LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Když se držíš, nemůžeš spadnout!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
26. 10685
27.Duchoň 10637
28.Lachman 10620
Bouldry:
26.Klapal 9215
27. 9178
28.Břicháček 9156
Hory:
1.Groš 7855
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5678 lezců
1145431 cest
Nové přelezy:
Nemesis 8A
Feistus Re 7b+
Voldemort 8A
Zpěv Vánic 8A/8A+
Modliszka 7C
Enforico 7b+/7c
Out Of Thi 8A+
Devět Svět 8B+
Yggdrasil 7C+/8A
No Idea 7b

Stěny
Rock 'n' Wall - Plzeň
SAUNA - Plzeň
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Vážení lezci,

před nedávnem jsem na Lezce napsal příspěvek do diskuse o tom, jak jsem na Suchých skalách potkal jednoho „zasloužilého“ instruktora,

o jeho činnosti na skalách se spoustou zahraničních klientů, o jeho aroganci a agresivitě, o tom že takových agentur je několik a také o tom jak mají lidé, kteří chodí na skály lézt pro svoje potěšení, a nikoli ti kterým peníze zatemnily mozek a skály jenom využívají, postupovat, když někoho takového na skalách potkají. Všem, kteří můj postoj podpořili děkuji a ty které demagogie, peníze a cesta „přes mrtvoly“ cestovních kanceláří přesvědčila, docela dost lituji.

Napsal jsem také, že nejsem ten, kdo si nechá věci jen tak líbit, a tak jsem začal u sebe. V situaci po nové výjimce pro horolezeckou činnost v CHKO Český Ráj jsem se stal  dobrovolným strážcem (asi prvním z řad lezců) a začal jsem mapovat to, co agentury za poslední roky na skalách udělaly. Nazval jsem to „Rakovina na skalách“. Měl jsem čest potkat se z dalšími „instruktory“ z cestovek a musím uznat, je to sílá. Jejich zvůle, nepochopení, agresivita a absolutní neúcta ke skalám mě až děsí.  Nad největším borcem -  Martinem Dědkem, který mi vyhrožoval „rozbitím držky“ přímo u skály, a po té někdy někde, prý jak to chodí, jsem jen žasnul. No dost řečí. Hodnoty skalní rakoviny, které vybudovaly cestovky přikládám ve fotografiích.

Začnu tam, kde to začalo: Vlajková věž

Místo, které dnes popudí asi jen romantiky, kterým připadá, že dřevěné chodníky nejsou zrovna estetická záležitost.





Přesuneme se na skálu na panteonském hřebenu. Tady jsou systémy schodů, žebříků a zábradlí přímo u turistické cesty. Vznikla tato hrůza.









Na závěr jsem nechal Sluneční stěnu a skálu přes údolíčko v oblasti Drábovna. Vpravo u hrany vede cesta od Petra Hejtmánka přes jeden kruh ( VIIc).


Přístřešek pro zázemí zahraniční mládeže:





Vrchol Sluneční stěny:



Stěna. V ní je asi 15 vysekaných chytů různých velikostí (říká se jim madla), které jsou označeny stříbrným sprejem. Madla jsou i v Hejtmošově cestě - asi se jim zdála příliš těžká. Převis v nástupu překonávají pomocí dvoumetrového žebříku.







Přístup ke skále naproti sluneční stěně je označen šipkami, které jsou udělány sprejem.



Vrchol skály. Slaňáky a rýhy způsobené slaňováním.





Nakonec trochu zahraničního umění, jako odkaz dalším generacím.



Doufám jen, že většina z nás zastává zcela opačný přístup ke skalám a že se nám cestovky a ostatní „podnikatele“ podaří ze skal dostat. Na skály se v CHKO nesmí a lezci na ně dostávají výjimku s nějakými pravidly. To je postoj společnosti reprezentovaný zákonem a pokud se to někomu nelíbí, tak ať lobuje, aby se to změnilo. My ostatní musíme daná pravidla respektovat, nebo příště třeba výjimka udělena nebude. Myslíte si, že to společnosti bude vadit?

S pozdravem

Jiří Sejna

P.S. Pokusím se popsat postup pracovníka („instruktora“) cestovní kanceláře při konfliktu s někým komu se jeho činnost nelíbí. Musím uznat, že je to metodicky velmi dobře vypracované, získané bohatými zkušenostmi, možná i kurzy.
1. Člověka bez patřičných informací se snaží přesvědčit, že vše mají povolené ( ministerstvem) a snaží se s ním vyvolat diskuzi, kde samozřejmě cílenými informacemi dominují…
2. Člověka s informacemi popř. ochranáře se snaží nejdříve ponížit. Nadávají mu že je magor, debil, že se mu to machruje, když má placku apod. Při klidném postoji k jejich nedůstojným narážkám přichází….
3. Agresivita. Začnou vám vyhrožovat: že vám na místě rozbijou držku, a přijdou k vám tak na 10 cm. Kdo se zalekne, ale má čistou hlavu (stejně by to neudělal) a stojí za svým názorem, přichází slib a výhružky, že to bude v budoucnu….
4. Když i potom někdo neustoupí, přichází volání právníkům, známým na vlivných místech atd. Všechny argumenty jsou většinou  lži, které ukazují na ubohost těchto lidí.

Přeji všem, kteří budou bojovat proti této zvůli, pevné nervy a zároveň dobrý pocit, že něco udělali pro skály a lezení i po tom, co vyprší dnešní výjimka.

Profesionální strážce CHKO: 724 161 068
Policie ČR Železný Brod: 483 389 158

Jiří Sejna   [úpravy] 13:37 03.09.2003Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Proč dřevo ?13:54:38 03.09.2003
Lepší by byly asfaltový chodníčky. A chtělo by to vymyslet nějaký systém kladek, aby to šlo nahoru bez námahy. Což takhle navrtat na vrchol pořádný naviják ? To by se to dobývalo...
TomasKIodpovědět 
 Re: Proč dřevo ?19:51:42 03.09.2003
To sekání do skál je vážně hustý. Člověka co to dělá bych pověsil za k..e do průvanu. Ale ty chodníky, no, romantik teda asi zrovna nejsem, ale na Vlajkový jsem byl nedávno a připadá mi to docela v pohodě. Dělala to teda nějaká cestovka ale byli prej dohodnutý se správcem skal.
Frankieodpovědět 
  CHCIPLA MI KOZA TAK AT SOUSEDOVI TAKY!!!17:04:16 04.09.2003
VAZENI PRATELE,
NENI NIC JEDNODUSIHO A PRIMITIVNEJSIHO NEZ SE PROJIT PO LESE, NAFOTIT TRAMPSKY PRISTRESKY [PS: TEN NA FOTOGRAFII TAM STOJI JIZ CCA 8 LET A SPEJI V NEM MISTNI CUNDRACI], STOPY STUPU A SEKANI Z POCATKU NASEHO STOLETI, SIPKY KTERYMI LEZCI ZCELA BEZNE OZNACUJI NASTUPY DO SVÝCH CEST, STARE HAKOVACI ZEBRIKY A SLANAKY Z DOB KDY PISKOVCE SLOUZILY JAKO CVICNE SKALY A TO VSE VE JMENU” VYMICENI RAKOVINY” PROHLASIT ZA PRIMY DUSLEDEK KOMERCNICH AKTIVIT!!!! TOMU SE RIKA DEMAGOGIE V TOM NEJCISTSIM SLOVA SMYSLU!!! NA DRUHE STRANE DIKY ZA ZVEREJNENI ONECH PROTIEROZNICH ZEBRIKU A PLOSIN, KTERE ZDE BYLY OFICIALNE A SE SOUHLASEM DOTCENYCH SUBJEKTU A VLASTNIKU INSTALOVANY, PRAVE ZA JEDINYM UCELEM. PRIRODU OCHRANIT A ZABRANIT JEJIMU POSKOZENI!!! STEJNE TAK JAK JE TOMU CINENO V ADRSPACHU, TEPLICICH, PRACHOVE, NA VIDLAKU, NA KOZLOVE, V OSTROVE, V TISE A KDEKOLIV JINDE, KDE SE POHYBUJE VETSI POCET LIDI!!!!!!!

KDYZ SE NEKDO NARODI JAKO PRIMITIV A BUZERANT TAK JIM JE A ZUSTANE AZ DO SMRTI!!!! STACI ZAJET DO TANVALDU A POPTAT SE MISTNICH……CO A KDO JE PAN VYMITAC DABLA A OCHRANCE VSEHO CISTEHO PAN SEJNA!!!! A POUKD SE TAKOVYTO ZAMINDRAKOVANY JEDINEC JESTE KE VSEMU DA DO RAD ZAKONA TAK DEJ SE VULE BOZI!!! VSAK TO VSICHNI DOBRE ZNAME: DEJTE BLBCOVI MOC A UDELA VAM ZE ZIVOTA PEKLO!!! PRIKLADU Z OKOLI ZNA KAZDY URCITE DOST…….

A POKUD SI TAKOVETO „POSVECENE“ INDIVIDUUM SAMO PORUSUJICI DANE PRAVIDLA A ZAKONY, A KTERÉ NENI OCHOTNO, CI SPISE SCHOPNO PRED ZVEREJNENIM JAKYCHKOLIV INFORMACI TYTO OFICIALNE OVERIT A VYCHAZI Z JAKESI VNITRNI IDEOLOGIE CI SPISE DEMAGOGIE, PAK ABSOLUTNE NECHAPU JAK TAKOVYTO CLOVEK MUZE SPRAVEDLIVE A OBJEKTIVNE POSUZOVAT A HODNOTIT VECI Z HLEDISKA ZAKONA NERKU-LI Z SIRSIHO KONTEXTU VECI OBECNYCH A MORALNICH KOLEM SOUVISEJICICH. TO MI OPRAVDU NENI JASNE......

A TED SI PREDSTAVTE, ZE VAS TAKOVYTO JEDINEC S “PLACKOU” MA PRSOU V TEPLAKACH OD “VIETNAMCU A S RUKAMA AZ PO LOKTY UMAZANYMA OD MAGLAJZU TO VSE PO PRAVE DOKONCENEM OPRAVDU “TEZKEM NACVICOVANI” TRENAZERU, PRIJDE POUCOVAT O TECHTO PRAVIDLECH A ZAKONECH!!! A K TOMU VE FINALE BEZDUVODNE FYZICKY NAPADNE JEDNU Z PRITOMNYCH OSOB!!!!!!!! TO UZ SE PRO ROZUMNE ARGUMENTY CHODI OPRAVDU TEZCE A DALEKO…..

SKALY A PRIRODA PATRI VSEM A TO, ZE SE HOROLEZCI PROHLASILY ZA SAMOZVANE OCHRANCE A MAJITELE SKAL, NEZNAMENA ZE KDOKOLIV JINY K NIM NEMA VZTAH A NA NE PRAVO. NAPRIKLAD SUSKY JSOU BEDLIVE SLEDOVANY A MONITOROVANY OCHRANOU ZIVOTNIHO PROSTREDI A INSPEKCEMI Z CHKO A MUZU VAS UJISTIT, ZE MISTA NAVSTEVOVANA “RAKOVINOU SKAL” JSOU POVAZOVANA ZA TA NEJZACHOVALEJSI Z CELYCH SUCHYCH SKAL!!!! JEN PRO POROVNANI SI NEKDO VYLEZTE [MIMO JINE TAKE PO ZEBRIKU NE NEPODOBNEMU TOMU NA FOTOGRAFIICH MADE IN SEJNA] NA HLAVNI VEZ, K SAMOTARI… TO UVIDITE NADHERU!!!! ZDEVASTOVANE SVAHY, OBNAZENE KORENY, ODPADKY,…..] NECHT PAN SEJNA NASTOUPI SE SVYM BEDLIVYM OCKEM FOTACKEM A ZDOKUMENTUJE JAK SE PANI LEZCI KRASNE STARAJI O TY “SVOJE” SKALY A ZKUSI TAKY ZACIT HEZKY ZHUSTA STRILET DO VLASTNICH RAD!!!!

CO RICI ZAVEREM: PRAL BYCH KAZDEMU, ABY MOHL PRIME A KONKRETNI DUSLEDKY KOMERCNICH AKTIVIT POSOUDIT NA VLASTNI OCI V CELE JEJICH SIRI A SOUVYSLOSTECH A NE PROSTREDNICTVIM JEDNOHO „ZORA“ PROSTREDNICTVIM TOHOTO JISTE VELMI UZITECNEHO LEC VELMI JEDNODUSE ZNEUZITELNEHO MEDIA. MNOZI Z VAS BY SE JISTE DIVILY JAK TA REALITA SKUTECNE JE...
M.odpovědět 
   Re: CHCIPLA MI KOZA TAK AT SOUSEDOVI TAKY!!!17:21:56 04.09.2003
Tak nám to pověz v celé šíři a komplexnosti problematiky, ty chytráku zvaný M. Jak tedy Tvoje agentura a všechny ostatní pomáhají přírodě, vodí klienty na skály v souladu s právem a neničí skály?
Ač Šejnu neznám a nevím, na které straně je pravda, aspoň se podepsal. A také si téměř odpustil osobní urážky. To ty chudáčku bez jména bohužel ne.
Kuba Turekodpovědět 
    MALY DOVETEK09:32:02 05.09.2003
JO MAS PRAVDU ASI JSEM PRIMITIV A CHUDACEK A NEMUSEL JSEM BEJT TAK OSOBNI, ALE NEJVIC MNE DOKAZE VYTOCIT CLOVEK – OCHRANCE ZAKONA, KTEREJ SAM VEDOME TYTO ZAKONY PORUSUJE A DEMAGOGICKY PREKRUCUJE MNOHE SKUTECNOSTI. VECI NEJSOU “BLACK or WHITE” A KDYZ MISTO VECNYCH ARGUMENTU PRO A PROTI NASTOUPI BOHAPUSTA DEMAGOGIE [TIM NEMYSLIM POCHOPITELNE OCHRANU PRIRODY JEN ZPUSOB JAKYM JE PROVADENA A PREZENTOVANA….] TAK SE TEZKO HLEDA CESTA K ROZUMNE A ROZUMOVE KOMUNIKACI.
SAM JSEM NEJEN LEZEC ALE V CESKYM RAJI JSEM SE NARODIL A TAKY NESNASIM TY DAVY LIDI VSUDE KAM SE PODIVAS, ALE NA DRUHE STRANE VIM, ZE TU JSOU I LIDI, KTERI SI JSOU PLNE VEDOMI ZODPOVEDNOSTI KTEROU NA SEBE SVYM PODNIKANIM BEROU A TAK K TOMU I PRISTUPUJOU. ZADNA “ PO NAS POTOPA” TO BY SI KAZDEJ Z NICH TU SVOU VETEV POD SEBOU URIZNUL VELMI RYCHLE...

