LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Dobrá horolezkyně dosáhne vrcholu, už v základním táboře.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
19.H2 10835
20.Volf 10818
21.Reich 10798
Bouldry:
19.Horáček 9525
20.Pařík 9503
21.Šolc 9381
Hory:
30.Rak 2854
31.Homolka 2838
32.HKvdf 2832

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1141193 cest
Nové přelezy:
Velká Pard 9
Šef 7c
Frost 7C
U Spomen D 7c
Tobi Or No 7c
Rasputin 7b
Poor Cow 7b
Seven Live 8a
Koniec Sve 10
Capricorn 8c+

Stěny
Hala v tělocvičně základní školy Strž - Dvůr Králové nad Labem
RadOTTín - Praha 5 - Radotín
Areál LITES, Borovice u Mnichova Hradiště - Mnichovo Hradiště

Prodejny
HUDYsport - Praha 9
2D chyty - Praha 6
Dap Sport - Hradec Králové

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Zbytečná smrt ?

z webové diskuse na Slovensku

„Výpadok v južnej stene Širokej veže“

Minulý víkend zahynula ve Vysokých Tatrách mladá horolezkyně z Banské Bystrice. Její pohřeb je naplánován na zítřek do krematoria Kremnička. Jen pár dnů po této tragické události však začal mezi horolezci kolovat mejl s popisem časového průběhu záchranné akce. I po zběžném přečtení se zdá, že něco není v pořádku.

Více o postižené zde:
www.pdf.umb.sk/thk

Následují zprávy ze slovenských stránek:

http://www.hzs.sk/:
Nešťastný horolezecký výpadok v južnej stene Širokej veže
30.07.2005
O 12:15 hod. oznamuje turistka pod Priečnym sedlom pád horolezkyne s ťažkým zranením. V tomto mieste je zlý signál mobilného operátora. Následne oznamuje dvojica horolezcov I. a V.J., spod nástupu do južnej steny Širokej veže, že sa stal v štvrtej dĺžke Motykovej cesty asi 30-metrový vážny horolezecký výpadok jednej z horolezkýň. Spolulezkyňa zachytila pád, ale nemala možnosť podať prvú pomoc ťažko zranenej spolulezkyne. HZS začala organizovať v súčinnosti s LZZS v Poprade záchrannú akciu s pomocou dvojice doliezajúcich horolezcov. Kvôli nárazovému vetru nebolo možné spustiť záchranárov k horolezkyni. Preto bolo postupne vysadených šesť záchranárov HZS a doktor LZZS na vrchole Širokej veže s potrebným materiálom. Technicky náročným spustom na oceľovom lanku sa záchranári dostali k zranenej. Po ošetrení a fixovaní do nosidiel bola spustená pod stenu. Žiaľ, následkom ťažkých zranení počas spustu podľahla. Spolulezkyňa bola v doprovode záchranárov HZS vyprostená zo steny. V týchto hodinách záchranári vykonávajú transport nebohej 27-ročnej(V.F.) z B.Bystrice do Starého Smokovca.


http://www.james.sk/diskusia/:
Klubova sprava: Nešťasný horolezecký výpadok v južnej stene Širokej veže
Časový priebeh tragickej udalosti na Širokej veži dňa 30.07.2005

Správa je spracovaná zástupcami 3 horolezeckých klubov z Banskej Bystrice zastrešenými Turistickým a horolezeckým klubom UMB Banská Bystrica.
Vysvetlenie skratiek: HZS – Horská záchranná služba (spadajúca pod Ministerstvo vnútra)
LZZS – Letecká záchranná zdravotná služba (zabezpečovaná súkromnou firmou)
Obidva subjekty sú odlíšené zvlášť, nakoľko priebeh komunikácie a celej záchrannej akcie nenasvedčuje, podľa našich súčasných zistení, o dobrej koordinácii týchto subjektov počas tejto akcie.

