LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Co můžeš vylézt dnes, neodkládej na zítra.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Křest knihy Perly východu
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
26. 10685
27.Duchoň 10637
28.Lachman 10620
Bouldry:
26.Klapal 9215
27. 9178
28.Břicháček 9156
Hory:
1.Groš 7855
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5678 lezců
1145431 cest
Nové přelezy:
Nemesis 8A
Feistus Re 7b+
Voldemort 8A
Zpěv Vánic 8A/8A+
Modliszka 7C
Enforico 7b+/7c
Out Of Thi 8A+
Devět Svět 8B+
Yggdrasil 7C+/8A
No Idea 7b

Stěny
V 16 - Plzeň
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Boulder Bar - Praha 7

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Symbol Utahu "znesvěcen" lezcem

Moab

Lezeckým světem hýbe  trochu uměle vytvořený skandál.

Téměř 12 let, Dean Potter vymýšlel kudy přelézt tenké trhliny v tomto světoznámém skalním oblouku. 

V neděli ráno Potter, profesionální lezec známý svými rychlými přelezy velkých stěn, otestoval, zda jeho výstupová trasa je skutečně klíčem k přelezu celého oblouku.
Test dopadl k jeho plné spokojenosti podařilo se mu přelézt cestu na oblouk "free solo".

Avšak zároveň s tímto pokusem Potter otestoval přísná pravidla Moabského národního parku, což dopadlo o něco hůře.

"Je mi to líto, když vidím někoho, něco takového dělat. "   řekla hlavní ochránkyně parku, Laura Joss.


Delicate Arch – no musím uznat je to lákavé



Ochránci parku prohlašují: lezení oblouku je zakázáno



Potter naopak věří, že protože nepoužil žádné technické prostředky a žádné fixní jištění nepoškodil tudíž vůbec skálu oblouku, byl jeho počin v souladu s etickými principy.
Nahoře se prý chvíli kochal (prej nejlepší pocit jeho života, vibrující energie blablabla), pak dolu spustil strunu, kterou měl asi v trenclích a vytáhl si lano na kterém slanil. O co slanil to už neříká.



Naopak Potter, aby čelil kritice, která se na něj snesla tvrdí, že jediné, co možná změnil, byla ta trocha prachu ofouknutá z několika chytů.




Silná kritika přišla rovnou z několika stran







Nejvíce mu vyčítají to, (a to i lidé, kterým je jasné, že nic zlého přírodě vlastně neprovedl) že se nechal filmovat a jelikož to bylo filmování na profesionální kameru, a jelikož Potter dělá pro firmu Patagonia, je jasné, že to byla pouhá komerční aktivita.

Místním ochráncům zase hlavně vadí, že Potter prostě překročil zákaz, který protože si to prozatím asi nikdo netroufl nebyl přímo striktně formulován. Mají totiž obavu o to, že by to mohlo být návodem pro ostatní.


Kritika se nese i z řad místních lezců, neboť každý lezec, který toto místo navštíví bojuje s myšlenkou si to vylézt, ale prostě to nikdo neudělá protože se to nesmí.



Dean kontruje otevřeným dopisem.
Zde je originál dopisu:


Dear everyone,
Patagonia is being flooded with complaints by people who are saying I broke the law, hurt the environment and disrespected nature by free soloing Delicate Arch. None of those accusations are true, but people keep repeating them. It would help morale and give a balanced set of comments if they heard from people who support judgments based on fact. Here are the facts.

You would be doing me and Steph a favor if you would either put this message in your own words or just copy and paste it into an email, then send it to the CEO of Patagonia: euro_hotline@patagonia.com Additionally, if you have time, a phone call would be great. The free number is 1-888-344-4567 x4802.

Please keep it short if you do call...."I support Dean and his climb of Delicate Arch. It's in line with Patagonia 100%."

Also, please forward this to other people you know who would send this message. The more the better, as there have been a lot of complainers.

Thanks, Dean

"I object to the criticism of Dean's climb of Delicate Arch. It was not illegal. No harm was done to the rock. It is unfair and libelous to criticize Dean on the basis of inaccurate reports and unsubstantiated opinions. I respect Dean's no impact climbing style, and I think it is completely in line with Patagonia's strong environmental ethics. Thank you for supporting Dean."



Takto to vypadá z větší dálky, lezci jsou vyhnáni z evidentního ráje





Zdroj:   Salt Lake Tribune, climbing.de, .

Lezec.cz   [úpravy] 11:00 19.05.2006Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Proc se sapat vsude?10:54:08 19.05.2006
Nepatrim k tem, kteri si mysli ze je nezbytne se vysapat vsude. Mne teda ta zadost o podporu moc nepresvedsila. U nas se v rezervacich na ktere neni vynimka taky nesapeme na krasne veze. Myslim ze to bylo spatne rozhodnuti se tam sapat.
odpovědět 
 Re: Proc se sapat vsude?11:05:24 19.05.2006
Chceš tím říct, že když něco je zakázané, tak by se to nemělo dělat? Souhlas, ale proč řešit Utah, když u nás je zakázané magnezium na písku, a už to není osamocený jedinec, kdo si šáhne do pytlíku. Dnes už je to masová záležitost
Láďaodpovědět 
 Re: Protoze tam jsou!11:05:29 19.05.2006
Ale sapeme, sapeme. Ja se sapal, jini se sapou, jen se kemo nerika kdy se sape, by zeleny trumberi neryzovali bezpracne.
odpovědět 
  Re: Protoze tam jsou!11:18:04 19.05.2006
Toz pak je treba za svoje ciny nest odpovednost.
odpovědět 
 Re: Proc se sapat vsude?20:03:15 20.05.2006
Dean Potter je frajer!!!
Zase dalsi dobry vykon...
Dawidodpovědět 
  Re: Proc se sapat vsude?23:02:37 22.05.2006
Zato ty jsi ...no prostě nejsi frajer. Blbe.
Petr J.odpovědět 

 Zákazy se v Americe dodržují11:11:54 19.05.2006
Američani jsou v respektování těchto věcí většinou dost uvědomělý (zbytečný zákazy tam totiž nejsou tak často jako u nás).
A magnezium? To tam nikdo neřeší, pískovec nepískovec. Řekl bych, že věří, že mg tu skálu spíš šetří.
Občas dělaj kamuflovaný nejty (v barvě podkladu).
 jirkasodpovědět 
 Re: Zákazy se v Americe dodržují11:29:41 19.05.2006
Žádný zbytečný zákazy?? a co pití piva na veřejnosti? a jiný totalní prudy, fakt nechápu jak tam může někdo žít..
Šp.odpovědět 
  Re: Zákazy se v Americe dodržují11:32:53 19.05.2006
Piti na verejnosti neni zbytecny zakaz. Kdo se ma potykat na ulici se samymi ozraly. Kdyz uz chtej chlastat a delat bordel, at si ho delaj doma a neotravujou slusny lidi. Tak by to melo byt i u nas.
odpovědět 
   Re: Zákazy se v Americe dodržují12:55:24 19.05.2006
achjo - pokud by jsi tam byl a viděl jakým způsobem dostane přesdržku od místních "šerifů" nebezpečný domorodý zločinec, který, byť zcela střízlivý, má na veřejnosti plechovku piva v ruce (lavička v parku), a jak je odvezen s poutama na rukou a nohou, asi bys to přehodnotil.

