzu. Preto si mýslím, že by niečo podobné mohol mať každý a je jedno kde si tento výcvik urobí. Ale pravda je, že ako to riešiť s tými čo lezú roky a nemajú ho... Každopádne nerešpektovanie daných pravidiel ako je nutnosť mať pri sebe lano, je kontrolovateľná.
Karol Wodpovědět 
   Re: Tatry nie su telocvična12:10:50 24.09.2020
Jenže to s tím lanem je právě pakárna. Jo, mám špagát v batohu ... a pár karáblí ... a co? Nic. Kde je jistota, zda jej vůbec umím použít a i pokud ano, že jej fakt použiji? Nikde.


Zaplatím pár stovek a jsem člen ČHS. A je to. Navíc hodně VHT turistů má členství Alpenvereinu, co se to vyplatí z řady důvodů. A je to.
MModpovědět 
    Re: Tatry nie su telocvična12:13:41 24.09.2020
Jo, ještě s tím lanem, to je někde napevno definované? Bo já si pamatuji kdysi na nějakou diskuzi na hikingu a tam byla řeč o "lezeckém vybavení". Což může být ledacos, rozhodně ne nutně lano.
MModpovědět 
    Re: Tatry nie su telocvična12:16:41 24.09.2020
Osobne mám tiež Alpen..., James som už prestal platiť, nakoľko je to nevýhodne a z môjho pohľadu ich činnosť v poslednej dobe je dosť otázna.
To, že to niekto nevie používať je jeho problém, ale značne to redukuje počet osôb mimo chodníka. Stále si myslím, že by osoba mala mať absolvovaný kurz a tiež výstroj. Je to pre bezpečnosť všetkých.
Karol Wodpovědět 
     Re: Tatry nie su telocvična12:27:30 24.09.2020
Měla ... ano.
Musela ... ne.
Protože kurs ochranári neuhlídají a výbava záleží vždy na schopnostech lezce a hlavně není zárukou že bude použita jak má a kdy má.
MModpovědět 
      Re: Tatry nie su telocvična13:18:14 24.09.2020
No zrejme to nie je jednoduché odkontrolovať. Každopádne dobá sa mení a s ňou aj technológie, obávam sa trochu akejsi kontroly a monitoringu pohybu osôb, čo myslím na poľskej strane tatier už začalo. Ale jedným som si istý, niektorými tu obhajované dobíjanie hrebeňov formou sólo a prezentácie videom nebude priechodné a tolerované a nebude to mojou zásluhou.
Karol Wodpovědět 
       Re: Tatry nie su telocvična13:57:02 24.09.2020
Kontrolovat můžeš co chceš jde o to, aby to mělo smysl. To, co píšeš, nějaký papír se štemplem a 20m lana sice je kontrolovatelné, ale taky neuvěřitelně snadno ojebatelné, takže to bude na nic.

Jako že bude zákaz lézt sólo? To by se Pochylý divil. A že bude zákaz si během lezení dělat obrazový záznam? Tak to chcu vidět.
MModpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična10:42:51 24.09.2020
pises citujem: " Bez lana nemáš čo hľadať mimo značeného chodníka! "

Tak sorry ale naco je cloveku lano ked si ide vybehnut na Baranie, Siroku, Svistovy, Kolovy a koipec dalsich cistych chodakov??? a nemusi sa jednat o turistov..som hore v doline, liezt sa kvoli pomdienkam, pocasiu moc neda, tak sa aspon prejdem....druha vec ak aspon trochu viac lezies v horach, tak musis vediet ze solovat 2-3 (niekedy aj viac) teren je uplne bezna prax ak lezies nieco dlhe, alebo tym terenom nastupujes pod stenu, alebo zostup a pod..(a lano mas v batohu/na chrbte) Samozrejme ked je pre niekoho max IV v Tatrach tak isti aj lahke...ale ak chces liezt vela v horach, tak minimalne 2-3 obtiaznost vediet solovat na istotu je jeden zo zakladnych predpokladov...
Co to ma s porusovanim pravidiel, moralky, alebo neskusenostou..ked sa rozhodnem ist si kus hrebena steny a pod. dat solo? (a ked je lahke, lano dotycny nemusi mat..) Nic. Je to rozhodnutie daneho cloveka a ze zamestna vtedy horsku? a? pre mna je to rovnako ako ked horska musi zasahovat pri vypadku v stene, ked sa niekto strati v noci a podobne.. Ako jasne zase nepojdes na hreben v zabkach na nohach...A ze sa lezie 9c a co ma byt? aj na Slavkac sa da vybehnut za 1hodinu a daco a to znamena, ze ja si tam nemozem ist zabehat a skusit dat osobak pre seba? alebo ze Plulik prebehol hreben za 24h znamena, ze ja tam nemozem ist sam a v "pohode" to skusit prejst za 3-4 dni? a posledna vec..davas tam info od horskej ze secia boli turisti kt sa pohybovali mimo znaceneho chodnika...ako ked si niekto pojde prejst kus hrebena a nemusi mat zo sebou ziadny matros a to neznamena ze bol turista..
suma sumarum riesit nieco zakazmi pokutami a pod je cele zle...hory boli a su o slobode..Ako to uz by sme kde boli keby ta na nastupe kontroloval daky zeleny/cerveny/modry k.... a kontroloval povinnu vystroj, preukaz a co ja viem co..Co potrebujes mat je zdravy rozum, respekt k horam a ano bohuzial niekedy aj trochu stastia...
MatoSodpovědět 
  Re: Tatry nie su telocvična11:48:04 24.09.2020
Lano máš mať preto, lebo po zime, daždi, búrkou atď môže byť terén zrazu neschodný. Aj Baranie rohy, Kežmarák atď... takmer na každý štít ide normálka alebo sa tam dá ľahko dostať. To bude akože ochranár, kontrola s tebou diskutovať či ty nato máš? Sorry ale sú nejaké pravidla hry, komu sa nepáči nech sa ide hrať inde. Hádam nemáš problém odniesť aspoň 20m lana. Tatry ako aj Alpy a iné hory majú svoj punc, históriu a dôstojnosť, tak prečo ma niekto potrebu si z toho robiť zábavný park.
Karol Wodpovědět 
   Re: Tatry nie su telocvična14:21:21 24.09.2020
akoze mat povinnost so sebou lano ked ides mimo znaciek to je na psychiatriu...na keru p...by som mal trepat lano na baranie co je uplny chodak??(to rovno mozem zobrat aj na krivan a jedine naco sa bude dat vyuzit je ze si nan sadnem aby som nedostal vlka...) naco by som mal trepat lano ked idem solovat napr taku staflovku a podobne cesty v pevnej skale...ano..ked neviem ci to bude mokre a je to lezecky teren tak rozum vravi zober lano, aj ked ho nepouzijes, pre pripad uteku to je ok...ale ma to byt na rozhodnuti daneho cloveka, nie na buzerantskej vyhlaske...to rovno nastavme pravidla hry ze okrem lana musis mat 20frendov 15skob bivakovacie vrece rezervne oblecenie, vaqric jedlo na pripadnby bivak a takto natazko si chod zaliezt dake 9viny v tatrach...fast and light nie je modny vystrelok..to tu bolo odjakziva..kedysi si mal 4skoby lano do ktoreho sa nepadalo a nic viac..ba hej viac lasky k slobode...alebo dajme pravidla hry tak ze v tatrach sa budu moct liezt len cesty od napr VIII vyssie a budes mat daleko menej nehod...len ci si aj zalezes...to by bolo bezpecnejsie ako mat povinnost mat lano...a plulika som spomenul preto, ze to ze niekto skusi dat hlavny hreben za 3-4dni nerobi kvoli rekordu, ze aky je dobry, nechce byt in...len to chce kvoli hrebenu ako takemu..
MatoSodpovědět 
   Re: Tatry nie su telocvična06:54:23 06.10.2020
Preco? Pretoze kompleeexy menecennosti , nic viac.
odpovědět 
  Re: Tatry nie su telocvična11:54:09 24.09.2020
Inak ak spomínaš Plulika, nech je mu zem ľahká. Myslím, že čo som o tom počine čítal, spomínal, že niektoré úseky zlaňoval.
Karol Wodpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična10:45:04 24.09.2020
Karole, to je škoda, že hned počítáš s hejty.

