LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Lezec který nepadá, leze pod své možnosti.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
25.Janošová 10710
26.Šofránko 10698
27. 10685
Bouldry:
25.Šťastný 9300
26.Klapal 9215
27.Břicháček 9156
Hory:
13.Procházková 5670
14.Y 5373
15.Louda 5220

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5672 lezců
1142668 cest
Nové přelezy:
Mandragora 8A+
Mandragora 8A+
Dvanáct Op Xa/Xb
Kostěj 7C
Sněžné Jar 7B+
Red Hot To 8A
Stropník 8A
Schambala Xb
Malý Drak 7C
Umění Boje 7C

Stěny
Boulder Bar - Praha 7
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Rock 'n' Wall - Plzeň

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
Rock Point OC Olympia - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Smrtelná nehoda při vichřici v Tatrách

Při páteční a sobotní vichřici přišel v Nízkých Tarách o život český turista.

Podle zpráv iDnesu a ČTK šla trojice turistů přechod Nízkých Tater od Královy Hole na východ. V pátek se nacházeli mezi Čertovicou a Štefánikovou chatou. V průběhu větrné smrště buď zabloudili nebo je vítr smetl z hřebene v oblasti Kunštového sedla. Zatímco dvěma turistům se podařio sejít do Mýta pod Ďumbierom, třetí v horách zůstal. Po pátrání probíhajícím od pátku večer našla HZS jeho tělo v Kunštovej dolině. (v sobotu nebo neděli, zdroje si odporují)

Čtvrteční předpověď SHMÚ uváděla příchod studené fronty, ojediněle bouřky, ochlazení. Vítr ve vysokých polohách 10-15m/s, v nárazech 25-30m/s a výstrahu. Zda skupina předpověď měla média neuvádí.

Ve skutečnosti byl vítr ještě silnější, na Chopku naměřili přes 40m/s (150km/h). Ve všech slovenských horách jsou rozsáhlé polomy.

Další zdroje
http://zpravy.idnes.cz/krimi.asp?r=krimi&c=A041120_110202_krimi_jup
http://lidovky.centrum.cz/svet/clanek.phtml?id=309053

"Příspěvky čtenářů" pod články na českých serverech je hnusné jako obvykle.

http://www.sme.sk/clanok-1829617.html
http://www.ceskenoviny.cz/index_view.php?id=101020
http://www.hzs.sk/

S teď dostupnými informacemi se asi dá jedině přát síla pozůstalým a kdo nemá podrobnější informace neměl by snad raději spekulovat.  Podle iDnesu šlo o horolezce takže kvalifikovaný rozbor nehody časem jistě přinese Bezpečností komise.