Jinak souhlasím s tím, že ačkoli je to krásný kus skály a nepochybně pěkný výkon, v případě zakázavé oblasti takové akce dost přilévají olej do ohně protilezecké hysterie a nahrává to argumentaci pro "plošné zákazy" lezení...


 poldaodpovědět 
    Re: Zákazy se v Americe dodržují13:04:26 19.05.2006
To jsem nevidel a samozrejme to moc v poradku neni, ani s represi to neni potreba prehanet.
odpovědět 
     Re: Zákazy se v Americe dodržují21:20:13 19.05.2006
je videt, ze ste asi nebyli v ameerice, a kdyz, tak jen chvili. normalni houmlesak tam chlasta na ulici na lavičce cokoli, ale má to zabalený v papírovym pytliku, aby nebylo vidět, co to je. tím pádem o něm nemůže nikdo tvrdit, že chlastá veřejně - nedává to totiž najevo - přímo, i když to každej stajně ví.
pokud jde o potácející se opilce - chlastat v putyce nebo na párty tam rozhodně zakázaný není, a kolem druhý v noci se spousta lidí vydá na cestu k domovu... obzvlášť mladých lidí kolem kampusu.
pokud jde o to, že lezení u nás je vesměs pouze povolený jako milsotivá výjimka v rámci rezervací, kde je vše zakázáno, tak to je podle mě nebetyčná buzerace pramenící z tupé středoevropské víry v právní formalismus. howg.
Doktor Xodpovědět 
      Re: Zákazy se v Americe dodržují22:32:54 19.05.2006
K chlastani v USA jsem uz psal dva prispevky dolejc. Ale u toho lezeni u nas: tak predevsim se u nas neleze jen v nejakych rezervacich a za dalsi - ja budu radsi, kdyz si budu moct zalezt v rezervaci s prukazkou na zadku nez kdyz si nezalezu vubec, protoze si dany kus zeme koupil nejakej trouba i s celou skalni oblasti a zakazal tam lezt, navzdy...viz napr. uz mnou zminovany Indian Creek, kde se k tomuhle schyluje. Dalsi US oblasti takto postizene bych mohl vyjmenovavat jeste pul dne. Tudiz za sebe mohu rict, ze se zpatky do Evropy tesim, protoze si tam mohu lezt vicemene vsude a par stovek rocne za prukazku me nezabije. A hory? Viz kauza Wilson Peak v Coloradu, manas to proste koupil a je to, utrum...V Evrope? Tak snad jedine Slovaci se svejma podelanejma Tatrama, ktery de facto vlastni mistni spolek horskych vudcu.
Honzaodpovědět 
      Re: Zákazy se v Americe dodržují23:11:08 19.05.2006
No ono to "řinčení" plošnými zákazy či neudělením výjimek u nás vychází ze stále dost přetrvávajícího pojetí veřejné správy "jako za krále klacka" (tedy, že úředník je "téměř všemocný pán", kterého není radno si rozhněvat), narozdíl od pojetí správy jako služby občanům. Část pravomocí správních orgánů totiž nelze vždy úplně detailně definovat ("uděláš to, to, nebo to"), a tak se jim občas svěřuje tzv. diskreční pravomoc (neboli správní uvážení) - tedy možnost v rámci určitých "mantinelů" si zvolit postup vedoucí ke splnění jeho úkolu, obsah rozhodnutí apod. Nemůže to být ale úplná libovůle - už i u nás se pomalu začíná objevovat soudní judikatura specifikující ony "mantinely" (např. otázka přiměřenosti zvolených prostředků atd.).
Takže třeba šéf Správy parku může být naštvaný na lezčíky, protože "nějaký" Potter vylezl na zakázaný šutr (nebo že nemůže přistihnout nelegálně mágující jedince, anebo třeba proto, že mu nějaký lezec kdysi přebral holku ...), ale v opravdu fungujícím právním státě by se to prakticky nemělo projevit při jeho rozhodovací činnosti - pokud se nechá unést např. snahou namísto jedince trestat skupinu, vybočí z mantinelů a právníci zainteresovaných subjektů ho u soudu "rozcupují" (ašpoň tedy v USA).
A to by možná mohl být námět např. pro některé odvážné (nebo movitější) české lezce (pár jich je): Nebylo by namísto tu či onde méně či více zřetelného porušování stávajících pravidel (ať jsou jakákoli) lepší (a férovější) jít ohledně těchto pravidel do otevřeného právního sporu? Hodně věcí by se asi vyjasnilo.
Vašekodpovědět 
   Re: Zákazy se v Americe dodržují18:11:47 21.05.2006
Co ses zac troubo?Jsi tam jeste asi nebyl co?Tady nikdo nemluvi o chlastani na verejnosti,ale kdyz si nemuzes dat ani jednu desitku treba nekde v parku na trave ci sednou pod stromy a pri pikniku si dat 2 deci,tak to je policejni stat a ne svoboda.Jinak pisek a mago tam neresi asi i proto,ze tam nemaji par vezicek,ale nekonecno skal a kdyby zmizelo uzemi o rozloze Adru,tak si toho nikdo nevsimne:)
nejtodpovědět 
    Re: Zákazy se v Americe dodržují16:08:49 22.05.2006
No, myslim, ze zmizeni oblasti velikosti Adru by si tu urcite nekdo vsiml...zvlaste pokud by zmizel odnekud z vychodnich dvou tretin USA, kde by se nejaky ten Adr docela siknul, na uzemi velkem jak Evropa je takovych 10 oblasti, ktere stoji za navstevu - New River Gorge, Red River Gorge, Shawangunks, Chatanooga, Adirondacks, par sten v Severni Karoline, no a to je skorem vsechno, ovsem, na zapad od Rockies, ve zbyvajici tretine USA - to je jina....
Honzaodpovědět 
 Re: Zákazy se v Americe dodržují13:11:50 19.05.2006
Oni ti ozralove jsou v Americe na ulicich i navzdory temto debilnim zakazum (napr. New York, Detroit, rada ctvrti v DC atd.). Alkac si da flasku do pytliku a je to. V Evrope se lidi ozerou v hospode, tady hodne chlastaj doma, coz prinasi tezke problemy socialni (anonymni alkoholismus, rozvody, vrazdy atd.). Pokud budem napr. kemp v prirode povazovat ze verejny prostor, tak se Amici chovaj uplne stejne, jako kdokoli v Evrope, chlastacky a rev az do rana jsou na dennim, resp. nocnim poradku. Navic, opravdu nechci ani hadat, kdo jsou tzv. "slusni" lide, myslim, ze nikdo takovy na svete neexistuje, Anonym dole zni jako malomestak, cili asi jako tzv. "slusny" clovek.

