LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Hoď lano. ...ne celý!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5672 lezců
1142676 cest
Nové přelezy:
Mandragora 8A+
Mandragora 8A+
Dvanáct Op Xa/Xb
Kostěj 7C
Sněžné Jar 7B+
Red Hot To 8A
Stropník 8A
Schambala Xb
Malý Drak 7C
Umění Boje 7C

Stěny
Ultra Ant Club - Týnská - Praha 1
LC Baldovec - Rozstání – Baldovec
ZŠ Choceň - Choceň

Prodejny
HUDYsport - Teplice
Rock Point - NC Eden - Praha 10
HUDYsport - Ostrava

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Poslední nehody

lidi dávejte bacha ;)

Za poslední týden se objevilo několik zpráv o pádech horolezců a do toho ještě pár turistů a sebevrahů.

Před týdnem mi do skal psal kamarád, že zachraňovali vrtulníkem Horolezce co spadnul v Řeži, přežil a patrně lezl něco starého na III. nebo IV. masivu. Jedná se o "ultraklasickou oblast", kde se leze po vlastním a po skobách, oblast je i (právě proto) často navštěvována. Ten samý den se zabila také cca 50 letá žena v Divoké Šárce, podle fotografií u vstupu do soutěsky u potoka, pod věžičkou Džbán. Jsou to takové pidihory na okraji Prahy kam dojedete tramvají, údolí je krásné, bohužel smrťáků turistů nepočítaně.

Celá zpráva zde: Praha.idnes.cz
Fotogalerie z Řeže v Policejním deníku
Fotografie
z Divoké Šárky

Ten samý den přinesl slovenský web informaci o pádu při sestupu z hory Krn (2 244 m n.m.).
Aktualne.sk: Český horolezec zahynul počas výpravy v Júlskych Alpách

K tomu ještě na Pastýřáku v Děčíně skočil sebevrah, kamarád tam viděl vrtulník, zpráva uvádí 150 metrů.
Ustecky-kraj.5plus2.cz

...a týden poté znovu Pastýřská stěna (ferrata): zkušený horolezec se dopustil chyby při přecvakávání karabin či(??) snad lezl z jedné trasy do druhé, hodil třicítku dolů a docela se rozlámal. Přeji brzské uzdravení.
Idnes.cz: Lezec se zřítil z ferraty

Úrazy v horolezectví 2012-2013
- statistiku úrazů českých horolezců a jejich příčin shromažďuje a vyhodnocuje sekce úrazové zábrany BK ČHS především na základě vyplněných hlášení o úrazu na stránkách Českého horolezeckého svazu.


Uf...
Sezóna ještě nekončí, tak nám držím palec, ať ze všeho vylezeme ve zdraví.




Marťan   [úpravy] 09:12 06.08.2014Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Panteon11:22:48 06.08.2014
včera na Panťáku přistával vrtulník, podle paní co jí patřej pozemky okolo, je to letos už potřetí :(
 Vyva ml.odpovědět 
 Re: Panteon12:04:19 06.08.2014
včera no nekecej ..zase ? kdo ? kde ?
Mlejnisodpovědět 
  Re: Panteon21:15:12 06.08.2014
co říkali pod stěnou, tak nějaká holka. nesovnala si konce lana a při slaňování z Tělocvičny dala 5 na zem :( Ale co uplně přesně se stalo nevím
Výva ml.odpovědět 
   Re: Panteon06:36:08 07.08.2014
No - ještě že o slaňování se tu nedávno nakecalo spousta diskusí.Ono bude asi fakt, že je líp omílat známý pravdy pořád dokola, aby se to lidem zafixovalo do paměti. A někdy se i rutinní "odborníci" poučej.
Jaodpovědět 

 Řež12:16:00 06.08.2014
Má někdo nějaké podrobnosti k tomu pádu v Řeži?
Matějodpovědět 

 statistika ?12:23:09 06.08.2014
při objemu lidí, který dnes lezou, je to statisticky myslím zcela ok.
chybovat je prostě lidský a na někoho ten černej petr občas vyjde.

což nic nemění na faktu, že by lidi co jdou na skálu měli mít nějakej glejt. Bez absolvování horoškoly příp. spec. treninku pádů bych je tam nepustil. jasně, kdo by to lustroval..