JESTE JEDNOU SE VSEM, kterych se muj prispevek dotkl, OMLOUVAM SE
Martin D.odpovědět 
     Re: MALY DOVETEK00:03:12 08.09.2003
Tak kde je ta celá šíře a komplexnost problematiky cestovních kanceláří a adventure agentur na pískovcích? Zatím jsi si jen vyléval srdce a nadával, nepodepsaný strašpytle bez jména.
Kuba Turekodpovědět 
     Re: MALY DOVETEK17:32:54 09.09.2003
Martas, ze se snazis. Chapu proc se angazujes, me ten clanek taky nadzvednul a zabolel. Hlavne to hazeni do jednoho pytle Strnadovka / Drabovna. Jenomze s tim nic neudelas. Nekterejm lidem to nevysvetlis. :-) Mej se fain.
Snehuleodpovědět 
     Re: MALY DOVETEK15:47:46 28.04.2013
Hele Martine.D ...priste nezapomen vypnout CapsLoock, je to treti klavesa zespoda nahoru na leve strane, cus:-)
hahaodpovědět 
   Re: CHCIPLA MI KOZA TAK AT SOUSEDOVI TAKY!!!19:52:48 14.09.2003
Obvykle ty KAPITALKY vypnete klavesou 'CapsLock' - je to na klavesnici vedle pismene 'A'. Ve Vasem pripade je asi problem nekde mezi Vasi klavesnici a zidli.
PoRadimodpovědět 
   Re: CHCIPLA MI KOZA TAK AT SOUSEDOVI TAKY!!!21:18:40 17.09.2003
Takoví jako ty patří někam uplně jinam a ne do skal.
radekodpovědět 

 Je to síla......14:01:40 03.09.2003
Je to síla....je to nářez.....zajímalo by mne jak se chová policie je-li k těmto incidentům přizvána popřípadě profesionální složky chko....Jsou ukládány pokuty? Probíhají pravidelné kontroly? 
R.B.odpovědět 
 Re: Je to síla......15:20:02 03.09.2003
Pokud je mi známo, tak policie se chová velmi nekompromisně. Ovšem pokud je přizvána a na místě cestovku přistihne. Protože než vyřeší krádež jablek na balkóně u stařenky a jiné důležité problémy, může být pozdě.

Na otázku - odpověď: SCHKO Český ráj má 1 (slovy jednoho) profesionálního strážce a ten pochopitelně nemá na starosti jen lezce, ale i to, jestli někdo nedává bez povolení plastová okna do roubenky.
Martin Mellanodpovědět 

 Co to je?14:06:33 03.09.2003
Neznám přesně situaci v oblasti a tak se nebudu vyjadřovat k dřevěným chodníčkům a terasám. To co se ale podle tvých fotek děje se skálou je vrchol prasárny. Domnívám se že takovéto tesání chytů, destrukce skal a budování přístřešků v lese (natož v NPR) je trestně postižitelné. Nemohl by jsi jako dobrovolný strážce podat trestní oznámení? Jako člena ČHS by mě potěšilo kdyby to veřejně udělala třeba místní VK. Přece si místní lezci nenechají takhle kálet do vlastního hnízda.
datlodpovědět 
 Re: Co to je?14:18:39 03.09.2003
Ještě mě napadá, že ty instruktory, kteří to údajně spáchali někdo musí znát. Někdo je přeci vyškolil. Měli by existovat i svědci, kteří viděli to sekání chytů (něco takovýho muselo dělat kravál několik hodin). Pokud se prokáže vina konkrétních lidí, členů ČHS, nechci být členem stejné organizace.
datlodpovědět 
  Re: Co to je?20:10:04 03.09.2003
O Panteonu slyším poprvé. Ale na Drábovně si chyty nechal pro své hosty vytesat podnikatel pan Lejsek z hotelu Bartošova Pec (je to nedaleko). Jsou chyty tesané i jinde ?? Třeba na Suchých Skalách ? Ochranářům se teda vůbec nedivim.
Martin H.odpovědět 
  Re: Co to je?16:22:22 04.09.2003
NA TO JSI PRISEL DOCELA BRZO!!! JA UZ DAVNO...
KOKOodpovědět 

 Dosť "dobré"..14:50:02 03.09.2003
ale vinu by som rozhodne nedával na zahraničných turistov... Je na škodu, že si všetci nevážime to čo máme. Nakoniec tí vodcovia sú asi lezci. (Na tie madlá ste im tam radsej mali položiť umelú stenu, nech si neničíte skalu :)
janecodpovědět 

 Je všechno v chráněnce?15:29:16 03.09.2003
Aniž bych chtěl popsané jakkoliv ospravedlňovat, tak si nejsem jist, jestli Drábovna nebo ona skála na Pantheonském hřebeni je součástí nějakého chráněného území. Do rozšíření CHKO ČR před několika měsíci tedy určitě nebyly na jeho území. Sušky jsou jasné. Ty vždycky přísně chráněné byly.

Ale to asi autor článku ví.

Chci tím říci, že si nejsem jist, jak může být postihován člověk, který poškozuje kámen v lese. Protože jinak se myslím na skálu mimo chráněné území nedá koukat. Pak je snad konání posuzováno z hlediska lesního zákona.
Martin Mellanodpovědět 
 Re: Je všechno v chráněnce?13:25:19 11.09.2003
Obě dvě lokality - jak Drábovna, tak Pantheonský hřeben, jsou uvnitř současných hranic CHKO Český ráj. Jinak samozřejmě, pokud by snad někdo sekal chyty do šutru v lese (tj. do skály, která je mimo jakékoli chráněné území), nemůže být nijak postižen podle ochranářských předpisů - k těm patří zákon o ochraně přírody a krajiny a pak samozřejmě návštěvní řády a bližší ochranné podmínky jednotlivých chráněných území.
Kuba Kašparodpovědět 
  Re: Je všechno v chráněnce?15:30:08 11.09.2003
Současný stav pochopitelně znám, ale ten trvá teprve od loňska. Z mnoha komentářů kromě jiného vyplynulo, že zmiňované zásahy do přírody jsou staršího data.

Otázka tedy zní, čeho se vlastně dopouštěl konatel těchto skutků PŘED rozšířením hranic CHKO.
Martin Mellanodpovědět 

 to je moc18:44:13 03.09.2003
Vim o chlapech co delaji taky jednu cestovku, ale maji uctu ke skalam a co pamatuju, tak nevim ze by po nich zustala vubec nejaka skoda na skale a prirode minimalne. Ale neco takovyho co vidim tady [a videl na vlastni oci] se nema vubec dit a patri to jen a jen na umele steny. Klobouk dolu pred tvym pristupem, ze se nedas vychytat v ty znamy forme represe kterou na tebe vytvareji. Beres to za spravnej konec ze nejses zadnej fanatik ale stojis presne za svym a jak vidim [a to je dobre] za tim co maji na srdci mozna tisice dalsich.
jirka k.odpovědět 

 Slaňáky20:17:17 03.09.2003
mňo, ty slaňáky... voba, co jsou na fotce tam dával Hejtmoš.
Hatyodpovědět 
 Re: Slaňáky20:18:11 03.09.2003
prrr... brzdim, jen ty z Vlajkový...
Hatyodpovědět 

 prrrrrrrrrr20:51:50 03.09.2003
Haloo
na Sušky chodim už hezkejch pár let a dost ksichtíků už taky poznám. Mno, včetně autora článku. Jiří, víš něco o tom, že na písku se nesmí používat ten jemný prášek zanechávající stopy na skále? Nebo ten maglajz za nehtama je pudřík dívenky, se kterou zrovna chodíš ? No nevim, nevim, třeba ta Drábovna je síla, ale bejt strážcem, tak si nejdřív zametu na vlastnim dvorečku...

Džulie K.
Julie K.odpovědět 
 Rozlišujme21:02:57 03.09.2003
Nemotejme sem maglajz. Chodníčky sem, chodníčky tam. Kdo leze převis po žebříku, je chudák, ale je to jeho věc. Kdo sekne do skály, je prase na zabití. Bohužel, tady vám krajní nouze (§12 trestního zákona nepomůže), takže vražda není řešení. Že bych i doporučil jít do spolku s ďáblem (zelenými?).
Lawodgeodpovědět 
  Ano, rozlišujme21:19:00 03.09.2003
Ale motejme. Jestliže ranger Shane práší, může být pro lidi s nízkou rozlišovací schopností podobný výtečník jako ti, na které sám upozorňuje. Ale nechme jej promluvit: Jiří Sejno, používáš na písku magnézium?
Papoušodpovědět 
 To sem nepatřííí!!!!!22:45:33 03.09.2003
Je pravda, že Jirka leze s mágem, ale to sem přece nepatří!!!!! V těch cestách co leze to dělá snad každej. Tady jde vo to, že nám tu kurvjej skály nějaký němci!!! Držim palce a až je uvidim, zavolám benga...
Čau Honza
Honza S. Liberecodpovědět 
  hmmm...23:36:38 03.09.2003
...to jako český skály čechům, zkurvíme si je sami ? Cizinci raus ? Jak jsem z výše uvedeného pochopil, tak za ementál v Drábovně je odpovědný český podnikatel.
A pokud se panu Šejnovi práší při lezbě od pařátů, tak je ve vlastním zájmu horosvazu, aby takový člověk funkci strážce nadále nevykonával - bez ohledu na jeho bohulibý zápal ve věci obrany neposkvrněného horolezectví před rakovinou komerce :)))
Honza L.odpovědět 
   Polepšenej komouš09:47:55 04.09.2003
Podle níže uvedeného: prášilo. Zase jeden "polepšenej koumouš" co vykupuje hříchy mládí zvýšenou pílí a ostražitostí. Bůh nás ochraňuj!
Papoušodpovědět 
   Re: hmmm...12:43:43 04.09.2003
Prosim tě, co to plácáš? Buď rád že je někdo kdo na takovýhle přístup ke skalám upozorní a snaží se proti tomu něcopodniknout, ať práší čí nepráší. Mágo je škodlivý asi tak jako že padá jističovi no očí, ale proslanění 20 borců během hodiny jednou cestou je úplně něco jiného vo sekání nemluvě.
 jirousodpovědět 
    Re: hmmm...13:18:16 04.09.2003
Ono tolik nejde o to, jestli mágo padá do někomu do očí nebo ne. Jiří Šejna se stal z vlastní iniciativy strážcem ochrany přírody, který je povinen znát a především dodržovat zákony a jiný závazný pravidla. A lýzt s mágem ho tohle léto vidělo hodně lidí. Takže kozel zahradníkem, že. Nehájim samozřejmě vůbec vysekaný stupy ve skále.
Jinak to, jak Jirka zcela samozřejmě zužuje ochranu přírody na boj proti komerci v lezení, spíš vypovídá o jeho ideologickém ledví, než o náhle objeveném ekologickém uvědomění. Pokud si myslíš, že kecám, pozorně si přečti jeho úvodní článek.
arlyodpovědět 
  Re: To sem nepatřííí!!!!!15:44:46 04.09.2003
Neni to tak dávno co jsem seděl u vedlejšího stolu v Sokolce na MS a poslouchal Sejnu jak říka že se ty devitky stejně bez maglajzu lizt nedaj a tak leze taky!!! Pak tomu vůbec nerozumim a dopručil bych panu Sejnovy navštěvu psychiatra!!!!
Petr Liberecodpovědět 

