LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Zakládej jenom tutový jištění, neser se s blbejma smyčkama a lez.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140287 cest
Nové přelezy:
Les Furtif 8b+
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A

Stěny
Stěny v Hejnici - Hejnice (okr. Liberec)
Lezecká stěna TJ. Pustiměř - Pustiměř
BASE CAMP BAR - Přerov

Prodejny
NěcoNavíc.cz - České Budějovice
HUDYsport - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Futurum - Ostrava 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Mrtvý Čech na Mont Blanku

Pětašedesátiletý český turista zahynul ve středu večer na Mont Blanku.

Muž z Prahy, který byl členem zájezdu české cestovní kanceláře, se na vrchol nejvyšší hory Evropy vydal na vlastní nebezpečí, vedoucí výpravy mu totiž výstup kvůli nedostatečným zkušenostem zakázal. Vrcholu turista dosáhl, při sestupu se ale zřítil a několikasetmetrový pád nepřežil.
29.7.2005 03:07

PAŘÍŽ - Podle informací vedoucího zájezdu, jenž si nepřál zveřejnit své jméno, měla výprava na programu výstup na Gran Paradiso v Itálii a následně klasickou cestu na vrchol Mont Blanku z francouzské strany.

"Právě na Gran Paradisu jsem zjistil, že muž nemá dostatečné zkušenosti na to, aby se s ostatními pokusil dobýt i vrchol nejvyšší hory Evropy. Výslovně jsem mu výstup zakázal, on ale podepsal revers a vydal se na Mont Blanc sám," řekl Novinkám šéf výpravy.

Muž nešel spolu se zbytkem pětatřicetičlenné skupiny a podle dostupných informací vrcholu dosáhl. Při sestupu po hřebeni Goutier se ale z neznámých důvodů zřítil. "Ze stezky se několik set metrů řítil dolů na ledovec. Můžeme se jen dohadovat, co se stalo. Zda byla na vině únava, či byl třeba zasažen padajícím kamenem," dodal vedoucí zájezdu.

Na Mont Blanku, jenž je v prázdninových měsících často vyhledávaným cílem turistů i horolezců, vládne v posledních dnech ideální počasí. Hora si ale přesto vybírá krutou daň.

Za posledních osmačtyřicet hodin se z jejích svahů zřítil vedle českého turisty také francouzský horský vůdce. Skupinu Poláků zase smetla lavina.

   [úpravy] 10:03 29.07.2005Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Mt.Blanc11:41:16 29.07.2005
Byl to zájezd CK Karavely ???
PeSodpovědět 
 Re: Mt.Blanc12:01:43 29.07.2005
Byl...
Pavel Novotnýodpovědět 
  Re: Mt.Blanc20:32:23 31.07.2005
CK Karavela jsem potkal loni na Gouteru, je mi lito rodiny mrtveho, ale po tom co jsem loni v provedeni teto CK shledl musim konstatovat ze se bohuzel nedivim.
Radek
zobanodpovědět 
   Re: Zobanova polívečka22:28:33 31.07.2005
Ty o tom případu víš něco bližšího, Zobane? Já ne, ale opět a znova mám pocit, že si hřeješ svoji polívečku.
Hore zdar
Roman Raškaodpovědět 
    Re: Zobanova polívečka22:38:51 31.07.2005
O tomto pripadu zatim ne krom zprav publikovanych ale:
1) jak jsem napsal videl jsem jejich chovani a "vedeni" vystupu na Blanc v lonskem roce a nepredpokladam zmeny vzdyt to "funguje"
2) "revers" se u cestovek podepisuje zcela bezne a samozrejmne, zajimal by mne na nej skutecne relevantni pohled pravnika
3) privezt nekoho do Chamonix na vystup na Blanc a pak mu rict sory nemas na to ale dik ze jsi prispel ostatnim na cestu mi z profesniho hlediska pripadne jako drzost