1. Lezecká ženská dvojka Hana L.(48) a Vanda F.(27) – skúsené lezkyne s výkonnosťou do 6+;
2. Lezená cesta: Široká veža, južná stena: Motykova cesta, ľavý variant, obtiažnosť 5+;
3. Počasie: ideálne lezecké – slnečno, teplo, takmer bezvetrie;
4. Nástup do steny: cca. 9:00, ako druhá dvojka v tej istej ceste;
5. V piatej dĺžke, po odlezení cca. 25 metrov, kričí prvolezkyňa Vanda F.: “Pozor kameň!!“;
6. 12:14 Istiaca Hana L. sa pritlačí k stene, registruje dva približne rovnako veľké padajúce objekty (padajúcu Vandu F. a skalný blok), cíti nárazy do štandu;
7. Padajúca vytrhala postupové istenia, ostáva visieť asi 25 metrov pod štandom dolu hlavou (aj keď má aj hrudný úväz);
8. 12:20 až 12:25 Istiaca Hana L. ju fixuje na štande a spúšťa sa dole k Vande F., ktorú dáva do vertikálnej polohy (mala omotané lano okolo nohy);
9. Pod stenou sú v tom čase aj Vilo J. (45) s manželkou Ikou J. (41), ktorí, chystajúc sa liezť tú istú cestu, vidia asi 120 metrov nad sebou celú situáciu;
10. 12:16 Volá Ika J. mobilom LZZS(18155), obsadené...;
11. 12:18:19 HZS(0524422820), obsadené...;
12. 12:19:01 HZS – Orange(18300)... nič!
13. 12:21:49 Ika J. sa dovolá na LZZS(18155), kde dostáva informáciu: vrtuľník posielame hneď, príde k vám asi o 20 minút. Úraz zahlásila na HZS aj náhodná turistka. Ďalší turista uteká po pomoc na Zbojnícku chatu;
14. 50metrové laná sú presne na polovicu, obe horolezkyne sú pod previsom, nad hranou ďalšieho previsu, dotýkajúc sa nohami steny. Ťažko zranená Vanda F. komunikuje a je pri plnom vedomí (až do 16:00!!!);
15. 12:25 Vilo J. a Ika J. sa rozhodujú a nastupujú do steny (vrtuľník tu musí byť za chvíľu, no nedokážeme nečinne čakať, aspoň ich psychicky podporíme, nadviažeme zbližšia kontakt, zistíme rozsah zranení, aby sme ho mohli záchranárom upresniť);
16. Asi 12:30 Vilo J. začína liezť, keď sa Hana L., po zvážení situácie, zhora pýta, či niekto volal HZS. Vilo J. odpovedá: áno, vrtuľník by tu mal byť asi za 15 minút! a pýta sa na rozsah zranení. (odpoveď: hlava, nos, nohy...);
17. Asi 12:40-50 (počas lezenia) zvoní Vilovi J. mobil: „J. J. z dispečingu HZS sa pýta, ako som ďaleko od postihnutej (asi 2 dĺžky), či môžem pomôcť, že sú nejaké problémy z vrtuľníkom, že sa vracajú z Ružomberka a musia tankovať...Odpovedám mu, že k ním leziem, ale som ešte ďaleko, že je to vážne, nech niečo robia!! O pár metrov zvoní opäť: že už sú vo vzduchu a dorazia asi o 20 minút. A že dal moje mobilné číslo doktorovi vo vrtuľníku a ten sa so mnou spojí.“
18. Prvá dvojka asi v tom čase dolieza na vrchol;
19. Asi 13:00 volá doktor LZZS, je slabý signál, žiada Vila J., aby doliezol k zranenej, že sú na ceste ("odpovedám, že sa snažím, no nemám krídla“). Neskôr volá ešte asi 2x, no nič nepočuť. Postupne odchádza batéria v mobile.
20. Všetci očakávame vrtuľník, Hana L. sa snaží pomôcť zranenej, podopiera ju, aby ju odľahčila z visu, stále komunikujú. Vilo J. a Ika J. sa k ním približujú;