odpovědět 
 Re: statistika ?13:20:28 06.08.2014
Dneska si papír na instruktora lezení na skále může udělat každej kdo na to má peníze a čas. Jo a i když se teda necháš vyškolit na super lezce stejně tě to nezachrání. Podle mě by to chtělo víc přemýšlet při výběru cest a myslím, že nejlepší bylo kdysi to že každej kdo chtěl do skal se přihlásil do oddílu, kde ho každý člen naučil něco a předali mu zkušenosti. Dneska je to moc rychlí a každej chce bejt nejlepší a pak jednoduše padaj. Horám Zdar
FERYodpovědět 
  Re: statistika ?14:08:34 06.08.2014
to souhlas, do horooddílů by měl bejt nával a měli by si vybírat, koho že mezi sebe vůbec přijmou a jestli ten člověk je vůbec hoden toho nějaký zkušenosti dostat. ale dnes některý HO naháněj i nováčky na internetu.

to je pí*ovina, kdo není ochoten dát tomu čas, energii a brát to vážně, nemá na skále co dělat.
lezení není videohra, kterou se zabavíš a když tě nudí tak ji sklapneš a jdeš spát.
někdo to nechápe a tak jde spát předčasně.
odpovědět 
   Re: statistika ?06:43:30 07.08.2014
Nojo. To v podnikatelské sféře si bez papíru (průkazu) nikdo ani nečuchne. Tam je někdy potřeba mít průkaz i na hajzlbábu. Bylo by zajímavé, kdyby se úřady stejně chovaly i ve sportovním dění. To by asi správcové skal museli být v trvalém pracovním poměru.
Honzaodpovědět 
   Re: statistika ?09:17:26 07.08.2014
přesně, vybírat jen blond panny s bujným poprsím a ty ploché rituálně svrhneme ze skály
d.odpovědět 
 Re: statistika ?00:29:16 07.08.2014
Bez papírů na hlavu od dr. Chocholouška by nemělo být povoleno diskutovat na lezci.. no.. pravda.. asi by to tu moc neprořídlo.
honzaodpovědět 

 Důvod článku14:43:23 06.08.2014
Marťane, vůbec jsem nepochopil, proč jsi sem dal shrnutí několika nedávných nehod? Působí to na mě, jakoby byla o prázdninách malá návštěvnost webu, tak činíš pokus o vyvolání flame, aby se návštěvnost zvýšila? Jiný důvod k sepsání příspěvku typu "černá kronika" mě nenapadá.
Petrodpovědět 
 Re: Důvod článku15:19:31 06.08.2014
nepochopils tak neflamuj
odpovědět 
 Re: Důvod článku16:12:00 06.08.2014
Souhlas, nepochopil. O čem psát je. Původně jsem to už nechtěl dávat po tom co jsem se po týdnu vrátil, ale přibylo dalších nehod. Prostě jsem cejtil, že by to někde mohlo být, holt to nemusíš číst.
martanodpovědět 
  Re: Důvod článku17:35:57 06.08.2014
nevim proc, ale ze strany admina mi prijde komentar "nemusis to cist" jako protimluv, ale mohu se mylit.
J. Kladaodpovědět 
   Re: Důvod článku18:50:04 06.08.2014
Jen ať se to zveřejňuje. Alespoň to lidi upozorní, aby nedělali blbosti. Nedávno jsem viděl lézt v Ádru na Štěpánskou korunu učiněný kolchoz. Celý den jsem pak vyhlížel vrtulník.
Danodpovědět 
    Re: Důvod článku22:10:55 07.08.2014
přesně tak, musí se to zvěřejňovat, díky! třeba si jednou i ti největší mistři uvědomí, že mistry opravdu nejsou..
ivanodpovědět 

 trolling 18:10:50 06.08.2014
Lezec = jeden debilní trolling za druhym, jestli máte tolik keců jako přelezu cest( tím myslím na skalách a ne na bigvoolu trollove) tak klobouk dolů!!  Mlask
mlejnisodpovědět 
 Re: trolling 12:06:24 07.08.2014
zavři tlamu.mladej..si nákej překližkář stejně.
rafodpovědět 
  Re: trolling 20:13:42 07.08.2014
Ti vis ze jo kocoure ;) tipuji ze ty jsi prastarý klasik...
mlejnis odpovědět 
   Re: trolling 14:52:54 08.08.2014
no jasně,tradice se musí dodržovat,kdo máguje,je zrádce a renegát.ach mladí bezvěrci,jimž hodnoty se rozsypaly,jako stupy našich tradičních cest...raf raf .
rafodpovědět 

