LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Blbá cesta, blbá! Chyty tu nejsou, jištění je blbý. Nejsem přece nějakej blbej lezec abych jí lez.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
26. 10685
27.Duchoň 10637
28.Lachman 10620
Bouldry:
26.Klapal 9215
27. 9178
28.Břicháček 9156
Hory:
1.Groš 7855
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5678 lezců
1145431 cest
Nové přelezy:
Nemesis 8A
Feistus Re 7b+
Voldemort 8A
Zpěv Vánic 8A/8A+
Modliszka 7C
Enforico 7b+/7c
Out Of Thi 8A+
Devět Svět 8B+
Yggdrasil 7C+/8A
No Idea 7b

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Boulder Bar - Praha 7
V 16 - Plzeň

Prodejny
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň
LANEX eshop - Bolatice
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Noční můra opět škodi

Jizerský Nos

Již na Lezci proběhlo několik hádek týkajících se Jizerek a hlavně Nosu, proto považuji za nutné informovat lecoucí veřejnost o změnách, které proběhly.
Před dvěmi lety se oběvily dva borháky v SV hraně a borhák a nýt v Údolní cestě. Rovněž se ve stejné době objevila vyvrtaná díra na borhák ve Větrné spáře na Kazatelně.
VK Jizerské hory schvalila pouze dva borháky, jako výměnu za staré skoby. Zde si dovolim citovat zápis VK, aby bylo jasné o které jištění šlo.
"Jizerky – Nos, Údolní cesta. V úrovni Nosu provedena náhrada původního jištění. Další zlatý borhák osazen neznámo kým.
Nos - SV hrana. Chybějící jištění mezi nástupem  a prvním kruhem uvedené v průvodci. Jištění osazeno - zajistil S. Šilhán."
O dalším jištění jsem sháněl informace a jediné co se mi povedlo zjistit, byla skutečnost, že druhý borhák na SV hraně byl osazen stejným člověkem, který osadil i další dva lepené borháky Petzl na Nose. Z jeho jména jsem rozluštil ve vrcholové knížce pouze iniciály V.P.
Teď se dostavám k tomu podstatnému. Dnes jsem odstranil druhý borhák ze SV hrany a druhý nýt z Údolní cesty, rovněž jsem zacementoval diru na Kazatelně.
Dále si myslím, že borhák v Údolní cestě, který má nahrazovat skobu je dost špatně umístěn, protože i po dvou letech je skoba na svém místě a nikdo ji neodstraní, protože se pořád musí použivat. Takže prakticky došlo k dojištění.
Dále také hodlám vytloukat všechny další borháky a nýty, kterými budou klasické cesty dojištěny.
To se samozřejmě netýka výměn starého jištění, pokud bude provedeno rozumně a s citem.
Nakonec chci jen napsat, že pokud mi někdo chce nadávat, tak si snad muže dát tu práci napsat mi to emailem. Na Lezci asi není nikdo zvědavej na sprosťárny.

Myšák   [úpravy] 20:46 15.06.2003Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 další názor11:03:01 16.06.2003
Ten druhý "zlatý" borhák na Nose byl osazen po dohodě s VK v bezprostřední blízkosti původního jištění-skoby. Byl tam na pravém místě a neviděl jsem důvodu proč ho vytlouc. Prvný nýt by mohl být kousek jinde, to maš pravdu. "Staré klasiky" bych určitě nedojišťoval.
odpovědět 
 Re: další názor19:30:14 16.06.2003
Skoba vedle které byl zlatý nýt osazen nebyla původní. Jednalo se o skobu která byla přidána, protože zjednodušovala zimní přelezy, navíc to byla nožovka zaražená 1,5 cm hluboko a ven koukala asi 4 cm, nevím kolik by toho snesla v případě pádu. V létě ji cvakal pouze zoufalec, protože byla dost stranou.
Dále nevím, jak mohl být zmíněný nýt osazen po dohodě s VK, když o něm předseda VK věděl kulový ještě rok potom co byl osazen.
Dále je zajímavé, že jsem mohl sedět cvaklý ve 4 kruhu a zmíněný nýt v klidu vyšroubovat, jeho vzdálenost od kruhu nebyla víc než metr dvacet.
Myšákodpovědět 
 Re: další názor19:36:10 16.06.2003
Ještě jsem zapoměl, všechny průvodce, do kterých jsem se díval, uvádí mezi třetím a čtvrtým kruhem pouze jednu skobu. Nechápu proč by tam teď měly být dva nýty.
Myšákodpovědět 