To co píšeš o pohybu v terénu je pravda, ale má to další společenský kulturní a jiný souvislosti, do jejichž rozebírání se tu nechci pouštět.

tak ve zkratce, když famozní bežec a skialpinista KIlian Jornet natočí videa jak přebíhá hřebenovku v alpách, v trenkách, tričku, jak si to užívá, většina z nás po tom aspoň na chvíli zatouží taky. Ale pak jde o to, jestli tam je ten další krok, zkušenosti a sebereflexe. A u někteří z nás - a to procento asi bude narůstat - tenhle další krok asi neudělají, a tak nedoběhnou (nedolezou).

Je to chyba Kiliana, že v desetiminutovém videu neuvedene kolik let zkušeností a znalostí terénu za tímhle "výběhem nalehko" stojí, kolik přípravy za tím je, a že i on vždy vším neprošel zrovna hladce? Za mě není..
Syslíkodpovědět 
  Re: Tatry nie su telocvična11:59:19 24.09.2020
Video Kiliana som videl a myslím si o tom svoje. Každopádne má za sebou x-profi pretekov, roky skúsenosti, sponzorov atď. Kto nevidí tento holý fakt nie je spôsobili pohybu v horách vôbec. Každopádne ani ultra bežcovi Zvonalkovi asi nezakazoval bežať v noci Tatrami aj keď je to mimo pravidiel. Chcem tým povedať, že si treba uvedomiť, že sa bavíme o Národnom parku, jeho ochrane a spôsobilosti. Nebudeme tu rozoberať či si je niekto vedomí svojich možnosti. Ak bude pribúdať takýchto prípadov nebude iná možnosť ako zaviesť nové regulácie a skončíme všetci. Preto bol nadpis Tatry nie sú telocvična.
Karol Wodpovědět 
   Re: Tatry nie su telocvična12:23:16 24.09.2020
Kilian je náhodou borec:-). Když běhám na schodech, tak na něj občas myslím:-))).

A teď konec srandy ... s tvojí argumentaci je jeden zásadní problém. Koho chceš chránit. Pokud přírodu, bo Tatry jsou NP a nejsou nafukovací a tak, tak ok a dokážu to pochopit. Ale přírodě lano v báglu fakt nepomůže:-). A pokud chceš chránit lezce a turisty před nimi samými, tak to je blbost. Resp. není, pokud to budeš dělat osvětou a příkladem vysvětlením a informovaností, ale je to blbost, když se to budeš snažit dělat nějakými příkazy a zákazy a formálními podmínkami (viz. to lano v batohu). Borec se zabije, bude mrtvej a co? Jo, bude mít 20 m v batohu. To se bude na parte fakt vyjímat. Myslíš to dobře, ale tohle prostě nefunguje a je z toho vždy víc škody než užitku.
MModpovědět 
    Re: Tatry nie su telocvična13:26:32 24.09.2020
Každopádne ticho tolerovať pohyb osôb horolezeckým terénom bez nutnej znalosti a výbavy, tváriť sa, že to je akosi dobou tolerované, treba sa tomu prispôsobiť atď. Ufff toto nie sú argumenty, neviem prečo by sa mali kvôli týmto ľuďom meniť zákony, pravidlá hry. Ja ich nemám problém dodržiavať, nič hrozné to nie je, v ničom ma to neobmedzuje. Kurzom som získal vedomosti a skúsenosti ktorými viem predísť mnohým hlúpostiam, prípadne pomôcť druhým. Naučil som sa mnohé o prírode, ochrane, lezení, vodcoch zachranároch atď. Proste to patrí k tomu a som rád, že to viem. Prečo by mal NP, ludia ktorý to rešpektujú, záchranári ... riskovať svoje životy, trpieť porušovanie ochrany, obávať sa že na vás niekto zhučí... Nie takto to nejde, môžme sa tu baviť ako koľvek dlho, sú nejaké pravidla hry a treba hrať, kto to nevie alebo nie je ochotný to takto robiť, nemá v horách čo robiť a už vôbec v NP.
Karol Wodpovědět 
     Re: Tatry nie su telocvična14:03:23 24.09.2020
No právě že dneska nějaká pravidla jsou. To ty je chceš měnit:-). A mám pocit, že dost marně, ale zkusit to můžeš, za to nic nedáš.
MModpovědět 
      Re: Tatry nie su telocvična14:28:18 24.09.2020
Asi moc nesleduješ poslednú dobu. 8 smrťákov len toto leto. Bola navrhovaná nová regulácia o pohybe v Tatrách, v podstate to zatiaľ neprešlo na tlak verejnosti, vďaka tomu čo tu ty očividne stále obhajuješ to ale prejde. Nie si ochotný rešpektovať pravidlá a chceš zato čo? Nikto sa nebude s tebou baviť, nemáš argument proti ochrane prírody. Takže ty a tebe podobný budeš dostavať pokuty všade kde pôjdeš a môžeš si tam rozprávať o čom chceš, kľudne aj ukazovať že tvoj kamoš na facebooku je Honnold. A ostatný vďaka tebe budú musieť ztrpieť x-nariadení navyše, vďaka. Tiež ohrozuješ ostatných, neraz sa mi stalo, že takýto exoti ohrozujú ostatných. V poľsku hodlajú zaviesť monitoring kamerami a ... Tak si to potom môžeš užívať, ale si to aj plať. Vieš koľko stojí zásah horskej služby? ...? .? .?
Karol Wodpovědět 
       Re: Tatry nie su telocvična14:41:29 24.09.2020
Karol, můžeš mi říci, kolik ti je let a jak dlouho lezeš (v horách a se zřetelem na klasické hřebenové tůry), nezlob se, ale mě to na první připadá jako mladické všeználkovské běsnění půl roku po horoškole.
Lukas B.odpovědět 
        Re: Tatry nie su telocvična15:04:47 24.09.2020
Nemas lepsi argument? je mi 41 .... mam hmotnost 80kg, gule vazia cca 200g ...
Karol Wodpovědět 
         Re: Tatry nie su telocvična08:49:57 25.09.2020
lepší argument? prostě mi připadáš jako panna, která udílí esoterické rady o porodu.
Lukas B.odpovědět 
         Re: Tatry nie su telocvična20:19:33 28.09.2020
No,kokot,uplny
odpovědět 
          Re: Tatry nie su telocvična20:21:52 28.09.2020
Teda pán Karol W je kokot,tak som myslel
odpovědět 
       Re: Tatry nie su telocvična14:51:16 24.09.2020
na platenie zasahu horskej si mas platit poistku..
a ak trochu lezies tak vies ze ta nova verzia navsetvneho poriadku by v podstate zakazala zimne lezenie..po tam bolo obmedzenie pohybu po tme..a v zime je normalne liezt/doiliezat po tme zostupovat/nastupovat...a plus dalsie kraviny
MatoSodpovědět 
        Re: Tatry nie su telocvična15:20:23 24.09.2020
Veď práve, mám byť OK s tým, že si tam za pár rokov pojdem tak v lete na túru?
Karol Wodpovědět 
       Re: Tatry nie su telocvična20:42:45 24.09.2020
Tak odspodu.

