LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Když se tam udrží sníh, tak já taky.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
26. 10685
27.Duchoň 10637
28.Lachman 10620
Bouldry:
26.Klapal 9215
27. 9178
28.Břicháček 9156
Hory:
1.Groš 7855
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5678 lezců
1145431 cest
Nové přelezy:
Nemesis 8A
Feistus Re 7b+
Voldemort 8A
Zpěv Vánic 8A/8A+
Modliszka 7C
Enforico 7b+/7c
Out Of Thi 8A+
Devět Svět 8B+
Yggdrasil 7C+/8A
No Idea 7b

Stěny
FreeSolo - Lezecká stěna - Praha
Lezecká stěna Třináctka - Praha - Stodůlky
ZŠ Kladruby - Kladruby

Prodejny
Horolezecké vybavení - VK-SHOP.CZ - Plzeň
HUDYsport - Jihlava
HUDYsport - Jablonec nad Nisou

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Lavinovej balón

Balón nebo pípák?

Na http://www.avalancheball.com/index.htm je zajímavá pomůcka pro skialpinisty a ostatní osoby pohybující se v lavinézním terénu. Dost by mě zajímalo a jistě nejen mě. (proto sem a ne do diskuze, kde každý příspěvek brzo zapadne) zda je již dnes známo - "Kudy vede cesta?" Ergo, zda za pár let nikdo nebude mít pípák, ale bude se jezdit s balónem jak o pouti nebo zda balón je ono pověstné cimmermanovské vyfukování cigaretového kouře do vody a není nad pípák?

Fugas   [úpravy] 09:33 02.03.2004Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Nevim11:03:52 02.03.2004
Me to prijde jen jako lehce upravena lavinova snura. A za 6 tisic mi to v porovnani s chytristikou v pipaku prijde docela predrazene.
Manasodpovědět 
 Re: Nevim20:19:02 22.09.2005
hola a todos mis amigos yo soy de mexico ustedes
GABYodpovědět 

 Balón vs pípák11:59:50 02.03.2004
Víděl jsem to in-natura na ISPU v Mnichově vč doprovodného videa a celkem mě to uchvátilo. Zvláště když mí kámoši si pípáky nechtějí koupit a nevím kdo by mě v případě zasypání našel a vytáhnul. Je to malé jako ledvinka a v případě nebezpečí se to mechanicky ( nikoliv vzduchem) rozvine a mělo by to zůstat nahoře na laviništi. V případě planého poplachu, nebo štěstí je to za pět minut zase zabalené a připravené na použití. Moc se mi to líbilo. Autoři mi do očí garantovali 90% úspěšnost, že balón zůstane nahoře na lavině a tím i vidět. Hodně o tom přemýšlím viz neochotu mých kámošů vybavit se pípáky.
Alešodpovědět 
 Re: Balón vs pípák16:04:09 02.03.2004
Nejlépe obojí. Ale a) Na to, se podívat do zimních hor, vzhledem k tomu že impregnované montérky mít také prostě nejde, aby měl člověk od sta tisíc víc. A bejvalo to horolezení takový levný koníček... b) Chce to nosiče! Nebo raději dva! GPRS, pípák, balón, mobil... c) Nepovede to (nemyslím teď na zde virtuálně přítomné) k pocitu: jsem vybavenej, co se mi může stát!
Honza Pušodpovědět 

