Tenhle podnik mi ležel v hlavě dlouho. Dolomity jsou hory, kde se psala horolezecká historie v Evropě. Doporučení na krásné cesty jsem měl dost a dost a tak stačilo sehnat člověka, který by do toho šel se mnou. Volba padla na Majkla. Něco jsme už spolu vylezli a tak to byl parádní parťák na podobnou akci.
Z Olomouce vyrážíme ráno 16. července a po úmorné devíti hodinové jízdě jsme na prahu dolomitských hor. S báglama napěchovanýma až po okraj lezeckýma cajkama, žrádlem a vším možným se vydáváme na naši první akci, ke třem Čimám. Po dvou hodinovém pocení a proklínání batohů jsme se doplahočili ke třem parádním jezírkům přímo pod severními stěnami Zubů. Po malé večeři jdeme hned na kutě.
Budíček zvoní v nemilosrdnou půl pátou. Chceme být pod nástupem první. Tak se naštěstí také stane. Jako první máme vyhlídlou Žlutou hranu na Cimu Piccolu (cesta končí na jednom z jejích vrcholků – Anticima). Při pohledu na tuto majestátní hranu se panu Commicimu vůbec nedivým, že ji v roce 1933 chtěl jako první zdolat. Cesta má kolem čtyř set metrů a lezení se pohybuje kolem šestek. Po mém rychlo seběhu dolů k autu a zpět pro zapomenuté frendy nastupujeme až kolem osmé, naštěstí jsme pořád první. Délky ubíhají jako voda a už kolem jedenácté začíná Michal tahat klíčovou osmou délku. Delikátní koutek ho ale vůbec nedokáže rozhodit. Já na druhém s batohem naštěstí taky nemám problém a tak můžeme zvesela pelášit dál. Po jedné hodině jsme na vrcholu. Rychlá fotka, majklovi úžasné sušenky a honem dolů. Slaňujeme přes parádní sportovně odjištěnou osm plusku a říkáme si, že pro tu se jednou vrátíme. Do našeho bejzu je to kousek a tak už od tří zevlujeme na paloučku před stanem.
Další den nás čeká klasika všech klasik. Commici v severní stěně Cimi Grande. Vstáváme zase brzo a tentokrát jen o chlup předbíháme párek anglánů, kteří s námi celou cestu statečně drží tempo. První těžká délka (sedmička) vychází na Michala. Po statečném boji s malými chyty a téměř žádnými stupy se domlouváme, že tohle by bylo i na druhým konci s batohem masakr a tak mi borec posílá lano a batožinu vytahuje. Já si na druháka chrochtám blahem. Holt Emilio (Commici) si uměl vybrat směr. Dalších šest délek je trochu lehčích, zato však člověk nabírá expozici jako kráva. Když z osmého štandu plivnete dolů, uslyšíte slabounké „plesk“. Dále cesta pokračuje systémem koutů až nad velký převis. Místo jedné délky máme tobogán. Je to trochu zarážející, lézt po mokré skále, když už pár dní nepršelo, ale co už. Nad převisem se traverzuje 30 metrů doleva a pak už jen dvě lehčí délky na velkou rampu. Po té obcházíme Cimu na jih a normálkou dolézáme na vrchol. Povinná fotka a hurá dolů. Tentokrát je to trochu složitější než na Piccole. Sestup je plný strmého slézání, slaňování za roh a podobných nástrah. Naštěstí je dobře značen žlutými tečkami a mužíky. Po celodenní námaze se nacpeme až k prasknutí a usínáme.
4:00 zvoní zase budík. Čeká nás poslední zub, Cima Ovest. Vybrali jsme 650 metrů dlouhou Demuthovu hranu za sedm mínus. Tentokrát jsme v celé cestě sami. Štreka rychle ubíhá, protože některé lehčí délky spojujeme. Klíčový převísek v osmé délce vychází na mě. Stačí udělat pár silových temp a je posekáno. Valíme dál. Těsně před koncem na mě bohužel padá šutr a sejme mě do kolena. Naštěstí to nic není a tak kolem druhé stojíme na špici u kříže. Na cestě dolů ze začátku trochu bloudíme, ale pak nás intuice zavede správným směrem a mi tak zase podstupujeme nekonečné slézání a slaňování.