 Věcná připomínka21:29:40 03.09.2003
Milý "zasloužilý" ochránče
Už jsem za svůj krátký a pohnutý život viděl mnoho demagogie. Jsi na dobré cestě, ale máš se ještě hodně co učit. Je hezké, že ses probudil a zareagoval na "rakovinu" na skalách. Rád bych věděl, kdes byl, když byly tebou napadané instalace vytvářeny. Dosti osobních invektiv ;-)
Pro informaci PT čtenářů bych uvedl komentáře některých fotografií na pravou míru.
Schody a plošinky kolem Vlajkové vybudovala s povolením Odboru ochrany přírody OU Jablonec n. Nisou firma Taxus za účelem snížení zátěže a zabránění erozi v oblasti. Podobné stavby provedla tato firma i na dalších místech v Českém ráji (pokud si chceš udělat výlet s fotoaparátem, mohu dodat přesné lokality ;-)).
Instalace na Zadním Panteonu byly provedeny se souhlasem majitele pozemku (Lesy České republiky) v době, kdy území nespadalo do CHKO. Myslím, že podobných, někdy i mnohem "hrůznějších" žebříků a chodníků je po Českém ráji nespočet a nikdo se nad tím nepozastavuje. Ale ono se lépe naváží do agentur, než do správy CHKO, že?
Chyty vytesané do skály u Drábovny byly, pokud mě paměť neklame, vytvořeny v době, kdy se rovněž nejednalo o CHKO. Čili jak tu už kdosi poznamenal, dělat díry do skály v lese je možná nehezké, ale ne trestné. Fotografie přístřešku "pro zahraniční mládež" je pak úplně zavádějící a s agenturami má společného asi tolik co s ochránci CHKO. To se totiž málo ví, ale vybudovali si jej trampové a podle mých informací agentury takováto "vylepšení" Českého ráje cíleně likvidují.
K poznámce o zákonech: zákony České republiky jsou založeny na římském právu, jehož základním znakem je, že čin je posuzován v kontextu zákonů platných v době jeho spáchání. Pokud někdo leze na místa, kam mu to současné regule zakazují, měl by být sankcionován. Vytahovat ale v rámci argumentace činy z minulosti je vzhledem ke změnám rozsahu CHKO irelevantní.
Přeji Ti aby Tvůj ochranářský zápal vydržel a doporučuji jej zaměřit také na lezce používající magnezium v oblasti Suché skály a Panteon. Myslím že pro CHKO představují větší hrozbu, než skupinka adolecentů postávajících na zpevněném předskalí.
staryoselodpovědět 
 Re: Věcná připomínka14:13:54 04.09.2003
Věcné to bylo až na to MG na panťáku a hrozby pro přírodu od lezců ho tam používajících ve srovnání se skupikou adolescentů postávajících někde na předskalí.
Adolescenti totiž nepostávají, adolescenti se sápou vzhůru (na rybu), adolesceni řvou, adolescenti lezou v pohorách...
Adolescenti nejsou členy ČHS a tedy se na ně žádná vyjímka nevztahuje...
I když se CK a jejich klienti nepohybují přímo na území CHKO, provozují svou činnost na pozemcích a útvarech (skály, stromy,...), které někomu patří.
Využívat cizího vlastnictví bez souhlasu vlastníka ke své výdělečné činnosti je nejen nemravné, ale pravděpodobně i trestné...
Tomasodpovědět 
  Re: Věcná připomínka10:09:37 05.09.2003
Co to tady plácáš za nesmysly??? Mohl bys mi , prosím, naznačit KOMU patří skály na území CHKO???
Soukromé osobě???
Právníkodpovědět 
   Re: Věcná připomínka10:21:00 05.09.2003
Pozemky pod Panteonem jsou v soukromém vlastnictví a záleží na majitelích, jestli tam lezce strpí, či nikoli.
fyzická osobaodpovědět 
    Re: Věcná připomínka10:50:47 05.09.2003
Majitele pŕísluśných pozemků, na kterých skály leží, si lehce zjistíte na katastru nemovistostí, Překvapivě majitelem není ani CHKO ani ČHS. V případě Suchých skal to je obec Malá Skála, Skály Pantheonu leží na pozemcích nékolika soukromých majitelů a Lesů ČR.
Romanodpovědět 

 vstávají mi zbytky vlasů hrůzou21:36:49 03.09.2003
Vážení lezci,

je mi už dost přes padesát a tak trochu jsem celej život popolejzal ( nebojte, tohle nebude zpověď starce..). Obvykle u mně diskuze na LEZCI nevyvolávají potřebu odpovídat, vždycky se všechno přeci řešilo pod skálou. Jiná doba, jinej styl. Na tohle ovšem reagovat musim. Vážený pan novopečený strážce totíž celý problém tak trochu překrucuje, nebo chcete-li, prostě nechápe, co to ta ochrana přírody vůbec je. Suchý skály znám jak svý botky, tedy rozhodně jsem se tam pohyboval déle než pan Sejna. Podstatná část úpatí skal je v žalostnym stavu. Všichni to víme a všichni taky víme, že za to můžou hlavně lezci a turisti. Tedy lezci s průkazkou toho exkuzivního klubu, který prostě lezou ( tak jako já ) pro zábavu a jenom konstatujou, že to vypadá strašně, aniž by hejbli prstem. K Vlajkový. Co je sakra špatnýho na tom, že tam někdo udělal chodníky ? Jo, párkrát jsem tam tu "cestovku" viděl v akci a tleskání dětí mně taky rozčilovalo, na druhou stranu zas musim uznat, že Ti instruktoři to měli zvládnutý-nenechali je lozit všude možně a drželi je právě jen na těch chodnících a po sobě nenechali ani jeden papírek nebo plastovou lahev ( na rozdíl od mnoha jinejch mist, kde lozí ti s oprávněním )
Na Drábovně jsem nikdy nebyl, to údolíčko je fakt prasárna. Paňták je totéž co Vlajková, neprocházej se tam jen klienti těch cestovek, ale taky tisíce turistů.
Takže přátelé, může nás to s.., ale dívejme se na to jako normální lidi a přiznejme si, že skály prasíme hlavně MY, no a taky ty CESTOVKY a jedinym zcela spravedlivym řešenim by byl uplnej zakaz lezeni pro vsechny. A ty komerčáci z toho ještě těží prachy... sakra, ta skala nepozna, že jí ubližuje někdo, kdo to nedělá pro zábavu !
To si ale my LEZCI nikdy nepřipustíme a proto budem pořádat hony na cestovky, abysme aspoň trochu měli pocit, že pro ty skály něco děláme. Fuj, je mi z toho na blití,pane Sejno.
S úctou

Zdeněk / Jablonec
Zdeněkodpovědět 
 Re: vstávají mi zbytky vlasů hrůzou23:23:09 03.09.2003
Díky Zdeňku za pěkný a inteligentní příspěvek! Máš v mnohém pravdu, neboť kdo má oči otevřené tak to vidí stejně jako ty. Ještě jednou díky.
Vláďaodpovědět 
 Re: vstávají mi zbytky vlasů hrůzou23:19:25 06.09.2003
Díky za klidný příspěvek. Nové chodníčky na Vlajkové, ať si o nich "pan spravedlivý" myslí cokoli jsou nakonec dobré. Vůbec se nezlobím na někoho,kdo zpevní svahy na přístupu ke skalám, lepší než oraniště, které se zvolna změní v erozní rýhu.
A vůbec - dost se vyskytuju na Prachově a mnohem víc než lezci-dovolenkoví pokusníci mi vadí obyčejní turisti potácející se lesem kvůli špatně označeným trasám (konkrétně v Babinci).
sleepyodpovědět 
 Re: vstávají mi zbytky vlasů hrůzou22:23:29 07.09.2003
Co dodat snad jen děkuji....
Honza B.odpovědět 

 co si myslet?22:07:37 03.09.2003
Tak si to tu čtu a jde mi z toho hlava kolem... Každej píše, každej má svou pravdu a nevim co si myslet. Ňákej rok už lezu, nic, moc jen tak pro zábavu a pár lidí co dělaj pro cestovky taky znám. Že by to byli nějaký arogantní hovada, to se mi nezdá... Taky nevim, co je špatnýho na zpevňování míst, kam choděj turisti a lezci. Je to takhle všude - na Hrubici, na Prachově, v Českym Švýcarsku... Znamená to, že tam všude lezou cestovky? A slaňák je snad na každý skále, na kterou se leze, ne? Ale je fakt, že chyty by se do skály přidělávat neměly. Viděl jsem to i v Moravskym krasu a je to hnus...
Karel P.odpovědět 

 co si myslet?22:08:30 03.09.2003
Tak si to tu čtu a jde mi z toho hlava kolem... Každej píše, každej má svou pravdu a nevim co si myslet. Ňákej rok už lezu, nic, moc jen tak pro zábavu a pár lidí co dělaj pro cestovky taky znám. Že by to byli nějaký arogantní hovada, to se mi nezdá... Taky nevim, co je špatnýho na zpevňování míst, kam choděj turisti a lezci. Je to takhle všude - na Hrubici, na Prachově, v Českym Švýcarsku... Znamená to, že tam všude lezou cestovky? A slaňák je snad na každý skále, na kterou se leze, ne? Ale je fakt, že chyty by se do skály přidělávat neměly. Viděl jsem to i v Moravskym krasu a je to hnus...
Karel P.odpovědět 
 Co to je za blbost ???00:54:23 04.09.2003
Proboha přečtěte si ten příspěvek znova od začátku. Kromě pár sugestivních fotografií je to jenom pár blábolů vytržených z kontextu. Zírám na to, že na takovou kravinu je okamžitě tolik příspěvků.
PeSodpovědět 

 reakce08:09:47 04.09.2003
Ahoj všichni,
svoji představu o přístupu ke skalám jsem nastínil v mém článku. Že zrovna nekoresponduje s představou všech jsem čekal, ovšem vše má svou míru a tak výpady, o nějaké „cílené demagogii a jiné věcné informace“ v této diskusi, mě nutí napsat ještě dovětek a reakci. Můj článek nevzniknul někde v temném koutě, kde bych se sžíral závistí všem, kteří vymysleli tenhle způsob podnikání ani záští k někomu určitému. Je to jen pohled, úcta a přístup k přírodě a ke skalám, kde trávím většinu volného času. Právě tím, že je můj přístup založen na takto pozitivních hodnotách a se zpětnou vazbou  mých známých jsem napsal  článek a jsem přesvědčen, že to je nejlepší co jsem mohl udělat, když se mi něco nelíbilo. Pro někoho ubohý pohled, pro někoho možná ne, já si za ním však stojím.
Prosím berte článek pouze jako informativní, informace si ověřte, nejlépe přímo na místě.    O povolení vytvářet lávky a žebříky, které byly uděleny v minulosti jsem se nezajímal, ovšem pochybuji, že by bylo např. na vykácení stromů z masivu na Panteonu. Kdo však využívá  zařízení i teď a v tak masivní míře přeci nemůže říkat, že mu je někdy někdo povolil. TEĎ platí zákaz a všichni mají přístup k výjimce, kde je vše napsané (www.horosvaz.cz, CHKO apod.). Pro Julii  (asi ta „milá“ instruktorka z Discavery – jestli ne, tak se omlouvám) a všechny ostatní,  na Panteonu jsem přestal mágovat, ovšem mágo na prstech prostě zůstává, když se tam leze. Za podporu všem děkuji a bohužel už se do diskuze nezapojím, odjíždím do zahraničí.
Jiří Sejna
P.S. nedělám si iluze, že informace na znehodnocení tohoto článku a diskreditaci mé osoby budou dál přibývat, takže když jsem přestal mágovat, tak je to prostě pravda (samozřejmě i  jinde v CHKO taky nemáguju).
jiriodpovědět 
 Re: reakce08:52:34 04.09.2003
ad. PS: to ale ničíš skálu potem!!!
B.odpovědět 
 Re: reakce10:59:31 04.09.2003
Myslím, že je to jasný. Ty o koze, někdo jiný o voze. (Samozřejmě, že ty chodníčky a tesaný stupy budou asi právně v pořádku. Ale je to normální, takhle se chovat k přírodě?)
Kuba Turekodpovědět 
  Re: reakce11:28:51 04.09.2003
Kubo rozlišuj. Není nic špatnýho, na tom, když se zpevní přístupový cesty ke skále, nebo nástupy do cest. Sám určitě z vlastní zkušenosti víš, jak to na mnoha místech vypadá. A když si najdeš na webu horosvazu povolení lezení v Českém Ráji, dočteš se v bodě 7, že dokonce i ČHS má povinnost „provádět opravy a zpevňování přístupových a sestupových cest a zajišťovat je proti erozi, a to na základě dohody s majiteli pozemků a orgánem státní správy ochrany přírody“.
Jiná káva jsou ale madla vytesaný do skály. Když si pozorně prostuduješ Šejnovu „fotodokumentaci“, zjistíš, že tyhle sekaný stupy a chyty se vyskytujou pouze na Drábovně, kde ale pro změnu zase absentuje jakejkoliv pokus ochránit skály, nebo její okolí před devastací klienty. Tož tak.
arlyodpovědět 
   Re: reakce14:32:03 04.09.2003
Jak jsi si jistě dobře všimnul v mém předchozím příspěvku, neprezentoval jsem v něm svůj názor na žebříčky, chyty a slaňáky. Jen jsem chtěl upřesnit, o čem se vede diskuse. Šejna horlí pro neporušenou přírodu (to je legitimní názor) a někteří diskutéři pro zásahy do přírody, aby jí ochránili (to je také legitimní názor).
Kuba Turekodpovědět 

