LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   OS, RP,... to zná každej, ale ZK? Zelenej ksicht:(
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
5.Černý 6808
6.Punčochář 6758
7.Sejbal 6629

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5670 lezců
1140832 cest
Nové přelezy:
Kozel 9
Dude Lebow 7C+
Fialka SD 7C
Anima 7b+
Walking On 7c
Mathilde E 7b
Hammer Kin 7c
Filtri 7b
Fratello S 7b
Matrix Xb

Stěny
Ultra Ant Club - Týnská - Praha 1
LC Baldovec - Rozstání – Baldovec
Boulder - Jeskyně pod Chmelnicí - příbram

Prodejny
Keen Concept Store - Futurum Ostrava - Ostrava 1
HUDYsport - Hradec Králové
Rock Point Liberec - Liberec 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Nehoda v Srbsku ...

Včera (11.3.2003) kolem poledne se stal v Srbsku úraz. Dvojice lezců, kluk s dívčinou, lezli Hare Krišnu (asi 4+/5- UIAA) na Homoli. Kluk onu holčinu spouštěl dolů a přitom mu rukama projel konec lana...
Dívka spadla z cca 7 metrů, při pádu ji zbrzdila velká police, která je v cca 2 metrech od nástupu této cesty. Holka dopadla na záda kousek od okraje "pódia", z kterého se na Hare Krišnu nastupuje. Ještě že tak, v opačném případě by se pád prodloužil o další 2-3 metry a následky by byly zřejmě horší.
Na pád nás upozornil dívčin výkřik (lezli jsme zrovna v levé spodní části Alkazaru) a jak jsem z dálky viděli - po pádu ji spolulezec v náručí kousek poodnesl (!!!). Doběhli jsme na místo, dívka byla schopna normální komunikace, v šoku byl spíš její spolulezec než ona. Měla zatracené štěstí - žádné krvácení a snad (?) ani žádná zlomenina - pouze si stěžovala na bolest v dolní části zad (přesný rozsah a závažnost zranění je otázkou ..). Rukama i nohama byla schopná hýbat.
Přivolaná záchranka byla na místě během cca 5 minut (!), dívku zafixovala a odvezla do Berouna.
Můj komentář: Dívčina (tak 15 let) neměla dle slov svého spolulezce moc nalezeno (francouzská manikůra a její líčení by tomu odpovídalo), mladík si byl prý vědom toho, že je lano krátké (jak to chtěl řešit a vůbec způsob, jak on vylezl nahoru a dostal se dolů neznám). Nepamatuji se, že bych kdy viděl někoho lézt nějakou cestu na Homoli "na rybu" - Homole má skoro 30 metrů a nahoře je bezvadný štand..
Dívčině přeju, aby se brzo zotavila, spolulezci pak, aby si přečetl Schuberta..

Děd   [úpravy] 11:21 12.03.2003Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Zajímavé13:11:08 12.03.2003
Zajímavé, nedávno jsem sledoval poslední výukovou jednotku začátečnického kurzu na nejmenované stěně pod vedením nejmenovaného lezce. Učili se lézt pouze systémem: Prvolezec na rybu, druholezec slaní. Jištění u štandu nebylo vůbec probíráno.
Jan Jindraodpovědět 
 Re: Zajímavé00:52:23 13.03.2003
Tuhle se mě zrovna někdo ptal co se asi bude probírat v "Kurzu pro pokročilé". Chceš to vědět? :-))
Kodlodpovědět 

 Stane se13:18:25 12.03.2003
Jo, taky jsem si vzpomněl, že se mi něco podobného stalo celkem nedávno. Při výcviku (!) jsem nechal svého žáka splachtit 4-5m. Ten volným pádem dopadl přímo na nohy a nic se mu nestalo. Také jsem byl v šoku spíš já, a to nikoliv z leknutí, ale z toho jekej jsem debil. Lano bylo dlouhé asi 25m! Není to nic čím bych se měl chlubit, ale může to být poučné.
Jan Jindraodpovědět 
 Re: Stane se12:35:57 31.03.2004
No to se fakt stát může. Doporučuju všem dělat na konci lana vůdcák. Ten vosmou ani kbelíkem neprojede. Stalo se nám na Sulově, že kámoška spadla asi z pěti metrů, protože lezla na TR a jistič stál a jistil nížšího místa a lano (60m). nevyšlo. Detaily netřeba unavovat. Při dobře odjištěných dlouhých cestách je bezpečnější cvakat xpresky. Nic se tenkrát kromě šoku nestalo.
Ota
Otaodpovědět 