Tři zuby jsou zdolány. Na všechny jsme vylezli krásné a hodnotné klasické cesty. Všechny parádně odjištěny skobami plus vlastním. Můžu jedině doporučit. A kdo si myslí, že Dolomity jsou jen hromádka šutrů poskládaných na sebe, ten se šeredně mílí. Alespoň v těch cestách, které jsme lezli, vám v ruce zůstane jen málo co.
Na dalších 48 hodin je hlášeno špatné počasí. To se nám zrovna hodí, protože stejně chceme dát rest. A tak se další den pomalu balíme a přesunujeme pod náš druhý cíl výpravy, pod jižní stěnu Marmolády. Stavujeme se ještě v Cortině. Jelikož jsme tu v době oběda, tak mají stejně všude zavřeno, zevláci italští. Na Marmeládě máme vyhládlého 900 metrového Dona Quijota (6+) a o něco delší Moderní časy (8) (u této cesty počítáme s bivakem). Parkujeme pod lanovkou, ale jako správní hoši nasazujeme krysy a mažeme si to po svých nahoru. Po dvou hodinách míjíme chatu Falier a hledáme místo na bivak. Nacházíme parádní flek pod převisem. Posléze však zjišťujem, že zas tak bomba není, protože když začne pršet, stejně stavíme stan a když pak pršet přestává, z převisu furt kape voda.
Sobotu prozevlíme ve stanu. Odpoledne se jen jdeme podívat pod nástup Quijota a jinak nuda v Brně. Předpověď slibuje pěkné pondělí a tak nás čeká ještě jeden zevl den ve spacácích.
V neděli se však probouzíme do vymetené oblohy. Teď nebo nikdy. Rychle balíme a šupem pod nástup. První 80 metrů sólujeme. Hned ve druhé délce se ztrácíme a protože Michal nemůže najít žádný štand, lezeme kus souběžně. Nakonec naštěstí nachází nýt z vedlejší cesty (jen aby jste si nemysleli, v Quijotovi žádný niple nejsou) a štanduje. Já pak traverzujeu zpět do naší štreky. Od čtvrté délky se začíná kazit počasí. Je nám jasné, že jestli nezmokneme, tak to bude sakra štěstí. Atmosféra ještě víc zhoustne, když dolézáme pod sedmou délku. 40 metrový kout a má prý být za 5+. Takhle těžkou pětku jsem snad v životě nelezl. Potím krev a rvu na max. Jištění na hovno, chyty a stupy taky nestojí za nic. Michal s batohem za mnou potí krev ještě víc. Po druhé hodině dolézáme, už skoro v mlze, do půlky cesty na obrovskou polici. Další délky jsou čím dál horší peklo. Mlha, takže se člověk musí pekelně soustředit, aby vůbec trefil cestu, protože ve čtverkových délkách skoby opravdu nenajdete. Aby toho nebylo málo, začíná být pěkná kosa. Je kolem nuly a sněží. Poslední délky dolézáme opravdu na krev. Když vidím, nebo spíš tuším, vrcholový štand, opravdu se mi uleví. Rychle nazout ponožky a boty a pryč vodsaď. Dvě padesátimetrová slanění na severní stranu nás zavedou na ledovec. Bojíme se a tak jdeme navázaní. Stejně ale nemáme cepín ani nic jiného, co by jsme v případě pádu do trhliny mohli použít. Po dvou hodinové „procházce“ přicházíme teprve na silnici a čeká nás „jen“ 10ti kilometrový pochod k autu a pak ještě dvě hodiny šlapání do kopce ke stanu. Naštěstí stopujeme borce a tak máme část cesty rychle za sebou. Poslední metry do stanu se spíše plahočíme, než jdeme. Rychlá večeře, u které si stihnu o vařič zničit botu a spát.