Zásah HS se u vás platí už dnes, takže fakt netuším čo trepeš.

Veškeré změny regulace o kterých píšeš jsou na figu borovů, protože je ojebe s minimem snahy úplně každý.

Mně do toho netahej, je s ohledem na můj věk docela dobře možné, že jsem byl dřív v Tatrách než ty na písku ... s kyblíčkem a lopatičkou. My jsme ty ne Husákovy, ale Novotného děti:-). A hlavně, já se bez Tater neposeru, dřív by to byl průser, když se jinam nedalo, ale dneska ... klidně si dělejte pakárnu, hor na světě je. A nejede se na ně po D1:-).

A furt jsi mi neodpověděl kde v náštěvnom poriadku TANAP je to lano. Ne lezecké vybavení, ale přesně těch tvých 20 m lana.
MModpovědět 
        Re: Tatry nie su telocvična08:19:01 25.09.2020
Tí ktorý si myslíte, že môžte v Tatrách sólovať a robiť si tam doslova telocvičnu, v podstate môžte áno je to problém riešiť komplexne, ale zákon nestojí na vašej strane a mali by ste potom niesť následky. Tí ktorých horská služba označuje ako TURISTOV kde nemali čo robiť, je to žiaľ tak, pokyny horskej služby to hovoria jasne a kto tomu nerozumie alebo to nerešpektuje je to jeho problém. Osobne by som bol rád keby týto ľudia nechodili do hôr a neohrozovali svojím super výkonom iných. Pripájam pokyny horskej služby, kde je spomenuté aj LANO (lanova technika)+ X....
https://www.hzs.sk/uploads/wysiwyg/pokyny-hzs/10_slovensky.pdf
Karol Wodpovědět 
         Re: Tatry nie su telocvična14:53:35 25.09.2020
Cywe ... to je materiál. Sólo je tělocvična. první kokotina. Druhá ... pokyny HZS jsou fajn, ale jaká je jejich závaznost? Pokud vím, tak závazný je návštěvný poriadok TANAPu.
MModpovědět 
          Re: Tatry nie su telocvična15:15:11 25.09.2020
Jinak uvedeného se může týkat Čl. I uvedených Pokynů ... Základné povinnosti ... Do II včetně není povinností prakticky nic, nad II pak helma a sedák a používat jištění pomocí lanové techniky.

O sólu nikde nic, povinnost MÍT lano nikde a pokud jsem sám, tak povinnost jištění je silně diskutabilní, resp. ve většině případů nerealizovatelná a tedy nelze z ní odvozovat povinnost mít lano.

Jinak 544/2002 Z. z. je tedy fakt materiál, to tedy všechna čest!

MModpovědět 
           Re: Tatry nie su telocvična15:23:05 25.09.2020
Už z tebe magořím jak ty, ten pokyn, co jsi postnul, se týká " ... pri výkone organizovaných činností".

