LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Holčička na nástupu: "Mami pojďte, raději si stoupneme vedle, kdyby ten pán tady spadnul."
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140281 cest
Nové přelezy:
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+

Stěny
Ultra Ant Club - Týnská - Praha 1
Sportcentrum Koloseum - Plzeň
Vertigo lezecké centrum - Bratislava

Prodejny
HUDYsport - Strakonice
NěcoNavíc.cz - České Budějovice
HUDYsport - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Alkazarské štoly

Aktualizace: Doplněné fotografie zevnitř štoly, které zaslal Tomáš Frank.

Zajímavý článek se objevil v pondělních novinách Dnes. Redaktor novin pátrá v historických pramenech a na světlo světa přináší informace o uložení radioaktivních odpadů v lomu Alkazar.

Asi si vybavíte řadu štol, přes některé dokonce vedou i lezecké cesty. Některé jsou průchozí dá se jimi projít na terasu lomu, jiné jsou zaslepené.

Právě ty druhé jsou ty, které prý skrývají sudy s radioaktivním odpadem. Jedná se prý o odpad nízko a středně radioaktivní, převážně materiál z medicínských a výzkumných zařízení. (z Řeže u Prahy).

Ptáte se, zda je lezení v blízkosti štol bezpečné?


Kromě toho, že si nějaké zranění přivodíte při lezení, ze štol vám prý žádné nebezpečí nehrozí, alespoň to tvrdí Dana Drábová, ve zmíněném článku.

V článku, nazvaném Tajemství Alkazaru se dále píše o jediném doloženém kritickém případu.

V roce 1990 došlo k prozatím největšímu problému a sice, že byl ozářen jeden ze všetečných průzkumníků z řad trampů či jeskyňářů. Tento dobrodruh pronikl do nedostatečně zajištěné štoly (v roce 1965 byly štoly ne příliš pečlivě zazděny) a když ho pad zvědavost dohnala až k otevření některého z 30? pozinkovaných sudů, došlo k ozáření. Byl ozářen stronciem 90.
Lidí, kteří se dostali za zazděnou přepážku bylo prý mnohem více, ale k žádnému dalšímu ozáření již nedošlo.



Alkazar na dobové fotografii




Alkazar jeho levá část se zazděnou štolou (hi res)

foto by © JirkaS



Detail na zabetonovanou štolu





Konev bez víka obsahující sypký materiál, nevykazující zvýšenou radiaci. Stejné značení jako tato nádoba měla i většina sudů v úložišti

foto Tomáš Frank



Pohled do části úložiště (od zdi probořené v r. 1990)

foto Tomáš Frank



Stav některých sudů (v r. 1990)

foto Tomáš Frank



V současné době jsou již štoly zabetonovány a jsou tím pádem hermeticky uzavřeny, tak prý žádné nebezpečí nehrozí.


Zdroje:



Hornický portál, který mapuje různé důlní lokality  Zde

JirkaS   [úpravy] 08:00 04.10.2007Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Bezpečnost09:09:35 04.10.2007
Jak je vůbec možné, že lokalita není patřičně označena? Jinde a mnohde je bezdůvodně značeno vše, a tady???? Nic.
Honzaodpovědět 
 Re: Bezpečnost10:06:10 04.10.2007
Co by na tom měli značit? Prostě je to štola zalitá betonem. Ničemu to neškodí, ničemu nevadí. Svého času tam visely nějaké tabulky, ale ty trampové nebo lezci urvali.
Kuba Turekodpovědět 