Nástup pod zuby
Nultá délka na Cimu Grande
V horních partiích Marmelády
V jedné z prvních délek Žlutky
Vrcholovka na Cima Grande
Vrcholovka z Cima Ovest
Jedno z mnoha slaňování
Slanění z nejmenší Cimy
Sestup na severní stranu Marmolády
Po rozumné úvaze se shodujeme, že na Moderní časy si ještě nějakou dobu počkáme a tak se následující den balíme a jedeme domů. Respektive ještě na dva dny do Krasu. Žleby a pak Holštejn. V místní vyhlášené hospodě zapíjíme a zajídáme (topinkou, jak jinak ) úspěchy z Dolomit. Nakonec to byl fest vydařený zájezd. Jsem rád, že se mohu přidat k těm, kteří italskou část Alp mohou jen chválit.
Když už dělám blbosti tak se přitom nefotografuji, když už, neukazuji to lidem, tím spíše to nešířím po internetu.
Jsou mladí a blbí, ale snad dospějí. Jinak přeji vše nejlepší v lezení i v jiném.
taky mi přijde nepatřičné využívat vrcholový kříž jako nějakou prolézačku.... pokud jsou autorům hodnoty křesťanské církve vzdálené,stejně by se mohly ovládnout a k jejímu symbolu se chovat s úctou...
asi je mi svatější pravopis než křesťanská církev....
Nekteri rilali totez o Klementu G. , i Stalinu V. , zajimave paralely?
Pravopis ti spitaly nezakladal, atak dal, ...mluviti stribro, mlceti zlato
Hanko
Komenský ti nevyvraždil miliony a miliony lidí,
A ani dnes Ústav pro jazyk český neokrádá o 130 miliard.
Udelej si reparat z historie, jinak mlc. Kazis imgage lezcu horolezcu ve spolecnosti a hazis je tak do spolecneho pytle s komousema -stalinama a klementama:-)
o 130 miliard, nikdo nikoho neokrada mladicku, zacni studovat historii, a az pojedes zas za lezenim nekam svobodne autem aniz by jsi si vsiml vubec, ze uz jsi v cizine, zkus si polozit otazku, proc tam se nemuselo nic restituovat, vracet, platit...ja ti pomuzu, protoze tam nebyla zlodejna pod vlajkou KSC v1948...ale to te asi a nejen tebe z lezcu uz nezajima, ty mas v hlave jen svoje cisla 9+bcd a pod, je mi te lito...
Jseš úplně vylízanej. Může se "ukrást" jednou ukradené? Pokud mluvíš o čtení historie, zkus sám něco načíst - čarodějnické procesy, konfiskace po Bílé hoře atd... Nehledě na to, že pod "církevní restituce" zahrnuly církve i majetek, který zestátnil už Josef II. Se musí chudák v hrobě obracet. Jdi se pomodlit, ale nekecej do věcí, kterým nerozumíš.
Co se týká těch restitucí, tak realita je taková, že zatím nebylo vydáno nic. Církve musí o majetek požádat a musí doložit, že byly vlastníkem nemovitosti k únoru 1948. Pokud jim bylo něco zabaveno už před tímto termínem (Josef II.- ten toho zabavil hodně; pozemková reforma za první republiky, apod.), tak církve mají smůlu.
Pokud jim bylo něco zabaveno už před tímto termínem (Josef II.- ten toho zabavil hodně; pozemková reforma za první republiky, apod.), tak církve mají smůlu.
Presne.