Boha jeho, tak co to sem vůbec cpeš.
Jsem já vůl zase uvěřil, že když to sem někdo dává, tak to musí být k tématu. Chjo ... mám mít rozum.
MModpovědět 
            Re: Tatry nie su telocvična15:42:08 25.09.2020
To že nevieš čitať a vykladáš si to po svojom je tvoj problém, neznalosť neospravedlňuje. Len fňukáš kámo. Inak Borče, raz za rok v Paklenici býva Sólo pretek, máš možnosť ...
KArol Wodpovědět 
     Re: Tatry nie su telocvična14:31:52 24.09.2020
a co preboha porusim tym ze si nezoberem lano do batoha ked si idem zaliezt? som lezec a sam viem na co mam.to nie je podcenenie rizika a ak sa nieco stane a ide ku mne horska to nie je moja nezodpovednost..proste sa to stava..rovnako aj pri isteni lanom mozes chytit loker a drbnut a horska pojde po teba lebo s polamanou nohou nevies zlanit..a bezny clovek tiez bude hejtovast naco sa tam ten chuj drbal..mal sediet doma pred telkou..nic by sa mu nestalo...proste zi a nechaj zit...
Matoodpovědět 
      Re: Tatry nie su telocvična15:08:34 24.09.2020
A aky mas nazor na pobehovanie hrebenom, tocenie si to na video, zavesit na WEB, v poslednej dobe velmi oblubene. Taktiez casto vidim vela ludi, ktory si to masiruju na Ladovy, Prostredny atd..., bez akejkolvek vybavy a zjavne bez skusenosti, len preto, ze hadam sa nebude trajdat po chodniku ked je tam vela ludi?
Karol Wodpovědět 
       Re: Tatry nie su telocvična19:35:27 24.09.2020
Bože,ty si teda ko..t
odpovědět 
        Re: Tatry nie su telocvična08:20:11 25.09.2020
Tí ktorý si myslíte, že môžte v Tatrách sólovať a robiť si tam doslova telocvičnu, v podstate môžte áno je to problém riešiť komplexne, ale zákon nestojí na vašej strane a mali by ste potom niesť následky. Tí ktorých horská služba označuje ako TURISTOV kde nemali čo robiť, je to žiaľ tak, pokyny horskej služby to hovoria jasne a kto tomu nerozumie alebo to nerešpektuje je to jeho problém. Osobne by som bol rád keby týto ľudia nechodili do hôr a neohrozovali svojím super výkonom iných. Pripájam pokyny horskej služby, kde je spomenuté aj LANO (lanova technika)+ X....
https://www.hzs.sk/uploads/wysiwyg/pokyny-hzs/10_slovensky.pdf
KArol Wodpovědět 
       Re: Tatry nie su telocvična21:29:59 24.09.2020
Co pořád máš s tím natáčením a věšením na web?
Ono se ví, že tenhle Polák tam byl kvůli tomu? Ve zprávě jsem si ničeho takového nevšiml. Že si dneska kdekdo musí udělat aspoň selfie pětkrát za den, když teda zrovna není v práci, je trochu magorie, ale to si dělají i lidi, když vyjedou po turistické cestě na elektrokole na třetí kopec za vesnicí. To bych sem raději vůbec netahal.
Jinak plný souhlas s MM a dalšími: maximální bezpečnost není vhodné nikomu nutit a vyžadovat ji restriktivně. Už takhle degenerujeme, a čím větší institucionální tlak na maximální opatrnost bude, tím to s námi půjde rychleji z kopce. Naopak by bylo třeba posilovat individuální sebereflexi a odpovědnost a schopnost individuálně posuzovat vlastní meze a možnosti, případně je posouvat.
P.odpovědět 
        Re: Tatry nie su telocvična09:44:28 25.09.2020
Tak podobně to vidím i já ( jako P.). Tahle doba se vyznačuje přemírou kontrolních mechanismů, přemírou různejch informačních vychytávek, díky kterým člověk ztrácí svoje schopnosti. A výsledkem pak může být i to, že neodhadne svoje možnosti, má nedostatek sebekontroly, intuice atp.. Osobně beru lezení a pohyb v horách mimo jiné i jako způsob, jak si právě vytrénovat intuici, reflex, vytrvalost, odhad , sílu, orientaci atd..
odpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična10:51:02 24.09.2020
To je pekna blbost napsat, ze kdyz lidi nemaji na velke steny tak proto lezou solo v Tatrach. Ty tvoje velke steny jsou prospikovane mensim / vetsim solem (nastup, sestup, atd...) Zachranari jsou borci od toho aby pomohli. Napsat ze mohli byt jinde je mimo. Prave proto jsou tady. Zajimave je ze vetsinou se tyhle nehody stavaji lidem co maji xxx let v horach. A ze nechapes ze "light and fast" je to kam se posunulo horolezectvi (na vsech urovnich) je tvuj problem. Otevri oci...
janodpovědět 
  Re: Tatry nie su telocvična12:11:24 24.09.2020
Tie prípady ktoré sa stali boli zrejme o takých čo na viacej nemajú a nevedia ako inak zaujať. Spomínaný Honnold, Huber, Messner atď... zrejmé nemajú potrebu liezť niekde II-III sólo a točiť si o tom videa a zdielať to niekde na webe. Honnoldov počin tu spomínať, ... tu cestu pred tým liezol niekoľko krát. Ako cheš sólovať v Tatrách keď po každej zime, búrke atď je skalá iná a podmienky iné? Taktiež by ma zaújimalo kto soloval napr. Cerro Tore - Compressor route... Nepleť si pojmi, ak si nepochopil čo som tým myslel, nevyťahuj slovíčka z viet. Zachranári sú borci? Áno sú, ale majú svoje rodiny a naozaj nemajú záujem riskovať život takýmto nezodpovedným počínaním ľudí. Nie sú tu na príkaz ani na povel. To, že som podla teba zaspal dobu a teraz sa lezie 9C, 9A onsight atď je síce pravda, ale to neznamená, že tým pádom má každý právo si robiť v Národnom parku čo chce. Či chodíš sólovať aj na umelú stenu? Tam by ti to tiež asi nikto netoleroval a je im úplne jedno čo si zač.
Karol W.odpovědět 
   Re: Tatry nie su telocvična11:58:26 25.09.2020
Ok. Je to asi jedno, ale prece. Horska sluzba je pro vsechny (ne jen pro vyvolene podle tveho gusta) kteri potrebuji pomoci. Konstatovani, ze pokud nebudou zachranovat tebe, tak budou zachranovat nekde jinde nechapu. Stejne tak, ze zbytecne pro tebe riskuji. Prave proto jsou to borci co nam muzou pomoci a jsou ocenovani stejne jako hasici. Light and fast si bohuzel nepochopil a pises mi tu neco o Honnoldovi a Messnerovi ktery uz 25 let (jak sam rika) nelezl. PS: S lanem se leze 9c/9a OS. Pletes se, jak se znaci Fr. stupnice...
odpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična13:12:56 24.09.2020
K diskutované problematice nic nemám protože tomu nerozumím, mám pouze polemiku k tvrzení "Na toto už nemáte a jedine čo Vám ostáva je riskovať svoj život a ten hodiť na WEB, stojí to za to?"