 Souhlas s manasem13:59:18 02.03.2004
Souhlas, za 6500 Kc je nesmysl kupovat velmi dobrou lavinovou snuru... kdyz pipak se da koupit za 6000 Kc, navic hmotnost skoro 1 kg.
"Autoři mi do očí garantovali 90% úspěšnost, že balón zůstane nahoře na lavině a tím i vidět." - nevim, nevim, meli k tomu hotovy i nejaky vyzkum (tj. v kolika lavinach se to uz uplatnilo nebo vyzkouselo)? Nejak jsem to na jejich strankach nenasel, zato tam je veta trochu vytrhnuta z kontextu: "After their transceiver field test ("Piepstest") in 1998, the IKAR stated:
(International Commission for Alpine Rescue)
„It is necessary to develop devices, enabling average non-expert users in the future to search even under stress or shock on their own and successfully for avalanche victims"."
Ve FAQ na tom odkazu take nic neni, jenom to, ze clovek s pipakem je vetsinou v soku a pomuze mu prave tento balonek :-)
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
 Pípák vs balón15:07:28 02.03.2004
Já netvrdím, že to je samospasitelné, ale představ si modelovou situaci.
Vyrazíte na tůru a jako naschvál vás zasype lavina. Ze čtyřech zůstanou pod lavinou dva. Máte pípáky a začnete hledat. Ten druhý má daleko menší šanci, že ho najdou živého. Když mi ale zůstane na povrchu byť malý kousek něčeho, co bude signalizovat, "tady někde jsem", mám o proti kamarádovi daleko větší šanci, že půjdete vykopat první mě. ( pípák nepípák, sorry kámo, měl jsi smůlu ). To samozřejmě za předpokladu, že to funguje tak, jak popisují. Viděl jsem to na ilustračním videu přímo na jejich stánku. Pravda, může to být podfuk, ale myslím si, že v tom případě by nevystavovali na seriózním ISPU. Fakt nevím. Jen jsem si tak uvědomil, že je třeba se něcím vybavit a mí kámoši nechtějí za pípák utrácet. Přece kvůli ním nezměním partu se kterou už jezdím výše zmiňované roky. Nebo jo? Jezdím převážně do Tater už asi tak 18 let a ještě jsem se s lavinou nepotkal (díky bohu) ale silně mě to znepokojuje a chtěl bych pro svou bezpečnost něco udělat. Na co je mi ovšem pípák, když ho ostatní nemají a případná záchrana může vrtulníkem dorazit tak počítám za hodinu? Tím alespoň zvýším šanci, že přežiju.
Alešodpovědět 
  Re: Pípák vs balón15:25:33 02.03.2004
Nemyslim si, ze ten druhy ma daleko mensi sanci, ze ho najdou ziveho... sance jsou srovnatelne. V popisovanem pripade mas uplnou pravdu... ale potom nechapu, jake to mas kamose, kdyz jezdite 18 let, to asi nebudou studenti, kteri obraceji kazdou stokorunu nez ji za neco utrati :-))) Proc za nej nechteji utracet? Jinak, s nejakou desetimetrovou snurou u toho balonku... stejne ji budes muset skoro celou vykopat a bude zalezet na aktualni situaci, zda ti na to bude stacit minuta, nebo to budes delat stejne dlouho, jak ti ostatni s pipakama vyhrabaji dva tri lidi...

Take ti muzu poslat pekne zpracovane video od lavinovych desticek RECCO, jak jsou uzasne a neprekonatelne. :-)))

Hodinu na vrtulnik myslis kde a kdy? Kdyz je krasne pocasi a nekdo ihned zavola mobilem (je-li tam signal)? :-)
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
   Re: Pípák vs balón15:41:34 02.03.2004
No právě. Neřeším, proč si kámoši nechtějí pořídit pípáky, řeším svou bezpečnost. Všechno je co když a jestli vůbec. Faktem je, že v reálu je to potom všechno trochu jiné. Kdysi jsme poctivě tahali lavinovky a sem tam to dělám ještě i dnes, když vidím, že je to kolem nejisté.
Je mi naprosto jasné, že všechny systémy mají nějaké chybu. Tenhle mě ovšem dostal svou jednoduchostí a nezávislosti na technice mých spolulyžařů. Nejsem závislý na tom, kolik pípáku a RECCO vyhledávačů je v okolí. Jsem jen závislý na tom, jestli můj pytlíček zůstane nahoře či ne. Potom se děj vůle boží, jestli ho někdo objeví a vykope mě. Znovu opakuji : " To co jsem viděl na videu, mě oslovilo svou jednoduchostí a nezávislosti na jakékoliv technice, stavu mysli okolních lyžařů a podobných jevů." Mám velkou šanci, že budu viděn a ne, že budu hledán. To je pro mě celkem důležité. Samozřejmě, než utratím 6000,- tak si to ještě proberu a seženu si další informace.
Alešodpovědět 
    Re: Pípák vs balón15:52:11 02.03.2004
:-))))) Recco detektor v Tatrach ani jeden... pipaky - vzhledem k velikosti Tater a povolenych skialpovych oblasti se tam urcite nejake najdou. :-)
Krasnych videi spachanych vyrobci vseho mozneho existuje obrovske mnozstvi...

ehm, a kde je EURO za 30 Kc? Pri cene balonku EUR 200 mi tech 600 nejak nevychazi...
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
    Re: Pípák vs balón15:59:57 02.03.2004
:-))))) Recco detektor v Tatrach ani jeden... pipaky - vzhledem k velikosti Tater a povolenych skialpovych oblasti se tam urcite nejake najdou. :-)
Krasnych videi spachanych vyrobci vseho mozneho existuje obrovske mnozstvi...