Toto je posledni komenbtar k tomuto tematu, mozna vic v clanku o ktery mne pozadal T. Frank po zalezitostech zavinenych clenem naseho oddilu a take predsedou naseho oddilu na Glockneru. Nicmene vec je pro mne natolik osobni ze si vse jeste musim dukladne zvazit. Nicmene CHS uz uplnou a kompletni zpravu o nehode GG 4.7.2005 ma, to zda bude cela, nebo castecne uverejnena zalezi take na souhlasu pozustalich Mirka Heroudka.
Radek
zobanodpovědět 
     Re: Zobanova polívečka23:05:24 31.07.2005
Napsal jsem to úmyslně konfrontačně...komerční zájezdy na MB jsou naprosto běžné ve všech alpských zemích, stejně jako výstupy s horským vůdcem...průsery se stávají tak i tak. A řekl bych, že horští vůdcové z Alp nemají zase až tak dobrou pověst... a jak bys zabránil takovému týpkovi v individuálním programu TY?? Pověz??
Roman Raškaodpovědět 
      Re: Zobanova polívečka00:04:05 01.08.2005
Můžeš tu špatnou pověst trochu konkretizovat? Nezajímá mě dojmologie českých horolezců na normálkách, kudy vůdcové chodí, ale jestli máš v ruce něco víc - snížení jejich kreditu a tím i počtu klientů, nějaké případy špatných jednání, procento odejmutých licencí, reakce veřejnosti, která jejich služby využívá a pod. Díky předem, dost mě to zajímá.
Kuba Turekodpovědět 
 CK Karavela12:05:05 07.08.2005
Jako účastník zmíněného zájezdu, uvedu pár faktů:
1/ průvodci CK Karavela poskytli nám účastníkům docela mizivé množství informací (ani se nemohli shodnout na tom, jak se drží cepín)
2/ uvedenému účastníkovi, který na MtBlancu tragicky zahynul, průvodci nějaký reverz podepsat dali (dle jejich slov), ale učinili tak až před výstupem na Blanc. Myslím, že vzhledem k jeho věku, by bylo solidní tak učinit již v Praze s varováním na obtížnost výstupu.
3/ od výstupu ze zubačky jsme o průvodcích téměř neslyšeli. Každý tak šel nahoru a dolu na vlastní pěst. Na Gouteru se jeden při sestupu mihnul, ale nečekal na zbývajících 6 účastníků (včetně onoho nejstaršího kolegy, o kterém věděli, že nahoru šel), kteří ještě balili stany a utekl napřed dolů
4/ když se průvodci dozvěděli o tragické nehodě jednoho účastníka, začali tvrdit, že vlastně nejsou průvodci a že jsou jen organizátoři zájezdu. Jinými slovy se snažili ze sebe sejmout veškerou zodpovědnost.
Zkrátka s CK Karavela již opravdu nikam nepojedu a nedoporučuji to nikomu, komu je život milý. Nemůžete čekat nějaký zájem, či snad starost ze strany průvodců této CK.
PS Za ty dva dny, které jsme lezli na MtBlanc se na této hoře zabilo 6 lidí (a to jsou jen ti, o kterých jsme se dozvěděli). Jednoho jsme viděli na vlastní oči padat. Tuto zkušenost nikomu nepřeji.
Pro ty kdo se tam chystají: Vězte, že to není brnkačka pro matky s dětmi, jak se píše v katalozích. A tím nemyslím fyzičku, ale technické riziko.
přímý účastníkodpovědět 
  Re: CK Karavela23:25:54 07.08.2005
