LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Místní klasifikace: mluví; nemluví; nemluv na mě!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
5.Štípek 11538
6.Stráník 11449
7.Nespoutaný 11416
Bouldry:
5.Pochman 10603
6.Novák 10575
7.Kopecký 10375
Hory:
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464
10. 6150

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1141496 cest
Nové přelezy:
Crvena Tiš 7b
Noi Altri! 7b+
Veganza De 8a
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+
Katiforos 7b
Dynamitaki 8b
Blue Moon 7c+
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+

Stěny
Lezecké centrum LezeTop v Písku - Písek
Boulder Cave Bar - Opava
Lezecké centrum Vertikon - Zlín

Prodejny
HUDYsport - Plzeň
Popina = nejlevnější v ČR ! - Bruntál
HUDYsport - Frýdek - Místek

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Blbouni na překližce

aneb jak přijít na překližce k úrazu

Na překližkách se vyskytuji jen přes zimu a dost nepravidelně, sotva jednou do týdne, a v žádném případě se nepovažuji za nějakého znalce takových terénů. Ale až příliš často se tam odehrávají věci, při kterých mi naskakuje husí kůže, a zřejmě se v důsledku takových věcí občas někdo potluče nebo zmrzačí.

Takže nejdříve nebezpečí které nazveme třeba subjektivní, aneb co lidé dělávají za kraviny. Musím říct, že toto subjektivní nebezpečí představují převážně začátečníci, zkušení překližkoví harcovníci žádné takové obavy nevzbuzují:

1. prvolezec vytáhne cestu až do poslední expresky a je spuštěn na podlahu. Následně méně odvážný nebo méně zkušený chlapík stoupá jištěn shora a postupně jak leze vzhůru vycvakává expresky. Nakonec je zajištěn jen přes poslední expresku, která se obvykle sama od sebe nevycvakne, ale vůbec bych se nedivil, kdyby tomu tu a tam docházelo. Pád z osmi nebo z dvanácti metrů na parkety, v horším případě ještě někomu na hlavu, by se jen těžko obešel bez těžkých zranění nebo smrti.

2. lezou spolu dva méně zkušení, a pokouší se jakýmsi družstevním AF stylem dobýt poslední expresku. První vyleze někam ke čtvrté expresce, tam odpadne a je zpuštěn dolů. Druhý se rozhodne, že doleze ještě výše, a tak se vynalézavě naváže na konec lana vedoucí od té čtvrté expresky dolů a odhodlaně vyrazí vzhůru. Někde u druhé expresky spadne a protože je to v převisu tak se proletí čtyři metry dozadu metr nad podlahou a nakopne a smete při tom pět lidí. Tuhle včera jsem se kvůli tomu na jedné nejmenované pražské stěně na dva týpky rozeřval. Nemám to moc rád tyhle situace když mi bouchnou saze a začnu vidět rudě, trošku se vždycky za takovou ztrátu sebekontroly stydím. Za dvě minuty jsem se uklidnil, s chlapíkama jsem pokecal v klidu a snad se mi podařilo vysvětlit co by se mohlo stát a doufám, že už to dělat nebudou.  Modifikace této modelové situace je taková, že chlapec přeleze cestu a dobírá na rybu děvče, které u páté expresky odsedne a nedosáhne na stěnu, takže je spuštěno a leze druhý pokus od země. Pak upadne, houpne se, srazí deset lidí a většinou se u toho nadšeně chichotá. A zpravidla se jí tato cirkusová atrakce tak zalíbí že ji opakuje tak desetkrát až do úplného vyčerpání.

3. jistič spouští chlapíka, který dolezl na vršek a spouští jej, zřejmě v chvályhodném úmyslu ušetřit čas, natolik svižně, že spouštěný chlapík sjede jako namydlený blesk do hloučku lidí, které pokope, případně dosedá nešťastníkům za krk a láme jim vaz.

4. lidi lezou půl metru od sebe, a nezřídka se stane, že někdo upadne, a kope při pádu kolem sebe tak zuřivě, že shodí nebo strhne člověka lezoucího vedle. Dovedu si živě představit, jak nepříjemné zranění může vzniknout, když stržený bude mít zrovna načesáno lana na cvaknutí nebo když dokonce bude držet lano v zubech. A přitom stačí před nastoupením cesty chvilku počkat, anebo když někdo doleze nebezpečně blízko tak odsednout a počkat půl minuty než druhý odleze z bezprostřední blízkosti.

5. lidi řvou jak paviáni, takové to „mařeno, bojuj, bojuj“. Když takhle řvou všichni, je z toho rachot že není slyšet vlastního slova. Hluk na stěně mi vadí ještě z jednoho důvodu, chodím na stěnu nejčastěji s Honzou Říhou, určitě ho znáte, to je ten chlapík, který od narození nevidí a s tímto handicapem leze natolik obstojně (na stěně, na skalách i v horách), že většina lidí na první pohled nepozná, že je s ním něco v nepořádku, a při lezení jsme odkázáni na komunikaci hlasem, a v řevu zanikají pokyny skutečně důležité pro bezpečnost.

A teď druhá skupina nebezpečí, říkejme mu objektivní, aneb jak je stěna někdy blbě postavená a co dělávají lidi od stěny špatně:

6. nevhodně umístěné lavičky, na kterých se sedí při dobírání, většinou přímo pod posledními expreskami převisů, takže spouštěný přistává na hlavě jistícím a odpočívajícím. S tím asi nejde nic dělat u většiny stěn, které se dělí o místo s tělocvičnami a bojují s volejbalisty a cvičenkami aerobiku o každý decimetr parket.

7. poslední (spouštěcí) expresky jsou šroubovací. Ano, jsem ochoten připustit smysl šroubovaček u svislých profilů stěn, kde lezou začátečníci na rybu, ale je nesmysl aby končil šroubovačkou převislý profil, kde nejsou cesty pod 6+, tam akorát čas od času někdo šroubovačku zašroubuje a další si pak jen tak necvakne.

8. nevhodně postavené cesty v koutě převis - kolmáč, kde borci padají z převisu na nešťastníky v kolmáči. Pravda je, že tento nešvar se vyskytuje jen ojediněle.

9. Provozovatelé některých stěn pustí na stěnu neomezené množství lidí. Na cesty se stojí fronty, všichni se nervují, jsou protivní a ve spěchu dělají hloupé nepozorné chyby. Provozovatelé stěn málo prudí (proč sakra mám seřvávat blbouna já, proč ho neseřve někdo kdo k tý stěně patří) a je jim v podstatě jedno co se na stěně odehrává. Jo, asi je to pohodlnější, jednodušší a příjemnější být spíš „ten pohodář ze stěny“ než „protivnej prudič“.

Omlovám se, asi těmito citovými výlevy někoho naštvu, ale čas od času na tu stěnu jít chci a nechci tam přijít k úrazu. Přeju všem stěnám mnoho zdaru a lidem drápajícím se po nich dobrou zábavu.

Lukáš Bludský   [úpravy] 14:36 27.11.2003Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Jedna rada14:47:25 27.11.2003
Choď na bouldrovky.
Bídaodpovědět 
 Re: Jedna rada15:34:57 27.11.2003
a tam je to jine? v Praze je mozna vetsi pocet bouldrovek nez v Brne(?), ale tady je narvano uplne vsude a temer vzdy. ale mozna si to myslel tak, ze je lepsi clovek dopadnuvsi ti za krk ze 2m, nez jistic s rozpalenou osmou a to stejne z 12m.
janisodpovědět 
  Druhá rada16:54:33 27.11.2003
postav si vlastní
odpovědět 
   Jasně17:50:55 27.11.2003
http://www.lezec.cz/clanek.php?key=510&lim=0&=27=27&caut=&cser=&ctem=&nser=&ntem=
odpovědět 
  Re: Narvano08:34:35 28.11.2003
V zime je vsude narvano... Jezdim lozit do Brna na Rajce, a tam je nekdy fakt husto. Ale je na druhou stranu pravda, ze by me dost nasralo kdyby me tam "z kapacitnich duvodu" nepustili. Uz jen proto, ze jedu 60km tam a 60km (2 hodiny cesty vlakem) zpatky abych si zalozil.
steepodpovědět 
  Re: Jedna rada19:53:11 04.12.2003
Co to kur.. plkáš kámo ??? V Brně je 8- to ti snad nestačí ??
burilodpovědět 
   Re: Jedna rada10:20:08 05.12.2003
co to ty placas? jakejch -8? to jakoze bude mrznout nebo co... :o))
steepodpovědět 
    Re: Jedna rada16:45:27 12.12.2003
Myslel jsem osum stěn (normální to pochopili),ale ty zdá se ne ... :)
burilodpovědět 
     Re: Jedna rada13:29:08 15.12.2003
No nehnevaj sa, ale ani ja som vobec nepochopil co to 8- je.
Brano
Branoodpovědět 
      pro jedna rada15:53:39 01.09.2006
kde vsude jsou ty boldry?
mifoodpovědět 