jk   [úpravy] 14:22 20.11.2004Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica09:16:53 22.11.2004
Turisti, ktorych HS nasla, povedali, ze o vichrici nevedeli!!! Sorry,ale to je maximalna nezodpovednost, ist do hor bez toho, aby si zistili predpoved. Alebo to je len klasicka vyhovorka. Znova sa asi opakuje pravda, ze ked cesky turista alebo horolezec pride do slovenksych hor, tak ho pocasie nezaujima, pretoze si povie, ze ked uz si zaplatil za cestu, tak ide do toho, aj keby traktory padali. Je to smutne a je mi luto, co sa stalo, ale mam pocit, ze zlyhal ludsky faktor. Nehovoriac o tom, kolko riskovali zachranari z HS.
Filipodpovědět 
 Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica09:47:07 22.11.2004
Vis Filipe ono s predpovedi pocasi na chatach to je vselijaky. Kdyz se rano na Brncalce zeptam na predpoved, tak dostanu odpoved "mozna hezky, mozna seredne". Takze mi nezbyva nic jineho, pokud uz neprsi, nez sbalit batoh a vyrazit, pripadne se po hodine stoupani do kopce zase otocit.
J.odpovědět 
  Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica10:33:27 22.11.2004
K tomuto tématu: ono by stálo za to si přečíst předpovědi počasí SHMÚ a uvědomit si, kdy se tam to varování objevilo. Ona totiž předpověď ze středy (a myslím, že i ze čtvrtka) původně nijak varovná nebyla (samotného mě to dost lákalo), varování HZS se tuším obejvilo až v pátek (nejsem si jist, určitě tam ale nebylo ve čtvrtek odpoledne)... Být už na přechodu Nízkých Tater, někde mezi Andrejcovou a Ramžou, nevím, jak bych se o tomto dozvěděl... Tím samozřejmě nechci dělat nijaké alibi postiženým, protože o tom vůbec nic nevim, stejně je nemám právo nijak odsuzovat.
Ježoodpovědět 
   Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica10:52:06 22.11.2004
Varování před túrami v horách vydala HZS SR na svých stránkách v pátek a tuto informaci okamžitě přinesla nejrůznější média (včetně českých - např ČTK) Varování před orkánem byla venku již 18.11.04 (viz např.: http://spr avy.pravda.sk/ sk_dom ace.asp?r=sk_dom ace&c=A041 118_163904_sk_dom ace_p02 odstraň mezery), to však opravdu neodpovídá na otázku, za se k postiženým informace dostala, či mohla dostat. Pokud bych jel lézt do Vysokých Tater, určitě bych si aktualizovanou předpověď na mobil zajišťoval, ovšem chystal-li bych se na pěší přechod navíc za normálních okolnoistí nepříliš obtížného hřebene, je velmi pravděpodobné, že bych předpověď také podcenil.
Prosím Vás, nedělejte opět ukvapené závěry. Snad se o okolnostech dozvíme víc a pak budem chytřejší. A třeba si i vezmem nějaké poučení. Jako že podceňovat nelze žádné hory.
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica11:06:01 22.11.2004
P.S. a mimochodem, měl jsem zbalený batoh a měl v pátek v poledne odjet na Slovensko (ne sice do Tater, ale lézt). To že jsem neodjel mělo jiné důvody než předpověď. Výstrahu jsem na netu našel až odpoledne a vlastně náhodou v době, kdy jsem už měl být na cestě :-)
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica11:36:36 22.11.2004
S těmi mobily je to také těžké. Mistr fograf Martin Vobr udělal letos v Tatrách na vrcholu Kozího foto, kde tři omobilení lidé chytají nějakého signála. Nechytl ani jeden, ani jeden, ač Bezi s mobilem v ruce vylezl do značně nebezpečné pozice, takže nakonec se mohl stát obětí snahy pozískání informací o potenciálním nebezpečí. (:
S touhle nehodou zatím opět nikdo nic neví. Takže bych s nekompromisními závěry vyčkal.
jan pušodpovědět 
     Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica21:10:43 22.11.2004
No... tak ty jsi to rozsek :-)
George-JPodpovědět 
    Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica10:27:21 24.11.2004
Ono by mozno stacilo ked zacalo fucat, otocit sa a ist naspat na Certovicu a neprebijat sa za kazdu cenu na chatu pod Dumbierom. Z Lajstrochu je to dole cca 45 minut. Ak uz dosli do Kumstoveho sedla (nie Kunstoveho ako je v clanku), tak mohli uniknut po zelenej znacke na sever do Bocianskej doliny (do Vysnej Boce je to len 1:15!) aj na juh do Kumstovej doliny, kade vlastne aj schadzali. Myto pod Dumbierom je vsak zo sedla podstatne dalej ako Vysna Boca. Ja si myslim, ze chalanov to zastihlo az v masive Kralicky a odtial sa snazili dostat najkratsou cestou dole, preto schadzali dole do Kumstovaj doliny.
vranaodpovědět 
   Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica12:30:37 23.11.2004
Napr. z radia ??
odpovědět 
 Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica12:24:59 22.11.2004
Cobolo, tobolo, to uz nebude a ja su cobol nejslovenstejsi. Nechat si posilat presnou a podrobnou predpoved pocasi na mobil pri prechodu Nizkych Tater muzou jenom cepri a Filip. Na rozdil od Rohacu nebo Vysokych Tater jsou cele Nizke Tatry urcene tak pro rodiny s detmi, a tudiz se predpoved zjistuje pri nastupu na hreben, a ne na kazdem vrcholu. To, ze nastaly mimoradne povetrnostni podminky nedovoluje akemusi Filipovi, tvrdit, ze Cehuni na predpoved pocasi kaslou. Staci se podivat do Vysokych Tater, kde tu predpoved v obcich meli. A nebylo jim to nic platne.
Cobolodpovědět 
  Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica12:35:00 22.11.2004
Jenom pro upresneni - kluci odjeli z Prahy v utery a na hreben nastoupil ve stredu rano. Nevim, kde spali tu noc predtim, jestli na nejake chate, nebo v utulne. Kazdopadne jeste ve ctvrtek vecer bylo na strankach Kamenne chaty pod Chopkom napsano neco ve smyslu, ze pocasi neni nejhorsi a hore do hor.
odpovědět 
   Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica12:37:00 22.11.2004
Zapomnel jsem se podepsat, sorry.
Radekodpovědět 
 Re: Vraj nevedeli, ze ma byt vichrica08:25:08 23.11.2004
Je to tak , na slovensku určite varovali pred návštevou hôr v piatok pre silný vietor. Myslím prognózy začali stredu, ale štvrtok večer určite každá TV varovala pred vetrom až 150 km/h.
O tom či to vedeli alebo nie ťažko polemizovať, avšak treba mať aj zdravý úsudok a keď vyjdem nad les a ide ma zhodiť aj z "ľahkého" hrebeňa tak sa vrátim.
Viete koľko ľudí už zahynulo v NT aj za lepšieho počasia na podchladenie, zamrznutie a pod?
Spomínate na trgédiu pred 2-3 rokmi bežkárov už ani neviem kde či vo fatre alebo NT?
V väčšine prípadov je to IGNORÁCIA nielen výstrahy ktorú dávajú na meteo, ale aj samotných podmienok v horách.
To že sa niečo volá Nízke Tatry, neznamená, že podmienky nie sú obdobné ako na hrebeni VT len s rozdielom, že stojíme na lúke a nemusíma sa istiť lanom, ale vietor, teplota je rovnaká.
Poučí sa niekto z takto draho zaplatenej skúsenosti?
Ivanodpovědět 

 Pomoc Tatrám12:48:18 22.11.2004
Konto na pomoc Tatrám
Číslo účtu: 1670490007/5600
Ďakujeme za pomoc!

Pokiaľ chcete osobne pomôcť, bližšie informácie získate na telefóne 4780419 alebo na adrese kalamita@tatry.sk.