 videl bych to jinak12:57:10 04.09.2003
Ja bych netvrdil, ze jsou chodniky spatne. Chodniky a zebriky jsou tam proto, aby davy lezcu a turistu nezdupali predskali jako stado pakonu pri migraci v Serengeti. Je nas proste hodne, romantika to sice nepotesi, ale je to tak. Zbudovani chodnicku zpusobi mensi skodu nez kdyby to tam vsichni seslapali. Navic ten zebrik je odstranitelny ale eroze nikoli. Z tohoto duvodu vidim zebrik jako urcitou formu ochrany prirody. Samozrejme musi byt ta cesta zpevnena setrne a zpravidla se souhlasem CHKO, ktera na tu setrnost dohledne. Co je spatneho na slanovacim kruhu taky nevim. Je jasne ze je zbytecne tam mit slanaku vice ale podivejme se na to treba z pohledu sokola, ktery chce na skale zahnizdit: rozhodne mu vice vadi pritomnost lezce na skale nez zatluceny kus zeleza metr od hnizda, nebo nejaky zebrik pod skalou. Jinymi slovy my (vsichni!!!) rusime prirodu svoji pritomnosti v tak velkem poctu. Chovejme se proto pokud mozno nenapadne a nelezme tam kam nemame. To je vsechno co s tim muzeme delat, pokud uz lezt musime.
P.S. To sekani do skal je fakt prasarna, to je bez diskuze.
stipodpovědět 
 Re: videl bych to jinak17:04:56 04.09.2003
Hmm, tak debatujme prátelé, ochránci.Na skály a ostatní přírodu nedám dopustit, tak stavme chodníčky a žebříčky ať nám aspoń neco zustane, když už si všichni vozíme prdele v auťácích a pomalu ale jistě chcípene a všechno s námi.A ti poslední než natáhnou bačkory ty žebříky sundaj a příroda zustane zase jako před ťím. Bohužel jen ta neživá!Tak užívejme skal co to jde, jen do nich nerejme a nesekejme, do vytrínky patří jiné věci!Tak si posviťme na ty, kteří "sekají" a uznejmež ty kteří "chodníčkují".
Otázka: jde to dnes bez chodníčků?
Odpoveď: nejde,už nás tu po tý kouli neběhá 5 a půl!Tak chraňme ať si taky pěkně zalozí i generace s posledních! Jsem katastrofik?Hmm ani ne, jen se dívám kolem sebe!
Kudlaodpovědět 
 Vecna poznamka17:13:25 04.09.2003
Podobne chodniky jsou napr. ve Finsku vsude. Jiny material nez drevo se nepouziva. Chodniky na snimcich vypadaji velmi dobre a vkusne.
Toto reseni povazuji to za daleko lepsi a citlivejsi vuci prirode, nez cekani na to, az eroze pudy a boty turistu obnazi koreny oklnich stromu a misto chodniku vytvori koryta.
To same, podle meho, plati i vuci mekkemu piskovci.
Petrodpovědět 
 Re: videl bych to jinak17:43:30 04.09.2003
Ja taky moc nechapu, proc tu nekteri mdlite nad chodnicky. Lepsi kdyz pruvody (pruvody lezcu i chodcu, pruvody, ktere tam chodit budou at se to komu libi nebo ne) hamtaji po chodnickach, nez kdyz hamtaji primo po pude, korenech, kamenech, rostlinach, brabeneccich, a tyto tim svym hamtanim narusuji az nici/hubi, oooo eroze vitej k nam, ze.
To socharske umeni, to je ovsem jina vec, tam mam taky, ac krehka zena, chut urazit pachateli pazoury a pak mu jimi (temi pazoury, urazenymi) natrhnout prdel.
Petruskaodpovědět 

 Vázení lezci,19:23:19 04.09.2003
Ahojda Jirko,článek je to celkem pěkný,fotky taky.Jen bych neprudila zase tolik proti těm žebříkům atd.Susky se celé sypou a když vezmeš kolik lidi tam courá každý den,tak by to tam vypadalo jestě hůř.Na Slovensku to řeší železem,rošty,žebříky atd.Cesty ted začali zpevňovat i v Krkonoších,vypadá to hnusně,ale účel to plní,zabránilo se aspoň z části erozím...Jinak uznavam,že zbytek je dost hnus,hlavně ty sekane chyty a všudypřítomný bordel.Zdar Petra N
Petra Nodpovědět 

 Jak je to s Vlajkovou a Panťákem10:46:52 05.09.2003
Považuji za potřebné se vyjádřit k protierozním a ochranným instalacím na Vlajkové věži a na zmiňované skále na Panteonu, které pan Jiří Sejna tak emocionálně kritizuje („rakovina, na skalách, hrůza“) protože naše agentura byla jejich iniciátorem, spoluatorem nebo investorem. Hned v úvodu musím zdůraznit, že nemáme NIC SPOLEČNÉHO s Drábovnou a náš postoj k tomu, co ukazují fotografie, je naprosto stejný jako názor většiny účastníků diskuze.  Proto tedy  – neházejte nás, prosím, do jednoho pytle. Myslím, že rozdíl mezi Panťákem a Vlajkovou na jedné straně a Drábovnou na strané druhé je patrný i z „usvědčujících“ fotografií pana Sejny...

Protierozní opatření, která jsme  v minulosti u obou skal provedli buď vlastními silami, nebo jsem jejich vybudování zadali specializované firmě (a uhradili za ně nemalou částku), nevznikla jako náš rozmar či svévole, jejich instalace byla podmínkou orgánů ochrany přírody a majitelů lesních pozemků, která vznikla v době když jsme žádali o souhlas s naší činností.  Nic z toho tedy nevzniklo bez jejich souhlasu, ochranářům jsme zasílali detailní plány prováděných opatření. Pan Sejna nevyvinul nejmenší snahu si z toho cokoliv zjistit nebo ověřit.

Současná podoba protierozních a ochranných opatření je výsledkem hledání optimálního řešení a  diskuzí mezi majiteli pozemků, ochranářskou veřejností (zejména Referáty ŽP okresních úřadů), aktivními horolezci (členy ČHS) a námi. Jsme přesvědčeni, že provedená protierozní opatření jsou prakticky jedinou možností jak zajistit  ochranu pat skal  a jejich okolí při současné  vysoké zátěži vyvolané horolezeckou činností,  přičemž z hlediska ochrany přírody je ZCELA lhostejné, zda je tato zátěž působena aktivními horolezci z ČHS, či skupinami mládeže.

Princip námi prováděných úprav  spočívá vždy v soustředění  všech lezců (členů i nečlenů ČHS bez výjimky) na relativně velmi malou plochu, nezbytně nutnou k provozování horolezecké činnosti, a  zpevnění této plochy i přístupových chodníků přírodním materiálem (povaly, protierozní zábrany či žebříky), a dále v zabránění vstupu na ostatní plochy v okolí skal pomocí zábradlí či jinak. Tyto plochy – byly-li erodovány – jsou bodově osazovány rostlinami z blízkého okolí. Při úpravách  se používají výhradně přírodní materiály, není  poškozována skála a není měněna konfigurace terénu. Nejedná se tak o nevratné zásahy do přírodního prostředí. Běžnou údržby provádíme  v pravidelných intervalech. Po pětiletých zkušenostech lze - na základě fotografické dokumentace - prokázat, že tento princip ochrany pat skal je funkční a účinný. Eroze je zanedbatelná, či neměřitelná, lesní plochy spontánně zmlazují. Pro zajímavost: Majitelem Suchých Skal je obec Malá Skála. Po nekonečných debatách v tisku se pan starosta sebral a šel si Sušky osobně celé projít. Potvrdil nám pak, že v důsledku našich opatření je oblast Vlajkové nejen bez eroze, ale že je to i jediná nezdevastovaná část skal. 

Uvědomujeme si ale přirozeně,  že protierozní opatření představují v přírodě cizorodý prvek – stejně tak jako každý výtvor člověka. Ovšem jedinou alternativou k těmto opatřením je dle našeho soudu úplný zákaz horolezecké činnosti v CHKO Český Ráj. O tom, jaké jsou důsledky vysoké intenzity horolezecké činnosti bez takto provedených protierozních a ochranných opatření, svědčí rozsáhlé, zdevastované plochy  v patách skal na Hruboskalsku, Maloskalsku a jinde  - všichni to známe. Kritický názor pana Sejny  k našim protierozním opatřením, je značně zpochybněn  bodem 7  Rozhodnutí SCHKO č.j. 2003 / 167 / 530  ze dne 15. května 2003,  kde je ČHS ukládána  povinnost provádět opravy a  zpevňování  přístupových  a sestupových cest a zajišťovat je proti erozi, a to na základě dohody s majiteli pozemků a orgánem státní správy ochrany přírody. Tedy přesně to, co naše agentura na vybraných lokalitách již deset let provádí. 

Na závěr bychom chtěli tímto veřejně pana Sejnu pozvat na ekologickou brigádu, která se uskuteční o víkendu koncem října. Letos se (už pošesté) se sejde asi padesátka instruktorů, průvodců a zaměstnanců naší  agentury na Malé Skále a budeme tři dny čistit jeskyně na Klokočkách od odpadků, likvidovat černé skládky, opravovat erodované turistické značky a TAKÉ opravovat protierozní opatření v patách skal. Pan Sejna by tak mohl všem prokázat, že jeho ochranářská činnost nemá pouze policajtsko-denunciační rozměr.
Discovery: Roman, Jana, Lucka, Štěpán, Davidodpovědět 

 Klídek mistři13:31:29 05.09.2003
Konečně se v diskuzi přešlo od osobního osočování k rozumnější argumentaci. Každej asi chápe, že je rozdíl mezi budováním protierozních zábran na Suškách a na Panťáku (lidí - a nejen z cestovek - se tam pohybuje jeko much) a huntováním skalek na Drábovně. Tam jen někdo namlátil slaňáky, vytesal madla a zdupal údolí - jinak nic. Výsledek by měl být : na Drábovně areál určitě zrušit a stopy pokuď to půjde zahladit (jestliže někdo chce bustřit teambuilding, tak ať se staví za Gustou v Čertoryjích - tam jsou na to za mírný poplatek vybavený - přelaňování z okrajovky na druhou je blbost a pravidla to zakazujou - ničí se tím skála). Na Suškách a Panťáku nejprve vyvolat diskuzi a poprat se až bude jednoznačný stanovisko (správce skal, CHKO atd.). Je schizofrení nejdřív jim dovolit budovat lávky a pak jim zakázat činnost, kvůli který to tam budujou.
Je smutný, že placený zaměstnanci ČHS o areálu na Drábovně už léta vědí, ale dělají h....
PS. První pozitivní výsledek téhle bouře ve sklenici vody je, že Sejna už leze bez maglajzu. Třeba mu to vydží nadosmrti.
Pigisodpovědět 
 Narovinu20:13:48 07.09.2003
Milí lezci,
náhodou jsem členkou HO Ceský Ráj a taky pracuju pro Discovery. Pokud vim, tak z naseho oddilu, ktery je nejvetsi v republice se k tomuto clanku vyjadrili predemnou tak dva lide, zatimco na lezci se debatuje temer stale. Vsichni vime, ze cestovek je v Ceskem raji vic a koho to zere, tak at se na nas prijde podivat jak to delame a pak si to srovna treba s normalnim skolnim vyletem... aspon je nevodime do skalaku, ale zustavame na tvrdym pisku. Snad je lepsi, aby si sem cizinci jezdili uzivat do prirody, nez nam cpali hromady penez do vystavby tovaren na uzemi Ceskeho Raje.
Termitkaodpovědět 
 Re: Klídek mistři11:39:27 08.09.2003
Jednak by mně docela zajímalo jaký je podle Tebe vztah ČHS k Drábovně.

Dále by mně zajímalo co by měli "placení lidé z ČHS" dělat. Máš asi na mysli placeného správce Sušek Kuska a placeného Hejtmánka - nějak mu neumím pojmenovat funkci - prostě toho, kdo zajišťuje vydávání vyjímek.

Fakt si neumím představit co by tito lidé měli dělat. Vartovat tam a provinilce hnát sukovicí?

Nehledě na to, že platí to co jsem napsal někdy dříve. Drábovna byla do loňského rozšíření CHKO prostě "šutrem v lese" bez žádné ochrany. Jestli má někdo jinou informaci, tak sem s ní.

Z morálního hlediska je jistě takové konání odsouzeníhodné, ale z hlediska právního velmi těžko postižitelné.
Martin Mellanodpovědět 

 Troska do mlyna19:34:23 05.09.2003
No musim rici ze normalne na diskuze a osocovani na lezci nic nepise, ale tohle se me astecne dotyka a tak bych k tomu take rad neco pridal. Lezu, jsem clenem CHS a obcas pracuju pro jednu cestovni kancelar v Ceskem Raji. To jen tak na uvod co a jak. Delam tam uz asi 6 let a tak jsem mohl sledovat cely vyvoj na Suskach a dalsich lokalitach. Ano je moralni otazkou zda je dobre vozit deti a lozit s nima po skalach, ale veskere tyto aktivity byly PREDTIM nez bylo rozsireno CHKO konzultovany s urady, ochranari a ministerstvem. To se tedy take tyka protierosnich opatreni na Vlajkove. Nechci upirat samozvanemu dobrovolnemu strazci ochrany prirody panu Sejnovi do nedavne doby lezouci na pisko s magneziem jeho nazor, ale drive nez napise takovyto clanek bylo by lepsi aby si zjistil trosku podrobnejsi rozbor situace. Jako zacatek napr. kdo kde s kym leze a co a jak bylo kym vybudovano a kdo to schvalil. Tim by se napr. dozvedel ze Lezeni a zverstva co jsou na Drabovne nemaji takrka nic spolecneho s veci co se delaji na Suskach a okoli - snad jen to ze jsou to piskovce v Ceskem raji. Tak snad se v brzke budoucnosti vse vyresi a skaly nam zustanou vsem. Hore zdar Kuba
Kubaodpovědět 

 nezucastnuji se....odjizdim20:50:05 05.09.2003
Jen me pobavil posledni prispevek pana Jiriho,prijde mi vtipny,ze dale se uz nemuze zucastit,protoze odjizdi do zahranici a dalsi,ze se vsem vzpovida,ze opravdu nepouziva maglajz,dyt je to nesmysl!
Petuleodpovědět 