 Překližka...15:20:45 27.11.2003
Dobrej rozbor, Lukasi, ale chybí tam jeden zásadní nešvar a sice to, že nadpoloviční většina překližových lezců cvaká lano do první a mnohdy i další expresky obráceně (lano jde zdola ke stěně a ne od stěny), takže hrozí nebezpečí vycvaknutí z karabiny při pádu.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Překližka...15:38:00 27.11.2003
Hlavne chybi syndrom "nabrani lana pod predchozi preskou". To lze na stene zahlednout nekolikrat denne...
 LeoNodpovědět 
  Re: Překližka...15:42:39 27.11.2003
To je pravda, ale přece jen to není tak časté, jako to obrácené cvakání a hlavně je to zřejmé a je to hned vidět.
Když už to někdy nevydržím a na tu obráceně cvaklnou expresku upozorním, často dotyčný vůbec nechápe, kde je problém.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Překližka...16:45:28 27.11.2003
Musim jen souhlasit s Petrem Jandikem sám jsem zažil že než tě pustili na stěnu tak te zkoušeli z jištěni a navazováni a upozornovali na obrácené cvakáni expresky,možná bz měla být větší odpovědnost u provozovatelů stěn asi se čeka až se něco stane.
david
odpovědět 

 a ponauceni?16:10:57 27.11.2003
S necim lze nesouhlasit, ale vcelku to je dobry souhrn. A co dal? Jak to zlepsit? Ja jsem v tvem textu nasel dve myslenky: (1) Spravcove by meli vic prudit. (2) Spravcove by nemeli poustet na stenu tolik lidi. O tom prvnim se da diskutovat, s tim druhym nesouhlasim.
J.odpovědět 
 Re: a ponauceni?15:36:18 17.12.2003
Kolikrat se mi zda, ze na stenych neni ani zadna "odborna" obsluha, ale jen pani co vybira vstupny.
Honzaodpovědět 

 Další postřehy16:54:25 27.11.2003
Ad bod 2)
Jedinou nápravou (při zachování lana shora) je protažení lana a lezení na tom konci, které je navlečeno v expreskách. Potom ovšem u poslední svaknuté expresky nastává podobně nebezpečný jav jako jsi popsal v bodě 1. Uprostřed stěny je cvaknuta jen jediná expreska a zákonitě přesně obráceně. Pád nad ní (docela pravděpodobný - předlezec tam skončil) tedy dává dost velkou šanci k samovolnému vycvaknutí.

Ad bod 7)
Šroubovací, nejlépe ocelová karabina může dobře eliminovat nebezpečí popsané v bodě 1. A jestli se někdo bojí, že zašroubovanou necvakne, není nic jednodušší, než lézt s jednou expresou u pasu a v nouzi cvaknout poslední jištění tak.
mellounodpovědět 
 Re: Další postřehy20:42:42 27.11.2003
ad 2) Melloune pozor! Při změně směru jištění shora-zdola by se musel lezec přecvaknout v expresce, nebo lézt s obráceně cvaklým lanem a to je hodně velké riziko. To už je lepší lano stáhnout začít rovnou cvakat odzdola.
Vždyť expresky jsou na stěně tak hustě, že přece o nic nejde.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Další postřehy20:45:17 27.11.2003
Sem blbej... vždyť jsi to tam psal taky....
Petr Jandíkodpovědět 

 Reseni:17:27:58 27.11.2003
Povine pouzivani Vikingskych prilbic by vse vyresilo. Zachrani ti zivot a navic blbolezce vychova (prilbice s malejma rohama) pripadne jejich pocet snizi (nacelnicka prilbice s velkejma rohama).  Cus V.
P.S. Drivejsi otviracka nejmenovane steny by mozna naredila pocet lezcu aj tedy blbolezcu. Zkus to navrhnout na laskavemu ctenari nezname stene.
P.P.S. Nejemenovany správče, ne ze mi za moje  P.S. zdrazis vstupny:):)
Vlada \v{S}.odpovědět 

 ... pokracovani17:56:41 27.11.2003
10) jistic stoji tak daleko od steny, ze v pripade padu prvolezce je zakonite strzen vpred a hlavou rozrazi kolemstojici davy ...

11) rozsireni pripominky ke spatnemu cvakani expresek - dojde-li k tomu, ze se z nejakeho duvodu pretoci expreska v nytu/borhaku (je-li stena postavena s klasickymi borhaky - viz napriklad FTVS), nekteri se vubec neobtezuji ji pred cvaknutim narovnat do korektni polohy a spravne cvaknuti je pak spis otazkou nahody.

12) kriznici - lide, kteri z mne neznameho duvodu krizuji regulerne postavene a oznacene cesty a cvakaji presa patrici do jine cesty, v ktere momentalne nekdo leze (typicky mozno videt ve stropech na Ruzyni). Uznavam, ze nekdy jde dost blbe poznat jak a kam cesta logicky vede.
Dědodpovědět 
 Re: ... pokracovani18:08:13 27.11.2003
13) Obcas lze videt borce, kteri kdyz padaji, tak se snazi chytnout expresky. A vubec neznalost zakladnich pravidel, jak padat.

14) Pokud jde o bouldrovky, ono je obcas take videt, ze lide nemysli: typicky na madraci se nekdo povaluje, zatimco nad nim nekde leze.
Dědodpovědět 

 A skoro lítal19:37:22 27.11.2003
Ad (1) už jsem dokonce i viděl týpka, co lezl na druhym a vycvakával tak poctivě, že to vycvakal všechno, včetně poslední presy. No naštěstí měl dost sil na to, aby to cvak zpátky...
 lbrozovskyodpovědět 
 S něčím nesouhlasím20:15:12 27.11.2003
Jako pravidelnému chodiči na nejmenovanou Ruzyň, co to říkám vlastně stěnu se mi samozřejmě nelíbí myšlenka omezení vstupu (ať už otvíračky nebo počtu lidí). Omezit počet lidí je zbytečné, protože přece každý musí umět posoudit jestli chce nebo nechce lízt na tak narvané stěně a jestli mu to riziko stojí za to. Omezovat otvíračku bude mít přesně opačný než kýžený efekt a možná, že by naopak prospělo rozšíření otvíračky aby nebylo tak narváno. Ruzyně je skvělá stěna a její správce, který teď ještě podle mě upgrejdoval nabídku cest, se o ní stará příkladně. Mimojiné včera jsme tam lezli první půl hodinu úplně sami.
Michalodpovědět 
  Re: S něčím nesouhlasím20:53:08 27.11.2003
Ke stenam a omezeni poctu lidi: Prede dvema tydny jsem mel prilezitost jet na Ruzyn ze 120 km vzdaleneho mesta. Na to, ze byla nedele, bylo dost lidu. Myslenka na omezeni poctu me napadla hned, kdyz se pod stenou zacal srocovat vice nez 2x vetsi pocet lidi nez je cest... Vzhledemk faktu, ze nikdo nemuze jezdit nekam na blind, s tim, ze nevi jetli bude / nebude litz je moje prvni myslenka nerealizovatelna...K tem letcum, co spadnou metr od jisteni pod stropem a maj tak schopnyho jistice, ze prvolezel hraje rusky kuzelky s okolostojicima lidma...bes. Chlapik mi proletel tak blizko okolo hlavy, ze jsem citil jak mu smrdi nohy. Zaver: Dokud nebude -10 C, nikdo me na podobnych prelidnenych mistech neuvidi. Zlaty zmrzly pracky venku na skale, aspon jsem touhle dobou venku sam a nikdo vedle me nerve.
rendaodpovědět 
   utopie? mozna blizka budoucnost.21:55:13 27.11.2003
No jo, taky sem si uz cichnul parkrat k noham pristavajiciho nymanda. Chce to holt koukat furt nahoru, jinak je to ale dobra ruska ruleta: clovek stojici pod lezoucim zacatecnikem jehoz partakovi se pletou ruce do lana s 8-ou, ne?:). slitne? neslitne? Pic... :(
Az bude par pochroumanejch lidi, tak prijdou na radu poviny kurzy jisteny (FTVS-aci a FTVS-acky!
prilezitost k obzive:)
Schvalne za jak dlouho?
Dalsi velka stena v okoli by to mozna resila
(zvlast az zavrou Brumlici- mi ted bliklo hlavou- jak tu na mne blika baner ne nejmenovany produkt nejmenovaneho jineho spravce:)).
Nechcete se na ni slozit?:):):)
V.\v{S}.

odpovědět 
  Re: S něčím nesouhlasím21:52:27 27.11.2003
Jo, na Ruzyni to provedli prikladne. V panskych satnach skrinky, pochopitelne omezeny pocet; damske satny jsou (dle teoremu kapacity tramvaje) neomezene. Uvazim-li uzavreni damskych saten na zacatku sezony, mozna jde o nejaky tajny eugenicky projekt :-)
LeoNodpovědět 
   Re: S něčím nesouhlasím22:02:06 27.11.2003
tusim 40 skrinek, nekdo klic nechce, nekteri jdou po dvou, bab je o neco min =>cca.100 hlav. a neco pres 20 cest.
hm,hm, -I kdyz v lete v Podoli taky clovek nema lajnu pro sebe. v.s.
odpovědět 

 Je to v lidech09:26:22 28.11.2003
Na nejmenovanou stěnu chodím dost často a tak sem se se všemi popsanými nešvary nejednou setkal. Chce to probrat jednotlivý body popořadě a skoro na vše se dá najít řešení. Je to zkrátka všechno v lidech, toleranci a sebekázni.

ad1. To je bod, kterej řešení nemá, ledaže bys zakázal lezt druholezcům a to je blbost. Ale o případu, že se někomu vycvakla poslední a jediná presa jsem neslyšel a doufám, že neuslyším.

ad.2 Ne všichni lezci jsou stejný úrovně a je to podobný jako s bodem 1. Pokud druholezec leze na procvakaným konci lana, je kyvadlo od stěny poměrně malý a dá se to ustát tím, že když vidím někoho lízt tímto způsobem, tak prostě popojdu kousek stranou ( mimo případnou dráhu) a basta. I když je na stěně narváno k prasknutí, většinou je kam ustoupit. Horší případ je, a to sem taky zažil, že se druholezec naváže přímo na spuštěnej konec a to by se tolerovat nemělo a prostě jim to vysvětlit. Případný kyvadlo i z 1 m nad zemí smete kdekoho. Vysvětlit jim to může kdokoliv, nejlépe však obsluha stěny a normální člověk to bez větších problémů pochopí a převáže se na druhej konec.

