Rozbor nehody na Žabím koni v Tatrách

Slovenský horosvaz James zveřejnil rozbor nehody, o níž jsme psali loni, kdy při slaňování na nástup hřebenovky na Žabího koně v Tatrách zahynul slovenský horolezec. Před slaňováním jeden pramen lana sbalil, dal si ho z neznámých důvodů přes krk, a při slaňování se uškrtil.

"Daný deň bola dobrá predpoveď počasia a aj počasie bolo krásne jesenné, teplota do 12 stupňov, vietor do 7 m/s, jasno, takmer bez obláčika.  ...
Lano prevliekol cez štand, jeden koniec zhodil dole do Žabieho sedla a druhú polovicu lana z neznámej príčiny zbalil do buntu a prehodil si na seba medzi pravou časťou krku a ľavým podpazuším. Priamo do centrálneho oka sedačky si zapol karabínu a istítko, ktoré zapol do oboch lán. Lano malo priemer 8 mm. Prúsik, ani predlžovaciu slučku nepoužil a začal zlanovať. Na rukách mal ¾ kožené rukavice s voľnými prstami. Začiatok zlanovania je plytké a po pár metroch je hrana, pod ktorou je kolmica s previsom. Začiatok zlanovania zvládol, pričom si každým krokom zhodil jednu slučku dole. Po chvíli zmizol za hranou. Keď sa asi 5 minút nič nedialo a lano bolo stále napnuté, tak spolulezec založil druhé lano do štandu a spustil sa k nemu, kde zistil, že je v bezvedomí a lano ho škrtí. Zavolal na pomoc na štand, kde boli náhodne aj 2 záchranári HZS, ktorí taktiež zlanili dole, pomohli s uvoľnením lana a pomáhali s oživovaním, ktoré začal spolulezec. S laickou resuscitáciou v zlých podmienkach pokračovali až do príletu vrtuľníka VZZS so záchranárom HZS, ktorý ho pripol k sebe, boli spolu evakuovaný k Žabím plesám, kde už ale lekár VZZS bohužiaľ konštatoval iba smrť postihnutého..."


Více viz:

jamesak.sk

Zpráva o nehodě z loňského října:
Při slaňování na Žabího koně v Tatrách zahynul horolezec

Standa Holec   [úpravy] 08:35 15.01.2020

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Překluškář19:38:44 15.01.2020
A byl to vůbec horolezec? Podle jednání to spíš vypadá na nějakýho nezkušenýho překliškáře :)
Karelodpovědět 
 Re: Překluškář20:16:50 15.01.2020
Dobrovolný člen Tatranské horské služby.
Metodějodpovědět 
  Re: Překluškář20:46:31 15.01.2020
Horolezec to být nemohl. Porušil úplně všechny základy pohybu ve skalách, navíc měl spolulezce co si nevšiml jakou hovadinu dělá?? O mrtvých jen v dobrém.
Ondraodpovědět 
   Re: Překluškář21:56:23 15.01.2020
Raději mlč ty horolezče. Ty jako zkušený horolezec jistě nikdy chybu neuděláš. Do tý doby, než uděláš chybu.
Byl to dobrovolný člen THS, takže předpokládám i zkušený horolezec.
Prvním krokem na cestě k průseru je právě to, když si začne někdo říkat něco jako "já chyby nedělám, já to všechno znám a umím" a ztratí pokoru. Takže bacha.
Jak píše dole zoban. Tohle není mimo. Jsou techniky jak se vyvarovat zachycení lana někde v blbým terénu. Mně se jednou kouslo lano při slaňování tak blbě a v takový situaci, že jsem myslel, že to nevyřeším a chcípnu tam. Třeba měl někdy podobnou zkušenost a tak to řešil takhle.
odpovědět 
    Re: Překluškář08:06:45 16.01.2020
slaňovat v horách bez prusíku, to nezní zrovna zkušeně...
T.tjodpovědět 
     Re: Překluškář08:36:59 16.01.2020
Napsal jsem, že to byl dobrovolný člen Tatranské horské služby. Takže se dá předpokládat, že byl i zkušený horolezec.
Jestli v danou chvíli dělal věci chybně je jiná věc.
odpovědět 

 RIP20:54:22 15.01.2020
Doplnim text z Jamesaka:

Z nášho pohľadu sa pod nehodu podpísali 3 hlavné chyby, ktoré sa postihnutému stali osudnými:
1. zlanovaciu brzdu – kýblik mal zapnutý do centrálneho oka sedačky a nie do predlžovacej slučky, čím nedokázal urobiť
dostatočné zalomenie tenkého lana s nízkym trením
2. na zlanovanie do kolmého až previsnutého terénu nepoužil zlanovací prúsik
3. na zlanenie použil 1 polovicu lana, ktorú zhodil dole a druhú polovicu mal omotanú okolo krku, pričom každým krokom uvoľnil jednu slučku.
S takýmto postupom zlanovania som sa nikde nestretol.
4. mohli by sme doplniť ešte štvrtý bod, čo je chýbajúci partnercheck – kontrola partnera.
m.odpovědět 
 Re: RIP21:06:05 15.01.2020
Bohužel se potvrdil předpokládaný scénář, co se týče dalšího tak jsou ve zprávě věci naprosto neoddiskutovatelné, věci diskutabilni a věci, které pokud jsou rekonstruovány přesně, tak zůstali zcela nepovšimnuté. Takže bych se vyvaroval jakýchkoli rychlý soudů a odsudků a naopak počkal na dovysvětlení všech chyb, které se zde staly.
Jinak doplním, že slaňování s "buntem" lana na sobě je naprosto nezbytnou dovedností pro pohyb v horách zejména v rozbitém terénu, za větru a pod.
Jedná se ovšem o na správné provedení velmi náročnou lanovou techniku, která vyžaduje znalost všech rizik a hlavně perfektně zvládnutý nácvik a zažití.
Radek
zobanodpovědět 
  Re: RIP22:37:14 15.01.2020
jo. jedná se o poměrně advanced techniku, která je ovšem na slaňovací klasičárny za větru docela nezbytná. ne nadarmo je v klasické literatuře slaňování rozbitým terénem považováno za velmi pokročilou techniku (viz jedna z povídek ve strašidlu z montblanku).