21. Asi 13:45 dolieza Vilo J. k postihnutým. Zaistil ich (skoba + friend, doteraz viseli na starých skobách štandu) Dáva im piť (Vande F. len opatrne) a vymieňa Hanu L. v nadľahčovaní postihnutej. Vrtuľník nikde – nechápeme! (Od pádu asi 1:30hod.)
22. Vanda F. mala v pravej časti čela hlavy ( tesne pod prilbou) veľkú tržnú ranu, ktorá pomaly prestávala krvácať a veľkú ranu v kolene (doslova dieru), kde sa krvácanie celkom nezastavilo, viacero menej podstatných zranení, veľkou nádejou je, že neustále bojuje, rozumne komunikuje.
23. „Minúty sa vlečú, záchrana neprichádza. Vanda bojuje, napriek bolesti, normálne komunikuje, pokúša sa o žart. Nakoľko sa v tejto polohe dá, snažíme sa ju trochu masírovať, na jej požiadanie meniť polohu a cvičiť. Stále veríme že prežije!“
24. Asi 14:30 vidíme prvú dvojku zostupovať úbočím k Priečnemu sedlu. O 14:50 sú pod stenou.
25. Asi 14:40 Prilieta vrtulník.( približne 2:15 po nahlásení!!) Pozrie na nás, nadletí priamo nad nás asi 30 metrov. Čakáme, že sa spustí záchranár a vezme Vandu F. do podvesu. Vrtulník sa otáča a odlieta dole!!! Šok!
26. Vrtulník sa vracia až asi za 30minút, na viac krát vysádza záchranárov na vrchole. (6-7 ľudí a material) Informácie máme len od turistov z dola.
27. Asi 15:40 nám zdola kričia, že sa k nám spúšťajú.
28. Asi 15.45 ich už vidíme približne 15metrov nad nami. Stoja tam asi 10minút, zrejme nadpájajú oceľové lanko. Vanda F. už miestami stráca vedomie, medzi tým kričí bolesťou, prvý krát ticho povie „ja umriem“.
29. Asi 16:00 sú záchranári konečne pri nás.3 hodiny a 38 minút po nahlásení nehody!!!!! Vanda F. upadá do bezvedomia.
30. Z veľkými problémami ju spoločnými silami dávame na lehátko. Záchranár z HZS a doktor LZZS nie sú vôbec zohratí s manipuláciou s nosítkami v stene. No a je tu ďalší problém: nikto nemá nožík na odrezanie postihnutej z lán. Po neúspešnom pokuse s preťatím lana skobou to nakoniec zachraňujú chirurgické nožničky.
31. Po naložení Vandy F. do nosidiel, na požiadanie doktora držia Hana L. a Vilo J. postihnutej hlavu. Vtedy, približne 16:15 vydýchla naposledy. Vanda F. zomrela 4 hodiny po výpadku!!!!! Za ideálneho počasia!
32. Ešte sme tomu neverili, Hana L. sa pokúša dať Vande F. umelé dýchanie. Doktor jej hovorí: „To netreba“!!
33. Pred tým, ako sa začínajú spúšťať, ich Hana L. upozorňuje, že Vanda F. má zafixované iba nohy. Zastavujú spúšťanie a zafixujú celé telo.
34. Pod stenu je postihnutá Vanda F. spustená cca.16:45!!! Približne 4:30 hodiny po páde a zavolaní o pomoc!
35. Po návrhu záchranárov, že to pre nich nie je problém, spúšťajú pod stenu aj Hanu L.
36. Hana L. po spustení vidí, že Vanda F. je zabalená a mŕtva!!!! Na otázku čo sa stalo doktor stručne odpovedá:“Šok“!!!!
37. Vilo J. a Ika J. zlania stenou...cca.17:20 sú dole...rozlúčka, balenie a smutný, nekonečný zostup do Starého Smokovca spolu s Hanou L.

