LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Máš-li sílu vola, zkus to vylézt na sokola.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140181 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Rock 'n' Wall - Plzeň
Big Wall - Praha 9 - Vysočany

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Dva Češi zemřeli v lavině v Západních Tatrách

Vice viz http://www.novinky.cz/02/37/84.html

   [úpravy] 12:59 18.01.2004Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 A nebo taky13:37:55 18.01.2004
http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.asp?r=zahranicni&c=A040117_201002_zahranicni_jkl
odpovědět 

 Novinky.cz21:32:33 18.01.2004
Všimněte si taky té "ilustrační fotky" Piku Lenina ukradené z Avalanche.org.
odpovědět 

 uz ne08:03:07 19.01.2004
ted uz tam neni...
odpovědět 

 Montana12:31:42 19.01.2004
V patek ci ve ctvrtek minuly tyden se kdosi v konferenci Montana vyptaval na podminky v teto lokalite. Byl nekolikrat upozornen na nebezpeci. Presto se tam dost arogantne vysmival lavinovemu nebezpeci a neuctive psal o zachranarich. Docela by me zajimalo jestli nebyl nahodou nekdo z tech peti. Pak by to byla husta ironie osudu.
Fugasodpovědět 
 Re: Montana08:49:06 21.01.2004
Byl to 1 z tech peti,hory zas jednou krute poucily o pokore a vybraly dan nejvyssi. Jak rikas,
husta ironie osudu.
josefodpovědět 

 odkazy13:18:13 19.01.2004
http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.asp?r=zahranicni&c=A040117_201002_zahranicni_jkl
http://spravy.pravda.sk/sk_ckronika.asp?r=sk_ckronika&c=A040117_193826_sk_ckronika_p03
http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=1235029
http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=1235051
http://www.ceskenoviny.cz/svet/index_view.php?id=45745
http://www.czech-tv.cz/news/clanek.php?id=141624
http://www.novinky.cz/02/37/84.html
http://www.ceskenoviny.cz/index_view.php?id=45837
http://www.ceskenoviny.cz/svet/index_view.php?id=45837
http://www.rozhlas.cz/izurnal/zahranici/_zprava/101449
http://www.nova.cz/tvarchiv/ (18.1.2004; Smrt pod lavinou)
http://www.czech-tv.cz/news/clanek.php?id=141694
http://www.czech-tv.cz/news/clanek.php?id=141685
http://www.mojenoviny.cz/zahranici/lavina040119.html
Tomáš F.odpovědět 
 Re: odkazy14:15:10 19.01.2004
Bezpečák se činí :-)

Doporučuju taky
http://www.natur.cuni.cz/~listserv/montana/montana.200401/

A taky
http://www.natur.cuni.cz/~listserv/montana/montana.200401/msg00028.html

Ze srovnání zpráv z médií je hlavně jasná otřesná kvalita médií. Podle toho, kde se to píše, skupina má 3-5 členů z nichž 3-4 uvolnilo lavinu, 2-4 zasypala, záchranáři dorazili vrtulníkem a za 15 minut pomocí lavinového psa našli první oběť nebo také dorazilo neupřesněným způsobem 25 lidí a 5 psů a první tělo našli za hodinu a půl. Lavinové nebezpečí je 3 nebo také 3-4 (?). Lavina byla veliká půl kilometru nebo také 50m široká a 1km dlouhá.
jkodpovědět 
  Diskuze před zájezdem do záp.Tater23:58:44 19.01.2004
Ahojte,
nemate akutalne info, resp. vlastnu skusenost so situaciou na hrebeni NT? Na vikend sa tam chystame bez lyzi.
Vdaka za pomoc.
Mgr. Radoslav Findrik

dnes je utorok; do rana napadlo v meste (B.Bystrica)asi 30 cisel cerstveho, pomerne mokreho snehu ... na turu bez lyzi zabudni :-))) D'Ady

No nevim,jestli je zrovna ted nejlepsi obdobi na Rohace...bude vyssi lavinovy nebezpeci. www.hzs.sk


Take bych tam nejezdil, ale z predchoziho emailu J.C. plyne, ze si chteji chrochtat v lavinach, tj. je shazovat, a pote se vzajemne vyhrabavat a dostavat do "civilizace", takze narazovy vitr, preveje, 60 a vice cm noveho snehu je pro ne jak delane! palic

Osobne bych na Rohace urcite nejel. po ceste na hrebenu je spousta kritickych mist a pri soucasnem pocasi , silnem narazovem vetru a spouste noveho snehu to je sebevrazda. M.

