LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Lezení je nebezpečný sport!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
42.Nosek 10276
43.Galeová 10269
44.Fajkoš 10259
Bouldry:
42.Zímová 8606
43.Kalvas 8603
44.Bureš 8600
Hory:
16.Louda 5220
17.Abt 5186
18.Chomová 4970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140265 cest
Nové přelezy:
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a

Stěny
Sokol Nymburk - Nymburk
Lezecká stěna Salesko - Brno-Líšeň
9a - Olomouc

Prodejny
HUDYsport - Havířov
Keen Concept Store - Futurum Ostrava - Ostrava 1
HUDYsport - Mladá Boleslav

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Na Mallorce se za lezení platí

Omezení

smallProblematické přístupy zpočátku, nyní placení a masivní omezení.

Možná už jste slyšeli o problémech, které měli lezci na Mallorce s přístupy k některým skalním oblastem. Malorka byla vždy významnou turistickou destinací a v posledních letech se etablovala také jako slušná lezecká destinace a vyloženě ráj pro DWS. Nad tím vším se však stahují silná mračna. Hlavní příčinou není tentokráte neukázněnost lezců, cyklistů a turistů, ale hlavně vidina získání peněz z této skupiny návštěvníků.

Problémy v minulosti
Situace na ostrově v souvislosti s přístupy k lezeckým oblastem a VH, byla vždy mírně řečeno problematická. Řada pozemků se souvisle obdělanou půdou a sady za dlouhými zdmi a ploty bránila v přístupu a nutila lezce a hikery tyto pozemky zdaleka obcházet, ale doposud byla tato omezení spíše lokálního významu a vztahovala se na jednotlivé skály nebo na hory. Bylo tu mnoho jiných možností a tak tyto problémy nikdy nebyly tak zlé, aby odradily od cestování. Nyní je tomu naopak, nedávné omezující návrhy, které nyní přicházejí do praxe a stupňující potíže na některých skalách však situaci velmi zhoršily.



Stěny známé Crevety a Formentoru.

foto by © Mark Glaister


Proč prozatím odložit cestu na Malorku?



1. Místní obecní rady zpoplatnňují přístup k lezeckým oblastem a plochy k parkování na veřejných pozemcích

Obecní rada malého městečka Bunyola (výchozí bod pro asi nejlepší lezení na ostrově – pro Fraguel, Ca'n Cristo a Ca'n Fil ) zaměstnala strážce pro vymáhání poplatků, které účtuje za auta, horolezce, hikery, cyklisty a jezdce na koních v celé Sa Comuna de Bunyola . Za auto zde denně zaplatíte € 6 a pak dalších € 10 na osobu. (dva lezci s autem za den lezení zaplatí 26 Euro).

• Legislativa Co je PORN (spain)
Novinky v Lezecká federace blog

2. Právní předpisy pro pohoří Tramuntana

Zdaleka nejvýznamnější problém pro všechny outdoorové návštěvníky je omezení v Tramuntana Mountain ( to je hlavní pohoří podél severozápadního pobřeží Mallorky, od Andratx na Cap Formentor).
Legislativa má nešťastnou, i když nepřehlédnutelnou zkratku PORN ( Plan de Recursos Naturales de los Ordenación). Plán, který byl publikován již v roce 2007 a je zaměřen především na regulaci využití a přístupu do hor Tramuntana pro všechny uživatele.
V tomto mohutném  PORNo dokumentu (82 str. , 60 MB PDF) s mnoha právně zaměřenými odstavci s malými písmeny. Je pohoří rozděleno na čtyři různé zóny:

1. vyloučené zóny ( žádný přístup )
2. zóny pro omezené použití
3. zóny pro "kompatibilní využití "
4. zóny pro obecné použití




Mapa zón

foto by © Finca Massanella


Teoreticky je to vše za účelem ochrany rostlin a živočichů, ale kritéria pro označení jednotlivých zón jsou v současné době velmi nejasná. Řada lezeckých oblastí, je zahrnuta do kategorie "ochranná zóna". Patří sem třeba Creveta a Son Xanquet a Cap Formentor.
I když již uplynulo dlouhých šest let od vydání této legislativy zdá se, že nynější zavádění do praxe je o to horlivější a nekompromisnější.

Pro ty oblasti, které nejsou v nejpřísnější ochranné zóně, se zdá, že se má vytvořit nějaký systém žádostí o povolení ke vstupu. Na základě těchto žádostí pak získají přehled, jak nejlépe v budoucnu zpoplatnit přístup do pohoří Tramuntana.
Je více než evidentní, že hlavním motivem je získání finančních prostředků pro skomírající ekonomiku. Naštěstí lezci nejsou sami v tomto boji. Stejně jsou touto nesmyslnou regulací postiženi další milovníci těchto ostrovních hor (cyklisté, běžci, chodci, atd.).

3. Majitelé soukromých pozemků zpoplatňují přístup

V současné době se to týká Finca de Massanella (vstup z Mancor de la Vall) uplatňují poplatky pro všechny: turisty, horolezce a cyklisty - poplatky zde. To je oblast hor mezi Alaro a Las Perxes (Caimari) a zahrnuje Puig Major.


Ceník popatků, bude s největší pravděpodobností v rozporu s Evropskou legislativou – viz rozdílná výše poplatků pro  domácí a cizí návštěvníky

foto by © Finca Massanella


Poplatky Puig Massanella

4. Místní rady zakazují horolezectví a  DWS

V současné době místní rada Manacoru zakázala "skákání z útesů do moře" - (DWS je tedy zakázáno). Zahrnuje to Cala Barques a všechny stěny v okolní, a také různé další DWS místa - Cova del Diablo, Tower of Falcons, Porto Cristo a Cala Barques.

Nedávné události v roce 2013

Říjen - Bunyola Rada Využívá trvalé lesní stráže účtuje poplatky na auta, horolezce, cyklisty, atd. Místní a hostující horolezci jsou zpoplatněni €10 nebo je vyženou z oblasti.

Listopad - Místní horolezci protestují v Bunyola dnem Bunyola čtvrtletí Marathon běžecké závodu

Listopad - Místní horolezci mobilizují platformu Montana de Libre Impuestos (Hory bez daní a poplatků). Objevují se různé články v místním tisku.

Co můžete jako horolezci udělat pro jejich podporu?

Přidej se ke skupině FB Mountain a Libre   (je ve španělštině, stránky budou brzy i v angličtině)

Podepište petici Tramuntana Mountain Tax Free, pošlete e-mail, v návrhu, posílejte tweety o petici.

Nelezte nikde přes zákaz a pokud možno ani nikde, kde je vyžadováno placení za lezení. Nechceme, aby úřady a majitelé pozemků měli dojem, že jejich opatření bude ziskové, navíc by to mohlo přinést další omezení a problémy v jiných oblastech.

V současné době se vyhněte:

Sa Comuna de Bunyola ( Fraguel , Ca'n Cristo a Ca'n Fil )
Finca de Massanella ( La Reserva lezecká oblast )
DWS na pobřeží Manacor ( Cala Barques )

Pokud jste snad plánovali dovolenou na Mallorce, a v důsledku těchto opatření své rozhodnutí změníte, pošlete e-mail (v angličtině) na adresu Serradetramuntana@conselldemallorca.net.

mountainwithouttax@gmail.com

Retweet adresy : @TurismeEsportIB (Ministerstvo cestovního ruchu a sportu z Baleárských ostrovů) , @ATBIllesBalears (agentury pro cestovní ruch z Baleárských ostrovů ) a @carlosjdtruyols (ministr vlády cestovního ruchu a sportu z Baleárských ostrovů) .

Máte-li nějaké obchodní styky na Mallorce, pak prosím zvažte napsání vysvětlujícího dopisu, jak bude tato politika drasticky ovlivňovat cestovní ruch na Mallorce.