Jinak, Jirka ma pravdu, maglajz se tu neresi, resi se nytovani apod. Kdyz nekde hnizdi nejaky foglove, tak je vyhlasen zakaz a basta, nikdo tam neleze a neremca, za poruseni jsou tezke pokuty a kdyz na to nemas, jdes sedet. V tomto pripade ale tenhle chlapik narazil na problem, ktery ma jmeno Mormoni, Utah je jejich zeme a plati v nem neuveritelne kvantum debilnich zakonu, jsou hrdi na svou posvatnou zem, kterou jen tak mimochodem ukradli Indianum, a tak neni radno si zahravat se vsim, co souvisi s jejich podelanym Utahem. Skaly jsou tam uzasny, ale zit se tam podel meho moc neda, mozna tak v Moabu, ten je kousek od hranic s Coloradem, tak to tam neni takovej opruz, clovek si dokonce i lehke pivo v klubu, v Utahu neuveritelne....
Honzaodpovědět 
  Re: Zákazy se v Americe dodržují14:08:40 19.05.2006
Jenom pro zajimavost: Kolega byl jako turista v New Yorku, sednul si na lavicku a pil pivo z plechovky v papirovem pytliku. Vicemene si chtel jenom vychutnat ten pocit, jaky to je, protoze by se bez nej klidne obesel. Jenomze prisel policajt a vynadal mu. Tak on na omluvu povida, ze to pivo schvalne pije z pytliku, protoze slysel, ze se to tak ma, a policajt opacil, ze nesmi verit vsemu, co vidi v TV :-)
Karel Kocourekodpovědět 
   Re: Zákazy se v Americe dodržují14:19:13 19.05.2006
Kazdy stat ma zakony jine, jak je to presne v NY nevim. Nicmene, teoreticky by se ti nemelo nic stat, pokud ovsem v danem parku neni cedule Zakaz konzumace alkoholu, coz je dost casto. Chlastat ale muzes na zahradkach na ulici, to nikdo nezakazuje. Amerika je podivna zeme, musi tu zit,abys pochopil, co tim myslim. Ve Walmartu si muzes s klidem koupit bouchacku, ale plechovku s pivem na verejnosti mit nesmis. Kombinace desperadu a puritanu, kteri osidlili Ameriku, vytvorila tento pokrytecky system a mysli si, ze je to to jedine spravne.
Honzaodpovědět 
  Re: Zákazy se v Americe dodržují14:16:26 19.05.2006
Jenom pro zajimavost: Kolega byl jako turista v New Yorku, sednul si na lavicku a pil pivo z plechovky v papirovem pytliku. Vicemene si chtel jenom vychutnat ten pocit, jaky to je, protoze by se bez nej klidne obesel. Jenomze prisel policajt a vynadal mu. Tak on na omluvu povida, ze to pivo schvalne pije z pytliku, protoze slysel, ze se to tak ma, a policajt opacil, ze nesmi verit vsemu, co vidi v TV :-)
Karel Kocourekodpovědět 
   Re: Zákazy se v Americe dodržují14:00:39 22.05.2006
hehe, kamaradka tam zustala jen zirat, kdyz chtela ochutnat pivo a jeden z mistnich, co tam s ni byli, ji ho koupil, dal do papiroveho sacku a HODIL do te plechovky brcko!!! :-)))))))

Prej ji hned presla chut...

Vivat Emeerika, zeme neobycejnych moznosti :-)
:-)odpovědět 

 Well11:19:30 19.05.2006
A co ma rict sprava parku? Je to sice zakazany, ale v tomhle pripade to nevadi, protoze je to prima kluk... nebo tak neco? Zvyk,  ze zakaz plati jen pro ty, ktery jsou nam nesympaticky neni ve svete tolik rozsireny jako u nas.
Maji to povolit? Aby se tam vrhly davy, ktery by nutne nejen "setreli trochu prachu"?
Pokud po tom touzil, tak mohl nechat doma kameru, nahore si mohl zavibrovat pozitivni energii z vesmiru a jit domu (furt to tam asi nehlidaj). Ale to by nedostal asi zaplaceno.
dagodpovědět 
 Re: Well11:44:57 19.05.2006
V článku je napsáno: ..."překročil zákaz, který protože si to prozatím asi nikdo netroufl nebyl přímo striktně formulován." Takže buď správa parku najde nějaké ustanovení, podle kterého ho lze potrestat, anebo se ti, kterým se jeho chování nelíbí můžou jen drbat za uchem (Co není zakázáno, je povoleno.), a tlačit na zpřísnění pravidel. Myslím, že v US si s tím poradí (u nás by to bylo horší).
Vašekodpovědět 
  Re: Well11:49:16 19.05.2006
Kdovi jak je to doopravdy. Mne se spis zda ze s tim ze ten zakaz tam nebyl explicitne formulovan to je jenom zbozne prani autora clanku. Asi tezko zjistime jak to je, ale ocekaval bych, ze v navstevnem poradku bude neco dosti vseobecne co se na to vztahuje, ostatne znate pravo a predpisy, vsecko se vzdy vyklada ruzne a default se ocekava rozumna interpretace od ctenare. Sotva muzu cekat ze se nekde muzu lezt, kdyz nemuzu ani vybocit z chodnika.
odpovědět 
  Re: Well11:56:53 19.05.2006
V moabu se v některých částech smí lézt, ale tyhle oblouky mezi ně nepatří.
 jirkasodpovědět 
   Re: Well12:35:53 19.05.2006
http://www.nps.gov/arch/pphtml/newsdetail23210.html - zákaz lezení s účinností od 9.5.06
Pokud tam vylezl minulou neděli (14.5.06), tak to bylo po 12 letech váhání o 6 dní pozdě. :-)
Vašekodpovědět 
    Re: Well12:37:03 19.05.2006
pechmen :-))
odpovědět 
    Re: Well13:02:15 19.05.2006
Udajne tam vylezl sedmeho, explicitni zakaz vysel vzapeti - devateho.
Radek J.odpovědět 
    Re: Well13:06:43 19.05.2006
Udajne tam vylezl sedmeho, explicitni zakaz vysel vzapeti - devateho.
Radek J.odpovědět 
     Re: Well13:15:41 19.05.2006
To by docela sedělo. Správa parku má podle zákona právo vydat odůvodněný zákaz (ten přímo v ákoně není). Do té doby (toho sólovýstupu) ho nevydala. Až poté reagovala.
Vašekodpovědět 
      Re: Well13:24:50 19.05.2006
Na linku http://tinyurl.com/nb5gf

jsem nasel prispevek tykajici se regulaci pred a po vystupu, s dovolenim ho sem kopiruju:

Here\'s the wording of the climbing restrictions before they enhanced them after Potter\'s ascent:

\"Climbing is prohibited on any arch identified on current USGS 7.5 minute topographical maps; on Balanced Rock year-round; on Bubo from January 1st to June 30th; on Industrial Disease on the Devil Dog Spire from January 1st to June 30th.\"

Now:

\"Effective May 9, 2006, under the authority of Title 36 Code of Federal Regulations (CFR), Part 1, Section 1.5(a)(1), all rock climbing or similar activities on any arch or natural bridge named on the United States Geological Survey 7.5 minute topographical maps covering Arches National Park are prohibited.\"

Zkratka nejdriv to bylo zakazany \"vsude\", s vyjmenovanim nekolika utvaru s pouze casovym omezenim a po solu na Delicate Arch to zatrhli skaumprdum.

Potteruv pravnik ale v prvni formulaci nasel nejakou klicku (to cumim), tak ho sprava parku nebude zalovat.......

Navic se podle nazoru v diskusi zda, ze tuhle \"vopravdu free cool vibrovaci akcicku\" odsere cela mistni lezecka komunita, protoze ted budou mit jakekoli urady cukani jim lezeni plosne zakazovat.