Celé to tak trochu připomíná jinou tragickou událost, o které se lze pod titulkem „Horská služba dorazila neskoro, horolezec zomrel“ na Lezci:
http://www.lezec.cz/clanek.php?key=526

sk   [úpravy] 13:55 04.08.2005Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 pozrite si toto14:32:30 04.08.2005
www.jamesak.sk/diskusia
sherpaodpovědět 

 Perfektni ukazka14:50:00 04.08.2005
Ttoo je perfektni ukazka profesionality horske sluzby.
Ta uz byla nekolikrat zpochbnena a je casto zpochybnitelna.
Asi bych se ptal presne na vysvetleni... Ta diskuze na jamesu je zajimava.
Tomeekodpovědět 
 Re: Perfektni ukazka18:01:14 10.08.2005
Nojo, ale trestní oznámení bylo podáno na soukromou společnost LZS ATE. Oznamovatel asi viděl nějaký důvod. Pokud došlo k nějakému zanedbání (a bohužel tomu všechno nasvědčuje), pak jistě bude prošetřen i případný podíl HS (resp. HSZ). A bude jasněji.
Tomáš F.odpovědět 

 Kontrast14:52:40 04.08.2005
Je mi jasné, že to nelze srovnávat s mnou popsanou nehodou v P., ale člověk by si přál, aby to šlo tak rychle jako tam.
dabodpovědět 

 Nepěkné čtení15:21:45 04.08.2005
Tak to se čte opravdu velmi špatně. Stále se k tomu textu vracím...nezná někdo podrobnosti o příčině smrti?
Roman Raškaodpovědět 
 Re: Nepěkné čtení15:06:26 15.08.2005
Plicní embolie, pravděpodobě z důvodu dlouheho visu
Docxyodpovědět 

 Asi se mnoho nezměnilo..15:52:50 04.08.2005
Popis téhle přesmutné příhody mi připomíná mou vlastní zkušenost z doby někdy před dvaceti lety. Šel jsem tehdy s Rosťou pod Západní Lomnicí, když shora přiletěla helma přibližně k našim nohám. Chlapík hodil dost podstatnou tlamu v závěru Levých ploten Hokejky. Lezecké plány tím vzaly za své a běželi jsme zpátky na vrchol pomáhat se záchrankou. Bylo pěkně, lezců tam bylo dost, takže než se Horské podařilo vůbec rozmotat lanka a sestavit naviják, byl zraněný svépomocně vytažený převisem do kotle a ošetřený. Pak ho tedy Horská převzala a vytáhla tím choďákem k zábradlí. V tisku se pak psalo, že HS vytáhla a ošetřila zraněného  :-(. Tenkrát to snad přežil.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Asi se mnoho nezměnilo..08:45:55 05.08.2005
Tak to bolo presne 10.7.1983. Ten chlapík J.P. (26,Poprad) pristál na našej úrovni. Mal šťastie, napriek zásahu THS to prežil.
http://dusantrochta.host.sk/horol/1983/4/horol1983_4.htm
Dusanodpovědět 
  Re: Asi se mnoho nezměnilo..21:31:12 05.08.2005
Jojo, bylo to 10.7.1983. Dík za odkaz, rád jsem si to přečetl. Já mám v sešitě napsáno jen stručně toto:
==========
Pokus o Bonbónku, slaněno po 3 délkách (kroupy jako záminka pro pytel, ve skutečnosti nedosatek bojovnosti). Potom si chlapík ustlal na poslední délce "Levých ploten Hokejky", pomáhali jsme ho vytahovat.
==========
Takže naše zápisy si celkem odpovídají, až na to, že podle mne lezl Levé plotny Hokejky (Belica, Porvazník 1979). Lezl jsem je rok předtím a ta poslední délka je maso, utekli jsme z ní doleva. Tam se tlama opravdu dá hodit.

Fotka onoho zraněného při transportu je na http://www.fotobank.cz/tatry/index.htm - fotka TIX_16.jpg.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Asi se mnoho nezměnilo..08:25:13 08.08.2005
Suhlas s tebou, tu cestu, kde zhucal som si len tak tipol, lebo priletel odkialsi zlava.
Dusanodpovědět 

 Zbytečná smrt ?17:14:39 04.08.2005
Čtyři hodiny čekat na pomoc a umírat,to je fakt super !!! 
sedloodpovědět 

 Hrozná beznaděj.19:55:08 04.08.2005
To snad ani nemůže být pravda :o(. Chudák holka. Strašné.
Modpovědět 
 Re: Hrozná beznaděj.20:45:42 04.08.2005
"...už miestami stráca vedomie, medzi tým kričí bolesťou, prvý krát ticho povie „ja umriem“..."
...
svět nejni spravedlivej... a až se jednou dostanu před poslední soud, nakopu jim všem zadky... c(_)
billodpovědět 