Zdroj:


Zde je zdrojový článek UKClimbing

JirkaS   [úpravy] 10:41 24.12.2013Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 hm...12:00:15 24.12.2013
tak at jdou do řiti kapitalisti
honzaodpovědět 
 Re: hm...12:48:54 24.12.2013
Na Baleárech vládnou už dlouho socialisti.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: hm...13:53:10 24.12.2013
tam já nejezdím...co je mě po tom...za chvili budem platit i za vzduch a bůhvíco...když si neumí vydělat rukama, tak budou těžit na tom, že někdo si najde volnou zábavu v přírodě...za chvíli se bude platit i za to že se půjdu projít do lesa se psem, za to že půjdu běhat a poběžím po něčich cestě, půjdu na běžky a budu platit za to, že tam projíždí stopy...už ty prachy lezou lidem na mozek. měl by přijít pořádnej mor, aby lidi vychcípali a ti co přežijou aby se jim trochu rozsvítilo...
honzaodpovědět 
   Re: hm...14:13:14 24.12.2013
Jenže ti lidé to ne vždy dělají kvůli tomu, aby byli bohatí. Platit musí za energie, za jídlo... A ne všude je možnost pracovat nebo je tam práce. Takže peníze někde brát musíš. A další věc je, že pokud si někde koupím pozemek a je můj soukromý, tak nechápu, proč bys mi přes něj měl jezdit nebo běhat. Na mém pozemku nemáš co dělat. Takže na vstupném na pozemky a platbě za využívání soukromých cest také nevidím nic špatného. Naopak mi přijde divné, když si někdo myslí, že je to jeho právo lézt kam chce a dělat tam, co chce.
odpovědět 
    Re: hm...17:41:20 24.12.2013
ty seš myslím anonyme taky pěknej kapitalista co? nakopnout tě do zadku...zepředu
honza odpovědět 
     Re: hm...02:46:57 25.12.2013
A ty budeš mladej cápek, co si myslí jako komouši, že když něco chce, tak se všichni poserou a půjdou jim na ruku. Najít tě v mým lese pod mojí skálou a s blbými kecy, tak bych ti minimálně řekl Ušetři si na vlastní, chytráku a potom o tom teprve dáme řeč.
odpovědět 
      Re: hm...15:17:55 25.12.2013
odpovědět 
       Re: hm...18:45:39 25.12.2013
No debilem bych nazval spíš toho, kdo si myslí, že je mu každý povinen poskytnout svůj majetek zdarma.
Martinodpovědět 
      Re: hm...12:50:31 28.12.2013
K penězům přijdou už jen když přijedu na ostrov. To že se o to místní správní systém odmítá rozdělit a rozkrade to, tak to už je problémem "domorodců", kteří si neumí vybojovat dotace za to že tam lidi lezou. Zajímal by mě výtěžek z pár metrů orné půdy kterou zabere přístupová cesta ke skalám, opominu-li že většinou tato cesta je současně užitkovou pro samotný farmáře a zemědělsky využitelnou nebo jinak využitelnou půdou. Taky se nedomnívám že by zisk z pozemku u skály nějak snížilo horolezectví. Jestli to ovšem bude fungovat a lezci za to budou platit stane se to předlohou pro zbytek světa.
Kryštofodpovědět 
    Re: hm...15:17:15 25.12.2013
toto je ten nejtrapnejsi nazor, co muze byt. doufam panacku, ze chodis a pohybujes se pouze po pude, kterou vlastnis a nikde jinde se nepohybujes. mam pocit , ze jste se zblaznili..
ivanodpovědět 
     Re: hm...15:33:01 25.12.2013
Ivane, Ivane.....vrať se na širou Rus a pober ještě trochu rozumu.
odpovědět 
      Re: hm...19:28:46 25.12.2013
Rozumu bys měl pobrat ty. Obecně zákon o lesích umožňuje pohyb kdekoliv se ti zlíbí. Rozuměj tomu tak, že les si nemůžeš oplotit a nikoho kopat do prdele pokud ho tam uvidíš byť je to tvůj pozemek. Ba co víc. Může si před tebou utrhnout lesní plodinu a ty mu to musíš dovolit.
Pevně věřím, že to nikdy nebude jinak. Pokud máš jiný názor tak jen doufám, že ti brzy někdo nakope prdel, až se projedeš na kole okolo jeho louky. Pak se třeba probereš.
Belialodpovědět 
       Re: hm...19:40:16 25.12.2013
Rozlišuješ vstup a aktivitu? Jo, jahodu si utrhnout můžeš. I když i tady je to poněkud složitější, protože na vybraných území si taky nemůžeš chodit kam chceš a dělat co chceš, třeba v Krkonoších nebo na Šumavě je zákaz vstupu mimo vyznačené stezky a vletět do lesa a sbírat tam borůvky také nesmíš.

A co ty aktivity? Je vlastník povinen ti umožnit třeba koupání v jeho rybníku nebo lomu? A to samé platí pro skály. Je povinností majitele trpět na svém pozemku lezce? A kempování a parkování?
odpovědět 
        Re: hm...20:50:45 25.12.2013
Dík, žes mu to vysvětlil :-).
odpovědět 
       Re: hm...21:25:57 25.12.2013
Nebude to jinak tak dlouho, dokud tady bude přežívat bolševické myšlení, jak se o tom píše níž. Ve zbytku západního světa to tak není. Ano, a můžeš tam dostat nakopáno do prdele za to, že se projedeš po soukromém pozemku, přes který nevede veřejná cesta - a právem. A je to tak naprosto v pořádku. (V USA za to můžeš dostat klidně i kulku - to je jistě extrém - ale zavedli si to tam tak a je to OK.)
odpovědět 
  Re: hm...22:41:33 25.12.2013
Kubo,
bud nevedomost sp. realii nebo lez. Na Balearech davno vladne PP, cili pravicova strana. Ne ze by mi to nebylo jedno, ale kdyz vidim nepravdu, ozvu se. A klidne mrkni do wiki (Parlamento de las Islas Baleares).
S pozdravem el_Txeko
odpovědět 
   Re: hm...23:39:12 25.12.2013
V evropském kontextu je španělská Lidová strana považovaná za liberální střed. Ve světovém kontextu je to levice (třeba daleko vlevo od levicového Obamy).
Kuba Turekodpovědět 
    Re: hm...23:42:08 25.12.2013
Před nimi tam dlouho vládla Španělská socialistická dělnická strana a významné místo tam mají socialističtí nacionalisté z Malorky.
Kuba Turekodpovědět 
     Re: hm...00:03:37 27.12.2013
Jo. Nicméně teď tam socialisti fakt nevládnou (ne, že by to nebylo fuk, ale je to tak).
odpovědět 
      Re: hm...00:49:07 27.12.2013
Tak znova: španělští lidovci jsou socialisti jako poleno. Ideologii mají jasnou.
Kuba Turekodpovědět 

 .. 13:27:51 24.12.2013
jako vzdy
filodpovědět 

 A proč ne? 13:48:12 24.12.2013
Takže jinými slovy - pokud si chcete v klidu zalézt, jeďte na Malorku. Bude tam klid. Mohl by mi někdo vysvětlit, co je na tom špatného? Já kdybych vlastnil nějaký pozemek se skálou, tak  tam lezením zpoplatním také. Naopak se divím, že tomu tak někde není. Já na tom nic špatného nevidím a klidně bych lezení zpoplatnil i u nás. Pokud za to budou nějaké služby jako jako kvalitní jištění, vybudované parkoviště, dobré přístupové cesty... Já jsem pro, konečně se lezení začíná trochu zkulturňovat.
Jirkaodpovědět 
 Re: A proč ne? 13:54:46 24.12.2013
hezky si to napsal Jikro. přeji ti dobré zaměstnání abys neměl hluboko do kapsy a mohl jezdit do placených oblastí, kde tě nebude nikdo obtěžovat
honza odpovědět 
  Re: A proč ne? 14:07:57 24.12.2013
No alespoň si zalezu. Ne jako když přijedeš na některou z českých skal a pod ní je fronta. Tady si stěžujete na Malorku, kam jezdí celý svět, ale stačí se podívat, co dokázalo s auty pár Čechů na Rovišti.