Aktuální zpravodajství: http://mesto.sk/vysoke_tatry/

Další zprávy: http://www.tatry.sk/index.php

Informace úřadu města Vysoké Tatry: http://www.vysoketatry.sk/
Tomáš F.odpovědět 

 Vichrica13:40:24 22.11.2004
O vichrici sa hovorilo uz od stredy.
Filipodpovědět 
 Re: Vichrica14:04:22 22.11.2004
Od stredy 0:00 h rano? Nebo v 14:00 h? Nebo v 22:00 h? Dopoledne ve stredu uz asi slapali do kopcu. Kde je vypis hlaseni SHMU, ze lidi, co prijeli do Telgartu v utery pozde v noci, nebo nad ranem ve stredu, meli vedet, ze SHMU uz "mluvil" o vikendove vichrici?
Cobolodpovědět 
 Re: Vichrica14:39:56 22.11.2004
Tak dobře, pojďme si to zkusit rekapitulovat, i když zatím nemáme dost informací:

Trojice turistů nastupovala hřebenový přechod Nízkých Tater ve středu, tedy 17. 11. 04 ráno, podle svého plánu měli v neděli 21. 11. ukončit přechod v Donovalech. Podle tisku uvedli, že neměli o přicházející vychřici žádnou zprávu. Na základě meteorologického varování vydala HZS SR ve čtvrtek (jsem si jistý, že v pátek odpoledne tam už výstraha visela, čtvrtkem si jist nejsem) výstrahu platnou pro všechna pohoří v SR. Podle metorologů dosahoval v pátek 19. 11. v oblasti vítr více než 150 km/h (V.T. Lomnický štít: 166; N.T. Chopok 173), tedy síly, které jen těžko mohou lidé na hřebenech hor odolávat.

Dovolím si jen podotknout, že s větrem, který pokácí les od Popradu po Vysoké Tatry, počítal asi málokdo. Ale zpět: turisté tedy vyrazili na hřebenovku v době, kdy vychřici podobného rozsahu mohl jen těžko někdo předpokládat. Z ČR vyráželi v úterý (16. 11.), kdy počasí bylo ještě relativně stabilní (první zprávy o silném větru – až 110 km/h související s předpokládaným přechodem studené fronty, vyšla v českých médiích ve středu kolem poledne, pro následující období byla prognóza dobrá, pouze výrazné ochlazení na pátek; podrobnější varování byla vydána ve čtvrtek).
Jejich chybou tedy bylo, že neměli zajištěný systém varování např. pomocí SMS zpráv. K neštěstí došlo nejdříve v pátek večer, kdy již bylo jisté, že vychřice, která postihla střední Evropu je zcela mimořádná (v té době již šel počet jejích obětí do desítek), a včasné varování mobilním telefonem mohlo neštěstí odvrátit.
Na druhou stranu, systém varování si vytváří zejména horolezci mířící do Vysokých Tater a ještě spíše pouze v zimním období s ohledem na vývoj lavinové situace. Hřebenová túra v Nízkých Tatrách nepatří k extrémním podnikům ani v zimním období a málokdo mohl počítat s podobnou mimořádnou situací.
Celá neštěstí pouze svědčí o tom, že nelze podceňovat žádné hory, a že v nich náhlý zvrat počasí může vést ke značným problémům.

Podotýkám, že při hřebenovkách charakteru VHT obvykle všichni sledujeme počasí a snažíme se odhadovat jeho další vývoj. Ale vzhledem k tomu, že často nemáme k dispozici dobrou předpověď, ne vždy jsme varováni včas. Mě se tak stalo, že jsem jednou nevěděl, že přijde monzum skoro o měsíc dřív. Z toho, že tehdy zaznamenali v Nepálu nejvyšší počet zahynulých trekerů v historii soudím, že jsem nebyl sám.
Z toho, že od čtvrtka zahynula v celé střední Evropě řada lidí, soudím, že varování nedbali a byli kde být neměli. Jistě, na VHT počasí opravdu nebylo vhodné, ale vyčítat postiženým, že s sebou neměli připojení na nějakou slušnou předpověď mi zatím přijde trochu za vlasy přitažené. To totiž mívá málokdo.
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Vichrica15:51:55 22.11.2004
S takovou vichřicí asi opravdu reálně nešlo počítat. Nebyla to bohužel jediná oběť a někdo to schytal i na normální silnici v autě a nebo doma. Taky si nezjišťoval jak je venku. Přiznám se bez mučení, že razit z Čertovice na Štěfánikovu, tak bych se také moc nesichroval.
jan pušodpovědět 
  Re: Vichrica16:30:39 22.11.2004
V ČT (Události, 20.11.) naopak zaznělo "mysleli si, že vichřice dorazí na Slovensko později", z čehož by plynulo že nějakou předpověď nebo varování měli.
jkodpovědět 
  Re: Vichrica16:32:33 22.11.2004
V ČT (Události, 20.11.) naopak zaznělo "mysleli si, že vichřice dorazí na Slovensko později", z čehož by plynulo že nějakou předpověď nebo varování měli.
jkodpovědět 