Toto napsal pravděpodobně jeden z účastníků "akce" Parichvost....

Možná to bude ode mne znít hnusně, ale po několika případech z minulých let
si myslím že spíše zemřu něž abych byl zachráněn HZS. Teda pokud nebude den,
sluníčko a ostatní mne nedotáhnou někam k lanovce. Na druhou stranu jdeme se
skupinkou trošku si i laviny zkusit, tak snad ;)
Jaromír Čihák

jeste budes rad ze te nekdo vytahne ze sracek..... Marek
.odpovědět 

 Nebezpečné Tatry07:40:26 20.01.2004
O přímo tomhle neštěstí nic moc nevím, ale dovolil bych si dodat několik postřehů z Tater, kde v posledních letech dost často (tak měsíc v roce) býváme.
1) S tou Horskou je to, bohužel, asi opravdu dost špatné. I jejich kamarádi se rozpačitě škrábou na bradě a povídají o tom, že do akcí se moc nehrnou. A „z vonku to tak vyzerá“. Tedy: nepočítat s tím, že když bude zle tak písknu...
2) Snad v dobré víře, možná z alibismu je v Tatrách lavinové nebezpečí vyhlášené od prvního do posledního sněhu (trošku přeháním, ale ne zase tak moc). Tím vzniká efekt „závor na trati Praha-Beroun“, které jsou někde neustále zavřené a výstražně blikají. Výsledek-lidé to nevnímají a čas od času někdo spadne pod vlak. Tedy: POZOR. to, že je vyhlášené Lavinové nebezpečí, může znamenat i lavinové nebezpečí.
3) Teď budou všichni vědět, jak neuvěřitelně blbě si ti zasypaní počínali (a dost možná jo). Mluví se pak o nezkušenosti a neznalosti...Představte si ale, jak by bylo hodnocené počínání Pochylých, kdyby to nebyli oni, na jejich poslední výpravě. Jenže tvrdit, že zrovna Pavůk se v podmínkách Kežmaráku nevyznal by bylo silnou kávou. Tedy: Nikdo nejsme neomylný a hory, hlavně v zimě, nejsou úplně bezpečné. Silnice také ne... Tím nechci říct, že když je čtyřka, je dobrý nápad přecházet Roháče!!!
Jan Pušodpovědět 
 Re: Nebezpečné Tatry09:18:59 20.01.2004
Jo, Honzo, máš do značné míry pravdu, dovolil bych si přesto pár poznámek
1. THS v tomto konkrétním případě jednala ve spolupráci s Leteckou záchrankou, a nutno říct, že podle všeho, co se zatím podařilo zjistit, byl zásah na nejvyšší úrovni. Tím ovšem nechci říct, že by tomu jindy nebylo jinak a že např. v případě "lezeckých záchranek" je vždy vše na podobné úrovni
2. Stupně lavinového nebezpečí: no, víš, od trojky nahoru to většinou bejvá opravdu "poněkud nestabilní". Navíc před tím víkendem hlásala i předpověď dost hnusno a podmínky spíše mizerné až nebezpečné.
3. No, tak tady máš pravdu absolutní. O té konkrétní situaci na hřebenu nevím/e vůbec nic. Takže opravdu těžko soudit.
Pokud by byli níž v Parichvostu, pak se dopustili voloviny. Tam přece každej může průser čuchat (jestli kvůli počasí utíkali, pak to jde přes Kozí hřbet a Hoľu, kde je jen jeden lavinézní úsek), ovšem pokud šli hřebenovku a ujelo to s nima až úplně nahoře, těžko soudit. Hřebenovka obvykle bývá považována za dost bezpečnou.

Mimochodem, opravdu lze těžko posoudit konkrétní situaci. Každý se někdy opustí chyby, někdy je postaven před volbu kde ani jedna z možných variant není optimální. Mohli být v průseru a hledat nejkratší sestupovku - to je někdy dost těžká volba.
Tomáš F.odpovědět 
 Re: Nebezpečné Tatry10:13:04 20.01.2004
Mas pravdu, kdyz je ctyrka, je blbost prechazet Rohace... ale kdyz ti pres noc napadne 30-60 cm snehu, tak se po hrebenu da celkem v bezpeci zmizet (v zadnem pripade na nej za takovych podminek nastupovat). Mnohem vetsi blbost nez pohyb na hrebeni pri zvysenem lavinovem nebezpeci vsak je delani taskaric v dolinach. Oblast Pachola - Ban. sedlo - Banikov znam celkem dobre a v zadnem pripade bych si i za o stupen nizsiho lavinoveho nebezpeci nedovolil sjizdet nebo mizet ze hrebene do "civilizace" z Banikovskeho sedla do doliny Parichvost, kdyz na sever je to krome zacatku zcela bezpecne...
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
  Re: Nebezpečné Tatry11:01:11 20.01.2004
Nebyla 4ka, ale 3ka. Zpráva o čtvrtém stupni je dezinformace českých médií.