 pověsti jeskyňářské10:04:29 04.10.2007
staré pověsti krasové jeskyňářské tvrdí, že onen všetečný návštěvník štoly nejen otevřel sud, ale že si taky odnesl takové pěkné těžítko z neznámého kovu, a že svůj úlovek tři dny skladoval pod postelí svého dětského pokojíčku v paneláku, než jej přinesl do hospody, kde se pravidelně scházel s podobnými speleopošetilci. rozhodně by mne zajímalo, jak to bylo doopravdy. nevíte někdo něco? třeba ten metodik s jeskyňářskou minulostí....
Lukas B.odpovědět 
 Re: pověsti jeskyňářské10:19:58 04.10.2007
A ozářena byla i kočka a babička.
:Dodpovědět 
 Re: pověsti jeskyňářské10:23:28 04.10.2007
Tak jo. Byl to Myšák. Všichni známí jeskyňáři mu prorokovali, že se stejně jednou zabije, protože dělá blbosti. Někteří se s ním ani nechtěli navázat na lano, jiní dokonce utíkali, když se pokoušel trénovat na lanovém trenažéru. Nakonec se utopil v rakouském jezeře, když se tam potápěl bez dostatečného tréningu. Takový Bajův otrasník. Tenhle člověk s několika dalšími, včetně současného významného jeskyňáře-publicity, jeskyňářo-horolezco-bezpečáka a dalších obskurních osob proboural zeď zezadu do štoly (tak jako mnohokrát to před nimi udělali předchozí magoři). Bylo tam několik desítek sudů, podle mého laického názoru v pořádku, a pak taky typický český bordel. Na zem nasypaný odpad z lékařského nebo laboratorního prostředí a nějaké pootevřené nádoby. Myšák si vzal nějakou baňku s nějakou vodou, která jak se později ukázalo, zářila. Ostatní ho od toho zrazovali. Baňka se v batohu rozbila, on s ním ale seděl v hospodě v Srbsku, pak jel vlakem, a nakonec spal doma a batojh měl pod postelí. Pak ho sháněla policie, chtěli ho i doktoři, aby mu změřili ozáření. On se na to vybodl a až se nechali změřit ostatní, tak tam taky šel a ukázalo se, že má první stupeň nemoci z ozáření. Já jsme tam byl od den později z titulu ochranářské pochůzky. Nechal jsme se pro jistotu taky změřit, ale nic na mě nenašli. Prostě jsem si do batohu nenacpal žádné záření.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: pověsti jeskyňářské10:29:04 04.10.2007
Co sem četl měly by tam být ty sudy + právě ozářené vybavení z toho výzkumáku (microskopy, baňky a tak..)
odpovědět 
  Re: pověsti jeskyňářské10:32:17 04.10.2007
hehe, no tak to je krasna historka. kazdopadne vzorove zajisteni radioaktivniho materialu - snad uz dneska kluci z atomovek delaji silnejsi zdi.
odpovědět 
   Re: pověsti jeskyňářské10:51:58 04.10.2007
Onen jeskyňářo-horolezo-bezpečák udělal okolo této příhody velké haló v novinách, kde tehdy pracoval, a pak to zalili betonem. Takže dneska se k tomu dostaneš leda se sbíjecím kladivem velikosti bagru.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: pověsti jeskyňářské11:45:48 04.10.2007
Ty stoly by dnes mely byt nejen zazdene, ale dokonce vyplnene betonem. Alespon podle SURAO. http://www.surao.cz/
Radek J.odpovědět 
  Re: pověsti jeskyňářské12:42:58 04.10.2007
Kuba Turek (zrejme jako obvykle) podává naprosto nepřesné informace.
Jen to podstatné-Myšák se neutopil v rakousku, ale v Chrustenicích, jen pár km od Srbska.
U Mysaka se v zadnem pripade neprojevila zadna forma nemoci z ozareni. Merenim vnitrni kontaminace celotelovym pocitacem a modely zalozenymi na obsahu 90Sr v exkretech a v moci byla vypočtena efektivní dávka 82 mSv, coz je efektivní dávka nižší, než je nejvyšší efektivní dávka přijatá radiačními pracovníky-čili pochopitelně zcela bezpečná z hlediska deterministických účinků.

Mihalodpovědět 
   Re: pověsti jeskyňářské15:56:14 04.10.2007
V číslech se nevyznám, ale informace o Myšákově nemoci z ozáření mám od doktorky z Vinohrad, která mě měřila a vyšetřovala. Takže bych jí věřil. S tím jezerem tedy nevím - mluvíme o stejném Myšákovi?
Kuba Turekodpovědět 
    Re: pověsti jeskyňářské17:54:31 04.10.2007
O me rohodne ne.
 Myšákodpovědět 
    Re: pověsti jeskyňářské22:21:05 04.10.2007
Milý Kubo, říká Ti něco pojem pseudologia phantastica? Pokud ne, mocný Google poradí :-)
ENEodpovědět 
   Re: pověsti jeskyňářské19:02:37 04.10.2007
Jistě, Kubovy informace jsou směsice různých stupňů pravdy. Co se Myšákova skonu týče, nebylo to v rakouském jezeře, ale v Chrustenické šachtě. Snad prý záměna dýchací směsi s následnou otravou kyslíkem, ale slyšel jsem i jiné výklady.
Karel Kocourekodpovědět 
    Re: pověsti jeskyňářské21:32:20 04.10.2007
Jistě, Kubovy informace jsou směsice různých stupňů pravdy :-)))))
odpovědět 
     Re: pověsti jeskyňářské01:26:33 05.10.2007
Za tu dezinterpretaci Myšákovy nehody v Rakousku se omlouvám. Opravdu tam měl velké problémy, ale zemřel až v Chrustenicích.
Kuba Turekodpovědět 
      Re: pověsti jeskyňářské19:22:08 05.10.2007
"opravdu tam měl velké problémy"
???
to má být dementi předchozích plků?
odpovědět 
   Re: pověsti jeskyňářské20:00:57 04.10.2007
Ty seš ńákej chytrej panáček, že ty nás chráníš před radiací?
ENEodpovědět 
    Re: pověsti jeskyňářské20:06:15 04.10.2007
Myšáka jsem znal osobně, byl to dost dobrodruh a skutečně se utopil v Chrustenicích, v Rakousku měl jinou potápěčskou nehodu, kterou ale přežil.
ENEodpovědět 
     Re: pověsti jeskyňářské a špatná paměť :-)21:00:21 04.10.2007
Jojo, z Myšákovy nehody v Rakousku se vypráví rovněž několik verzí...
Faktem je, že zůstal v Chrustenicích a o důvodu lze jen spekulovat.