 achjo14:40:54 22.11.2004
Je to smutný
swistodpovědět 

 Fyzika vichřice17:52:53 22.11.2004
Stejně mi ale není moc jasné, jak vznikla ta spoušť pod Vysokými Tatrami. Proč tak ničivý vítr zasáhl relativně úzkou oblast - proč to nezasáhlo celou kotlinu kolem Popradu (v plné šíři)? (Ne, že bych jim to přál..) Tak nějak tuším, že tam důležitou roli sehrály Vysoké Tatry - ale proč se to odehrálo zrovna takto? Netušíte?
Ježoodpovědět 
 Re: Fyzika vichřice18:21:54 22.11.2004
Ten les mal asi 70 rokov, bol to cisto smrekovy les, ktory je 6-krat menej odolny voci vichrici ako les zmiesany. Este k tomu to bol les chory, cize to mozme brat aj ako urcitu prirodnu selekciu, aj ked velmi krutu. To je pricina,preco to padlo,preco ale len tato oblast,netusim. Napriklad Strbu to obislo, hranica je cca 2 km nad nou...
Filipodpovědět 
  Re: Fyzika vichřice07:00:55 23.11.2004
Ujišťuji tě, že při rychlosti 150 km/h a více odletí každej les, chorý - nechorý, maximálně zůstane pár jedinců, který odejdou během následujících dvou, tří let. Důležitější tady je ta relativně jednotná věková struktura.
Martinodpovědět 
   Re: Fyzika vichřice09:57:51 23.11.2004
ja si myslim, jestli hodku dve predtim napadnulo par cisel mokryho tezkyho snehu tak to je taky faktor kterej to ovlivnil. Treba dolejs bylo tepleji a snih roztal,proto ten pruh...
PeT*xodpovědět 
    Re: Fyzika vichřice17:22:03 23.11.2004
Nie sneh nepadal, len fucal vietor
vranaodpovědět 
 Re: Fyzika vichřice17:20:50 23.11.2004
No neviem ci to bola relativne uzka oblast. Pasmo lesa od Podbanskeho do Tatranskej Kotliny v dlzke cca 45 km a v sirke 2 - 3 km je zrovnane zo zemou co je asi 25% lesa v TANAPe. Podbanske a Tri Studnicky su aj po 4 dnoch odrezane od sveta. Tak isto vsetky horske chaty vo VT su z juznej strany absolutne nedostupne, ci su poskodene neviem.

Citujem HZS: "Vo Vysokých Tatrách platí uzávera turistických trás až do odvolania z dôvodu ich nepriechodnosti po lesnej kalamite. HZS neodporúča žiade športové aktivity v horskom teréne."

Chaty su pristupne mozno zo severnej strany, ale aj tak plati na celom uzemi tatier zakaz vstupu do lesa.
vranaodpovědět 

 Horské chaty po vichřici10:07:00 23.11.2004
Zdravím! By mne zajímalo, jaká je situace po páteční vichřici na horských chatách nejen ve Vysokých Tatrách. Ve zprávách se vše točí především kolem Vysokých Tater, ale jaká je třeba situace v Roháčích, na Oravě, Fatrách??? Je dostupný např. Slezský dom, Terryho chata, Brnčálka, Plesnivec, chata pod Suchým na Malé Fatře, Žiarska chata a chata pod Náružím v Roháčích, chata pod Kubínskou holí, atp.???
Pokud někdo může podat informace, díky nejen za sebe!
Z internetu jsem se mohl zatím dozvědět, že vichřice (173 km/h) poškodila střechu na Kamenné chatě pod Chopkom a že je problém s její opravou - výnos materiálu (cca 700kg) na opravu - viz http://www.kamennachata.sk
Márioodpovědět 
 Re: Horské chaty po vichřici09:06:28 25.11.2004
Informaci mohu podat pouze k pristupnosti Sliezskeho domu. Schazeli jsme z nej v nedeli 21.11.2004. Cesta byla nepruchodna od Velickeho mostiku smerem k Tatranske Poliance ( no, vlastne na vsechny strany... ) Kam se clovek podival, jen popadane stromy a to zpusobem ktery nedovoluje bezpecny pruchod. ( prelejzas, polejzas, plazis se, padas do vetvi a snehu... ) Sejit timto polomem byl fakt des. Cesta neexistovala. Lesni cestu jsme ani nezkouseli... Tesne Pred Poliankou jsme sli za zvukem motorovky, potkali jsme typy co se prorezavali po ceste ke slezaci, ale esli to uz maj hotovy...pochybuju...
Alesodpovědět 

 systém varování pomocí SMS zpráv10:14:51 23.11.2004
Existuje nějaký "oficiální" systém varování (výstrahy počasí, aktuální stav na horách, atp.) pomocí SMS zpráv???
Např. přes Horskou záchrannou službu nebo nějaký web, kde si mohu zaregistrovat (samozřejmě že zadarmo) své mobilní číslo a následně budu dostávat ve stanoveném termínu např. po každé hodině stručnou "varovnou" sms??? Nebo musím mít stále někoho u kamen v teple sedícího u netu sledujícího počasí a posílajícího mi do hor přes sms bránu info o počasí???
Chtěl bych tímto vyvolat diskuzi o této problematice. Díky za vaše názory, odkazy, atp.!
Márioodpovědět 
 Re: systém varování pomocí SMS zpráv10:26:13 23.11.2004
Tady tyto stránky HZS asi znáte, co?

http://www.hzs.sk

a na nich nich odkazy na výstrahy, lavinovou situaci, podmínky na horách, počasí na horách...
Márioodpovědět 
 Re: systém varování pomocí SMS zpráv10:34:02 23.11.2004
Tady tyto stránky HZS asi znáte, co?