Není to jediné. Softmoverům co hovno vylezou, ale chtějí něco exkluzivního, ještě zbývá disciplína objevování a zkoušení dosud nezlezených anebo přinejhorším málo lezených nízkých a jednoduchých, ale přesto krásných kopců v krásných koutech světa.
honzaodpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična19:38:05 24.09.2020
Bože,ty si teda ko..t
odpovědět 
 Re: Tatry nie su telocvična21:40:39 24.09.2020
Boha,ty si teda ko..t
odpovědět 

 a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením12:24:19 24.09.2020
trošku (hodně) mě děsí to samozvané všespasitelství, to nucení bezpečí za každou cenu.
byl ten zahynulej chlapík svéprávnej? asi byl. tak co proboha chcete? kam až koho chcete vodit za ručičku? to jako svéprávnej člověk nepozná, že z vejšky může spadnout?
jo, klidně si tady analyzujte co udělal špatně, dělejte si z něj po libosti srandu jak je blbej, ale nechte nás na pokoji.
Lukas B.odpovědět 
 Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením13:11:17 24.09.2020
ak by si sa kukol na stránku HZS, zistil by by si, že sa ich zrakvilo priveľa.
PKodpovědět 
  Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením15:12:45 24.09.2020
Nojo, mantra tehle doby, "privela, musime ty lidi chranit, byt proti jejich vuli"... Stupidita.
odpovědět 
  Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením21:17:31 24.09.2020
Jak je to jeden a víc, tak je to privela. Protože každého života je škoda. O tom žádná.

A ok, letos u vás zařvalo 8 lidí. To je bez jakékoli legrace 8 zmařených životů a tragédií pro jejich blízké. Ale nedaleko od Tater jsou další velehory. Vyšší, o dost, větší, o dost, a rok co rok tam zemře o víc lidí, než těch 8. A navrhuje tam někdo podobné pakárny, jako Karol W?

Takže rozhodně se nevykašlat na prevenci těchto neštěstí, ani náhodou, ale cesta podobných formálních zákazů a příkazů není prevence, ale nesmyslná buzerace.

Ale jak jsem již psal, pokud to tak skutečně většina z vás chce, je to vaše země a vaše právo. My holt pojedeme jinam. Pohoda jazz.
MModpovědět 
   Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením20:58:31 28.09.2020
No za chvíli stejně bude všechno.zavřený. Prvosenka vyhlásí nouzovém stav a všichni pojedeme leda tak.do pi..
odpovědět 
    Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením22:35:58 28.09.2020
Jooo :D
odpovědět 
    Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením06:57:39 06.10.2020
Si aspon na chvili priroda ulevi od idiotu s goopro na palicich aby se na veky veku "zviditelnili"!:-) Mimochodem ..houby se uz taky nehledaj dneska se sbiraj s apkama, neco jako geokesing...tohle bude houbokesing:-)
odpovědět 
 Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením13:32:58 24.09.2020
A prečo ľudia ktorý rešpektujú pravidla majú trpieť a byť ohrozovaný takýmito ľudmi. Predstav si, že lezieš s priateľkou nejakú klasiku cca III-IV, takých je v Tatrách mnoho. A teraz nejaký "K" sólo lezec sa ti tam objaví, poviem ti asi by si nebol nadšený. Takže asi toľko k tvojmu, je mi to jedno je to jeho vec - Nie nie je!
Karol Wodpovědět 
  Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením19:28:40 24.09.2020
Já teda už drahná léta nelezu s priatelkou, ale se ženou, případně kamarády či kamarádkami, právě tuhle obtížnost. Občas nás nějaký sólolezec předběhne. Často i nějaké lanové družstvo. Někdy předběhnu já jiné družstvo. Co by mi na tom mělo vadit?
Kuba Turekodpovědět 
   Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením19:16:37 27.09.2020
Před pár lety jsem sóloval Žabího koně a ti dva kluci, které jsem tam předbíhal, vypadali docela nasupeně. :)
Tomáš Hrušodpovědět 
 Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením13:39:48 24.09.2020
A prečo ľudia ktorý rešpektujú pravidla majú trpieť a byť ohrozovaný takýmito ľudmi. Predstav si, že lezieš s priateľkou nejakú klasiku cca III-IV, takých je v Tatrách mnoho. A teraz nejaký "K" sólo lezec sa ti tam objaví, poviem ti asi by si nebol nadšený. Takže asi toľko k tvojmu, je mi to jedno je to jeho vec - Nie nie je!
Karol Wodpovědět 
  Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením14:03:08 24.09.2020
hele, a šel jsi někdy z chaty pod Rysmi na český štít? přísně ostřím hřebene je to pár kroků možná trojka, přes Kohoutka je to jen málo dvojkových fleků - historicky to byla dokonce značená cesta na Vysokou (no dobrá, ten čínskej štít se podcházel trochu spodem, jestli se tam válej nějaký zbytky řetězů, to si nepamatuju). po hřebení z Váhy až po východnou železnou bránu se lano vytahuje jen na dvou místech, a to až za Vysokou. jinde má smysl vybalovat lano jen v sestavě vůdce/klient, případně zkušený/začátečník (dva začátečníci s postupovým jištěním tam moc nemají co pohledávat).

jo, tu a tam mě nějakej sólista předbíhá (ne tedy na dvojkovejch hřebenech, to nepočítám, ale v těch mejch softmoverskejch čtyřkách-šestkách). vždycky jsme se pozdravili, třicet vteřin počkali až přeburácí a pohoda. třeba na nordgrátu na Grundšártner. že by šlo nějak do tuhýho a že bych to měl někomu zakazovat mi nikdy nepřišlo.
Lukas B.odpovědět 
   Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením14:44:15 24.09.2020
Tiež sa nemám potrebu istiť na každej ceste. Ale nemám potrebu tam ani chodiť sám. Tiež lano a výbavu považujem ako výhodu, už len kvôli tomu, že keď stena navlhne je to šmykľavé. Nikto nemá potrebu zakazovať Sólo, ale asi nie som sám keď si myslím, že trajdať sa 3kové hrebene, točiť si to a vešať to na web je asi trochu na hlavu. K čomu je to dobré? A to boli zrejme toto tie prípady, vo väčšine poslednej doby.
Karol Wodpovědět 
    Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením14:49:19 24.09.2020
obecně taky nechápu, proč vystavovat na trubkách nějaká trapná videa. to že to nechápu já, nic nezmění na tom, že to těm, co to tam vystavují, a těm, co na to čumí, může přijít jako dobrej nápad.