ad 3. Za spouštění spolulezce je vždy zodpovědnej jistič a stačí, aby nad hlavama stojících lidí zabrzdil a každý rád uhne, když zjistí, že nad ním někdo visí. Stačí, aby spouštěnej řekl bacha, promiň, nebo něco v tom stylu a nezažil sem, že by někdo neuhnul.

ad 4 řešení tohoto nešvaru si popsal a není k tomu co dodat.

ad 5. Za celou dobu sem vypozoroval, že řvou jenom tři lidi, respektive 2 a jedna skupina.
Takový to „mařeno, bojuj, bojuj“ slýchávám jen od jedný holky z personálu stěny. Druhej člověk, co strašně řve je jedna paní nebo slečna, co tam chodí s nějakou školkou nebo co to je. Prostě dáma, co strašně řve na děti, který má (asi) hlídat, nebo učit lézt nebo co. A potom tam řvou ty haranti, co je hlídá. Ale tomu se nedivim, když řve ona, tak jí ani nepřijde, že se její svěřenci chovají nevhodně. Stačilo by, kdyby personál vyvěsil na viditelné místo ceduli s upozorněním, aby se všichni v rámci možností chovali tiše. Řvát na někoho " nohu doleva, pravou rukou na bočák " mi přijde nepatřičný. Ať si každej vymyslí postup sám, tím se to naučí rychlejš a nejde o život, jak by jeden myslel podle intenzity křiku.

ad 6. žádná vrcholová expreska není přímo nad lavičkana, většina sice těsně, ale před nima. Takže stejnej postup jako v bodu 3

ad 7. Šroubovací expresky sou tam asi proto, aby se omezilo nebezpečí popsaný v bodě 1. A když tam dolezu a je zašroubovaná ( mě se to tedy ještě nestalo, ale budiž ) tak ji prostě odšroubuju a procvaknu.

ad 8. Takový místo je tam jedno, maximálně dvě a když vidím, že někdo leze převis nad ním, holt chvíli počkám až doleze ( což může trvat maximálně minutu nebo dvě a nebo počkám až si odsedne a přelezu to. Což trvá maximálně minutu nebo dvě a odpočívající si rád odpočine o chvíli dýl.

ad 9.Nemá řešení. Každý ať zváží, zda chce nebo nechce. Nikdo nikoho nenutí.

Procvakávání expresek obráceně je nebezpečný jako prase a mělo by se na to dávat pozor a řádně to vysvětlovat.
Petrodpovědět 
 Re: Je to v lidech09:37:05 28.11.2003
při druholezení nevidím problém v tom nechat procvaklou kromě poslední i tu předposlední expresku. při vzdálenostech mezi jištěními metr až metr dvacet se druholezec neochudí o poslední chyty a bezpečnost výrazně roste.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Je to v lidech09:50:49 28.11.2003
A je to vyřešený celý, kromě bodu 9. Ale to ať si řeší každý sám. Jak říkám, je to jen a jen v lidech.
Petrodpovědět 
   Re: Vyřešený ??12:31:21 28.11.2003
Vyřešený je to pro soudný lidi co se snažej myslet a bejt ohleduplný vůdči ostatním. Bohužel se na stěnách vyskytuje dost zmrdů, který upozorníš že ohrožujou okolí a voni tě pošlou do prdele. Takže buď seš dost silnej na to, abys jim to vysvětlil klidně i ručně, a nebo by si pořádek měl bejt schopnej zřídit správce stěny ==> na stěnách by měl bejt jasnej a nepřehlédnutelnej seznam věcí co se nemaj dělat (nechavat vždy dvě presa, nehrát ruský kuželky ..) a správce by měl na dodržování důrazně lpět.
Špicálodpovědět 
    Re: Vyřešený ??13:05:31 28.11.2003
Samozřejmě, že v tom je notná dávka ironie. Jednoznačně platí, že to musí řešit provozovatel.Jenže to vyžaduje trochu úsilí a snahy, která často chybí. Jen malý příklad za všechny. Byl jsem nedávno lézt v Paříži na stěně, která je asi tak 3 Ruzyňě dohromady. Každej je poučenej co se smí a nesmí a všichni to dodržujou. Například nesmíš používat ani svoje lano a musíš lézt na jejich zkontrolovanym. Všichni včetně provozovatele jsou spokojený a kdyby se stal nějakej úraz, tak z toho maj takový problémy, že si to tady nedovedeme ani představit. Nebo se stačí podívat na stránky haly v Imstu, kde je stručnej a výstižnej provozní řád a věřím, že ho každej dodržuje. Takže je to pořád o těch lidech. Bohužel.
Petrodpovědět 
  Re: Je to v lidech11:09:06 16.12.2003
U nás na stěně je za posledním nejtem ve stropě přidanej ještě jeden, taky s ocelovou karabinou (asi 20cm za ním). Druholezec pak může dolízt až na konec cesty a i když vycvaká všechny předešlý expresky, pořád visí ve dvou presech...i kdyby se jedno vycvaklo, je tam ještě pojistka. Jednoduchý.
Aleš Sumec Tichýodpovědět 
   Re: zdvojena vrchni karabina10:52:09 17.12.2003
Jo, prima napad, mit nejvyssi karabinu v ceste zdvojenou resi problem kolik se jich nechat pri lezeni na druhym. Dolezat se tak da bezpecne az nahoru, nikoho to nenuti riskovat.
E.
Eňonodpovědět 
    Re: zdvojena vrchni karabina18:39:15 20.12.2003
V jednoduchosti je genialita. ...jeden problem by mohl byt vyreseny.
Pavlosodpovědět 
 Re: Je to v lidech23:28:19 28.11.2003
Myslim, ze bod 1 resp. 7 by se dal aspon castecne vyresit karabli s bajonetem nebo aspon dvojci expresek proti sobe.
Kdyz uz ma nekdo takovej zkrat ze si chce vycvaknout i posledni preso tak ho ten bajonet nebo 2 expresky snad "nakopnou".
A ani jedno neni tezky rychle zapnout a nehrozi zasroubovani.
KubaP
kubaPodpovědět 
 Re: Je to v lidech00:55:23 01.12.2003
Ad1. Řešení je jednoduché, dělá se to tak, že při odcvaknutí předposlední expresky podá jistič lezci to druhé lano a ten je cvakne zpátky. Tímto je jištěn přes dvě expresky a může pokračovat v cestě až nahoru k poslední expresce.
stipodpovědět 

 prehled11:53:03 28.11.2003
fajn ze se nekdo odhodlal tohle sepsat, urcite to spouste zacatecnikum pomuze... nezbyva nez s vetsinou veci souhlasit. Zacatecnici by meli nosit "zacatecnicky" tricko na kterym by bylo napsano: "pozor jsem nebezpecnej!!"
Zrovna v pondeli na ruzyni skocil kluk na holcinu asi z peti metru... nakonec ji odvazela ambulance. Mimochodem, nevite nekdo jak je na tom?
Musadoodpovědět 
 Re: prehled13:32:04 28.11.2003
mimochodem na nekterejch stenach ve statech to tak maj, ne sice triko , ale velkou visacku na sedaku. A co vic- nesmej vyvadet stropy! Coz je ale pekna pruda pro zkusenyho borce z evropy co se stavi na skok a musi touhle veselou procedurou projit (dal se nedostanou, nevadz zase odlitaji:()
V.\v{S}.
odpovědět 
  oznaceni zacatecniku...13:53:04 28.11.2003
Myslim, ze zacatecnika poznas behem 10 vterin, takze povazuju za zbytecne je nejak oznacovat. A americke pojeti bezpecnosti bych do nasi krajiny radsi nezavadel, me se to libi tak jak to je.

Jediny, k cemu mam obcas vyhrady, je to, ze na nekterych stenach zrovna ta posledni expreska nebyva zadna expreska ale na smyci privazana karabina na psa. Tam se docela i bojim lizt top-rope. To radsi vsechno taham ze zdola.
J.odpovědět 
   Re: oznaceni zacatecniku...15:41:49 01.12.2003
vsak to taky nikdo nenavrhuje, to je jen jedna z horsich vizi jak to taky muze dopadnout. Na druhou stranu , povinny popelarsky oranzovy tricko s velkym zelenym Z na zadech, myslim ze bych se prihlasil do zacatecniku:) V.\v{S}.
odpovědět 
 Re: prehled17:16:28 01.12.2003
To jsem ja-ta divcina s pristavsim muzem za krkem.
Nakonec z toho byl jen otres mozku a narazene obratle, nic vazneho.Ale diky vsem za podporu.Trochu mi unika, jak se to vubec mohlo stat, byla jsem si jista, ze je dost vysoko na to, aby doletel az na zem, cvakal posledni presku...Asi ho jistic jistil radne dynamicky.Ale spis to byla moje chyba,holt v blbou dobu na blbym miste....Bara
Báraodpovědět 
  Re: prehled18:37:55 01.12.2003
hlavne ze ses v poradku...
steepodpovědět 
  Re: prehled22:07:23 01.12.2003
jak se to mohlo stat? proste to byli HOVADA! zrovna dneska jsem videl takovy veprovy hlavy... kdyz se jeden z nich chystal cvaknout dalsi "sponu" (tak rikali expreskam), tak mu to ustrelilo a ze 4-5m spadnul na podlahu:-) nic se mu nastesti nestalo
Musadoodpovědět 
   Re: prehled09:17:57 02.12.2003
"vepřové hlavy" to je moc pěkné přirovnaní. Lézt vedle nich bylo opravdu životu nebezpečné. Párkrát jsme čekali, až si dají ten svůj pokus a nakonec jsme se utekli schovat na druhou stranu stěny..... Spadnout na mě těhle 100 kilo živé váhy, tak už si asi moc nezalezu ;))
Báro, přeji rychlé zotavení.
Linodpovědět 
 Re: prehled17:01:34 04.12.2003
Označovat začátečníky je dobrý nápad. Ještě bych zavedl označování židů, cikánů, rákosníků a černochů tradiční žlutou hvězdou s nápisem "JUDE". Přičemž by tito příslušníci nečistých ras nesměli lézt na prvním a pod převisem. Vyvádět cesty by směli pouze árijci, kteří by měli pochopitelně i vlastní šatny.