http://www.hzs.sk

a na nich nich odkazy na výstrahy, lavinovou situaci, podmínky na horách, počasí na horách...
Márioodpovědět 
 Re: systém varování pomocí SMS zpráv11:25:00 23.11.2004
Existuje systém zasílání předpovědi počasí via SMS, ale z autorskoprávních důvodů zatím neoficiálně. Na oficiálním zpřístupnění se pracuje.
jkodpovědět 
  Re: systém varování pomocí SMS zpráv12:33:09 23.11.2004
Kde neoficiálně existuje???
Nebo kdo ho oficiálně připravuje???
Márioodpovědět 
   Re: systém varování pomocí SMS zpráv12:47:47 23.11.2004
Pastni sem email.
jkodpovědět 
    Re: systém varování pomocí SMS zpráv10:16:43 24.11.2004
Tož napiš kde?
Márioodpovědět 
  Re: systém varování pomocí SMS zpráv12:54:00 23.11.2004
Už delší dobu používám předpověď pro paragladisty Slovenského hydrometeorologického ústavu. Jejich web je sice trošku nestandartní a pomalý, ale posílání SMSek funguje spolehlivě. Stránky jsou zde:
http://www.shmu.sk/plachtar/index.html, klikněte na odkaz Registrácia v části Sms/email.

Není to sice žádná sláva, ale v tomto případě by to nejspíš stačilo.

Roman
romišákodpovědět 
   Re: systém varování pomocí SMS zpráv22:21:26 23.11.2004
No jo, to je super. Jenže slovenský mobil nemám (i když simka s kuponem by se asi dala koupit), ale zakládat si účet na Slovensku? :-)

A ten email - notebook s sebou obvykle nenosim :-(.
Radekodpovědět 
    Re: systém varování pomocí SMS zpráv06:54:53 24.11.2004
System "varovania" cez sms a pod je fajn, ale je riziko, ze ludia sa budu spoliehat na mobil a "system varovania" a budu ignorovat znaky apocasia a podmienky v terene. Urobte si statistiku príčin nešťastí v horách za posledný rok dva.
Rovnkao každý sa začal spoliehať na mobil pre privolanie záchrany a postupne aj v horšom počasí pokračujú neochvejne k cielu cesty miesto toho aby sa otočili a vrátili.
Ivanodpovědět 
     Re: systém varování pomocí SMS zpráv09:24:56 24.11.2004
Myslim, ze nemas uplne pravdu, to je asi tak, jak bys rekl, ze lidi by vubec nemeli nosit macky, protoze se na ne pak moc spolehaj a lezou, kam nemaj. A to uz vubec nemluvim o cepinu ;-). Nemyslim si, ze proto, ze v sms by se psalo, ze dneska bude krasny den, tak budu ignorovat vanici a pujdu na prochazku v kratasech :-). Jako pomoc mi to prijde super.
Radekodpovědět 
      Re: systém varování pomocí SMS zpráv10:15:20 24.11.2004
mas pravdu, mobil je super pomoc, len treba ho používať uvážlivo a nespoliehať s a len na mobil. T.j. ak idem do hôr večer vezmem si mobil veď ak potrebujem pomoc zavolám veď horská služba nie je taxík.
Ak je dobré počasie a hlásia studenú frontu je fajn že mám túto informáciu lebo ak mám rozum idem dole.
Lavíny - myslím to je najlepšie zhodnotiť na mieste - ak sneží, oteplí sa, fúka a pod vidím podmienky.
V mojom príspevku mi šlo hlavne o to že sa nemôžme spoliehať len na mobil hoci pomôcka je to dobrá, ale sami vieme že pokrytie v horách ja podstatne slabšie ako v prahe.
Ja sám tiež nosím pochopitelne mobil pre "prípad", ale nespolieham sa že v kritickej chvíli sa dovolám...
Ivanodpovědět 
      Re: systém varování pomocí SMS zpráv10:15:57 24.11.2004
mas pravdu, mobil je super pomoc, len treba ho používať uvážlivo a nespoliehať s a len na mobil. T.j. ak idem do hôr večer vezmem si mobil veď ak potrebujem pomoc zavolám veď horská služba nie je taxík.
Ak je dobré počasie a hlásia studenú frontu je fajn že mám túto informáciu lebo ak mám rozum idem dole.
Lavíny - myslím to je najlepšie zhodnotiť na mieste - ak sneží, oteplí sa, fúka a pod vidím podmienky.
V mojom príspevku mi šlo hlavne o to že sa nemôžme spoliehať len na mobil hoci pomôcka je to dobrá, ale sami vieme že pokrytie v horách ja podstatne slabšie ako v prahe.
Ja sám tiež nosím pochopitelne mobil pre "prípad", ale nespolieham sa že v kritickej chvíli sa dovolám...
Ivanodpovědět 
    Re: systém varování pomocí SMS zpráv08:26:22 24.11.2004
Já slovenskou simku pochopitelně taky nemám. SHMU posílá zprávy emailem a přeposlání emailu na můj mobil jako SMS si zařizuju sám.
Roman
romišákodpovědět 
     Re: systém varování pomocí SMS zpráv10:39:14 24.11.2004
Jak? Máš to zautomatizované nějak na svém webu nebo Ti to někdo přebouchává ručně přes sms bránu?

Zasílaní varovných zpráv na mobil bych osobně bral určitě jako doplněk k "znakům počasí" zjištěných přímo v teréně, bez kterých se samozřejmě nedá obejít.