Jinak souhlasím, při uvážení sklonu svahu, orientace a podkladu je chyba tam lézt už za 3ky a i za 2ky je to radši na velké rozestupy a pípáky.
jkodpovědět 
   Re: Nebezpečné Tatry12:40:38 20.01.2004
Je to fakt asi blbé. Ony ty stupně mohou být na různých stranách hory jiné a proklatě rychle se měnit. A navíc při současném počasí, kdy jeden den je 20 pod a druhý 10 nad nulou a mezitím dvě bouřky...laviny padají tam, kde je nikdo nepamatuje.
To za naších mladejch let...bejvalo! První „živou“ lavinu jsem viděl právě v Roháčích. Vyšel jsem za naprosté pohody. Na vršku začalo hustě sněžit, sněžilo celou noc. Ráno kousek ode mne celý hřebínek odešel do doliny a tlak vzduchu mi málem vcucnul. Co jsem měl dělat? Přísahal jsem, že pokud to náhodou přežiji, tak do hor nikdy nepůjdu a vyrazil „někam pryč“. A měl kliku! Nic jiného to nebylo! Samozřejmě jsem slib porušil a tak jsem se mohl po pár letech v jiné lavině svézt. Bylo to v Alpách a místní Horská označovala situaci za naprosto bezpečnou. Byla to lavina nevzdělaná a chovala se tak, jak se laviny prostě nikdy nechovaj (zřejmě sníh ležel na čerstvé, "nesedlé" suti a ujelo to všechno. Naštěstí ne tak daleko.).
Honza Pušodpovědět 
 Re: Nebezpečné Tatry12:40:33 20.01.2004
K vyhlašování lavinové situace: jasně že je vyhlašovaná od prvního do posledního sněhu, jak jinak?? Záleží přece na lavinovém stupni od 1 do 5. A zjistit aktuálním lavinovou situaci na webu není problém..
Pavel Urbánekodpovědět 
  Re: Nebezpečné Tatry13:09:14 20.01.2004
Jistě 1-5. Ale můj dojem je, že je situace je někdy až dramatizovaná, což vede k tomu, že když je to pak fakt o držku, to někdo nemusí brát vážně. Je to můj dojem, netrvám na tom.