A další věc - když už někdo má na cestu na Malorku nebo do Španělska, tak těch pár euro vstupného najde také. Za týden lezení okolo 100 Euro za dva včetně auta. Srovnej to s něčím jiným - jeden lístek do opery nebo na koncert stojí více. A podívej se, kolik se platí vstupné na stěny. Třeba ve Vídni zaplatíš 13 Euro na osobu. takže 26 Euro za dva. Mít celodenní vstupné pro dva a auto do skal za stejnou cenu, jako stojí vstup na překližku, není přeci nijak přehnané. A při ceně dvě Eura za pivo to máš na té Malorce celodenní vstupné za 5 piv. To přeci není žádná drahota. když vidím, co někteří prochlastají a prokouří, tak jsou jakékoliv stížnosti nesmyslné.
odpovědět 
   Re: A proč ne? 14:24:39 24.12.2013
Pochoopil jsem to ze za penize tam neni zadny servis, vymena jisteni, upravy pristopovych cest atd. - jen moznost tam vubec lezt, pripadne jen projit pres neci pozemek. Je to asi tak ekvivalentni jako kdyby dvojice platila na Rovisti 700Kc za den za parkovani pred jesterkama a moznost dojit ke skalam a jinak bylo vsechno pri starem. Fronty na Ceskou by se urcite zmensily, to je pravda.
Hookodpovědět 
   Re: A proč ne? 14:36:43 24.12.2013
rozdil bude mozna v tom ze tu skalu na ty Mallorce nikdo nepostavil, tj neinvestoval a nevybira vstup aby se mu penize vratily.
Pokud je sutr na soukromym pozemku, majitel muze taky treba uplne zakazat vstup ..a esli vybira penize, pak je to (treba!) na obnovu pristupove cesty, uklid po sezone apod.
Pokud ostrovni administrativa vybira penize za pristup a aktivity na nesoukrome rozloze.. a nic (viditelneho) za ty prachy neposkytuje, je to diskutabilni. Nicmene.. nez bych se zacal rozcilovat a demonstrovat za bezplatnej pristup kamkoli, zeptal bych se co s tema prachama delaj. Pokud prokazou ze to investujou do infrastruktury, nevidim duvod se rozcilovat. (a naopak, ze.)
TOAodpovědět 
    Re: A proč ne? 02:51:50 25.12.2013
Já budu časem vybírat prachy na to, abych vytloukl těch pár rezavých skob a měl velké ostré psy za velkým plotem. Tak vychcanejch lidí, jako je na Lezci, to aby jeden pohledal. Hlavně že si zalezou a hovna a bordel abych denně uklízel. O příjezdovkách nemluvě, jak vypadají.
odpovědět 
     Re: A proč ne? 12:31:48 25.12.2013
Ty jsi drson,ale ve skutecnosti KOKOT!
Michalodpovědět 
      Re: A proč ne? 13:50:50 25.12.2013
Drsoň, ale ve skutečnosti má pravdu.
odpovědět 
       Re: A proč ne? 18:54:58 25.12.2013
Přesně tak. Tady je nádherně vidět, jaké uvažování v nás socialismus zanechal. Mám právo vstupu kamkoli zdarma. Haha. Bude trvat ještě mnoho desítek let, než se uvažování našinců změní a pochopí, že žádné takové právo ve světě nemají, je to jen dobrá vůle vlastníků.
Martinodpovědět 
        Re: A proč ne? 20:18:11 25.12.2013
mluv laskave za sebe s tim socialismem, a dovzdelej se v zakonech cr. jako vlastnik lesa si ho nemuzes oplotit a zamezit volny vstup lidem. jsou na to zakony. tak tady nelzi, kdyz o tom nic nevis..
odpovědět 
         Re: A proč ne? 21:20:17 25.12.2013
Ale on o tom zjevně leccos ví - a má pravdu. To, že podle platných českých zákonů si nemůžeš oplotit les a zakázat do něj vstup, je bolševické myšlení v čisté podobě, které tady přežívá. Jinde ve světě to tak není - zajeď si do země, jako je Norsko (pokud jde o sociální systém a jeho vymoženosti, právem označovanou za socialistickou) a najdeš tam hektary a hektary soukromých, oplocených lesů; každému to tam přijde normální.
odpovědět 
          Re: A proč ne? 23:28:35 25.12.2013
zaroven v norsku existuje vseobecne pravo na volny pohyb v prirode pri respektovani urcitych pravidel - ohleduplnost k prirode, volny bivak (48h a 150m od obydli pro zachovani soukromi)na cizim pozemku se souhlasem majitele atd.
odpovědět 
           Re: A proč ne? 20:59:21 26.12.2013
Ano - to je přesně ono. Pokud to není oploceno, můžeš tam - majitel ti to tím sděluje, jinak by si to oplotil. Ovšem, pokud tam chceš spát, musíš se ho zeptat. Naprosto v pořádku, nebo ne?
odpovědět 
          Re: A proč ne? 23:45:31 25.12.2013
Jestli je to bolševické myšlení, tak ho bolševici převzali od Marie Terezie, která tehdy uzákonila všeobecně uznávané právo volného vstupu do krajiny.
Kuba Turekodpovědět 
           Re: A proč ne? 09:48:22 26.12.2013
Vstup možná, ale také uzákonila, že si tam můžeš dělat, co chceš?
odpovědět 
            Re: A proč ne? 09:56:30 26.12.2013
nikde si nemuzes delat,co chces
odpovědět 
            Re: A proč ne? 10:44:22 26.12.2013
V tomhle vláknu se bavíme o vstupu do krajiny, který je prý bolševickým právem... :-)
Kuba Turekodpovědět 
             Re: A proč ne? 16:12:01 26.12.2013
Nevím nevím, právě mi přijde, že se tu míchá několik věcí dohromady a že někteří směšují volný vstup s právem lezení.
odpovědět 
              Re: A proč ne? 19:27:42 26.12.2013
To zase jo. Směšují. Ono je dost otázka, jestli na Malorce lezení po skále = vstup do krajiny. U nás to tak je. (Samozřejmě bez tlučení skob a vrtání kruhů. To už vstup do krajiny není.)
Kuba Turekodpovědět 
             Re: A proč ne? 20:53:51 26.12.2013
Je. Idea, že a) všechno patří všem + b) všem tohle vnutím silou je krystalicky bolševická.
odpovědět 
           Re: A proč ne? 20:52:14 26.12.2013
A jestlipak víš, v jaké souvislosti to Marie Terezie udělala? Ten zákon formulovala v kontextu své doby, podle koncepce, že všechna země náleží Stvořiteli, který ji milostivě svěřil panovníkovi (panovník ji může někomu přenechat v léno, pokud bude chtít, nebo s ní naložit jakkoli jinak). Takže Marie Terezie, absolutistický monarcha, prostě rozhodla o tom, jak bude nakládat se svým majetkem. (Mimo jiné to bylo také jasné sdělení stavům, kdo tady vládne.) Ovšem, tahle koncepce už pominula; revoluce 18. a 19. století (v Evropě) přinesly tu změnu, že i půda je a může být zcela soukromým majetkem, takže ten zákon je z dnešního pohledu relikt totality (ano, absolutistická monarchie byla totalitou).
A když už jsme u toho, tak paralela mezi bolševickým myšlením a myšlením absolutistického vládce je zcela obecně velmi přiléhavá. V obou případech si dotyčný myslí, že a) má to nejlepší řešení + b) danou koncepci všem vnutí silou.
odpovědět 
            Re: A proč ne? 21:07:58 26.12.2013
Jistý rozdíl bych tu ale viděl. Monarcha i bolševik sice lidem nutí své představy silou, ale každý má jiné důvody a cíle. Monarcha to dělá za účelem dalšího zisku a rozvoje majetku, tedy pokud není úplně vypatlaný, dá se předpokládat, že řešení budou ku prospěchu, jinak by si panovník řezal větev sám pod sebou. Ale bolševik mívá důvody trochu jiné, řekl bych, že se i víc krade, no co bych o bolševikovi psal, víte sami jak, hospodářství vzkvétalo :-)
odpovědět 
             Re: A proč ne? 23:14:02 26.12.2013
Byli osvícení i vypatlaní monarchové a kupodivu též osvícení i vypatlaní bolševici...
odpovědět 
             Re: A proč ne? 12:18:17 27.12.2013
Ale ne... monarcha to dělá z božího příkazu. Ani on totiž není skutečným vlastníkem světa (= půdy), ale jenom administrátorem božím.
Kuba Turekodpovědět 
              Re: A proč ne? 14:02:45 27.12.2013
Amen
odpovědět 
               Re: A proč ne? 00:51:57 28.12.2013
rad bych pozadal pana diskutujiciho, ktery neustale taha do debaty naprosto irelevantni tema bolsevismu, aby toho laskave nechal. takove nalepkovani je diskusni ranou pod pas, nehlede na to, ze samotneho autora a jeho schopnost argumentace stavi do dosti spatneho svetla.
pokud se vam zda, ze by bylo dobre volnou krajinu a lesy rozprodat soukromym subjektum, nechat oplotit a pote za pruchod platit, prosim, prosazujte svuj nazor, ale bez nalepkovani jinych nazoru bolsevickym myslenim. btw oznacovat institut verejne pristupnosti krajiny za "relikt totality", kdyz byl zaveden nebo "preziva" v nejruznejsich statech s dlouhou demokratickou tradici, neni prilis bystre
odpovědět 
                Re: A proč ne? 19:51:59 29.12.2013
Můžeš jmenovat jedinou zemi, kde za platnosti demokratické ústavy někdo (nově) zavedl právo veřejného přístupu na soukromé pozemky?
(Jinak nejstarší demokratická ústava je ústava USA, pokud se nepletu. Zkus si tam vyžádat něco jako veřejnou přístupnost krajiny - která je někoho majetkem. Budeš asi potřebovat dobrou neprůstřelnou vestu.)
odpovědět 
        Re: A proč jo? 21:36:10 26.12.2013
Práva se nerozdávají ale berou.