ehm, a kde je EURO za 30 Kc? Pri cene balonku EUR 200 mi tech 600 nejak nevychazi...
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
    Re: Pípák vs balón08:05:28 04.03.2004
Čau páni, nechci se moc plíst do vaší diskuze, ale otázka zda pořídit pípák nebo šňůru za 6900.- (Euro je za 33,-) mi přijde zcela absurdní. Kvalitní vyhledávač samozřejmě stojí o nějakou tu kačku víc, ale lokalizace je zcela přesná, navíc nechápu, kde berou výrobci balónu jistotu, že zůstane na povrchu, protože v lavině se děje takovejch věcí, že jejich zákonitosti nikdo není schopen přesně vymodelovat. Navíc zásadní věc - uvědomte si, že pokud je oběť 1,5 m pod sněhem, může její vyhrabání trvat třeba i 10 minut, kdy váha vykopaného sněhu může dosáhnout třeba i jedné tuny. To za předpokladu zcela přesného určení místa. Teď si vemte fakt, že jdete po šňůře - za jak dlouho se asi dokopete? A kolik tun při tom vykopete? Naděje na přežití při vykopání do 15 minut za předpokladu vytvoření vzduchové kapsy je až 90%, takže já osobně mám v téhle otázce jasno...
pospeczodpovědět 
    Re: Pípák vs balón08:08:39 04.03.2004
Čau páni, nechci se moc plíst do vaší diskuze, ale otázka zda pořídit pípák nebo šňůru za 6900.- (Euro je za 33,-) mi přijde zcela absurdní. Kvalitní vyhledávač samozřejmě stojí o nějakou tu kačku víc, ale lokalizace je zcela přesná, navíc nechápu, kde berou výrobci balónu jistotu, že zůstane na povrchu, protože v lavině se děje takovejch věcí, že jejich zákonitosti nikdo není schopen přesně vymodelovat. Navíc zásadní věc - uvědomte si, že pokud je oběť 1,5 m pod sněhem, může její vyhrabání trvat třeba i 10 minut, kdy váha vykopaného sněhu může dosáhnout třeba i jedné tuny. To za předpokladu zcela přesného určení místa. Teď si vemte fakt, že jdete po šňůře - za jak dlouho se asi dokopete? A kolik tun při tom vykopete? Naděje na přežití při vykopání do 15 minut za předpokladu vytvoření vzduchové kapsy je až 90%, takže já osobně mám v téhle otázce jasno...
pospeczodpovědět 
   Re: Pípák vs balón15:43:29 02.03.2004
Já osobně bych asi preferoval kombinaci obojího(pípák+lavinovej balón).Vyhledání balonu (pokud vše funguje jak má a je vidět)je dle mého soudu jasně rychlejší než hledání s pípákem. A šnůra vedoucí od balonu nás jistě nepochybně dovede k zasypané osobě. I když zde budeme muset šnůru asi pravděpodobně x - metrů opravdu vykopat.Nebo se naskýtá druhá možnost použít k přesnému a možná rychlejšímu dohledání zasypané osoby pípáku. Otázka je co je pro koho rychlejší....jít po šnůře či dohledat zasypaného pípákem. Pokud bude šnůra 2 metry pod sněhem jistě bych k dohledání zvolil pípák.
Honsičodpovědět 
   Re: Pípák vs balón15:43:48 02.03.2004
Já osobně bych asi preferoval kombinaci obojího(pípák+lavinovej balón).Vyhledání balonu (pokud vše funguje jak má a je vidět)je dle mého soudu jasně rychlejší než hledání s pípákem. A šnůra vedoucí od balonu nás jistě nepochybně dovede k zasypané osobě. I když zde budeme muset šnůru asi pravděpodobně x - metrů opravdu vykopat.Nebo se naskýtá druhá možnost použít k přesnému a možná rychlejšímu dohledání zasypané osoby pípáku. Otázka je co je pro koho rychlejší....jít po šnůře či dohledat zasypaného pípákem. Pokud bude šnůra 2 metry pod sněhem jistě bych k dohledání zvolil pípák.