Stejně tak je faktem, že Myšák skutečně byl v jisté tříčlenné skupině,o které je známo, že která do štoly vlezla mezi prvními. Podle tvrzení lidí z této skupiny však zeď neprobořila... Toto tvrzení se zdá velmi pravděpodobné vzhledem k faktu, že tehdejší vedoucí (ochranářské) strážní služby podle svých slov hlásil policajtům v Karlštejně neoprávněný vnik neznámých osob do zabezpečeného důlního díla – a to o týden dřív. Chybou bylo, že hlásil na špatné stanici (lom V Kozle, podle jiných pramenů Kozel je v KÚ Hostím, a měl tedy věc nahlásit v Berouně :-).
Faktem také je, že Myšák v té štole „něco“ měl v ruce (údajně označené písmeny a číslicemi, prý SR 90). Zda to odvezl či nikoliv netuším, znám tu historku jen z druhé ruky a pravděpodobně lehce upravenou verzi od Myšáka.

První zmínka v tisku o této věci se objevila o několik dnů později. Pod článkem v Expresu jsou podepsáni všichni přímí účastníci onoho výše zmíněného (druhého???) vniknutí (včetně Myšáka), další článek na toto téma publikoval Čestmír Klos v LN, a na základě tohoto článku k přesvědčil jistý nejmenovaný technik v telce (dobrovolný ochranář) redakci zpravodajství k výletu. Ze záběrů bylo patrné, že štola je stále otevřená, a hlavně nehlídaná. Po jejich odvysílání (týden po tom, co ona skupina s Myšákem nafotila co je ve štole) začala policie jednat, a na místě se objevila hlídka.
Tehdy jsem ve štole pořídil své (několikrát publikované) záběry i já. Já totiž nevěděl, že je štola již hlídaná, přišel a nafotil... Ona totiž byla hlídaná pouze přes den, a já tam dorazil až po osmé hodině večerní.
Chronologii lze snadno dohledat pomocí právě oněch zmíněných článků v masmédiích, na toto téma jsem napsal článek do časopisu Speleo – tehdy jsem si to ještě dobře pamatoval :-)
Na věci bylo pozoruhodných několik faktů. Např. to, že teprve se značným odstupem pracovníci firmy odpovědné za zprávu tohoto úložiště nízkoaktivních látek zajistili tu správnou štolu. Jak se ukázalo, jednalo se v tomto případě o „černou skládku“, kterou v mapce úložiště vůbec neměli a zadní vchod proto nenašli (na výzvu policie přijeli zajistit štolu, která byla očividně v pořádku zazděná).

Tolik tedy pár doložitelných faktů, a něco vzpomínek. Mimochodem, nevzpomínám si, že by někdo z lidí, kteří se tenkrát tak nějak ocitali kolem této mediální kauzičky, v té době působil v novinách, či jiných masmédiích - s výjimkou onoho ochranáře – televizního technika, a dalšího ochranáře, fotografa v NEI Reportu ;-)
Takže jde o jeskyňářskou (případně ochranářskou) latinu :-)
Tomáš F.odpovědět 

 Zajímavý10:55:59 04.10.2007
Tý jo, co se člověk nedoví.
Robertodpovědět 
 Re: Zajímavý11:15:36 04.10.2007
Ahoj Co jste čekali? Cesty s názvem Poločas Rozpadu či Nukleární hovoří za vše. Několik, hodně metrů vápence nebo betonu jsou pro odstínění dostačující.
Ahoj Tomáš
Trdloodpovědět 
 Re: Zajímavý11:17:25 04.10.2007
Každopádně v sousedním Srbsku z toho nejsou stále 2x nadšení. Hlavně po tom jak byly ty povodně. Jakého stupně bylo tenkrát ozaření toho maníka?
odpovědět 