Ještě jsem si vzpomněl: naši "průvodci" z CK Karavela nechali nahoře na Gouteru jednoho kolegu s těžkými projevy výškové nemoci. Druhý den ho doslova snesli dolů úplně cizí lidé ze Slovenska za totálního nezájmu našich "průvodců".
přímý účastníkodpovědět 
   Re: CK Karavela14:07:48 10.08.2005
Clovek, ktery zustal pres noc na Gouteru mel opravdu priznaky horske nemoci. Byl mu zde zajisten nocleh a na druhy den rano vrtulnik. On se ale rozhodl, pote co potkal Slovaky z HS, sestoupit s s nima dolu a necekat na vrtulnik. Mimochodem ten clovek zatajil priznaky horske nemoci na Paradisu! Pri vystupu na Gouter, kdyz se u neho opet projevila zacinajici horska nemoc, se nabidl jeden z pruvodcu zajezdu, ze s nim sestoupi, coz on durazne odmitl!
supichodpovědět 
    Re: CK Karavela14:49:21 10.08.2005
to viete slovaci vecsinou pomozu ceskym bratom....sak sme skoro rovnaky az na to ze sa mate lepsie co vam prajem )pekny den setkym
pepoodpovědět 
     Re: CK Karavela14:53:10 10.08.2005
Pepo, zapal se a shoř :o)
odpovědět 
  Re:Mont Blank07:58:29 08.08.2005
Tenhle kopec ma snad nejvic mrtvejch za rok ze vsech. Je to pochopitelne i tim, kdo a jak a v jakem mnozstvi tam leze. Ale nejen.
Tech temer pet tisic nad morem je uz nejaka sarze, ledovec od Samonic je sama dira, v kuloaru furt neco lita a spadnout tam kam taky je. Nejhorsi mi prijde to casty oblbovani, ze vystup tam je obdoba vyletu na Rip. Neni. Na Rip leze jeste vic lidi a jeste mene pripravenych a mrtvoly odtud netahaj. Tady jsem jeden rok pocital, ze temer snad 1% z tech, co tam jdou, tam zustane.
Blank neni vazny horolezeni, ale je to vazny horsky vystup.
jan pusodpovědět 
   Re:Mont Blank14:09:21 10.08.2005
Plne s tebou souhlasim, v tomto smeru by mely byt cestovky sdilnejsi a podavt realnejsi informace.
supichodpovědět 
  Re: CK Karavela14:57:15 08.08.2005
Zdravím, nechtěl bys vystoupit z anonymity a alespoň se mi ozvat na mejl (buď na ten uvedený u podpisu, nebo na info@horosvaz.cz)? Měl bych pár otázek.
Tomáš Frank; Bezpečnostní komise ČHSodpovědět 
   Re: CK Karavela23:28:49 08.08.2005
Kečupe, tady máš vyjádření vedoucího zájezdu (některé věci z tohoto diskusního příspěvku uvádí do reálného kontextu): http://www.horyd oly.cz/vyp sat.php?id=4314. Jako obvykle vymaž mezery.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: CK Karavela18:32:24 10.08.2005
Jo, Kubo, to už jsem také četl :-) Celkem vzato, mám pocit, že nejhlubší pravdu má v komentářích k tomu vyjádření nezúčastněný pozorovatel Petr S., i s tím, že jakmile se jedna cestovka přestane chovat nezpodpovědně, její místo na trhu okamžitě ochtně převezme jiná cestovka.
Tomáš F.odpovědět 
     Re: CK Karavela18:43:04 10.08.2005
Vtipné na tom je, že Petr Schnabl je zaměstnavatelem Petra Šupicha...
Kuba Turekodpovědět 
  Re: CK Karavela20:06:52 11.08.2005
Jenom par poznamek k tvemu komentari:
1) myslim, ze vsichni ucastnici dostali detailni info (pocasi, trasa, mista bivaku, obtiznost, vybaveni, mluvil jsem i o nebezpeci horske nemoci atd.). Pokud ti to pripadalo nedostatecne, mohl jsi se kterehokoliv pruvodce zeptat. Pokud ti nekdo rekl, ze se cepin drzi spici dopredu, tak to se omlouvam. Ale lepsi cepin drzet obracene, nez ho mit schovany na batohu, jako ty Cesi co jsem potkal u Vallotky.
2) klient, ktery zahynul s Karavelou jiz nekolikrat do hor odcestoval a v kancelari tezko poznas, ze nekdo na to nema. Na to byl aklimatizacni vystup na Paradiso, kde se jeho spatna kondice projevila. Podepsany revers je k dispozici v CK Karavela.
3)na vrchol i z vrcholu jsem sel posledni, vzdy ze skupinou klientu! Mimo cloveka, ktery se pri sestupu zritil, ten odmitl se mnou jit, ze si musi uvarit polevku...
4) to, ze jdete na vrchol na vlastni zodpovednost, a ze pruvodci zde nepusobi jako horsti vudci jste podepsali v cestovni smlouve! I to bylo nekolikrat zdurazneno behem zajezdu.
Pokud chces jet s horskym vudcem, ktery za tebe bude do jiste miry zodpovedny priprav si 20-30 tis. Ze tady rocne zabije nekolik stovek lidi jsem taky zduraznoval... Tohle, ale tezko budou psat cestovky do katalogu. Kdyz kupejes auto tak taky neni v prospektu, ze se u nas na silnicich rocne zabije 1 000 lidi... Suohlasim s tebou, ze Mt. Blanc je nebezpecna hora, hlavne diky mnozstvi lidi, kteri se ji pokouseji zdolat.
supichodpovědět 
  Re: CK Karavela20:07:23 11.08.2005
Jenom par poznamek k tvemu komentari:
1) myslim, ze vsichni ucastnici dostali detailni info (pocasi, trasa, mista bivaku, obtiznost, vybaveni, mluvil jsem i o nebezpeci horske nemoci atd.). Pokud ti to pripadalo nedostatecne, mohl jsi se kterehokoliv pruvodce zeptat. Pokud ti nekdo rekl, ze se cepin drzi spici dopredu, tak to se omlouvam. Ale lepsi cepin drzet obracene, nez ho mit schovany na batohu, jako ty Cesi co jsem potkal u Vallotky.
2) klient, ktery zahynul s Karavelou jiz nekolikrat do hor odcestoval a v kancelari tezko poznas, ze nekdo na to nema. Na to byl aklimatizacni vystup na Paradiso, kde se jeho spatna kondice projevila. Podepsany revers je k dispozici v CK Karavela.
3)na vrchol i z vrcholu jsem sel posledni, vzdy ze skupinou klientu! Mimo cloveka, ktery se pri sestupu zritil, ten odmitl se mnou jit, ze si musi uvarit polevku...
4) to, ze jdete na vrchol na vlastni zodpovednost, a ze pruvodci zde nepusobi jako horsti vudci jste podepsali v cestovni smlouve! I to bylo nekolikrat zdurazneno behem zajezdu.
Pokud chces jet s horskym vudcem, ktery za tebe bude do jiste miry zodpovedny priprav si 20-30 tis. Ze tady rocne zabije nekolik stovek lidi jsem taky zduraznoval... Tohle, ale tezko budou psat cestovky do katalogu. Kdyz kupejes auto tak taky neni v prospektu, ze se u nas na silnicich rocne zabije 1 000 lidi... Suohlasim s tebou, ze Mt. Blanc je nebezpecna hora, hlavne diky mnozstvi lidi, kteri se ji pokouseji zdolat.
supichodpovědět 