Toliko me pochopeni veci, pokud jsem se nekde vecne spletl, klidne me opravte.
odpovědět 
       Re: Well13:25:27 19.05.2006
Sakra, jsem se nepodepsal.
Radek J.odpovědět 
  Re: Well12:20:58 19.05.2006
Jak to je presne pochopitelne nevim. Ja jsem z toho pochopil ze tam cosi jako zakaz je. Navic, a to taky nevim, neni US pravo zalozeny na precentech? Kazdopadne asi vic dbaji na ducha zakona a uz je tolik neberou slovicka. A k tomu, kazdy stat ma sve zakony, ktere nemusi platit v jinem state.
Z myho pohledu si to ten manik mohl odpustit. Kdyby tam tajne vylezl, protoze proste nemohl jinak, tak to vcelku beru. Ale tak se to nejevi. I kdyz to je take jen odhad.
dagodpovědět 
   Re: Well12:51:01 19.05.2006
Diskutujicim doporucuji nastudovat si odkazy na www.climbing.de, ubude spekulaci.
Radek J.odpovědět 
    Re: Well13:06:47 19.05.2006
Zkus v skratce pro ty kterym se to nechce hledat a studovat.
odpovědět 
     Re: Well13:16:50 19.05.2006
V skratke zhrnutie diskusii na rockclimbing.com a supertopo.com:

Webstranka NP hovori, ze lezenie je zakazane na vsetkych oblukoch pomenovanych a identifikovanych na urcitej mape (cislo nepamatam).
Samotne pravidla (ktore na webe nie su publikovane) hovoria: Lezenie moze byt na cast roku alebo celorocne zakazane na vsetkych oblukoch pomenovanych a identifikovanych na tej mape.
Dean sa podla vsetkeho opytal rangera ci je lezenie na Delicate Arch zakazane. Ako presne bola formulovana otazka tazko povedat, kezdopadne z odpovede vyplynulo ze free solo to vyliezt moze.
Preto Dean nedostal a ani nedostane ziadnu pokutu. Ergo, co spravil nebolo v danom case ilegalne.
Sprava vzapati pritvrdila pravidla, a (zrejme sa poucili od ochranarov v CR a SR) hrozi na vsetky strany plosnym zakazom lezenia nielen v arches ale aj v okolitych NP.
Americki lezci pochopitelne besnia a vsemozne sa snazia nielen moralne odsudit Deana za to ze poskodil vztahy s parkom (co pravdupovediac mohol ocakavat) ale ho aj pripravit o sponzorstvo od Patagonie a teda zivobytie. Klasicka lyncovacka v najlepsich tradiciach divokeho zapadu.
soloodpovědět 
      Re: Well13:28:39 19.05.2006
Hmmm, tak jsme se koukam kazdy prohrabali k jinym dokumentum. Kdes nasel tu story o dotazu na rangera? Hod link.
Radek J.odpovědět 
       Re: Well13:42:11 19.05.2006
www.rockclimbing. com, tema "Potter climbed delicate arch", niekde okolo strany 17 tusim - teraz sa tam neda napojit tak presnu linku neviem.
soloodpovědět 
        Re: Well13:45:24 19.05.2006
Diky, mrknu na to az po vikendu. Zatim: Let us Flame :-)))!
Radek J.odpovědět 
      Re: Well13:32:33 19.05.2006
Ano, je to zhruba tak. V Utahu je rada oblouku, ktere jsou znacne nestabilni (Landscape Arch napriklad) a k nim se dokonce nesmi priblizovat na urcitou vzdalenost, natozpak lezt. Dean timto cinem znacne zkomplikoval situaci US lezcu. Ted maji majitele soukromych pozemku a spravy parku padny dukaz, jaci ze to vlastne lezci jsou arogantni burani. Napr. Indian Creek lezi na soukromem pozemku a majitele uvazuji o zakazu lezeni, tak, jak se uz stalo na mnoha jinych mistech v USA. siri se to jak lavina. Nekter lezecke organizace se snazi situaci zachranit, podle meho marne. Az bude cela Amerika soukroma, coz se driv nebo pozdej stane, tak budou mit US lezouni po legraci. navic US vlada tajne rozprodava pozemky na okrajich Narodnich parku a Narodnich lesu - tezarskym spolecnostem, movitym stavitelum honosnych vil atd. Ja osobne vim prinejmensim o takovych dvaceti paradnich oblastech kde se uz lezt zakazlo a jedinym duvodem bylo, ze si to proste majitel hory nebo skaly proste nepreje, na jinych mistech zase protestujou Indiani, ted se bude stavet plot na hranicich s Mexikem, takova nova zelezna opona) a bude se zrejme zavirat rada skvelych oblasti u Rio Pecos. Takze lezeckym organizacim nezbyva, nez si oblasti kupovat a od lezcu vybirat prachy. tenhle "vyvoj" je podle meho nazoru nezadrzitelny, Amerika je zemi svobody, ano, ale musite na ni mit prachy, jinak jste jen nymandi, co jdou na prochazku do lesa a pod cvrt hodine narazite na ceduli Zakaz vstupu, soukromy pozemek. A bude hur.... O tom, ze Utah je zemi Mormonu a jejich neuveritelne dementnich zakonu jsem se zminoval v prispevku nahore, to tu hraje take svoji roli.
Honzaodpovědět 
      Re: Well13:33:41 19.05.2006
Pěkný shrnutí. Je to přesně tak jak říkáš. Chtěl bych jen objasnit diskutujícím, že právo v USA je založeno na tzv. anglosaské právní kultuře. To zjednodušeně znamená, že precedenty hrajou hlavní roli. ALE neznamená to, že je vyloučena existence právních předpisů jako máme u nás.
Každý zákaz musí být v právním státě opodstatněný. Jde o tzv. přiměřenost- proporcionalitu- mezi prostředky (zákazem lezení) a cílem (tady to je asi zachování důstojnosti místa národního významu a třeba i ochrana přírody). Je otázkou zda tyto důvody stačí k omezení svobody pohybu, která je stanovená i v ústavě USA, ale i u nás. Se zákazama je tenhle princip vždy stejný. LIŠÍ se ale hodnotové založení v jednotlivých částech světa což samozřejmě ovlivní i konečný výsledek toho zda je zákaz přiměřený či ne. U nás je předpis obsahující nepřiměřený zákaz ústavním soudem prohlášen za neplatný, kdxž se na něj přijde.
Syselodpovědět 
      Re: Well13:36:07 19.05.2006
Z toho, co jsem zatim cetl, to vypada trochu na to, ze tenhle sutr je asi opravdu ponekud posvatny (mozna pro indiany, mozna pro vsechny) a ze tedy zakaz nebyl explicitne vydany (nenapadlo je, ze by to nekdo doopravdy udelal). Takovych nezakazanych veci, "ktere se nedelaji" a jsou tabu je hodne, vic nezli tech, ktere zakony resi, nebot moznosti je nespocet. Zakaz a nebo povoleni se resi teprve ve chvili, kdy tu hranici nekdo prekroci.
dagodpovědět 
       Re: Well16:08:37 19.05.2006
Jak je to s indiány nevím, ale je to asi nejhezčí a skoro určitě "nejprofláknutější" (každý túrista, který dojde až sem, se tu fotí) oblouk v NP Arches.
Vašekodpovědět 
 Re: Well19:05:17 19.05.2006
Asi tak, keby nepotreboval svoj počin zdokumentovat asi by boli všetci ticho. Ved je možné že iný lezec/lezci tam už vyliezli nabrať "pozitívnu" energiu. Takže ak chcem robiť niečo nie celkom povolené moc sa tým nevychvalujem.
odpovědět 
  Re: Well20:32:41 19.05.2006
No jeje! Vsak jsem sam uz take nejakou tu vibraci nahamtal v mistech, kde popravde receno, jsem spis byt nemel. Toz jsem si zavibroval, tise zmizel a druhy den by ani stopar utazskych indianu neprisel na to, ze tam nekdo byl.
Vsichni spokojeny. Ale zadna publicita.
dagodpovědět 
   Re: Well21:07:03 19.05.2006
No a vďaka celej tejto publicite bude o video ešte vätši záujem a o to šlo nie? Agónia či ako sa volá jeho whiskydarca je happy, lebo všade sa spomína v pozadí celej akcie tak čo viac si priať?
Ale diskusia sa tu rozprúdila skoro ako pri príspevku o Mg.
odpovědět 
    Re: Well21:34:03 19.05.2006
Kdo vi, treba si ten zakaz vymysleli jejich PR aby se o tom mluvilo.
Eeeee...hhhh, do Utahu se nedostanu, ten borec mi je dokonale ukradenej... Potter ante portas, Sklenka portskeho brani vylezti branu, uzka je brana do kralovsvi mormonu...
A co vlastne rikate magovani na picku? Teda, na piss ku? Negovat, nebo magovat.
Hah haf.
dagodpovědět 
    Re: Well07:53:24 20.05.2006
Lezouni to maj tezky. Zpevacce staci, aby ji pri vystoupenim ciste nahodou vylezlo prso, bavici staci nejaka aferka a tenhle se musi sapat nekam, kde to ostatnim prijde blby.
Ty kozy na jevisti mi prijdou nakonec lepsi, nez tenhle tyjatr. Ta stylizace do pronsledovaneho otevirace novych obzoru mi prijde komicka. Ale urcite se to chytne.
Howng
dagodpovědět 

 climberos business11:35:15 19.05.2006
Jestli tam lezl jen kvuli prachum, tak Potter u mne trochu klesnul.