viz několik proběhnuvších diskusí zde na lezci, o tom jak ošetřit při slaňování v suti a větru lano, aby nám nenaházelo na hlavu metráky suti a nenamotalo se do věžiček někde za rohem. vše podstatné už bylo v podstatě řečeno. a záleží na jednom každém, jestli družstvo vyčlení jeden batoh pro slaňování jako vak na lano, jestli se lano poskládá do smyček položených na prodloužení mezi centrálním okem a slaňovátkem, nebo jestli se lano nacpe za větrovku. vždycky k tomu prusík a nikdy lano okolo krku.
Lukas B.odpovědět 
   Re: RIP00:24:21 16.01.2020
Jak rikate, jednou sem takhle nerozvazne hodil lano dolu. Letelo nahoru a cca 30m za roh v kolme nelezitelne stene a na chvilu se me tam seklo... byla to dost neprijemna situace.
Modpovědět 
   Re: RIP07:26:18 16.01.2020
"počasie bolo krásne jesenné, teplota do 12 stupňov, vietor do 7 m/s, jasno,"
odpovědět 
   Re: RIP07:26:30 16.01.2020
"počasie bolo krásne jesenné, teplota do 12 stupňov, vietor do 7 m/s, jasno,"
odpovědět 
   Re: RIP16:36:33 16.01.2020
Na publikovane fotografii je lano opacne nez je pro odhazovani vhodne, podle prvotnich informaci z mista nemel lano pres rameno, ale jen okolo krku, takze zde vidim zasadni rozpor, ktery by chtelo dovysvetlit.
Radek
zobanodpovědět 
  Re: RIP19:56:13 16.01.2020
jj, je to občas potřeba - akorát mě to zatím strach nedovolil - vždycky jsem radši měl lano (i dvojčata) hozený přes předloktí. byl to opruz, občas jsem si do něj šlápnul, ale dalo se to.
odpovědět 
  Re: RIP23:33:16 16.01.2020
Byl by odkaz na metodiku "slanění s buntem"? Díky
bretacrodpovědět 
   saddlebags06:58:53 17.01.2020
Moutaneering IX., s.211 , fig.11-15
PKodpovědět 
    Re: saddlebags07:00:34 17.01.2020
http://blog.alpineinstitute.com/
2010/06/saddlebags-for-rappelling.html
odpovědět 
   Re: RIP23:00:06 17.01.2020
https://www.youtube.com/watch?v=lowndSuuMNc
odpovědět 
    ad : saddle bag video08:18:33 18.01.2020
dobrý koment :
"Anchor way to high on the the tree. Not a recommended method in my opinion."
Pridávam :
najprv sa treba cvaknúť do štandu (= o strom) a až potom robiť ďalšie kroky, teda prípravu lana na zlanenie.
PKodpovědět 
     Re: ad : saddle bag video09:24:00 18.01.2020
Podle mě je evidentní, že jen demonstruje to s tím lanem. Vybral si místo, kde se to dá dobře natočit na video. Strom použil jen aby to mohl nějak ukázat. Ale to neznamená, že lidi učí, že je v pohodě si obhodit strom takhle vysoko atd.
odpovědět 
      Re: ad : saddle bag video13:22:24 18.01.2020
ak sa jedná o metodický materiál, tak je možné, že niekto to vezme ako písmo sväté a urobí to tiež tak = štand na kmeni stromu v 1,5 m.
Analogicky :
v diskusii tu sú kritické pripomienky k foto BOJ HZS: zlaňovanie z planžetky. Skrátka keď raz metodizujem, tak to musí byť na 100 % .
PKodpovědět 
       Re: ad : saddle bag video13:54:02 18.01.2020
To jo. A nebo musíš jasně říct, že to a to je jen pro zjednodušení demonstrace a proto to a to nedělejte. Dělejte jen to co právě demonstruji a to je správně.
Kupř. občas začátečníkům vysvětluji postup, jak slaňovat na skále. Dělám to u první presky na umělce, jakoby to byl slaňák, ale jasně jim říkám, ať je ani nenapadne slaňovat z jedné presky atd. atd., že jde jen o ten postup..
odpovědět 
        Re: ad : saddle bag video17:25:54 18.01.2020
problém je ten, kámo, že keď si to dakto odfotí a kukne pozdějc alebo pošle, Tvoje žvatlání je tatam.
Z.B. raz som na kurze ukazoval naväzovanie na lano a na net sa dostala fotka, ako je poistný uzol cca 10 cm za naväzovacím osmičkovým. (P.Schubert II, s.206).
Autorka hneď musela na fotku prirobiť smrtku.
PKodpovědět 
         Re: ad : saddle bag video18:19:17 18.01.2020
Jo, jo. Najdou se i tací.
odpovědět