Ach jo, chlapče. Když už tu historii nestuduješ, ale cituješ jen titulky z bulváru, tak aspoň používej rozum. V minulosti se hodně kradlo a tunelovalo, podobně jako dnes. Ale asi nikdy nikdo nekradl proto, aby z toho měla prospěch nějaká společnost. Pokud dnes někdo tuneluje, tak ne proto, aby zbohatl stát, ale konkrétní jedinec. Dnes se k mnoha podvodům zneužívá politika a státní zakázky. Kdysi se k tomu zneužívalo náboženství. Pokud někdo zneužil čarodějnické procesy (což je téma historicky hodně složité), tak tím nechtěl obohatit církev, ale hlavně sebe a svou rodinu. Takže veškerý nakradený majetek byl nakraden pomocí zneužití náboženství do soukromých kapes, a není jej tedy možno dnes církvi vydat a ona ani o něj nemůže žádat.
To že církev má relativně hodně majetku není výsledek podvodů, ale jiných procesů. Znám například jednu babičku, která se rozhodla nepředat kus lesa dětem (že by to prý prochlastali), ale místnímu kostelu, aby se mohla opravit střecha. Je to jednání pro mnohé trochu zvláštní, ale asi bych to nenazval zlodějnou. A takových lidí bylo více.
Znám například jednu babičku, která se rozhodla nepředat kus lesa dětem (že by to prý prochlastali),
Tak babicka to treba rekla slusne a nechtela je shazovat..treba chtela rici, stejne me daj na LDN ...kdo vi.
Jseš úplně vylízanej debil, sorry:-)
Ukradene se nekrade znova , ale restituuje , vis? To je velkej a podstatnej rozdil, ale chapu, ze idiot toto nemuze chapat, byt by lezl trebas 11+ bcd a sjizdel vsecky kontinenty sveta:-)
Pokud mluvíš o čtení historie, zkus sám něco načíst - čarodějnické procesy
No tos tomu dal korunu, 2000 let a ty dojdes jenom k carodejnictvi:-) Tohle ani cirkev nehajila a nehaji, fakt musis cist trosku vice, ne jen pohadky o carodejich potrech a pod:-)
Jdi se pomodlit...to me nemusis rikat, uz je dost dloouho doba, kdy se za tohle lidi nestydi(a vocasku ani uz to nevytvari usmevy, a uz to ani ve spolecnosti neni vtipne...to fungovalo za komunistu, vis? ) , na rozdil od takoveho debila, jako jsi ty, jsou to lide, jako treba "hnup co?" fyzik Grygar, ekovlucni biologove...a spol...hele vole, vis ze Darwin byl sam verici?...ale to ve skolach komunisti neucili, vzali si z nej jen to, co se jim hodilo:-)) Kdyby jsi se narodil v zemich kde krize neslouzi jen k posezeni, mohl by sis gratulovat...vis prece jake jsou tam platy treba:-))
:))) To mně určitě taky.
Nicméně je pravda, že ačkoliv skutečně nepatřím do církevního fanklubu, na kříži bych neseděl - a to z toho důvodu, že tím můžu nasrat některé místní lidi, z jejich pohledu oprávněně (podle mne). Je to jejich region a mají tam své zvyky a svůj způsob chápání světa; není na místě vnucovat jim můj - já si to od nich taky nenechám líbit. (Kříže na vrcholcích se tam skutečně objevily v historii spontánně a místní si jich váží a pečují o ně. Až pokud vím.)
kříže se v rakouskejch zemích začaly objevovat na vrcholcích hor až s vynálezem teodolitu, aby bylo na co mířit, protože špička kopce, jakkoli vostrá, je moc velká. předtím se na podobné instalace vybírala místa vhodnější ku procházení procesí. ale jinak souhlas.
