Změny v porodnici a ostatní aktivity Plzeňské OVK | |
Už nějakou dobu funguje naše OVK na Plzeňsku. Chtěl bych, coby její odstupující předseda, sdělit lezoucí veřejnosti, co jsme už udělali a co bychom rádi, aby na skalách v okolí Plzničky dodržovali lezci za zvyklosti.
Rozhodně to nejsou žádná „pravidla“ , ale zažité věci, které každý nezná a já jsem toho názoru, že není problém, na základě jisté slušnosti a tolerance, je respektovat.
Pár jedinců i oddílů se již odedávna snažilo na našich skalách udržovat jištění, přístupy, tábořiště, výjimky atd. bez ohledu na existenci či členství v orgánech ČHS či jinde. Je to zejména Z.Vaník, O.Hein, atd. Doufám, že mi prominou Ti co ve své zapomětlivosti nejmenuji.
Za působení P.Hejtmánka v čele CVK ČHS jsme začali se systematičtější údržbou skal u nás.
Osadili se slaň.borháky na Kozelce a něco nebezpečných kruhů se vyměnilo. A díky Balů a D.Moravcovi byl kvalitně přejištěn Vlčtejn. V.Volák a K.Kříž vstoupili do Zalabákovo teritoria na Žďáru a nahrnuli sem opět dost boráků, ale vzhledem k povolení hor.činnosti na těchto skalách se práce zastavili.
Skoby ze Svatební stěny - Radyně
foto by © John
Skoby ze Svatební stěny - Radyně
foto by © John
S nástupem nového vedení CVK ČHS skončily pohodové telefonáty s Hejtmošem a začala sílící byrokracie. Ale materiál z ČHS proudí dál v neztenčeném proudu. Tudíž konečně došlo na tu porodnici. V dobách neexistence umělých stěn se lezci u Plzně většinou rodili na Radyni na Velké Skále. Skoby, z nichž některé osadili ještě členové Klubu Alpistů Českých sekce Plzeň, stále držely a jen čas od času nějaká zklamala. Jako třeba skoba v Šimdově převisu nebo slaňovací oko na Vzdušné Hraně na Kozelce. Kupodivu ne s fatálními následky. Opomněl jsem říci, že po revoluci v r. 1991 R.Kundrát a M.Beneš osadili levou část Velké Skály nýty. Ale čas jde a v loňském roce jsme společnými silami několika oddílů (zejména USK Plzeň , H.O.K.N. , Slavoj Plzeň, Climber.cz) osadili pravou část skály boráky. Letos jsme dodělali i levou část Velké Skály a ještě k tomu další skálu - lesní krasavici - Svatební Stěnu. Loni se také ještě trochu opravily přístupy na Kozelce a i pár řetězy si můžete před slaněním zachrastit.
No a pochopitelně legendární tvůrce cest Vaník spolu s Algenou škodí ve své Mekce – na Polínku. Takže si tu můžete užívat luxusní hustoty jištění, na rozdíl od trochu morálovější Kozelky.
Milovníci hejblátek, vklíněnců a spár najdou Eldorádo v Konstantinkách, kde to J.Zacharda dal do „pucu“. Ale moc zavrtaného železa tu, krom slaňáků, nečekejte. A hlavně, cena za den lezení 100,- Kč splatných v domku u vchodu do oploceného soukromého lomu.
Odhodlanci z H.O.K.N u otevřeli Pandořinu skříňku – zahájili přejišťování na Loupensku.
Je fakt, že napoprvé jsme nenašli Vejří Skálu, kterou jsme chtěli přejistit. Začali jsme v dobré víře, ale na jiné skále – Dračím Hřebeni. Naštěstí nám náš omyl ukázali zkušení pralezci. Prostě místo Vejří je přejištěna část Dračího Hřebene.
Tvárný a mírný předseda VK
foto by © ?
Velká skála - Radyně
foto by © John
No a to, co jsme vytloukli, vidíte na fotkách. Někdy není úplně pěkné, nechat se unášet fantazií, při tomhle pohledu. Např. první skoba v nástupu na Šimdu – horizontálka délky 1 cm ve skále a materiál – poctivá škodovácká čorka. A nebo první kroužek ze středu Svatební. Můj na klíčích má dvojnásobný průměr.