 Nepripadne Vam to hloupe?09:27:32 08.09.2003
Mili"Pane ochranari"Sejno.
Podle meho nazoru byste si co se tyce Drabovny  nejdrive overte, kdo zde provozuje co a kdo tam co spachal.
Jelikoz jsem take instruktorem vami napadane agentury ledacos otom vim a muzu dat ruku do ohne ze s timto nema nic spolecneho.
Pro vasi informaci si muzete precist celou diskuzi a krom jineho tam najdete i jmeno pravdepodobneho
pachatele"sochare".K ostatnimu uz bylo receno asi vse.
Pouze bych se chtel pozastavit nad vasi suverenitou.To ze magujete v Raji je vsem znamo.
Vy tim porusujete pravidla organizace jejiz jste clenem.A pote se hajite ze uz jste prestal??
To mate jako Vam kdyby opily policista ve sluzbe,popijejici ve svem sluzebnim aute pivo, sebral ridicak za to ze ridite pod vlivem alkoholu vy jste si
stezoval u jeho nadrizenych a on se pote dusoval ze uz nikdy za volantem chlastat nebude.
Takze byt Vami sypu si to Vase mago na hlavu a placku skovam hluboko do supliku a uz se s ni neukazuju!!!!!!
O ochranu prirody jde nam vsem I INSTRUKTORUM provozujicim komercni cinnost.
Co se tyce agrese jednoho z Vami napadenych, dejte ruku na srdce, vy jste se take nezachoval uplne nenasilne...
Abych to uzavrel, jelikoz to vypada ze to s ochranou prirody myslite opravdu vazne, budu se tesit na Vasi ucast na
kazdorocni uklidove brigade, na kterou jste byl zde v diskuzi pozvan.A nezapomente si rukavice az si budeme trast rukou at
nechytnete od nas tu rakovinu.Zdar na brigade...   
Honza B.odpovědět 

 Cetli jste tu vyjímku?12:06:21 08.09.2003
Ahoj vážení instruktoři komerčních společností provozující rádoby lezení na Suchých skalách. Je tu jedna skutečnost, která Vám neustále uniká. Lezení na Suškách bylo povoleno pouze pro sportovní účely a jakékoliv komerční aktivity spojené s lezením po skalách je zde zakázáno. Takže, i když se možná ochranáři nechovají tak jak by měly, nechodí oblečení tak jak by se nám to líbilo(což je jenom jejich věc), i tak mají pravdu v tom, že vy tam nemáte s tlupou uřvanejch Němčourů, nebo Holaňdanů vůbec co pohledávat. Uvědomte si, že možná jednou díky Vám lezení na  takový nádheře, jakými Sušky bezesporu jsou, správa CHKO zakáže a vyjímku už neudělí. Vám to je možná šumák, ale tomu zbytku ne. Tak buďte kapku soudní a zamyslete se nad tím, co tam provádíte. S pozdravem Jirka.
P.S. Rozhovor s jedním instruktorem na Vlajkový byl pěknej slovní hnůj, ale řekl jsem mu co si o nich myslím...




Jirka Vitamínodpovědět 
 Re: Cetli jste tu vyjímku?14:16:24 08.09.2003
Děkuji Ti Jirko za Tvůj názor. Skutečně mi není „šumák“, co se děje a co se bude dít se Suškama, a také věřím, že soudný jsem ve svém věku již dostatečně. Právě proto prohlašuji za naprosto směšný a účelový argument, že se budou někdy v budoucnu Sušky zavírat pro lezce z ČHS (nebo UIAA) z důvodu aktivit agentur, byť takový argument někdy slýchám. Všem lezcům – a i lidem z vedení CHKO – je přirozeně dobře známo, že agentury se pohybují na zanedbatelném zlomku Sušek: Vlajková totiž představuje jen 4 % průběhu skalního defilé Sušek a to navíc v okrajové poloze skal. Takže stav zbývajících 96 procent skal jim prostě nelze přišít na triko. Proto Jirko, buď kapku soudný zase ty a projdi si CELÉ Sušky od Baby až po Vlajkovou a První. Srovnávej a pokus se být nezaujatý.
To ale neznamená, že někdy někdo argument o „cestovkách“ zase nevytáhne. Chápu to prostě tak, že v argumentační bitvě horolezci vs. ochranáři budou obě strany používat ty nejrůznější „chvaty“. (Není to tak dávno, co se všude tvrdilo a psalo, že ochranáři holt budou muset Sušky zavřít kvůli okolním obcím, protože jim vadí činnost cestovek. Pokud si ale se starosty obcí sedneš a promluvíš si s nimi, zjistíš něco trochu jiného…)
To, že komerční aktivity nepatří na skály je argument z jiného soudku, a takový názor zastává i současné vedení CHKO. Vím a respektuji, že v lezecké komunitě budou vždy lidé, kterým bude vnášení komerce do horolezectví páchnout ďáblem. Nezměním je a respektuji to. Můžu jen trpělivé vysvětlovat, že z pohledu ochrany přírody není vůbec důležité, jestli má někdo lezení pro jiné jako svou obživu (a tedy to dělá „komerčně“), nebo jestli leze „sportovně“ (jak ty říkáš), ale že je rozhodující, jaké stopy na přírodě ta či ona činnost zanechává. A v tomhle ohledu máme čisté svědomí (viz výše uvedené příspěvky v této diskuzi).
Je také Tvé plné právo být lehounce xenofobní a nemít rád Němce nebo jiné cizince (Tvoje „tlupa uřvanejch Němčourů“ zní podobně lichotivě jako cesi –nekrast –nam-tady..). Nevím jak to mají jinde v agenturách, ale pokud některý z našich instruktorů třídu nezvládá a ona „řve“, řeší se to v první fázi důtkou a v dalších fázích pokutou a přerušením spolupráce. Ale to jsou opravdu jsou velmi řídké vyjímky.
Můžu Tě také ujistit, že naše agentura usiluje o udělení souhlasu k naší činnosti. Není to vůbec jednoduché, předsudky jsou skutečně nebetyčné. A stačí, když někdo dovede Drábovnu do dokumentovaného stavu, Jiří Sejna to nafotí a máme to zase o něco těžśí…
Ad rozhovor s jedním instruktorem na Vlajkové. Nevím pro koho ten člověk pracoval, ale pochopil jsem z Tvé poznámky, že z Tebe padal jakýsi „pěknej slovní hnůj“, když ses pokusil formulovat svoje stanovisko k problému. To je mi sice líto, ale diskutovat se dá určitě i racionálně :))))
Roman / Discoveryodpovědět 
  Re: Cetli jste tu vyjímku?16:36:08 08.09.2003
Kurva drát, "jen" 4 procenta Sušek? Tak to abych si rychle založil vlastní agenturu, abych se vešel mezi prvních 25 zájemců, abychom se vešli všichni najednou. Bez průkazu tam nemá nikdo co dělat (mimo svěř. instr.). Komerční "outdoorové adrenalinové" aktivity si dělejte mimo chráněná území, nebo by se nad nějakým opuštěným lomem malí Němčouři ofrňovali a když si zaplatí, poničí co budou chtít?
Docentodpovědět 
   Re: Cetli jste tu vyjímku?17:05:54 08.09.2003
Tak aby bylo všem jasno. V CELÉM CHKO ČR nesmí lézt NIKDO neregistrovaný v ČHS a podobných spolcích. Tedy ani "svěřenci instruktrora".
Kdyby se někdo vymlouval, že neví, tak zde je plné znění souhlasu:
http://www.horosvaz.cz/ochrana/view.phtml?id=560
Tam se kromě jiného píše, že
"Toto rozhodnutí platí individuálně pro členy Českého horolezeckého svazu a členy členských organizací U.I.A.A. (Union Internationale des Associations d’Alpinisme) s platným členstvím."
o instruktorech ani slovo. A není to překlep, je to přesně takto myšleno.
Martin Mellanodpovědět 
   Re: Cetli jste tu vyjímku?17:36:31 08.09.2003
teda né že by mi komerční aktivity ňák voněly, ale ty „docente“ buď chlastej a pak nepiš na net nebo přestaň chlastat a pak se tady zvěčňuj..
teddyodpovědět 
    Re: Cetli jste tu vyjímku?10:16:06 10.09.2003
A ty jsi kdo, "Teddy"?
Doc.odpovědět 
  Re: Cetli jste tu vyjímku?19:56:03 08.09.2003
Prosim te, co to placas? Precti si pravidla lezeni na pisku a lezeni vubec a zjistis, ze tve ovecky tam nemaji co delat, ale jo, kdyz si neumime udelat poradek mezi sebou...nicmene ja te odtamtud s velikou radosti vykopu at uz s pomoci uredni ci svepomoci...papa :)
rosta s.odpovědět 
  Re: Cetli jste tu vyjímku?08:52:24 09.09.2003
Myslím, že černého Petra máte opravdu VY ( cestovky ). I když se všemožně snažíte o zmírnění dopadu své činnosti na životní prostředí třeba i více než samotní horolezci s maglajzpytlíky na zadku a vybramem na lezečkách....
Logické by bylo nejprve si vyjednat potřebnou vyjímku či vylobovat generální povolení za určitých podmínek, pak dělat žebříky a protierozní zábrany a pak teprve vozit do oblasti turisty, ale to je běh na dlouhou trať a obejitím platných právních norem se dá vydělat jistě rychleji a lépe. Situace kdy CHKO jedná s někým kdo nemá na skalách co dělat o umístění žebříků, aby se ke skále klienti bezpečně a za minimálního poničení přírody dostaly mi přijde shizofrení....ty lidi tam prostě nemaj co dělat a to že se CHLO chová jak se chová je důkazem ukázky státního úřednického molocha......
Radimodpovědět 
   Re: Cetli jste tu vyjímku?12:02:36 09.09.2003
Jen upřesnění pojmů. Discovery píše, že aktivity měli dojednané s referátem ŽP bývalého okresního úřadu v době, kdy Sušky nespadaly do CHKO Český ráj (ještě loni). Jistá úřednická nerovnováha tu jistě je, nedokážu posoudit nakolik měl příslušná úřad pravomoc toto rozhodnout, když ČHS potřeboval výjimku udělenou ministerstvem, ale to stejně nevyřešíme.

Jen tu upozorňuji na právní (úřední) aspekty. Přestože si to mnozí neuvědomují, tak Sušky, Pantheon a o Drábovně ani nemluvím, ještě loni byli VNĚ CHKO Český ráj.
Martin Mellanodpovědět 
  Re: Cetli jste tu vyjímku?10:57:43 09.09.2003
Ještě jedna věc...koukal jsem na stránky agentury Dsicovery, kde nabízí i táboření v přírodě a přípravu jídla v přírodě ( byl-li můj translaiting naprosto správný ). A to samozřejmě v ČEském Ráji - sice jenom pro dobrovoníky.....to už si neumím představit vůbec.
Radim Bzuraodpovědět 
  Re: Cetli jste tu vyjímku?08:14:38 11.09.2003
I já tobě děkuji Romane za Tvůj názor i když mírně nesouhlasím s tím, že jsem mírně xenofobní, kdybych byl, nemohl bych pracovat v pohostinských službách, jen jsem pod Vlajkovou neviděl nikoho jiného než uřvané Němce a Holanďany. Romane z Discovery bylo by vhodné, kdyby ses pustil do čtení té vyjímky a začal se se svými kamarády instruktory chovat podle ní. Najděte si skálu mimo CHKO a i tam se k ní chovejte tak, aby si z vašeho počínání neodnesla nenapravitelné šrámy. Možná není zrovna nejlepší říkat Ti, jak se máte chovat, ale když to sami nepochopíte...Inu jak praví staré české přísloví Chytrému napověz, hloupého kopni...S pozdravem Julek Vitamín
P.S. Sice nejsem členem ČHS, ale snažím se ke skalám chovat nejlíp jak dokážu (tedy jako člověk a ne jako hulvát-záměrně jsem nepoužil slova prase, protože i to ví jak se ve volné přírodě chovat...
Julek Vitamínodpovědět 
 Re: Cetli jste tu vyjímku?00:28:44 09.09.2003
Nějak mi uniká, co jsou to "komerční aktivity" obzvláště vyskytuje-li se tento pojem VEDLE pojmu "sportovní lezení". Jako jiné, než "sportovní lezení" si teď narychlo dovedu představit jen lezení po stožárech VN při jejich natírání apod., kdy se štrachám někam nahoru, abych za to dostal balík. Jestli ale lezu s kamarádem (jsa oba členové ČHS) nebo s instruktorem cestovky (dtto oba členové ČHS), protože nemám schopného kamaráda, který mi cestu proleze a odjistí mě, v tom vůbec nevidím rozdíl.
Problém tedy určitě nestojí cestovky vs. "sportovní lezci", ale lidé, kteří dodržují pravidla a hovada, kteří je nedodržují. Obecný zákaz pak nic nevyřeší, protože i hovado si může klidně koupit členství v ČHS. Protože ne všichni lidé mají dostatečné morální zábrany a cit pro přírodu, chce to, stejně jako v jiných oblastech našeho života, aby stav nezávisel jen na jejich narušené morálce, ale aby někdo schopný a objektivní kontroloval dění na skalách a pod nimi a staral se o případné nápravy a postihy hříšníků a ty nejhorší odtud vyhazoval. Hodit ale a priori do jednoho pytle všechny lidičky, kteří přijedou s cestovkou do skal, je nespravedlivé. Sám jsem o minulém víkendu, mým prvním na skalách, musel až do Ádru. Tam jsem si teprve ověřil, že mě mimo ledu, který žeru, chytají i skály, hned napoprvé jsem prolezl i nějaké "sedmy", endorfinů až až ... A tak nějak mi ušlo, že bych vykonával "komerční aktivitu", ještě teď mě z ní bolí prsty a zbytek těla, skoro jako kdybych "sportovně lezl" ...
Vlastimil Bílek - "komerční turista", 11.5 let inspektor ČIŽP (teď už rok ne), NEHOVADO
vlastabilekodpovědět 
 Re: Cetli jste tu vyjímku?00:38:39 09.09.2003
Nějak mi uniká, co jsou to "komerční aktivity" obzvláště vyskytuje-li se tento pojem VEDLE pojmu "sportovní lezení". Jako jiné, než "sportovní lezení" si teď narychlo dovedu představit jen lezení po stožárech VN při jejich natírání apod., kdy se štrachám někam nahoru, abych za to dostal balík. Jestli ale lezu s kamarádem (jsa oba členové ČHS) nebo s instruktorem cestovky (dtto oba členové ČHS), protože nemám schopného kamaráda, který mi cestu proleze a odjistí mě, v tom vůbec nevidím rozdíl.
Problém tedy určitě nestojí cestovky vs. "sportovní lezci", ale lidé, kteří dodržují pravidla a hovada, kteří je nedodržují. Obecný zákaz pak nic nevyřeší, protože i hovado si může klidně koupit členství v ČHS. Protože ne všichni lidé mají dostatečné morální zábrany a cit pro přírodu, chce to, stejně jako v jiných oblastech našeho života, aby stav nezávisel jen na jejich narušené morálce, ale aby někdo schopný a objektivní kontroloval dění na skalách a pod nimi a staral se o případné nápravy a postihy hříšníků a ty nejhorší odtud vyhazoval. Hodit ale a priori do jednoho pytle všechny lidičky, kteří přijedou s cestovkou do skal, je nespravedlivé. Sám jsem o minulém víkendu, mým prvním na skalách, musel až do Ádru. Tam jsem si teprve ověřil, že mě mimo ledu, který žeru, chytají i skály, hned napoprvé jsem prolezl i nějaké "sedmy", endorfinů až až ... A tak nějak mi ušlo, že bych vykonával "komerční aktivitu", ještě teď mě z ní bolí prsty a zbytek těla, skoro jako kdybych "sportovně lezl" ...
Vlastimil Bílek - "komerční turista", 11.5 let inspektor ČIŽP (teď už rok ne), NEHOVADO
vlastabilekodpovědět 