To se neučí v komunistický ani kapitalistický škole. Dokud si budeme brát právo lézt po skalách, budeme po nich lézt svobodně. Z každým omezením, na které přistoupíme, se části svého jednou vzatého práva vzdáváme, respektive vzal si ho někdo silnější.

V našich podmínkách je to typicky stát, obec, přibývá soukromých vlastníků. Dočkáme se dne, kdy všechny skály budou soukromé a vstup na ně zakázán nebo zpoplatněn. Někdo se na tu dobu těší, já třeba ne.
retezodpovědět 
  Re: A proč ne? 17:39:25 24.12.2013
já kašlu na nějaký zkulturnování lezení. pro mě bylo lezení vždycky svoboda, volnost. něco za co neplatí a peníze nežádají. něco jako pro trempa zbalit batoh a toulat se přírodou. zbalit si lezecký cajky a vyrazit do přírody do skal kde tě nikdo nesere...jenže na zábavě druhých si vždycky chce nějakej nefakčenko namastit kapsu. takže já říkám, at táhne do práce, a když tam práce není, tak se přestěhuj jinam. pokud chce za něco inkasovat, at udělá ubytování, putiku...
honza odpovědět 
   Re: A proč ne? 15:34:36 25.12.2013
to tady ale boreckum, ktery maj pred ocima jen mamon opravdu nevysvetlis..
i.odpovědět 
   Re: A proč ne? 19:02:37 25.12.2013
Ale on nikdo nic takového dělat nemusí. Pokud něco chceš, nikdo není povinen ti to z dobré vůle poskytnout. Většinou ve světě ještě stále přetrvává právo volného vstupu, ale na každá země je toto povinna držet. Stále větší množství vstupů do parků začíná být zpoplatňováno, jinak by situace byla neudržitelná a došlo by k devastaci (jakože už skutečně dochází).
Martinodpovědět 
   Re: A proč ne? 11:19:56 26.12.2013
Je drobný rozdíl, když ke skále přijde 10 lidí pěšky s batohem anebo když tam přijede třeba 200 lidí autama a parkují všude, kde je napadne.
odpovědět 
 Re: A proč ne? 14:28:32 24.12.2013
Jaká služba? V tomto případě je to nula, že? O nějaké údržbě skal a jištění nemůže být ani řeči.
Aktivita vzešla převážně od místních a zahraničních lezců to znamená od lezců, kteří finance vesměs řeší o něco méně než lezci z od nás a přesto to svorně hodnotí jako nefér a kontraproduktivní krok.
Přesto bych ti chtěl Jirko poděkovat za diskuzotvornou aktivitu a způsob, jak se neochvějně držíš svého přístupu a sice že v diskuzi nahodíš kontroverzní názor a pak ho obětavě hnojíš a kypříš v průběhu celé dlouhé diskuze. Někdo boří a ty stavíš, díky.
 jirkasodpovědět 
  Re: A proč ne? 14:52:56 24.12.2013
--to rikam furt... nekrmte trolly!
TOAodpovědět 
 Re: A proč ne? 15:20:15 25.12.2013
vsadim se, ze zrovna ty zadnou pudu nevlastnis a tak tady placas hlouposti
odpovědět 
  Re: A proč ne? 16:01:32 25.12.2013
Sakra, o jaké svobodě se to tu mluví? Svobodně bez svolení se jít protáhnout na cizí pozemek? Ctít soukromé vlastnictví neumí snad jen anarchista a komouš, a tak to také v naší společnosti vypadá (stále to nechápu a překvapuje mě to)!
Vlastním půdu i nemovitost a jsem na to hrdý.Od nikoho jsem nic nedostal a podnikám hned od roku 1990 kdy mi bylo 20let. Každý má tu možnost.

Svobodu vidím v tom, že můžu jít, jet, kam chci, ale zaplatím za to. A že můžu mít i takovýto názor!
Fáb.odpovědět 
   Re: A proč ne? 17:35:10 25.12.2013
takze se nemuzu jit projit a protahnout na tvoji louku? skasirujes me nebo me pozenes holi ze svych vzacnych pozemku , abych ti nahodou neposlapal travicku? taky mam barak a hektary pozemku a presne proto si o vas, co si myslite, ze mate nejaky pravo kasirovat lidi za to, ze chodi po tyhle planete, myslim, ze jste magori. az bude zpoplatnena kazda skala, kazda reka, kazdej rybnik, kazdy krasny misto na zemi, tak to bude zivot jako ve vezeni.
ivanodpovědět 
    Re: A proč ne? 18:31:50 25.12.2013
A teď si představ situaci, že máš na těch svých hektarech i jedinou skálu široko daleko. Daří se ti dobře, vše je ok, podporuješ lezce, necháváš je být. A najednou se ti přestane dařit tak úplně dobře, hospodářství nejde a ty nevyděláváš. To je ještě ok také.

Ale teď k tomu nevydělávání také musíš platit z pozemků daně a musíš platit za jejich údržbu. Co teď? Ty jsi ve srabu (je jedno, z jakého důvodu, ani to nemusí být tvojí vinou), hrozí ti, že přijdeš s rodinou o střechu nad hlavou, nemáš na složenky a povinné platby, rodina je v ohrožení, a na tvé pozemky se chodí jen tak bavit stovky lidí. Parkují ti tam, lezou, užívají si zábavy. Fakt by tě nenapadlo si říct o nějakou tu korunu, nevybírat třeba za stan nebo za parkovné?
odpovědět 
     Re: A proč ne? 16:17:19 26.12.2013
potom je na vině systém a ne ty že nepracuješ...a v dnešní době je na vině systém v 90proc případů...i to, že se v dnešní době lidi chovají jako hovada je problém systému, který k tomu lidi vychování-všechno soukromé vlastnictví. moje. a jestli se mi jen k majetku přiblížíš, dostaneš kulku, nebo pujdeš za katr...viva la usa? jasně. pak se ale nediv až ti ve školce tvoje děcko vodkrouhne jiný děcko, který si pučilo kvér vot taty, kterej mu v životě nedal výchovnou facku, protože by za to mohl jít za katr...blé
honza odpovědět 
      Re: A proč ne? 16:57:11 26.12.2013
I za předpokladu, že máš pravdu, to nic nemění na principu. Když přijdu do krámu koupit si rohlíky,. nikdo se mne neptá, zda jsem lidumil nebo odporný kapitalista. Zaplatit prostě musím. Stejně tak nebude tvůj stav a názory zajímat třeba ČEZ nebo exekutory. Takže bez ohledu na to, kdo to způsobil a jaký je systém, ty prostě nějaké prostředky potřebuješ. I na tu školku, zadarmo tam dítěti najíst také nedají. Oblékat do něčeho to dítě také musíš. A ne vždy můžeš mít vše, co tvé podnikání nebo práci ovlivňuje, pod kontrolou.
odpovědět 
      Re: A proč ne? 16:59:00 26.12.2013
Houby. Systém dělají lidi, kteří v něm žijí, akceptují ho, nebo ho dokonce aktivně tvoří. Vina je vždycky vina konkrétních lidí. "Vina systému" je abstrakce, která se snaží dát alibi konkrétním lidem, nebo se snaží zjednodušeně schematizovat v zájmu nějaké ideologické koncepce. Když někdo střílí ve škole, je to většinou složitější, ale je to pravděpodobně částečně vina rodičů, lidí kolem, kteří leccos podcenili (třeba učitelů, sousedů, vychovatelů, kamarádů), a nakonec třeba i těch, kteří prosadili zákon umožňující držení zbraní... Ale to všechno jsou konkrétní lidé, žádný abstraktní systém.
Alibistický nebo ideologický kecy operující s vinou systému a tak jsou jenom alibistický nebo ideologický kecy. (Ne náhodou si tu debatéři nadávají do kapitalistů a bolševiků.)
P.odpovědět 
       Re: A proč ne? 17:04:48 26.12.2013
Pravdu máš, jen s tou vinou opatrně. Ne vždy za vše můžeš ty. To, jak jsou dnes postaveny zákony, tě může přivést ke krachu velmi rychle, zejména pokud jsi menší podnikatel, který nemá na velké týmy právníků.
odpovědět 
       Re: A proč ne? 17:08:23 26.12.2013
A ještě jedna věc k těm zákonům a schvalování. To, co jsi uvedl, je krásná ukázka. Jo, někdo schválil zákon o držení zbraní. Ale je v demokracii možné tomu zabránit? Máme tu demokratické volby již mnoho let a přesto ve vládě seděli stále ti samí lidé. A dělali si, co chtěli. Bylo jedno, koho jsi volil nebo kdo vyhrál. Jako normální člověk nemáš šanci něco změnit.
odpovědět 
        Re: A proč ne? 20:10:24 26.12.2013
Ale teprve když vyčerpáš všechny možnosti, jsi z obliga. Dokud jen sedíš a říkáš: stejně nic nezměním, nemá smysl se o nic snažit, a pak svaluješ vinu na systém, je nezanebatelnej kus odpovědnosti pořád na tobě.
Demokracie není vůbec ideální systém, ale přeci jen nějaké nástroje poskytuje.
P.odpovědět 
       Re: A proč ne? 20:45:10 26.12.2013
Zajímavý je, že se ve státech střílí hlavně v okresech a v místech, kde je držení zbraně zakázáno. Tam, kde není držení zbraně omezeno, se ti hromadní střelci většinou ničeho neodváží, nebo jsou rychle zneškodněni. Na zákony bych to moc nesváděl
pavelkodpovědět 
        Re: A proč ne? 22:01:20 26.12.2013
To je možný, měl to být jenom modelový příklad nebo něco na ten způsob, kterej jsem převzal z předchozího komentáře. Na střelce se nijak nezaměřuju.
P.odpovědět 