 Nepochopitelný, neodpustitelný, šílený21:25:50 04.08.2005
Kreténi pitomý.. Bejt její příbuznej, rozmlátim to na horský vzteky..
odpovědět 
 Re: Nepochopitelný, neodpustitelný, šílený22:06:37 04.08.2005
Bože, tohle je fakt hrůza! Vypadá to jako filmový horor, je neuvěřitelné, že se to doopravdy stalo. Taková úplně zbytečná ztráta mladého života, to je vážně neodpustitelné. Doufejme alespoň, že se z toho záchranáři pro příště poučí a někdo další bude mít pak více štěstí než tahle holčina.
odpovědět 
 Re: Nepochopitelný, neodpustitelný, šílený22:33:17 04.08.2005
Kurvy zkurvene!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
odpovědět 
  Re: Nepochopitelný, neodpustitelný, šílený13:06:44 05.08.2005
tak to je tezce smutny, poslat na zachranku bandu zfetovanej negru...
mufodpovědět 
 Re: Nepochopitelný, neodpustitelný, šílený10:21:52 18.08.2005
mozno sa treba spytat aj HZS co sa vlastne dialo. Je mozne ze za danych okolnosti (aj ked sa svedkom zdalo, ze je idealne pocasie a podmienky) jednoducho nebolo technicky mozne priletet skor - a z pohladu horskej sluzby to bola rychla akcia. Pricom nik z nas nevidel co sa tam skutocne stalo. Clovek v horach je maly, slaby a nepodstatny - najsilnejsie su hory a cela debata okolo toho, kdo je zodpovedny za smrt dievcata su len KECY.
modpovědět 
  Re: Nepochopitelný, neodpustitelný, šílený23:52:10 30.08.2005
S tímto nejde dělat nic jiného než souhlasit... Přece jen každý kdo jde lízt, si musí uvědomovat to nebezpečí do čeho jde... Plně věřím HZS. Na vlastni kůži jsem si mohl vyzkoušet jejich zachranou akci, sice jen v Krkonoších. Ale ti kluci dělaj co mužou...
Hrnekodpovědět 
   Re: Nepochopitelný, neodpustitelný, šílený13:19:51 02.09.2005
Pro hrnka a m: pánové, možná jste si nepovšimli že tady směšujete několik věcí (resp. složek IZS). HZS SR je něco trochu jiného než HS v Krkonoších, a že na adresu HZS ve VT v onom nahoře umístěném článku nepadlo jediné obvinění. Jde o to, zda se rovněž profesionálně chovala soukromá společnost, provozující v oblasti leteckou záchrannou službu, a ne jejíž informacích byli závislí horolezci přítomní u nehody, ale pravděpodobně i HZS VT.
A jak m píše, "možno sa spýtať HZS" - tak to dost těžko. HZS je zřízená zákonem, spadá pod Ministerstvo vnitra SR a nepředpokládám, že by mohla o své vůli poskytovat informace v případě že probíhá policejní vyšetřování pro podezření ze spáchání trestného činu, a zároveň vyšetřování dalším státním orgánem (Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou). V takovém případě je běžným postupem poskytnout potřebné informace vyšetřovatelům a neposkytovat žádné informace (s výjimkou případného oficiálního prohlášení k zahájení šetření) veřejnosti a médiím do řádného závěru vyšetřovatele.
Tomáš F.odpovědět 

