Informace o záměru rozšířit hranice NP České Švýcarsko a zahrnout do NP mj. Tiské stěny, Rájec a část Ostrova, vyvolala mezi lezci obavy ze zhoršení podmínek pro provozování horolezectví. Jednání s ředitelem NP Pavlem Bendou, které se konalo 3.11. 2009, však ukázalo, že obavy lezecké veřejnosti z restrikcí vyplývajících ze statutu národního parku nejsou opodstatněné.
Jaká je tedy situace?
* Vedení NP má zájem rozšířit hranice NP, ale v této chvíli nelze říci, kdy se tento záměr podaří uskutečnit, neboť změna hranic NP je podmíněna nejen jednáními na regionální úrovni, ale především schválením novely zákona č. 161/199 Sb., kterým byl tento park vyhlášen (legislativní proces může trvat celý rok).
* Bude-li NP rozšířen, budou podmínky provozování horolezectví zakotveny v nařízení obecné povahy, které vydá správa NP. Je domluveno, že na formulaci podmínek se ČHS bude podílet.
* Předběžná diskuse ukázala, že bude možno dosáhnout konsensu, neboť podmínky, které bude správa NP pravděpodobně prosazovat, odpovídají těm, které jsou uvedeny v Pravidlech lezení v pískovcových skalních oblastech v Čechách, včetně zpřesnění, které schválila OVK Labské pískovce pro Tiské stěny.
* Oproti režimu, který dnes platí na území NP České Švýcarsko, se počítá s tím, že horolezectví bude povoleno obecně, nikoli jen pro členy ČHS a UIAA apod.
* Tiské stěny a další oblasti budou součástí II. zóny NP, takže pohyb osob na těchto územích nebude nijak omezen.
O dalším vývoji situace vás budeme informovat. Pokud budete mít k záležitosti nějaké otázky či připomínky, napište nám sekretariát ČHS.
B. Valentová
převzato z webu ČHS [úpravy] | 17:20 04.11.2009 |
Nove cesty | 17:37:06 04.11.2009 | Jen bych se rad zeptal jak to bude se vznikem novych lezeckych cest? dalsi otazka je na sber hub, boruvek a pod.,nehodlam se s zadnym zelenym muzickem dohadovat. | Johny25 | odpovědět |
  | Re: Nove cesty | 17:56:17 04.11.2009 | No tak když se se žádným zeleným mužíčkem nehodláš dohadovat, tak proč kladeš blbý otázky. Já se taky s žádnou pěknou holkou nedohaduju a prostě ji servu triko a vohrnu sukni. | BSKC | odpovědět |
  |   | Re: Nove cesty | 19:18:06 04.11.2009 | JA CHCI BYT TAKY ZELENYM MUZICKEMMMM :D :D :D | honza k. | odpovědět |
  |   | Re: Nove cesty | 19:46:12 04.11.2009 | A co když má kalhoty vole na to bys musel trénovat | standa | odpovědět |
  |   |   | Re: Nove cesty | 19:51:16 04.11.2009 | Z toho článku na mě dejchá obrovská harmonie a souznění ale ze zkušenosti vim že nejlepší argument při rozhovoru schranářem je rychlá rána pěstí. | luboš | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Nove cesty | 20:26:09 04.11.2009 | Z toho článku na mě dejchá obrovská harmonie a souznění ale ze zkušenosti vim že nejlepší argument při rozhovoru s horolezcem je rychlý kop do koulí. | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Nove cesty | 22:37:13 04.11.2009 | To jsou komentáře jak z idnes | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Nove cesty | 23:23:05 04.11.2009 | tak ten poslední koment to tady všechno vyhral :D | . | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Nove cesty | 00:36:24 05.11.2009 | To už snad nemůžou bejt lezci co sem píšou, tak jako pod těma článkama o sanaci v Labáku, takový lidi bych teda na skalách nerad potkal, místo diskuze posílat kdekoho do prdele | Tom | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: Nove cesty | 08:31:46 05.11.2009 | Koukam ze iluze ze horolezci sou inteligentnejsi, uprimnejsi, poctivejsi, moralne vice na vysi .. nez zbytek populace porad pretrvava.