 Á pan Hrdina12:40:04 16.06.2003
Tvé hrdinství budiž po zásluze potrestáno. Konečně se někdo chopil díla a vytloukl jištění. Pojďme vytlučme i Srbsko jak někdo navrhuje v příspěvku níže.

Jenom doufám, že tam ten borhák někdo znova natluče a pak zas a zas, aby se ten zkurvenej Myšák pořádně zapotil.
Plyšákodpovědět 
 Re: Á pan Hrdina18:22:42 16.06.2003
To Srbsko bych nechal, jak je, pro takový zmrdy, jako jsi ty, aby se měli kde klouzat a nekurvili oblasti, kde se opravdu leze!
Pepanodpovědět 
 Re: Á pan Hrdina19:32:40 16.06.2003
Já doufám, že ne. Je mnohem snazší borhák či nýt odstranit než osadit. A odsírá to jen skála.
Myšákodpovědět 

 pochvalné mručení13:46:00 16.06.2003
mrrr, mrrrr, pořádek musí bejt.
Špicálodpovědět 

 Souhlas20:20:12 16.06.2003
Bravo Myšáku.Kdo má Jizerky rád,tak to pochopí.
koníkodpovědět 

 Ukliďme si Isergebirge23:49:54 16.06.2003
Teď budou Jizerky parádně vyčištěný. Myšák bude vytloukat bordel po nejtovačích a Doudleba bude uklízet bordel po Myšákovejch mejdanech pod skalama. Jen houšť. Papouš P.S. Prej je už v Jizerkách povolený magi. Nebo mágo. Nevim přesně.
Papoušodpovědět 
 Re: Ukliďme si Isergebirge07:28:28 17.06.2003
Nuž tedy vzhůru,pestrobarevný vzlínači s pytlíkem plným magického prášku.Jaro už je dávno tady a je třeba zúročit hodiny a hodiny dřiny a odříkání v posilovně a na umělé stěně.Také tréninkový deník vyzývá k velkým objemům a motivuje k velkým výkonům.Tak tedy šup šup do Jizerek,maglajzová svoboda odtud konečně vyhnala zakyslé klasiky s brýlemi na gumičku a ve vytahaných teplácích.Konečně je to tady jak na Západě,nebo ve Francii!
koníkodpovědět 
 Pro Papouse20:01:25 17.06.2003
Uz mi prislo divny, ze ses neozval. Co ze to trvalo tak dlouho?
Myšákodpovědět 