Honsičodpovědět 
   Re: Pípák vs balón15:45:17 02.03.2004
Já osobně bych asi preferoval kombinaci obojího(pípák+lavinovej balón).Vyhledání balonu (pokud vše funguje jak má a je vidět)je dle mého soudu jasně rychlejší než hledání s pípákem. A šnůra vedoucí od balonu nás jistě nepochybně dovede k zasypané osobě. I když zde budeme muset šnůru asi pravděpodobně x - metrů opravdu vykopat.Nebo se naskýtá druhá možnost použít k přesnému a možná rychlejšímu dohledání zasypané osoby pípáku. Otázka je co je pro koho rychlejší....jít po šnůře či dohledat zasypaného pípákem. Pokud bude šnůra 2 metry pod sněhem jistě bych k dohledání zvolil pípák.
Honsičodpovědět 
   Re: Pípák vs balón16:02:35 02.03.2004
Já osobně bych asi preferoval kombinaci obojího(pípák+lavinovej balón).Vyhledání balonu (pokud vše funguje jak má a je vidět)je dle mého soudu jasně rychlejší než hledání s pípákem. A šnůra vedoucí od balonu nás jistě nepochybně dovede k zasypané osobě. I když zde budeme muset šnůru asi pravděpodobně x - metrů opravdu vykopat.Nebo se naskýtá druhá možnost použít k přesnému a možná rychlejšímu dohledání zasypané osoby pípáku. Otázka je co je pro koho rychlejší....jít po šnůře či dohledat zasypaného pípákem. Pokud bude šnůra 2 metry pod sněhem jistě bych k dohledání zvolil pípák.
Honsičodpovědět 
   Re: Pípák vs balón17:30:34 02.03.2004
Já osobně bych asi preferoval kombinaci obojího(pípák+lavinovej balón).Vyhledání balonu (pokud vše funguje jak má a je vidět)je dle mého soudu jasně rychlejší než hledání s pípákem. A šnůra vedoucí od balonu nás jistě nepochybně dovede k zasypané osobě. I když zde budeme muset šnůru asi pravděpodobně x - metrů opravdu vykopat.Nebo se naskýtá druhá možnost použít k přesnému a možná rychlejšímu dohledání zasypané osoby pípáku. Otázka je co je pro koho rychlejší....jít po šnůře či dohledat zasypaného pípákem. Pokud bude šnůra 2 metry pod sněhem jistě bych k dohledání zvolil pípák.
Honsičodpovědět 
   Re: Pípák vs balón17:31:40 02.03.2004
Já osobně bych asi preferoval kombinaci obojího(pípák+lavinovej balón).Vyhledání balonu (pokud vše funguje jak má a je vidět)je dle mého soudu jasně rychlejší než hledání s pípákem. A šnůra vedoucí od balonu nás jistě nepochybně dovede k zasypané osobě. I když zde budeme muset šnůru asi pravděpodobně x - metrů opravdu vykopat.Nebo se naskýtá druhá možnost použít k přesnému a možná rychlejšímu dohledání zasypané osoby pípáku. Otázka je co je pro koho rychlejší....jít po šnůře či dohledat zasypaného pípákem. Pokud bude šnůra 2 metry pod sněhem jistě bych k dohledání zvolil pípák.
Honsičodpovědět 
  Re: Pípák vs balón15:31:58 02.03.2004
Nemyslim si, ze ten druhy ma daleko mensi sanci, ze ho najdou ziveho... sance jsou srovnatelne. V popisovanem pripade mas uplnou pravdu... ale potom nechapu, jake to mas kamose, kdyz jezdite 18 let, to asi nebudou studenti, kteri obraceji kazdou stokorunu nez ji za neco utrati :-))) Proc za nej nechteji utracet? Jinak, s nejakou desetimetrovou snurou u toho balonku... stejne ji budes muset skoro celou vykopat a bude zalezet na aktualni situaci, zda ti na to bude stacit minuta, nebo to budes delat stejne dlouho, jak ti ostatni s pipakama vyhrabaji dva tri lidi...