 chyba13:27:28 12.03.2003
takže spadlé přejeme aby to byla jenom nějaká malá naraženina.
důležité je mít zažitou nějakou první pomoc, třeba se slečnou padlou na záda moc nerumplovat. A ještě důležitější je neztratit koncentraci při jištění. Protože oba to už mohli vytušit když byl spouštěnej ten mládenec (jestliže cestu vyváděl). A jestli lezla slečna na prvním konci, pak není nic jednoduššího, než v okamžiku, kdy prvolezec nazouvá lezečky, vzít druhej konec lana a navázat se. mimo jiné je to docela šikovné snížení časových ztrát.
Lukas B.odpovědět 

 Při podobných věcech bacha na páteřníky18:56:18 12.03.2003
Držím té dívčině palce, ať je v pořádku. To, že s ní její spolulezec hýbal se může/mohlo šeredně nevyplatit. To, že v tu chvíli ruce i nohy v pořádku cítila nemusí vůbec nic znamenat.

Mechanismu úrazu přece jasně nasvědčuje tomu, že si mohla pochroumat páteř. Na to není potřeba žádný študovaný medik. A alespoň takovéhle základy by IMHO měly být pro každého, kdo leze samozřejmé.

Lidi si koledujou :-(. Když před časem kamarád organizoval kurz "první pomoci v divočině" tak měl problém ho naplnit (možná proto, že je dobrý praktik, ale blý markeťák)...
Martin Vobrodpovědět 
 Páteř22:15:50 12.03.2003
Na diagnozu "mohla mít pochroumanou páteř" se dá asi napasovat každá bolest zad. V mém případě i doktorka od rakouských dobrovolných záchranářů, která mi prohmátla záda (po dvaceti minutách už ani moc nebolela) a vyzpovídala mě, usoudila, že jsem schopný jít (což vlastně byla pravda) a ať si v autě sklopím sedačku. Spíše shodou okolností jsme skončil v Kremsu na rentgenu a následně na chirurgii (dva obratle). No, to jen tak, že jestli jste se narazili nebo přerazili se opravdu špatně poznává i medikovi. Jinak nekomplikovaná zlomenina obratle se dá pěkně sešroubovat, po necelých čtyřech měsících zase lezl, byť na druhým.
Lawodgeodpovědět 

 Krátke lano08:11:04 13.03.2003
Pokial som spravne cital, tak im chybalo tak 10m lana. No a mna by iba zaujimalo ako sa to lano dostalo hore, resp. ako sa dostal dole prvolezec ked mal kratke lano?
Michoodpovědět 
 Re: Krátke lano08:40:04 13.03.2003
Jak jsem napsal - to by me taky zajimalo, jak se prvolezec dostal nahoru a predevsim dolu. Bohuzel v tu chvili jsme to z nej az tak moc nepacili, byly jiny starosti..
Jinak zrejme jako vratny bod horniho jisteni pouzili primo jeden z borhaku, kterym provlekli lano - zadna smyce, karabina, nic.
Dědodpovědět 
 Re: Krátke lano11:36:20 13.03.2003
Jak se dostal dolů? Docela snadno, v týhle cestě (je to lehounká čtverečka - ve starým lomu) se normálě štanduje nahoře. A slaňuje se dolů aniž by bylo nutné stavět druhý slaňovací štandík. Ve spodní části cesty jsou veliké police z nichž lze jednoduše sejít.
Takže dotyčný asi musel vytáhnout cestu, nahoře lano protáhnout slaňákem, slanil na ty police, řekl spolulezckyni aby kl němu vyběhla (jedničkovej až dvojkovej terén), zkontroloval jí navázání a poslal nahoru. Pak mu, ale asi bylo na policích nepohodlno, sešel níž (resp. na podlahu). To by při samotném jištění nevadilo, akorát že pak došlo k tomu zkratu, co popisuje Pit Schubert. Prostě si při spouštění neuvědomil, že lano nestačí až na zem. Takže podle mého názoru tu první ránu to děvče chytlo právě od tý police co se na ní navazovali. Je taková veliká a pro oba účely vhodná.
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Re: Krátke lano12:14:08 13.03.2003
Kedysi byvalo dobrym zvykom, ze obaja lezci boli stale naviazani ...
Duskyodpovědět 
   Re: Re: Re: Krátke lano12:43:23 13.03.2003
Bejvávalo. Ale to sme eště bylo mladí a hezcí ;)