Jéééé, náboženské téma, to tu nebylo do doby Míly Pletánka, opravdu to tady moc, moc chybělo :-/
Jinak samozřejmě, že kříže v Rakousku jsou jenom proto, aby mohli v mapách udávat větší nadmořskou výšku :-) S křesťanstvím to určitě nemá nic společného, viděl jsem tam totiž třepotat na upínácích lungty. :-D
Všichni lezem po jedněch skalách. Jen jedna skupina ví, že leze pro něčem prvohorním a druhohorním, zatímco druzí jsou přesvědčení, že to nemá víc jak 6000 let. :-)
Myslím, že jde o jakousi základní lidskou slušnost. Pokud vím, že pro někoho je nějaký symbol (totalitní režimy sem, prosím, netahejte) posvátný, tak se k němu chovám přiměřeně - kříž, půlměsíc, socha budhy, památník vojáka, fotka babičky, pamětní tabulka zahynuvšímu kamarádovi...
"Přiměřeně" - to znamená tak, jak bych si přál, aby se druzí chovali k věcem, které mi jsou nějak drahé.
Např. kdysi mnozí horolezci z úcty k místním obyvatelům zůstali pár kroků pod vrcholkem kopce v Himalájích a na samotný vršek nešlápli.
To si mě nepochopil úplně či zčásti.
O majetek, zdroje, území a peníze jde vždy. Je šumák jestli se mává srpem a kladivem, křížem, půlměsícem, ruskou, čínskou, americkou či EU vlajkou. Používáním symbolů a ideologií je jen názorové vymezení v tom, kdo, komu a kolik má dát. Aplikovatelné je to i mikroekonomicky.
Je šumák jestli se mává srpem a kladivem, křížem, půlměsícem, ruskou, čínskou, americkou či EU vlajkou.
Nechlastej to ani redeny uz. To neni sumak, bys byl pod takovejma jako alkaida, tak muzes zapomenout na bagl, lano, presa, lezeni a uz vubec nejaky psani sem:-))
Kdyby se mavalo dnes srpem, muzes zapomenout na oblibene vapno kdesi na jihu Francie a podobne, jezdit by jsi mohl tak akorat na Usbu a na Pamir:-)
To hledisko totalitní - netotalitní bych vynechal, dostali bychom se na velmi tenký led. (Pro řadu lidí jsou křesťanství nebo islám totalitní ideologie a o některých jejich odnožích si to myslím i já. Například.) Takže pokud má Korejec doma na čestném místě obrázek Vůdce a denně ho čistí od prachu, srandu bych si z toho před ním nedělal. Prostě to tak má a je mi do toho h...
Jinak samozřejmě souhlas.
Pro řadu lidí jsou křesťanství nebo islám totalitní ideologie
Pro radu primitivnich a blbejch a zakomplexovanejch jsi mel napsat.
Islam judaismus a zamerne vyhecham krestanstvi:-)..bo se toho nekdo chytne jako hov*a..neni nebyl a nebude nikdi totalitni ideologie, je to jen a jen vyznani. Verici vsech nabozenstvi nejsou pod ostnatym dratem jako za komousu v cssr, nebo za 3rise:-))
Na vejsce jsem mel spoluzaka, se kterym se prestala bavit dokonce i vlastni matka (o zbytku vesnice nemluve), protoze prestal chodit v Praze kazdou nedeli do kostela. Meli vlastniho farare, ktery kazal tu jedinou pravdu.
BIS v asi 2 roky staré vyrocni zprave varuje pred Radiem Marya (polske katolicke), ktere povazuje za hlasnou troubu ultrapravice a antisemitismu. Atd...
Jestli Ti tohle neprijde jako totalitni ideologie, tak neco z historie - si vzpomen, ze z Italie prisla klatba na kacirske Cechy a zabiti (Cecha) bylo povazovano za bohuliby cin.
Jestli Ti tohle neprijde jako totalitni ideologie
Ne ne, jsi naprosto mimo, vira je vira, ne ideologie, a byt by se nejakej ideolog viry objevil, nic to na mojem nebo i Pletanovo nazoru a postoji k vire nezmeni. Chapes o cem tu je rec? Lhostejno, zda jde o krestany, nebo muslimy.
z Italie prisla klatba na kacirske Cechy a zabiti (Cecha) bylo povazovano za bohuliby cin.