Děláte si srandu nebo co? VZPAMATUJTE SE ZABEDNĚNCI !!!!
stipodpovědět 
  Re: prehled20:03:45 04.12.2003
Si trochu prestrelil, ne?!
'Zacatecnicky triko' s
napisem je Musadova nadsazka (mnohem povedenejsi nez tvoje), visacky jsou mozna debilni , ale nekde uz realitou. Tvuj komentar vsak oznacuje tebe, vyber si jak.
Vlada \v{S}.odpovědět 
   Re: prehled23:10:56 07.12.2003
To sem teda neprestrelil. Musadovo zacatecnicky tricko neni nadsazka ale fasizmus. NO PASARÁN !!!
stipodpovědět 
    Re: prehled07:24:37 08.12.2003
nejsi, člověče, nějakej vožralej? co to meleš? ty si asi jeden z těch co by si nikdy při čerstvém řidičáku nikdy nenalepili na zadní okýnko Zetko, páč bys pak byl rasově diskriminovanej, co? (teda to s tím povinným označením je kravina, ale zaplaťpánbůh za každýho člověka kterej má rozum a uvědomuje si, že jeho nezkušenost představuje pro ostatní jisté zvětšení rizika)
Lukas B.odpovědět 
     Re: prehled13:03:32 08.12.2003
"Zetko" ? To by se u nás na ostrově svobody stát nemohlo. CUBA LIBRÉ, VIVA CHE GUEVARA !!!
stipodpovědět 
      Re: prehled19:55:30 08.12.2003
Aha, tak to je ouplne v poradku. Cerveny tricko s Che Guevarou- to spravcove budou uznavat taky.
Vlada \v{S}.odpovědět 
      Re: prehled16:20:15 09.12.2003
Me by zajimalo, proc sem takovy pomatenci vubec pisou. Jenom aby nas nastvali.
davidodpovědět 

 Řešení12:54:08 28.11.2003
Na stěnu už dávno nechodím. Nemám rád už ten smrad, ten zkažený vzduch. A z návalu o víkendech mi je blbě ještě nyní. Raději jezdíme ven, i když je hnusně. Zkoukneme linie, co polezeme jindy, uděláme si oheň, popř. přespíme, hospoda a tak. Jakmile to počasí dovolí, tak lezeme, i třeba lehký věci. Furt je to lepší, než smrdět někde ve městě. A za chvíli začne ledová sezóna, skialpy a podobně. Lezení na stěnách je jenom móda, kdo se lezení věnuje víc, stejně trénuje na vlastní bouldrovce nebo u kámošů. Akorát to přináší komerci a víc debilů ve skalách.
Tomáš Marnýodpovědět 
 Re: Řešení16:48:32 01.12.2003
No tak z toho co jsi napsal je jedoznacny ze zrovna ty "vic" nelezes :)), a na stene uz vubec, takze nevim proc sem neco pises (jestli sis nevsiml, tak se tady resi co udelat pro to aby to slo a ne rict proc to nejde a vsechny oznacit jako DEBIL !!).
Kazdy nema moznost si na pude svyho baraku postavit stenu (protoze treba zadnej barak nema :o). A pokud chces dobre lezt, tak musis trenovat cca 4x v tydnu. Takze tvuj system ala cekani na jaro je dobrej tak akorat pro tebe a kotlikare co radi sedej v desti u ohynku :))

Mimochodem vetsina tech "komercnich debilu" za chvilku poleze lip nez ty, tak si davej bacha abys u toho nebyl ty. Ale rozhodne k tomu budes krute nekomercni (i s tema tvejma skialpama :))
Petr.Nodpovědět 
  Re: Řešení22:33:19 01.12.2003
Ja osobne nechodim v zime na stenu jednak proto ze sem linej ale hlavne kvuli tomu ze me to tam nebavi(no zatim, sem ale zkousel jenom bouldrovky). Ale to je otazka priorit, sem asi jeden z "kotlikaru", pro ktery neni ani tak dulezity co vylezou, ale spis ta pohodicka, kamosi a vecer hospudka.
Peace Kuba.
KubaPodpovědět 

 Chránit!13:13:51 28.11.2003
Jestliže se na překližkách vyskytuje Blboun nejapný, který je považován za vyhynulého, měla by se z překližek vytvořit přísně chráněná území, aby byl tento druh zachráněn! Jestli budou lezci chtít nadále využívat překližky k provádění horolezectví, budou muset požádat o výjimku MŽP. Ale i v případě udělení výjimky dojde k určitým omezením v době páření Blbounů, nebude povoleno magnézium (+jiné chemické látky jako jsou deodoranty) a budou vytlučena fixní jištění krom slaňovacích kruhů. Příroda nade vše!
ochranářodpovědět 

 horoskola16:07:26 28.11.2003
problem neni v tech blbounech (zacatecnicich} samotnych, ale v tom, ze neni dost kvalitnich horoskol, ktere by poskytovali dostatecny vycvik. komunikoval jsem s jednim manikem z nemecka, ktery vlastni docela velkou stenu a tam maji navstevni rad a jedna z podminek je ukonceni zakladniho kurzu ... nevim jak moc se to dodrzuje, ale myslim, ze by to prospelo ... na druhou stranu by na steny chodilo min lidi, tudiz neprijemnost pro provozovatele, kteri maji jiz tak dost problemu stenu potazmo sebe uzivit.
jsem taky zacatecnik, ale expresky cvakam spravne a lezu na prvnim :)
alpenverein by se mohl trosku vic angazovat.
SpiderCzodpovědět 

 Jak a proč cvakat expesku?16:11:04 28.11.2003
Mužete mi, prosím někdo napsat, v čem je ten rozdíl procvákání expresek směrem ke zdi či naopak? A jestli to je jen i té první a proč? Díky!
hodpovědět 
 Re: Jak a proč cvakat expesku?16:25:20 28.11.2003
Uz to tady bylo mnohokrat -http://sakal.stredozem.cz/metodika/metodika.htm -> jisteni -> postupove jisteni -> "Na co davat pozor ..." .

A pokud mozno si prolez celej ten web a taky plno ostatnich webu - pokracuj treba metodickejma clankama tady na lezci.. - jinak existuje neco jako google, staci par rozumne formulovanejch dotazu a ...

Blby cvakani vadi samozrejme u vsech expresek, nejen u prvni ...
Dědodpovědět 
 Re: Jak a proč cvakat expesku?17:05:15 28.11.2003
Ta první nejčastějc proto, že spousta lidí má nesmyslnej zvyk si dát lano od úvazu přes rameno dozadu, asi aby to měli jako k první expresce blíž a nemuseli ho zvedat. Jenže pokud ho při cvakání neotočí, cvaknou ho zákonitě obráceně. u druhé a dalších už se tahá lano zdola a nabízí se správná poloha.
Jinak souhlas s Dědem, podívej se na ty metodický stránky.

K těm nešvarům bych ještě přidal sypání maglazu na hlavu dolestojících a lezoucích.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: sypání na hlavu17:37:38 28.11.2003
Správně - na hlavu se má sypat jedině popel!
Václav Širlodpovědět 
  Re: Jak a proč cvakat expesku?13:23:58 06.10.2004
ACH JO!!! Je to všechno jen o lidske toleranci. Tak prostě těm začátečníkům dejte více prostoru. Proč musíš stát pod cestou, na který se cuká Zetko? Prostě mu poraď, rád tě vyslechne. Taky si začínal. Ještě si vymyslete, že se Zetka moc potěj a že by teda asi měli míň pít a je to! O bezpečnost na stěně s emusí starat provozovatel. Když se nalokáš na plovárně do bezvědomí, tak za to bude moct plavčík!!!
To, že si někdo hodí laso přez rameno a první si cvakne obráceně, mu prostě někdo musí říct, jinak to bude dělat pořád. A tak...
teqodpovědět 
   Re: Jak a proč cvakat expesku?13:39:05 06.10.2004
Úplně vedle. O tom jak a proč cvakat preso se musí "Zetko" zajímat samo, nemělo by čekat že ho to někdo bude sám o sobě ucit. Reakce na dobře míněnou radu (na překližce jako na skalách) jsou různé počínaje zdvořilým poděkováním a konče posláním do oněch míst. Jen pár masochistickejch jedinců radí za jakýchkoliv okolností, většinou to člověka přestane bavit...
Dědodpovědět 
    Re: Jak a proč cvakat expesku?14:35:32 06.10.2004
Hlubokej souhlas! Jednou se mi jeden takovej pokusil dát na držky. Von sice lezl s jiným maníkem, ale opodál měl roštěnku a já si toho nevším. No, ten pokus nedopadl podle jeho představ, ale vod tý doby moc neradím. Obvykle nic nevidím, a poodejdu z předpokládaného dopadiště. Třeba bude padat na hlavičku a tím se mu v ní rozbřeskne.
A jestli má rozum, tak si o tom třeba něco přečte, ty rady vyhledá sám, k někomu zkušenějšímu se přidá, nebo půjde postaru do nějaký horoškoly.
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Sypu si na hlavu..:/07:56:58 15.10.2004
No commen...
Takze se omlouvam vsem kdyz se me to stane::L
corwinodpovědět 