 reakce 207:50:32 09.09.2003
Vážení lezci,
ještě jednou (a naposledy) se zapojím do diskuse, ovšem ne kvůli tomu, abych obhajoval svůj postoj, ale proto abych se vyjádřil k některým komentářům a informacích, které tu o mně byly napsány. Co ještě jednou zdůrazním je fakt, že si mohou všichni  informace o situaci v CHKO ověřit, ba je přímo vyzývám, aby to udělali a zjistili si, že kampaň, která je v této diskusi od cestovek,  je vedena přesně podle postupu, který je obsažen na konci mého článku. Samozřejmě jen ty co to zajímá, ostatním přeji krásné lezení na skalách.
Opravdu jsem byl v zahraničí a zdařila se nám východní stěna na Fleischbank ve Wilder Kaiseru (O.S.). Krásná, ovšem místy oklouzaná cesta s kvalitními štandy a čtyřmi traverzy! 18. délek a přibližně 600 metrů lezení až na vrchol. Všem vřele doporučuji.
Incident s Martinem D. a cestovní agenturou je popsán v oficiální zprávě na CHKO. Co jsem tam nezmínil je to, že jsem na sobě neměl tepláky od „Vietnamců“, ale repre tepláky nejmenované firmy, za jejíchž cenu by si pan M. mohl koupit desatery u zmiňovaných obchodníků. Otevřeně se zde také hlásím k heterosexuální orientaci (doufám, že jsem moc fanoušků nezklamal) a na své IQ bych si vsadil (na základě testů), takže označení „primitiv“ k mé osobě není správné, doporučil bych „ubožák“, to může být označení kohokoliv kýmkoli.
Vše je pro mě velká zkušenost. Po studování praktik jednotlivých totalitních režimů minulosti (na které se tady dost lidí odkazuje, asi protože je zažili a já je mám naštěstí možnost jen poznávat) musím zhodnotit, že první dojem, který jsem měl z jednání cestovních kanceláří a jejich instruktorů se mi potvrdil a můžu jim zatleskat, inspirovali se dobře. Analýza toho, co tady za týden předvedli a co provádí na skalách, je příliš složitá, ale  jeden z jejich hlavních záměrů je udělat z jejich „narušitele“ ještě většího než jsou oni. Tolik lží o sobě, skalách a jiných věcech jsem neslyšel za celý život. Je mi jasné, že jsem odkryl pěkné bahno a bahno zrovna není moc estetická záležitost….
Doufám, že většina se do diskuse nezapojila a místo produkce lží, útoků a popisování svých „dobročinných aktivit“ (skoro mi kanula slza z oka) ve svém volném čase, si důkladně přečetla můj článek a informovala se na patřičných místech, a pak se podle toho zachová  i na skalách.
Přeji pěkný zbytek podzimní lezecké sezony, nerušený těmi dobráky a pomocníky z cestovek s jejich davem 30 zahraničních klientů v CHKO Český ráj.
Jiří Sejna
Jiříodpovědět 

 Pekna cesta11:35:23 09.09.2003
Ahoj Jiri, diky za doporuceni pekne cesty, ta vzdy potesi. Ale zpet k diskusi, neco si zacal a pokud z toho ted hodlas vycouvat - t.j. prestat se vyjadrovat k vecem co si sam napsal a nekdo jiny okomentoval tak to podle me neni spravne. Musel si tusit ze rozpoutas ohnivou debatu tak vydrz a zkus hajit sve nazory. Uz jsem se k tvemu clanku jedou vyjadril a o tematu neco vim tak by me zajimaly detaily tohoto tveho posledniho vyroku : "Tolik lží o sobě, skalách a jiných věcech jsem neslyšel za celý život. Je mi jasné, že jsem odkryl pěkné bahno a bahno zrovna není moc estetická záležitost…." co tim mas presne na mysli? je velice jednoduch podat obvineni, stiznost nebo jak to chces zvat ale uz o hodne horsi je si to obhajit. Tak zkus prerusit sve mlceni a vysvetluj, presvedcuj...
Kubaodpovědět 
 Re: Pekna cesta12:18:04 09.09.2003
Ahoj,lezce nenavstevuju pravidelne, proto opravdu ziram, jak se nad clankem, ktery prinesl docela zajimave informace rozpoutala osocovaci a mnohdy vulgarni bitva.
Ja osobne mam na vec jasny nazor, spravni organy by mely vyclenit nejakou lokalitu (napr. stary lom, utvar mimo CHKO), kde se muze postavit lavek, skluzavek, zebriku,...,aby zde vyskoleni instruktori (kolik jich asi je vyskolenych!!!!), provozovat svou radne registrovanou zivnost a zprostredkovavat Nemcum, Cechom ci Cinanum zazitkove aktivity (to snad v dobe EU nebudeme sakra resit). Kazdy ma nejake povolani, ale vse ma sva pravidla, vyjimka udelena zadna neni (overovala jsem), bez stavebniho povoleni si dum taky nepostavim, a ze bych sakra chtela.
Zustanme hlavne lidi a setreme si tu maticku zemi trosku.
iva p.odpovědět 