 Všem kladivounům11:16:34 18.06.2003
Představa, že někdo vytlouká již jednou osazené jištění, je opravdu děsivá. Stejně tak, že zvýším "sportovní" hodnotu cesty, když odstraním jištění. Navíc pravidla sportovního lezení jsou jedna věc a všeobecná etika vypovídající o vztahu ke skále druhá. Jestli někdo bere do ruky kladivo, aby vytloukl to, co je funkční,tak je u mě makeš. Stejně jako mně nevadí, že v těžké sportovní cestě sedíš, tak Tobě by mělo být jedno zda-li si někdo cvakne jištění navíc, ať již osazené dodatečně či z jiné cesty. Je to totiž věc tolerance a navíc Ty se ke skále nechováš ohleduplně ani trochu.
ondrášodpovědět 
 Re: Všem kladivounům11:44:35 18.06.2003
A ten kdo tam to dodatečný neschvaleny železo nabuší se ke skále podle tebe chová ohleduplně?
Špicálodpovědět 
 Je Ondráš mimo?13:40:56 18.06.2003
Ondráši, ty moc dlouho nelezeš viď?
A určitě jsi začínal na překližce, na písku jsi třeba dosud nikdy nebyl...
Než začneš někomu nadávat, chtělo by to trochu víc studovat, neboť jakékoliv lezení není pouze bezhlavý postup vzhůru, jak by se na 1. pohled mohlo zdát, ale je to přemýšlení a zejména pokora...
Víš co říkal "Chroust" Procházka? "výstup je tím víc krásnější, čím míň železa je ve skále"... Nebo jsi takový slaboch a potřebuješ mít na každém metru skobu, kruh či nýt? Jenže to už nelezeš ty (a nemůžeš z toho mít přece radost), když to za tebe vylezly právě ty skoby, nýty kruhy, osazené po metru... A hlavně mi nevyprávěj stokrát omletou pohádku o bezpečném lezení... Viz SCHUBERT díl II., kde se praví: "lezení je hodně nebezpečný sport a každý toto riziko s lezením spojené na sebe vědomě bere..." Jestli nesouhlasíš, tak doporučuji chovat včely nebo hrát šachy...
Rybízodpovědět 
  Re: Je Ondráš mimo?13:52:09 18.06.2003
neboli je toto skutečně ta správná odpověď? rybízi, v podstatě s tebou souhlasím, ale toto je způsob argumentace kterým rozhodně nepřesvědčíš ale poměrně spolehlivě urazíš. argumentovat "řekl to chroust a tak je to teda pravda" není argument. je to jenom názor člověka který tomu docela rozuměl. potom prohlásit o nositeli jiného názoru to že "asi v životě nebyl na písku" se velmi podobá okřídlenému "když nelezete desítky tak nám do etiky nemluvte".

takže závěrem. doufám že myšák provedl to uřezání kulturně. doufám, že si to zatraceně promyslel a že má připravený scénář pro případ znovazatlučení. doufám, že je to výjimečný prostředek kterej nepovede k masivnímu vytloukání, zatloukání a opětovnému vytloukání, ale k odpovědnějšímu přístupu k výměnám starých skob a kruhů a náhradám prasklých hodin nebo vyčvachtaných spárek.
Lukas B.odpovědět 
   Re: Je Ondráš mimo?17:40:30 18.06.2003
K vytloukání jištění nelze říci víc, než že to je nejlepší ze všech špatných řešení. Skále to určitě uškodí a jestli je stejně zarputilý i osazovač a dá to tam znova, tak to je cesta do pekel.