Pak ale sud ty lidi co s tim prisli, vira s tim nema nic spolecneho.Ostatne je dost knezi kteri zarvali taky.Napric staletima, lhostejno zda v komouskem lagru, za nemcu, nebo ve stredoveku.
nebylo do doby Míly Pletánka, opravdu to tady moc, moc chybělo :-/
Uzlar,sorry, ale ja myslim ze ne. TAktez si ale myslim, ze delani si z toho pr*el a otirat se o Milu, muzou jen ubozaci. Panove, az budete mit takovou stastnou a pocetnou rodinku jako on, a obstojite, muzete si gratulovat. No reknete, kdo z vas na to ma...tolik deti!:-)
Kdyby jsi to Milo cetl, tak to neber jako najakou urazku apod.:-)
to, co považuješ za svoje zvyky, ti vnutili násilím právě z té Itálie (vánoce, velikonoce, neděle) a značně nevybíravě ti (předkům) "vysvětlili", co je správné
že ačkoliv skutečně nepatřím do církevního fanklubu, na kříži bych neseděl - a to z toho důvodu, že tím můžu nasrat některé místní lidi,
Tak tak, ja taky nejsem vyznavacem judaismu, nebo koranu, a tak do mesity nepujdu v trenclich jen, pac venku je parak:-)
Ale to mas fuk, protoze zvlaste v nasich zemich totiz plati: Komu neni z hury dano.....:-))
To mne zase pobavilo - řada z vás tady obhajuje lezení po kříži a nemá naprosto žádný respekt k symbolu, který pro někoho představuje něco důležité, ale když někdo odšrouboval někde pár cedulek se jmény, tak jste se mohli podělat. Klidně si jedete do zahraničí a chováte se tam jak prasata a doma byste za odšroubování mosazné cedulky dotyčného nejraději lynčovali.
To není pravda. Mě také nijak neublížilo, když někdo odmontoval a odnesl ty pamětní desky. A přesto to neschvaluji. To, že pro tebe nemá nějaký symbol smysl, ještě neznamená, že nemá ani pro někoho jiného. To samé platí třeba o pálení vlajek, náboženských knih a podobně. Nehledě na to, že kdyby na ten kříž vylezl každý, za chvíli bude zničen. Podobná fotka jen demonstruje nezralost a malost.
Klidně si jedete do zahraničí a chováte se tam jak prasata a doma byste za odšroubování mosazné cedulky dotyčného nejraději lyncovali.
jedete do zahraničí a chováte se tam jak prasata...
Ale hlavne ze jim to leze ty "*ole" vis? Tak jim do toho nemas co kecat!:-)
Ale jinak fotky hezky. A beztak budou lidi, ktery tohle proste nemusi nijak lakat, a neznamena to, ze o neco nejak prichazi. V ruznosti je krasa, v uniformni jednote, je hruza, i kdyby to melo tisice krasnych "barev".
Pěkný.Jinak na Marmolade to tak občas je,že štand není.Při přelezu vedlejší cesty Conforto Bertoldi jsme nenarazili na štand asi sedm délek,jo a Moderní časy je o dost náročnější cesta i když klíčová délka celkem dobře zajištěná.
Jsem rad, ze nejsme sami, kdo dostal v Quixotovi na Marmolade tak trochu na pametnou. Dik za oziveni vzpominek, fajn clanek. Jo, a pokud by nejaky nabozensky fanatik delal anketu, tak sezeni na vrcholovem krizi mi nevadi :)
Moc pěkný článek, napsaný svižně a čtivě. Jen více takových:-)
Škoda jen, že snad pod každým článkem, co se tu objeví, se rozjede debata lidí co si honí triko. Snad se to změní a budeme k sobě vstřícnější a shovívavější.
Mnoho hezkých chvil u skály, jaro už je za bukem;-)