Skalkaři to prostě nedělaj. Ostatně prakticky všichni lezci s návykama z překližky dokáží vytvořit spoustu opravdu zajímavých situací na skalách (a nakonec skalkaři zase umí vytvářet různé neobyčejné na horách). Takže se není čemu divit.
Tomáš F.odpovědět 
 Re: Krátke lano02:05:04 14.03.2003
Jeste me napada, ze kdyz on je tezsi a je spousten dolu, tak se lano vic protahne, nez kdyz je spoustena ona lehci osoba. Takze jemu to jeste vyslo.

Ale 10 metru je na tuhle teorii asi trochu moc.
J.odpovědět 

 podobna nehoda08:53:03 13.03.2003
Podobno nehodu z Homole pamatuji taky. Kluk s holkou slanovali kazdy na jednom prameni lana. On dojel na zem prvni a pustil lano pod osmou. Nasledoval asi 5m pad lezkyne, ktery se obesel nastesti bez zraneni.
Goboodpovědět 
 Re: podobna nehoda - sme lezci analfabeti?12:08:35 13.03.2003
Nehoda podla rovnakeho scenara sa stala niekedy v novembri na Kamennych vratach dvojke mladych, ale pomerne skusenych chalanov. Nastastie nasledkom boli "iba" narazene clenky (kotniky). Nechapem jedno: preco sa pri zostavovani metodickych materialov nevenuje priestor aj prevencii takychto nehod z nepozornosti. Aspon ja som to nikde "po lopate" povedane / napisane nenasiel... Prosto aj ked sa clovek o bezpecnost pri lezeni zaujima, niektore veci prehliadne, lebo sa nedostanu do nejakeho planu, koncepcie. Je to skoda, nie?
Marekodpovědět 
  Re: Re: podobna nehoda - sme lezci analfabeti?12:47:41 13.03.2003
No, máš pravdu, že u nás (a na Slovensku) si zatím nikdo tu práci nedal, ale např. Pit Schubert (dlouholetý šéf bezpečnostní komise DAVu) popsal hned několik podobných nehod ve svém dílku Bezpečnost a riziko... V češtině vyšly oba díly celkem nedávno a dosud jsou na trhu.
Tomáš F.odpovědět 
   Asi sme sa nepochopili13:02:52 13.03.2003
Ja som sa snazil poukazat na to, ze predchadzanie podobnym nehodam by snad malo byt naplnou metodickych zakladov, a Schubertovo Nebezpecenstvo na skale... nie su zaklady, ale ich nadstavba. Proste nebyt odkazany na to, ci si vcas tieto dielka zakupim alebo nie, pretoze akasi vseobecna uroven znalosti by mala zarucit, ze sa takychto chyb vyvarujem.
Marekodpovědět 
    Re: Asi sme sa nepochopili13:21:10 13.03.2003
Nojo, vono se asi predpoklada, ze 1. novacci nejsu blbe, pokud ano 2. instruktor kterej je uci zaklady na toto nebezpeci upozorni 3. celkem zahy se pusti nejen do samostatneho lezeni, ale i cteni "nadstavbove" literatury.