je to asi jeden z nejvice rozsirenych omylu ))) | Dura | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | Re: Nove cesty | 08:46:44 05.11.2009 | Nemyslím si. Horolezci asi ano, ale ty bytosti, co píšou většinu zdejších komentářů, snad nechceš nazývat horolezci nebo lezci ? ;)
Možná že vědí, co je to chyt, ale duševní stránka lezení je pro ně neznámý pojem. Však je to krásně vidět - typickým příkladem je "M." :D | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | Re: Nove cesty | 17:53:21 05.11.2009 | s tím souhlasím, akorát si dovolím zobecnění, že horolezci jsou slušní lidé, a lezci, a zejména překližkáři, jsou ta "horší" skupina. Mělo by se více zaměřit na mládež, aby jí starší lezci a "učitelé" lezení vedli ke slušnosti, a ne extrémním výkonům. A to píšu jako jeden z mladé generace, který měl to štěstí že jeho lezecký guru jej vedl jak měl | mateee | odpovědět |
Tisá - obavy mají opodstatnění | 07:52:23 05.11.2009 | Z této zprávy jsem mírně jelen, zejména z prohlášení, že "obavy lezecké veřejnosti z restrikcí vyplývajících ze statutu národního parku nejsou opodstatněné".
1) lezení je zákona v NP zakázáno. To je restrikce, která nemá obdob. Může se stát, že další vedení parku se nebude cítit sliby toho současného zavázáno a lezení v parku zakáže. Má pro to explicitní oporu v zákoně.
2) není jasné, které věže a masivy budou pro lezení vyhrazeny a jakým způsobem. To si překládám tak, že Správa NP bude znovu schvalovat místa, kde se dnes leze. Přitom může sáhnout k restrikcím. Už v současném NP je lezení dost výrazně sezonně omezeno.
3) pokud bude povolovat prvovýstupy Správa NP, jak je tomu nyní je to další výrazná restrikce oproti současnému stavu.
Mám za to, že obavy z restrikcí opodstatněné jsou. | Papouš | odpovědět |
  | Re: Tisá - obavy mají opodstatnění | 08:39:04 05.11.2009 | Naprostý souhlas - jaká může být ještě věší restrikce než zákaz lezení v NP ??? Ústní sliby správy NP mi nepřijdou jako dostatečná záruka.
Je to názor pouze p.Valentové, nebo celého výboru ČHS ? Docela paradoxní postoj - ČHS, která by měla hájit zájem horolezců, tj. dle mého selského rozumu zamítavý postoj k NP, se ho zastává ? Nerozumím tomu ... | Petr | odpovědět |
  |   | Re: Tisá - obavy mají opodstatnění | 08:55:43 05.11.2009 | Povolování nových cest někým povolaným mi přijde normální, protože Bělinovy současné třímetrové kvaky s kruhem je úchylnost. Na těch pár linií, co ještě stojí za to, když si zažádáš a počkáš týden, než to projedná a odsouhlasí vrcholová komise se správou parku, je týdenní prostoj zanedbatelný. | Šáfa | odpovědět |
  |   |   | Re: Tisá - obavy mají opodstatnění | 09:27:51 05.11.2009 | Ale chlapče Tobě vadí kruhy? Já naopak vždycky když vidím kruh, tak se stane skála pro mne zajímavější a tím i hezčí a Bělinovi jen díky.Rád si vylezu kvak s kruhem, hlavně když budu mít pocit, že to tam přede mnou nehobloval s horním třeba ňákej šafizuňk. | Martík. | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Tisá - obavy mají opodstatnění | 10:08:25 05.11.2009 | A kde jinde myslis ze to pred tebou bude nekdo hoblovat na rybu nez na malem kvaku? Zvlast kdyz, jak pise pani