 ....12:55:18 09.09.2003
Já přeci z ničeho necouvám. Držím se pouze zásady, že s lidmi z cestovek se prostě diskutovat nedá, hlavně proto, že mají tak rozdílný pohled a tak morálně nepřijatelné argumenty (založené na lžích, agresivitě a urážkách). Na lživou kampaň jsem prostě reagovat musel. Veřejnost jsem informoval o problematice a o tom jak jí může řešit. Pokud by chtěl někdo něco vědět, rád mu odpovím; e-mail: makalu1@centrum.cz
jiří S.odpovědět 
 Re: ....17:44:23 09.09.2003
Jiříku, Jiříku, na tvém místě bych si ještě jednou pořádně přečetl celou diskusi, přefiltroval si z výše uvedených příspěvků to podstatné (uznávám, že osobní osočování a emocionální výjevy nejsou nijak plodné) a pak bych se začal červenat. Opravdu se mi zdá, že ty jsi ten, kdo nemá příliš velkou ochotu diskutovat o problému a hlavně poslouchat (v tomto případě číst) argumenty a to ať už protistrany, tak tobě zdřejmě bližších, členů ČHS (viz třeba Martin Mellan). Celkem to koresponduje s tím, jak přijímáš tváří v tvář názory se kterými nesouhlasíš... mám v živé paměti tvoji "hlášku": " Jedním uchem tam, druhým ven". Takhle se přeci debata mezi civilizovanými lidmi nevede. Myslím, že pokud by jsi byl alespoň trochu objektivní (o čemž začínám dost pochybovat) musel by si vzít v potaz argumenty, jimiž se brání "ti zlí kapitalisté" a v rámci tvých možností na ně reagovat. Bagatelizování dané věci není na místě. Jednou si něco rozpoutal, tak teď nemůžeš strkat hlavu do písku... a to i přesto, že by si radši trávil čas lezením, tak jako já a valná většina všech, co se do téhle diskuse zapojili. Doufám, že se ti můj příspěvek nezdál příliš "lživý a agresivní" a že na něj (rozumně a srozumitelně) zareaguješ. Díky
Honza Dudaodpovědět 
  Re: ....07:50:26 10.09.2003
Výzvu od pana Dudy nemůžu nechat bez odezvy. Hlavně po mém incidentu s nim, instruktory a 20 zahraničními klienty. Ano diskutovat jsem s nim rozhodne nechtěl, protože jeho argumenty o tom, že mají nasmlouvané klienty rok dopředu a proto musí porušovat výjimku, mě zrovna nenechávaly otevřeným k jeho dalším podmětným úvahám. Pak si na mě zavolal dva drsňáky (Martin Dědek – to je ten M., a Martin D. co má tak vybranou formu psaní příspěvků, a toho druhého všichni znají – bradka, delší černé vlasy) a po výhružkách inzultace (veřejného činitele) jsem na ně zavolal policii ČR. Když k vám takovej ranař přijde na 10 cm, řve na vás, že vás sejme, tak se vám rychle rozplývá představa o milých instruktorech, kteří ve svém volném čase brigádničí na skalách a o to víc vás pobaví jak v této diskusi o sobě vytvářejí obraz „dobrodinců“. Musím uznat, výzva pana Dudy mě uráží, stejně jako postoj Discavery a spol. Jestli si myslí, že když mají souhrnou zkoušku z psychologie a pedagogiky na VŠ a několik motivačních kurzů a kurzů , jak jednat s lidmi a budou svým jednáním manipulovat lidi, tak přinejmenším jsem první, kdo jim to nesežral....
Incident s panem Dudou je popsán v oficiální zprávě na CHKO (k nahlédnutí).
Jiří
Jiri _Sejnaodpovědět 
   Re: ....09:29:28 10.09.2003
Ahoj Jiri nevim jestli si poradne ctes co pises ale tve prispevky se nejakym zvlastnim zpusobem opakuji, porad dokola pises o tom ze Discovery, Martin a ten s bradkou - nevim co mas pod nazvem ranar ale oba kluky znam a jako ranari mi teda nepripadaji - kolem sebe siri to ze jsou dobrodinci a tak. Nevim v zadnem clanku jsem toho nenasel, je tam snaha a o nejakou reakci a nazor na nejakou situaci - rozsireni CHKO, popis byvale cinnosti a snaha o upraveni budoucnosti. Nemam diky bohu moc zkusenosti v jednani s ochranari - "verejnym cinitelem" ale to co obcas provadi "verejny cinitel" Mestska policie mi vetsinou staci, abych si o nich udelal obrazek... a o nich bohuzel spatny...
Kubaodpovědět 
   Re: Oficiální zpráva....11:03:13 10.09.2003
A nemohl bys Jirko ten oficiální zápis incidentu dát i sem. Rád bych si té věci udělal ucelený obrázek.Roman Wimmer.
Bobříkodpovědět 
   Reakce na Jiřího Sejnu12:33:47 10.09.2003
Nazdar Jiří. Předem mého příspěvku bych rád poznamenal, že mě psaní příspěvků příliš nebaví, proto jsem se dosud nezapojil do diskuze u jejíhož vzniku jsem nepřímo figuroval... Nicméně mám pocit, že se o mě otíráš natolik, že musím reagovat.
Rád bych poděkoval za kompliment ohledně mého psychologického vzdělání. Polichotilo mi to, avšak buď ujištěn, že jsem neabsolvoval jediný tebou popisovaný kurs. Za doby svého vysokoškolského studia jsem měl dokonce problém se zápočtem, kvůli špatné docházce... Pro vysvětlení našeho chování se nemusíš pouštět do žádných složitých analýz. Stačí, když si uděláš menší pokus s vosím hnízdem. Vem si klacík a začni do něj šťouchat... Taky na tebe nebudou milé a dobrosrdečné vosy, které ti jinak příliš nevadí. Myslím, že by to fungovalo i s medvědem...
Před časem jsem měl rozhovor s tvým kamarádem Jardou na Vlajkové, kdy mi rozčíleně sděloval svůj názor a byl velmi emotivní. Bavili jsme se asi půl hodiny a jsem si jist, že když se ho optáš, tak ti neřekne, že jsem byl agresivní a hrubý.
Nerad bych tímto příspěvkem budil dojem, že je to další rafinovaná finta cestovních agentur, jak ze sebe udělat ty hodný a z Jiřího Sejny toho zlého. Píšu to v posteli, zcela klidný s pokusem o racionální úvahu. To se mi ne vždy daří, když jsem pod skálou a přijde nějaký ochranář a začne před klientama legitimovat průvodce naší agentury. Já vím, že na to má právo a z jeho pohledu dělá správnou věc. Nicméně pro toho průvodce, jehož prací je starat se o příjemný pobyt klientů je to maření jeho práce. Nijak nečekám, že to příliš pochopíte, ale je to tak. Pak musí ochranář počítat s konfliktem a stresovou situací a i on se snažit příliš situaci nehrotit. Ne, když mu něco řikáte, tak s provokativním úsměvem říct : "Podívej, tímhle uchem to jde dovnitř a tímhle ven" a ukazovat si přitom na uši... Chápu, že se s námi pan Sejna nechce bavit, ale v tom případě si vybral špatného koníčka. Myslim, že stráž ochrany by měla být trochu komunikativní... Tím však neříkám, že jsem mu vyhrožoval nějakou formou fyzického útoku!!! Zápis na CHKO jsem ještě neviděl, ale nepochybuji, že jsi vše náležitě vylíčil...
K dřevěným chodníčkům se vyjadřovat nebudu, myslím, že už byly okomentovány dost. Nicméně bych chtěl ještě jednou poděkovat Jirkovi tentokrát za pěkné fotky těch u Strnadovy skály.
Omlouvám se za délku mého přízpěvku, ale nechtěl jsem to odfláknout...
S pozdravem Štěpán Heger
Štěpán Heger - ten s bradkouodpovědět 
    Re: Reakce na Jiřího Sejnu20:23:43 15.09.2003
Ahoj Štěpáne, kdyby jste se četli, pochopili a chovali se podle toho co si přečtete, pak se do žádnejch stresovejch situací nedostáváte. Je to pořád o to samým. Vyjímka pro lezení na Suškách byla přidělena pouze pro nekomerční aktivitity horolezců, což dle mého selského rozumu chápu tak, že rádoby outdoorové aktivity cestovek tam nemají co dělat. Máš vysokoškolské vzdělání a číst tě neučily? Nebo byste mohli zkusit se spolu s dalšími instruktry odbrzdit...
Julek Vitamínodpovědět 
   Reakce na Jiřího Sejnu12:39:49 10.09.2003
Nazdar Jiří. Předem mého příspěvku bych rád poznamenal, že mě psaní příspěvků příliš nebaví, proto jsem se dosud nezapojil do diskuze u jejíhož vzniku jsem nepřímo figuroval... Nicméně mám pocit, že se o mě otíráš natolik, že musím reagovat.
Rád bych poděkoval za kompliment ohledně mého psychologického vzdělání. Polichotilo mi to, avšak buď ujištěn, že jsem neabsolvoval jediný tebou popisovaný kurs. Za doby svého vysokoškolského studia jsem měl dokonce problém se zápočtem, kvůli špatné docházce... Pro vysvětlení našeho chování se nemusíš pouštět do žádných složitých analýz. Stačí, když si uděláš menší pokus s vosím hnízdem. Vem si klacík a začni do něj šťouchat... Taky na tebe nebudou milé a dobrosrdečné vosy, které ti jinak příliš nevadí. Myslím, že by to fungovalo i s medvědem...
Před časem jsem měl rozhovor s tvým kamarádem Jardou na Vlajkové, kdy mi rozčíleně sděloval svůj názor a byl velmi emotivní. Bavili jsme se asi půl hodiny a jsem si jist, že když se ho optáš, tak ti neřekne, že jsem byl agresivní a hrubý.
Nerad bych tímto příspěvkem budil dojem, že je to další rafinovaná finta cestovních agentur, jak ze sebe udělat ty hodný a z Jiřího Sejny toho zlého. Píšu to v posteli, zcela klidný s pokusem o racionální úvahu. To se mi ne vždy daří, když jsem pod skálou a přijde nějaký ochranář a začne před klientama legitimovat průvodce naší agentury. Já vím, že na to má právo a z jeho pohledu dělá správnou věc. Nicméně pro toho průvodce, jehož prací je starat se o příjemný pobyt klientů je to maření jeho práce. Nijak nečekám, že to příliš pochopíte, ale je to tak. Pak musí ochranář počítat s konfliktem a stresovou situací a i on se snažit příliš situaci nehrotit. Ne, když mu něco řikáte, tak s provokativním úsměvem říct : "Podívej, tímhle uchem to jde dovnitř a tímhle ven" a ukazovat si přitom na uši... Chápu, že se s námi pan Sejna nechce bavit, ale v tom případě si vybral špatného koníčka. Myslim, že stráž ochrany by měla být trochu komunikativní... Tím však neříkám, že jsem mu vyhrožoval nějakou formou fyzického útoku!!! Zápis na CHKO jsem ještě neviděl, ale nepochybuji, že jsi vše náležitě vylíčil...
K dřevěným chodníčkům se vyjadřovat nebudu, myslím, že už byly okomentovány dost. Nicméně bych chtěl ještě jednou poděkovat Jirkovi tentokrát za pěkné fotky těch u Strnadovy skály.
Omlouvám se za délku mého přízpěvku, ale nechtěl jsem to odfláknout...
S pozdravem Štěpán Heger
Štěpán Heger - ten s bradkouodpovědět 
    Re: Reakce na Jiřího Sejnu22:41:21 10.09.2003
No to se ti ta racionální úvaha moc nepovedla. Tvůj postoj, že ochranář legitimující průvodce (který v daném místě ze zákona nemá s klientama co dělat) "maří jeho práci" mi připadá jako argumentace opilého řidiče autobusu, který se rozčílí, když mu policajti nechají dejchnout do balonku, že zdržují jeho cestující.
ZdenekModpovědět 
    Re: Reakce na Jiřího Sejnu23:52:50 10.09.2003
hlupacku, kdy si konecne uvedomis, ze na tech skalach tvy klienti nemaji co delat? Az dostanes poradne pres drzku? A nebude uz pozde?
Bobrodpovědět 
    Hegře, Hegře, ty divochu14:27:30 11.09.2003
Pěkné přiznání. "...pak musí ochranář počítat s konfliktem a stresovou situací a i on se snažit příliš situaci nehrotit..." A co uděláš, až přijde bengo? Rozkřápneš mu tykev? No, jen tak dál. Aspoň bude mít ranger Shane méně práce.
Papoušodpovědět 
    Re: Reakce na Jiřího Sejnu14:49:46 11.09.2003
Štěpáne jsi mimo. Od okamžiku kdy jsou Sušky součástí CHKO tam se sými klienty nemáte co dělat. Vsadím se s tebou o co chceš, že to ty i všichni ostatní zaměstnanci cestovek moc dobře víte a prostě na to kašlete, protože jednomu člověku vždycky můžete dát přes hubu a víc jich za váma nikdy nepřišlo. Takže naopak - hrotit, volat policajty (na koních a vždycky ve dvou), pokud sami nemáte rozum, dokud si nevyjednáte potřebný souhlas se správou CHKO.
E.
Eňonodpovědět 
     Re: Reakce na Jiřího Sejnu15:32:34 11.09.2003
Milí pane zbojníku na suškách už nikdo asi dva měsíce neleze tak uklidni hormon.Ale jestli chceš můžeš narukovat domobranu a vyrazit tam mraknout a udělat tam nějakej happenig.Přeju hodně štěstí.Tak si něco ověř než prudíš vostatní..
Honzaodpovědět 
      Re: Reakce na Jiřího Sejnu18:17:16 11.09.2003
Předpokládám, že tvůj příspěvek měl vypadat spíš takthle:
"Milý pane zbojníku, na suškách už nikdo asi dva měsíce neleze tak uklidni hormon. Ale jestli chceš můžeš narukovat do domobrany a vyrazit tam hlídkovat a udělat tam nějakej happening. Přeju hodně štěstí. Tak si něco ověř, než zprudíš ostatní..."
Mno, a teď k věci: Jestli na suškách neleze nikdo, kdo tam nemá co dělat, je jedině dobře a celá tahle debata končí. Neprudím, odcházím ověřovat.
Zdarec,
Zbojník E.
Eňonodpovědět 
   Re: ....15:11:26 10.09.2003
...překrucuješ skutečnost, skoro bych se nebál říct, že lžeš... Ono je to zdřejmě jednodušší než přímo odpovědět na položenou otázku. Je mi tě opravdu líto. Končím svou snahu o legitimní diskusi, té se od tebe asi nikdy nedočkám...snad jedině kdyby se ti podařilo překročit hranice tvého černo-bílého světa. Pak ale velký pozor na ty černé...mohl by ses od nich umazat...a takovou špínu ti nepomůže zakrýt ani bílý prášek.
Honza Duda (ten špatnej)
odpovědět 
   Re: ....15:15:23 10.09.2003
...překrucuješ skutečnost, skoro bych se nebál říct, že lžeš... Ono je to zdřejmě jednodušší než přímo odpovědět na položenou otázku. Je mi tě opravdu líto. Končím svou snahu o legitimní diskusi, té se od tebe asi nikdy nedočkám...snad jedině kdyby se ti podařilo překročit hranice tvého černo-bílého světa. Pak ale velký pozor na ty černé...mohl by ses od nich umazat...a takovou špínu ti nepomůže zakrýt ani bílý prášek.
Honza Duda (ten špatnej)
odpovědět 
    Re: ....20:29:16 15.09.2003
Ale Honzo, tady je to vopravdu tak, jste jak natvrdlý, vono ukončit diskusi, když vetšina lidí to vidí správně a jen Ti co dělaj lotroviny si myslej že můžou téměř vše.
P.S. Najděte si už konečně nějakej pořádnej argument, zatím jen tápete
Julek Vitamínodpovědět 
  Honziku honziku12:42:30 11.09.2003
Az bude mit jakakoli cestovka vyjimku na provozovani sve cinnosti na Suskach od CHKO pak neni co resit a staci dohlizet na jeji plneni. Pokud vim tak zadne povoleni neni udeleno. Proc se rozcilujes?
loudisodpovědět 

 pozdrav Dudisovi23:26:30 09.09.2003
...mno, docela dobrý...hele Dudis, gdy zase pojedeme někam polítz...já sem byl teď zaměstnanej filtrováním informací...
...no a taky si myslim, že kecání a psaní bylo už dost a tak by se mohli všichni lezci probrat a kouknout se třeba sebe, jakpakto se ve skalách chovaj sami...třeba na to řvaní, chození zkatkama ke skalám, nechávání odpadků (jako třeba vajgly od cigár) atakdále atakdále....
...tak to by stačilo....jo a pěkný polezeníčko fšem co znám i neznám...
P.S.Dudis..docela dobrej model....
Vitaliodpovědět 

 Dotaz22:30:03 10.09.2003
Vazeny pane Sejno,
zajimala by me pouze jedina vec. Jestli se stejne aktivnim zpusobem, jako se snazite zamezit instruktorum Discovery v jejich cinnosti na Suskach, podilite na zamezeni stejne cinnosti na Drabovne? Troufam si rict, ze vsechny oblasti, na ktere jste poukazoval ve svem clanku znam osobne a musim rict, ze Drabovna je na tom zdaleka nejhure?

Blankaodpovědět 

 par poznamek01:37:59 11.09.2003
Byla tady pretrasana ochrana/neochrana Drabovny. V unoru 1997 byl vynosem c.1 Okresniho uradu v Jablonci n.N. vyhlasen prirodni park Maloskalsko (vcetne oblasti Drabovna) a to ve smyslu zneni zakona 114/1992 Sb. V casti tohoto zakona, konkretne v §3 pismenu b), se jako vyznamny krajinny prvek uvadi i prirozene skalni utvary, vychozy a odkryvy. Dale v tomto zakone je postulovano (§4 odstavec (2)), cituji: vyznamne krajinne prvky jsou chraneny pred poskozovanim a nicenim, konec citace.
Jestli me pamet neklame, tak se o skalni socharine pana Lejska a spol. na Male Skale zacalo mluvit v lete 1999.
Dale bych se rad zeptal pana Sejny jakozto zastupce CHKO Cesky Raj, jak se dale resi/resilo oznameni o incidentu panem Sejnou vyse zminovanem?
Diky za odpoved. tatka
tatkaodpovědět 
 Re: par poznamek08:21:27 11.09.2003
..on ma spis Jirka Sejna trochu potrebu si vyhonit svy ego, proto najednou tenhle cestve objevenej ochranarskej zapal. Sice ma ted asi z Dedouse trochu vitr, ale dela mu desne dobre ze se o nem pise.
Honza L.odpovědět 
 Re: par poznamek12:09:44 11.09.2003
Co vím, tak za Drábovnu bude nebo uz je udělena pokuta v řádu desítek tisíc korun, a s „instruktorem“, který nezaplatil blokovou pokutu na místě, bude vedeno řízení na CHKO.
Konkrétní dotazy budu rád zodpovídat na mém mailu: makalu1@centrum.cz
Jiří Sejnaodpovědět 

 Ze staré diskuze....14:08:04 11.09.2003
od Papouše

www.akordy.sk odhalují pro www.lezec.cz, kdo je Jiří Šejna:

Tam někde v dálce oheň kvet’, a tak jsem k němu jel, jen tak s chlapama posedět jsem zrovna tenkrát chtěl, ten stařík s tváří vrásčitou jak dubovej kmen, vyprávěl pověst letitou o střelci jménem Shane.
®: Byl to Shane, Jirka Shane.

