LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Spára, to je jeden velkej chyt. Dole do ní vrazíš ruce a na vršku je vytáhneš.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140275 cest
Nové přelezy:
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+

Stěny
Hotel Praha - Broumov - Broumov
Česká beseda - tělocvična TJ Sokol Bělá - Děčín X
TJ Jiskra - Nový Bor

Prodejny
BIVAK SPORT - BERKNER - KRNOV
Namche - Outdoor, Travel & Climbinig Center, s.r.o. - Praha 8
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Via ferratové sety – jak to vlastně je?

Určitě jste v poslední době zaznamenali rozruch kolem via ferratových setů od různých výrobců a vrtá vám hlavou, jak to, že se stahují nebo vyměňují ferratové sety.

Jako v každém odvětví, i v horolezectví probíhá určitý vývoj, a tak je dobré  seznámit se s tím, jakým vývojem si prošlo vybavení na via ferraty.

Na začátku byla odsedka



Open slings

Open slings


Jistě si většina z nás pamatuje dřevní doby zájezdů do Dolomit s vypůjčeným vercajkem, který v té době se stával z jednoduchého sedáku a odsedky s (ideálně) zámkovou karabinou.

Nutno říci, že tyto doby jsou pryč, jak z hlediska vybavení, ovšem také z hlediska obtížnosti via ferrat, které si dnes můžeme dopřávat.

Buďme rádi, že se tehdy nepadalo - 4metrový pád do statické 60-80 centimetrové odsedky by generoval tak velkou rázovou sílu, při níž by selhalo vybavení a pokud ne vybavení, tak vaše vnitřní orgány zcela jistě.

V SINGING ROCKu jsme zkoušeli, jaké rázové síly při takovýchto případech nastávají. Testovali jsme pád 100kg závaží (dobrovolníky jsme nenašli) z různých výšek s použitím různých typů spojovacích prostředků. Výsledek byl horší, než jsme čekali –při pouhém 60cm pádu do 60 cm smyčky se generuje rázová síla přes 15 kN – a teď si představte třeba 2m pád.

Testy a pádové faktory pro open slings

Testy a pádové faktory pro open slings
 

Sety fungující na principu tření lana v destičce




Destičkové sety

Destičkové sety

Destičkové sety


Naštěstí se objevily tlumiče pádu pro via ferraty , tzv. via ferratové sety, které umí velmi výrazně snížit rázovou sílu a přetížení působící na organismus a přetavit pádovou energii v energii tepelnou. Tyto tlumiče fungují na principu tření lana v kovové destičce.

Nevýhodou tohoto řešení je vliv stárnutí a opotřebení na funkčnost setu. Jako všechny osobní ochranné prostředky, i tyto sety musí splnit příslušnou EN normu.  Vzorek nového setu prochází zkouškou, při které je vystaven 5metrovému pádu s 80kg závaží a musí utlumit pád do 6 kN na 120cm délky. Nový set je toho schopen, ale s tím, jak se lano postupně špiní a „tvrdne“ zvyšuje se i síla potřebná k rozpohybování lana v destičce.

Ovšem stále je toto řešení několikanásobně bezpečnější než obyčejná „odsedka“.

Foto - Pavel Nesvadba


Foto – Pavel Nesvadba



Párací tlumiče




Párací tlumiče

Párací tlumiče Tofana

Párací tlumiče


Nakonec přišly sety založené na párání dvou setkaných popruhů. Škarohlídi okamžitě vyrukovali s argumentem, že zatímco destičkový set je možné znovu přenastavit a dokončit bezpečně túru, u páracího máme problém.

Na to existuje jednoduchá odpověď -  žádný výrobce neumožňuje opětovné použití setu (ani destičkového, ani páracího) po zachycení pádu. Set je po pádu nutno okamžitě vyřadit. Proto by mělo být v družstvu vždy krátké lano na dojištění, případně náhradní ferratový set na dokončení túry. Toto však v praxi bohužel není příliš časté a tak by po pádu mohly teoreticky nastat následující situace:

V případě malého pádu, kdy se párací tlumič nevypáře celý, by teoreticky bylo možné nouzově dokončit túru.

V případě většího pádu, kdy se vypáře větší část tlumiče, nouzové dokončení túry již prakticky není možné, protože, upřímně, po takovémto pádu už bez záchranářů neuděláte ani krok. Což dokazuje i test, kdy při maximálním pádu (5m) antropometrické figuríny dojde k vypárání cca 60% tlumiče ve srovnání se zachycením  5m pádu tuhé 80 kg hmoty, která vypáře 100 % tlumiče.