Valentova, bude lezeni povoleno i neclenum CHS (ne ze by na to dnes moc lidi bralo ohled). | Honza K. | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Tisá - obavy mají opodstatnění | 10:20:26 05.11.2009 | To máš pravdu.Chaos skalám neprospěje a ta ČHS bylo alespoň něco.Myslím, že Bělinovky někde vzadu v Ostrově budou stále volné a nebude třeba čekat půl dne na lezoucí tramvajové rodinky jako třeba v Lize neregistrovaných.To si pak rozhodně zalezu raději na Tokáni. | Martík. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Tisá - obavy mají opodstatnění | 12:43:30 05.11.2009 | Otázka je zda se spíš stále bránit něčemu co tu možná stejně jednou někdo prosadí, nebo si v rámci možností které máme nevyjednat co nejlepší podmínky | Tomáš | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Tisá - obavy mají opodstatnění | 12:53:21 06.11.2009 | Je trošku problém, že všechny podmínky jsou vždy dočasné a podmíněné oficiální politikou a pers. složením představitelů NP a rady NP | Radim Bzura | odpovědět |
Jednání 4.11 kvůli Labáku | 13:49:23 05.11.2009 | Milé ČHS, rád bych se zeptal na výsledky avízovaného jednání se zástupci firmy "opravující" Labák. Pokud je to někde zveřejněno, tak mi sem hodte odkaz. díkes. valy | valy | odpovědět |
Kdo za ČHS | 14:08:23 05.11.2009 | Chtěl bych se zeptat kdo jednal se zástupci NP za ČHS? | Michal | odpovědět |
  | Re: Kdo za ČHS | 14:22:05 05.11.2009 | Tajemnice svazu Božena Valentová. | Papouš | odpovědět |
  |   | Re: Kdo za ČHS | 15:30:22 05.11.2009 | Myslel jsem, že ČHS chtělo předávat činnosti týkající se skal níže, tedy přímo na OVK. Zřejmě asi ne. | Michal | odpovědět |
  |   |   | Re: Kdo za ČHS | 15:53:17 05.11.2009 | Podle infa, které mám k dispozici, bude OVK zapojeno, až se bude vyjednávat o podmínkách lezení.
Upřímně řečeno: je v tom trochu zmatek. Zástupci NP se na setkání 21.10.2009 v Tisé dušovali, že změny po horolezce skoro žádné, následně došlo na úvodní jednání a pak se bude jednat o podmínkách lezení. | Papouš | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Kdo za ČHS | 19:48:40 05.11.2009 | ty vole vy ste parta moulisů když ptáčka lapají pěkně mu zpívají to si vůbec neuvědomujete že nás chtěji jenom ukolíbat jako že vůbec vo nic nejde avefinále z nás udělaj uplný trubce jako že sme vo všom věděli asevšim souhlasili. | trouba | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Kdo za ČHS | 20:20:02 05.11.2009 | Ty troubo takový komentář může napsat jen někdo kdo není vůbec seznámen s touto problematikou příště si to alespon prostuduj než se k tomu začneš jakkoliv vyjadřovat toje snad samozdřejmé že když ochranář něco řekne tak přes to nejede vlak. | sttanda | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Kdo za ČHS | 20:44:25 05.11.2009 | Jo nejlepší je kožená co má naše božena. | anonym | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Kdo za ČHS | 19:05:12 06.11.2009 | Zdárek Troubo, nekoukáme, snažíme se i konat :-) | Papouš | odpovědět |
11. 11. V tisé. | 12:57:11 06.11.2009 | 11.11. můžete v 17 hodin dorazit na obecní úřad v Tisé, kde bude probíhat veřejná diskuse k tématu NP Tisá. | Radim Bzura | odpovědět |
|