 Vanda22:40:55 04.08.2005
Tu dívku jsem (asi jako většina zde přispívajících) neznal. Ale když si vezmu jak o ní pěkně píší, podívám se na fotky a vzpomenu si na lidi, které jsem dobře znal a kteří v horách přišli o život, připadá mi, že si nahoře sakra pečlivě vybírají, koho si k sobě vzít.
Upřímnou soustrast rodině a přátelům.
ivošodpovědět 
 Re: Vanda22:57:34 04.08.2005
Holka umřela. Tak mi přijde, že si každý z vás myslí, že jde do hor si jen užít a že když už by se mu nějakou náhodou něco stalo, tak ho přece vrtulník MUSÍ zachránit.No, podle mne za její smrt nemohou kurvy zkurvený z HS, ale ten její pád.
Lezec.odpovědět 
  Re: Vanda07:31:59 05.08.2005
4,5hodiny na záchranu za ideálního počasí? Za její smrt zcela určitě nemůže jenom její pád! Beru to jako zcela nemístný vtip Lezce.
brbleodpovědět 
   Re: Vanda07:52:01 05.08.2005
Kazdy kdo leze v horach (a nejen tam) tak musi spolehat hlavne sam na sebe a na sveho partaka. Pripadna pomoc HS nebo kohokoli jineho je jenom omezena (cas, lokalita, pocasi, ...). Tahle nehoda s tragickym koncem je hororova, smutna a "neco" ze zachranneho systemu zda se selhalo a zpusobilo zbytecnou smrt. Nicmene rozumim tomu, co pise Lezec.
Hypaodpovědět 
    Re: Vanda09:03:18 05.08.2005
Každý v horách musí spoléhat sám na sebe, trochu na parťáka a případná pomoc od kohokoliv jiného včetně horské služby je "jen něco navíc." Je to takový bonus k životu, když se záchrana povede. Tím nehodnotím tento zásah.
Kuba Turekodpovědět 
     Re: Vanda21:39:53 05.08.2005
V tomhle s tebou musím souhlasit. Jak by to asi vypadalo, kdyby se podobná nehoda stala třeba na Kavkaze, Pamiru, nebo Garhwalském Himálaji?
Ano, Horská tu je, ale musíme se chovat jak při lezení, tak při záchraně, jakoby nebyla. Z jakýchkoliv objektivních či subjektivních příčin se může stát, že se zpozdí. Nemůžeme spoléhat na to, že se chlapci a děvčata v červených svetrech objeví okamžitě, kdykoliv potřebujeme.
Srovnání s Peilsteinem poněkud kulhá - tam jsou přece jen poněkud jednodušší podmínky pro záchranku. Tím netvrdím, že by vrtulník nemohl přiletět dřív.
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: Vanda22:09:41 05.08.2005
To jo Petre. Ale pokud by to bylo tak, ze meli ohlaseny vrtulnik a cervene svetry do 20 minut...
Kdyz bych u toho byl a vedel ze se hnedle nedockam, tak se pokusim k nim slanit, dolezt a "neco"...
Ale pokud jsem presvedcenej, ze za rohem jsou profici, tak asi cekam.
jan pusodpovědět 
       Re: Vanda23:38:22 05.08.2005
Že byli chybně informováni, je blbé. Otázkou je, zda HS věděla, že se vrtulník zpozdí (nepatří jim), a jestli mohli postižené informovat. Vypadá to jako obvykle na řetězec drobných nedomyšleností a informačních šumů, které v kombinaci přispěly k tragédii.
Petr Jandíkodpovědět 
        Re: Vanda08:02:26 06.08.2005
Jo, jak to bylo nevime. Asi je tu jedno pouceni. Snazit se co to jde, i kdyz se zda, za jsme tam "navic". I s rizikem, ze nam pak vynadaj.
Musim rict, ze v tomhle pripade bych se ovsem take asi upokojil a cekal. Ach jo...
jan pusodpovědět 
         Re: Vanda08:07:12 06.08.2005
JO! Vzpomnel jsem si na asi dva roky starou akci na Zluty stene. Tam se (pokud si dobre vzpominam) nadavalo horolezcum, ze nevolali vrtulnik a necekali na ne, ale zachranovali sami!
jan pusodpovědět 
          Re: Vanda13:01:47 06.08.2005
Když zavoláš záchranáře a zahájíš souběžně záchranku nikdo ti to nemůže vytýkat. Pokud jsi znalý první pomoci a vlastní záchrankou se neohrozíš víc než při běžném lezení, jsi dokonce povinnen pomoc poskytnout. Však ti kluci taky pod stěnou stát nezůstali a správně vyrazili do akce. Teď to sice vypadá, že se mohli pokusit i o sestup, ale po bitvě je každej generál. Nejlépe je se záchranářema vlastní akci koordinovat, ale když není signál, třeba si poradit sám.
stipodpovědět 
           Re: Informace10:51:19 07.08.2005
a) Pokud tam ma litat vrtulnik, tak bych se ve stene nemel moc plest.
b) Pokud vim, ze pomoc neprijde, tak treba udelam ponekud riskantni pokus. Dejme tomu, ze musim do hodiny nekoho a nebo sebe dostat na zem a mam jedinou neduverihodnou skobu. Pak se rozhoduju podle nadeje na pomoc. Pokud dostanu informaci, ze za pol hodky jsou u mne-cekam. Pokud jsem sam a sam zustanu, tak: "skobicko mila, prosim pekne drz!"
jan pusodpovědět 
          Re: Vanda17:58:11 10.08.2005
Ano, Honzo, vzpomínáš si dobře. Dokonce to tehdy razmazávali v médiích, že se lezci neměli snažit o záchranu.
Tomáš F.odpovědět 
      Re: zachrany09:10:04 10.08.2005
Bych rekl, ze HS stejne prijde o vysadni postaveni sluzby, ktera je nekritizovatelna a neco "nede vsechno", jak tomu nekdy jeste je.
Hasici taky delaji nebezpecnou praci a nikdo se jich nepta kolik berou a jaky maj vybaveni, ale chce na nich, aby jak zacne horet, tak prijeli. Lekarska sluzba totez. Pokud ma byt HS profesionalni, tak musi mit snad profesionalni vysledky? Nevim jestli ma, vazne ne, zatim jsou to vzdycky jenom dohady a tady slo navic o LZS.
Ale to ze nemusi, ze jenom muzou, se mi nezda.