 ???15:06:55 24.12.2013
Jeden líný Španěl sáhl k nejjednoduššímu způsobu jak vydělat peníze než aby tyto poplatky byly zahrnuty v kvalitních službách jako jsou restaurace,kempy,WC,hlídané parkoviště...svět se v prdel obrací kamarádi,začíná druhá etapa středověku s výběrem daní!A my Češi nejsme o nic lepší..
Acornodpovědět 
 Re: ???15:15:20 24.12.2013
A co třeba ÁDR vstup do skal se platí parkovné také, český ráj naprosto to samé....asi už je štvalo, jak jim lezci srali za barákem, kempovali...na to jsme jako česi opravdu kabrňáci...vše má nějaký počin a pak důsledek..
odpovědět 
  Re: ???11:58:03 26.12.2013
Celou diskuzi se prolina cela rada polopravd a to jeste o cele rade ani nevim. K Adru se ale vyjadrit muzu... K parkovani - asi bys mel rozlisit, jestli nekdo nechava stat auta kdekoliv, kde se ridicum zachce, nebo pro tento ucel vybuduje (investuje) parkoviste a na nem pak vybira poplatek (ne ze bych s tim byl uplne v pohode, vzhledem k tomu, ze obec neposkytuje jedine misto, kde by bylo mozne bezplatne parkovat, byt alespon s casovym omezenim). Stejne je to se zachodama - naprosto to chapu a spise mi neni jasne, ze jich tam neni vic (o okruhu ani nemluve!). Vstup do skal - zpoplatnen je okruh, po kterem se pohybujes, nebot ten ma v pronajmu obec. Ta jej udrzuje (do jiste miry i musi) - investuje do nej - a v tom smyslu na nem logicky vybira vstupne. Poplatek neni vybiran za vstup do "oblasti", ale za vstup na spravovany a udrzovany pozemek, ktery je jasne ohranicen. Ostatni uzemi se ridi dle statutu, ktery tato oblast ma. To ze si do teto oblasti vyjednala nejaka organizovana skupina moznost vstupu je vec uplne jina a nijak nesouvisi s placenim jakehokoliv poplatku.
Prijde mi naprosto nepochopitelne, proc by mel nekdo vybirat poplatek za to, ze se pohybuji po jeho pozemku. Soucasne ale chapu, ze zaplatim poplatek za to, ze pro mne na pozemku neco majitel vytvori. Zcela souhlasim s tim, ze si ma majitel vytvaret pravidla pro pohyb na svem pozemku, ale ne ze vstup zcela zakaze nebo bude vybirat poplatek za obycejny vstup. Doufam, ze stat u nas nikdy neumozni tem nekolika jedincum se svymi "kapitalistickymi" nazory skoupit tech nekolika malo lezeckych oblasti za tim ucelem, aby je oplotili a kasirovali jen tak od zbytku lezecke komunity!!!
Cubodpovědět 
   Re: ???13:50:03 26.12.2013
Cub hlavní parkoviště v Ádr slouží i jako tábořiště(spaní, postavit si stan), kde máš přístřešek a místo na rozdělání ohně.Tak si myslím, že poplatek za parkování + tyto služby na 24 hod. je naprosto v pohodě.Vstup do skal se dá řešit více způsoby, někdo to oběhne, někdo jde na brigádu a dostane roční vstup a někdo si koupí pernamentku na celí rok...taky žádná tragédie.
odpovědět 
   Re: ???17:00:56 26.12.2013
Na druhou stranu nikdo nebrání lezcům v tom, aby to skoupili sami pro sebe a lezli si po svém, ne? Pokud někdo nějakou skálu koupí, je logické, že bude chtít, aby se mu peníze vrátily.
odpovědět 
    Re: ???17:15:45 26.12.2013
Přesně, ale lezec je naučen, že vše má zadarmo a když ne tak jsou to zas..."kapitalisti", kteří se snaží na "chudáčovy" vydělat.Ale, že chrápe,sere,vaří si na cizím pozemku, leze po skalách kde jsou udělané cesty, které někdo musel zaplatit a udělat tak to bere jako samozdřejmnost.
odpovědět 

 Poplatky a zázemí 15:47:20 24.12.2013
Jo, možná tam teď zázemí není, ale řekl bych, že bude. Je to logický vývoj. Jakmile se vybírání za lezení osvědčí, budou chtít přilákat co nejvíce lidí, takže začnou dělat více. Každé začátky jsou těžké, tohle bude stejné. Jen to nebude v horizontu měsíců, ale let. Dej tomu 10 - 15 let a pak hodnoť.  A vstupné do parků se platí velmi často. Namátkou mne napadá například Yellowstone nebo Plitvice.