 Lezec.cz a urazy pri lezeni.13:03:25 07.08.2014
Tak zrovna ja si myslim, ze prave na Lezci by bylo fajn cist o urazech pripade o jakýchkoliv  průšvizích při lezeni. Ne každý ma tolik zkusenosti aby jiz nekdy  slysel ci sam videl ruzne priciny nehod lezcu. Ovšem odkazy na ruzne lokalni deniky jsou opravdu k nicemu, nebo skoro.
Mne třeba docela vadilo, když Mara napise téměř vse o svém uraze ale pricinu radeji /dle mne asi aby chranil partaka/ radeji zamlzi. Rovnez když Jirka S. se nedavno dobil, tak se priciny taky bezny ctenar nedozvi, protože kdyby je tu někdo napsal, tak ho zas nekdo zjebe a obvini z upirstvi a hyenismu jako to tenkrat udelal P. Pritom prave tyto konkretni urazy zkusenych lezcu jsou pro nas, co aktivněji lezeme hodne zajimave ne z touhy po senzaci ci krvelacnosti, ale z duvodu pouceni se i z jinych chyb nez vlastnich. Nikdo ani nemusi psat jmeno, nekdy ani lokalitu, a o ucastnicich staci vedet zda prezili ci mají tezka zraneni nebo tak. Ja vim, mam zacit u sebe
Martas.odpovědět 
 Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.14:03:07 07.08.2014
Tak jistě, příčiny jsou asi to nejdůležitější, možná o nich nemluví nikdo proto, že jede zvětšiny o vlastní blbost. Aktuálně podle rádia přibyl ještě pád výškaře ...bohužel. No, ono při hledání informací není také naškodu moct se někde vůbec odrazit.
 martanodpovědět 
  Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.14:32:30 07.08.2014
Tak jo, zacnu sam a osobních zkusenosti mam spousty. napr.tento poslední vikend...radim mladsim lezcum dulezitost partnerchecku...jednou se to nezapamatuje...za chvili v jiné ceste se zeptam zda se zkontrolovali...ne...a vida...jeden je navazan jen na oko od nohavicek, a to jiz nastupoval do cesty. Tak další priste...bude-li zajem (:
Martas.odpovědět 
   Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.07:58:30 11.08.2014
No - málo lidí si asi uvědomuje, že onen vztah lezec-jistič je základem všeho (pokud někdo není solista). A upřímně, kolik lezců může říct, že věří svýmu jističi. V tomhle vztahu se nená nic okecat. U nás už i ty nejmenší děti vedem ke vzájemný kontrole navázání, výbavy a t.d. A máte vidět jejich okamžitej postřeh, když sami nejdnáte na 100%. A posuďte sami, kolik lezců věří svý holce bez základních znalostí jenom pro to, že má Grigri. A spousta taky zná, že ani tyhle bezpečný jistítka nejsou jasný řešení (viz některé pády).
jaodpovědět 
  Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.15:47:52 07.08.2014
Pak mi tedy řekni, proč tu zveřejňuješ seznam úrazů bez dalšího rozvední? Znát příčiny a poučit se by jistě k něčemu bylo, ale napsat, kde se kdo zabil či zmrzačil, mi smysl nedává. Jestli to nějaký smysl má, zkus mi jej vysvětlit. Dík.
Petrodpovědět 
   Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.16:05:01 07.08.2014
Tipnu si - protoze shanet detaily by byla prace na plny uvazek, zatimco takhle se casto najde nejaky ocity svedek, co to doplni v komentari. V idealnim pripade primo ten upadly, takze mu muzeme i poprat brzke uzdraveni. Ja to naprosto chapu a vitam. Na druhou stranu sebevrazdy bych vynechal, z tech si tezko odnesu nejake pouceni.
pupuodpovědět 
    Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.22:44:51 07.08.2014
Postižení sem samozřejmě komentář nedají. A právě ty zmíněné sebevraždy, které tu nemají co dělat, mě utvrzují v tom, že úmyslem je především apelovat na krvelačnost čtenářů. Podobně jako Blesk či krimizprávy na Primě. Tento přístup se mi fakt hnusí. Nechť Marťan vysvětlí, co bylo jeho cílem. Já ho nechápu. A věta "lidi dávejte bacha ;)" mi tuplem smysl nedává. Jakoby to lezci dělali schválně a bacha si nedávali, jakoby se sebevrazi měli zabít opatrně ...
Petrodpovědět 
     Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.09:57:34 08.08.2014
'Samozrejme'? Uz jsem byl svedkem toho, ze tu takovy clanek komentoval prave ten, kdo si nabil. Presne popsal, co lezl, kde se stala chyba a dokonce i jak mu je. Pripadne neco podobneho napsali primi svedkove. Ja to povazuji i nadale za prinosne. Jasne, jmena u toho byt nemusi...
pupuodpovědět 
      Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.10:31:04 08.08.2014
"Tu takový článek?" Ale takový "článek" tu ještě nikdy nebyl. Pod těchto pár řádků by postižený nic nekomentoval. A sebevrah už tuplem.
Petrodpovědět 
       Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.16:07:39 08.08.2014
Hledej šmudlo, lžeš ;)
martanodpovědět 
       Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.22:02:34 08.08.2014
takovych clanku tu bylo vicero... z Roviste, ze Susek (co jen pamatuju)
odpovědět 
        Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.09:58:08 11.08.2014
Takový "článek", tj. shrnutí několika nehod bez dalších podrobností a komentářů, jsem tu nikdy neviděl.
odpovědět 
 Re: Lezec.cz a urazy pri lezeni.16:44:38 07.08.2014
P. zjebal zcela oprávněně. K čemu mi je jméno, když nemám žádné informace okolo.
Mějte mne za pitomce ale já bych se spokojil s tím, CO se stalo ale ne KOMU se to stalo.
Podle Blesku a Lezce je nejdůležitější jméno a ne to, k čemu skutečně došlo. Efekt je tedy jen ten, že - hele, vole, von může vole spadnout i takový starý bard, ... no to je k nevíře.
Jinou hodnotu vaše informace nemají. Kdo leze, tak ví, že může schrastit, kdo jede autem ví, že může bourat, kdo létá ví, že hadr nad hlavou se hravě promění v kapesník .....
I ten šachista dává pozor na klimbnutí nad šachovnicí. Ví, že jde o zrak.