 Ani nevim22:06:35 28.11.2003
Kdyz vas to na stene v ruzyni nebavi skocte do sarky, je tam fantasticka spousta moznosti a da se blbnout na x. I kdyz polezete jen 50 cm nad zemi travers dlouhy 100 m tak vam to pro skutecne lezeni da vic techniky nez cela sezona na stene. Preklizka vam da hrubou silu typu masli silu vola vem to na sokola. Problem je vtom ze zacatecnici potrebuji enormn kvantum sily . stary mazak pak diky technice preleze i tezke veci s rukama s kteryma se v obcanskem zivote jen tezko naji. Technika se neziska za jednu zimu na preklizce ale jen souvislym lezenim venku na skale par let.
Richie- FC Pilinkovodpovědět 
 Re: Ani nevim22:28:39 28.11.2003
Svatá pravda.
Proto taky chodim na překližku (i přes všechny výše zmíněné tam se vyskytující nešvary) kvůli síle, kterou tam získávám daleko rychleji než na skalách a za kratší čas, neboť se mi ho nedostává.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Ani nevim11:12:53 30.11.2003
To je sice pravda, ovšem poslat lidi, kteří neumí správně cvaknout ani preso na překližce do Šárky, je trochu odvážné. Je ale pravda, že škola by to byla o to větší.. ;)
Dědodpovědět 

 trocha komunikace17:31:24 30.11.2003
s lezenim jsem zacinal asi pred dvema lety-na brumlovce, takze si sve zacatky jeste dobre pamatuju. myslim ze ignorantu kteri by nedali na radu zkusenejsiho zas tolik neni a vetsina rozumnych  lidi si rada poslechne radu pokrocileho. v nekolika  prikladech chyb skutecne poznavam sve zacatky a proto se ted na stene i na skale snazim podobne kaskadery aspon lehce poucit..

nazory panu "jsem hardcore horolezec, ostatni by nemeli na skalu ani pachnout" neuznavam, jsou totiz i lide, kteri na to nebali holky, ale lezou pro vlastni poteseni, radost z toho ze se zlepsuji a maji radi prirodu.. prestoze jejich moznosti konci nekde u 7 :/

P.S. jeste byc pripomnel oblibene vpletani hornich okoncetin do osmy, strhavani lezcu v previsu prilisnym dobiranim a podobne lahudky :)
Snaperodpovědět 
 Re: trocha komunikace23:36:19 30.11.2003
Jako chybujici zacatecnik musim poznamenat, ze dost zalezi jakym zpusobem lezecky starsi a zkusenejsi predava sve rady nam lezecky mladym a nezkusenym. Protoze kdyz na me nekdo zacne hystericky rvat, ze delam nejakou blbost, tak se na nej akorat nas...(nemyslim pokud tim ohrozuju bezprostredne svoje nebo neci zdravi nebo zivot). Rad se naucim novy veci a sem vdecnej vsem co me poucujou. Nekteri by si ale mohli uvedomit, ze taky nekdy zacinali a taky delali kokotiny. Akorat ze plno "masteru" ma pocit ze lezeni je jenom pro ne co si v pohode lezou osmy, devitky a mi chudaci co sme vyklepani v sestce nemame ve skalach co delat.

Jinak dekuju tomu kdo me v tehle diskuzi poucil o tom cvakani expresek, treba mi to nekdy zachrani zivot.

KubaP
KubaPodpovědět 
  Re: trocha komunikace23:54:48 30.11.2003
.....když chceš jezdit autem po silnici. Co potřebuješ? Ne řidičák, ale umět jezdit, abys nikoho neohrožoval....
Matyodpovědět 

 Obmedzit kapacitu stien!09:20:14 01.12.2003
Nechapem, preco sa tolko ludi stavia proti obmedzenej kapacite na stene. V Bratislavskom Cafe Stena to tak funguje, myslim ze ku vseobecnemu prospechu. Kazda stena a bouldrovka zvlast ma proste urcitu kapacitu, nad ktoru je to uz o nervy a v horsom pripade o zdravie. Jasne, ze niekedy to cakanie vie dobre nasrat, ale zas mam "za svoje prachy" tu istotu, ze mi tam nebudu ludia skakat po hlave, alebo nebudem cakat frontu na cestu...
Marekodpovědět 
 Re: Obmedzit kapacitu stien!10:28:42 01.12.2003
taky myslim ze by se mel omezit pocet vpustenych lidi... v Praze to funguje treba v BBcku. Jak pocet lidi prekroci jistou mez, tak zacina byt pobyt celkem nebezpecny!
Musadoodpovědět 
  Re: Obmedzit kapacitu stien!10:31:25 01.12.2003
jo, to omezeni kapacity by bylo samozrejme spojeny s nejakym systemem rezervaci, treba pres web.
Musadoodpovědět 
   Re: Obmedzit kapacitu stien!12:29:06 01.12.2003
Ano, blbounům rezervaci, už se zpracovává návrh na MŽP.
ochranářodpovědět 
   Re: Obmedzit kapacitu stien!18:46:09 01.12.2003
...treba pres WEB , pres SMS , telefonem a ustne. To aby si Venca najal nejakyho ITckare nebo matfyzaka na zpracovani projektu. Vo pivko v Bebesu ze neuspejes!:) V.\v{S}.
odpovědět 
    Re: Obmedzit kapacitu stien!21:59:53 01.12.2003
ja mu ten rezervacni system klidne napisu a ZADARMO! staci kdyz me bude dozivotne poustet na Ruzyn...
Musadoodpovědět 
   Re: Obmedzit kapacitu stien!14:31:30 02.12.2003
V Blave nic take oficialne nie je(par reprezentantov ma ale asi vynimky). Inak - kto prv pride, ten prv lezie. Je tam casovy poradovnik, kazdy jasne vidi kedy sa dostane. Ziadne web, ci SMS somariny. Si tu - lezes, nie si nelezes. Z pozicie "zakaznika" mozem povedat, ze som s tym spokojny.
Marekodpovědět 

 Outdoor11:11:09 01.12.2003
Choďte lízt na sklály. Planeta se otepluje a tak přibývá v zimě čím dál tím víc dní, kdy je sucho a kolem 8 C, to už se dá. Občas to nevyjde a chce to káru, dostat se ke skalám, než se setmí
Petrodpovědět 

 Dlouho jsem se tak nepobavil10:54:06 02.12.2003
Skoro mě mrzí, že na stěnu nechodím. Asi se šidím o dost srandy. Dlouho jsem se tak nezasmál, jako při čtení této diskuze. Skoro by to chtělo pořádný fejeton. Autorům vážně myšlených příspěvků se ale omlouvám. Osobně proti stěnám vůbec nic nemám, nakonec jsem kdys byl u zrodu první (dnes už neexistující) stěny v Praze. 
PeSodpovědět 

 Nejmenovana stena a nejmenovany spravce10:55:45 02.12.2003
Nemám zrovna možnost být každý den na internetu a tak jsem se dostal k tomuto článku až nyní. A jak tak čtu o nejmenované stěně a nejmenovaném správci, tak bych se k tomu rád vyjádřil. Jmenuju se Vašek Malina a jsem správce na Ruzyni.
Nechci odpovídat na všechny připomínky, spousta z nich byla již vysvětlena. Jen k některým bodům. Takže začnu s omezováním počtu lidí na stěně. Jak jistě všichni víte, stěna na Ruzyni není pro většinu lidí nejblíž a já neměl nikdy to srdce určit toho jednoho z vás co přišel „už“ pozdě a nepustit ho lízt. Ale jestli se většinový názor shodne na omezeném vstupu, jsem ochoten s tím něco dělat. Je však možné, že to budete právě vy, kdo se otočí a pojede ze stěny domů.  Otvíračka na Ruzyni je ve všední den od 15:00 a téměř do půl šestý se dají lidé počítat na prstech. Myslím, že dopolední hodiny to příliš neřeší. Ale od ledna příštího roku bude ve středu otevřeno od 10:00 a zkusíme jak se to osvědčí. Další změna je, že dneska nám vedení odsouhlasilo otvíračku na čtvrtek (asi po třech letech dotazování), bližší informace budou během tohoto týdne.
K rezervaci míst říkám rovnou ne a to z důvodu, že stěnu spravuji sám a občas mi v kase pomáhá máma. Stěna patří jednotě TJ Ruzyně a ta dalšího člověka nezaměstná, kdo by mi s tím pomáhal.
Práce na stěně není jenom sezení za kasou, ale především celoroční údržba stěny, stavění cest, shánění sponzorů, organizování závodů … Tím jsem chtěl jen říct,  že není možné neustále chodit z kasy pod stěnu kontrolovat lidi. Všech návštěvníků, které neznám se ptám na zkušenosti s jištěním, ale na žádné testy skutečně není čas. A tak pokud uvidíte pod stěnou začátečníka, jak hazarduje nejen se svým zdravím, ale ohrožuje i ostatní, jsou asi jen dvě možnosti, buď mu vysvětlíte sami co dělá špatně anebo dojdete za mnou abych to vyřešil já. Od minulého podzimu jsme s návalem začátečníků zavedli kurzy lezení (to je ta křičící slečna z obsluhy).  A myslím si, že je lepší, když na ně třeba i hlasitě křičí, ale vysvětlí jim co mají dělat, než když to sami budou zkoušet metodou pokusů a omylů.