 nezodpovedny vudce16:26:11 01.08.2005
muj osobni nazor je,vudce by mel zajistit navazani klientu i v lehkem terenu
saliodpovědět 
 Re: nezodpovedny vudce07:53:51 02.08.2005
Tak to je pěkná blbost. Navázání do jisté míry snižuje rychlost postupu! Doporučuju přečíst si "Smrt si nevybírá" - konkrétně o nehodě na Ľadovém štítě. Ve zkratce: díky nezkušenosti jednoho z účastníků akce se navazovali už v chodeckém terénu, zatměli a zřítili se. Osobně znám další dva podobné případy z nichž jeden skončil dobře, ale druhý bohužel podobně jako ten v knížce. Vždycky to bylo o navázání v lehkém terénu.
Belialodpovědět 
 Re: nezodpovedny vudce07:55:31 02.08.2005
Tak to je pěkná blbost. Navázání do jisté míry snižuje rychlost postupu! Doporučuju přečíst si "Smrt si nevybírá" - konkrétně o nehodě na Ľadovém štítě. Ve zkratce: díky nezkušenosti jednoho z účastníků akce se navazovali už v chodeckém terénu, zatměli a zřítili se. Osobně znám další dva podobné případy z nichž jeden skončil dobře, ale druhý bohužel podobně jako ten v knížce. Vždycky to bylo o navázání v lehkém terénu.
Belialodpovědět 
 Re: nezodpovedny vudce11:00:21 02.08.2005
Taky by neškodilo si přečíst Schuberta. Navázání v lehkém terénu má smysl, jen pokud je spojeno s jištěním z pevného štandu. Jinak je naopak bezpečnější jít nenavázaní. Nešiřte bludy, můžou mít fatální následky na začátečnících. pa Gejza
Gejzaodpovědět 
  Re: nezodpovedny vudce11:47:39 02.08.2005
Gejzo! Jinak!
Za určitých (velikým Pitem popsaných) podmínek nemá smysl...
Hele, navázání na ledovci za účelem nespadnutí do prdliny má smysl i bez spojení s pevným štandem; navázání na "krátké lano" obsluhované zkušeným jedincem, který tuto techniku ovládá, má smysl; "průběžné jištění" na lehkém hřebeni má smysl...
Smysl to nemá ve sněhovém nebo ledovém výstupu, kdy velice reálně hrozí, že padající strhne i druhého z dvojice výletníků a tudíž se zabijí oba.
Ale o tom tenhle článek není. Obávám se, že je o cestovkách, kteří vozí za těžký prachy lidi na alpský kopce na které dotyční nakonec jdou sami tzv. "na vlastní odpovědnost", tedy cestovek, které otevřeně neříkají, že organizují pouze dopravu, ale neseriózně cosi nabízejí a nejsou schopné to naplnit.
Tomáš F.odpovědět 
   Re: nezodpovedny vudce12:18:40 02.08.2005
Plne souhlasim a dekuju Tomovi ze to takto napsal, kdybych to totiz takto napsal ja, nebo nekdo jiny z CAHV pak by to bylo napadeno jako hrati polivecky. Od nezavisleho jedince je to myslim vystiznejsi.
radek
zobanodpovědět 
    Re: nezodpovedny vudce11:16:12 03.08.2005
Každý normální člověk dojde nutně praxí k tomu, že pohyb na dlouhé tůře po sněhu či hřebenu není možný dělat navázaný. Nestačil by se nikdy vrátit ten samý den, pokud je cesta delší jak jeden kilák. Navázat se a jistit je možné jen u krátkého výšvihu nebo rizikových míst. To se ale týká pouze 1% dlouhé cesty. Každý musí jít na vlastní triko. Musí být kompetentní, to značí musí na to mít natréhováno a o to se pak opírá morál a minimum rizika. Jináč to myslím nejde. Cestovka jsou hajzli, jak to tu říkáte, dali od toho ruce pryč. Měl s ním někdo jít a pomáhat především v orientaci, vysvětlení případných chyb, jistit v kritických místech, dát občerstvění nebo poradit s rozložením sil apod. a zejména pro případ bivaku měl organizovat záchranu nebo jinou podporu.
Posraná akce od začátku až do konce.
čau Berandys
berny andysodpovědět 
   Re: nezodpovedny vudce13:03:31 03.08.2005
Pokud cestovky na takový zájezd dávají záruku bezpečnosti, potom je to opravdu neseriozní, ale já se domnívám, že to ty cestovky nedělají. A zájemci mají možnost si vybrat horské vůdce, nebo CK, nebo kamaráda apod. Ale z nějakého důvodů raději podstoupí riziko a jedou s cestovkou. Já na tom opravdu nevidím nic špatného. To je opravdu jen jejich svobodné rozhodnutí. Přece mi neříkej, že o možném riziku neví? Nemůžeš dospělého člověka vodit za ručičku. A říkat, že na hory se má jezdit jen s placeným horkým vůdcem, tak na to jsem dost alergický.
Roman Raškaodpovědět 
    Re: nezodpovedny vudce13:35:24 03.08.2005
Ale Romane, přece víš o čem mluvím. Prostě CK inzerují zájezd na nějaký kopec. Ne dopravu k optimálnímu místu nástupu na dotyčný kopec. Jedinci, kteří o horách vědí asi tolik, že jsou hezké, vysoké, a bývá tam sníh, při přečtení nabídky výstupu na atraktivní vrchol automaticky předpokládají, že jde o činnost přiměřeně zabezpečenou (zvlášť, když narozdíl od nás dvou nesledují dlouhodobě legislativu a informace související). Tedy CK napíše informaci o horském průvodci vyškoleném v akreditovaném středisku. Fajn. Průvodci jedou dva, tři. Fajn. Jde tedy v podstatě o akci na vlastní pěst, kde Ti průvodce tak může ukázat cestu. CK nelhala. Dotyčný to velmi často přežije. Všechno je v pořádku.
Podle mého názoru to je klamavá rekama. A cestovka si účtuje výrazně víc, než by si mohla účtovat za pouhou dopravu. Lepší cestovka cenu zvýší tím, že ještě přidá materiály, mapku a průvodce, který jde napřed. Jen nejlepší cestovky neslibují kopec, ale aktivity v nějaké oblasti, které také (a obvykle bez průseru zajistí).

