Horolezec spadl ve středu v podvečer z výšky cca 10 metrů na Hnědých skalách u Strážného v Krkonoších, musel pro něj letět vrtulník.
Výzvu k zásahu dostala HS v Krkonoších kolem 19:00 s tím, že muž je po pádu vážně zraněný. „K nehodě došlo v celkem špatně přístupném terénu, kam nelze dojet naší terénní technikou. Naštěstí jsme právě v období, kdy slunce zapadá pozdě, takže nám nehrozil zásah v nočních podmínkách,“ komentoval situaci Jiří Brožek, zasahující člen Horské služby Krkonoše.
Záchranáři na místě zjistili, že horolezec utrpěl mnoho tržných ran a pravděpodobně i vnitřní zranění. „Ihned jsme jeho stav konzultovali s dispečinkem linky 155 Hradeckého kraje. Ti k nám poslali další zdravotníky a vzhledem tomu, že se jednalo o pád z větší výšky i vrtulník Letecké záchranné služby. Spolu se zdravotníky jsme pak horolezce ošetřili a zafixovali do vakuové matrace,“ uvedl Jiří Brožek.
Horolezce pak společně šetrně přenesli asi 200 metrů na otevřené suťové pole. „V místě i blízkém okolí není kde přistát. Posádka vrtulníku proto nabrala pacienta do podvěsu a odlétla na vzdálenější parkoviště. Tam letečtí záchranáři zraněného přeložili do vrtulníku a transportovali k dalšímu ošetření do nemocnice v Hradci,“ doplnil Jiří Brožek.
„V této době je v plném proudu horolezecká sezóna. Je ale nutné, aby lezci i na méně exponovaných výstupech pečlivě dodržovali veškeré zásady bezpečného horolezectví. V Krkonoších jsou místa skalních výstupů někde dost odlehlá a hrozí nebezpečí, že naše záchrana může přijít pozdě,“ důrazně varoval Pavel Jirsa, náčelník Horské služby Krkonoše.
Jde to i bez přenášení a překládání (zamyšlení o technice a výcviku) - celkově rychlejší a šetrnější... Navijákem spustit doktora + záchranáře, ošetření+ fixace, navijákem naložit dovnitř a rovnou do nemocnice..
https://www.chamonix.net/engl ish/news/spectacular-rescue-pghm-chamo nix-video-gone-viral-january-2019
(dvě mezery)
Prosím jen o sdělení jaké máš zkušenosti s profesionální záchranou v nepřístupném terénu. Poslat odkaz umí každý. Btw jsou jakési postupy, kdy na pád z výšky letí vrták vždy, pokud je k dispozici.
Je lepší mlčet a být považován za blbce, než promluvit a tuto domněnku potvrdit.
Se nečerti, stačilo napsat "nemáme vrtuli s navijákem". V Cham. jí mají tak tam nemusej vybíhat kopce od sanity, volat vrtuli, cvičit s podvěsem a překládáním.. Ale rovnou letí vrtulí, pokud nejde přistát tak pustí doktora z navijáku někam poblíž a pak navijákem vyzvednou zafixovanýho a letí rovnou do nemocnice. Doufám že souhlasíš že tohle je lepší pro všechny. Dřív vrtule nebyla a nosilo se pěšky, Cham. je záchranka jak fík a ČR je něco mezi tim. Nic proti klukům ze záchranky, naviják nemaj tak holt nemaj. Mmch. v Cham. celkem běžně spouští i do lesa, na takovou paseku to nemaj "vyšší level pilotáže", ale běžně několikrát denně. Resp. neriskoval by pokosení smrčků, ale rovnou by pustil z navijáku. Tak trošku slezte ze stromu s tim "takhle to bylo nejlepší a ty drž hubu blbe". Že to šlo rychleji a líp (bez překládání) je fakt, ale to by musela být vrtule s navijákem a dispečer který jí pošle rovnou a ne nejdřív průzkum sanitou (info pád z 10m/ nepřístupné místo bylo hned)
Eurocopter je pro potřeby Čech lepší. Má je lehký, takže má malý výkon z toho plynou dvě věci
1)přistane uprostřed návsi a nerozmlatí všechny okna okolo, vejde se i do fakt hodně malých prostor a nepohazuje okolo kameny
2) má malou spotřebu a levný servis
Kromě tebou udávané nevyhody- totiž že je slabý na to aby ustal naviják (páka jako prase...) Má ještě jednu. Zvládá hůř špatné počasí. Pro potřeby ČR je ale nějakej větší vrtulník s navijákem blbost a to hlavně kvůli tomu přistávání v zástavbě. Zásahy jako je tenhle jsou relativně vzácné...