K zámkovým karabinám v koncích cest. Nejsou tam ani tak pro svůj šroubovací zámek, ale proto, že jsou z oceli a neprobrušují se tak rychle (běžná duralová je za 2 měsíce projetá, trochu drahý při 24 liniích). Zámky utahuju kleštěmi v otevřené pozici, aby další dvojice měla vždy vyšroubován zámek v pozici otevřeno. A druholezci mohou bezpečně dolézt cestu se zajištěnou předposlední a poslední expreskou.

Chtěl bych odpovědět Petrovi, jak píše, že to musí řešit jen provozovatel a že to vyžaduje jen trochu snahy a úsilí, které nám dle něj asi chybí. Je lehké srovnávat stěny z ciziny, které jsou dotovány bohatými svazy a státními příspěvky (viz. Imst). U nás jsou podmínky a to mi věř bohužel o něčem jiném. Tak aspoň doufám, že má práce je vidět v udržované stěně a postavených cestách i když chápu že ne každý to ocení.

Vašek
Lucaodpovědět 
 Re: Nejmenovana stena a nejmenovany spravce11:40:37 02.12.2003
Vašku, díky za vysvětlení, se vším naprostý souhlas! Kdo si to nezkusil, neví a nezná. Pisatele článku neznám, ale proč mám pocit, že on je jediný chytrák a ostatní okolo jsou hloupí? Copak ON nikidy nezačínal???? NEDĚLAL CHYBY???
Karelodpovědět 
 Re: Nejmenovana stena a nejmenovany spravce11:43:46 02.12.2003
jj, prace na stene samozrejme videt je. Dukazem toho je i to, ze je tam tak narvano, ikdyz je to pro vetsinu lidi dost daleko... nejake adhoc omezovani vstupu je asi docela blbe, reseni vidim jen v te rezervaci. (a taky chci na Saulikovi vyhrat to pivo:-))
Musadoodpovědět 
  Re: Nejmenovana stena a nejmenovany spravce13:27:01 02.12.2003
Super, bude otevreno ve stredu dopo a ve ctvrtek, blahopreju (ted to vyjmecne myslim vazne). Takze rezervacky budou mozna ouplne zbytecny.
V.\v{S}.
P.S. M: Karliku, dam si plzen do tuplaku:)
P.P.S. Luco a Venco, lidi je tam hodne protoze varite dobrej vanilkovej sacharidak.
odpovědět 
 Re: Nejmenovana stena a nejmenovany spravce07:25:19 03.12.2003
Vašku, mrzí mě, že jsem se nevyjádřil dost přesně. Moje poznámka nebyla mířena na tebe, kterého bych si nedovolil kritizovat hlavně proto, že není za co. Jen absolutní ignorant by přehlédl s jakým nasazením se o stěnu staráš. Já myslel provozovatele, tj. majitele a spíš jsem měl na mysli takový ty legislativní opatření, jako je stručný provozní řád(v Imstu mají myslím 14 jednoduchých a výstižných bodů ), který bude na tabuli všem na očích a podobně. Myslím, že by to dost pomohlo. Jinak Ti držím palce a dík za ty čtvrtky.
Petrodpovědět 
 Re: Nejmenovana stena a nejmenovany spravce11:18:14 04.12.2003
Mám jenom jednu drobnou poznámku. Občas se stane, že ta šroubovací karabina je skutečně zašroubovaná. Asi má někdo takovou sílu, že i zámek utažený kleštěma dokáže povolit. Zatím jsem kvůli tomu nespadl (spíš mě to trochu naštve, když naberu lano, pokuším se cvaknout, zjistím, že je karabina zašroubovaná, musím ho pustit, karabinu povolit (někdy je dost utažená :-) ), znovu nabrat lano a pak teprve cvaknout), ale i kdyby, tak vzhledem k tomu, že je to karabina na konci cesty, tak kromě trochu delšího pádu asi nic moc nehrozí. Takže je to spíš prkotina...
Vlastíkodpovědět 
  Re: Nejmenovana stena a nejmenovany spravce21:52:03 04.12.2003
Souhlasim s tebou,Vašku.Stěna je výborná-nebo alespoň rozhodně nejlepší,co v Praze je.K těm zašroubovaným karabinám-opravdu se to stává,ale myslím si, že to není tím, že by si někdo škodolibě hrál, ale při spouštění se lano otírá o zámek a karabinu zavře.I když je pravda, že na Palmovce jsem byla svědkem horoškoly,kde je učili horní karabiny zavírat.Ještě k té řvoucí paní-nemyslím, že by někdo mínil Katku,ale spíše tu černovlasou paní se strašně nepříjemným hlasem která neustále řve na nějakého Tadeáše...Vidět její svěřence jistit je opravdu zážitek.Taky jste si mysleli, že ruka držící lano za osmou by se neměla moc pouštět???Bára
Báraodpovědět 
   Re: Nejmenovana stena a nejmenovany spravce07:14:27 05.12.2003
:o)))))))))))))))) Tak to je přesný, to je vona. Jak jsem četl tvůj komentář úplně jsem slyšel to její hulákání na Tadeáše a na chvíli mě to z práce přeneslo na stěnu. Díky za to zpříjemnění pracovního dne. (dík patří vám oběma)
Fugasodpovědět 

 Lezení na druhém12:38:54 02.12.2003
AD 1. Nevím, jestli to bylo na Ruzyni nebo na Brumlovce, ale v jakémsi "návštěvním řádu" tam mají jako jeden z bodů to, že ten kdo leze na druhém (stejně jako při lezení na rybu), musí nechat nakonec procvaknuté aspoň dvě expresky. Holt jistota je jistota, karabina se může nejenom vycvaknout, ale  taky - i když je to málo pravděpodobné - třeba prasknout, může povolit smyčka, může povolit nýt... možností, jak může selhat jedno jištění je víc. A tady je opravdu jednoduchá pomoc - dodržovat to a nechávat dvě cvaknuté expresky. (Pak je taky zbytečné poslední karabinu šroubovat.) Dřív ten řád dávali přečíst každému, kdo na stěnu přišel poprvé. Nevím jak dneska. Taky je otázka, jak pečlivě si to kdo přečetl. A kdo přečetl, ten možná zapomněl. Asi by nebylo na škodu ten řád na viditelném místě vyvěsit, navíc ho občas lezcům strčit do ruky při placení vstupu. Ale hlavně - taky kontrolovat jeho dodržování. Je to sice pruda, ale často jde opravdu o zdraví.
Vlastík Daněkodpovědět 

 Co takhle lana?12:59:58 02.12.2003
Kdo byl posledni dobou lezt v Brne na Rajceti (a mozna to neni problem jen teto steny (vzpominate na Rosnicku?)), tak si nemohl nevsimnout, tech "lan" co jsou natazeny na kolmych stenach. Jsou to bud brutalni "draty" (statiky 20 let stary) nebo pekne jety dynamiky (s efektnim posuvnym opletem). Klasicka situace nastava, kdyz holcina jisti, nemuze rychle ten drat procpat osmou, lezec si rychlejsim postupem nabere lano a nedej boze do nej spadne. I metrovy pad do statiky neni nic prijemnyho. Tak nevim proc majitele sten trochu vic neinvestuji do castejsiho meneni lan.
Jurisodpovědět 
 Re: Co takhle lana?08:36:10 03.12.2003
Jirousi tak to mas uplnou pravdu... ty lana na Rajceti to je des! Kdyz nejde lano dobirat dost rychle, tak je to vzdycky spatny.
steepodpovědět 
  Re: Co takhle lana?01:03:16 28.12.2003
Na Rajceti uz to dali do poradku - jsou tam nova lana.
Ale bylo to fakt hrozne - videl jsem i strzeny oplet v delce cca 5cm, drzel na pulcentimetrovem prouzku a to vse zpevnene izolepou ...

Na Rajceti se ale deji daleko horsi veci.
V pondeli od 17:00 je tam k potkani jakasi dama s detmi(cca 8-10 decek ve veku okolo 12let). Venuje se jim mizerne a jeste navic tam zavadi nasledujici jistici novotvar:

Misto aby smycka lana vedla okolo krcku osmy a pekne trela tak tu smycku stahne z osmy dolu a proste jen procvakne karabinou - na muj dotaz odpovedela pry ze lana jsou tam tuha a ty maly decka to pry pri dobirani neprotlaci !

kdyz jsem na pochybny jisti system upozornil obsluhu(cernovlaska) dostalo se mi stejneho vysvetleni !(tuha lana a ty maly decka to pry pri dobirani neprotlaci)

jen jsem ziral.