A navic, kdyz delas strucnou ucebnici, potrebujes tam nacpat milion malickosti veskrze technickeho charakteru. Krades obrazky kde to jde, a stejne Ti vychazi dilko uz tak precpane a pritom jsi limitovan nejakym rozsahem (ver mi, par sem jich musel dat dohromady), takze ti na nejaka durazna varovani nezbyva misto. Mivas ta varovani uvedena v textu, ale jen jako okrajove tema, primo nesouvisejici s obsahem brozury.

Pokudy by trteba metodicka (nebo bezpecnostni, to je fuk) komise svazu podobna doporuceni na zaklade evidovanych nehod sepisovala, stejne to zase bude mit charakter te "nadstavby", stejne jako doposud publikovane statistiky a rozebirani urazu, ktere v CHS dela lekarska komise.
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Asi sme sa nepochopili15:09:50 13.03.2003
Marku , zkus zadat heslo Metod tady na lezci a v našich Met.ústřižcích 2 díl zrovna tenhle problém polopaticky probíráme. Trochu mě mrzí, že to děláme zdarma sem na Lezce. Je s tím práce jak na kostelíku a pak někdo řekne, že nejsou základní materiály.
Johnodpovědět 
     Ten serial je fajn, ale nie je vsemohuci09:58:02 14.03.2003
To ze nejake postupy su zverejnene tu na Lezcovi este neznamena, ze su vseobecne dostupne, a uz vobec nie, ze su sucastou nejakeho elementarneho desatora - skupiny zasad, ktore by sa dozvedel kazdy novacik v momente, ked ho oddiel vezme prvykrat na skalku. Ani o takom niecom vseobecne znamom vlastne neviem. Vzdy to asi je len nejaka vlastna improvizacia podla momentalnej inspiracie, interpretacna uroven od pripadu k pripadu.

Za ten serial o metodike som Vam vdacny, sledoval som ho, ze tam take pravidlo bolo si spatne nevybavujem - este si to pozriem (ach ta pamat). Myslim ze pri navazovani sa tam spominal deviatkovy uzol, ale nejak sa ho neviem naucit. Nevysvetlil by prosim niekto viazanie (pouzitie, +/-)? (mozno to bude zaujimave aj pre ostatnych)
Marekodpovědět 
      Re: Ten serial je fajn, ale nie je vsemohuci13:50:12 14.03.2003
Serial opravdu neni vsemohouci, ani nemuze a neaspiruje na to. Osobni bezpecnost pri lezeni je veci kazdeho lezce. Kdo ma potrebu a chut se dovzdelavat, ten ma plno moznosti, kde najit informace.
V zadne horoskole se prece nenaucis vsemu. Muzeme treba diskutovat co a jak by se melo cvicit a na co by se mel klast duraz, ale stejne se nejakemu soustavnemu doskolovani clovek nevyhne, je to v pripade lezcu doslova existencialni nutnost.
Chces metodickou literaturu? Umis-li alespon prumerne anglicky/nemecky, neni prece problem - cizojazycna literatura, internet (ano, ne vse co je na netu je pouzitelne ...), specialni komercni kurzy....
Zkratka je to pouze o tom, jakou prioritu u tebe tva bezpecnost ma a co vsechno za to hodlas zaplatit (cas, penize, ...), ale to je jasne...
Dědodpovědět 
  Re: Re: podobna nehoda - sme lezci analfabeti?19:41:37 16.03.2003
v dostupnosti literatury asi v techto dnech problem nebude. kurzy taky jsou ... problem jsou ale novacci jako napr. ja. zacal jsem lizt nekdy pred rokem a pul dvema lety s znamymi pres kamaradku. dostal jsem zakladni instrukce co a jak, dokonce si casem nekdo troufl se mnou nechat jistit ... po pul roce jsem vyrazil na srbsko do cernolic apod. to ze si mam na konci lana udelat uzel, aby mi pripadne neprojelo osmou me ani nenapadlo ... obvzlast kdyz mam sedesatku a nikdo mi nerekl o podobnem pripadu. na stenach potkavam lidi, co neumeji ani cvaknout spravne lano do expresky ... nikdo jim to nerekl a kdyz tam maji jeste zenskou ... tak jim neco rikej. nedavno jsem si psal s nakym nemcakem, co otviral novou stenu a maji tam napsano, ze pro lezeni na stene musi kazdy absolvovat zakladni vycvik ... jak to hlidaji to newim, ale kdyby se to vyzadovalo vsude a dozor na stene by mel dost casu se temhle novackum venovat, mozna by to bylo o trosku lepsi, protoze spousta lidi by si uvedomila, ze prijit k urazu neni zase az tak moc slozity...
SpiderCzodpovědět 
   Re: Re: Re: podobna nehoda - sme lezci analfabeti?12:01:26 17.03.2003
Cus bus,
snazim se lezt uz tak cca. 3 roky, ale o spravnem cvakani lana do expresky jsem jeste od nikoho nic neslysel, rad se necham poucit. Dik.
Johnyodpovědět 
    Re: Re: Re: Re: podobna nehoda - sme lezci analfabeti?12:47:37 17.03.2003
nejlepsi by byl obrazek ... poznas to tak, ze se ti spojovaci smyce nebude kroutit, to znamena zbytecne nebude namahana v jinem smeru nez k jakemu je urcena ... mam pravdu pani instruktori ? :)
SpiderCzodpovědět 
     Re: Re: Re: Re: Re: podobna nehoda - sme lezci analfabeti?13:13:45 17.03.2003
Sice nejsem instruktor, ale odpovim ;)
Nejde ani tak o to, ze by prekroucena expreska mela vyrazne mensi nosnost (i kdyz taky to je jeden z duvodu), ale hlavne se pri padu muze spatne cvakle lano z presa vycvaknout!!!
Doporucuji navstivit sakal.stredozem.cz/metodika/metodika.htm - sekce "Jisteni/Na co davat pozor ...". Je tam peknej ilustrativni obrazek.

