Docházel jsem na Kozelku, když vrtulník odlétal. Spadl náš kamarád, Míša Benešů , nešťastnou náhodou na Skalácké. Ačkoli se po převezení na vrtulníkem do Plzeňské nemocnice zdál stav dobrý, nastaly komplikace, držme mu palce, víc asi dělat nemůžeme.
Spíš si ze záchranné operace musíme vzít nějaké zkušenosti.
1. Na Kozelku nedojede auto, musí zachraňovat vrtulník, ale ten z Líní nemá nosítka vhodná pro transport zraněného v podvěsu.
2. S nosítky musí přijet Hasiči, Ti mají nosítka vhodná pro transport v podvěsu ( jejich lezecká skupina) , ale nemají vrtulník.
Protože to není letos jediná vrtulníková záchranka z Kozelky, asi budeme muset nějak řešit nosítka.
Jenom prosím diskutující, zdržte se prosím necitlivých komentářů, není to jednoduchá situace pro rodinu ani okolí.
Sme to (jednou, nekde) udelali tak ze sme do zeme/do svahu zahrabali zeleznou bednu (asi 2.5x .7x .7),uzka strana hranolu vycnivala ze svahu, na ni dvere a na dvere zamek od kteryho kazdej kdo tam byl casteji dostal klic (zamek v bezpecnostni roure atd). V bedne ty spravny nositka, dlahy atd.
Na matros a na bednu se slozili vsichni co odtamtud parkrat nesli nekoho polamanyho - napred par set metru lesem, pak 15km autem po lesni ceste.. kdyz mas nejaky zlamany kosti nebo zada, je to svinsky dlouha cesta. Bedna se pouzije tak 1-2x do roka, ale pokazdy se proklate vyplati, vrtulnik pristava rovnou na miste a polamanej jedinec uz je zabalenej, v nositkach, jen ho pricvaknou a za 10 minut je na sale.
Jak dlouho by bedna vydrzela nedotcena na Kozelce.. kazdej muze zkusit hadat.
Nosítka, vrtulník a podvěs je určitě lepší řešit s IZS Plzeňského kraje. Problematika záchrany z podvěsu resp. nutnost užití podvěsu se na Plzeňsku nebude týkat jenom Kozelky. Obávám se, že umístění nosítek (nedejbože zamčených), to nevyřeší.
Z celorepublikového hlediska by měla být partnerem pro IZS ČHS. O prospěšnosti takového konání není snad pochyb a kdo jiný by měl IZS vysvětlovat, že je potřeba mít takové věci nacvičeny v těch nejhůře přístupných oblastech. Ne každý spadne u cesty pohodlné pro sanitku (Alkazár, Malešov), ale většina oblastí je dost logistický oříšek.
Pan google vyhledal cenu páteřních imobilizátorů či skládacích hliníkových nosítek vhodných pro poranění páteře okolo 10 tis. Kč. Hlavně ne ty látkové co jsou v Labáku nebo Ádru, ty jsou tak na zlomenou nohu.
Obávám se, že na Kozelce i jinde by jedny nestačili. Běžet na statek nebo do jiného sektoru a zpátky, to už je lepší ta vrtule s podvěsem resp. ještě lépe navijákem a celovakuovými nosítky. Vrtule pokryje celý kraj a taky nebude jen pro horolezce, ale pro kohokoliv kdo skončí na špatně dostupném místě.
O výcviku jednotek IZS to není.Létám u letecké záchranky a tyto záchranné akce jsme dělali X-krát.Nemluvím o výcviku.Komplet osádka vrtulníku cvičí stále záchranu z nepřístupného terénu v horách,ze skal,z budov,z vody a to i ve spolupráci s hasiči.Dokonce je v Plzni a Přešticích skupina hasičů lezců spolupracujících s vrtulníkem.
Problém je někde nahoře,kde nám kladou klacky pod nohy.Kdysi mohl být použit pro záchranu i vrtulník SAR sloužící současně s leteckou záchrankou a kde byli i dva profesionální záchrannáři s veškerou výbavou.V současné době je tento vrtulník v Praze ve Kbelích a jeho vyžádání k zásahu je problém.Letecká záchranka má zase na palubě doktora a sestru,ale podvěsový a záchranný materiál mají Hasiči,které jsme schopni využít pro zásah.
Takže předpokládám,že zásah IZS byl profesionální,ale v rámci možností které máme k dispozici.Rozhodně to není problém výcviku.
Držím palce v uzdravování a doufám,že takovýchto zásahů bude potřeba minimum.
Ahoj Jirka
Ano, tak to je. Všechno je o těch penězích, proto zmiňuji nutnost angažovat ČHS příp. i další zájmové spolky např. bikery, potápěče apod.
A to si ještě nezmínil, ještě záchranu za zhoršených podmínek např. mezi západem a východem slunce či za hustého deště. Dřív to zajišťovali vojáci, ale na na celém území ČR. Jak je to teď?
Kvízová otázka: Kolik vrtulníků vybavených navijákem a přístroji pro létání za zhoršených podmínek včetně vycvičené posádky a servisu by bylo za jeden vysoce potřebný, univerzální a užitečný L-159, Gripen či CASA?
Jak je to teď?Plzeňský kraj pořád vojáci s vrtulníkem W3 a Sokol vybavenym jeřábem s 90m lanem a držícím službu 24 hod.Samozřejmě i za špatných podmínek vyhovujícím vycvičenosti osádky.Další otázka je,že v hangáru stojí několik vrtulníků připravených do generálky na kterou nejsou peníze.