Bohužel služba na Plachtaru je zpolatněná a je dostupná s jistými omezeními (viz příspěvek výše).

Pro Slovensko by asi nejen mne bodlo, kdyby SHMÚ poskytoval aspoň bodobnou službu jako ČHMÚ - zasílaní aktuálních radarových dat jako MMS zprávy: http://www.chmu.cz/meteo/rad/mms_reklama/index.html
Bohužel má to taky jistá omezení: musíte mít mobil s příjmem MMS, jde to zatím pouze přes Oskara, jedna MMS stojí 9,-Kč.
Márioodpovědět 
      WAP HZS SK10:56:35 24.11.2004
Dnes jsem si všiml na HZS.SK: wap.hzs.sk Jdu to zkusit...
Ježoodpovědět 
       Re: WAP HZS SK11:27:53 24.11.2004
a ještě doplním o další wap:

Snehové správy a lavínové výstrahy aj na Vašom mobile. Na adrese http://wap.ski.sk
Márioodpovědět 
      Re: systém varování pomocí SMS zpráv11:19:42 24.11.2004
Kdysi ještě Pegas měl něco jako osobní email - emailová adresa ve stylu cosi@pegas.cz, coz bylo svazane s telefonem a posilalo to ty emaily jako sms na telefon. Nevim jestli to dnes T-Mobile ma, ale napr. oskar ano. Zvolis si neco pred zavinacem a pak mas email cosi@mujoskar.cz a muzes si na to nechat posilat maily, prijde ti to jako SMS. Zapatrejte u svych operatoru ....
cifraodpovědět 
      Re: systém varování pomocí SMS zpráv12:16:12 25.11.2004
Já si to nechávám od Plachtárů posílat na firemní email a z něj to pravidlem přeposílám přes firemní GSM bránu na mobil. Lepší způsob jak poslat email na Tmobile bohužel neznám.
Roman
romišákodpovědět 
   Re: systém varování pomocí SMS zpráv17:24:26 01.02.2009
lovju gdhsbjbsss
odpovědět 

 NEXT STEP08:32:13 26.11.2004
1. na každé chatě bude tabule a křída a odpovědná osoba osazenstva chaty (stejně jako mají rozdělené rajony, protože je důležité, aby si nesedl turista na chatě do hovna) bude brzy ráno a pozdě večer volat na HZS nebo stáhne z www.hzs.sk počasí a očekávaný vývoj počasí. V zimě povinně vždy lavinový stupeň.
2. Na tabuli tou křídou to čitelně napíše.

Garantuji vám všem lidičky, že to bude sledovanější tabule, než je jídelní lístek. Turista či horolezec si tak nesedne do hovna, ale bude dále žít pro sebe i pro chatu, zase přijde a utratí co má. 

3. nehudrujte a nesmějte se, je to jednoduché, až to bolí. Složitější to mají kluci z horské. V noci ve fujavici mínus dvacet hybaj, nějaký kokot sa hore trepe.

4. Do průseru se tak dostane výhradnbě ignorant.

Ukládám to jako úkol pro všechny chaty ve VT. Z: chataři, T: od 1.1.2005 Kontroluje: Šplhoun, T: 2.1.2005
Hore zdar
PS: kdo nemá tabuli a křídu - dodám na svoje náklady a na chatu osobně vynesu!!
šplhounodpovědět 
 Re: NEXT STEP10:33:32 26.11.2004
Sorry, ale to je minimum, ktoré nestačí treba držať službu aj v priebehu dňa a meniť potrebné. Celkom dobrý nápad.
Milo
Miloodpovědět 
 Re: NEXT STEP11:01:39 26.11.2004
Na některých chatách (i v Čechách a na Moravě) to již dávno funguje. Vytisknou a vyvěsí na viditelné místo. Mělo by to ovšem fungovat všude!

Touto cestou bych chtěl poděkovat chataři na chatě pod Kubínskou holí, který nám letos cca v půlce září po dotazu, jak to vypadá s počasím na další dny zapl internet a sám nám vyhledal potřebné údaje o předpovědi počasí na další dny a nic od nás za to nechtěl. Ještě jednou díky! Pomohlo nám to při pokračování přechodu Oravské Magury s pokračováním dál do Roháčů.
Márioodpovědět 
 Re: NEXT STEP12:35:50 26.11.2004
Jo. Ještě jednodušší by bylo každé ráno (a při případných náhlých změnách a špatné prognóze i jindy, žeano) prostě vyvěsit z třeba faxu či tiskárny vytažený cár papíru (klidně na tabuli, kterou Šplhoun osobně vynese) na který příjde předpověď např. ze Sřediska lavinové prevence v Jasné (ta ji stejně vydává) nebo ze stránek HZS. Technicky prosté, prostě počítačoví mágové na HZS uloží do počídla pár telefonů na která odejde text.