Tak co, dame Pravcickou :-) ? Vezmem kamery, treba nám to bollywood koupi.
Mikiodpovědět 

 -12:46:31 19.05.2006
Udělal to správně, vykašlal se na zákazy a šel lízt v tom nejčistším stylu. Nikdo nemá právo zakazovat lezení! A že se nechal nafilmovat, no a. Co je na tom špatnýho?
Martinodpovědět 

 nejde mi to do kebule12:59:31 19.05.2006
teda na úvod: vůbec neznám pozadí zákazu, jestli si nelezení nepřeje majitel nebo kdo, komu patří pozemek pod skálou atd.

ale hrubě se mi nelíbí následující: von leze dobře a tak může. já kdybych tam lezl, tak bych to asi nevylezl, a když už, seděl bych ve smyčkách, možná bychom po sasku stavěli ze země a pak ještě párkrát ve stěně. von může, já ne. stejně tak je ok navrtat shora desítku, šestku ne. to slovo od toho písmene. to samý.

no a pak ještě ty vzpomenutý kosmický vibrace na vršku v souvislosti s kamerou a filmem.
Lukas B.odpovědět 
 Re: jde mi to do kebule :-)14:08:17 19.05.2006
Parádní kousek už se těším na video.Jo a jinak přeji krásnou diskuzi.
Brendyodpovědět 

 Dean Trottel14:08:31 19.05.2006
Z posledni fotky jasne plyne kde se oblouk nachazi.  A pokud vim zadna vyjimka pro lezeni u nasu nebyla vydana, uz jen proto ze tam mohou letos zahnizdit ohrozeny Martani. Muze bejt rad ze ho brachove nesejmuli, pitomec pozemskej.
Lihakob Napretoce U.F.O.odpovědět 

 Čáryfuk na horynory.cz14:25:14 19.05.2006
Doufám, že na nástupu udělal šipku. Počítám, že článek o potratově vykonu vyjde i na horynory.cz - levej sloupec: jeden z potrovskejch čáryfuků vylez na voblouk, autority tuto činnost ihned zakázaly, pravej sloupec: jak na to - na vnější straně levé nohy oblouku spárou na polici... 
Papoušodpovědět 
 Re: Čáryfuk na horynory.cz14:58:24 19.05.2006
Hlavne se tesim na titulek. Oblouk padl, Zeleny teror v rudem pisku USA, Horolezec na uteky pred serify... HomeDolly byly pri tom.
Sipka na nastupu ohryzana neznamym, patrne vzteklym psem.
dagodpovědět 
  Re: Čáryfuk na horynory.cz16:05:54 19.05.2006
Já bych to spíš viděl na : "Dan Hrnčíř si Utahuje"
Syselodpovědět 
   Re: Čáryfuk na horynory.cz16:14:15 19.05.2006
A: "Hrnčířův spis obsahuje několik Delikátních archů"
Papoušodpovědět 
    Re: Čáryfuk na horynory.cz17:46:57 19.05.2006
A: Potter je archeolog
Syselodpovědět 
     Re: Čáryfuk na horynory.cz18:20:44 19.05.2006
A k tomu bude fotka jednoho z malejch Turčínů s popiskem: Lezení - ať už v Utahu nebo na Srbsku - vyžaduje soustředění. Ilustrační foto: Horynory.
Papoušodpovědět 
      Re: Čáryfuk na horynory.cz18:31:58 19.05.2006
Neverte Utazenejm! Nacelnik Sedici byk odmitl odpovedet sefredaktorovi na otazky vyslane kourovymi signaly z Petrina.
Co potrebujete na cestu: lekarnicku, listky na metro, mapu Utazsko a okoli...
dagodpovědět 
       Re: Čáryfuk na horynory.cz18:40:18 19.05.2006
Světové mormonstvo zaútočilo na Sněženkovou! Právníci od Solného jezera obvinili vydavatele, šéfredaktora a editora (tři v jednom!) z monogamie!
Papoušodpovědět 
        Re: Čáryfuk na horynory.cz20:01:35 19.05.2006
"jen jsem ho pofoukal, aby se líp držel" říká zločinec..

Syselodpovědět 
         Re: Čáryfuk na horynory.cz12:12:25 22.05.2006
Jak šel Papoušův čas :-) Bezdůvodný a zákeřný útok (22.5.), Když jde o život (20.5.), Návštěva peněženky (17.5.), Šaškárna s pilulkami (12.5.), Neschopnost se dohodnout (11.5.), Severočeské Palermo? (9.5.), Dejte i něco na silnice, žádám (5.5.).

Kuba Turekodpovědět 
          Re: Čáryfuk na horynory.cz12:56:31 22.05.2006
To sou mý zabijácký komentáříky! To je zupa žánřík! Teda když to neni povinný :-(
Papoušodpovědět 