Take ti muzu poslat pekne zpracovane video od lavinovych desticek RECCO, jak jsou uzasne a neprekonatelne. :-)))

Hodinu na vrtulnik myslis kde a kdy? Kdyz je krasne pocasi a nekdo ihned zavola mobilem (je-li tam signal)? :-)
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
  Re: Pípák vs balón15:45:14 02.03.2004
Nemyslim si, ze ten druhy ma daleko mensi sanci, ze ho najdou ziveho... sance jsou srovnatelne. V popisovanem pripade mas uplnou pravdu... ale potom nechapu, jake to mas kamose, kdyz jezdite 18 let, to asi nebudou studenti, kteri obraceji kazdou stokorunu nez ji za neco utrati :-))) Proc za nej nechteji utracet? Jinak, s nejakou desetimetrovou snurou u toho balonku... stejne ji budes muset skoro celou vykopat a bude zalezet na aktualni situaci, zda ti na to bude stacit minuta, nebo to budes delat stejne dlouho, jak ti ostatni s pipakama vyhrabaji dva tri lidi...

Take ti muzu poslat pekne zpracovane video od lavinovych desticek RECCO, jak jsou uzasne a neprekonatelne. :-)))

Hodinu na vrtulnik myslis kde a kdy? Kdyz je krasne pocasi a nekdo ihned zavola mobilem (je-li tam signal)? :-)
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
   Re: Pípák vs balón21:13:33 02.03.2004
Zajímalo by mě jak ty destičky RECCO vlastně fungují. Mám ji v kalhotech, ale nic o tom nevim. Díky David.
Davidodpovědět 
   Re: Pípák vs balón21:14:08 02.03.2004
Zajímalo by mě jak ty destičky RECCO vlastně fungují. Mám ji v kalhotech, ale nic o tom nevim. Díky David.
Davidodpovědět 
    Re: Pípák vs balón21:20:42 02.03.2004
Proc kazdy preferujete posilani prispevku v nekolika kopiich? Myslim, ze by to chtelo, aby se k tomu nekdo fundovany vyjadril - dohady k nicemu nevedou. Zni to zajimave, ale opravdu netusim, jake by to mohlo mit slabiny. Princip kouknu a vim, kde mam kopat je sice hezky, ale ... urcite to musi mit nejake ale... ;)
odpovědět 
     Re: Pípák vs balón07:07:01 03.03.2004
Protoze je to PHPko udelany blbe a tak kazdej kdo poslal prispevek a da reload ho tam vlozi jeste jednou. Znamej a typickej problem vsech podobnejch stranek, je tedy vice nez ostudou, ze zde dosud nebyl opraven. Pricemz reseni je zname a velice jednoduche.
FunTomasodpovědět 
    Re: Pípák vs balón07:29:51 03.03.2004
Tady mas vysvetleno, jak je to skvela vec :-)
http://www.recco.com/
http://www.recco.cz/
teda pokud jsi ve stredisku, ktere je vybaveno detektorem :-)))
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
    Re: Pípák vs balón08:53:00 03.03.2004
Tady máš velmi jednoduché vysvětlení
http://www.???.cz/vypsat.php?id=1205 (za otazníky si doplň "hory-doly" bez pomlčky)
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Pípák vs balón10:09:46 03.03.2004
Nejaktuálnější popis lavinové prevence a záchrany je publikován V.Kořízkem v Outdoor magazínu.V časopisu Berg 4/03 jsou mj. popsány i DOPLŇKOVÉ zařízení pro záchranu v lavině t.j. odfukovací přístroj Avalung a zmíněný Avalanche Ball.
Pípák, lopata a sonda je základní vybavení při pohybu ve volném zimním terénu s možností lavin.Pípák nahradit lavinovkou , byť zdokonalenou , je trochu přitažené za vlasy.
Recco destička má smysl v lyžařských areálech, kde je záchranná služba vybavena zařízením jí lokalizujícím (vozí jej např. ve vrtulníku). Ve volném terénu nemá smysl. Lepší řešení než zmíněná trojkombinace - pípák, lopata, sonda je jen použití batohu s Airbagy, nebo nově systému např.Avegear, což je skoro totéž.Prostě se kolem Vás nafouknou balony co Vás udrží na povrchu laviny. Statisticky nejbezpečnější v lavinách, ale nejdražší. Ještě existují tzv. přesky, což je osekaná verze pípáku, kterou nemůžete nikoho hledat, jen signál vysílá. Její použití ,alespoň já , považuji za nemorální. Umožní to vyhledat zasypaného, ale zasypanému kámošovi s tím nepomůžete.
To jen stručně.Pokud se hodláte v zimě pohybovat v horách,doporučuji praktické absolvování lavinového kursu s instruktorem co o tom něco ví.
Metodika je dnes poměrně jednotná a nově vyškolení a přeškolení instruktoři ČHS jí kompetentně zvládají.
Johnodpovědět 
      Re: Pípák vs balón14:20:03 03.03.2004
Trochu blbej dotaz, ale existuji nejake instrukce jak se pri padu laviny zachovat, tak aby clovek zůstal co nejblíže povrchu. Jestli to je teda vůbec možné, jelikož je to v té chvíli asi docela hukot.
Vojtasodpovědět 
       Re: Pípák vs balón14:37:31 03.03.2004
Takovejch instrukci (pohyby napodobujici plavani apod.) je spousta, viz ruzne prirucky, ale myslim, ze uspesnost takoveho pocinani je dost miziva. Jedine co asi muzes delat je chranit si usta pred vdechnutim snehu.
FunTomasodpovědět 
       Re: Pípák vs balón14:53:35 03.03.2004
Všichni co to zažili se schodují, že pak už toho moc nenaděláš. I to chránění pusy je třeba předpřipravit. I docela malá lavina je mnoho tun sněhu svištící o hodně víc nežli stovkou a tlakem vzduchu vcucávající všechno okolo (urostlé laviny kácí les, který je sice mimo dráhu, ale ne dost daleko. Rady jako zachovat klid a plavat, jsou dobré snad jen pro filmové hrdiny.
Honza Pušodpovědět 
        Re: Pípák vs balón16:32:47 03.03.2004
Zažil jsem tři menší laviny (z vlastní blbosti). Dvě na lyžích a jednu s mačkama a cepínem. Vždycky bylo dobré něco dělat, dokud to šlo. Z jedné plošné (rozlámané desky z měkkého sněhu vysoké cca 50 cm) jsem vyjel nejprve v záklonu a poté po zadku do strany. Druhá mě vlekla úzkým skalním žlabem (tlustá vrstva mírně ztuhlého prašanu) a díky tomu, že jsem udržel lyže pod sebou, jsem přes desetimetrový skalní práh přepadl bez zranění a lavina mě částečně přeskočila a částečně zasypala do půl těla. Okamžitě jsem vytáhnul ruce, než stačil sníh ztvrdnout, a mohl jsem se vyhrabat. Třetí byla nejhorší, protože vzala mého parťáka poté, co v čerstvě nafoukaném svahu prošlápl mé stopy a utrhl svah. On padal kolmo dolů a mě táhnul za sebou šikmo svahem. Snažil jsem se zapíchnout cepín nebo mačky, ale vždycky to skončilo kotrmelcem. Naštěstí nás zachytil zamrzlý kámen na okraji převislých skal. On visel po dvacetimetrovém pádě v laně, já ležel na okraji skal s cepínem zapodnutým několik centimetrů do ledu.
Kuba Turekodpovědět 
         Re: Pípák vs balón10:12:08 04.03.2004
Leda tak!!!
Honza Pušodpovědět 
      Re: Pípák vs balón14:41:13 03.03.2004
ad: jen stručně.Pokud se hodláte v zimě pohybovat v horách,doporučuji praktické absolvování lavinového kursu s instruktorem co o tom něco ví.