Lezec je mazec.
ABLodpovědět 

 Palec dolů21:51:15 07.08.2014
Nechápu smysl tohoto článku, nelíbí se mi jeho forma a smajlíka do nadpisu článku o úrazech může dát jen naprostý ignorant. Zavání to hyenismem a stylem ctrl+c a ctrl+v, dá se říct, že i naštěstí bez velké osobní invence autora. Ano, psát o úrazech je třeba, ale jinak. Tohle vyznívá jako "nikam nelezte, rozbijete si ústa" z Blesku a ne "nedělej tu a tu chybu" z odborného webu. Prostě článek pro článek... A to jsem měl poslední dobou pocit, že se lezec.cz lepší.
Bídaodpovědět 
 Re: Palec dolů06:55:00 08.08.2014
No jak koukám tak marťan buď pošle odkaz na "trapný" video z youtube a pak zkopíruje sérii neštěstí do tzv. článku na lezce.Tak mají vypadat do budoucna články na lezci ???? Zkopírovat, přeposlat odkaz a je to hotovo ??? No jen tak dál...
odpovědět 
  Re: Palec dolů10:19:25 08.08.2014
Osobne nechapu proc tenhle prispevek martan napsal.jeste pochopim pady lezcu,z urcity priciny,ale jeste plest do toho sebevrahy.to me pripada jako absolutni blbost.nevim jestli potrebuje mit na lezci splnenej urcitej pocet prispevku,nebo si to nedovedu jinak vysvetlit.pad je urcite neprijemna vec,a napsat kde,a proc dotycny spadl neni od veci.prejimat obsahy jinych clanku,a delat nejakou statistiku urazu,nehod je ptakovina.
gorbiodpovědět 
   Re: Palec dolů12:53:03 08.08.2014
Pokud vím, může tu být jakákoliv věc, týkající se lezení. Jestli jsi četl nějaký "článek" v odkazech, tak ten se dá shrnout právě tak do jedné věty, zbytek jsou spekulace a dokonce se tam občas objevují protimluvy a chyby. Asi jedinej přínosnej komentář je o Panťáku. Proč sebevrahy? Protože třeba když Ti kámoš řekne, že někdo hvízdnul ze skály, kde se pohybují kamarádi, tak informace o tom, že to nebylo při lezení, je do jisté míry uklidňující. Co mně ale vždy pobaví, jsou spekulace o tom, proč kdo co a jak píše.
 martanodpovědět 
    Re: Palec dolů15:30:25 08.08.2014
Takže důvodu, proč jsi sem dal ten výpis nehod, se zřejmě nedočkáme. Co naplat. Z toho, že někde někdo spadl nebo sebevrah skočil ze skály, si fakt žádné ponaučení vzít při maximální snaze nedokážu. Jedinou informaci, kterou jsem z toho získal, je úroveň adminů Lezce a neschopnost rozumného dialogu. :(
Petrodpovědět 
     Re: Palec dolů16:07:00 08.08.2014
Uroveň webu je závislá na příspěvcích veřejnosti a na naší chuti něco sem psát. Ano, rád udělám "práci" kvalitně, ale popravdě, má smysl trávit hodiny nebo dny zjišťováním informace o délce jednoho řádku navíc? Odpověď, za mne jen pokud chci. Stejně se vždy najde nějaký rejpal, tak jako tak. Zase děláte z Lezce něco co není a z administrátorů cosi jako "nadlidi". S trochou nadsázky jsme "úplně normální horolezecký paka". Už se rozsvítilo? Ten nápis "redakce" dole trošku přeháníte a hrotíte. Snažíme se tady bejt pro vás a dělat to tak, aby nás to bavilo a neudusilo, nejsme stroje. Probuď se, jsme obyčejní lidi co chodí do práce a na skály, mají rodiny. Můj důvod byl, jak jsem psal, jen pouhý pocit, že by se tu o tom mohlo psát. Články existují různé, různě stylyzované a různě dlouhé. Původně jsem si chtěl dát práci a dopsat tři články o "nových" skalách, ale po takovéto podpoře opravdu nemám náladu trávit čas nad psaním kvalitnějšího článku a jdu lézt ven. Souhlasím s myšlenkou Bídy (a vážím si ho, i když je také svérázný), dělat věci co nejlépe, ale nabízí se úvaha, že letmým opsáním čehokoliv aktuálního docílím při různoronázorvém spektru čtenářů vždy stejně přínosných komentářů. Takže motivace? Není. Čili zůstává jen jakás vlastní radost z toho, že tu něco o lezení je. Popravdě, nikoho jsem článkem neurazil, o lezení to je, některé komentáře mají přínos a vy se můžete předvést vlastním článkem. Dokonce jsem nezarazil neregistrované komentáře, takže článek je opět odrazem úrovně diskutrérů (některých) a proč ne, čili jsem vás neomezil ve vaší svobodě. Za mně, vždycky budu psát jen co mně baví, něco s větším zápalem, něco s menším, něco se povede míň, něco víc, to je život, a občasného díky ve skalách se zalomeným palcem si vážím víc, než výkřik někoho, koho ani neznám. Jestli někdo stále pochybuje o mých postojích, tak na upřesnění ještě dodám: povinná registrace ano, věcná či zábavná diskuse ano, články o všem ano, sterilní uniforma ne, počet komentářů mně nezajímá.
martanodpovědět 
      Re: Palec dolů16:28:56 08.08.2014
No to je sen kazdeho provozovatele webu - mit stranky, ktery budou fungovat s minimem usili ("kvalita webu zde zavisi na vasich prispevcich") a ktery vynasi penize. Ale bohuzel i pro vybudovani pasivniho prijmu se clovek musi snazit. Prestante se tvarit, ze delate nejakou charitu..