Jinak zrovna s touhle chybou se setkavam na preklizce dost casto.
Dědodpovědět 

 Hoď kamenem, kdos bez viny12:44:20 13.03.2003
Trvalo mi 25 let, než jsem pochopil, že se tahle nemožná pitomost může stát i mě...výsledek - zlomený obratel!
F. A. Mezeraodpovědět 
 Re: Hoď kamenem, kdos bez viny12:50:53 13.03.2003
Máš hluboukou pravdu, Algeno.
Mě se sice nepřihodila právě tahle volovina, ale když se tak zamyslím kolik jiných jsem už spáchal...
A keneckonců, staří horolezci jsou staří nejenom proto, že jsou zkušení a někdy i moudří. Taky měli značnou dávku štěstí. A navíc, kdo z nás někdy neměl nějakej ouraz (způsobenej vlastní nebo spolulezcovou blbostí)?
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Re: Hoď kamenem, kdos bez viny13:06:59 13.03.2003
Jo, jo přesně tak. jen bych připojil ještě malou drobnost. Vysvětlete vždy svým njističům, které označení je půlka a které olepený oplet.
Na Vtáčniku, jsem to pár let zpátky dost důrazně nevysvětlil a pak jsem si vybíral ostružiník a maliník odleckdes. O té naražené prdeli nemluvě.
Radek
Zobanodpovědět 
   Re: Re: Re: Hoď kamenem, kdos bez viny13:55:32 13.03.2003
Že někdy ptákovinu podobného charakteru udělám, je mi naprosto jasný, vzhledem k lezecké frekvenci. Jen bych strašně rád věděl kdy a kde, abych si mohl dát bacha....
Matyodpovědět 
    Re: Re: Re: Re: Hoď kamenem, kdos bez viny20:19:19 14.03.2003
neboj to poznáš včas. Dokonce si i stihneš říct co že seš to za ..., ale pravdou je že to ti je už v danou chvíli málo platné.
Hlavně ať dopadneš alespoň jako my, kteří jsme si to to " jsem ale kokot" řekli a ještě na tomhle světě dejcháme.
Radek
zobanodpovědět 
   Re: Re: Re: Hoď kamenem, kdos bez viny16:42:01 13.03.2003
Není lepší konce lana zatavit? Nevěřím, že bys olepoval oplet někde uprostřed (půlku ano)? Nebo snad jo? Taky je dobré jistči(ce) vysvětlit jak reagovat na povely. Dober znamená dobrat. Sedám znamená držet lano, aby z odsednutí nebyl průlet stěnou a podobně.
chacalodpovědět 
    Re: Re: Re: Re: Hoď kamenem, kdos bez viny20:21:19 14.03.2003
Když načneš lehce oplet na novém laně, tak je škoda ho vyhodit, z flastrem se na tom dá sezóna odlézt, ale dneska už bych to lano raději hned vyhodil na smyce. To víš, chudý středoškolák, je chudý středoškolák.
radek
zobanodpovědět 
     10:39:41 20.03.2003
Flastr na lano je jako nalepit tam zvejkacku. Jakmile je takhle poskozenej oplet, lano oklesti nebo pouzij na smyce.
Michalodpovědět 
    Re: Re: Re: Re: Hoď kamenem, kdos bez viny21:05:52 18.03.2003
Lepsi nez lano olepovat, je ho omotavat nejakou reznou niti. Tolik se to pri slanovani neposouva. U dynamiky jsem to jeste nedelal(ani nedoporucuju,videl jsem to u ruzne zdatnejch lezcu-instruktoru)U stataku na vyskovky, to zamezovalo "vyhreznuti" pramenu z lehce poskozeneho opletu uplne dokonale.
komarodpovědět 