No a teď ty pravidla , zvyklosti a postřehy :
Pro horolezecké aktivity jsou osazené boráky OK. Na lanovky, přelanění a ostatní , dnes tak módní, outdoorové aktivity nejsou mnohdy vhodné a můžete je poškodit. Když nepočítám, že poškodíte i někoho dalšího, nebo sebe. Nějací lidé , evidentně z organizované složky , prováděli své prostocviky na Radyni a uvolnili jeden BH.
Kozelka je vyvřelina – tuf, já tomu říkám popel. Občas se tam něco viklá, netrhejte to, ony některé lokry drží roky a roky. A pak přijde někdo, kdo v dobré víře, ochránit ostatní, lokr vydoluje. Takhle Kozelku rozeberete, dost na tom, co upadne samo.
Také na Kozelce pořád platí pravidlo, nepoužívat kovové vklíněnce. Je uvedeno ve všech oficiálních průvodcích i na serveru ČHS. Vím, dnes se pravidla nedodržují, takové omezování svobody – fuj ! Kozelka je křehká, je to popel, to co smyce nerozlomí, vklíněnec určitě. Prokop na jaře vypadl s poličkou pod kruhem Jiříkova Dechu. Chytla ho smyce průměru max.6mm. Vklíněnec by šel i se skálou. Cesty jsou zde vylezeny se smycemi, polezete-li Rakev s friendy, lezete něco jiného. Ale pokud si připadáte jako bombarďáci s vklíněnci u pasu, věšet Vás za to nikdo nebude, můžeme jen slušně žádat, na Kozele to nedělejte.
A ještě jedno přání, nerybařte lanem přímo v oku boráku. Jednou se prošoupe a musí se vyměnit. Za chvíli bude ve skále díra vedle díry. Když je tam řetěz a mailonky, hoblujte je , ty se vymění lehce. Snaha nerozvrtat skály nad únosnou mez , je i důvodem, proč je na Kozelce tolik starých kruhů, které drží jako čert.
Vzdušnice (Vzdušná hrana 7+) - jedna z nejhezčích cest Kozelky
foto by © John
Zasedání VK
foto by © John
Kozelka
foto by © John
Loupensko
foto by © John
No a myslím, že už jsem toho naplkal až dost.
John [úpravy] | 08:00 23.12.2007 |
Souhlas. | 10:20:02 23.12.2007 | Good deal! | M. | odpovědět |
  | Re: Souhlas. | 10:55:05 23.12.2007 | Takže kluci zez Plzně nám chtěj jako naznačit (OVK Praha a spol.) neoficiální soutěž "Kdo vyměnil více borháků" ?
:-) | uplne jinej martin | odpovědět |
  |   | Re: Souhlas. | 11:00:10 23.12.2007 | Kluci pěkně se snažte, vítězem soutěže stejně bude Vlk. O jeho mnohaleté činnosti v Mor. krasu se tu ale nikdy takhle nepsalo..... | Vlkův fanda | odpovědět |
  |   |   | Re: Souhlas. | 13:59:32 23.12.2007 | Až teď... :-) | Taky fanda | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Souhlas. | 14:07:28 23.12.2007 | Bych řekl díky za každého člověka který je ochotný pro druhé něco udělat.
Takže i když to není zrovna oblast mých aktivit, díky.
Radek | zoban | odpovědět |
  |   |   | Re: Souhlas. | 17:19:46 23.12.2007 | To asi jo, kdybych zde hodil letošní čísla, tak je to pěkná sumička :-), ale na obhajobu Johna aspol. musím říct, že to do čeho vrtají je podstatně horší než vápno. | Vlk | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Souhlas. | 18:41:14 23.12.2007 | Ale nebylo to jen vápno. Co těch několik "odvařených" vrtáků? | Ilja | odpovědět |
  | Re: Souhlas. | 18:53:14 23.12.2007 | No to teda. Díky a pozdrav ze severních Sudet | Papouš | odpovědět |
Shoda podmětu s přýsudkem | 15:56:12 23.12.2007 | To je škoda, že skončyli ti pohodové telefonáti s Hejtmošem. | Starej Trávníček | odpovědět |
  | Re: Shoda podmětu s přýsudkem | 16:58:21 23.12.2007 | To je fakt škoda, že na dobrý článek o velké a nezištné práci pro ostaní dokážeš reagovat jen takhle. Bohužel jsou ale i mezi lezci lidi, kteří musí prudit za každou cenu a svou nasranost se snaží přenášet i na ostatní. | Dáda | odpovědět |
  | Schoda neshoda | 19:49:42 23.12.2007 | Chyba se opraví, a pak je takovej komentář fakt k ničemu. | jirkas | odpovědět |
  | Re: Shoda podmětu s přýsudkem | 20:33:28 23.12.2007 | Tak pravil profesor češtiny a zajisté i neúnavný přejišťovač skal. Díky za Tvůj podnětný komentář. | jardal | odpovědět |
Tutovka | 20:00:11 23.12.2007 | Jo Johne paráda, ten malej kroužek ze Svatební stěny si vybavuju. Byla to fakt tutovka :-).