Mimochodem, kvalitu webu je vzdy veci adminu a provozovatele, kteri si tu svoji komunitu vybuduji a snazi se ji rozvijet a motivovat k cinnosti, ktera web ozivi a rozhodne kvalita webu nikdy neni veci ctenaru tohoto webu a komunity, ktera na tyhle stranky obcas zavita.
t.odpovědět 
      Re: Palec dolů20:46:22 08.08.2014
Víš, už jsem otrávený z tohoto všudepřítomného stylu. Prima - kravavě zprávy. Nova - jakbysmet. Ještě trochu lze sledovat ČT. Webové informační portály - každá druhá zpráva o bouračce nebo nějaké levárně. Proto jsem rozčarován z toho, že i na Lezci jste přistoupili na tento trend. Nevím, přijde mi, že mnohem lepší by bylo nepsat nic, nebo jen jednu pořádnou zprávu, u které bude rozebrána příčina úrazu, aby se k ní dalo diskutovat a člověk z toho něco rozumného měl. Můj názor - černá kronika je o ničem.
Petrodpovědět 
     Re: Palec dolů16:14:24 08.08.2014
no zato s tebou sou rozumny dialogy :) .. tak na ferovku :)
odpovědět 
    Re: Palec dolů15:34:02 08.08.2014
mohu Te ubezpecit o jednom, informace o tom, zda se mi nezranil kamarad, rozhodne nebudu hledat na lezci.cz, ktery je v tomto smyslu (prispevek vyse je toho dukazem) zdroj skutecne neprimarni.
J. Kladaodpovědět 

 Popis události12:54:08 08.08.2014
Pro ukázku přikládám report o úmrtí kajakáře na NZ před několika lety: http://goo.gl/Em9c8a

Kromě popisu pár lavinových událostí jsem report podobné kvality snad neviděl. Takto vypracovaný report, podle vesměs jednoduché osnovy, má smysl. 