 pilot dělá tzv. úkony13:58:46 14.03.2003
Úkony před startem (V SU22 jich bylo 180), úkony po startu, úkony po první zatáčce, úkony po druhé zatáčce....Udělat "úkony" znamená, že získám opičí zručnost v provádění jistého počtu nezbytných činností, které musím udělat vždy, automaticky a komplet. Úkony kontroluje instruktor, 2. pilot apod. Opice nedostane cukr, když udělá chybu. Úkony musí zahrnovat vše životně důležité a musí proběhnout vždy, protože podmiňují bezpečnost života. Pokud úkony nemám zavedeny a tak nedělám, někdy jednu veledůležitou "drobnost" zaručeně, lépe 100%ně vynechám.
Lezec by v zájmu života svého i bližních měl udržovat aktuální balík úkonů (po přečtení Pita S. nebo třeba mistra Růžičky je vhodné úkony upravit). Úkony při balení HWaSW, úkony při navázání, úkony při rozcvičení, úkony při postavení, úkony při jištění na štandu, zajištění nad štandem, úkony při pádu, úkony při volání záchranky, úkony při převozu .....
Možná, že je větší prča nic nedělat a řešit katastrofální věci jak přijdou. Bude hodně lidí, kteří budou dělat úkony stejně jako budou lidi, kteří je prostě zásadně dělat nebudou. Ta první skupina bude mít určitě daleko vyšší skóre co se dárcovství orgánů týče (i když podle obrázků pod stěnou na suťovisku soudě moc toho darovat často nejde). Ta druhá skupina ušetří hodně minut času.
Takže nejprve povinnosti a pak legrace, té si užije každý bohatě.
Have a good time
bart
bartodpovědět 
 Re: pilot dělá tzv. úkony14:13:32 14.03.2003
velmi nepopulární. určitě se najde někdo kdo bude argumentovat tím jak je to lezení děsně free a rozmanité jak se to s nějakým monotóním pilotováním nedá srovnávat. nicméně plně souhlasím že na činnosti běžné by si měl člověk dělat rituály (navazování, štandování) a na činnosti neběžné (záchranka ve stěně, první pomoc) by měl každý rok vyhradit nejméně jeden víkend na nácvik
Lukas B.odpovědět 
 Re: pilot dělá tzv. úkony13:29:19 31.03.2004
Tohle bych podepsal! Výčtem p..ovin, které jsem za svůj život při lezení provedl, bychom mohli ztrávit celý večer. Brrr. Měl jsem tu kliku a vyvodil z toho že dělám něco jako ty úkony. Dvakrát. Než začnu lézt, ještě kouknu na uzel, nežli začnu slaňovat, kouknu kde je co zapnuté... A několikrát ročně vidim zajímavé věci! Nedodělaný uzel, nebo jsem se během hovoru přivázal k nohavičce, chystám se stát "volně loženej" na štandu...a podobné perly. Pocitům, že jsem naprostý debil se bráním četbou o zraněních u velkých es světového lezení, která (Hill, Gullich) měla podobnou příčinu-totální pitomost. Vzhledem k tomu, kolik (není jich dokonce většina, Tomáši F.?) malérů se stane právě ne proto, že někdo nezná nějakou techniku, ale proto, že udělá pitomost následkem nepozornosti, bych tréning pozornosti a kontrolování měl za jednu z nejdůležitějších věcí při výcviku. To jsem se rozkecal...
Honza Pušodpovědět 