Ovšem na druhé straně to je JEDINÁ možnost jak škoditeli říci jasné NE. V našem sportu lze jen těžko tohoto "závodníka" za porušení pravidel diskvalifikovat.
Martin Mellanodpovědět 
    Re: Je Ondráš mimo?18:24:17 18.06.2003
Ono by se s tím jak zatloukáním, tak vytloukáním, mělo zacházet velmi decentně a opatrně. Je to již řada let, kdy jsme s Bankou osadili kruhy v černolicích (po dohodě s vrcholovou komisí). Taky jsme dali dva dobíráky na tu nejlezenější věž. Někdo, kdo s tím nesouhlasil, uřezal kus dříku, dal pryč kruh, a ten pahýl tam nechal trčet, takže se o něj dá opavdu perfektně zakopnout a je to daleko horší, než předtím bez kruhu. Takhle by to dopadat nemělo.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Je Ondráš mimo?17:27:37 18.06.2003
Nedělám si nárok, že jen můj názor je ten správný a platný, ani nemám patent na rozum. Lezu již 12let, začínal jsem na písku a v Jizerkách jsem lezl cesty do VIc starého Walzenbacha, bez maglaisu a výhradně zdola bez prohlídky či nazkoušení s horním lanem. Můj příspěvek asi vyzněl jinak než byl míněn - za to má omluva. Měl jsem nemysli to, že ten, kdo vytlouká se chová k přírodě hodně neohleduplně, minimálně stejně jako ten, co přidává, spíše ještě víc. Přidané jištění většině vytloukačů nevadí z estetických důvodů, ale proto, že nechtějí, aby si jej případní lezci cvakli. To je, dle mého názoru, příliš slabý argument na vytloukání. To, že mi vadí vytloukání, ještě neznamená, že jsem pro dojišťování. Jen mi další zásah přijde neohleduplný a zbytečný vůči tomu po čem lezem. Ondráš P.S.: Jo a když lezu na vápně, tak necvakám zdaleka každé jištění a morálové cesty mám rád, vadí mi jen fanatismus "jsem připraven vytlouct všem všechno...." Čágo
ondrášodpovědět 
   Re: Je Ondráš mimo?21:40:57 18.06.2003
Borháky na Nose byly přes dva roky, to že jsem je odstranil až teď snad aspoň trošku vypovídá o tom, že jsem to neučinil spontálně. O tom, že nejsem zarputilý fanatik snad svedčí fakt, že jsem odstranil pouze dva, i když mě osobně vadí i ty zbývající. Ano mám připravené rešení, jen nevím co je lepší, přemístit zbylý borhák v Údolce tak, aby plnohodnotně nahradil, vyrezlou skobu? Nebo ho prodloužit smyčkou, aby se skoba mohla vytlouct? Nebo ho nechat, tak jak je? A nebo bez náhrady vytlouct? Podle mne jsou možná všechna řešení, tady se musí vyjadřit lidi co to lezou. Každopadně jakékoliv další fixní jištění je naprosto zbytečné. Dlouho jsem se rozmýšlel co stím, než jsem to vytlouk, ale nemůžu připustit, aby se takové jednání stalo běžným. O tom jak šetrně jsem je odstranil, se musí vyjádřit ti co tyto cesty polezou. Já jen můžu říct, že líp jsem to nedokázal.
Jinak mě zaraží, že se někteří pozastavují nad mojí morálkou, jak jsem si něco mohl dovolit vytlouct. Jen by mě zajímalo, jak by to dopadlo, kdyby někdo natlouk dva borháky do Údolky na Kapelníka. Já osobně nemůžu pochopit dotyčného (dotyčné), který tyto borháky osadil.
Jen doufám, že už nikdy nebudu muset přistupovat k podobnému řešení.

Myšákodpovědět 
    Re: Je Ondráš mimo?22:57:23 18.06.2003
Docela by mne zajimalo, kolik procent lezcu se vyziva v provadeni tezkych kroku v situaci, kdy hrozi podlaha z vice metru. Podle meho nazoru to, ze to prvovystupce prebal bez jisteni neni duvod pro to, aby kazdy dalsi prvolezec riskoval pri prelezu holy zivot.
zdenekodpovědět 
     Re: Je Ondráš mimo?19:57:22 19.06.2003
Nikdo tě nenutí to lízt.
Myšákodpovědět 
     Re: Je Ondráš mimo?21:13:31 20.06.2003
Když zajedeš na písek, najdeš tam těch lezců devadesát procent, tam hrozí podlaha opravdu "již" z několika metrů nad zemí, anebo chceš udělat ze skal blýskavé kovové vánoční stromky jenom kvuli vlastní neschopnosti, nadměrného strachu....kdyz na to morálově nemáš tak tak nelez, na výběr jsou tisíce dalších cest, který jsou taky krásný
Hiloodpovědět 
    MYSAKOVI18:26:39 25.06.2003
Myšáku, myšáku - znám pár jedinců, který byly stejný - čtyřku s lanem leze jen začátečník, když na to nemáš tak to nelez atd.:
případ první - lezl běžně 7, 7+ (UIAA), jednoho dne lezl cestu s obtížností 3, samo že be lana šáhnul do spáry, kde byla voda (4 dny po dešti), probudil se za cca 15 minut
případ druhý - chtěl si zkrátit cestu, stačilo udělat krok bez jištění - kamínek se utrhnul - proražené plíce, těžký otřes, týden bezvědomí
případ třetí - Alpy - ferrata - "pouze mírně obtížná", svah se zbytky sněhu, jištění není, mírné zaváhání, zakolísání - hočina mizela 250 metrů 70% svahem přímo před očima svých rodičů ...