Při pohledu do historie článklů bezpečnostní komise ČHS (http://www.horosvaz.cz/metodika-medicina/) a prolistování článků zpět do roku 2010 jsem našel 1 článek o prasklé karabině a 2x Zpráva o úrazovosti za rok ...
Zbytek pouze pozvánky na semináře a podobně.
Honzaodpovědět 
 Re: Popis události12:59:38 08.08.2014
I proto jsem sem tentokrát přidal odkaz na ten formulář. Všichni by chtěli takové články číst. Ale znáš někoho z okolí kdo spadnul a svou nehodu byť anonymně popsal? Tak 1%? Naposledy se tu mezi komentářema odvážil jeden kluk ze Sušek, když se dal v nemocnici do kupy? ...potom ještě pár rozborů lavinových událostí díky naším preventistům z HS.
...jestli aspoň pár lidí uvažuje, co je z nehod důležitý si vzít, pak článek asi smysl má.
 martanodpovědět 
  Re: Popis události12:38:43 09.08.2014
Marťane promiň,ale už plácáš totální kraviny.Někdy opravdu platí mlčeti zlato......end.
mártyodpovědět 
 Re: Popis události07:50:19 11.08.2014
Nu - souhlas. A mám bohužel dojem, že víc rozborů a komentářů si přečtu právě tu, na Lezci, i když by základem měly bejt zprávy a rozbory na horosvazu. (pokud ovšem není nějakej dohovor, že se to bude třeba vzhledem k návštěvnosti publikovat tu na Lezci. Nakonec ono propojení webů třeba pomocí odkazů by bylo záslužné).
HonzaKodpovědět 

 Kdo a proč vlastně?10:44:35 11.08.2014
Nechci šťourat do vosího hnízda, ale pro to, po čem voláte, vidím dva zádrhele.

První - není to náhodou tak, že obrovské množství lidí nezajímá pravý důvod pádu jen proto, aby se mu vyhnuli, ale aby si sami upevnili svoje ego, že oni tohle dělají dobře, že na tohle si dávají pozor, že jsou prostě lepší, než ten, co spadl? Nedávno tu u jednoho pádu byla diskuze, ze které u některých příspěvků mezi řádky přímo tryskalo uspokojení, že v té cestě někdo spadl, protože jim to zvedalo prestiž a uspokojení z přelezu. Přelézt cestu, na které se někdo přizabil, to hned zvedne pocit vlastní výkonnosti a důležitosti.

A důvod druhý - opravdu každý přizná, co bylo pravým důvodem pádu? Onehdá jsem četl o pádu jednoho člověka, zabil se, nechci jmenovat. A popis okolností byl úmyslně nejasný a trochu zamlžený. Dotyčný spadl proto, že se prostě bez jištění pohyboval v místě, kde mu to ukluzlo a spadl až dolů. Jednalo se o zkušeného lezce, asi to dělal často, ale prostě to jednou nevyšlo. A výsledek šetření a zdůvodnění pádu?  Nikdo naplno neřekl, že dotyčný podcenil situaci a choval se jako nezkušený začátečník a machroval v místech, kde neměl. Vznikol z toho obecný blábol Odešel nám kamarád, nehody se mohuu stát každému...