PS V Indii s prijezdem lekare na zavolani nepocitam, stejne jako necekam na nejakou leteckou zachranou.
jan pusodpovědět 
  Re: Vanda09:12:20 05.08.2005
Tak to přeci není. Když se dovoláš na HS a víš, že do 20ti minut přijdou profíci, nebudeš podnikat riskantní samozáchranu. Jinak se budeš chovat v Patagonii, kde ti nejspíš nikdo nepomůže
žebroodpovědět 
   Re: Vanda10:38:35 05.08.2005
V tom je ten problem. Kdybych se dozvěděl, že za 20 min. Tak nic nedělám a nebudu se dotoho profikům míchat. Jinak se pokusím.
jan pusodpovědět 
    Re: Vanda12:50:18 05.08.2005
Ano, souhlasím. Tohle byla největší chyba HS. Že ohlásila 20 minut a pak z toho byly 4 hodiny, které bohužel způsobily tragédii. Kdo z nás by nečekal alespoň hodinu? Dvě? Tři? Kdyby bylo jasné, že se k ní dostanou za 4 hodiny, asi by to dolů zvládli...
Hýpaodpovědět 
     Re: Vanda14:11:29 05.08.2005
Souhlasim s tebou, kdo ale mohl vedet ze to zachranarum to bude trvat tak dlouho... mohli se prece objevit kazdou chvili. Ctyri hodiny to je sakramentsky dlouha doba... mam pocit ze pro jeji zachranu neudelali maximum. Neco jsem o slovenske HS uz slysel a nikdy to nebylo nic pekneho, bohuzel.
steepodpovědět 

 Smutek.23:12:18 04.08.2005
Taky jsem jí neznal, ale jak jsem to četl, tak vlastně jako bych snad znal. Věnoval jsem jí alespoň tichou a moc smutnou vzpomínku.
I otrlému je do breku...

Nevím jak to je, ani ja to bylo, ale mockrát jsem slyšel: "Hlavně si nemysli, že tě zachrání záchranáři. Ty ti maximálně dodatečně vynadaj, když se z toho dostaneš." Nevím...
jan pusodpovědět 

 Nevim co rict08:30:22 05.08.2005
Cim jsem starsi tim se mi takove zpravy ctou hur a hur je nesu. Chudak holka. Ale mam jednu otazku. Z tyhle cesty ze 4 delky - proc ji nespustili sami dolu? Byli tam 3 zdravi a meli volne lana. Domnivam se ze by to nemel byt problem mit ji hodne rychle dole pod stenou. A tam by se ten sok snad zvladl podstatne lepe.
Richardodpovědět 
 Re: Nevim co rict08:50:55 05.08.2005
Pozorne si precitaj priebeh zachrany.
Po tazkom pade bola prislubena pomoc do 20 minut a postupne boli terminy menene. Komplikoval by si zachranarom zachranu spustom do strmsieho terenu a pod dalsi previs, ked ti stale slubovali, ze o chvilu su tam? Vo vrcholovej casti sa manevruje s vrtulnikom lepsie.
Keby na zaciatku povedali ze pridu o 4 hodiny, tak ju lezci dostanu dole ovela skor. Letecka zachranka je sukromna firma a preco by si nechala ujst biznis?
Spravu sme dali preto taku podrobnu, aby vsetky tieto suvislosti boli vsetkym jasne.
Jozoodpovědět 
 Re: Nevim co rict08:53:26 05.08.2005
Pozorne si precitaj priebeh zachrany.
Po tazkom pade bola prislubena pomoc do 20 minut a postupne boli terminy menene. Komplikoval by si zachranarom zachranu spustom do strmsieho terenu a pod dalsi previs, ked ti stale slubovali, ze o chvilu su tam? Vo vrcholovej casti sa manevruje s vrtulnikom lepsie.
Keby na zaciatku povedali ze pridu o 4 hodiny, tak ju lezci dostanu dole ovela skor. Letecka zachranka je sukromna firma a preco by si nechala ujst biznis?
Spravu sme dali preto taku podrobnu, aby vsetky tieto suvislosti boli vsetkym jasne.
Jozoodpovědět 