takže "ten kdo o tom něco ví" je z té vaší party či asociace? no doufám že aspoň živnost má na nějaké skutečné jméno. nebo neplatí berně?
odpovědět 
       Re: Pípák vs balón17:18:15 03.03.2004
Ad antipodpisovi, ja se alespon stale podepisuji stejne... :-)))

a kupodivu se neptam na to, kolik a jak odvadis Spidlovi dane :-)
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
        Re: Pípák vs balón15:28:51 04.03.2004
so sorry, zrovna jsem to odklepl nepřihlášenej. jinak nejsem žádnej antipodpis.
noale vážně by mě zajímalo jestli jsi tak potrhlé individum jak by se dalo z tvého "podpisu" soudit.
Lukas B.odpovědět 
       Re: Pípák vs balón12:43:59 04.03.2004
Pod pojmem "ten kdo o tom něco ví" jsem následně zmínil Instruktory ČHS vyškolené nebo přeškolené podle stávajícího modelu. Vede mě k tomu nejen absolvování tohoto kursu, ale i skutečnost, že toto vzdělávání bylo akreditováno UIAA. Tudíž jistým způsobem byl jeho obsah a provedení uznán ostatními členy UIAA.
Ještě bych rád poznamenal, že činnost instruktora ČHS není výdělečnou činností- podnikáním.
K chování v lavině a před stržením:
.Do lavinového svahu vstupovat jednotlivě s odepnutými sychráky,vyvlečenými poutky hůlek, rozepnutá prsní a bederní přeska batohu.Dobře oblečen, zapnutý, hlavně vrchní vrstvu.Píps pod vrchními vrstvami oblečení v nosném řemení. Pěkná je i přilba-teoreticky.
.Postupuji od bezpečného místa k dalšímu bezp.místu, kamarádi sledují postup atd...to už není chování v lavině ale postup a to je jiná otázka -skoro na skripta.
.Při lavině odhodit hůlky, batoh, pokud možno i lyže.
.V lavině si chránit dýchací cesty, snažit se o vytvoření prostoru před pusou- vzduchová kapsa.
Tak to je to ,co teoreticky můžete dělat přímo v lavině.Krásné, ale prakticky skoro neproveditelné. Když si představím, že musím zatáhnout ještě za kliku a uvolnit balón své lavinovky? To aby mi dala ta mrška vědět dost dopředu.
Johnodpovědět 
      Re: Pípák vs balón11:39:23 04.03.2004
Recco je mrtvý! Zapomeňte na něj. Vrtulník nikdy nepřiletí do prvních kritických 15ti minut, kdy je šance na přežití nejvyšší...
Jo a navíc sem viděl recco přidělaný na lyžích! No to mi přijde jako nebetyčná blbost. Bude fajn, když místop vás vykopou vaší lyži, která vám vypla po prvních deseti metrech jízdě v lavině.
pospeczodpovědět 
      Re: Pípák vs balón11:39:57 04.03.2004
Recco je mrtvý! Zapomeňte na něj. Vrtulník nikdy nepřiletí do prvních kritických 15ti minut, kdy je šance na přežití nejvyšší...
Jo a navíc sem viděl recco přidělaný na lyžích! No to mi přijde jako nebetyčná blbost. Bude fajn, když místop vás vykopou vaší lyži, která vám vypla po prvních deseti metrech jízdě v lavině.
pospeczodpovědět 

 TO MÁTE TAK:21:39:06 07.03.2004
Neví se, zda sebezáchranné techniky zlepšují šance na přežití po pádu laviny!!!

!!!OKAMŽITÁ POMOC NEZASAŽENÝCH KAMARÁDŮ A PŘÍTOMNOST VZDUCHOVÉ DUTINY JSOU ALE NEZBYTNÉ V PŘÍPADĚ ÚPLNÉHO ZASYPÁNÍ!!!

Z celkového počtu všech, kteří přežili lavinové neštěstí, si pouze 18% uvolnilo vázání a 8% si uvolnilo jak vázání tak i řemínky od hůlek. Okolo 46% z nich se pokusilo v lavině plavat, ale neví se zda to snížilo šance na úplné zasypání. Ale 50% z těch, kteří byli úplně zasypáni, byli schopni si dát před obličej ruku, což jim umožnilo volné dýchání.