 Moje zkušenost11:22:48 04.10.2007
Asi v roce 1981 jsem štolu navštívil s dvěma kamarády a jednou kamarádkou. Přístup byl opravdu jednoduchý. Vybouraná díra ve zdi,  o kousek dálotevřená železná vrata. Hned za nimi byly hromady bordelu asi z nemocnice, pak vpravo u stěny několik kontejnerů na převoz radioaktivního materiálu, pak nějaké poměrně velké kusy technologie a za tím byly sudy. V otevřeném kontejneru byl šedý popel s jasně zeleně zářivými kamínky. Na kontejneru byl ruský nápis a značka radioaktivity. Okamžitě poté jsme štolu opustili.
Přesto, že tam nikdo nebyl mne druhý den ráno (okolo páté) přijela domů zatknout policie a okamžitě mne odvezli do nemocnice pod emauzama. Během chvíle tam přivezli i ostatní, dekontaminovali nás a zamkli na pokoji. Pak následovaly nějaké výslechy, vyšetření vč. celotělového měření radiace na Vinohradech. Po deseti dnech nás po podepsání mlčenlivosti propustili. Zjevně to nebylo tak hrozné, protože kamarádku jsem si vzal za ženu a máme dva kluky.
Osobně si myslím, že problém byly ty ruské nápisy.
Zatím co jsme byli v nemocnici ke štolám přijela armáda, několik aut materiálu odvezli, něco tam dali a celé to znovu zazdili. To jsou informace od kamaráda, který na Srbsku bydlel.
Lubošodpovědět 

 Nebezpečné sudy12:50:53 04.10.2007
Zdá se, že ty sudy jsou tak nebezpečné, žë i pouhou zmínku v komentáři s odkazem na jejich fotky je třeba neprodleně odstranit, aby je někdo náhodou neviděl :-)
Přesto: kdo chce, najde. Strejda Google pomůže. Je to v článku Tomáše Franka o nebezpečí v jeskyních. Cenzuře zdar.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Nebezpečné sudy12:57:16 04.10.2007
zajimavej clanek..clovek vleze do diry a pokud se neutopi ci neuhori tak muze vylezt
radioaktivni, vzteklej a nakazenej morem. Prima sport:)
 radiokativni alkacodpovědět 
  Re: Nebezpečné sudy21:21:20 04.10.2007
Tak to pozor. Zmínka o nakažení morem byla okrajová (v souvislosti s možným bilogickým ohrožením) a týkala se případu nakažení archeologa :-)

A jinak děkuji, že je článek oceněn jako zajímavý :-)
Tomáš F.odpovědět 
 13:00:44 04.10.2007
sem to stihnul:)
 odpovědět 
 Re: Nebezpečné sudy13:10:27 04.10.2007
Ucelenejší clanek je na horosvasu
www.horosvaz.cz/ res/data/021/002438.pdf
Google Freakodpovědět 
  Re: Nebezpečné sudy13:39:55 04.10.2007
Není ucelenější, je to ten samý včetně fotek. Ostatně stačí si v tom PDF z Horosvazu přečíst třetí řádek odshora :-)
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Nebezpečné sudy16:31:31 04.10.2007
nejvíce pravděpodobná mi přide Lubošova verze, akorat zminky o cemukoli sviticim se mi zdaj jako celkem pekna pohadka, protoze fyziku sme brali celkem do podrobna a pokud nejde o fosfor nebo neco zhavyho nebo pod proudem, tak to proste nesviti ... stejne tak jedna pani doktorka z nemocnice povidala ... pokud povidala tak ji rozbit hubu a vyhodit z nemocnice, protoze je to lekarsky tajemstvi, tak se nema co kde otvirat hubu na spacir ... lezeni zdar a bacha na sudy s martanama :D
Repkinodpovědět 
    Re: Nebezpečné sudy19:01:33 04.10.2007
tak to je hlaska dne "pokud nejde o fosfor nebo neco zhaveho ci pod proudem tak to proste nesviti" vidim, ze ste meli fyziku opravdu podrobnou,ale asi jen na zakladni skole...
kotikodpovědět 
    Re: Nebezpečné sudy21:15:38 04.10.2007
Lubošova verze je vysoce pravděpodobná, jen jde o příběh o 10 let starší :-)

Předpokládám, že ve štolách nebylo nic tak extrémně nebezpečného - anebo to bylo odvezeno(zda 1981, nebo 1990 je jedno).
Na věci mě osobně zaujalo několik spíš zábavných aspektů: např. teprve v r. 1990 zjistili pracovníci odborné firmy, pověřené správou úložiště, že tam je ještě "nějaká" další štola s odpadem.
Hlídání "narušeného objektu" od 8.00 do 20.00 - spíš tedy podceňování možného nebezpečí (mno předpokládám, že alespoň policajtům byly poskytnuty informace o skutečném možném ohrožení).