hele, jestli ti to přijde vhodný, tak si z těch mrtvejch dělej třeba srandu. ale vyvozovat z toho nějaký magorský teorie o tom, co je všechno potřeba zakazovat, považuji za ptákovinu.
Lukas B.odpovědět 
     Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením15:19:00 24.09.2020
Tak srandu si z toho robiť nebudem, nie je na tom nič smiešne. Tie videa a mienka o tom, že môžeš v Tatrách čo chceš vedie myľne k dojmu, že veď to je úplne normálne a je to pohodička. Viď úplna blbosť ale dosť porovnateľné, ferraty na Skalke, je to modné idem, veď to chodí každý..., teraz riešia ako to obmedziť alebo zrušiť. O čo mi ide, že tým, že to je trend poslednej doby bude to viesť k tomu, že ty, ja a tí ktorý to berú zodpovedne budú niesť zato zodpovednosť. Ani horská nebude kvôli týmto ľuďom navyšovať stavy, kupovať ďalšie mašiny, rozširovať trasy..... Nemyslím si že takto to ďalej pôjde, oni to proste zakážu a obdmedzia ako to len pôjde. Ani napr. v Paklenici si nemôžeš robiť čo chceš, prečo by to mali trpieť tu? Takže pokiaľ to chápeš by si mal pochopiť, že sa to práve blízko dotýka aj teba a viacej ako týchto exotov. Ak chceš liezť sólo, čo ti v tom bráni, proste si zoberieš krátke lano + nejakú výbavu a sóluj si. Ale dostal by si mimo týchto trás ľudí ktorý tam naozaj nemajú čo robiť. A je to aj pre teba lepšie. A naozaj si nemyslím, že dodržiavaním nejakých pravidiel, zákazom zverejňovania podobných videí idem niekomu niečo zakazovať alebo niekoho obmedzovať. Momentálne oni sú tí ktorý tu niečo nedodržujú.
Karol Wodpovědět 
      Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením08:46:28 25.09.2020
a první cenu za aplikovanou výrokovou logiku získává.... chvilka napětí... Karol!

"A naozaj si nemyslím, že dodržiavaním nejakých pravidiel, zákazom zverejňovania podobných videí idem niekomu niečo zakazovať"
Lukas B.odpovědět 
       Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením15:24:43 25.09.2020
Len toto si vypotil? Pozri keď som bol liezť v Adršpachu nemal som problém rešpektovať pravidlá, ako nepoužívanie madza, používanie uzlov atď. Keď som bol napr. v Paklenici tiež som rešpektoval miestne nariadenia, atď ..... Prečo sa ty a tebe podobný tu v jednom kuse obhajujete takými blbostami, veď povedz niečo k veci. Nič iné len tu nariekate a že si budete aj tak robiť po svojom. A prečo by si mal, čo sú Tatry NP, tvoj majetok, tvoja telocvična, ty vieš najlepšie čo môžeš alebo nie? Jedného dňa keď budeš v Tatrách musieť rešpektovať pravidlá ako majú v iných svetových parkoch a znášať nemalé pokuty si na toto spomenieš, ale ver jednému nebude to mojou zásluhou, ale tebe podobným.
Karol Wodpovědět 
        Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením18:45:30 25.09.2020
No v žádném jiném parku za mnou nevyběhl chatár z chaty a nečuměl na mě dalekohledem, jestli jdu do doliny nebo jestli jdou bivakovat k plesu. V žádném jiném parku jsem se nedozvěděl při dotazu na lavinovou situaci, že co má spadnout to spadne. V žádném jiném parku jsem nemusel ze zamčený chaty ráno na túru zdrhat okýnkem. V žádném jiném parku není takový kontrast mezi naháněním turistů co šlápli mimo cestičku za soustavného ničení hor projekty na rozvoj cestovního ruchu. V žádném jiném parku není na vrcholu kopce hospoda, kde ti nenalejou a nenechají tě tam nouzově přespat. V žádném jiném parku není taková koncentrace ceprů. V žádném jiném parku nemají horští vůdci monopol na výstupy normálkou na nejvyšší kopec. V žádném jiném parku záchranáři neudělají zraněnému v ortostatickém šoku to, že by ho posadili. Atd.

Ať už, ať už jen to v těch Tatrách začne fungovat jako v ostatních světových parcích! (Tatry jsou krásné a přes to všechno tam jezdím rád).
honzaodpovědět 
         Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením21:51:48 25.09.2020
Krásně napsaný, do Tater 1x za 10 let. Tuhle sme tam vegetili pod šutrem za Skalnatým plesem. Kamoš měl svátek nebo co a priatělnica mu utrhla kytičku z plesnivců. Najednou mužik a ať se sebereme a zmizíme a kdesi cosi. Kytičku naštěstí přehlídl, jinak by ho asi kleplo, šulina :-D
odpovědět 
         Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením22:01:37 25.09.2020
V žádným jiným parku mi na dotaz na počasí druhy den na chatě neřeknou “bude stejně jako dneska” když se blíží fronta (my to teda na Žabím koni tenkrát odnesli jen stazenejma pulkama ale vedle na Volovce to do někoho prasklo).
odpovědět 
  Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením14:08:05 24.09.2020
Aha, takže když to bude K ... asi jako kokot ... sólo lezec, tak je to hrůza hrůzoucí, ale keď budú kokoti dvaja, tak už je všetko v poriadku:-)))?

Naozaj?

Ty máš nějakou sólo-fóbii:-).
MModpovědět 
   Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením14:38:53 24.09.2020
Dvaja K budu mat zrejme lano.
Karol Wodpovědět 
    Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením18:46:14 24.09.2020
Trpis spasitelskym komplexem, to neni hejt, ale pouhe konstatovani.
LukasB ma pravdu - ti lide jsou svepravni, nech je bejt (nas vsechny). Pokud potrebujes lidem do posledniho detailu ridit zivot, tak se domluv s Kimem a prestehuj se za nim...
pepanodpovědět 
    Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením20:35:08 24.09.2020
Keď su dvaja kokoti,ich kokotstvo sa može neuzralizovať. Paradoxně tak možu urobiť menší průser, ak jeden z nich je privela chytri a opatrný.

Ujoodpovědět 
    Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením20:53:59 24.09.2020
Tak moment, už v tom máš trochu hokej.

Nejdřív musím mít lano. Ale když lezeš se svojí přítelkyní, a potkáš sólistu, tak tě to ruší ... ale nepsal jsi zda tě to ruší jen když má lano, nebo když sóluje bez lana. Tak je problém sólo samo o sobě, nebo sólo bez lana v báglu? A když budou dva s lanem, tak dobrý, ale když budou dva bez lana?