Na jedné straně tedy určitá poptávka po bulváru, vždy potěší, když se má někdo hůře, než my, na straně druhé pochopitelná snaha nerozšiřovat všude informaci, že dlouholetý zkušený lezec kamarád je vlastně pako, které si myslelo, že se jistit nemusí, že jemu se to stát nemůže. Oboje je pochopitelné a oboje jakékoliv objkektivní analýzy a šetření dost znesnadňuje. A je dokonce otázkou, zda je tu po podobných analýzách poptávka. Jistě, o druhém si přečteme všichni rádi. Ale chceme my, aby se pak o nás psalo, že neumíme uvázat uzel nebo že jsme si blbě cvakli karabinu? Kdo ze zkušených lezců by rád svému okolí přiznal, že ho na vozíček poslala jeho nepozornost nebo neznalost základní metodiky?
odpovědět 
 Re: Kdo a proč vlastně?12:27:55 11.08.2014
Honza Polák Jickovice? Miroslav Kareš Oderwitz? ...atd, atd...
Kuba Turekodpovědět 
 Re: Kdo a proč vlastně?13:59:40 11.08.2014
Naprostá většina lezeckých úrazů i u zkušených lezců plyne z nepozornosti, podcenění situace, prostě z nějaké hloupé chyby. To je bohužel základní fakt.
To ještě podle mě neznamená, že je dotyčný pako.
Možná by většinu jakýchkoli úrazů kdekoli a kdykoli šlo převést na tohohle společného jmenovatele. Na silnici: nerozhlédl se před přechodem, nepodíval se do zpětného zrcátka, jel příliš rychle za mokra do zatáčky...
Kdysi jsem někde četl takový literární bonmot, že každá smrt je trapná.
Trapná je, když se nezajistíš při přechodu ke slaňáku a přišlápneš si tkaničku nebo vyklouzneš z polovyzuté lezečky (banální chyba), ale i když umřeš dementní a sešlý věkem v posteli, poslední roky tě příbuzní nebo sestřičky přebalují a ty je už nejsi schopen ani poznat.
Nehody způsobené hloupou chybou či nepozorností (asi to často souvisí) jsou a budou bohužel normální. Jednoduše proto, že lidská pozornost má svoje limity, i protože je běžné (normální?) v zájmu efektivity činností určité bezpečnostní úkony redukovat... S velkou měrou nadsázky, při absolutním důrazu na bezpečnost by byl problém stihnout si za den dojít do sámošky pro rohlík.
Proto bych byl mírnější v těch výrazech typu "pako", "idiot" atd., které se tu občas s nadřazeností neomylných objevují.
Pokud myslíš na Jickovice nebo Spitzberg - samozřejmě to byla nejspíš v obou případech přinejmenším z pohledu bezpečáka nějaká opravdu hloupá, základní chyba dotyčného.
Dělat z něj ale okázale "pako", už považuju taky za hloupý a zbytečný. Jednak protože to je v určitém ohledu jenom zdůrazňování samozřejmosti, kterou přinejmenším já si racionálně uvědomuju (udělal chybu), i když, což je asi přirozené, ale možná ne zcela ideální, si ji nepřipouštím úplně moc k tělu, protože jinak bych možná už nikdy nikam nelezl; a za druhé její označování zbytečně, nepatřičně silným a dehonestujícím výrazem.
Taky se občas pohybuju na vrcholu bez zajištění. Je to nemetodické a asi hloupé, nechci nikomu chodit příkladem, ale prostě to dělávám. Je to rychlejší, pohodlnější... Samozřejmě s rizikem úrazu, a i rizikem, že budu pro někoho, jako jsi ty, za vola. Obou postižených ve zmíněných nehodách si jako lidí, kteří celý život lezli, vážím, i když udělali nějakou nemetodickou blbost.
Kvůli tomu, jak spadli, bych je za pako neoznačil.
Nechci tím chyby zlehčovat. Má smysl analyzovat je a mluvit o nich, reflektovat aspoň zčásti riziko. Ale na druhou stranu se mi zdá, že se tady postupně při zprávách o neštěstích rodívá jakási metodizující onanie nadřazených moudrých, která je mi teda dost nepříjemná.
Mám jednu příbuznou, která by zfleku mohla dělat bezpečáka. Přijede na návštěvu a obrací oči v sloup, když najde na zemi kuličku na cvrnkání (dítě vdechne...), igeliťák v dosahu dítěte (strčí na hlavu a udusí se), když synka pro potěšení vyhazuju nad hlavu (jako lékařka ví o několika naprosto fatálních rizicích), když se jde do lesa (klíšťata) atd.; pamatuju si situaci kdy kdysi ženě při řízení neustále vytýkala, kde málo přibrzdila, kam se nepodívala a co se mohlo stát a celá cesta byla nesnesitelná. Na druhou stranu se jí stává, že sama jede na červenou, protože je roztržitá, neustále se jí v životě daří nejrůznější kiksy s možnými fatálními následky... Asi i přes to, že o rizicích ví víc než kdo jiný. Ten příklad je samozřejmě zas nadsazený, ale snad ilustruje, jak vnímám diskuse, které tu občas po úrazech nastanou.
Kdysi se mi v horách zabil otec. V situaci, kterou by tady dneska dost možná s obrovským gustem a okázale spousta metodiků a absolventů horoškoly s vzájemným přitakáváním rozmázla ve stovkách komentářů a udělala z postižených ty největší idioty.
O tom, že neštěstí byl důsledek blbosti, myslím celkem dobře vím. A poslouchat tady od anonymů a přechytralých nicků, co to bylo za idioty, už fakt nepotřebuju. Zaplaťpámbu to bylo v době předinternetové.
Ony by ty debaty a analýzy úrazů samozřejmě nebyly marný. Jenže by podle mě musely jak ty samotné analýzy, tak následné diskuse vypadat o dost jinak, než většinou vypadají. To co tu bývá, nemá většinou moc úroveň.
P.odpovědět 
  Re: Kdo a proč vlastně?14:58:23 11.08.2014
Tady nejde o to, že někdo spadl a mohl si za to sám a nebo ne, ale jak jsou tyto informace zde na lezci napsaný.Vše lze formulovat a napsat mnohem jinak a ne jen kopírovat odkazy jak tady předvádí marťan
odpovědět 
   Re: Kdo a proč vlastně?15:26:35 11.08.2014
udělej to
odpovědět 
    Re: Kdo a proč vlastně?16:12:20 11.08.2014
proč bych něco dělal od toho je admonistrátor, který se má starat o stránky.A čtenář je od toho, že čte články a navštěvuje stránky.A když se mu něco nelíbí tak proč na to neupozornit ?? A Ty keci udělej to Ty a lépe je jedna odpověď od toho tady nejsem jsem uživatel.
odpovědět 
     Re: Kdo a proč vlastně?16:39:02 11.08.2014
jsi mimo stejně jako tenhle článek.
Je to komunitní web, články může psát každý, administrátor jen kasíruje peníze z reklamy a tím umožňuje fungování
d.odpovědět 
      Re: Kdo a proč vlastně?23:49:09 11.08.2014
Provozovat "komunitní" web aniž by ses nějak moc snažil a doufat, že "komunita" se sama od sebe o vše postará, šlo tak před pěti lety. Dnes už se musí admin takového webu sakra posnažit, aby web fungoval.
odpovědět 
  Re: Kdo a proč vlastně?16:08:13 11.08.2014
P. omlouvám se, bylo to blbě vyjádřené. Nemyslel jsem, že dotyčný je pako, ale že to tak bude naprostou většinou diskzutujících podáváno a popisováno. Tedy ten, kdo informaci podá nebo zveřejní, se pak bude muset dívat na podobné komentáře.