Štolu kontrolovalo několik složek záchranného systému (např. Báňská záchranná služba), správní firma atd. a místo odvozu se nakonec všichni zůčastnění přiklonili k variantě zalití odpadu... Nikdy však nikdo neřekl, co tam vlastně je. Popř. kde se tam vyalo to stroncium. Dodnes mi to nějak není všechno úplně jasné :-)
Tomáš F.odpovědět 
     Re: Nebezpečné sudy22:11:17 04.10.2007
Co tam vlastne je? Z drtive vetsiny sudy s nizkoaktivnm odpadem. Takze pouzite plaste, rukavice, strikacky, coz ma aktivitu nula nula prd, nebo treba kusy stineni z nejake laborky, manipulatory... Ke stronciu 90: neni zas tak exoticky, aby nemohl byt v odpadu z nejake laboratore, pripadne z medicinskeho pouziti. Dnes se pouziva na lecbu koznich nadoru, co s tim delali v 50.-60. letech nevim. Jinak clanek na MFDnesu je standardni ukazka n-teho vyvareni stare historky na tema radioaktivita :-/
Radek J.odpovědět 
      Re: Nebezpečné sudy - iracionání strach a mlžení14:19:56 05.10.2007
Jo, nerozporuju že by tam mělo být něco opravdu nebezpečného - celkem naopak, už z výše popsaného poměrně laxního přístupu lze soudit, že tam nikdy žádné větší nebezpečí nehrozilo. Asi.

Každopádně je zřejmé, že tam určitě nehrozí nic dnes, a už vůbec ne lezcům.

Na věci mě ale pořád zaráží určitá bagatelizace (snad ve snaze nešířit paniku) ze strany zodpovědných činitelů. Jak mám potom doopravdy věřit tomu, že tam není nic nebezpečného?
Pokud paní Drábová hovoří o některém z asi třiceti sudů, prostě se leknu, protože očividně neříká pravdu. Viděl jsem jich tam asi tak 10x tolik. Jistě, strach má velké oči (a já se bál), ale stejně je povídání počtu 30 ks sudů poněkud podhodnoceno. Jen na fotce (v tom článku co je tu na něj odkaz) od té proražené zdi je jich vidět ke stovce...

Takže, mezi náma, radši bych byl, kdyby pořád někdo kolem radioaktivních (lhostejno zda nízko či jinak aktivních) odpadů, nemlžil. To mlžení - nebo snaha nevyvolávat paniku je totiž tou živnou půdou pro všechny ty historky, iracionální strach, a koneckonců i důvod, proč to zas novináři tahají ven.

--------------------------
P.S. Pošlu pár fotek Jirkovi, by je případně mohl doplnit k článku. A aby bylo jasnější, o čem se tady mluví.
Jejich původ popisuju výše, a podotýkám, že při jejich pořizování jsem byl poměrně opatrný :-) Děkuji tímto nejmenovanému pedagogovi z ČVUT, který pobíhal kolem s technikou, která nezaznamenala radioaktivitu o mnoho vyšší, než přirozené pozadí.
Tomáš F.odpovědět 
       Re: sudy...pivni19:54:53 05.10.2007
Pokud jsem pozorne cetl, pak se v clanku na idnesu zminuje o 30 sudech nejaky jeskynar, co vlezl do stoly, a nikoli Drabova. Ze jich tam bylo vic, je z Tvych fotek zcela zrejme. Ale Drabova nemlzi.
Radek J.odpovědět 
        Re: sudy...pivni21:30:27 05.10.2007
Hmm. Já ten původní článek nečetl (nemám), na iDnes není... Jaksi jsem dedukoval z výše uvedeného. Z lidí, kteří do té díry viděli by těžko někdo mluvil o třiceti sudech.