Pak jsem tu skupinu sledoval - a ziral jeste vice: nektera decka jsou tak trochu mimo, neumi se poradne jistit a nechapou jak to funguje. podle meho nazoru jsou schopni se navzajem jistit pod dozorem - cimz myslim, ze u nich nekdo stoji a drzi lano jako zaloha.
To se tam rozhodne nedelo - borka na ne jen tak dohlizi.
videl jsem jak jeden klucina (pote co mu bylo vysvetleno "jak se jisti" a byl nechan bez dozoru) nechal proficet kamarada z 5ti metru.
nastesti se nic nestalo(vono to preci jen trochu tre), a dama ktera ho v te chvili nesledovala(sic!)to okomentovala, ze si pry "musi priste davat vic pozor".

zpetne jsem o tom popremyslel - a tak se ptam:
existuje neco jako nejaka norma, ktera urcuje kdo muze steny provozovat a jak ten provoz ma vypadat ?

ps:
mam pocit ze jsem selhal a mel se poradne ozvat - slo "tak trochu" o hubu.

neregistrovany lezec Breta
Bretaodpovědět 
   Re: Co takhle lana?09:37:18 28.12.2003
No souhlasím,že by se na děcka mělo dávat pozor atd atd, ale nevidím nic špatného na tom, že se smyčka neobtočí kolem osmy a procvakne se rovnou do HMS.Když je fakt tuhý lano tak tak jistím taky. Jediná věc na kterou je potřeba dát bacha je aby se to celý nezaseklo ato tak, že lano překříží osmu a nevede z osmy přímo do HMS.
Ale je fakt,že tohle jištění vyžaduje určitou zkušenost právě kvůli možnému zaseknutí a není moc vhodné po začátečníky (natož děti)...
Oliváčodpovědět 

 několik reakcí13:02:58 02.12.2003
1. Vašku, díky za odpovědi, ten argument s prodíráním posledních karabin by mě nenapadl. nikdy jsem je nezkoušel na Ruzyni šroubovat, a tak mě informace, že jsou karabiny zašroubované kleštěma a že neupadnu až budu mít načesáno na poslední expresku a bude zašroubováno. jinak to, že máte se stěnou spoustu práce je vidět, a nikdo snad nepochybuje o tom, že jste o několik délek lana napřed před ostatníma preglejkama v Praze.

2. Vlastiku, na Brumlovce i na Ruzyni se dříve podepisovalo do sešitku něco jako "budu se chovat bezpečně a rozumně", ale už to není. Jinak na ruzyni visí devatero pro chování se na stěně vytisklé na plachtě a třícentimetrovým písmem.

3. Karle, všechno nejlíp nevím. bohužel. ano, každý nějak začínal. já začínám už asi dvanáctý rok a furt mě překvapujou nové a nové kraviny které jsem schopen spáchat. Kupodivu zatím všechno dopadlo dobře.
Lukas B.odpovědět 
 Re: několik reakcí17:36:49 03.12.2003
JE to tak a né jinak!!!!
Viva LA Ruzyně!!!
Hiphip hurá!
čusbus
Lukodpovědět 

 Souhlas20:39:43 03.12.2003
Souhlasím se vším, co bylo psáno výše. vzhledem k tomu, že taky provozuju stěnu o tom něco málo vím, tak si myslím, že skoro všechno řeší dva papíry, které každý návštěvník podepíše. První je provozní řád stěny, druhý je uznání rizik souvisejících s lezením na stěně. Vzhledem k tomu, že máme v Olomouci stěnu jen jednu a to ještě malou, stává se že je tam taky pěkně narváno. Ale každý podepsal, že bude dávat pozor nejen na sebe, ale i na ostatní lezce. To je k těm kyvadlům. Protože na stěně máme málo stabilních jištění, jsou tam nataženy špagáty (erár) na rybu pořád. A kdo chce, ten si je může stáhnout a natáhnout si to sám. Ještě se nestalo, že by to udělal někdo, kdo neumí cvakat nebo na tu cestu nemá. A obsluha stěny budiž prudičem vždy a všude, jinak to asi ani nejde. Díky tomu máme za 4 roky provozu jeden úraz (otřes mozku).
Zdar!
Bubákodpovědět 
 Nesouhlas21:52:50 04.12.2003
Ono podepsání papíru nepomůže odsrtanit chyby a to je zásadní nedostatek, ALE myslim, že by určitě pomohlo na nějaký vyditelný místo vyvěsit názorný obrázky a popis, co by se jak mělo a nemělo dělat. Ostatně nejčastější chyby máme tady v diskusi popsaný. Proč se nenechat inspirovat?
Michalodpovědět 

 Dalsi uraz07:55:48 15.12.2003
Minulou nedeli 14.12. byl na Ruzyni dalsi uraz. Jistic proste pustil "lezce" na zem, prijela si po nej zachranka. Spise se divim, ze byl uraz jen jeden, pac vetsina lidi na stene byli naprosti diletanti, kteri nechavli cvaklou jen jednu expresku, lezli na druhem navazani na lano ktere vede od posledni expresky a hazeli krasna kyvadla. Asi tak hodinu pred tim nez se stal uraz pustil jiny jistic sveho lezce na zem, "lezci" se "nastesti" nic nestalo. A nejhorsi na tom je, ze svemu "jistici" ani nevynadal, jen se usimval jak ..., asi mu to prislo legracni.
Goboodpovědět 
 Re: Dalsi uraz08:59:26 15.12.2003
Ten kluk pristal asi 1,5 metru vedle me. Pripojuju se k tomu, ze se jednalo o stesti, ze nezranil jeste nikoho dalsiho (byl to celkem porez) a ze to byla jednoznacne chyba jistice - jaka to byla chyba a proc k ni doslo netusim. Nevite ale nekdo jak to s nim vypada?
ALFodpovědět 

 dvě expresky08:46:52 15.12.2003
v pátek 12. prosince okolo 18:00 jsem byl na nejmenované stěně svědkem něčeho, o čem jsem byl přesvědčen že se to stát nemůže. prasklá expreska při odsednutí (nikoli pádu) pětaosmdesátikilového chlapíka. naštěstí až nahoře na stropě, takže se akorát trošičku proletěl. bylo prasklé oko popruhu expresky na straně majlonky (karabina s popruhem zůstala navlečená na laně). jsou 2 možná vysvětlení:

1. kumulace poškození u starého popruhu tak, že došlo k selhání při zatížení řádově 1,5 kN. nepovažuji za pravděpodobné, aby došlo k prasknutí popruhu který předtím zachytil mnoho pádů. resp. jsem přesvědčen, že by k prasknutí muselo dojít při pádu kdy je zatížení několikanásobně větší.

2. naříznutí popruhu o ostrou hranu matice majlonky (řetězové spojky). někdy bývají majlonky na stěnách omotané lepicí páskou tak, aby zabraňovala namáhání majlonky napříč a zároveň znemožňovala kontakt popruhu s maticí. tahle domnívám se nebyla. přimlouval bych se za to, aby se tato nebo podobná úprava  majlonky (např. gumička) stala na stěnách standardem.

no a ten kdo topropuje na jediné erární expresce je blázen a hazardér a nezaslouží slitování.
Lukas B.odpovědět 
 Re: dvě expresky11:21:40 15.12.2003
Mám podobný zážitek z Brumlovky. Loni na podzim jsem byl svědkem, jak se rovněž při odsednutí (!!!) cca 90-ti kilového maníka přetrhla třetí expeska na pilíři vpravo od dveří (při stoji zády k nim). Statný Borec lehce tečoval zem, zatímco jistící dívčina se vznesla. Expresku jsem sundal a zjistil, že byla z větší části prodřená třením lana při spouštění. Toto hrozí zejména na konvexním profilu stěny (s vydutým břichem) v místech, kde se lano odírá o stěnu. Jinak jsem na stěnách už viděl ledacos a vypěstoval jsem si tady králičí rexlex: pokud možno se zašít a když to nejde, tak pořád pokukovat po orlech.
FrantaSodpovědět 