 Wer hat gewonnen und verloren......18:47:40 19.05.2006
Absolutní Winner
no pochopitelně Dean Potter. Jako profi lezec potřebuje podporu sponzorů a k té potřebuje  v podstatě dvě věci - odpovídající výkony a prezentaci. A tahle čistokrevná PR akce (protože proč by tam jinak tahal  někoho s kamerou, mohl si to přeci kvůli tomu svrbění nechat klidně  beze svědků) se mu podařila, dostal se do popředí odborných  horo serverů, rozpotal diskuzi a všude je jeho jméno (a fotky).  Myslí si snad, že přestřelil a jeho e-mail "Dear everyone" je vskutku  prosba o  "supporting".  nebo je to další stupňování  a prodlužování  "pěti minut slávy"?.?
Winner
Firma Patagonia, kdo ji neznal (a její inzeráty jsou vždy doprovázeny perfektními fotkami) tak ji teď nemohl přehlédnout. To se určitě skokem  zvýšila návštěvnost jejich stránek. Co jiného si mohla jako reklamu přát. A s Deanem to nějak sfoukne, řekne mu tytyty (možná (TYTYTYTY TO SE NEDĚ), ale až vyhodnotí reklamní  dopad, ještě někde bouchnou šampáňo.
Winner a Loser
No to jsem přece já - Hlína. Včera jsem si ty články četl na serveru www.climbing.de a ten pochopitelně (jak napovídá jeho jazykově hybridní název)  část uveřejnil v němčině a část v pingličtině. To jsem si liboval, jak se mi to v té němčině  pěkně čte, to jsem si nadával, že už s tou pingličtinou musím něco udělat. Ale jinak jsem se dneska ještě docela dobře bavil při čtení výše uvedených komentářů. Zírám, jak těžkej problém je, zda se může nebo nemůže v NY chlastat pívo z plešky na veřejnosti, zda musí bejt pivo v pytlíku, ruka na pytlíku. Taky jsem s konečnou platností pochopil toho černocha, co seděl vedle mě v autobuse a blbě na mě koukal, když jsem si otevřel KOBRU. On zase seděl u okna, dělal že umí číst (noviny měl vzhůru nohama) a stejně chrápal, takže když jsme odjížděli z Josáčů neviděl jsem kvůli němu (150 kg)na rozloučenou Kapa.
Loser
No obávám se, že ostatní horolezecká komunita mimo Deana Pottera. Kredibilita lezců(wenn überhaupt nějaká byla)  dostala šrámy. Na nějaký čas budou teď muset lezci ze svého argumentačního  slovníku vyškrtnout  tvrzení o vlastní serioznosti, protože ti, kdo do toho můžou mluvit (a to jsou v AMošce i u nás  také majitelé pozemků) jim toho Deana Pottera budou otloukat o hlavu (oprávněně?? - fuck nevim).
Absolutní LOSER
No pochopitelně pravda.  (co pořád s tou láskou dostává přes držku). Totiž ty kecy Deana Pottera, že to provedl absolutně bez zanechání stop, si mohl nechat na koledu (tedy pokud nějakou v Amošce maj). On myslel asi stopy na skále (no nevím, jak stáhnul  lano), ale tou hlavní stopou, která hned tak nevychladne, je ta skutečnost, že vzor nějaké skupiny (protože koho jiného by firmy sponzorovaly, než vzory, s kterými se někdo bude ztotožňovat a orientovat při utrácení šroubů) prostě  neuznává zásadu, že v demokracii je převaha lidí, která považuje za normální, že pravidla psaná i nepsaná se dodržují. To je taky důvod, že nikoliv pouze jazyková neschopnost komunikovat v pingličtině mne vede k rozhodnutí, že se necítím osloven "Dear everyone" a že nebudu v tomto případw Deana Pottera "Suportovat".
Tož tak to vidím já na té stupnici Absolutní winner - winner - winner-loser - loser - absolutní loser. Nepředpokládám, že s tím bude každý souhlasit, ale jinak přeji mnoho "štěstí s tem pertinaxem".

zdra
hli

P.S. Doufám, že až budou ve čtyřce zase pořádat meeting na její záchranu, že řeknou Deanovi, ať se někde schová.

P.P.S.A jeden citátek z Německýho Climboše: Gestern machte es keiner, heute wenige, morgen alle darin liegt doch das problem!
Šlo by to volně  parafrázovat a rozvíjet (s díky Deanovi)jako hrozící možnou variantu:
Gestern machte es keiner, heute wenige, morgen alle, übermorgen schon wieder keiner! jde o to, kde všude.
Vladimír Vršovskýodpovědět 
 Re: Wer hat gewonnen und verloren......19:08:04 19.05.2006
No, na to, ze se ohanis neznalosti jistych jazyku, jsi svoji cestinu pomrsil celkem dukladne, takze si myslim, ze bys mel pridat doprovodny preklad k nekterym vyrazum, jako 'winner', 'loser' apod. Jinak, co se tyka, Pottera, plne s tebou souhlasim. Co se tyka pijaku alkoholu, at uz s pytlikem nebo bez pytliku: nedavno ve Fairfaxu, kde bydlim, malem zabili policajti typka, co sel z parby a nesl si plechovku s pivem po ulici, nejaka ta zprelamana kost atd., tak si myslim, ze to pro nekoho problem byt muze a proto, ze ja si pivko take rad dam, tak i pro mne je podobne omezovani osobni svobody pomerne zavazne, co kdyz se take jednou zapomenu nekde na ulici s pivem v ruce....
Honzaodpovědět 
  Re: Wer hat gewonnen und verloren......22:13:51 19.05.2006
No tak Honzo, já nevím, já jsem tam uváděl svoji fatální neznalost pingličtiny, což je v mém pojetí jen jeden jazyk (tedy nechápu neznalost "jazyků".
termíny winner a loser mi vysvětlila kdysi dcerka a teď jsem se podíval do slovníku a zjistil jsem, že je používám správně.
zdra
hli
Hlínaodpovědět 
   Re: Wer hat gewonnen und verloren......22:39:08 19.05.2006
Ja sem uz naprosto alergickej na praseni cestiny vselijakyma dementnostma z anglictiny. Autori takovych vyplodu se vetsinou snazi byt buhvijak svetovi ci co, proste "COOL".... Napriklad Papous ale pouziva vyse zminene ve velmi vitpnych souvislostech, v tomhle pripad mi to ale moc vtipny nepripadlo, ale to je mozna tou alergii, to vis, kdyz kolem tebe vsichni celej den kdakaj anglicky....
Honzaodpovědět 
    Re: Wer hat gewonnen und verloren......06:37:50 20.05.2006
Někde jsem četl,že ten svět je tak promořenej všema možnejma svinstvama, že počet alergiků roste neuvěřitelnou rychlostí. Já tomu říkám prostě česky, že mě něco SERE.
Ale jinak se k Papoušovi přihlásím na kurzy vtipnosti.
zdra
hli
Hlínaodpovědět 
 Re: Wer hat gewonnen und verloren......19:29:42 19.05.2006

Mám Dylana (nebo dilema?),na jednu stranu je to moc pěknej kamínek a po pravdě nevím,jestli bych se udržel na uzdě a aspoň to nezkusil,když už tam člověk je,na druhou stranu,jsou místa a šutry,který jsou tak hezký samy o sobě,že je mi až líto se po nich sápat.Asi to má Dean trošku jinak srovnaný v hlavě a prostě do toho šel,přeju mu to.A to,že si to nechal nafilmovat?To je jenom v pořádku,přece jenom má povinnosti vůči "zaměstnavateli".:-)
 Ollyodpovědět 
  Re: jen tak dále......20:45:33 19.05.2006
Jen tak dále....každej stejně solo nepoleze..ale jen budu blbě kecat!!!!
Už jsem jednou reagoval jsem pro a beru to jako parádní počin.Kamera a proč ne velice se na tento výkon rád podívám.A že rozvířil mezi lezci v americe nějakou negativní diskuzi a jeho "činu".No jestli je to v duchu diskuzí tady na lezci kde se rozvíjí každej prd 100 komentářů a pod pořádným článkem je to jako u suchánku tak bych se tomu jen smál:-).No to víte mrtě lidí je "nasraných" že je předběhnul a nebo že na to nikdy mít nebudou a to spíš.Tak se schovají za zákaz jak ohrozil matičku přírodu a že málem z toho byl konec světa nebo spíše ameriky.No závěrem myslím, že tohle bude dobře sledovaný lezecký video.
odpovědět 
   Re: jen tak dále......09:57:00 20.05.2006
A co ze se na ty skaly nesmy neunavam hranice ani staty skala je priroda a patri vsem nasrat na zakony.
aaaaodpovědět 
    Re: jen tak dále......10:11:03 20.05.2006
jsem proti růžovejm psům zasranejm náckům
odpovědět 
     Re: jen tak dále......15:54:47 20.05.2006
Ja taky !
mxodpovědět 
 Re: Wer hat gewonnen und verloren......10:08:48 20.05.2006
Ty woe, ty seš chytrej jak rádio, neříkají ti to občas doma?
Bobanodpovědět 