Jirko, nešlo by sem dát v náhledu alespoň text?
Tomáš F.odpovědět 
        Re: sudy...pivni22:16:14 05.10.2007
Díky Radku za poslání článku.
Omlouvám se tímto a zde paní Drábové. Nemlží. Jí poskytnuté informace pro článek jsou zcela korektní. Věc poněkud zamlžuje článek sám.
Tomáš F.odpovědět 
     Re: Nebezpečné sudy22:18:07 04.10.2007
Mně vyprávěl nebožtík Jirka Vychodil, že o úložišti mluvil s místním pamětníkem a že to původně žádná divoká skládka nebyla, dokonce byla u vstupu boudička s vrátným. No, jenže tehdejší standardy nakládání s podobnými látkami byly hluboce pod úrovní současných. A tak se stalo, že po zazdění vchodů byla lokalita prohlášena za zabezpečenou a jako taková unikla dalšímu systematickému monitorování. Osobně pamatuji hned několik časových intervalů, kdy se dalo do úložiště vlézt probořenou zazdívkou, ovšem většina lidí myslím tušila, že to není úplně nejlepší nápad. Tipnul bych si, že se ale našla spousta dobrodruhů, co tam vlezli (už jenom, že se s tou zazdívkou pořád někdo probourával), akorát se zpravidla nešli nechat přeměřit, dokud to Myšák nezkusil.
Karel Kocourekodpovědět 
      Re: Nebezpečné sudy22:32:58 04.10.2007
Ke mně se dostali podobné zvěsti o několikanásobném probourání dovnitř, ale asi to bude ze stejného zdroje jako k tobě Karle (J.V.). Nicméně mi historku o Myšákovi někdo vyprávěl trochu jinak, a to, že tam vzal snad nějaký montérky a kusy oblečení, ale asi to byla dezinterpretace.
Nicméně sem si vždycky myslel, že stroncium 90 vzniká jen po pokusech s jadernejma zbraněma a taky sem někde čet, že velkou koncentraci jde naměřit v Černobylu, ale nevěděl jsem, že se používá k léčení.
Syselodpovědět 
      Re: "divoká skládka"22:31:05 05.10.2007
Jasně že to nebyla původně divoká skládka. Prostě to bylo úložiště odpovídající tehdejším předpisům (nebo možná stavu poznání - případnou nebezpečnost skladovaných látek si nikdo asi moc nepřipouštěl).