Aktivovaný párací tlumič

Aktivovaný párací tlumič


Aktivovaný párací tlumič versus neaktivovaný

Aktivovaný versus neaktivovaný párací tlumič



Ještě důležitějším argumentem ve prospěch páracích tlumičů je stabilita funkčnosti během životnosti. Tlumič je většinou schovaný v obalu, který ho chrání proti nepříznivým vnějším vlivům.  Naše testy opět prokazují, že téměř není rozdíl mezi setem novým a 3 roky používaným, pokud jde o chování při zachycení pádu.

Graf testů párací tlumič

Graf testů párací tlumič


Ačkoliv to teď, díky stahování různých typů setů z trhu, vypadá, že většina výrobců neví, co dělá, je to právě naopak – bezpečnostní charakteristiky těchto pomůcek se neustále zvyšují s tím, jak se zvyšují nároky uživatelů na bezpečnost a s tím, jak se zvyšuje obtížnost via ferrat a s tím, jak se zlepšují materiály a technologie používané ve výrobě. Něco, co před 5 lety bylo považováno za dostačující, už je dnes pasé a někdy dokonce považováno za nebezpečné.   
Na poli CEN i UIAA právě teď probíhají revize příslušných bezpečnostních norem s cílem zohlednit dnes tolik diskutovaná témata – vývoj vybavení pro zachycení pádu, ale i velmi diskutovanou funkčnost setu v případě používání dětmi.

Via ferratová turistika se rychle rozvíjí, ale je třeba brát na zřetel, že slovo turistika je poměrně zavádějící. Nejde totiž o turistiku, ale o vážné lezení, kde může dojít k pádovému faktoru dosahujícímu i dvojnásobné hodnoty, než jakákoliv jiná lezecká technika, při které systém pracuje s dynamickým horolezeckým lanem a max. pádovým faktorem 2.  Proto se při via ferratě kladou větší nároky na veškeré prvky systému zachycení pádu.
Člověk by tedy měl být připraven jak fyzicky, tak znalostně před tím, než se do via ferraty pustí a měl by také dobře vědět, do čeho jde a jak náročný výstup jej čeká.

Pádový faktor ferrata

Pádový faktor - ferrata


pádový faktor lezení

Pádový faktor - lezecká technika


Jiří Hrdina, SINGING ROCK
www.singingrock.cz

Jiří Hrdina   [úpravy] 21:52 28.04.2013Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 feraty08:57:00 29.04.2013
... hezké Jirko.
colorodpovědět 

 Dobrovolník10:19:52 29.04.2013
Zajímavý je test s antropometrickou figurínou. Opravdu by stálo zato najít dobrovolníka mezi smrtelníky, který by do toho skočil.
Zdenoodpovědět 
 Re: Dobrovolník21:58:01 29.04.2013
Přihlásit se můžeš, i když je to zřejmý vtip.
Velmi pečlivé testování šitých smyček z dyneema a polyamidu při pádovém faktoru 1 a 2 udělali v DMM
dmmclimbing.com/knowledge /how-to-break-nylon-dyneema-slings/
Uzlařodpovědět 

 negativně pozitivní10:28:43 29.04.2013
Bohužel si myslím, že u široké veřejnosti se tyto výměny a upgrade setkávají s nepochopením a má to přesně opačný efekt = prodávají ti co nevyměňují a neinovují. Lidi z převážné většiny nečtou a kdo jo, tak jen titulky. Titulek "Singing Rock stahuje ferratové sety" není zrovna dobrý marketingový tah :(
odpovědět 
 Re: negativně pozitivní19:53:19 29.04.2013
A právě podle mě se k tomu Singing Rock postavil nejsvědomitěji z českých výrobců. Všechno bez keců stáhne a na vlastní náklady vymění.
Hůř je na tom Ocún, ale OK.
A nejhůř se k tomu postavil Hudy sport.