 komentář23:40:18 15.12.2003
možná by stačilo aby více zkušení lezci poradili těm nezkušeným, bez zbytečných emocí s chladnou hlavou jak se podle mne má na stěně či v horách  chovat každý
skyworksodpovědět 
 Re: komentář07:30:11 16.12.2003
Spis by stacilo, kdyby zacatecnici po dvou lezenich s kamaradem na stene ze sebe nedelali borce a radeji navstevovali nejakou horoskolu, kde je vse nauci.
Totiz typicky jak se dnes lide dostavaji k lezeni je ten, ze nekomu zkusenemu se na lezeni na stene vnuti neko kdo si to takzvane jde "zkusit". Tam zjisti, ze na tom magickem lezeni vlastne "nic neni" a protoze zkusenejsi kamarad nema vdy cas respektive casteji ma jine lezecke partnery vezme nekoho, kdo stejne jako on pred 14 dny nikdy nelezl a zacnou spolu chodit pravidelne na stenu. Tohoto scenare jsem byl uz mnohokrat svedkem. Podle meho nazoru by mel zacatecnik zacinat na skale v ramci horoskoly a na stenu chodit az kdyz ma neco odlezeno na skale. Ne kazdy se mnou musi souhlasit (a jiste nebude) ale myslim, ze tohle je presne duvod toho co se deje na stenach a diky tomu i na skalach.
Fugasodpovědět 
  Re: komentář10:41:54 16.12.2003
Naprosto souhlasím s tvým názorem, osvědčení o absolvování oficiální horoškoly by mnělo platit jako podmínka vstupu nejen na překližku, ale i na skály. Bohužel průkaz ČHS nic neřeší v podstatě ho muže dostat každý, stačí když podepíše reverz, že všechno vi a zná, ale hlavně ZAPLATIT vstupní polatek a žádné přezkoušení prakticky neexistuje. Horolezení se stalo módním výstřelkem, zkrátka je to IN. Stačí se podívat na anketu "Proč lezeš?" tady na lezci. To není třeba komentovat. Rozlišení začátečníků a pokročilých vysačkou či tričkem je naprostá blbost. Stačilo do anarchie, která vládne ve skalách vnést aspoň trochu řád. Někdo to může brát jako další buzeraci. Pokud jezdís autem jseš kontrolovaný jestli k tomu máš oprávnění, to samé pokud střílíš, lovíš, lítáš, ...Proč by to tak nemohlo být i s lezením. Zkušenosti nejde získat za týden. I ten nejzkušenější může za malou chybu zaplatit cenou nejvyžší.
Pavlosodpovědět 
   Re: komentář15:22:02 16.12.2003
Uff, ta nekonečná touha lidí řešit problémy byrokracií.
Podle tvé logiky to pak vychází, že české silnice jsou prima bezpečné, protože se po nich pohybují samí oficiálně prozkoušení lidé, rovněž účast na mysliveckém honu je záležitost veskrze bezpečnou a plně pod kontrolou. Má to ale háček - tak proč jsou pořád mrtví, na silnicích je to jak v jatkách, myslivci se třílí mezi sebou, občas sejmou okolojdoucího.
Není náhodou ten "oficiální výcvik" jen maska? Kdy už se pochopí, že žádný papír s razítkem blbcovi rozum nedá!
Hele Pavlos, raději než vymýšlet hodnosti, razítka, průkazy, naklusej pod stěnu s foťíkem, nafoť ebezpečné situace, napiš k tomu text, a vyvěš to tady na Lezci.cz.
A úplně nejlepší, tisíckrát víc, než nějaká oficiální razítka a potvrzení, je každému, koho uvidíme dělat něco blbě, to jít říci. Nestydět se! Tady v Čechách je strašný zlozvyk "mlčky nesouhlasit", lidi se mnohdy bojí jít s kůží na trh a veřejně se ozvat proti blbosti. A tak raději touří po rádoby samospásném režimu, který věří, že nastartují, a ono to pak báječně pošlape samo. Prd. Žádný režim nefunguje, když jsou lidi v právě běžící, přítomné situaci lhostejní, neschopní iniciativy.
T.
TomasKodpovědět 
    Re: komentář10:36:29 17.12.2003
Budeš se divit, ale naprosto souhlasím i s tvým názorem. Razítko z tebe borce neudělá ani na skale, honu či silnici. Povinné členství každého lezce v nějakém odíle, kde se nachází "přímo v centru dění", kde se může spolehnout na radu zkušenějších nepovažuju za biorokracii. Ani jsem nenaznačil že by mněla vzniknout nějaká skalní policie. Na každé skále je někdo "doma" a pokud tam vidí někoho jak se snaží zmrzačit mněl by ho na to upozornit. Elegatně jsi od problému co dělat s tím aby se bezpečnost zlepšila, přešel až k režimu a politice. Rozhodně nepatřím k těm co stojí v koutě a jen kritizují. Ostatně sám takové lidi nazývám "hrdinové v papučích". Další tvůj návrch napsat odbornou publikaci považuju za zbytečný, neboť na trhu se nachází spousta kvalitních i méně kvalitních publikací, tak proč nosit dříví do lesa. Na to jsou tady jiní mnohem zkušenější než já. Ostatně je to pořád dokola a to o každém jednotlivci. Já osobně nevím například nic o paraglaidingu. V životě by mne nenapadlo koupit si paraglaid vylézt na kopec a pokusem a omylem se začít učit létat. Potom tady čteš otázky typu "a co je to vlastně ta obráceně cvaklá expreska?" Naprosto jednoduché radši se zeptat než sám něco napřed nastudovat a potom řešit nejasnosti dotazem. Debata o červené pančošce vyřešená milionkrát a řešená stále znovu, která má ovšem pouze jedno jediné řešení. Ještě ti doporučím, mrkni na diskuzi na téma rajce.
Pavlosodpovědět 
     Re: Něco navrch16:29:38 20.12.2003
Jo slysel jsem, co pry povidal jistic, ktery pustil spolulezce na Ruzyni, cituji: Ja uz lezu dvanact let a nic takovyho se mi nestalo.
Setkal jsem se s nazorem, ze by na stenu meli mit pristup jen lidi z CHS nebo podobne organisace. Jak uz zde bylo uvedeno nic to neresi, protoze i clenstvi v kazde organisaci se da koupit a podminky vsemozne obejit. ALE i kdyby tomu tak nebylo a clenstvi zajistovalo bezpecnost a svedomitost vsech - Bylo by spravne poustet jen cleny na preklizku nebo dokonce skaly?
Podle me je odpoved NE, protoze Kazdy sveho stesti strujcem a kdyz se bezpecne chovat neumi, rozbije si hubu (to je argument proti omezeni na vetsine skal).Na stene ovsem pribyva problem, ze ohrozujeme svoji bezohlednosti i ostatni. I tak se ale domnivam, ze zavedeni zakazu pro necleny je mnohem podstatnejsi zasah do lezecke svobody (nebo svobody cloveka vubec) nez hrozici riziko, kttere ostatne pri lezeni na preklizce kazdy umi zhodnotit a vlastne jej i dobrovolne podstupuje. Kazdy si umi domyslet, co si myslim o omezeni pro lezce v chranenych oblastech.
Michalodpovědět 
      Re: Něco navrch13:02:58 22.12.2003
Pouštet na stěnu jenom lidi z ČHS je nesmysl už proto, že o tom může rozhodnout pouze a jenom provozovatel stěny a nám ostatním do toho nic není. Ten provozovatel musí být z něčeho živý a já bych se divil pokud by se našel takový, který zakáže vstup dobře polovině svých zákazníků. To by byl sám proti sobě. Se vstupem do skal to nelze vůbec srovnávat. Skály patří státu, ale stěny mají svého majitele, který musí vydělávat. Řešení je jednoduché: stejně tak, jako každá dobrá posilovna má svého trenéra, tak každá stěna může mít svého instruktora, který je tam, aby radil. Pokud se provozovatel stěny rozhodne pro blaho svých zákazníků někoho takového najmout a platit - jenom dobře. Jinde problém nevidím.
stipodpovědět 
       Re: Něco navrch13:33:29 30.12.2003
Tak teda já ty pravidla pro lezení na umělých stěnách vám vy bando hnedle pro rok 2004 dám:
1. lézti smí pouze ten, kdo se nebojí a chce tedy
2. jistit se rozhodne každý podle morálu v danou chvíli
3. když ruší okolní lezce, je blbec a měl by dostat výchovný výprask od silnějších poškozených
4. když spadne, je to čistě jeho věc
5. v případě pádu je nutné být dobře pojištěn
6. v případě pádu zažaluje lezec majitele stěny a soudně si vymůže náhradu škody (dnes se dobře zahojí). Nyní pouze prokáže, že byl poškozen vadou zařízení - např. praskl nedbale upevněný chyt a v návodu na používání stěny nebylo varování, že si má každý chyt předem odzkoušet a točí se majitel stěny
7. jistič je právně ohrožen více než lezec
8. lezec nic právně nic neriskuje, plně odpovídá jistič
9. za mříže jde majitel stěny s jističem a nebo každý samostatně
10. do truhly jde lezec umělé stěny. který se pádem zabije na místě nebo zemře na následky pádu

Tak to teda je a platí to pro celý rok 2004 bez možnosti odvolání a změn
by by BN
Blboun Nejapnýodpovědět 

 ČUKOTI23:52:38 06.01.2004
PRAVDOU JE ŽE NA STĚNKY CHODÍ SPOUSTA KAŠPARŮ KTERÝ NEVĚDĚJI VŮBEC NI A JENOM KVŮLI TOMU, ŽE MŮŽOU NABALIT NĚJAKOU ROŠTĚNKU TAK SE DO TOHO PUSTĚJ. ALE NUTNO ŘÍCT ŽE SE TO ZAČÍNÁ DÍT I NA SKALÁCH. ZALOŽÍME ODBORY!!!!!!!!!!!!!!!
HUKULEodpovědět 
 Re22:00:54 13.01.2004
Musim souhlasit.Ještě jsem nebyl na stěně abych neviděl,nějakou nehodu.Skoro vždy to vypadalo dost špatně,ale vždy to dobře dopadlo.Lidi by asi měli trochu víc myslet.Že zmrzačej sebe je jejich blbost,ale ohrožujou i druhý.
 Mailaodpovědět 

 Šroubovky a hodnocení11:13:05 03.06.2004
S těma šroubovkama maš pravdu ,poslední jištění už nemaš šťávu a nakej chytrák tu karábu dotáhne tak že se mužeš podělat a necvakneš se.
Amohlo by se ještě napsat hodnocení cesty páč když někam přijedeš a chceš něco vylízt,nevíš jestli na to máš tak je to problém,třeba v Praze na Brumlovce to je. Jinak celkem dobrej článek.
723176121odpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179554)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Flake Is Fake 6c Vrbovsko
Lora II 6c Vrbovsko
Fits My Style 6b+ Vrbovsko
Hugo 6b Vrbovsko
Mäusezähnchen VIIIa Schmilka
Nově komentované:
Noi Altri! E Voi Altri? 7b+ Limski Kanal
Nespavost Low 8A Töpfer
S-Kante VIIb Pfaffenstein
S-Kante VIIb Pfaffenstein
Buf! 7a Alaro

 Nově v diskusi:
Re: letadlo matroš | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
RIP | RIP | Re: Ani | Ss | Ani | Re: masakr | Re: To není vše | To je fakt nádhera. | Re: poučení | Hustý! |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (91)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (40)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (14)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (5)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)

 Nově v inzerci:
Pátek sobota | stěna Jirkov | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 372 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 323 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 291 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 293 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 270 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.