Všem moc děkuji za odvedenou práci. | jirkas | odpovědět |
  | Dodržujme pravidla | 22:01:48 23.12.2007 | pokud možno vždy a všude.
Johne - jaký je tvůj postoj k dodržování pravidla lezení na písku bez MG? Na písku se také neleze s freindy, ale pouze se smycemi.
| Starý známý | odpovědět |
  |   | Re: Dodržujme pravidla | 22:53:02 23.12.2007 | Nejdřív se češtinomilům omlouvám za dvě hrubky.
S těmi našimi pár vyměněnými kousky BH jsme tak na desetině Vlkovo roční produkce- smekám. Ten článek není soutěžní, píši , že s funkcí končím, tak mě u lahve rumu napadlo trochu to zrekapitulovat.
V pískovcích se nevyznám a v působnosti naší VK žádné významné nejsou. Na VK jsme si v anketě dohodli, že se k problému MgO na písku naše komise vyjadřovat nebude.
Já nemíním radit někomu, jak se má chovat na skalách , které spravuje.V naivní představě očekávám, že ostatní komise nebudou radit nám, co omezovat u nás. | John, Plzeň | odpovědět |
  |   |   | Re: Dodržujme pravidla - kloudnou odpoveď jsem nedostal | 21:39:41 24.12.2007 | Kulantní Ti jdou dost dobře.
Tedy jinak: Lezeš osobně na písku s MG nebo bez MG?, například v Labáku nebo Tisé, oblastech jež Ti nejsou neznámé.
Jinak přeji Vánoce i Nový rok. | Starý známý | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Dodržujme pravidla - kloudnou odpoveď jsem nedostal | 21:42:21 24.12.2007 | Odpověď je zcela na Tvém svobodném rozhodnutí, není nezbytně nutná. | Starý neznámý | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Dodržujme pravidla - kloudnou odpoveď jsem nedostal | 23:44:44 24.12.2007 | Trochu mě mrzí, že bych měl odpovídat někomu, kdo se bojí podepsat. Ale jen vyjednávací technikou "zadrhnuté jehly" vyžaduje můj postoj k tomuto pseudoproblému. Asi Tě známý - neznámý zklamu, ale na mém postoji není nic radikálního.
Osobně MgO v Tisé , Labáku a okolí nepoužívám a nikdy jsem nepoužíval. Ale nevadí mi, používají-li ho lezci v mém okolí nebo moji spolulezci.
O dodržování pravidel u nás u Plzně slušně žádám a věřím v rozumnost ostatních lezců.
Podle mého se pseudo-problém MgO dostal , díky řadě necitlivých jednání a kroků , do pozice kdo z koho. Tak do toho, ale beze mě. Mám na starosti pro mě důležitější věci. | John, Plzeň | odpovědět |
jištění | 22:05:08 23.12.2007 | to tady mluvíte o těch třech skobkách,,,to dovalte do krasavca a uvidíte ty tuny železa vytáhlé ze skale... a soutěž kdo vymění více borhákuu už vyhrál vlk...minulej tejden jsem potkal kamion kterej mu jich dalsí fůru vezl...Dbrou noc.. | venca ze vsi | odpovědět |
  | Re: jištění | 23:50:11 30.12.2007 | Nevím, že ze všeho hned děláte soutěž. John rozhodně nechtěl tímto článkem machrovat co, kde a jak přejistil. Nemá to zapotřebí. Kdo ho zná, může jen poděkovat. Díky němu, Algenovi, Vaníkovi, Vlastovi Volákovi, Bolkovi a jiním. Je PLZEŇSKO uplně jiné, lepší. JOHNE a tobě podobným DĚKUJI!!!