Je v kraji klid, však bejval čas, kdy Reed tu s bandou vlád’, všem při tom jménu běhal mráz a nikdo nemoh’ spát, Reed zabíjel a všechno bral, všechno včetně žen, a strašlivě se začal smát, když slyšel jméno Shane.
®: Byl to Shane, Jirka Shane

Shane, to je zlý svědomí lumpů jako Reed, i když je člověk jako my, tak líp se umí bít, a pak nám pastor vyjevil, že měl dnes živej sen, a den nato se objevil střelec jménem Shane.
®: Byl to Shane, Jirka Shane

Měl tváře prachem šedivý a oči jako len, měl divný jméno mazlivý, on jmenoval se Shane, my všichni na něj koukali, co se bude dít, pak jména svý jsme říkali, a on dal koni pít.
®: Byl to Shane, Jirka Shane

Měl šaty z módy vyšlý snad, v tom se nevyznám, a unavenej na zem pad’ k žlutejm diviznám, a pak se zdvih’, řek’:"Už jsem fit," jen trochu přitom zív’, a řek’ nám, že jde vyčistit ten Augiášův chlív.
®: Byl to Shane, Jirka Shane

A v saloonu tou dobou Reed se svojí bandou byl, ten Reed by jistě přestal pít, kdyby vytušil, že dostane ho pistolník s očima jako len, štíhlej jako řeholník, muž toho jména Shane.
®: Byl to Shane, Jirka Shane

Shane bouchačku si spustil níž, než do saloonu vlez’, a my nad ním dělali kříž, vidím to jako dnes, a pak jsme jenom slyšeli šest poctivejch ran, a tím, že rány zazněly, zhas’ celej Reedův klan.
®: Byl to Shane, Jirka Shane

Shane vyšel ven, měl pevnej krok a řek’:"Je hotovo," však rudá krev mu barví bok, on měl v něm olovo, pak řek’, že je čas odejít, v očích měl chladnej cejn, a v saloonu byl mrtvej klid, on jmenoval se Shane.
®: Byl to Shane, Jirka Shane

Ten večer rosou zastudil a na kůži sed’ chlad, i já, ač jsem se nenudil, jsem řek’, že půjdu spát,
my dali jsme si po loku, stařík spí už svůj sen,
jen já mám jizvu na boku a mý jméno je Shane.
®: Byl to Shane, Jirka Shane
odpovědět 
 Re: Ze staré diskuze....15:00:43 11.09.2003
To byla jen taková legrácka. Věřim, že to ranger zkousnul, je to přeci tvrdej chlap. Hipijahéééj, hipijahóóóu, Papoušové táhnou tmóóóu.
Papoušodpovědět 
  Re: Ze staré diskuze....17:16:08 11.09.2003
:)))))
odpovědět 
  Re: Ze staré diskuze....17:18:48 11.09.2003
:)))))
odpovědět 
  Re: Ze staré diskuze....17:47:18 11.09.2003
Sakra, rozcházej se ti přízvuky s muzikou. Správně to musí být:
....Hipííjajoooouu, Papouši táhnou tmooooouúúúú.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Ze staré diskuze....18:16:52 11.09.2003
To je tym, že mam přyzvuk jag ňáké cyp. Asi pocházym zostrávske časti Zudet.
Papoušodpovědět 

 příroda především15:35:05 11.09.2003
Ač nejsem do vzniklého sporu mezi fanatickými ochránci a kořistnickými podnikateli přímo zapojen, nedá mi to, než se též vložit do diskuse. Myslím, že se v řadě zemí tzv. měkká turistika zásadně osvědčila při prosazování ochrany území jako celku (viz africké či nepálské parky, kde návštěvnost parku přispívá k jisté zainteresovanosti místního obyvatelstva na zachování přírodních krás skrze ekonomický přínos z turistiky – příměr, že fotografovaný hroch uživí více domorodců než hroch zastřelený a prodaný), tudíž bych regulované a přísně sledované komerční aktivity v CHKO považoval spíše za prospěšné než za škodlivé. Český ráj není oblastí panenské přírody na způsob sibiřských zapovedniků, a tudíž lezecké aktivity do oblasti patří, ba přímo vytvářejí svéráz krajiny. Z hlediska skal je jedno, leze-li člověk s průkazkou v kapse či člověk bez průkazky pod dohledem vyškoleného instruktora. Důležité je, jak se chová. Obávám se, že vytváření obskurních funkcí dobrovolných ochránců na způsob pomocníků VB věc ochrany přírody spíše diskredituje a odvádí pozornost od závažných problému, které oblast ohrožují, a o kterých vesměs rozhodují lidé s čistě ekonomickým viděním světa od svých psacích stolů aniž by se do lesa pod skálu někdy vydali. Chceme-li tedy bojovat za záchranu přírodního prostředí, zaměřme síly tím správným směrem vůči státní správě, špatné legislativě či nejrůznějším lobbystům a nevyvolávejme mezi sebou žabomyší spory kvůli pár cestám, na něž vloží za úplatu své neobratné pracky nějaký cizák. Protože pokud se v lese nechová jako prase, tak každá jeho návštěva upevňuje legitimitu a oprávněnost CHKO, neboť státu z něj plyne ekonomický užitek, což je argument, kterým se CHKO v dnešní kapitalistické době může bránit proti  investorům s nejvypečenějšími záměry.
karlosodpovědět 
 Re: příroda především17:08:08 11.09.2003
Carlosi, brilantní jako vždy. Kop khun krap.
Panko Bemkoodpovědět 
 Re: příroda především14:59:20 12.09.2003
Zlatá slova. Nelze než souhlasit.

Já vidím problémy především dva. Budu psát "cestovky", ale jsem si plně vědom, že paušalizuji a někteří se mohou cítit dotčeni a tak se jim omlouvám.

1) Cestovky aniž by někde na úředních místech Karlosem logicky popsané souvislosti prosazovaly a získaly legální povolení k činnosti, svoji činnost vykonávají naprosto partyzánsky a pravděpodoně kalkulují s faktem, že když je někdo vyhmátne každou desátou akci, tak se vyplatí zaplatit pokutu.
Každopadně se tento stav nemusí moc líbit lezcům, protože příslušné orgány při jednání o výjimce pro ČHS nahrnou všechny problémy do jednoho pytle.

2) Cestovky svoji činnost maskují výcvikem adeptů ČHS. To je myslím mnohem větším trnem v oku. To, že instruktor ČHS ve službách cestovky při případné kontrole prohlásí své klienty za výcvik adeptů lezení oddílu ČHS. Tím pochopitelně diskredituje celý systém vzdělávání ČHS a jeho důvěryhodnost v očích orgánů Ochrany přírody.
Však taky v posledně vydaném Souhlasu k lezení v CHKO Český ráj už "pro jistotu" neexistuje možnost výcviku neregistrovaných adeptů instruktorem.
Martin Mellanodpovědět 
  Re: příroda především15:22:41 12.09.2003
hmmm, az jsem na rozpacich, jestli jsem neudelal nekde logickou chybu, kdyz musim s Mellounem souhlasit :)))))))
je to pochopitelne presne tak, jak martin napsal.. nikdo, ani horosvaz, a ani agentury, si nepreje, aby byl hazenej do jednoho pytle s temi, s jejichz cinnosti sam nemuze souhlasit.
Romanodpovědět 
  Re: příroda především11:25:00 17.09.2003
Problém 2) ale není ani tak problém cestovek nebo ochrany přírody, ale problém těch konkrétních lidí a ČHS.
jkodpovědět 

 "podnikatelé"06:34:03 17.09.2003
Myslím, že jde o dobrý příspšvek. Jenom mám zato, že na místě chytíte vždycky jenom "koníky", co dělají pro verbež na vyšší úrovni. Ti jsou pěkně schováni mimo a působí svými "vlivnými styky".
Na ně je potřeba se zaměřit a srazit jim hřebínky přes ekologické iniciativy a třeba i přes platné zákony. (CHKO by měla podat trestní oznámení, myslím, že je to její povinnost).
A jinak, je opravdu potřeba je chytit při činu a okamžitě reagovat!
Honzaodpovědět 
 Re: "podnikatelé"14:35:08 19.09.2003
Ach jo, Ty to vidíš jednoduše!

Docela by mně zajímalo, jakého TRESTNÉHO činu by se asi měli dopustit. Přestože neznám přesné právní výklady, tak bych vsadil hodně na to, že maximální pákou, kterou CHKO má, je udělení pokuty. A to taky dělají.
Nezaplacení takové pokuty je pak vymáháno ve správním řízení.

Nehledě na to, že si troufnu odhadovat s kým by asi jakékoliv takové řízení bylo vedeno. Řekl bych, že s třiceti nezletilými Holanďany, protože to byli oni, kteří v CHKO konali to co konat neměli.

Ale trestní oznámení? Prober se. Jsme v Čechách.
mellounodpovědět 

 Máme podobný problém21:52:10 17.09.2003
Plně s Tebou soulasím,byl sem takové akce na Suškách svědkem za dešte,a hejno uřvanejch skopčáků v pohorách na,pod i ve Vlajkové.I když jak známo Sušky jsou tvrdé,u nich na písku by je jejich vlastní pěkně hnali a za euro nám pár inteligenů-instruktorů nadělá spousty problémů a škod.Něco podobného se děje i na Vysočiné,jedeš si pěkně o víkendu zalézt a ejhle nechytáš se,lano vedle lana a jeden instruktor-podnikatel si z Dátníku udělá živnost,tak ti nezbývá nic jiného než odejít či čekat a čekat.O tomto navrhuji otevřít diskusi hlavně na ČHS skály by neměly slouži k ponikatelským aktivitám.Chci dodat,že nemám nic proti Horoškolám se zodpovědným přístupem a trochou ohleduplnosti k ostatním lezcům.

                        Skalám zdar
Radekodpovědět 
 Re: Máme podobný problém08:20:59 18.09.2003
Kde je Dátník? To neznám.
Bídaodpovědět 
  Re: Máme podobný problém09:45:25 18.09.2003
hledej šmudlo... psal že na Vysočině, ne? takže bych si tipnul že dátník je asi drátník.
Pavelodpovědět 
   Re: Máme podobný problém10:00:05 18.09.2003
A co to je Vysočina?
Bídaodpovědět 
    Re: Máme podobný problém10:05:22 18.09.2003
Salám!
F. A. Mezeraodpovědět 
    Re: Máme podobný problém22:05:38 19.09.2003
Vysocina je takova vyvysenina, kterou maji zensky mezi nohama, ale dratnik jsem tam nenasel, to je dobre...
Rosta S.odpovědět 

 SABOTÁŽE NA VLAJKOVÉ20:22:03 20.09.2003
Dnes jsem se byl po delší době  podívat na Vlajkové věži na Suškách.  Někdo tady rozkopal hlinito-dřevěný stupeň pod žebříkem a  vyvalil – za použití značné fyzické síly  - protierozní zábranu pod  severní stěnkou Vlajkové, která měla chránit kořeny borovic před ošlapáním. Uvolněnou metr a půl dlouhou zábranu odhodil do stráně. Na druhé straně skály, dole pod převisem, někdo nesmyslně ukroutil rostoucí břízku a ponechal metr vysoký pahýl stromku. Nic z toho se nemohlo stát náhodou. Schody pod žebříkem jsme opravovali ještě vloni v říjnu a protierozní zábrana, byla zhotovená z odolné,  soustružené, hloubkově mořené kulatiny.
A protože naše agentura (a  ani agentura Vládi Nejedlýho a ani nikdo jinej) teď už pár měsíců na Vlajkovou nechodí, původcem musí být někdo „zvenku“.  Někdo komu hodně záleží na  tom, prostor Vlajkové vypadal  co nejvíc zdevastovaně.
VZKAZ „ANONYMNÍMU“ PŮVODCI: AŽ TĚ CHYTNEM, VYPRÁŠÍME TI KOŽICH. A NEPOMŮŽE TI, ANI KDYBYS NÁHODOU MĚL  KAPSÁCH  PADESÁT OCHRANÁŘSKEJCH  LEGITEK.
Romanodpovědět 

 Fata morgana?13:35:38 29.09.2003
Občas mi některé takto zdevastované skály připomínají scény z hrůzných snů, nočních můr, které se nám lezcům občas o skalách zdají. Bohužel tu nepomůže štípnout se do stehna nebo tváře, abychom se probudili. Je smutné, že se do skal dostanou takoví vandalové, kteří ničí tu krásu, kterou si jinak mohly užívat spolu s námi. Nikdy takového člověka nepochopím a ani pochopit nemůžu, skály pro mne vždy byly a jsou vzácnost, snažím se k ním chovat tak ohleduplně, jak to je jen možné. Samozřejmě jsem ale v takovýchto vecech také cholerik a nebude mi dělat potíže "rozbít každýmu debilovy, kterej nám skály ničí a dělá z nich prolejzačky, hubu". Jinak to už říct opravdu nejde, je to hrůza.
Dalasodpovědět 

 Foto dne:
Falkenstein
Über Den Drachenrücken, IXa
 Databáze cest:
Všechny cesty (179986)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Kronos 6a San Vito Lo Capo
Leda 5c+ San Vito Lo Capo
Orange Beauty 7c+ Osoje - Čikola
Ibubel 5c Osoje - Čikola
Naklofen 6a+ Osoje - Čikola
Nově komentované:
Devět Světů 8B+ Skály V Údolí Černé
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Nad Ohništěm C 5A Koryčanský Hřeben
Poslední Soud 6C Panský Les

 Nově v diskusi:
Stropy v ČR | Juraj Durifuk solo Himalaje | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: Bouldering Petrohrad | Re: foto dne vcera | Re: Turecko (Geyikbayiri) a půjčení auta | Re: foto dne vcera |

 Nové komentáře:
Re: nehorazne | Re: James | James | Re: smutná role JAMES | Re: vyvoj? | Re: uplakánci | Re: smutná role JAMES | Re: Stanovisko SHS James k neštěstí pod Langtang Lirung | Re: smutná role JAMES | průjem |

 Kde to vře:
Zkusíme to znova (165)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (62)
Video: Adam Ondra na jedné z nejvyšších umělých stěn na světě (21)
Trofeje z 1. lezecké stěnky Adama Ondry pro dětské závodníky (17)
Barbara Zangerl dala na flash cestu Freerider na El Capitana (15)
Křest knihy Perly východu (10)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (3)
Projekt Dandy Polmana „Velký Benátčan“ na YouTube (2)
Video: Will Bosi na bouldrech v Česku (2)
Jugal Base Camp Bouldering Guidebook (1)

 Nově v inzerci:
Cepíny SR Bandit | Directalpine Rebel 2.0 | Hledám děvče do skal | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Prodám balknu | Různé lezečky | Spací pytel | Prodám skialp boty | Boty Lowa Locarno GTX LO |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 640 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 558 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 494 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 499 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 435 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.