Jirkaodpovědět 
 Re: Poplatky a zázemí 20:00:52 24.12.2013
Jirko ach Jirko. Po světě je skal jako sraček, a o dost lepších než je tohle. Některé se zpoplatní a jiné zase ne. Lidi budou víc tam,kde nebudou muset sypat kačky.A nebo tam,kde bude levněji.Klíďo poletěj třeba do Číny. I do Jíčíny.
Sirkaodpovědět 
  Re: Poplatky a zázemí 10:46:34 25.12.2013
Proč to ach na začátku? Zní to jako povzdech, ale je to špatně. Kdyby to bylo tak jednoduché a lidi by mohli klidně jet jinam, nikdo by nedělal podobné akce a nepsalo by se o tom po celém světě. Když je skal jako sraček a ještě ke všemu lepších, proč se novinkou na Malorce vlastně někdo zabývá? Protože nemáš pravdu a je to jinak.
odpovědět 
   Re: Poplatky a zázemí 06:46:17 26.12.2013
Skály asi moc neznáš. Možná lepší skály jsou totiž na nedaleké Ibize a pokud chcete ostrov tak Tenerife nabízí asi lepší, minimálně srovnatelné lezení, jako Malorka.
Přesto tyto všechny jsou v kontextu jiných španělských skal jako Siurana, Rodellar, Margalef, Sella či El Chorro jen parodií na skalní lezení. V celosvětovém měřítku by se daly ty nejlepší skály Malorky ( podle mě je to Fraguel) sotva srovnat s jedním průměrným sektorem na Kalymnosu.
Malorka měla svoje kouzlo jinde: v relativní dostupnosti, cenové přijatelnosti a že se tam se dalo dělat třeba to DWS a chodit po horách i jezdit na kole. Teď jsou tyto aktivity omezeny.
 jirkasodpovědět 
    Re: Poplatky a zázemí 09:46:55 26.12.2013
Ahoj, já to vím, ale díky za upřesnění. Mě šlo o to jen ukázat, že nějaké výhody to tam asi mít musí, když tam lidé jezdí a asi budou jezdit i po zpoplatnění. Je jedno, zda se tam jezdilo kvůli super cestám, nebo kvůli dobré dostupnosti. Prostě se tam jezdilo. Naopak potvrzuješ má slova, protože i když lezení zpoplatní, stále to není zpoplatněno tolik, aby se to nevyplatilo. A jestli je tam o tolik lepší DWS nebo levnější doprava nebo přístup, mírný poplatek to neznepřístupní natolik, aby se vyplatilo jet jinam. I s tím poplatkem tě to vyjde levněji, než jet třeba do Thajska nebo Ameriky. A to je to podstatné. A i kdyby se to finančně nevyplatilo, z vlastní zkušenosti vím, že si raději pár euro připlatím, než se trmácet někam daleko nebo složitě. Čas a pohodlí jsou často cennější, než peníze.
odpovědět 
     Re: Poplatky a zázemí 11:46:36 27.12.2013
Čas a pohodlí nejsou důležité pro všechny.Tak klíďo plať Jiříku.Jinak Thajsko a Amerika nebyl dobrej příklad. Ten Kalymnos a zbytek Špáňa byl výrazně lepší.Poměr cena/výkon/pohodlí je asi všem lezcům jasnej.Včetně toho kde se vyplatí zaplatit a kde teda ne. Jo pokud tě zajímá DWS tak chápu že je někdo nasranej, ale když mi DWS nezajímá proč bych si tim plnil hlavu. Až zpoplatní Margalef protože tam je bordel a nasráno budu namíchlej,nebo zaplatím (ale za zlepšení podmínek),nebo pojedu jinam do Špáňa.Nebo uplně jinam.Pokud je na Malorce skupina lezců ekonomicky tak zajímavej artikl,tak to s placením místňáci spíš vzali za špatnej konec.A víc už tě trolle nekrmím.
odpovědět 
      Re: Poplatky a zázemí 12:58:10 27.12.2013
Ty destinace platily pro DWS.
odpovědět 

 doba se mění všude16:37:29 24.12.2013
Kamarádi lezci a sportovci všeobecně! Výhledově se bude platit asi za všechno. Lítáte na padáku - zaplatíte za startoviště, máte ultralait - musíte většinout zaplatit přistávací poplatek, chcete se potápět - slušný lom je zpoplatněn, v Chorvatsku se platí i za kameru při ponorech a platí se za focení ze stativu na Karlově mostě! Musíme si zvyknout,že všechno má svého majitele (nejhorší je stát a jeho úředník), který si může stanovit za co chce platit. Pamatuji si, že za "výpadovku" (povolení k víkendovému lezení v Tatrách) se platilo už v šedesátých létech 10Kč v oddíle.
Alešodpovědět 
 Re: doba se mění všude16:45:05 24.12.2013
Jsem pro placení. Stejně je lezení v prdeli, tak je to fuk. A paradoxní na tom je, že nejvíc se na té prdeli podílejí ti, co lezení měli hodně rádi.
Zdendyšodpovědět 
  Re: doba se mění všude17:05:29 24.12.2013
ve vsech historickejch analyzach napsano a dokazano ze nejhorsi byrokrati jsou bejvali revolucionari.
TOAodpovědět 
 Re: doba se mění všude10:55:03 26.12.2013
Ja by si klidne priplatil i za clanky bez typografickych chyb a bez neopravenych chyb z google translatoru.
Relicodpovědět 

 wtf.19:39:34 24.12.2013
Zakaz DWS... hm, at zije svoboda. Zpivat se tam muze?
Lacusakodpovědět 
 Co to vlastně je to DWS???09:51:40 25.12.2013
Copato vlastně je??
odpovědět 
  Re: Co to vlastně je to DWS???16:59:52 26.12.2013
Deep Water Soloing - sólování nad hlubokou vodou
b.odpovědět 

 hvar20:48:18 24.12.2013
Hambim sa ze s niecim podobnym zacal uz davno na Hvare v Chorvatsku lezec a este k tomu aj slovak.
Naozaj ma to vzdy zamrzi ked si spomeniem ze tak pekny kusok pobrezia je nim takto zhnuseny.
Ivo Saboodpovědět 
 Re: hvar08:02:03 25.12.2013
Rovnez s tim nesouhlasim, ale ja vlastne ani nesouhlasim s kapitalismem a ani s komunismem jsem nesouhlasil, je to dost problem. Jednak prelidneni planety, jednak pocit jedincu ze musi vlastnit zazitky, ztrata duchovna a vysledek je vcelku predpokladatelny. Nejak to jeste ale asi doklepem.
Martas.odpovědět 
  Re: hvar09:57:05 25.12.2013
Rekl bych ze hvar je malinko jina kapitola....

Inac lcy pakoviste proc ne.... I spoplateni konu, kol.. a nakonec i vstupenka na skalu proc ne.... I kdyz to maji drahy. Rek bych ze jim tam zacal turistycky rch prinaset vic potizi (znicenou poirodu) nez uzitku.


Zakaz skakani z utesu a dws me ale fakt rozesmal :)))
judovanaodpovědět 
   Re: hvar10:42:22 25.12.2013
Mě to zase tak úplně vtipné nepřipadá a pokud někomu ano, je to smutné, protože jen to ukazuje jeho krátkozrakost. Ale to je tady na Lezci zvykem. Až se budeš zase tak hezky bavit a spát, uvědom si, že tím zákazem se některé aktivity staví do úplně jiné pozice a to může značně zkomplikovat nejen ty aktivity, ale například zdravotní ošetření nebo záchranné akce. Pokud lezeš někde, kde je to zakázané, jak se asi bude stavět pojišťovna k zaplacení jakékoliv částky, když se ti tam něco stane? A další věcí je, že u dws velmi často potřebuješ i loďku a další vybavení. Co se stane, když tam okolo pojede pobřežní stráž? Nemohou mít někde v podmínkách a zákonech vysoké pokuty a zabavení vybavení?

Jo, zní to všechno jako fraška a každý si myslí, jak to očůrá, že je nejchytřejší a že na něj nemohou. Všem těmto chytrákům bych doporučil si prostudovat několik případů z Řecka, kde bylo několik lidí obviněno a drženo ve vězení za fotografování vojenských objektů. Nic se jim neprokázalo, ale pár měsíců si tam ve vězení pobyli. Jinými slovy - pokud budete mít smůlu, smlsnou si na vás i za to skákání do vody. Z těchto hledisek je tedy "směšný" zákaz dws mnohem vážnější, než zaplacení pár euro za lezení.
odpovědět 
    Re: hvar11:36:43 25.12.2013
Vzal si me za spatnej konec. Nebudu to ojebavat. Hold tam nepojedu. A to to bylo na seznamu brzke navstevy:(

To co me pobavilo je ze se to vubec stalo.

