Předem upozorňuji, že tento článek nebude ani o lezení, ani o horách. Ale vzhledem k tomu, že asi každý z nás má v materiálu docela majlant, a že sem tam je třeba matroš obnovit, něco dokoupit, a že ten matroš není zrovna za levno, tak bych se rád podělil se svou negativní zkušeností z nákupu a varoval před neseriózním prodejcem.
Pokusit se o výstup jihozápadní stěnou alpským způsobem na karakoramský vrchol Gasherbrum II je cílem české horolezecké expedice Hannah Lost Horizon Gasherbrum II, která minulý týden opustila Českou republiku.
Letošní mistrovství Evropy proběhlo v ruském Ekatarinburgu, cca 2,5hod. letu od Moskvy. Z našich reprezentantů se zúčastnil Libor Hroza(Mammut, RockPoint) a Karešová Eliška.
Výstava fotografických tisků fotografa a cestovatele Andreje Macenauera a špičkového českého horolezce Radka Jaroše, dobyvatele šesti osmitisícových vrcholů včetně Mount Everestu.
O.Beneš přelezl vícedélkovou cestu Silbergeier 8b+
Dle Hudy.cz přelezl Ondra Beneš ve švýcarském Rätikonu 300m cestu Silbergeier za 8b+ (8b, 7c+, 8a+, 7a+, 8b+, 7c+/8a). Je to teprve šestý přelez této legendární cesty.
Mnozí lezci viděli během června ve frankenjurských Schlaraffenland lézt místního jedenáctkového teroristu Markuse Bocka. Výsledkem bylo nejen přelezení nové cesty mezi legendární Shangri-la 11-/11 a Morlock Shocker 10 za Markusovo obligátních 11-/11, ale i zopakování Shangri-la.
Předem upozorňuji, že tento článek nebude ani o lezení, ani o horách. Ale vzhledem k tomu, že asi každý z nás má v materiálu docela majlant, a že sem tam je třeba matroš obnovit, něco dokoupit, a že ten matroš není zrovna za levno, tak bych se rád podělil se svou negativní zkušeností z nákupu a varoval před neseriózním prodejcem.
Nedávno jsem koupil nový batoh, konkrétně Doldy Pumori 75 Cordura. Koupil jsem ho u Romana Popíka – Popina sport ( http:// www.popina. cz/sport/ ). Už jsem u něj pár věcí koupil a taky jsem jej doporučoval kamarádům. Uměl nabídnout dobrou cenu a koupené zboží doposud fungovalo bezchybně.
Batoh Doldy Pumori 75 Cordura byl však pěkný šmejd. Jednou jsem ho měl v Tatrách, ale bylo to jenom na pár dní na Zámkovského chatu. Podruhé jsem ho použil na skialpy na Monte Rose a bylo to jeho první pořádné použití, kdy jsem v něm měl asi 15 kg. Už dole v kempu jsem si všiml, že se mu začíná trhat boční popruh, takže jsem si na to musel dávat bacha. Při cestě přes ledovec se však stala horší věc, rupnul mu bederák. Fakt paráda být v Alpách s takovým báglem, že nevíte, jestli si nakonec nebudete muset věci odnést po kapsách. Ke všemu jsem si ještě všíml, že se začíná rozpadat přepážka mezi vnitřní a vnější kapsou v horním víku. No to jsem si teda koupil pěkný šmejd, podobně kvalitní batoh bych určitě koupil i u Vietnamců, ovšem za podstatně jinou cenu.
Obrátil jsem se na prodejce, s popisem vad a s dotazem co s tím batohem mám dělat. Řekl mi, ať mu pošlu kopii účtenky a jestli bych ten batoh mohl poslat přímo výrobci. Tak jsem udělal. Výrobce ty vady uznal a prodejce, Roman Popík, se mně zeptal, jestli budu chtít ten batoh spravený (protože Dodly mu prý peníze nevrátí). Řekl jsem mu, že k tomuto výrobku už nemám důvěru, a že si raději koupím batoh jiné značky, a že klidně nakoupím zase u něj. Na to mi řekl, že to je ok, že mi vrátí peníze a batoh že prodá u sebe v obchodě jako komisní zboží. Touto férovou dohodou jsem považoval věc jako vyřízenou.
Za nějakou dobu mi ovšem Roman volal, že prý mu ten batoh poslali z Doldy spravený takovým způsobem, že by ho už neprodal, a že ho pošle mi a tím tu reklamaci vyřeší. Na to jsem mu řekl, že jsme se na něčem dohodli a taky že jako zákazník mám právo na vrácení peněz, pokud se u výrobku vyskytly tři různé vady. Na to mi odpověděl, že prý se radil s právníky z Doldy a ti mu prý poradili, ať mi ten batoh vrátí. Tak jsem mu řekl, ať mi nic neposílá, že mu pošlu mejla, kde si může přečíst, jak to je podle zákona. Řekl mi, že ať mu teda toho mejla pošlu, a že mi ten batoh posílat nebude.
Tak jsem to pohledal a poslal mu následujícího mejla, i když to nebyla moje povinnost, ale spíš on jako prodejce by ten zákon měl znát a ctít.