Ale nepíše se o ostatních výrobcích: Salewa, Camp, Edelrid.....
odpovědět 
  Re: negativně pozitivní17:01:23 02.05.2013
...ale píše. Od UIAA až třeba po HD.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: negativně pozitivní23:14:49 03.05.2013
Třeba Ferratový set Rock empire Inhibitor tech je myslím ukázkový představitel závadné destičky a ticho po pěšině.
Gromasodpovědět 
   Re: negativně pozitivní06:44:20 06.05.2013
Slovem závadné mně přesvědčuješ o tom, že jsi vůbec nepochopil článek, přesně jak jsem si myslel. Nic závadného na ničem co se prodávalo není. Je to jen klasický vývoj a páarací sety jsou nyní to nejlepší co můžeš koupit. Za dva roky, kdy přijdou výrobci s novou a bezpečnější technologií, může být situace úpně stejná se sety, které teď dostáváš jako nové.
Belialodpovědět 
  Re: negativně pozitivní19:48:50 10.05.2013
Jmenem vyhradniho dovozce vyrobku CAMP bych chtel vsechny ctenare ujistit, ze vsechny ferratove sety CAMP prokazaly v nedavno zverejnenem testu DAV vynikajici vysledky a zadny z techto vyrobku nemusi byt stahovan z trhu.
Honza Prokes, TotalOutdoor s.r.o.odpovědět 

 ...12:45:31 29.04.2013
Tak já si jen rýpnu:
1.
... s (ideálně) zámkovou karabinou....
Tak snad každá karabina je zámková. Některé mají ovšem pojistku zámku.

2.
Na obrázcích mohli mít človíčci taky prsák, ne?
Když už se bojuje za bezpečnost.
odpovědět 
 Re: ...12:51:28 29.04.2013
Beru zpět, takhle je to správně:
Karabina se skládá z těla, západky, zámku a případně i pojistky zámku (u maticových karabin má západka podobu převlečné matice). Na západce může být instalována pojistka, která brání samovolnému sklopení západky - tj. nežádoucímu otevření karabiny (kdy jednak hrozí vypadnutí lana z karabiny, dále pak otevřená karabina vykazuje nižší pevnost. Místo styku horního konce západky s tělem karabiny se nazývá zámek. Zámkem je někdy nesprávně nazývána pojistka zámku.
odpovědět 
  Re: ...15:38:11 29.04.2013
nevim, co si pod pojmem zámková karabina představíš ty ale já teda karabinu, která se dá nějak zajistit proti otevření...
benyodpovědět 
   Re: ...20:22:15 29.04.2013
Jo, protože to spousta lidí říká špatně :-)

Je to tak jak je popisované výše, bohužel se do toho motají překlady z angličtiny a vznikají zmatky:-(

česky zámek, anglicky gate - má každá karabina.
česky pojistku, anglicky lock - mají karabiny poroti samovolenému otevření.
Jirkaodpovědět 

 pěkné shrnutí15:49:24 29.04.2013
Pěkné a přehledné shrnutí! Nicméně problém pružných smyc, který se řešil jako poslední tam trochu chybí...
Matoušodpovědět 

 Kousek Dynamiky16:56:15 29.04.2013
Ahoj, fajn edukativní článek, jen je škoda že chybí test často používaných a na feratech viděných jištění pomocí dvou Dynamických lan (cca 60cm délka). Asi by to doladlo fatálně (přetržením) jakou udsedky ale fakt mi to tam chybí :/
Patrikodpovědět 
 Re: Kousek Dynamiky19:51:39 29.04.2013
http://www.youtube.com/watch?v=jOzhOs9SAws
nglodpovědět 

 Děkuji19:04:43 29.04.2013
Jiří a pro všechny ze Singing Rock!Děkuji,děkuji,děkuji.Nechápu,že to tu chce ještě někdo rozebírat a vůbec řešit nějaká negativa.Všechno proběhlo super,do tří dní od odeslání jsem měl nové sety.
 svobinoodpovědět 

 jiná možnost?09:40:20 30.04.2013
Ahoj,
set začne brzdit při zatižení od hmotnosti 600kg. Takže když budu menší, hubenější a vážit budu 50kg mám přetížení 12G. To je hranice při které se asi nebudu cítit moc fajn.

Zkoušel někdo testovat rázovou sílu při pádu do dynamického lana, průměr cca 10mm, ale s uvázanou několika násobnou osmičkou, ve které se sníží rázová síla dotažení uzlu?