Pro záchranku máme vzlet den 5min,noc 10min.a zasahujeme i v noci kdekoliv v terénu.Ale je pravda,že to je Plzeňský kraj.
Jen abych ukončil debatu o nosítkách pod vrtulník.Armáda má schválená nosítka a materiál pro práci ve výškách a je stejný který používají hasiči,kteří s námi cvičí.Co se týká tohoto zásahu,vše údajně běželo jak mělo.S hasičema úzce spolupracujeme a máme k dispozici 24hod. denně,cvičené lezce z Plzně a Přeštic.Prvně na místo dopravil vrtulník na jeřábu doktora se sestrou a během 5-ti min.měl na palubě hasiče s nosítkama pro vyproštění,kteří zraněného vyprostili na jeřábu.
Vždycky je nejdůležitější aby se na místo dostal napřed lékař,který rozhoduje o následných záchranných prací.Údajně byl aktivován i vrtulník SAR z naší základny ve Kbelích se dvěma záchranáři na palubě,ale přeci jen doletová doba a způsob aktivování je delší než má vrtulník z Líní.
Takže abych to uzavřel,lezci v Západních Čechách se nemusí obávat,že se k nim záchrana nedostane.
Druhá mašina fungující jako SAR je Bell 412 EP(podvěs,jeřáb,nosítka atp.) v Ruzyni. Posádka plus dva hasiči záchranáři od svítání do soumraku připraveni k nasazení. Jen si je musí zasahující záchranka a hasiči vyžádat. My létáme rádi a kluci hasmeni si rádi vlezou do podvěsu.
Zdárec Svobíno,bývalý spolunocležník s ubytovny tě zdraví :D .
Čau,taky zdravím.To je ten paradox,že v Praze jsou dvě služby SAR.Policie a armáda.Dříve byl SAR v Líních.Stejný vrtulník jako záchranka akorát na palubě místo doktora a sestry jsou dva záchranáři a záchranné vybavení.Ve Kbelích drží SAR taky 24hod.jako záchranka v Líních.
No jo no, IZS ,v jeho původním pojetí, šel po úspornejch opatřeních do hajzlu :D. Držíme záchranku,pátrací a policejní mašinu a SAR mašinu 24 hod, ale je to takovej pseudosar (spíš vyhledávací na padlý letadla), jinak druhá speciálně hašounská mašina, která by ho letěla (třeba na tu Kozelku) se drží od svítání do soumraku. Vybavení máme i na noc ale předpisy,inspekce,tlaky od soukromníků atd.... To je na dlouhý povídání,to bych tady snad ani nerozepisoval. Ale pár vostrejch akcí už klaplo. Tak že skoro dobrý.
Ať ti to poletuje :D
Nechtěl jsem říci, že necvičí, ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že jsou mnohdy docela překvapeni tím, že se mají štrachat ke zraněnému z/do kopce a potom zpět. Obojživelné operace na Rovišti ještě nejsou nic strašného oproti mnoha dalším terénům.
Kdyz by se skladalo na nosita, ktera kdyby byla pristupna verejnosti, tak je za chvilku nekdo vezme. Co je presto koupit a venovat je Linim? Tam by se snad tak rychle neztratila.
No jestli měl krátký lano a spadnul z 12m.. tak to muselo bejt krátký o pořádnej kus.. (docela mě překvapuje, že si toho při spouštění nikdo nevšim.. ale kdo ví, jak to bylo..) každopádně držim palce ať to dobře dopadne.. a zase se dotyčný může vrátit do skal..
Naprosto stejným způsobem jsem vloni přišel k úrazu páteře i já.
Na zabezpečení druhého konce lana při jištění prvolezce na sportovních cestách jsme v naší (jinak podle mě celkem kvalitní) oddílové metodice nekladli v minulosti zvláštní důraz. Nyní se zdá, že jde o rozšířenější problém a snad by se na něj ve výcviku nováčků (a instruktorů) mělo více upozorňovat.
U kýblu stačí jednoduchej uzel... Taky přilba, jestli to bylo ze 4 metrů po zádech a klepnutí hlavou o zem, tak by ta hnusná přilba pomohla dost výrazně, místo průseru jen potlučení a odchod do hospody... :-(
Že nemá vrtule standartně nosítka na podvěs to docela čumim. Přece vysadit doktora s nosítkama a pak je nabrat je klasika
Dozvěděla jsem se to náhodou cestou okolo Kozelky. :(
DRŽÍME VŠECHNY PĚSTI, POSÍLÁME MÍŠOVI A JEHO RODINĚ VEŠKERÉ SÍLY, KTERÉ MÁME !!!
KDYKOLI BYCHOM MOHLI JAKKOLI POMOCI, STAČÍ ŘÍCI!!
Nicméně za sebe bych sice "nosítka" zkusila třeba probrat i s IZS, nicméně zastávám názor, že by bylo z několika důvodů vhodné umístit je do blízkosti Kozelky (myšleno blízkosti skal - např. nahoru k tabuly). V každé podobné oblasti (viz. např. Zbiroh aj.) by jistě mnohé vyřešily nebo alespoň pomohly. Na druhou stranu i přesto všechno, kdo zná místní terén, dá nejspíš za pravdu i tomu, že i s nosítky je transport postiženého velice náročný a obtížný, už jen cesta z podskal bez závěsu (a ten většina "necvičených" lidí zkrátka neudělá) by byla další hazard a je otázkou, zda k prospěchu či neprospěchu věci.
IZS Plzeňského kraje i další disponují spoustou vybavení, nicméně ne vždy je toto vybavení využito a to ani tam, kde jasně použito být má.