 pozor pozor ........ ------------------> nové info k případu ;)07:49:36 15.03.2003
děd to popsal vcelku přesně, ale něco mu uniklo (nazdárek, já sem ten, co volal tu záchranku --> oranžový kalhoty a vestička) ..

dvojice nelezla hare krišnu, ale turistickou (4+ UIAA) protože lezli z toho stolce vedle jeskyně, hare kryšna je nalevo od něho .. z toho stolce ke štandu je to asi 22m a oni měli lano skrze dvě presky v posledním borháku, takže se ta vzdálenost od vrcholu ještě zmenčila .. takže tak 21m? jo, asi tak, ten kluk mi řekl, že měl 50m lano, takže i moc nevychází to, že mu spadla 10m (to taky řekl on)z důvodu toho, že měl krátký laso .. když sem se pak s dědem bavil, řikal, že ten kluk tu holku navazoval, a mezi příjezdem záchranky sem si všimnul, že lano sice viselo 10m nad zemí, ale nebyl na něm žádnej uzel a na zemi leželo klubko lana tak 10m .. kromě toho, jak by ten kluk vylezl naprvním nahoru, slanil, vycvakal presa a eště tu holku navázal, kdyby měl krátký lano? to dost dobře technicky nejde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! .. takže si myslim, že on jí prostě blběnavázal a nejspíš na dračák a udělal ho blbě a když jí spouštěl, tak se ten uzel vycukl a ona dala desku ..

takže závěrem: kluk byl debil, plašan a fakt déma .. a mimo jiný byl pěkně ulhanej .. doufam, že mu ta holka dá pěkně přez držku, až se dá dopořádku ..

hawgh, domluvil jsem

krásný slunečný dny vám všem ;)
t_maxodpovědět 
 Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k případu19:35:56 15.03.2003
Tak to je trochu soda, doufám, že si všichni přečetli článek od Bolka s Johnem.
Jinak myslím, že dotyční mohou být rádi, že to navázání vydrželo aspoň těch prvních 11 m. S těch jednadvaceti, to mohlo dopadnout hůř.
Jinak k tomu dračáku, incident, který se zadařil z tohoto tématu mně, tedy blbé navázání, proběhl právě s osmičkou. Protáhl jsem lano sedákem, ale už neprokopíroval!!!
Pokud člověk leze často, není otázkou jestli udělá nějakounkravinu, ale kdy ji udělá. Logické pak je, že jestli na to špagátě trávím pět dní v týdnu, toho prostoru pro error je mnohem víc....
Radek
zobanodpovědět 
 Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k případu07:22:59 17.03.2003
hele, moc ti nerozumím, jelikož:
turistické je vlevo od Kršny
jestliže se bavíme o polici, z které začínali lézt, bavíme se o polici asi 6 krát 10 metrů vpravo od velké jeskyně a přímo nad trempskou norou? ale z té je ke slaňáku asi 28 metrů.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k pří08:47:36 17.03.2003
Lukas_B>Tu polici cca 6x10 metru jsem v tom clanku nazval "podiem", aby se to nepletlo s polici, ktera je velka tak 0.5x1 metr a je tak odhadem metr a pul nad nastupem Krisny (?)...