A ona to divoká skládka nebyla ani v tom r. 90. Tehdy to spravoval ÚVVR. Potíž byla v tom, že ústav to úložiště zdědil, a neměl k němu zrovna moc dokumentace. Takže sledoval a monitoroval jednu část. Termín "černá skládka" pro tu druhou štolu padl na jednání na okresním úřadě a od samotných správců, tedy Veverek. A vůbec nepochybuju o tom, že z jejich hlediska tomu tak bylo. Prostě zdědili šlendrián a v určitém momentu jen zírali, že tam jsou prostory s odpadem, o kterých neměli ani tušení. Já bych se na jejich místě taky rozhořčil nad černou skládkou :-) notabene, kdybych jezdil pravidelně kontrolovat nějakou zeď aby ji někdo neproboural, a najednou zjistil, že tam mám ještě dvě, pěkně schované v podzemí, s větracími okénky, kde lze snadno začít bourat.
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Nebezpečné sudy07:53:41 05.10.2007
Bohužel, výše v diskuzi byl Kuba Turek nezávisle na sobě upozorněm čtyřmi jeskyňáři (Mihal F, Tomáš F, Karel Kocourek a já (Tomáš J)), že o pravdivosti minimálně části jeho informací by se dalo s úspěchem pochybovat. Takže to možná nebyla ve skutečnosti lékařka z Vinohrad, ale (m)lékařka z vinohrad(u). Není nad seriózní zdroje:-)
ENEodpovědět 
     Re: Nebezpečné sudy10:49:01 05.10.2007
Kuba Turek se zrejme domniva, ze kdo chodi v praci v bilem plasti, musi byt nutne lekarem. Zapomel ovsem, ze tento odev pouzivaji i mlekari, pekari, maliri a cela rada dalsich profesi. V tomto pripade se ale jednalo o fyzicku.
Jeste k jedne dezinformaci: ten predmet, ktery Mysak sebral nebyla lahvicka s kapalinou, ale plechova "tableta" se slisovanym praskem (nejspis siran strontnaty) a duvod proc se kontaminoval nespocival v tom, ze se nachazel v pritomnosti tohoto predmetu, ale v tom, ze nadobu otevrel a prasek si nechal vysypat do batohu. Zaznamy hovori o pritomnosti aktivniho prasku i v pytliku od svaciny, coz byla zrejme i cesta, kterou se Mysak vnitrne kontaminoval. 90Sr totiz neni nebezpecne pri ozareni zvenci, je to beta emitor a jejich prustupnost vzduchem je jen nekolik cm, po ingesci ale Sr vstupuje do kosti jako nutricni analog vapniku a zde po zbytek zivota pusobi na kostni dren.
Onen popsany predmet se zrejme pouzival v technice na mereni tloustek nebo hustoty kovovych vrstev (napr. plechu). Ale tohle byste se asi docetli i jinde.
Mihalodpovědět 
      Re: Nebezpečné sudy11:21:40 05.10.2007
To dost odpovídá i Myšákově verzi. Říkal mi, že opravdu sebral "plechovku" (tabletu?) z podlahy v úložišti. Podle jeho verze ale "plechovku" neotevřel, měla se mu v ruce rozsypat, páč byla "celá zrezlá".
Jak to bylo opravdu možná vědí ti zbývající dva, kteří s ním v té chvíli byli dole.
A také jsem slyšel, že k ozáření, které se později projevilo onemocněním štítné žlázy Mzšák napřišel na alkazaru, ale v Richardu (jenže to už jsme zas v oblasti jeskyňářské latiny a historek, kterých kolem Myšáka nakonec byly opravdu mraky).
Tomáš F.odpovědět 
       Re: Nebezpečné sudy13:03:29 05.10.2007
Jé tak tam jsem taky někdy tou dobou byl, podle starého zápisníčku napodzim 1990 moje trvní akce v turisťáku, asi sobota, bylo mi 10 a dostal jsem přezdívku :))
Malá Amerika Pusťákem až k vratům Velký, nějakej lom s kamenejma mužíčkama a Alkazar. V Alkazaru jsme vlezli do pravý probouraný štoly a šli jsme kus rovně, do levých odboček jsme nešli, něco ošklivýho bylo u nich namalováno;)
Večer dávali něco o radiokativitě tamo ve zprávách a když jsem řek mámě že poznávám tu díru, vyhodila mi kousek jílu, co jsem si vzal z Ameriky. Dost jsem se na ní zlobil. Tolik má vzpomínka.
Jinak z exkurze v Řeži asi před sedmi lety si pamatuju že použitý věci, stejně tak jako RTGéčka a jiný istituce cpou do sudů s betonem a dávaj je na různý místa po Čechách. V řeži mají dvě malý úložiště jedno suchý a jedno pod těžkou vodou. Samozřejmě se vyjadřuju neodborně.
V části Richardu funguje i letos firma která tam odpad hlídá, pokud se tam také dostanete z druhé strany a podaří se vám také všema vybouranejma cihlama a uřezanejma mřížema dostat až ke kavárně bejvalý továrny, najdete další kus štol, nově oplácanejch betonem a funkční osvětlení a elektriku, ale do dalšího sektoru vás nepustí několik mříží a určitě ani ostraha. Jinak všechno po němcích už je ukradeno a odvezeno, zůstalo jen pár etiket z dřevěných bedýnek, kousky novin a pár velkých kusů kolejnic a shnilých pražců. Stropy pořád padají a možná vám nepomůže ani přilba. ale to patří jinam do googlu.
Ještě jsem byl na exkurzi u geologů na ČVUT a tam měli v laborce asi před sedmi lety projekt na odstínění jílem, konkrétně zkoumali rozpínavost bentonitu, pro uložení odpadu z temelína. Ale tenkrát měla vláda ještě nekolik lokalit pro ukládání a kam to dávají do teď nevím.
Ale pojďte radši lozit ;)
marťanodpovědět 
      Re: Nebezpečné sudy13:20:23 05.10.2007
Budu asi muset najít papír, který jsem po lékařském vyšetření ve Vinohradské nemocnici dostal. Postarší dáma se mi tehdy představila jako doktorka, změřila mě rutinně nějakým přístrojem (stejně jako nějaké montéry vysokého napětí, které jsem znal od vidění z práce v okolí Mostu), prohlídla mě svlečeného a napsala papír, kdy a kde jsem přišel do styku s radioaktivitou a kopii mi dala. Potom mi vyprávěla celou historku s Myšákem, co se stalo a jak se vykašlal na vyšetření, jak ho hledali policajti atd. Je možné, že fyzička vyšetřuje ve fakultní nemocnici, je možné že detaily viděl každý jinak, je možné že historky košatí a mění se, je možné....
Kuba Turekodpovědět 
       Re: Nebezpečné sudy22:49:21 05.10.2007
Jakube ano, historky košatí atd. Ale pokud si pamatuješ jen tu následnou historku není od věci se zeptat (pamětníků je zatím dost).
Mimochodem, taky jsem slyšel pár jmen lidí, kteří tam údajně operovali s krumpáčem. Ale nemám je ověřené. A mimochodem jednalo se o jména dost odlišná :-) Ale to původní rozšíření té větračky na průlezný otvor mají na svědomí asi opravdu kotlíci. Kdo to pak zvětšil na velikost průchodnou pro televizní štáb bych si mohl troufnout hádat, a asi bych nebyl od pravdy moc daleko. Ale pořád by to bylo hádání.
Tomáš F.odpovědět 
        Re: Nebezpečné sudy01:35:34 06.10.2007
Jasně, od toho jsou internetové diskuse, ne? Aby se věci vyjasňovaly. Samozřejmě že jsem s několika lidmi mluvil osobně. Podle mého mínění to bylo takhle (ale můžu se samozřejmě mýlit, byl jsem aktérem, který ne všechno viděl a věděl): Asi rok až dva se do štoly nikdo neproboural. Byla sice už zazděná lépe, než původně cihlami na půlku, ale přesto se tam trampové pokoušeli dostat. Podařilo se jim to na průleznou šířku někde u stropu. Pak tam byli lidi okolo Myšáka, Mácy, Ajďáka a Tebe. Já jsem tam byl asi o den později. O další asi dva dni později tam byl šéf strážní služby Láďa H., který už není mezi námi. Následovalo několik dalších ochranářů ze Správy CHKO. A pak už jeskyňáři probourali víc, aby se tam dostali novináři. Mezi tím Vojen L. ze CHKO jednal s nějakými státními orgány, aby byla štola znepřístupněna. Do věci se vložili novináři, jak jsi popisoval. Myslím, že obci to bylo celkem jedno stejně jako tehdejší veškeré záležitosti, ktreré se týkaly ochrany přírody. Není to takhle podrobně ale už jedno?
Kuba Turekodpovědět 
         Re: Nebezpečné sudy20:55:42 06.10.2007
Pokud si vzpomínám, Máca u toho nebyl. Ta parta (včetně Myšáka) přišla takhle jednou při pátku do Hotelu Český kras v Srbsku s očima navrch hlavy, že je tam díra jak kráva. Sedělo tam pár jeskyňářů, tak jsme se šli podívat. Že chlapci vlezli dovnitř mě ani nenapadlo (já bych se bál, takže jse předpokládal totéž u ostatních - vždyť tam mohlo být cokoliv), kouknul jsem na tu zvětšenou díru a šel to ještě ten večer hlásit (pak jsem se tomu nevěnoval, měl jsem na víkend brigádníky na Školce).