Ahoj Tomáš
Trdloodpovědět 
 Re: jiná možnost?10:00:41 30.04.2013
spekulace:
nezkoušel. zkouší se s kusem železa. vypovídající by bylo zkoušet na živých lidech (což by vedlo k poměrně podstatným zraněním při pokusech), mrtvolách (které tak nějak nejsou k dispozici, protože tak nějak není moc těch kteří odkazují svojí mrtvou schránku vědě a míní tím vývoj jisticích pomůcek), figurínách jako se dělají nárazové zkoušky automobilů (ale ty by se musely nějak vyvinout, což stojí přeukrutné prachy, a climbing není automotive takže asi ne) nebo třeba mrtvejch prasatech různých hmotnostních kategorií v namíru ušitých sedácích (což by asi v principu nemusel být velezásadní problém právní, logistický ani finanční, ale jaksi výrobce k tomu žádná norma nepudí a těžko to po nich chtít zadarmo).
Lukas B.odpovědět 
  Re: jiná možnost?10:02:45 30.04.2013
sorry, vypadl mi úvod:
zkoušet kus lana s umotaným veleuzlem nemá smysl, vyšly by výsledky strašidelné. ale ono vycházet dormaticky z výsledků zkoušek nemá smysl.
Lukas B.odpovědět 
   Re: jiná možnost?12:39:28 02.05.2013
Prasata?? Testy na zvířatech jsou dnes snad hůř průchodné než na lidech ...
odpovědět 
 Re: jiná možnost?10:09:35 30.04.2013
Ono nemusíš motat veleuzly. Stačí zajet do Tater a mrknout jak některé dvojky v rámci šetření za materiál lezou na dvou jednoduchých lanech v domění, že to je vlastně ještě lepší než dvě půlky ;) ...
Belialodpovědět 
  Re: jiná možnost?15:53:02 30.04.2013
tak tohle bych chtěl teda vysvětlit. Jedniný rozdíl je v Průměrech lan a váze, nevidím jediný důvod proč by použití 2 jednoduchých lan mělo být meně bezpečné než použití dvojčat!!!
Karelodpovědět 
   Re: jiná možnost?16:28:46 30.04.2013
Rázové síly. Chytně tě to víc natvrdo, můžeš si ublížit.
P.odpovědět 
   Re: jiná možnost?12:46:28 01.05.2013
jednoduse: pri pouziti dvou jednicek, ztraci tyto svou dynamickou vlastnost tlumit pad, asi jako bys lezl na statice.
saraodpovědět 
    Re: jiná možnost?13:51:44 01.05.2013
jo, to je dobrá pohádka, taková naivní teorie pružnosti. platí při jištění za kandelábr zcela natvrdo a ještě lana musí být naprosto stejná a stejně dobraná.
Lukas B.odpovědět 
     Re: jiná možnost?12:10:24 02.05.2013
Není to pohádka. Pád do dvou 10mm lan např. 60kg člověka je jak lezení na statice. Předpokládám, že oproti druhému lanu nikdo nebude nechávat průvěs 1m. Rozdíl samozřejmě nastane při střídavém zapínání lan. To je asi realizovatelné.
Belialodpovědět 
      Re: jiná možnost?16:30:32 02.05.2013
grigrou jistit vo kandelábr, to možná jo. notabene na dvou jedničkovejch lanech a při odlezu ze štandu nebo někde jinde s velikým faktorem. na darwinovku.
Lukas B.odpovědět 
     Re: jiná možnost?14:16:13 02.05.2013
Máš pravdu, přesnější by asi bylo něco jako: "může nastat situace (např. relativně krátký pád do štandu bez postupového jištění), kdy xxx".
P.odpovědět 
 Re: jiná možnost?10:41:15 30.04.2013
Zkus si to ještě jednou pořádně přečíst. Set musí utlumit sílu do 6kN ne že začne působit od 6kN. Překročení této rázové síly může vést k těžkému poranění. To jentak na okraj :-)
Newtonodpovědět 
 Re: jiná možnost?11:42:47 01.05.2013
Pro větší děti a lehké dámy je asi jediná možnost: http://www.hanibal.cz/horolezecke-vybaveni/zajistene -cesty-ferraty/12949-edelrid-cable-vario/
odpovědět 
  Re: jiná možnost?12:06:24 02.05.2013
Ty jo, ale ta cena je asi vtip :)
odpovědět 
   Re: jiná možnost?12:30:23 02.05.2013
je a docela levná
http://prevyk.php5.sk /index.php?id=7_12

nový čsl.ferataset z Lomničáku
https://picasaweb.google.com/ prevyk/ANTImetodikaPohybuVo VysokychHorach#5797265599586295170
PKodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179372)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 359 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 254 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.