Ostatně, o potřebě samostatnosti a odpovědnosti, jsem tady nedávno psal (shodou okolností v komentáři k jinému případu smrtelného úrazu - pár článků dozadu, nehoda na Glockneru). Souhlasím. Ale pořád mi tam zůstavají nějaká ta ALE.
Tomáš F.odpovědět 
     Re: nezodpovedny vudce10:01:41 04.08.2005
Myslim, ze reklama to uplne klamava neni. Proste inzeruji vystup na kopec. Ovsem mely by taky pote co se clovicek zajima, mu vysvetlit o co jde. Ze tam rocne zgebne tolik a tolik lidi. Z takovych a takovych pricin. Ze ten kopec ma 4808 m.n.m. (mit pripraven pytlik s malinkymi dirkami, dat mu ho na hlavu na 1 a pul dne aby zjistil jak se tam dycha, zavreneho do mrazaku), ze tam je misty II teren - ukazat mu co to znamena, apod ...

Mimochodem, divim se, ze prezivaji klienti alpskych horskych vudcu. Na hrebinku na gouter, vudce tahne za sebou 4-5 klopytajicich lidi, kteri kdyz zakopnou tak leti dolu vsichni i s vudcem. A to nemluvim o tech parchantech, kteri vas postrkuji do doliny kdyz se mijite v mistech kde se mijet neda, protoze ten idiot neni schopen a ani ochoten, chvilicku pockat. proste se tam nacpe. vudci jsou az na par vyjimek pekna sebranka ohrozujici ostatni lidi na zivote.
odpovědět 
      Re: nezodpovedny vudce09:16:55 05.08.2005
Horští vůdci vodí na Glockner max. 2 lidi, výjimečně vezmou i tři. A že jim dělají místo v tlačenici? Je to jejich práce. Já když lezu s nováčky z našeho oddílu, nebo se svými dětmi, tak je taky ochraňuji, jak jen můžu. Srovnám-li to ovšem s cestovkami - na GG jdou klidně tři "vyškolení průvodci" (rozuměj většinou rychlokvašky z víkendového kurzu) s celým autobusem lidí (to je 10 lidí na jednoho vedoucího).
Kuba Turekodpovědět 
   Re: nezodpovedny vudce17:09:25 03.08.2005
Tomáši to já ale vůbec nezpochybňuji. Na ledovci navázat, rozhodně!! (i když jsem ted byl v Chamonix a na ledovci po me francouzsti lezci koukali jak po exotovi. Ja navazany schazel a oni nenavazani slapali ledovcem hore kazdy jinou cestou). jenze v tom komentari se psalo o lehkem terene, predpokladal jsem tedy lezeckem terenu. No a na firnovych svazich je lepsi se nenavazovat. Pravda, asi jsem se mel venovat vysvetleni obsirneji, nebo do toho nejlepe nerypat:-)
Osobne vzdycky vaham, jeslti na prudkem ledovci je vetsi riziko, ze se propadnu do trhliny, nebo ze me sejme sutr, propripade spolulezec a pokutalime se do dolina (a nejblizsi trhliny) pekne spolecne.
Gejzaodpovědět 
    Re: nezodpovedny vudce10:19:22 04.08.2005
Nojo, já vím jak jsi to myslel. V podstatě jsi měl pravdu, jen jsi to blbě (tedy zavádějícně) napsal. A na to jsem reagoval, už proto, abych předešel buď další, složité diskusi, anebo, hůř, tomu, že tuto informaci tak jak byla podaná někdo vezme vážně a přestane se navazovat :-)
Otázka navázání/nenavázání je velice složitá a závisí na příliš velikém počtu faktorů, od osobních zkušeností všech účastníků túry, přes konkrétní podmínky, schopnost číst terén, až např. po podmínky povětrnostní a časový skluz ve výstupu (jak už tady kdosi správně poznamenal, navázáním a tedy jištěním v lehkém terénu lze ztratit tolik času, že celá skupina/lanové družstvo zatmí a vystaví se mnohem většímu ohrožení - ale právě tento případ je většinou spíše povelem k návratu - byť i navázaných účastníků, než k dalšímu postupu). Prostě navázání je dobrá věc, jen k němu musí být zaveleno zkušeným vedoucím akce ve vhodný čas (který dle všech pouček nastává v okamžiku, kdy se byť jediný účastník cítí nejistě - a vedoucí v téže chvíli musí rozhodnout, zda se spíš nejedná o povel k návratu, redukování původních cílů, či volbě náhradní varianty - kterou by ostatně měl mít připravenou).
Ale tahle celá diskuse příliš nesouvisí s podstatou onoho, výše uvedeného, případu.
Tomáš F.odpovědět 