P.S.: Jinak před VLKem pochopitelně smekám! | Tomáš Kosík | odpovědět |
  |   | Re: jištění | 08:56:10 31.12.2007 | Však my taky ani nesoutěžíme, to je jen legrace. Hlavně je velká škoda, že John končí, jeho názory, věcné argumenty a nadhled mi budou chybět. | Vlk | odpovědět |
Díky | 22:44:05 23.12.2007 | Díky za čas a námahu snad se tam taky někdy podívám.Mimochodem ta"Vzdušnice"moc hezká fotka :-). | Petr | odpovědět |
  | Re: Díky | 14:19:30 24.12.2007 | protože je to taky moc hezká cesta :-)) | jirkas | odpovědět |
  |   | Re: Díky | 14:53:10 24.12.2007 | Celá Kozelka je nádherná. Před pár lety jsem vůbec netušil, co se 50 kiláků od mého bydliště nachází. A ten bar s hlídacím koněm,tábořiště, příroda skoro bych se rozplynul... Končím a těším se na jaro :-))) | Pája | odpovědět |
.. | 13:16:02 03.01.2008 | Naprosto souhlasím, dobře že byl zmíněn i onen Luborovo Žďár, ale trochu se zapomíná na oblasti Světovina u Zbiroha. Jištění tu není v podstatě žádné a to které tam je, je nepoužitelné. Co udělat pro to aby se to tam trochu zlepšilo když tam pravidelně lezu. Zajímalo by mi kdo se o oblast stará, nebo už ji snad všichni totálně odepsali? Škoda, cesty jsou tam krásné. Rozhodně bych ale nechtěl aby to tam dopadlo třeba jako na Dehetnické skále U Líšné. Tam jsou nové borháky, ale uplně mimo původní cesty. | petr.vht | odpovědět |
  | Bozi nám nepomohou s ničím s čím si nepomůžeme sami | 12:20:25 04.01.2008 | prohlásil v jakési knize Germánský boss, vzal francký meč a šel vyřešit jakýsi krvavý problém.
Tím chci říci, že pokud někdo chce změnit stav na Světovině , může. Někdo jiný to za něj s největší pravděpodobností neudělá. Světovina spadá do působnosti naší VK. Nemá správce skal a nikdo se stavem na zdejších skalách od dob bratří Čápů nezabýval. Pokud má někdo zájem zlepšit tento stav , nuže vzhůru. Budu osobně rád, bude-li mít zdejší skála správce a vizi co zde bude dál. Pokud to vezme do rukou někdo zdejší, byli bychom rádi, kdyby byl. Podpoříme ho borháky, lepením a i jinak technicky. Klidně se mi ozvi, spojení je na stránkách ČHS na webu Skalní oblasti. Určitě se domluvíme. | John, Plzeň | odpovědět |
  |   | Musí se na Světovině vrtat? | 13:21:00 04.01.2008 | Světovina je nejhezčí tak, jak je. | Kuba Turek | odpovědět |
  |   |   | Re: Musí se na Světovině vrtat? | 14:58:30 04.01.2008 | Asi by se mělo :-)
http://vht.rajce.idnes.cz/ lezeni_Svetovina_30-6-2007_/ #Snimek_010.jpg
http://vht.rajce.idnes.cz/ lezeni_Svetovina_30-6-2007_/ #Snimek_011.jpg
http://vht.rajce.idnes.cz/ lezeni_Svetovina_30-6-2007_/ #Snimek_035.jpg
| Papouš | odpovědět |
  |   |   | Re: Musí se na Světovině vrtat? | 15:51:48 04.01.2008 | Ne, nemusí! | | odpovědět |
  |   |   | Re: Musí se na Světovině vrtat? | 15:23:19 06.01.2008 | Tohle jsou moje fotky :-)) | | odpovědět |
  | Re: .. | 22:05:43 06.12.2008 | Pokud by ses ty nebo nekdo jiny rozhodl k prejistovani Svetoviny tak bych rad nabidl svou pomoc, kontakt HonzaKotera@seznam.cz | HonzaK | odpovědět |
|