Inac s tvym komentem souhlasim.
judovanaodpovědět 
     Re: hvar11:39:45 25.12.2013
"To co me pobavilo je ze se to vubec stalo." ten zakaz dws...
judovanaodpovědět 
      Re: hvar12:16:18 25.12.2013
Právě na větu Zakaz skakani z utesu a dws me ale fakt rozesmal :))) jsem reagoval. Ona je to zdánlivě maličkost, třeba to ani nikdo nebude vymáhat a kontrolovat. Ale až o něco půjde, tak ti to dost zkomplikuje život. Něco jako povinnost zimních pneu na autě. Nikdo to nekontroluje, v zásadě to nikoho nezajímá, jezdit můžeš i bez toho, ale v případě nehody na tebe ukáže pojišťovna dlouhý nos. Něco jako taková ta mrňavoučká písmenka na smlouvách, slovíčkaření. V běžném životě se nic neděje, ale před soudem nebo při řízení o náhradě škody to rozděluje na klid a pohodu a osobní katastrofu a statisícové až milionové dluhy.
odpovědět 
 Re: hvar10:17:20 25.12.2013
a co se zamyslet nad tím, že ten kousek pobřeží Miro koupil a jištění a přístupy asi spadly z nebe, co ???
jepisodpovědět 
 Re: hvar11:23:48 25.12.2013
Chuju, pred mirom tam bol len suter bez jedineho borhaku. Mal si tam moznost byt zadara. Kolko krat si tam bol ? Tu stovku ciest tak Miro vyborhakoval osobne, vlastnymi rukami, zaplatil borhaky, vrtacku, lepidlo, investoval tam tony casu. Takze to nie je vyberanie prachov za nic, myslim ze za par euro tam dostavas slusny produkt.
odpovědět 
  Re: hvar11:39:19 25.12.2013
jj, hvar je tim naopak vyjimecnej a bozi:)
judovanaodpovědět 
  Re: hvar11:58:25 25.12.2013
nejde o produkt a placení - to se dá pochopit, ale o přístup od Mira - ale třeba se už trochu změnil a jde to s ním líp

odpovědět 
   Re: hvar10:08:40 27.12.2013
Miro je trochu magor, aso mu to poustevniceni leze na mozek, ale da se s nim..jako s kazdym podivinem to chce obrnit se trpelivosti a ocekavat ze bude trvat na nejake pitomosti :) A pak ji bud splnit nebo se odjebat...
judovanaodpovědět 
  Re: hvar12:23:13 27.12.2013
Nie nebol som na Hvare skor ako Miro, ale ak by som bol, alebo niekto iny urcite by tam bolo navrtanych zopar borhakov a ocisteny kus skaly aj bez toho aby niekto pytal za lezenie peniaze. Zda sa mi ze tak to bolo doteraz normalne... No a pokial viem Miro to tam nerobil sam. Chodilo mu tam robit cesty kopec chalanov, z ktorych niektory si tam musia teraz platit tiez :-)
odpovědět 

 miro09:23:17 25.12.2013
pokud to něčemu pomůže, tak proč ne, ale chtělo by to nějakou najít správnou úroveň - pokud budu mít pocit, že na mě někdo rejžuje (viz Miro na Hvaru), tak se mu na to vyseru - pokud budu mít pocit, že to něčemu pomůže a nebude to přehnaný, tak zaplatím
odpovědět 

 sport je zábava10:51:36 25.12.2013
Sport je zábava a kdo na něho má čas tak má i nějaké peníze navíc.Z lezení se stala masová záležitost a tak na ní chtějí místní vydělat,nedivím se jim,ostatně na Malorce moc jiných pracovních příležitostí než v turistickém ruchu ani není.Za pár let to bude běžný i jinde a podílíme se na tom všichni,co se vezeme v globálním rychlíku :-)
petrodpovědět 

 Prča10:53:42 25.12.2013
A víte, co je největší prča? Asi rok nebo dva zpět jsem tu psal, že bych zpoplatnil lezení v našich skalních oblastech jako je třeba Adršpach nebo jiné oblasti se statusem národních parků nebo chráněných oblastí. A všichni se na mě sesypali, že to nejde a že je to hovadina a že to není technicky možné. No a ejhle, najednou se tu popisuje zpoplatnění lezení na úplně stejném principu, který jsem popsal. Takže vidíte, že to jde a že jsem měl pravdu :-)  Kdy tato novinka dorazí k nám? Zvýší to zaměstnanost a přinese další peníze do obecních rozpočtů.
odpovědět 
 Re: Prča12:08:34 26.12.2013
Jakekoliv dosavadni zpoplatneni v Adru neni tokem do pokladny obce, ale obycejnym "tunelem"!
Cubodpovědět 
 Re: Prča12:25:22 26.12.2013
Jakekoliv dosavadni zpoplatneni v Adru neni tokem do pokladny obce, ale obycejnym "tunelem"!
Cubodpovědět 
  Re: Prča16:14:52 26.12.2013
To je možné, ale šlo by to vyřešit tak, že by to šlo mimo obec. Třeba přes ČHS, když tam smí lézt jen členové.
odpovědět 
   Re: Prča19:16:55 26.12.2013
ADR přes ČHS hahaha...když se podívám na náhubkovou směrnici...tak by to už byl megggááá tunel...hlavně ne ČHS.To půjdou peníze jen pro pár vyvolených a jejich rodiný příslušníkům
odpovědět 
    Re: Prča19:46:18 26.12.2013
Ano, důvěra ve vlastní svaz je důležitá :-)
odpovědět 

 zákony trhu10:53:42 25.12.2013
pokud bude poptávka bude i nabídka, záleží za kolik a co, tahle debata je bezpředmětná, čas nakonec ukáže jestli to bude fungovat nebo ne.
např. když je v brně pouze jedna velká stěna(klajda), tak si může diktovat ceny, protože není konkurence, pokud bude existovat vůdči lezení na malorce slušná konkurence upraví se i ceny atd.
jeffodpovědět 
 Re: zákony trhu11:00:41 25.12.2013
Ne vždy to funguje takto. Princip může být i opačný. Jelikož lezení zdarma státu skoro nic nepřináší, je jedno, zda tam ti lidé lezou, nebo ne. A přínos lezců pro turistický ruch nebude nijak markantní. Takže když tam lezci nebudou, nic hrozného se nestane. A co z toho vyplývá? Já být vlastníkem konkurenční skály, zavedl bych placení také. Můžeš na tom jen vydělat. A když tom postupně zavedou všichni, tak návštěvnost bude stejná, naopak lepší a dostupnější oblasti budou ještě dražší.
odpovědět 
  Re: zákony trhu11:21:36 25.12.2013
přesně, na klajdě je to drahý jaksviňa a přesto je tam vždy plno:)
lezení je moda a ten průmysl, kterej se kolem něho vytvořil,tu modu ještě podporuje, tohle je pouze logický krok, to že se to chudším nelíbí chápu, ale i oni musí pochopit, že těch bohatších lezců ze záp. evropy je dost a rádi si to zaplatí, tohle určitě na malorce ví, funguje to v paklenici, tak proč ne tam.
jeffodpovědět 

 Zvyk je želená košile12:30:56 25.12.2013
Máme doma v koupelně kasičku a za každé použití "hajzlíku" do ní házíme pětikačku. Už jsem si zvykl. Taky si zvyknete... :-)
odpovědět 
 Re: Zvyk je želená košile15:30:24 03.01.2014
to tě teda lituji :D
odpovědět 

 pekny malorsky16:53:29 25.12.2013
Porno
ondraodpovědět 

 Na západ od nás23:56:27 25.12.2013
Hele tuhle si jeden Belgičan stěžoval na 5€ vstup na nějakej kopec. Takže ne všichni mají ne západě mají prachy. Nebo i jich váži více než my.
Ragulovat se dá i bez poplatků - ano právě ve Šúanělsku jsem začil ve dvo NP vstup na základě povolení. Vše se řešilo telefonicky a majlem jsem dostal bezplatnou vstupenka.
Michalodpovědět 
 Re: Na západ od nás00:23:43 26.12.2013
kdyz uz, tak tohle je alespon rozumny pristup.
jak se vi, nejlepsi veci v zivote jsou zadarmo a jsem rad, ze tam stale jeste patri i lezeni na skalach (ok, na jisteni se nejak skladame;). zpoplatneni skalniho lezeni by diskvalifikovalo uz tak dost zatizenou skupinu chudych kamosu-lezcu. kazdy, kdo leze aspon trochu tezsi veci vi, kolik casu a penezo/benzino/kilometru stoji prelezeni tezkyho projektu, byt v domaci oblasti (treba brno-kras). proste to neni nedelni vylet na kokorin. a moc dobre si pamatuji, ze za studenstkych let jsem kazdou korunu 2x obratil, nez jsem ji do neceho investoval, a to nemluvim o pivu, cigarech a vstupenkach na operu, jak tu nekdo nadhazoval. pokud se jedna o volny pohyb v prirode a na skalach, jsem tedy asi, dle zdejsich nazoru, bolsevik, coz by mne tedy ani ve snu nenapadlo;)
odpovědět 
  Re: Na západ od nás00:45:11 26.12.2013
v Rakousku, Německu a dalších středoevropských státech je volný vstup do lesa, až na odůvodněné vyjímky, občanům zákonem zaručen. Znamená to, že ve třeba Švýcarsku vládne bolševik?
pašíkodpovědět 
   Re: Na západ od nás00:49:57 26.12.2013
uroven diskuze se da pomerovat nakonec i dobou, za kterou padne prvni osoceni z fasismu, v nasi kotline bolsevismu;)
odpovědět 
   Re: Na západ od nás23:20:35 26.12.2013
Ne. Je to historický relikt z doby monarchie - a mimochodem, týká se jen lesů (věcný důvod byl, řekl bych, ten, že sběr klestí a lesních plodů byl pro prosté lidi důležitý a zároveň lesu neškodil, naopak prospíval); na pole a na louky nesmíš, leda se svolením majitele.
odpovědět 
    Re: Na západ od nás01:28:27 27.12.2013
Není to historický relikt z doby monarchie, nýbrž výsledek demokratického myšlení. V Rakousku bylo právo volného vstupu do lesa uzákoněno v 60tých letech. Také jsem napsal "v odůvodněných případech", nebudeš někomu brouzdat po louce před senosečí
pašíkodpovědět 
     Re: Na západ od nás00:50:28 28.12.2013
Ten zákon platí už od doby vlády Marie Terezie, píše se tu o tom vejš.
odpovědět 