ZAČÁTEK MEJLU
Ahoj Romane,
tak jsem k tomu problemu s batohem neco pohledal a dopatral jsem se nasledujiciho:
1. Jako zakaznik mam pravo na odstoupeni od smlouvy, tzn. vraceni penez (a taky uhradu nakladu spojenych s reklamaci), pokud ma vec vice vad:
Pokud se stejná vada vyskytne opakovaně nebo má věc více vad, můžete požadovat výměnu nebo odstoupit od smlouvy (622 odst. 2 občanského zákoníku). Pojmy "opakovaná vada" a "více vad" nejsou zákonem stanoveny, z judikatury (viz např. publikace "Občanský zákoník, komentář", Jehlička, O., Švestka, J., Škárová, M. a kol., 6 .vydání, C.H.Beck, Praha, 2001, str. 968) však vyplývá počet tří opakování nebo současně se vyskytujících vad.
2. Rozhodnout se mezi odstoupenim od smlouvy (vracenim penez) nebo vymenou zbozi mam pravo ja, jako kupujici, nikoliv prodejce nebo vyrobce:
Z titulu zákonné odpovědnosti za vady je kupujícímu dáno podle § 616 odst. 3 po novele OZ na výběr, zda bude požadovat výměnu věci či její opravu a pokud to není možné přiměřenou slevu z ceny věci nebo odstoupení od smlouvy.
3. Jak to mas vyresene s vyrobcem (Doldy), tak to se mne jako kupujiciho netyka. Jestli s nim mas takovou smlouvu, ze to necha na Tobe, tak to je mi lito, ale nemuzes ten problem prehodit na mne. Byt Tebou, tak bych navrhl vyrobci, at ty naklady se spatnym vyrobkem vezme na sebe, urcite tech zmetku nema tolik, ze by ho to zruinovalo, naopak by to prospelo jeho dobremu jmenu. Pokud s Tebou chteji nejak vyjebavat, tak by ses mel podle toho zaridit, treba uz nenabizet jejich zbozi (to jim asi vadit nebude), anebo svou zkusenost zverejnit, jestli maji zajem na dobrem jmene sve znacky, tak by se nad tim meli zamyslet. Kazdopadne to neni muj problem:
Prodávající na nic takového nemá právo - smluvní vztah má s kupujícím a jemu také za vady odpovídá. Jeho zákonná odpovědnost ke spotřebiteli přitom nijak nesouvisí s podmínkami záruky, které má sjednané on sám se svým dodavatelem v rámci obchodní smlouvy. Prodávající musí např. poskytnout záruku v zákonné délce bez ohledu na to, jakou záruku (pokud vůbec nějakou) mu poskytuje jeho dodavatel. Naopak, pokud dodavatel poskytne prodejci záruku delší, než dle občanského práva, není prodejce povinnen tuto delší záruku přenést na spotřebitele.
Myslim, ze z vyse uvedeneho jasne vyplyva, ze jako zakaznik mam narok na odstoupeni od smlouvy a vraceni penez. Uz tak jsem s tim mel dost problemu, kdyz se vsechny vady projevily v Alpach, dale jsem nad tim stravil dost casu, kdyz jsem s tim musel na postu a ted jeste vyhledavat informace, jak se nenechat osulit. Jsem dost zklaman kvalitou toho vyrobku, pristupem vyrobce a nerad bych jeste ziskal zkusenost, ze jsem nakoupil u neseriozniho obchodnika. Kazdopadne pokud ta zalezitost nebude vyresena v souladu se zakonem a ke spokojenosti zakaznika, nebo pokud se to bude i nadale protahovat, tak jsem pripraven hajit sve pravo, a mimo jine i zverejnit svou zkusenost a varovat dalsi pripadne zakazniky, aby se nenechali napalit. Krome jineho na serverech zamerenych na horolezectvi a turistiku, a dale na serverech s tematikou "ochrana spotrebitele".
Jaké bylo mé překvapení, když mi před pár dny volal, a jestli prý nejsem doma, že mi poslal ten „spravený“ batoh a že jsem jej nepřevzal, že se mu vrátil. Tak jsem mu připomněl, že jsme se na něčem domluvili, a že jsem mu poslal i toho mejla. Na to mi řekl, že prý to četl, ale opět se prý radil a v Doldy mu řekli, ať mi to pošle. Mám ten dojem, že mu asi v Doldy poradili, že když si ten balík převezmu, tak že tím přijmu to zboží a reklamace tím asi bude pro ně i pro něj vyřízená. Každopádně mi došlo, že to na mně Roman Popík nezkoušel z nevědomosti zákona, ale z vypočítavosti. Nakonec mi řekl, že mi peníze nevrátí a ať si to dám klidně k soudu. Asi počítá s tím, jak u nás soudy fungují. No já to vím taky, naštěstí kvůli těch pár kaček o hladu nebudu, ale už kvůli tomu, že už jsem u něj pár věcí koupil a ani přesto mu nevadí takhle se mnou zkoušet vy....t a taky proto, že se mi nelíbí, když někdo tímhle stylem „podniká“, tak budu na dodržení svého práva trvat.
Nevím nakolik se Romanovi vyplatí ošulit zákazníka o nějakých pár kaček za jeden batoh a takhle si pokazit jméno. A přijít tím o stálého zákazníka. Pochybují, že i moji kamarádi si u něj ještě něco koupí.
Samozřejmě pošlu odkaz na tento článek i prodejci šmejdu Romanu Popíkovi, ať má možnost se k tomu v diskuzi vyjádřit.
Sory, že jste si v tomto článku nepočetli o tom, jak si kdo užil na horách, nebo vybušil pořádnou dardu. Smyslem toho článku nemělo být požalování, jak jsem byl napálen, ale třeba jestli se někdo chystal nakupovat u tohoto výlupka, tak jsem mu snad ušetřil pozdější zklamání.
Mějte se fajně a ať nikdy nenarazíte na podobného „obchodníka“.