On tam otvor byl dlouho, ale neprůlezný. A tebou zmíněný Láďa mi později říkal, že to někdo probořil už víkend před tím, že to hlásil už v neděli o týden dřív.

Mimochodem, policajti pak hledali spoustu lidí, ale jen se ptali, kdo byl uvnitř, aby je poslali na vyšetření. Mě taky, jenže já se šel dovnitř podívat o pár dnů později a s foťákem (jasně že proto, že jsem to chtěl poněkud rozmáznout, protože se mi jaksi rozleželo v hlavě, že to musí být probořený minimálně potřetí, a protože se všichni tváří, že je to přece v pořádku - že to přece patří k běžnému rodinnému výletu se mrknout na Alkazar do úložiště).

K fámám o baňkách - pokud si vzpomínám, tak ty po Srbsku kolovaly z dob starších - údajně šlo o nějaké jedy. Tak o tom nevím vůbec nic (a přestože jsem si v té době nasbíral šanonek dokumentů, o jedech nemám žádnou hodnověrně potvrzenou informaci), a později jsem po tom ani neměl důvod nějak pátrat.
K tomu co vynesl nebo nevynesl Myšák. Fakt nevím, kluci o dost později něco takového říkali... Já znám je tu verzi od Myšáka, o rozsypání nějaké plechovky, kterou měli najít na podlaze.

Kdo potom ten průlezný otvor zvětšil na otvor snadno průchozí sice tuším, ale je to přesně v rovině historky z druhé ruky.
Tomáš F.odpovědět 
          Re: Nebezpečné sudy23:40:43 06.10.2007
vzpomínky pamětníků :-)
Kuba Turekodpovědět 
           Re: Nebezpečné sudy19:34:27 31.10.2007
Já tam byl v 79-tém roce. Cihlová zazdívka byla probouraná, vlezli jsme dovnitř a koukali moudře na sudy. Když jsme si všimli těch "radioaktivnich symbolů", tak jsme zas dírou prolezli na druhou stranu a ještě moudřeji šli pryč.
Čili mám pocit, že ta vybouraná díra tam před likvidací byla už tak nějak standardně.
Surikata CModpovědět 
      Re: Nebezpečné sudy14:45:57 05.10.2007
Natěrači, zapomněl jsi na natěrače!!!
ENEodpovědět 

 A jak je to s Hagenem10:23:06 09.10.2007
sem se chtel zeptat znalcu, nepotkali jste tam taky Hagena????
Jakub Sodpovědět 
 Re: A jak je to s Hagenem12:51:25 09.10.2007
Sám jsi Hagen, pomyslel si St......
odpovědět 
 Re: A jak je to s Hagenem12:53:59 09.10.2007
Neboj. Všechno to sleduju, těšte se.
Hagenodpovědět 
  Re: A jak je to s Hagenem21:58:44 22.01.2008
Já jsem slyšel,že když byl ,,myšák" u doktora,že se jim tam zbláznily přístroje a linoleum kde stál,pak museli vyříznout a vyhodit.hehehe...to je ale samozřejmě drb.a taky že k němu přišli lidi v gumovejch oblecích a jeho babka nebo kdo,nechápal,proč jsou u nich v bytě kosmonauti...hehehehe,to je dost!
Sianodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179372)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 360 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 255 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.