t_max> Mozna jsem ti to rekl blbe, ale videl jsem, jak ji kluk nikoliv navazoval, ale jak ji pomahal dostat se do sedaku ;)
Holciny jsem se ptal, jestli lezli Hare Krisnu a ona pritakala, ale je fakt, ze zrejme asi ani nevedela jakou cestu lezli a navic mela v tu chvili asi jiny starosti..
Taky mam pocit, ze to ten kluk tak uplne nezvladl, snad priste..
Dědodpovědět 
  Re: Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k pří08:48:02 17.03.2003
Není.
odpovědět 
  11:50:13 17.03.2003
no, ono je jedno, kerá to byla cesta, na každej pád si myslim, že jí ten kluk blbě navázal .. :)
t_maxodpovědět 
  Re: Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k pří17:18:24 20.03.2003
Jo, já myslím, že podle toho popisu museli lézt Kršnu. Police je pod ní, ne? Turistická se nalejzá buď úplně zdola od jeskyně anebo z levýho okraje toho pódia.Pak je ale děsně vysoko první borhák...
Kuba K.odpovědět 
   Re: Re: Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k15:41:21 21.03.2003
Priklanel bych se ke Krisne.Podle me to byla chyba taky toho kluka.
hrnekodpovědět 
 Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k případu08:54:16 17.03.2003
t_maxi zrejme mas pravdu - jak o tom tak uvazuju, tak kdyz jsme dobehli na misto (coz bylo za chvili po tom, kdy jsme slyseli jeji vykrik), tak ta holcina navazana 100% nebyla. Pochybuju, ze by ten kluk prvni co udelal (tedy po tom, co ji odnesl!), bylo to, ze by ji odvazal z lana. Navic by to za tu dobu tezko stihnul...
Dědodpovědět 
  Re: Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k pří22:43:16 20.03.2003
Ded: ja si myslim ze odvazat ji mohl, stihl by to... vzdyt jen nam trvalo minutu nez jsem vylezli nahoru, vyste dorazili v podstate soucasne. Jenze mi nehraje, ze by se staral zrovna o uzel, kdyz mu tam spadla pritelkyne:) Zblblej byl dobre, takze kdo vi co ho napadlo kdyz ji rozvazoval kanicky:)

Btw. cus, ja jsem ten malej co tam byl s T_maxem, co mel celou dobu digital v kapse a neudelal ani jeden snimek:)
SirSpookodpovědět 
   Re: Re: Re: pozor pozor ........ ------------------> nové info k17:49:59 23.03.2003
Takže všichni příchozí o problém se zajímající.Ono je uplně jedno jakou to cestu lezli a taky je uplně jedno jestli měli krátké lano atd.Ale co není jedno je to, že ten klučina po letu dívčiny naprosto samozřejmě a bez rozumu uchopil ji do náruče a jal se ji přemisťovat!!!Myslím si že každý by měl vědět, jak se v takové chvíli potřeba je zachovat.Což znamená se spadnuvším nehýbat a volat ZS 155.A to je prosím to nejpodstatnější.Prdlá páteř to je průser.
Vikísekodpovědět 
    11212:24:46 30.03.2003
spíš volej 112ku ..
t_maxodpovědět 

 07:26:55 25.03.2003
Asi jste už zaslechli, že na Srbsku byl o víkendu smrťák. Na stejným místě jako uvedený pád.
J.odpovědět 
 Re:08:47:12 25.03.2003
Zaslechl, lec zatim zadne podrobnejsi informace (krome informaci tady v diskusi na lezci) mne osobne zname nejsou.
Dědodpovědět 

 Foto dne:
Patagonia
Dorothy, 7
 Databáze cest:
Všechny cesty (179455)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Objížďková 4 Skála U Nového Spolí
Bruska Umí Středověk 9- Skalný
Anima 7b+ Brseč
Walking On The Rain 7c Terre Alte
I Am Not A Carpet Muncher 8a Buzetski Kanjon
Nově komentované:
Krumlovská 7 Skála U Nového Spolí
Nech Mne Žít 5 Budčice
Dvoukruhová 5+ Skalný
Black Cobra 9a Baile Herculane
Kríza Stredného Veku 10- Porúbka

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: bezcitnosť | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (109)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (27)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 364 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 319 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 288 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 289 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 263 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.