 Souhlas...18:34:33 20.05.2006
Nemuzu nez pouze pozitivne kvitovat Deanův pocin... Copak vas nikdy nelakalo udelat neco zakazanyho? Jak dlouho uz plati, ze "Zakazany ovoce chutna nejlip!"?  Naky zvyseni negativnich nazoru na lezce bych za tim urcite nevidel, jediny co tomu vytykam je komercni podtext...
Kubaodpovědět 
 Re: Souhlas...19:30:59 20.05.2006
ja by som si rad pozrel to video kde sa da stiahnut?
...odpovědět 

 Jasne20:47:27 20.05.2006
To je fakt zakaz je zakaz a rovnovaha medzi poziadavkami ochranarov a nas lezcov je velmi krehka takze to respektujme a to kdekolvek aj ked mnohokrat sa to moze javit ako blbost vacsinou to svoje opodstatnenie ma..I ked je ten obluk sakrametnsky lakavy:))
Lukašodpovědět 

 Sýkorův most09:50:51 23.05.2006
Je to takový Sýkorův most v Ostravě, jednou tam chytla kámoše Městská policie je to dost o hubu a je to takový podobný oblouk i když je ocelový, držíte se jen nytů. Platil jak duha myslím že 500Kč mu přišili a ještě ho odvezli na záchytku...:-))). Slyšel jsem, že Dean Potter si taky pěkně přihnul prý Kentucky Jack nebo tak něco.

PS:I nejmoudřejší slova zůstávají v konečném důsledku jen tlacháním, pokud nějakým způsobem nevedou k činům. 
Jose prasečí hlavaodpovědět 

 lynč10:26:29 24.05.2006
ať si tam amici dělají co chtějí, ať si to prostě všechno zkurví a hotovo! Škoda času, řešit to tady.
Kdo má rozum,nekoupí teď od tý patagonie ani tkaničku do bot!

Udělat tohle někdo u nás, tak by dotyčný poté prostě měl dostat po držce pokaždý kdy by se objevil na skalách. Zákon je zákon, ale starej dobrej soudce lynč má taky svoje kouzlo :)

Tohleto jsou přesně ti kreténi,který dávaj do rukou bič různejm greenpeacakům a jinejm zevlům. Chovejme se ke skalám všichni tak, abychom je nedojebali a mohli na tom lízt i ti co přijdou po nás.Když je něco zakázanýho,tak to respektujme a neuvažujme jestli je zákaz dobrej nebo špatnej. To by potom úchyláci mohli tvrdit, že zákaz znásilňování pětiletejch děcek je hloupej zákaz,tak proč ho neporušit. Komu se zákony nelíběj,ať na to myslí u voleb anebo ať se odstěhuje na sibiř,tam bude mít klid...
pokusnejodpovědět 
 Re: lynč10:51:49 24.05.2006
no ty jseš hustej
odpovědět 
  Re: lynč12:09:04 24.05.2006
neni proč? dyť má pravdu
odpovědět 
   Re: lynč13:09:15 24.05.2006
"Když je něco zakázanýho,tak to respektujme a neuvažujme jestli je zákaz dobrej nebo špatnej. To by potom úchyláci mohli tvrdit, že zákaz znásilňování pětiletejch děcek je hloupej zákaz,tak proč ho neporušit. Komu se zákony nelíběj,ať na to myslí u voleb anebo ať se odstěhuje na sibiř,tam bude mít klid..."
To je myslím výborný. Takže v sedumdesátejch letech držet hubu a krok a libovat si, že se díky tomu situace ještě nezhoršuje. Podepsat Antichartu a tak... Možná je to blbej příklad, ale napadl mě jako první. Každopádně k podobnejm důsledkům u vzteklejch poslušnech blbounů vede. Lynčovat taky uměj vždycky hlavně ty hustý, co myslej trochu zkratkou.
Piškotodpovědět 
    Re: lynč13:11:39 24.05.2006
Nechtěl jsem tím říct nic k utažskýmu voblouku, tam by asi bylo možný mít kdejakou výhradu, a nebo třeba ne, ale to bych nerad řešil. Mířím jenom na předchozí komentář.
P.odpovědět 
     Re: lynč11:52:42 25.05.2006
Jo, určitě máš pravdu.

Jen je fakt těžký srovnávat lezení(ochranu přírody),znásilňování a komunistický puče. Kdyby měli lidi rozum,tak by ve ´46 komunisty nevolili (viz Finsko) a teď bysme o žádný antichartě nevěděli.Ale to je na jinou debatu.

Sypu si popel na hlavu... Já to jen myslel tak, že obecně by se zákony prostě respektovat měly, my i oni (amíci) žijeme v jakž takž právních státech,jak by to tady vypadalo,kdyby všichni srali úplně na všechno!
pokusnejodpovědět 
    Re: lynč14:33:30 25.05.2006
Drobnyrozdil. V USA muze klidne o zmenu zakona usilovat a nikdo ho nezavre a ziska-li podporu, tak zmeny dosahne. U nas take.
Ten lync taky nevim. Ono ho strkaji na bednu od whisky s opratkou na krku??? Rikaji, ze s timhle nechteji mit nic spolecnyho. To smeji a neni to lync.
dagodpovědět 
    Re: lynč16:18:39 26.05.2006
"pokusnej" má pravdu. A nemůžete vytahovat antichartu a podobný pitomosti,to bylo v totálním státě,srovnatelným s fašismem. Zákony,který platí dnes vychází z demokratickýho systému (ať už si o naší demokracii myslíme co chceme), tudíž jde o vládu občanů, většiny (víceméně). Platný zákony se musí dodržovat a hotovo.
jakubodpovědět 
     Re: lynč16:38:48 26.05.2006
podle platneho zakona bys prakticky nemel na biku nebo na lyzich ani do lesa nebo mimo znacku. Ze ten zakon nerespektuje zmenu ve spolecnosti je sice fakt, ale to asi neva. V okamziku, kdy by to sahlo na tvoje zaliby, asi by ti to zacalo vadit, bych rek. Precti si nasledujici link a klidne si za kolo dosad treba volne lyzovani.