 Holinky / hodinky01:18:58 26.12.2013
Bolševikem a svobodou se tu oháníte hezky, ale nikdo neodpověděl na základní rozdíl mezi vstupem/ průchodem přes nějaký pozemek, a výkonem aktivity typu táboření nebo lezení. Že i do soukromého lesa smím, to vím. Ale že bych si tam směl třeba kempovat, tím bych si tak jistý už nebyl. To samé sportovní aktivity, při kterých využívám něčí pozemek jinak, než že po něm přejdu. I to přejetí na kole už je na pováženou, protože třeba na koních se to také nesmí.

odpovědět 

 Demokracie a svoboda12:41:05 26.12.2013
Možná, že by bylo třeba si uvědomit, že svoboda a demokracie mohou být někdy dost nepříjemné fakty. Někomu je jedno jestli přes jeho louku někdo přejede na kole, někomu je dokonce jedno jestli tam zajede s autem, uděla si tam picknick a zanechá po sobě hromadu odpadků. Ten postoj nemá s tím jestli vládne kapitalismus nebo socialismus  nic společného. Možná, že kapitalismus lépe umožňuje jistý postih, při čemž zase záleží na tom, jak se majitel louky na to dívá sám, jestli je agresivní (a dejme si otázku proč – asi kvuli těm pohozeným konzervám) anebo jestli je vstřícný a lidi, kteří jdou po jeho louce třeba i pozdraví. Celá věc je subjektivní – někdo nadává na kapitalisty, idioty a mamonáře, druhý nad tím mávne rukou a prohlásí ...tak tam nebudu jezdit..... Spousta lidí si v minulosti zvyklo na to, že prostě musí být vždycky podle nich a když to tak není, tak se jim začne vařit krev. A jakákoliv změna vůči prapůvodnímu stavu v nějaké sféře je ještě více nabudí. Vždyť ta zmíněná svoboda tkví v tom, že člověk prostě vstup nezaplatí a řekne si ....to ne na mně vydělávát nebudete, otočí se a pojede někam jinam. A že nějaké regule, předpisy by měly platit, to je snad jasné každému.
Michael Beranekodpovědět 
 Re: Demokracie a svoboda17:40:20 26.12.2013
S tím se nedá než jen souhlasit.
Debata se tu rozjela dobrá a opět ji pěkně roztočil Jirka. Avšak stočil ji směrem - soukromý pozemek versus skály. Ale v článku je hlavní problém o omezení a eco zákazu vstupu v pohoří Tramuntana. A to je o státním pozemku a týká se hlavně hikerů a až pak lezců, protože tam nejsou ty nejzajímavější oblasti. No a pak ta Bunyola - městská rada to je rozhodnutí městského zastupitelstva o obecním pozemku to taky je trochu jinde, než proč se rozohňují lidé v diskuzi. To já jen na okraj.
 jirkasodpovědět 
  Re: Demokracie a svoboda19:03:57 26.12.2013
Ahoj, no jo no. Ale řekl bych že vidíš IP, takže určitě víš, že sice většinou debatu rozpoutám, ale řada lidí se mnou souhlasí a píše podobně :-) Ne vše v duchu mého prvního příspěvku je ode mne.
odpovědět 
   Re: Demokracie a svoboda14:22:50 27.12.2013
Škoda, že tu IP adresu nevidíme i my. I ta demokracie a svoboda by měla mít své mantinely.

Volám po podpisech či povinému registru. Diskuze, kde je nutné být přihlášen, jsou přehlednější a mnohem kratší.
Fáb.odpovědět 
    Re: Demokracie a svoboda11:11:24 28.12.2013
Zajímavá debata...

Ad. diskuze - ač se má facebook svá negativa, diskuze přes něj mají o dost větší úroveň, nebyla by to špatná páka na anonymy. Dále se mi líbí u těchto debat klikací palec dolů a nahoru, dá se tím i získat titul Autor nejlepších komentářů, by se třeba i lidi zamysleli nad tím, co píší ;-)

Placení na Mallorce - pro mě za mě, vybírejte si tam třeba 100 éček, váš boj. Jsem občan ČR a EU není naštěstí na takové úrovni, abych já kecal do toho, jak to mají dělat v jiném státě. Kéž by se Brusel choval podobně a nechtěl pak po mě prachy do nějakého záchranného fondu...
Bídaodpovědět 
     Re: Demokracie a svoboda10:16:20 29.12.2013
Hlavně ty diskuze na aktualne.cz mají úžasnou úroveň :). Troufám si tvrdit, že číst to je ještě větší relax než tu na lezci. A pozor, všechny příspěvky jsou od autorů nejlepších komentářů - to už má svou váhu ;).
Jakmile někdo obhajuje tu svou pilně vytvořenou virtuální identitu, tak je schopný úžasných výroků :). Takže, pokud bych měl hlasovat, je mi to jedno. Tak i tak to pořád bude jen internetová diskuze úzké skupinky pochroumaných lidí, kteří se této zábavě věnují.
lukodpovědět 
      Re: Demokracie a svoboda14:00:04 29.12.2013
Mělo tam být "hlavně třeba ty facebookový diskuze na ..."
lukodpovědět 
       Re: Demokracie a svoboda18:53:35 29.12.2013
Mě je jedno, co kdo bleje, hlavně že vím, kdo to bleje. V tomto případě to mohl být luk z Prahy, Brna, Ostravy anebo z Horní Dolní...
Bídaodpovědět 
        Re: Demokracie a svoboda19:50:54 29.12.2013
He he :), trochu zvláštní se absolutně nezajímat o obsah a zajímat se jen o identifikaci pisatele. Ale proč ne, každý jsme nějaký ty všeobecně známý Bído ;).
lukodpovědět 
         Re: Demokracie a svoboda22:37:33 24.01.2014
Úplně jedno to není, protože každý je jiný, někde jinde vyrůstal, něco jiného zažil, a na základě toho se rozhoduje, podle toho má nějaké názory a postoje. Nemusíš s ním souhlasit, ale můžeš podle toho zvolit míru demagogie-tolerantnosti ve svém dalším mlčení nebo příspěvku (pokud ty informace máš). Vždycky jsem zastával názor, že když soudíš nebo porovnáváš něčí konání je dobré něco vědět o jeho pohnutkách. Někdo to ještě posuzuje stupnicí vychcanost-rovná páteř, nebo je to o umění naslouchat :)
odpovědět 
     Re: Demokracie a svoboda12:56:19 31.12.2013
facebook...nikdy.
odpovědět 

 Placení za lezení na Mallorce - SNAD NE12:20:34 14.03.2014
Ola, prislo mi dneska do mailu mirne povzbuzujici avizo k chystanym poplatkum za lezeni na Mallorce.

Last day Monday March 10, 2014, we had a very encouraging meeting with the new Balearic Councillor of Tourism and Sports. Getting him the commitment to help in all possible ways to start negotiation for resolving the accumulated problematic.

For our part we offer a commitment to close the petition, at the time that the City of Bunyola rectify the intention to charge 10 euros per person per day climb. And published in the BOE. We have presented an alternative model of regulation that seems acceptable to us and we hope that the mayor will also like. We can solve this unpleasant misunderstanding.

Greetings to all of you who have signed. And thank you for supporting our initiative.
Papoušodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179372)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu |

 Nové komentáře:
Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu | Re: Není to jednoduché | Re: Gratulacia | Gratulacia |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (26)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 358 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 254 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.