Internet doma každý nemá a v horách je takových ještě víc. Jde se optat telefonem přímo Horské služby. Máte s tím někdo zkušenosti?
Honza Pušodpovědět 
   Re: Nebezpečné Tatry13:19:07 20.01.2004
Dojem je chybný, mrkni se na grafy lavinového nebezpečí za loňský rok. Stupeň 5 nepoužili za celou zimu, stupeň 4 jen pár dní. Nejčastěji je 2 nebo 3.
jkodpovědět 
    Re: Nebezpečné Tatry13:53:27 20.01.2004
Grafy namám. Ale již tedy opravuji svůj dojem a tímto se vyhlašovatelům lavinových stupňů omlouvám...
Honza Pušodpovědět 
     Re: Nebezpečné Tatry14:07:35 20.01.2004
Zapomel jsem napsat ze jsou na
http://www.hory.sk/prehl_lav.htm
jkodpovědět 
    Re: Nebezpečné Tatry23:11:27 23.01.2004
Souhlasím s Honzou. Ne vždy, ale občas mi přijde lavinový stupeň lehce nadhodnocen - koneckonců je to na straně bezpečnosti, tak proč ne. Během loňské zimy byla lavinová čtyřka ve V.Tatrách použita dvakrát. Nevím, jak to vypadalo v dubnu, ale v únoru (kdy byla vyhlášena poprvé) jsem byl týden v Malé Studené a na čtyřku to rozhodně nebylo...!
P.J.
Pavel J.odpovědět 
   Re: Nebezpečné Tatry13:18:23 22.01.2004
samozrejme sa da na situaciu informovat aj telefonicky. Kontakty su na www.hzs.sk Mam dobru skusenost. Pripadne aktualne v terene: wap.ski.sk - preklikat sa k aktualnemu lavinovemu spravodajstvu.
Marekodpovědět 
    Re: Nebezpečné Tatry16:09:45 22.01.2004
Díky za informaci ohledně telefonu a Wap.
To, co jsem napsal jako příspěvek, jak jsem ostatně podotkl, nebyla reakce (natož hodnocení) tohodle konkrétního maléru.
1) Osobní zkušenost mám (jako dobrovolný pomocník při transportu), v posledních letech u jediné záchranky. Dělala to Letecká záchranná a z mého laického pohledu perfektně. Ale těch stížností jsem slyšel tolik a tolik a tolik...
Že to tak není, a jsou to jenom pověsti? No to je moc dobře!!! Každopádně to nespoléhání na okamžitý zásah, myslím nemůže uškodit. V případě lavin je požadavek na rychlost (to je mi celkem jasné) ve většině případů neslučitelný s reálnými lidskými možnostmi(do 15min tam nedolétne snad ani ten orel).
2) K druhému mi přivedly vlastní zážitky s cedulemi o lavinách na rozkvetlých loukách (mé a jiných). V dnešní době jsou (já jsem internetový analfabet, ale učím se) snad tedy varování aktuální a díky rozšíření mobilů dostupné. Opět Hurá!
To třetí. Z rozborů neštěstí jakoby plynulo, že k maléru je potřeba ve všech (!!!) případech kolosálního pitomce. A že v každé situaci se dá najít, přímo na místě (tedy ne až po, se všemi vědomostmi, které dotyčný v době maléru neměl a někdy ani mít nemohl) řešení, které je v každém ohledu správné a vede do bezpečí. A to se mi nezdá. Vede to k představě:“Já to na rozdíl od těch troubů umím-co se mi může stát!" (opět mockrát slyšené). Ale kolik borců dojelo (nebo málem dojelo) na hloupou chybu!
Honza Pušodpovědět 
     Re: Nebezpečné Tatry14:35:44 23.01.2004
Jasne, pri fyzickom vypati, natesenosti na akciu, troche tej bezstarostnosti a kopci smoly sa pruser moze stat kazdemu. Preto je strasne dolezita prevencia (lavinove vybavenie) a dosledny rozbor akcie pre vystrahu a poucenie ostatnych. Nikdo z nas nie je dokonaly...
Marekodpovědět 
 Kto je blby, HS mu nepomoze13:14:46 22.01.2004
Otierat sa pri akomkolvek lavinovom pruseri o Horsku sluzbu je alibizmus jak svina. Aj keby mali kridla, nedokazu pomoct tak rychlo, ako by bolo treba - v radoch niekolkych minut od zasypania. Na to ma mat kazdy takyto hazarder lopatu, sondu a pieps, aby si pomohli sami. HZS im moze pomoct tak s transportom ci osetrenim.
Ale HS na svojich strankach robi v prvom rade skvelu prevenciu. Kto je vsak blby, tomu nepomoze nic.
Marekodpovědět 
 Kto je blby, HS mu nepomoze13:19:38 22.01.2004
Otierat sa pri akomkolvek lavinovom pruseri o Horsku sluzbu je alibizmus jak svina. Aj keby mali kridla, nedokazu pomoct tak rychlo, ako by bolo treba - v radoch niekolkych minut od zasypania. Na to ma mat kazdy takyto hazarder lopatu, sondu a pieps, aby si pomohli sami. HZS im moze pomoct tak s transportom ci osetrenim.
Ale HS na svojich strankach robi v prvom rade skvelu prevenciu. Kto je vsak blby, tomu nepomoze nic.
Marekodpovědět 

 Byli to vodáci...08:09:04 20.01.2004
...mistři světa v raftingu. Více: http://www.sportovninoviny.cz/index_view.php?id=45980.
Gampodpovědět 

 Nezodpovednost09:59:19 20.01.2004
Mozem len potvrdit ze bolo vyhlasene zvysene lavinove nebezpecenstvo a ked sa nietko rozhodne napriek tomu riskovat je to len jeho problem. Normalny skuseny horolezec ci alpinista by tam nesiel.
odpovědět 

 Nezodpovednost10:21:59 20.01.2004
Mozem len potvrdit ze bolo vyhlasene zvysene lavinove nebezpecenstvo a ked sa nietko rozhodne napriek tomu riskovat je to len jeho problem. Normalny skuseny horolezec ci alpinista by tam nesiel.
odpovědět 

 Info od jednoho ze zucastnenych13:48:19 20.01.2004
http://www.natur.cuni.cz/~listserv/montana/montana.200401/msg00031.html
Modpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 282 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.