A PROTO:
· KAŽDÝ, KDO JE ÚPLNĚ ZASYPÁN LAVINOU, BY SI MĚL S VEŠKEROU SNAHOU V OKAMŽIKU, KDY SE  LAVINA PRÁVĚ ZASTAVUJE, VLOŽIT RUKU PŘED OBLIČEJ A VYTVOŘIT SI TAK VZDUCHOVOU KAPSU.
(!!!TOTO JE NEJEFEKTIVNĚJŠÍ PROSTŘEDEK SEBEZÁCHRANY!!!)
· UŽITÍ LAVINOVÉHO AIRBAGU TÉMĚŘ URČITĚ ZABRÁNÍ ÚPLNÉMU ZASYPÁNÍ!!! A JE TADY REÁLNÁ MOŽNOST MINIMALIZOVAT SMRTELNÁ ZRANĚNÍ BĚHEM PADU LAVINY (těch pověstných 8 - 10%).

PODROBNĚJŠÍ POSTUP:
1. Ve chvíli, kdy se lavina dá do pohybu se NEPOKOUŠEJTE UVOLNIT VÁZÁNÍ, naopak se POKUSTE UJET Z DRÁHY LAVINY (PŘÍPADNĚ AKTIVUJTE AIRBAG).
2. Když už vás zachytí, POKUSTE SE UDRŽET NA POVRCHU pomocí „plavacích“ pohybů. POKUSTE SE VYPLAVAT DO STRANY MIMO HLAVNÍ PROUD. Případně se pokuste zbavit se baťohu (SAMOZŘEJMĚ, pokud to není AIRBAG), hůlek, lyží.)
3. POKUSTE SE CHRÁNIT SI OBLIČEJ SVÝMA RUKAMA, PŔÍPADNĚ SE POKUSTE STOČIT DO KLUBÍČKA A SAKRA SE NADECHNĚTE A TO HLAVNĚ JEŠTĚ DŘÍVE NEŽ SE LAVINA ZASTAVÍ (!!!OKAMŽITĚ, KDY CÍTÍTE, ŹE SE POHYB LAVINY ZASTAVUJE!!!)
4. PO ZASTAVENÍ SE PAK POKUSTE VYTVOŘIT SI VZDUCHOVOU KAPSU PŘED SVÝMI ÚSTY A NOSEM A VYČISTIT SI ÚSTA OD SNĚHU.
5. POKUSTE SE ZŮSTAT KLIDNÍ A NEPŘESTÁVEJTE DOUFAT!!!

AVALANCHE BALL není opravdu nic jiného než vylepšená lavinová šňůra, ALE:
- POKUD bude balón viditelný na povrchu, tak se výrazně zkrátí čas při hledání "prvního signálu", OCENÍTE OBZVLÁŠŤ PŘI ROZSÁHLÝCH LAVINÁCH!!! 
- pravděpodobně UŽ JEN SPATŘENÍ TOHOTO BALÓNU NA POVRCHU LAVINY bude mít i velký dosah na psychiku nezasažených kamarádů,
- ALE NIKDY NESMÍ BÝT POUŽÍT BEZ LAVINOVÉHO VYHLEDÁVAČE, LOPATY A SONDY!!! (důvodem je nejen pouhá 90% úspěšnost, ale především 10 m dlouhá spojovácí šňůrka!!!)
- NEMÁ ŽÁDNÝ VLIV NA HLOUBKU ZASYPÁNÍ A TEDY NEŘEŠÍ PROBLÉM ÚPLNÉHO ZASYPÁNÍ!!!
- OPRAVDU VÁŽÍ OKOLO 1 KG,TEDY CELKEM SLUŠNÁ LEDVINKA
- PROBLÉM CENY NEKOMENTUJI (6 - 10 000,- LAVINOVÝ VYHLEDÁVAČ, 1 800,- KVALITNÍ LAVINOVÁ LOPATA, 1 500,- KVALITNÍ LAVINOVÁ SONDA = MIN. 10 000,- + 6 500,- AVALANCHE BALL)
- URČITĚ JE TO LEPŠÍ NEŽ AVALUNG!!!