http://www.literarky.cz/?p=clanek&id=2098
petrodpovědět 
      Re: lynč20:24:43 26.05.2006
Ten příměr s Antichartou byl trochu přetaženej, já vím, omlouvám se. Moc jsem nevymýšlel lepší a tenhle byl lákavě po ruce. Ale vždycky mě dožere argumentace: To se nesmí/musí - protože to je zakázaný/přikázaný. A proto to má být tak a tak.
Příčí se mi přijímat věci, tak jak jsou, JENOM z důvodů, že je někdo někdy někde napsal a odklepnul. Hlavně by měla fungovat osobní odpovědnost a schopnost (nebo aspoň snaha) posoudit individuálně situaci a zařídit se podle toho. Zákon je schéma, ale každá situace je jiná. Existence nějakého zákona - nebo jeho neexistence - z nikoho nesejme odpovědnost za jednání bez ohledu na ten zákon. (Ale samozřejmě rozhodování klidně s přihlédnutím k němu.) Můžu se při prosazování zákona chovat jako prase, a nebo naopak. A to vůbec neuvažuju, že mohou být špatné zákony.
Nechci být paranoik, ale zdá se mi, že pasivně a tupě přijímat všechna nařízení shora je ta nejkratší cesta k tomu, nesmět vůbec nic. Což nemá být volání po anarchii a masivním porušování zákonů, aby tomu někdo špatně nerozuměl.
Takže nic proti rozhořčení, že někdo lezl, kam neměl - ale proti tomu, vyřešit to jen tím, že někdo jiný řekl, že se to nesmí - a přes to nejede vlak.
 Piškotodpovědět 
       Re: lynč14:36:09 28.05.2006
Ono to tak vypada, ze prave v tomhle pripade ani tak nevadilo, ze porusil nejaky §6789/76567 co kyho slaka, ale ze lezl nekam, kam se neleze.
Coz je koneckoncu podobne. Jak u zakonu, tak u tradice je prilisne dodrzovani i prilisne ignorovani asi cestou do pekel. Jen poznat tu spravnou miru nekde mezi tim.
dagodpovědět 
      Pravdu, pánové pravdu a nikoliv úmyslné zkreslování22:55:14 26.05.2006
Pokud uveřejňuješ odkaz na Literárky, dovoluji si k tomu přidat několik poznámek. Článek pana Kvasničky jsem četl ještě před jeho otištěním, je psaný velmi podrobně a pan Kvasnička ho jistě nenapsal za jednu (slovy "jednu") hodinu. Lidé z "druhé" strany dostali možnost se k tomuto materiálu vyjádřit, dostali text mejlem a termín takový, že to nebylo možné stihnout a adekvátně reagovat. To není vina pana Kvasničky, to je prostě novinářské selhání. Přiložená fotografie (ilustrační) je však vzhledem ke konotacím v textu zcela zavádějící. je pořízena z asfaltové silnice (která je vyznačena jako cyklotrasa) směrem do přibližovací linky, která tedy rozhodně není cyklotrasa. V čtenáři má být vzbuzen dojem, že takto byla zničena lesní technikou cyklotrasa. Autor fotografie si musel být vědom, kde stojí a kam míří objektiv a kam míří cyklotrasa.
pro doplnění, tento způsob přibližování dříví v lońském roce představoval exces a byl řešen s dodavatelem prací Českou inspekcí životního prostředí.
Takže pro mne, protože znám i další souvislosti s článkem v Literárkách, četl jsem obsáhlý text, kterým můj nadřízený na tento text reagoval (nebyl pochopitelně ani otištěn, ani využit v doprovodném textu k článku) je tento pokus (s přihlédnutím k manipulacím s fotografií a jejím popisem) k diskuzi s touto zájmovou skupinou "velmi nešťastným začátkem". Pro zájemce mohu poskytnout fotografie pořízené po závodě Českého poháru v horských kolech, konaných v Bedřichově (před třemi roky). Závod se (bez potřebného projednání) konal (z pověření ČSC) v druhé zóně CHKO, neomezil se pouze na cesty,ale zasáhl i do porostů a následky byly horší, než na doprovodné fotografii v Lidovkách. Bylo řešeno ve správním řízení a pořádajícímu oddílu (za nějž se tedy ČSC rozhodně nepostavil) byla uložena pokuta.
Tyto fotografie pan Kvasnička asi neměl k dispozici, protože se jaksi nehodily.
Ono sem to téma moc nepasuje, ale na ten odkaz na Literárky jsem si dovolil zareagovat.
zdra
hli
Vladimír Vršovskýodpovědět 
       Re: Pravdu, pánové pravdu a nikoliv úmyslné zkreslování13:50:08 28.05.2006
rozhodne tady nechci a nebudu rozvijet delsi debatu na tema rozjezdenych cyklostezek. Ale jednu vec napisu. TADY PRECE NEJDE O JEDNU PITOMOU FOTKU. Tech cest rozflakanych lesni technikou je proste hodne. Nevim odkud pochazite, ale tady u nas Beskydech ano. A je jedno odkud bych to fotil, pane.
petrodpovědět 
        Re: Pravdu, pánové pravdu a nikoliv úmyslné zkreslování15:35:40 30.05.2006
Pochopitelně to není debata o rozježděných cestách, moje poznámka je o manipulaci a záměrném zkreslování informací.
zdra
hli
odpovědět 

 Komerce12:07:02 24.05.2006
Pokud tam někdo vyklimbat chce, protože je to jeho životní cíl, ať si tam vyklimbá. Pokud se při tom natáčí kvůli komerci, dostává to úplně jinou hodnotu. Money jsou holt Money... se podívejte kolem sebe, co dělaj lidi kvůli prachům... hlavně je potřeba být vidět.... A z tohoto důvodu toto odsuzuji! HOWGH náčelníku! Prosím bez reakcí...
Marťasodpovědět 

 n15:30:30 24.05.2006
je to kretén............
miraodpovědět 

 Hoax14:28:33 26.05.2006
Nevím, jestli o tom nepsal už někdo přede mnou, nemám sílu procházet všechny komentáře, ale na planetfear.com se objevilo, že ten e-mail s prosbou o podporu je hoax, Potter s  ním nemá nic společnýho a e-mail skoro ani nepoužívá. Kdoví, kdo to jeho jménem vypustil..
Hurzyodpovědět 

 chápu Deana09:07:27 29.05.2006
jen prezentuji můj osobní názor.Taky bych to zkusil a šel do toho,zas a znovu.Nikoho a nic tím Dean neohrozil...skálu? :-) ha ha ha  jo a kolik lezců s maglajzem leze po písku? hodně vážně hodně? no někteří ano ale jako tragédii  bych to neviděl,rock climbing není stále a ani nebude masová záležitost..zbytečné obavy a o co vlastně?Nemáš dost morálu?když lezež na písku?je to poprvé co takhle píšu a je to legrační co se to tu řeší...řešilo a řešit bude Hawk. :-)
yanickodpovědět 
 Dýnovo sajt10:28:14 15.06.2006
Zdar,nemáte někdo adresu Potterovo stránek?Ono totiž např.takový www.deanpotter.com je malinko mimo hrnec:-)
Dík
Zdeněkodpovědět 

 Foto dne:
Falkenstein
Über Den Drachenrücken, IXa
 Databáze cest:
Všechny cesty (179986)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Kronos 6a San Vito Lo Capo
Leda 5c+ San Vito Lo Capo
Orange Beauty 7c+ Osoje - Čikola
Ibubel 5c Osoje - Čikola
Naklofen 6a+ Osoje - Čikola
Nově komentované:
Devět Světů 8B+ Skály V Údolí Černé
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Trojzubec 6C Koryčanský Hřeben
Nad Ohništěm C 5A Koryčanský Hřeben
Poslední Soud 6C Panský Les

 Nově v diskusi:
Stropy v ČR | Juraj Durifuk solo Himalaje | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: jistící brýle | Re: Bouldering Petrohrad | Re: foto dne vcera | Re: Turecko (Geyikbayiri) a půjčení auta | Re: foto dne vcera |

 Nové komentáře:
Re: nehorazne | Re: James | James | Re: smutná role JAMES | Re: vyvoj? | Re: uplakánci | Re: smutná role JAMES | Re: Stanovisko SHS James k neštěstí pod Langtang Lirung | Re: smutná role JAMES | průjem |

 Kde to vře:
Zkusíme to znova (165)
Stanovisko SHS JAMES k neštěstí pod Langtang Lirung (62)
Video: Adam Ondra na jedné z nejvyšších umělých stěn na světě (21)
Trofeje z 1. lezecké stěnky Adama Ondry pro dětské závodníky (17)
Barbara Zangerl dala na flash cestu Freerider na El Capitana (15)
Křest knihy Perly východu (10)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (3)
Projekt Dandy Polmana „Velký Benátčan“ na YouTube (2)
Video: Will Bosi na bouldrech v Česku (2)
Jugal Base Camp Bouldering Guidebook (1)

 Nově v inzerci:
Cepíny SR Bandit | Directalpine Rebel 2.0 | Hledám děvče do skal | STANOVÉ KOLÍKY - SET 8+1 | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Prodám balknu | Různé lezečky | Spací pytel | Prodám skialp boty | Boty Lowa Locarno GTX LO |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 640 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 558 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 494 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 499 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 435 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.