 Taky zkušenost16:11:32 08.08.2005
Asi před 4 lety jsme s nastávající jako tehdy absolutní laikové zareagovali na nabidku jedné cestovky na zájezd na ferraty do Dolomit. Ale že nemáme výbavu na ferraty. Oni že nám vše půjčí, zajistí. A jdou s námi dva horští vůdci. Dobrá tedy.
Na místě jsme vybaveni pouze prsákem s jedním fousem bez tlumiče a karabinou bez pojistky. Přilby dodali.
Mimo jiné při cestě od horní stanice lanovky nahoru na Marmoladu bloudili a všech asi 25 ovcí navázali na jediné dlouhé lano. Cepín neměl myslím nikdo. Asi polovina mačky, někteří tenisky.
Na jiné ferratě (tak B, možná B/C) o délce výstupu cca 1/2 hodiny absolutně neodhadli schopnosti jednotlivých ovcí a já s drahou polovičkou jsme museli pomáhat lézt některým fyzicky nestíhajícím a některým evidentně vystrašeným lidem. Přihnalo se pár obláčků a začali všechny hnát dolů z obavy před deštěm. Přitom na vrcholový hřebínek to už bylo mnohem blíž a dle mapy z něj byl pohodový sestup do údolí. Takhle jsme spoustě lidí musely zase pomáhat sestoupit, takže jsme ferratu šli nahoru-dolů tak 3x. Samozřejmě nespadla ani kapka. Dále měli v plánu černou ferratu na Piz Boe. Teď už nelituji, že pršelo a nechali nás sedět v autobuse celé dopoledne bez náhradního programu. Cestou na PB by se tak polovina zájezdu zabila hned po nástupu.
Od té doby s cestovkou tak leda na Kokořín.
Vláďaodpovědět 
 Re: Finanční odškodnění09:54:19 12.08.2005
Tak jako tak,pokud je zajezd placený a v programu je vystup na horu s průvodcem ( který dle soudu pochybil), nese plnou odpovědnost a finanční nemalé odškodnění pozůstalým provozovatel akce !!, tedy cestovka.
Tomodpovědět 
  Re: Finanční odškodnění10:55:36 12.08.2005
Jóó takhle jednoduché je to v civilizovaném státě v případě horských vůdců (nebo na jednodušší kopce s trekkingovým vůdcem). U nás platí Živnostenský zákon...
Kuba Turekodpovědět 
   Re: Finanční odškodnění11:00:06 12.08.2005
No, zajímalo by mě, jak by dopadlo případné trestní oznámení. Zda by to vůbec došlo k soudu a jaký by byl výsledek.
Tomáš F.odpovědět 
    Re: Finanční odškodnění14:53:25 12.08.2005
K mému načnutí debaty: Trestní oznámení a uplatnění práva na náhradu škody jsou uplně odlišné věci. Živnostenský zákon s tím rovněž nemá co společného. Věc o odškodnění se řídí občanským zákoníkem, který oplatí i pro pořadatele jakožto právnické osoby.
Tom T.odpovědět 
     Re: Finanční odškodnění15:44:34 12.08.2005
To máš samozřejmě pravdu. Ale případné odškodnění by přišlo na řadu až po soudním uznání zavinění cestovky. A to je mimo jiné závislé i na tom, jestli šéf zájezdu měl všechna potřebná oprávnění k vedení zájezdu (z pohledu českého práva, konkrétně Živnostenského zákona, ano - z pohledu francouzského práva ne). Osobně si myslím, že průvodci nic nezanedbali, otázkou je, zda cestovka informovala o svých službách platící klienty dostatečně a správně.
Kuba Turekodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179373)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Les Furtifs 8b+ Manikia
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Nově komentované:
Hammer King 7c Brseč
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 360 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 256 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.