Jen to naráží na háček. Např. ve Vysokých Tatrách bys musel mnohé opatřit chaty (ty bez pevného telefonu) kabelem na net, nebo alespoň slušným faxem (připojeným na mobil, který by však potřeboval slušnější anténu - dyk to všici známe, když běháme kolem chaty ve snaze přijmout či odeslat alespoň SMS). Technicky řešitelné, jistě, jen náklady budou o kosek vyšší než pořízení tabule a křídy. Sežeň, Šplhoune, sponzora, pochybuju, že by se chataři bránili :-)
Tomáš F.odpovědět 
  Re: NEXT STEP14:13:08 26.11.2004
A co tak na tech chatach, kdyz uz tam misty funguje mobil, mit Internet pres mobil? Zadne tahani ani kopani kabelu, zadne faxy pres mobil... staci jeden mobil, jeden komp a jedna tiskarna, klidne i jehlickova :-)
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
   Re: NEXT STEP14:55:33 26.11.2004
nojo, přesně o tom jsem už mluvil s kdekým (např. krajským státním tajemníkom pro Prešovský kraj Pavlem Drotárem a lidmi od horské). Problém je v tom signálu. Není jistý a není stálý. Kolísá či co. Nejsem technik, ale furt mi tvrdili, že nejdražší by byla ta anténa. Nakonec jako nejlevnější řešení vypadaly satelitní telefony. Ovšem tyhle náklady by se měly přesunout na provozovatele a mám pocit, že se jim to nikdo ani neodvážil navrhnout :-) A to podotýkám by se týkalo pouze těch chat, které nemají pevný telefon, což není tak moc.
Takže stav je takový, že pouze v případě něčeho opravdu vyjímečného (jako třebba lavinová pětka)se volá výstraha přes vysílačky. Navíc si uvědom, že dohromady je na těchto chatách lidí spíše v řádu desítek než stovek, a že prvořadé je informovat lidi v dolinách aby nahoru ani nepáchli :-)
Tomáš F.odpovědět 
    Re: NEXT STEP16:15:20 26.11.2004
Ehm, nezda se mi, ze by satelitni telefony mely byt tou nejlevnejsi moznosti - zni to jako pohadka. Ale aspon potvrzujes, ze "vsemocne" mobily nejsou vubec "vsemocne", a spolehnout se na ne na 100% pri problemech nelze.
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
     Re: NEXT STEP16:45:38 26.11.2004
jo, ta anténa k mobilu (tedy jakýsi zesilovač nebo co, který by se musel umístit někam na kopce nad chaty) by i s montáží měla vycházet mnohem dráž, než satelitní foun.
A nebo taky ne, ja o tom nikdy s nikým nejednal na opravdu vážné úrovni, dycinky jsem to nadhazoval při jiných příležitostech když jsem od nich potřeboval něco jiného... Prostě jsem se tím vážněji nezabýval, jen konzultoval možnosti. T.
Tomáš F.odpovědět 
      Re: NEXT STEP18:08:46 26.11.2004
Nu, každopádně letos v létě mi na Slezanu nabyli schopni dát o půl deváté předpověď počasí... A dole ve Smokovci na nástěnce se předpověď počasí objevuje až kolem deváté hodiny, kdy většina lidí, kterým o něco jde už šlape Studenýma dolinama... (Mimochodem, ta předpověď je vydávána v 4:45 na SHMÚ.) Možná by i toto stálo za zvážení...
Ježoodpovědět 
       Re: NEXT STEP17:11:25 27.11.2004
Dobre sa chalani s vami beseduje, to mne vede k dalším úkolům a pokynům pro bezpečný život ve VT v souvislosti s info o počasí.
1. netechnizujme zas až tak tyto úžasné slovenské hory, tradice je jiná, dříve nebyl ani mobil, jen nespolehlivý telefon na chatách. Čo asi urobil pán Puškáš, keď sa vyberal hore? No čo asi tak mohol urobiť? Tedy žádné antény ani spešl zdroje. Nič také. Na chatě funguje rádio a televize a pak tam funguje spojení na HZS. Tyto zdroje jsou k disposici a teď přichází bod 2.
2. Vytvoření komunikačního kanálu mezi odpovědným personálem chaty a HZS jako !!!!maximální prevence nehod!!! (kdo, s kým, co, kdy a jak. Debata mezi HZS a HCH při průseru (důvod počasí či laviny)no tak to je hmm nikolic prevence, ale čosi !!po funuse!! Z: ved. HZS, ved. chatár, T: do 12/2004, platí od 1.1.2005.
Osobně budu kontrolovat, a to na všech chatách ve VT, provedení těchto mých závazných pokynů.
Z: šplhoun, T: první týden 2005, následné kontroly 3/2005 až 4/2005, kdy budu současně rubat jednu tůru za druhou.
Pokud informace podle mých pokynů nebudou zajištěny, tak se zachmuřím. Pokud bude vše splněno, ubude mrtvých, zmrzlých a těžce zraněných a HZS bude mít méně drsných zásahů v nočních vichřicích.
Hore zdar šplhoun