Nic ve zlém, ale píše tu čím dál větší chujoviny.
MModpovědět 
     Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením08:22:03 25.09.2020
Tí ktorý si myslíte, že môžte v Tatrách sólovať a robiť si tam doslova telocvičnu, v podstate môžte áno je to problém riešiť komplexne, ale zákon nestojí na vašej strane a mali by ste potom niesť následky. Tí ktorých horská služba označuje ako TURISTOV kde nemali čo robiť, je to žiaľ tak, pokyny horskej služby to hovoria jasne a kto tomu nerozumie alebo to nerešpektuje je to jeho problém. Osobne by som bol rád keby týto ľudia nechodili do hôr a neohrozovali svojím super výkonom iných. Pripájam pokyny horskej služby, kde je spomenuté aj LANO (lanova technika)+ X....
https://www.hzs.sk/uploads/wysiwyg/pokyny-hzs/10_slovensky.pdf
Karol Wodpovědět 
     Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením20:56:03 26.09.2020
Pusti si z archivu TV Markizy spravy z 25.9.2020 - V horach 36 mrtvych I.

Pochop drahy, ze vazne si mimo realitu.
Karol Wodpovědět 
      Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením22:46:55 27.09.2020
Pochop drahý - byly to většinou kolapsy na turistických cestách a na chatách. Jako vždycky. Bližší podrobnosti viz Černá vdova.
Kuba Turekodpovědět 
       Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením13:37:54 29.09.2020
ve starší literatuře se psávalo, že většina obětí hor je chlapík 50+, který dostane infarkt pět minut od začátku prvního stoupání.
kdysi jsem byl na Brnčále, kdy čilý zdravý sympatický pětasedmdesátník zahynul na začátku tůry směrem na černý štít, kdy spadl z prvních metrů řetězů ve flašce. prý jen tak zavrávoral, pustil řetěz a po hlavě spadl do potoka. mám z toho něco vyvozovat? měl mu snad někdo kontroloval lano?
Lukas B.odpovědět 
       Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením07:05:53 06.10.2020
Kubo dneska se turisticka cesta udelala i na Everest, fronta jak za komancu na banany a to je ten Hiiimalaj daleko vetsi nezli tie Tatry vyysoke, ale chapu...Kudy z nudy ze jo:-)
odpovědět 
      Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením13:52:04 29.09.2020
Pochop drahý, loni v ČR umřelo v posteli cca 100000 lidí. Zakázal bych postele. A je vyřešeno.
odpovědět 
  Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením14:59:49 24.09.2020
normalne by som ho pozdravil na stande, pustil pred seba a ked odleze mimo mojej spadnice -par minut, pokracujem kludne liezt...preco by ma to malo rozhadzat psychicky..ibaze by som tam bral tu babu a snazil sa jej ukazat aky som geroj ze taham 4ky v tatrach a zrazu hop...niekto si jede na pohodu okolo...love and peace...koncim s tebou...neberem ti tvoje nazory aj ked su zvratene.prajem ti vela stastia na horach ale nebude mi vadit ked ta na nich nestretnem...horam zdar...
MatoSodpovědět 
   Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením08:21:09 25.09.2020
Tí ktorý si myslíte, že môžte v Tatrách sólovať a robiť si tam doslova telocvičnu, v podstate môžte áno je to problém riešiť komplexne, ale zákon nestojí na vašej strane a mali by ste potom niesť následky. Tí ktorých horská služba označuje ako TURISTOV kde nemali čo robiť, je to žiaľ tak, pokyny horskej služby to hovoria jasne a kto tomu nerozumie alebo to nerešpektuje je to jeho problém. Osobne by som bol rád keby týto ľudia nechodili do hôr a neohrozovali svojím super výkonom iných. Pripájam pokyny horskej služby, kde je spomenuté aj LANO (lanova technika)+ X....
https://www.hzs.sk/uploads/wysiwyg/pokyny-hzs/10_slovensky.pdf
Karol Wodpovědět 
    Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením09:08:52 25.09.2020
hele, já chápu, že jsi na tenhle svůj komentář pyšnej, ale jednou by to stačilo. takhle je to tapetování a argumentace úporným tvrzením.
Lukas B.odpovědět 
     Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením12:43:38 25.09.2020
ad Lukas B:
nebude von ňákej polskej robot ? Mele dokola to svý, neřád.
Ty určitě nejsi robot. Takovou alchymii, jak jsi vymyslel s tou bužírkou na dynasexetion, to by robot nedal.
PKodpovědět 
    Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením10:55:13 25.09.2020
Ty pokyny, kterými se tak oháníš se týkají organizované činnosti, asi neumíš číst...

"Pokyny Horskej záchrannej sluţby
týkajúce sa bezpečnosti osôb v horských oblastiach pri výkone organizovaných činností"

Do čeho půjdu sólo sám jako člen UIAA nikomu nic není...
H.odpovědět 
     Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením12:16:22 25.09.2020
V podstate sa mýliš, nič mi do toho není? Choď si do Ameriky, Kanady, Paklenice ... choď si tam robiť to svoje čo chceš a som zvedavý či ti to bude niekto tolerovať. Máš tam strážcov ktorým si povinný nahlásiť, čo ideš, kam ideš a ako ideš. Toto kvôli Vám bude čoskoro v Tatrách. Taktiež ak Vám to ušlo V.Tatry sú NP, sú tam pravidlá ako v tých pokynoch čo znamená, že od II. stupňa máš mať výstroj. Keď to nie si ochotný pochopiť a tolerovať o čom sa tu chcete baviť? Mne je úplne u ri.., že ty máš nejakú novú dobu, že potrebuješ naháňať rekordy, liezť sólo lebo Honnold lezie atď. Je mi to fuk, dodržuj pravidlá ako dodržujú mnohý a nepindajú tu ako malé decka nad tým, že majú problém niesť hore matroš. Keď ho nechceš používať, ja ti to neprikazujem, kľudne sa zabi, tvoj život. Ale nerob problémy druhým. Tu nariekate ako malé decka nad tým, že Vám ide niekto niečo zakazovať a pritom nechápete, že to je tak roky, len ste to nepochopili. Hráte sa tu na hrdinov, čo a kde leziete a že Vám môžem hovno. Mne je to fuk, človek ktorý je nad vecou sa zariadi tak aby tým nebol na obtiaž druhým. Hrdinovia dnešných dní, preto Vám všetkým naozaj úprimne prajem aby pri tých vašich sólo výstupoch stálo všetko na vašej strane a nikdy ste nepotrebovali pomoc druhých. Trochu som čakal nepochopenie, ale trochu ma zarazilo vnímanie a postoj k lezeniu niektorých z vás. Zrejme nebudete väčšina.
Karol Wodpovědět 
     Pokyn č.9/201612:47:10 25.09.2020
tvl, čti s porozuměním
Pokyny Horskej záchrannej služby z 1. 7. 2014 č. 11/2014 na zaistenie bezpečnosti osôb v horských oblastiach :
https://tinyurl.com/y5bewpop
PKodpovědět 
      Re: Pokyn č.9/201614:24:10 25.09.2020
Čítam:
čl.1 - od. 5 Pohybovať sa mimo značkovaných chodníko ....
Tým si definovaný ty. Ďalej tam je:
Čl. 7 Pokyny pre výkon horolezectva - od. 1 až 2 aby to aj debil pochopil.