V REÁLU SI HO MŮŽETE OŠAHAT U PEPI ŠIMŮNKA Z NAMCHE NEBO PŘÍMO V TERÉNU (PO PŘEDCHOZÍ DOMLUVĚ)NA CHATĚ DĚVÍN V MODRÉM DOLE (KRKONOŠE). MÁME ZDE 2KS NA TESTOVÁNÍ.
JÁ A FRENKYodpovědět 
 Re: TO MÁTE TAK:07:44:59 08.03.2004
Chtěl bych se zeptat: Opravdu se dá v lavině "něco" dělat? Otázka dvě: Jak je lavina definována ve smyslu kvantity. Tj. kdy se jedná o kus sněhu co ujel a kdy je to lavina. Já teda v tom, co jsem viděl a bral jako laviny bych si nějakou aktivní činost nedovedl představit, ale asi to jde. Jde?
Samozřejmě, občas stačilo jenom klidným krokem poodejít z toho sněhu ce se sypal přes nohy (zrovna před měsícem), Nebo poté, co se ta deska sněholedu (v které jsem byl zaseklej a stál jako Y a jel dolů) zastavila, prostě sestoupit a tvářit se jakoby nic.
Jan Pušodpovědět 
 Re: TO MÁTE TAK:09:50:54 08.03.2004
no, domnívám se, že vůbec ono používání řemínků na hůlkách je obecně poměrná zhovadilost (z těch statistik lze vyvozovat že spousta lidí o tom nepřemejšlí). v lavině to spolehlivě znehybní ruku, na sjezdovce to láme zápěstí a na lanovce trhá ruce - leda snad že tu hůlku nemusíš zapichovat když se chystáš fotit nebo baštit tatranku. o sichrácích nemluvě. jistě je trošku nepříjemné když lyže a vázání za pěknej balíček tisícovek ujedou do doliny, ale porovnáme-li to s rozšvihanou hlavou, tak nějak nejsem schopnej pochopit proč to vázání je proboha furt sériově vyráběno se sichrákama.

netuším jak se dá v lavině plavat (neměl jsem doposud to potěšení, z té jediné pidilavinky kterou jsem okusil jsem poměrně bezproblémově vyjel do boku), ale jako poměrně podstatné bych viděl poučku lepší permanentně upocenej než omrzlej nebo rychle podchlazenej - takže nemrcasit se na svahu v tričku nebo s rozepnutou bundou, prostovlasej a bez rukavic.
Lukas B.odpovědět 
  Re: TO MÁTE TAK:23:44:16 10.03.2004
Vzhledem k tomu, ze pod lavinou snad se nejprve 70% obětí udusí, a jen zbylých 30% zmrzne, tak bych teplý oděv jako úplně zásadní neviděl. Prostovlasého sníh zase rychle zchladí a tak se trochu oddálí poškození mozku.

Ale dobrá oblíkací rada by mohla být šála, přes pusu, v podezřelém terénu přetáhnout až pod oči.
jkodpovědět 
 Re: TO MÁTE TAK:23:56:52 10.03.2004
Podtrhnul bych airbag. Je to zdaleka nejlepší věc z dostupných. Než investovat 15000 do pípák + avalanche ball, je mnohem lepší koupit airbag, za stejnou cenu.

Pípáky se používají snad 30 let a v podstatě se dá říct, že nesplnily očekávání.

Osobně teda raději budu delší dobu šetřit.
jkodpovědět 

 Air batoh21:50:59 15.03.2004
zdar
hele letos v sant antonu meli vsici off road instruktori bagl s nakym airbagem na zadech...nevite jak to funguje?? vim ze se zatahne za snuru z batohu a neco se na baglu nafoukne nebo co, ale nejak mi to nejde do hlavy...taky se to musi stacit nez te lavina dojede
Honza
Karel Velikýodpovědět 

 Foto dne:
Falkenstein
Über Den Drachenrücken, IXa
 Databáze cest:
Všechny cesty (179986)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Kronos 6a San Vito Lo Capo
Leda 5c+ San Vito Lo Capo
Orange Beauty 7c+ Osoje - Čikola
Ibubel 5c Osoje - Čikola
Naklofen 6a+ Osoje - Čikola
Nově komentované:
Devět Světů 8B+ Skály V Údolí Černé
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Nad Ohništěm C 5A Koryčanský Hřeben
Poslední Soud 6C Panský Les

 Nově v diskusi:
Stropy v ČR | Juraj Durifuk solo Himalaje | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: Bouldering Petrohrad | Re: foto dne vcera | Re: Turecko (Geyikbayiri) a půjčení auta | Re: foto dne vcera |

 Nové komentáře:
Re: nehorazne | Re: James | James | Re: smutná role JAMES | Re: vyvoj? | Re: uplakánci | Re: smutná role JAMES | Re: Stanovisko SHS James k neštěstí pod Langtang Lirung | Re: smutná role JAMES | průjem |

 Kde to vře:
Zkusíme to znova (165)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (62)
Video: Adam Ondra na jedné z nejvyšších umělých stěn na světě (21)
Trofeje z 1. lezecké stěnky Adama Ondry pro dětské závodníky (17)
Barbara Zangerl dala na flash cestu Freerider na El Capitana (15)
Křest knihy Perly východu (10)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (3)
Projekt Dandy Polmana „Velký Benátčan“ na YouTube (2)
Video: Will Bosi na bouldrech v Česku (2)
Jugal Base Camp Bouldering Guidebook (1)

 Nově v inzerci:
Cepíny SR Bandit | Directalpine Rebel 2.0 | Hledám děvče do skal | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Prodám balknu | Různé lezečky | Spací pytel | Prodám skialp boty | Boty Lowa Locarno GTX LO |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 640 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 558 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 494 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 499 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 435 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.