3.
šplhounodpovědět 
       Re: NEXT STEP17:14:26 27.11.2004
Dobre sa chalani s vami beseduje, to mne vede k dalším úkolům a pokynům pro bezpečný život ve VT v souvislosti s info o počasí.
1. netechnizujme zas až tak tyto úžasné slovenské hory, tradice je jiná, dříve nebyl ani mobil, jen nespolehlivý telefon na chatách. Čo asi urobil pán Puškáš, keď sa vyberal hore? No čo asi tak mohol urobiť? Tedy žádné antény ani spešl zdroje. Nič také. Na chatě funguje rádio a televize a pak tam funguje spojení na HZS. Tyto zdroje jsou k disposici a teď přichází bod 2.
2. Vytvoření komunikačního kanálu mezi odpovědným personálem chaty a HZS jako !!!!maximální prevence nehod!!! (kdo, s kým, co, kdy a jak. Debata mezi HZS a HCH při průseru (důvod počasí či laviny)no tak to je hmm nikolic prevence, ale čosi !!po funuse!! Z: ved. HZS, ved. chatár, T: do 12/2004, platí od 1.1.2005.
Osobně budu kontrolovat, a to na všech chatách ve VT, provedení těchto mých závazných pokynů.
Z: šplhoun, T: první týden 2005, následné kontroly 3/2005 až 4/2005, kdy budu současně rubat jednu tůru za druhou.
Pokud informace podle mých pokynů nebudou zajištěny, tak se zachmuřím. Pokud bude vše splněno, ubude mrtvých, zmrzlých a těžce zraněných a HZS bude mít méně drsných zásahů v nočních vichřicích.
Hore zdar šplhoun

3.
šplhounodpovědět 
    Re: NEXT STEP01:14:00 29.11.2004
Mě spíš připadá, že když se nechce, důvody se najdou. Na Brnčálku vede normální telefon, pokud vím, drátem. Elektrika je tam taky, takže žádný problém. Na Téryně je jakýsi příšerný asi nepoužitelný radiotelefon, spolehlivě signál mobilu, a potíže s elektřinou, ale pokud by všechno vybavení bylo "mobilní", taky není problém. Na Skalnatém plese na lanovce je veškerá civilizace. Jak je to na Zamkovského nevím. Na Zbojandě je alespoň v prostoře pod střechou spolehlivý signál, s elektřinou je to horší, ale s "mobilním" vybavením by neměl být problém. Sliezsky dom - elektřina jo, jestli tam vede telefonní kabel nevím, ale signál určitě zcela spolehlivý. Na Ždiarskou myslím vede telefon drátem. Na Popradské pleso taky. Nepamtuju si jak je to se signálem pod Rysmi a Plesnivcem.

Náklady na jedno "přijímací pracoviště" s 220V elektrikou a obyč telefonem jsou asi tak 3000Kč počitac + 2000Kč tiskárna. S 220V elektrikou a mobilem tak asi 1000Kc antena + 1500Kc mobil + 3000Kč počitac + 2000Kc tiskárna. S "plně mobilnim" vybavením počítač o 1000Kc dražší. Provozni náklady u mobilu = nejlevnější tarif s kterým se dá na internet + třeba 3xdenně minuta. Všechno ještě + práce.

Celkově to teda je reálné a náklady nejsou nijak závratné, pokud se pro jednotlivé chaty zvolí vhodné řešení a netrvá se na 99,99% spolehlivosti a všech chatách.

Ale je opravdu taková potřeba? Stojí o to někdo tolik?
jkodpovědět 
     Re: NEXT STEP15:58:27 30.11.2004
Jen tak mimochodem, v Alpach je na obsluhovanych chatach pravidelne vyvesovani predpovedi a lavinove situace samozrejmosti. Resit ze nekde neni signal na 100% ale treba jen na 90 je akorat hloupa vymluva. Ciste statisticky to znamena ze 9 z 10 dnu se predpoved dozvim, coz je lepsi nez to ze se ji nedozvim vubec a nikdy.
Martinodpovědět 

 Chatar na Stefanikove ch.18:58:26 31.12.2004
Minuly rok jsme sli prechod Nizkych Tater, na Stefanikově chate jsme se ptali chatere /snad clen horske sluzby/ na pocasi nasledujici den, ale odbyl nas odpovedi, ze nevi, at si poslechneme radio, a tam hlasili: Kosice.....
takze predpoved na nic. Pan chatar, moc prace nemel, protoze jsme tam byli sami, a jeste jsme tam stali. Jeho chovani me opravdu zarazilo.
No, az ho letos uvidim, tak budu na nej hodne moc neprijemna.
Zdravi Marketa.
PS: Kde se ma zjistit validni predpoved pocasi, kdyz ne na hoskych chatach, pri ceste po hrebeni.


Marketaodpovědět 

 Foto dne:
Věžička Hříbek, Vyhlídka, skály u Vrbna pod Pradědem, Jeseníky
Hříbek
 Databáze cest:
Všechny cesty (179706)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
S Větrem V Zádech IXa Teplické Skály
Dreaming Saigon 6c Quirra
Mochomůrka Červená 6a Tisá - Modřín
Mochomůrka Zelená 5 Tisá - Modřín
Jižní Hrana 5 Tisá - Modřín
Nově komentované:
Pupeční Šňůra 10 Srbsko
Cukřenka 5B Zvůle
Polární Záře 8A+ Bor
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Maara není MH | Re: Láska v srdci | Re: Láska v srdci | Re: Oslava | Re: bez ucasti | Re: bez ucasti | Re: bez ucasti | Re: Láska v srdci | Re: Láska v srdci | Re: Láska v srdci |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (149)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (106)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Video: Jana Švecová dělá další pokroky v bouldru Terranova 8C+ (15)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)
Secret Spot Bouldering 2024 (2)
Ruzyňská liga – obtížnost (1)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (1)

 Nově v inzerci:
spárová rukavice | Lezečky v Ádru | mobilní lezecká stěna | Chan Tengri 2025 | STANOVÉ KOLÍKY Ultralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Send - Large knee pad | péřovka Black Diamond Vision | Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 414 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 354 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 329 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 324 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 301 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.