Kde sa tam spomína, že môžeš chodiť ako sa ti zachce a kam chceš?
Karol Wodpovědět 
       Re: Pokyn č.9/201615:06:14 25.09.2020
@ 14:24:10 25.09.2020 Karol W:
pls skús čítať s porozumením + sledovať, kto na čo odpovedá .
Moja odpoveď bola na príspevok
"Re: a bezpečí vám vnutíme pod hrozbou zastřelením 10:55:13 25.09.2020"
od prispievateľa "H"

PKodpovědět 
      Re: Pokyn č.9/201615:15:45 25.09.2020
Čítam:
čl.1 - od. 5 Pohybovať sa mimo značkovaných chodníko ....
Tým si definovaný ty. Ďalej tam je:
Čl. 7 Pokyny pre výkon horolezectva - od. 1 až 2 aby to aj debil pochopil.

Kde sa tam spomína, že môžeš chodiť ako sa ti zachce a kam chceš?
Karol Wodpovědět 
       Re: Pokyn č.9/201615:26:43 25.09.2020
S vámi je sranda kluci slovenský, stačí jen popíchnout a už se melete mezi sebou...
H.odpovědět 
        Re: Pokyn č.9/201616:22:52 25.09.2020
ˇad H 15:26:43 25.09.2020
ja som reagoval na to tvoje "Do čeho půjdu sólo sám jako člen UIAA nikomu nic není..." ( kromě jiného jsou pokyny HZS a zákon o HZS)

Karol W do mňa stále rýpe, nerozlišuje vlákna v diskusii a podľa slovosledu asi nie je Slovák.
howgh
PKodpovědět 
         Re: Pokyn č.9/201623:44:08 25.09.2020
nie som si isty, aj kapitan Danko mal speci slovosled, a Karolov ho tak trochu pripomina :)
m.odpovědět 
          Re: Pokyn č.9/201616:57:35 27.09.2020
Pusti si z archivu TV Markizy spravy z 25.9.2020 - V horach 36 mrtvych I.

Pochop drahy, ze vazne si mimo realitu.
odpovědět 
           Pokyn č. 11/201407:38:35 28.09.2020
S tou štatistikou z polovice září treba povedať nielen A ( 38 úmrtí), ale aj B :
- preplnené hory
- vysoký počet zlyhaní životných funkcií
- pády turistov mimo TZCH
- pády HV, jeden aj so smrteľnými následkami ( zrejme technika krátkeho lana)
k srpnu : https://www.hzs.sk/typy-aktualit /august-z-pohladu- zachranarov-hzs/
Z tých 8 smrťákov u Poliakov je 6 tzv. turistov, ktorí tam nemali čo robiť. Videl som zopár Poliakov mimo TZCH, nedivím sa. Takíto nováčikovia si napr. na Dubkeho l. koledujú o průser. Internety motivujú. Napr. Socha bol populárny jutuber.. ( pád z MKŠ v únoru, aj s parťákom.)
RIP
PKodpovědět 

 Zákaz14:13:00 24.09.2020
Nebylo by nejlepší úplně zakázat vstup na jakákoliv území, kde jsou skály? Je to přeci nebezpečné, padají kameny, klouže to, hrozí pád z výšky,nikde není zábradlí dle normy, chybí výstražné cedule s certifikátem, schody nemají stanovené parametry atd.
K.odpovědět 
 Re: Zákaz14:20:41 24.09.2020
já bych teda uvítal, kdyby si milovníci vnucování bezpečí a zákazů udělali nějakou rezervaci, kde by měli rovnej hladkej asfalt a na něm domečky s vypolštářovanejma celama, k obědu by fasovali šlichtu bez kostí do dřevěnejch misek a baštili to dřevěnou lžící a zapíjeli z plastovejch kelímků (aby se nepíchli vidličkou nebo nepořezali o střep) a tam žili spokojeně a bezpečně až do smrti a nás ostatní nechali na pokoji. slibuju, že já bych je taky nechal na pokoji.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Zákaz14:22:41 24.09.2020
To by bylo udušenejch těma lžičkama... :-)
K.odpovědět 
  Re: Zákaz tobě nepomůže08:21:53 26.09.2020
Moc se rouháš a jsi příliš sebejistý, což vzhledem k tvým lezeckým schopnostem muže mít fatální dopad.
odpovědět 
   Re: Zákaz tobě nepomůže17:03:06 26.09.2020
Bezpečné lezení nemá s lezeckými schopnostmi až tak moc co do činění.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Zákaz tobě nepomůže19:18:43 27.09.2020
Pouze poloviční pravda, tak jako obvykle
odpovědět 
     Re: Zákaz tobě nepomůže22:44:25 27.09.2020
???
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Zákaz tobě nepomůže22:44:35 27.09.2020
???
Kuba Turekodpovědět 
  Re: Zákaz07:08:15 06.10.2020
vnucování bezpečí a zákazů udělali nějakou rezervaci, ...
Kdybys bydlel v ulici narkomanu byl bys prvnim kdo by volal po zakazu jelikoz bys kakal strachy pri navratu v noci domu Lukasi:-) Svoboda neni cochcarna od mysleni co chci
odpovědět 

 KAROL19:34:57 25.09.2020
Diskuze s Karolom pripomina diskuzi s Mirom z Chorvatska minuly rok, je bez konce
ROKOodpovědět 
 Re: KAROL13:25:41 27.09.2020
Pusti si z archivu TV Markizy spravy z 25.9.2020 - V horach 36 mrtvych I.

Pochop drahy, ze vazne si mimo realitu.
Karol Wodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 310 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 250 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.