Tedy by možná nebylo špatné podobné případy vydávat třeba v ročence a s odstupem a anonymně, případně s komentářem bezpečáka, ale to jsme u Schuberta. Jenže, kdo by to dělal? Na druhou stranu, případů, jako z Pita Schuberta, kdy se "nějak" vycvakla preska nebo se povolilo lano kvůli neobvyklému namáhání a podobně, je tu pomálu. Zato přecenění vlastních schopností a základní neznalosti nebo ignorance bezpečnostích opatření tu přibývá čím dál víc. A co pak chcete u pádu popisovat? Zabil se, protože mu ujela noha a nebyl zajištěn. Letěl pro něj vrtulník, protože se přecenil a vyrazil na ferratu za bouřky. Přizabil se, protože lezl neodjistitelnou cestu na písku a neměl na ni. Psát tu rozbory tohohle je zbytečné, je to opravdu akorát tak ta černá kronika.
odpovědět 
   Re: Kdo a proč vlastně?23:27:05 11.08.2014
Omlouvám se, špatně jsem ti rozuměl. Měl jsem si to přečíst ještě jednou pomaleji.
P.odpovědět 

 Foto dne:
Věžička Hříbek, Vyhlídka, skály u Vrbna pod Pradědem, Jeseníky
Hříbek
 Databáze cest:
Všechny cesty (179707)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Mrtav Ladan 6a Kalnik
S Větrem V Zádech IXa Teplické Skály
Dreaming Saigon 6c Quirra
Mochomůrka Červená 6a Tisá - Modřín
Mochomůrka Zelená 5 Tisá - Modřín
Nově komentované:
Pupeční Šňůra 10 Srbsko
Cukřenka 5B Zvůle
Polární Záře 8A+ Bor
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
posledni vykrik | Re: Maara není MH | Re: bez ucasti | Re: bez ucasti | Maara není MH | Re: Láska v srdci | Re: Láska v srdci | Re: Oslava | Re: bez ucasti | Re: bez ucasti |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (145)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (110)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Video: Jana Švecová dělá další pokroky v bouldru Terranova 8C+ (15)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)
Secret Spot Bouldering 2024 (2)
Ruzyňská liga – obtížnost (1)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (1)

 Nově v inzerci:
spárová rukavice | Lezečky v Ádru | mobilní lezecká stěna | Chan Tengri 2025 | STANOVÉ KOLÍKY Ultralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Send - Large knee pad | péřovka Black Diamond Vision | Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 414 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 354 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 329 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 324 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 301 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.