Mi přijde, že podobných zásahů je poměrně dost a naviják je výhodnější o hodně jak časově tak šetrností.. Holt prachy tečou jinam než do vybavení záchranky...
...ta potřeba některých lidí kecat v negativním slova smyslu do všeho, včetně toho, kde nebyli,nebo tomu nerozumí, nebo oboje, to je něco hroznýho. Co hůř - u tebe to dokonce vyvolává dojem, že jsi to ani nečet. Byla tam horská služba, byli tam zdravotníci, rozhodli se pro vrtulník, ale ne, ty to tady budeš zpochybňovat od klávesnice.
Vubec nechapu jak to nekdo muze mit takhle potrebu komentovat. Typek je nastesti v poho, dneska ho poustej. Kazdopadne jak HS tak IZS vcetne typku z DSA maj nas velkej respekt. Vybehli to a kdyz zjistili, ze se tam neda ani na podves, protoze by se tam na nem typek nekde zamotal do vysokejch stromu, okamzite probehl transport na misto odkud to slo. Dost pochybuju, ze tu ma nekdo vic zkusenosti nez typci co na tom litaj kazdej den brutal. I na tom sutaku kde ho vyzvedavali to bylo jen taktak. Navic to nebyl jejich prvni zasah na Hnedkach. Chytrakovi bych doporucil si udelat zdravotnika a uchazet se o misto na podvesu. Ono od kompu umi bejt kazdej superman ale ty typci vedi, ze kdyz se neco pojebe tak prvni co musi pilot udelat je, ze je odstreli. By me zajimalo jestli bys za tu almuznu chtel delat takovou sluzbu pro lidi.😉
Bohuzel chyba lezce. Navazoval se ve slaneni na pulku lana, ale neprovedl kontrolni odsed, lano bylo prekrouceny tudiz se cvakl na slepej konec vedouci primo k jisticovi. Proto bych vsem doporucil si radne osvezovat metodiku. Jen malokdo se muze z takovy chyby sam poucit. Jak pise Pitt Schubert lide se musi poucit z chyb, v lezeni vetsinou z chyb druhych, nastesti tohle neni ten pripad. A hlavne nikdy neberte nic automaticky, nikomu bych nepral koukat jak vy, nebo vas kamos pada timhle stylem. Horezdar
Diky, taky si myslim. I kdyby jen byl jedinej lezec kterej si tohle precte a pak si na to da vetsi pozor tak to ma alespon nejakou hodnotu. Preju vsem jen nejlepsi lezeni a bezpecnost nadevse.
Diky, tohle se totiz muze stat kdykoliv, komukoliv. Me se to pred par tydny stalo pri slanovani z vicedelky... asi x-té slaneni na dvojcatech, uz skoro dole, rychle protahnout, zajistit, klik, cvak, sup, sup, proste automatika a najednou mi partacka ukazuje, jak jsem do kybliku dal jedno lano a misto druheho jen volny ani ne metrovy kus, co vede od uzlu...eh. No, byl tam i prusik, ktery byl spravne, takze by se beztak nic nestalo, ale samotneho me prekvapilo, jak jsem mohl udelat takovou koninu. Zkratka vzdy pred odsednutim vse znovu prekontrolovat, zbytecne nespechat a vubec nezalezi kolik toho ma clovek nalezeno. Mozna prave naopak :-)
miki, sory, jsem to nepochopil, on slaňoval od slaňáku jednodýlky? jak si moh cvaknout špatnej konec? vždyť lano mám ze slaňáku dolů natažený, přímo před očima mám, co vede od kýblu nahoru a co na podlahu..
Chtěl se nechat spustit, ale vzhledem k tomu že vratným bodem měli protažené dloouhé lano, tak se nechtěl zdržovat jeho protahováním na konec a navázal se hned u vratného bodu, ale bohužel na úsek lana které vedlo přímo k jističovi a sednul do toho. Bez kontrolního odsedu, bez komunikace.. těžko říct co mu běželo hlavou, když to tam montoval. Každopádně kdo to na Hnědkách zná, tak si dokáže představit ten rozměr štěstí, kterým byl ten den klučina obdarován , že vyvázl jen se zlomenými žebry.