Skok na sumář....klikni sem
Poslední novinkou v jisticí a slaňovací technice je lanová brzda Sirius německé firmy TRE. Tento velice fikaně vymyšlený přístroj o váze 150 gramů slouží k jištění prvolezce, jednoho nebo nezávisle na sobě dvou druholezců a ke slaňování se současným samojištěním. Právě to bylo důvodem, proč jsem si ho koupil – jištěné slaňování bez motajících se prusíků byl můj dlouhodobý sen. Dalším kladem je dostatečný brzdný účinek v kterémkoliv směru – v tomto je srovnáván s v alpských zemích nejrozšířenějším polovičním lodním uzlem a na rozdíl od osmy nebo Reversa jím lze chytat pády přímo do štandu. Lze jej používat na jednoduchém laně 9 až 11 mm, nebo na dvojitém 7,5 až 11 mm. Výrobek je certifikován TÜV Mnichov, certifikát CE0123.
Sirius se skládá z destičky s obdobnými otvory, jako Stichtova brzda, doplněné dalšími dvěma žlábky pro vedení lana při slaňování. Na konci pohyblivé části je kloub, kterým je připevněna pohyblivá část. Ta má na jedné straně plastem potaženou rukojeť, která slouží k povolování lana při slaňování nebo zablokování lana při tahu dolů. Inovativní na této brzdě je způsob jejího uchycení k pevnému bodu. Zatímco u všech ostatních cajků na tomto principu je pevný bod uprostřed děr v desce, u Siriusu je pevný bod umístěn excentricky, což optimalizuje brzdný účinek. Tyčka ve tvaru T, tlačená do záběru pružinou, vyrovnává tloušťku lan a při tahu dolů umožňuje po „zakousnutí“ lana jeho opětné povolení když tah pomine.
Podívejme blíže se na vlastnosti TRE Sirius při praktickém používání.
Jištění prvolezce.
Sirius může být jak na úvazu, tak cvaknutý ve stanovišti. Dobírání a povolování je lehké. Grafy průběhu brzdného účinku lze nalézt na stránce výrobce www.tre-pfullingen.de, kde jsou i další tipy a rady k používání. Sirius sice nezadrží pád automaticky, je třeba stále držet lano, ale převezme maximum brzdné síly a minimálně zatěžuje jistícího. Držení lana je nutné k tomu, aby se brzda dostala do polohy, ve které začne automaticky brzdit. Povolení lana po zachycení pádu je jednoduše možné tlakem na plastem potaženou rukojeť, fixace je také jednoduchá do žlábků pro slaňování.
Jištění druholezce
je naprosto pohodové. Jenom je třeba si uvědomit, že Sirius funguje v podstatě jako kladka a dobíráme-li stejnou silou jako u osmy, táhneme druholezce podstatně víc. Geometrie brzdy je taková, že podobně jako Petzlovo Reverso při zatížení blokuje, ale ne ostře a bez problémů je možné lano povolit.
Při slaňování
má Sirius funkci jak slaňovadla, tak automatické bezpečnostní brzdy. Sedneme-li si do lana, můžeme sjíždět jen když tlačíme plastovou rukojeť dolů. Pustíme-li ji, brzda se zablokuje a sestup se zastaví. Tím nejsou již zapotřebí další jisticí cajky, jako Shunt nebo prusiky. Toto samojištění je zároveň ale vlastně také nevýhodou, protože na stlačení rukojeti dolů je potřeba síla a na nějaké pohodlné vezení se můžete zapomenout.
Zvláště slanění do převisu je dost náročné a vyžaduje dobrou kondici břišního svalstva. Já jsem si musel na čtyřiceti metrech třikrát odpočinout. Situaci mohou ještě komplikovat nekvalitní lana s chuchvalci v jádře a posunujícím se opletem. Také slanění na jedenáctce na dvojito dá práci, zejména když je lano tvrdší.
(Při této příležitosti zdravím Lanex a děkuji mu za vydatné posílení mých břišních svalů a odolnosti nervové soustavy. Jenom nevím jak si mám vysvětlit údaj „posun opletu 0“ na šítku lana. Zaplaťpánbůh jsme měli ještě jeden Edelrid a s Lanexem museli slaňovat jen když bylo potřeba dvě lana.)
Grafy brzdného účinku jsou zde.
Otázky a odpovědi k TRE Sirius jsou zde (anglicky).
Test časopisu Klettern je zde (německy).
Návod k použití je zde (německy).
Výhody:
- + dostatečná dynamická brzdná síla v jakékoliv poloze a směru
- + lano lze vložit a vyndat bez sundavání brzdy z úvazu
- + slaňování s automatickým jištěním
- + po zatížení lze snadno povolit
- + velký rozsah použitelných parametrů lan
- + nekroutí lana
- + český návod k dispozici
Nevýhody:
- - vkládání lana vyžaduje určitý cvik
- - slaňování vyžaduje určité úsilí, v převisech namáhavé
- - gumový kroužek, který udržuje Siriuse na správném místě karabiny, brzy praskne
- - nebrzdí a při samojištění neblokuje na všech lanech stejně. Hodně měkká lana brzdí málo, tvrdá lana zase moc. Nutno vyzkoušet.
Váha: 150 g
Dovozce: Seifeco, s.r.o.
Cena (doporučená): 1990 Kč
Prodejce: Podle údajů dovozce několik málo Hudysportů. Na dotaz, které to jsou, jsem zatím odpověď nedostal.
Poznámka po dvou letech:
Při dlouhodobějším použití na jednoduchém laně dochází ke kroucení, protože se přístroj zatěžuje asymetricky.
Lana LANEX mají příliš měkký "hadrový" oplet a nejsou pro Sirius vhodná - oplet se hrne ve směru zatížení. Mammut a Edelrid jsou v pohodě, i když Mammut mi ztvrdnul.
Na dvojité lano je to pořád to nejlepší, co znám.