Mohl bych pokračovat ještě dlouho, ale proč, zeptej se hasičů a saniťáků, nebo se zeptej horský služby. V čechách se skály nestříbřej, nikdo není takovej pracháč - ale jištění každých 4-5 metrů blbost není, nikdy nevíš kdy se ti zatočí hlava, praskne šlacha, zůstane ti v ruce výstupek, kterej se používá 20 let!! Lezení je nebezpečné, ale nebezpečí se dá omezit rozumným jištěním.
Až se tam někdo zrakví díky tomu, žes to vytloukl, tak si nech projít hlavou jak to vysvětlíš jeho rodičům, maželce, dětem ...
Treasodpovědět 
     Re: MYSAKOVI22:25:24 25.06.2003
Nemam zadny strach, ze se tam diky me nekdo zrakvi. V mistech kde jsem pridane jisteni vytloukal muzes zalozit spousty vlastniho a tutovyho, navic abys do tech mist dolezl, tak bud musis svoje zakladat nebo byt dost odvazny. Jo lezeni je nebezpecny sport, ale to si musi zodpovedet kazdy ,kdo s tim zacne sam. Pridavanim jisteni na tom nic nezmenis.
PS: Pokud vim, tak nejvic urazu a smrtaku v Cechach se stava v jedne z nejodjistenejsich oblasti.
Myšákodpovědět 

 Myšáku díky20:08:13 20.06.2003
Díky že jsi uklidil na Nose, vždycky to pro nás byl vrchol lezení v Jizerkách, na který se chodilo když byla dobrá kondice a morál, jen nějaký máča to začali přetvářet svým přidaným železem na cvičnou stěnku, takže je fajn, žes to po nich uuklidil.
Pavel.J.odpovědět 

 Foto dne:
Falkenstein
Über Den Drachenrücken, IXa
 Databáze cest:
Všechny cesty (179986)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Kronos 6a San Vito Lo Capo
Leda 5c+ San Vito Lo Capo
Orange Beauty 7c+ Osoje - Čikola
Ibubel 5c Osoje - Čikola
Naklofen 6a+ Osoje - Čikola
Nově komentované:
Devět Světů 8B+ Skály V Údolí Černé
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Nad Ohništěm C 5A Koryčanský Hřeben
Poslední Soud 6C Panský Les

 Nově v diskusi:
Stropy v ČR | Juraj Durifuk solo Himalaje | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: Bouldering Petrohrad | Re: foto dne vcera | Re: Turecko (Geyikbayiri) a půjčení auta | Re: foto dne vcera |

 Nové komentáře:
Re: nehorazne | Re: James | James | Re: smutná role JAMES | Re: vyvoj? | Re: uplakánci | Re: smutná role JAMES | Re: Stanovisko SHS James k neštěstí pod Langtang Lirung | Re: smutná role JAMES | průjem |

 Kde to vře:
Zkusíme to znova (165)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (62)
Video: Adam Ondra na jedné z nejvyšších umělých stěn na světě (21)
Trofeje z 1. lezecké stěnky Adama Ondry pro dětské závodníky (17)
Barbara Zangerl dala na flash cestu Freerider na El Capitana (15)
Křest knihy Perly východu (10)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (3)
Projekt Dandy Polmana „Velký Benátčan“ na YouTube (2)
Video: Will Bosi na bouldrech v Česku (2)
Jugal Base Camp Bouldering Guidebook (1)

 Nově v inzerci:
Cepíny SR Bandit | Directalpine Rebel 2.0 | Hledám děvče do skal | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Prodám balknu | Různé lezečky | Spací pytel | Prodám skialp boty | Boty Lowa Locarno GTX LO |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 640 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 558 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 494 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 499 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 435 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.