 Zname nekdo spravny poptup?09:19:05 05.08.2005
Videl jsem cast akce HZS na vlastni oci - jako turista. Nejsem v tom zbehly, takze nevim jak se to dela a co je spravne, takze bych se chtel zkusenych - je normalni ze ti zachranare navazel na vrchol te hory po jednom? Vzdy jednoho spustil a pak odletel jinam, nabral ho dalsiho, zaletel s nim na tu skalu a spustil ho a tak porad dokola.
Btw, bez dalsich emoci a ciste vecne - podle me ten vrtulnik tam byl poprve drive, ne v tech 14:40, protoze mam pocit ze jsme tam dorazili mezi 14:00 a 14:15 a to jsme ho pred tim videli odletat.
Maroodpovědět 
 Re: Zname nekdo spravny poptup?15:40:58 05.08.2005
Na místě jsem nebyl a akci jsem neviděl, ale ohledně soudů bych byl opatrný. Už samo tvrzení, že počasí bylo dobré a pro záchranu vhodné se mi nezdá. Z popisu vyplývá, že během záchrany okolo 14:00 bylo teplo. S vzrůstající teplotou a nadmořskou výškou, hustota vzduchu klesá. Tím klesá i využitelný výkon vrtulníku, což záchranu komplikuje. Možná proto vozili záchranáře na vrcholek po jednom.
stipodpovědět 
  Re: Zname nekdo spravny poptup?15:18:38 08.08.2005
To je mozne, me spis prekvapilo, ze kdyz uz je pohromnate zavezli az ke Zbojnicke chate, tak ze na tu skalu uz mi to neprisel takovy rozdil. Ale mozna to je jen zdani.
Maroodpovědět 
   Re: Zname nekdo spravny poptup?18:35:15 08.08.2005
Ano, ale záleží také na složitosti manévru. Je rozdíl mezi přistáním na heliportu a umísťování osoby v podvěsu na skálu. Na vrcholcích mohla být taky jiná povětrnostní situace. Všechno to jsou jenom spekulace, přesného vysvětlení by byl schopen asi jenom ten zůčastněný pilot.
stipodpovědět 

 Vanda Furdíková10:59:50 05.08.2005
Jak se zdá, Vanda byla 4 hodiny ve visu a i když měla prsák, byl šok po vyprostění zřejmě hlavní příčinou smrti. Já to píši, protože se stále vracím k textu...chci se z toho nějak poučit, nebo co..., já nevím...

Z Jamesácké diskuse:
Podľa svedkov mala Vanda rozbitý nos, odreniny, zranenú nohu, vykĺbenia, pomliaždeniny tukového tkaniva. Bola pri plnom vedomí komunikovala s horolezcami, ktorí jej v ťažkom teréne nevedeli pomôcť. Pri vedomí bola aj pri spúšťaní na zem. Po uložení na nosítka jej však prišlo zle a zomrela. Pitva zistila slabé krvácanie do mozgových komôr a pľúcnu embóliu.
Roman Raškaodpovědět 
 Re: Vanda Furdíková11:48:55 05.08.2005
http://sakal.stredozem.cz/metodika/metodika.htm

ČÁST:
Smrt z visu na laně.
Jardaodpovědět 
 Re: Vanda Furdíková12:31:11 05.08.2005
Nechci spekulovat, ale nepřitížilo se jí právě tím položením na nosítka? A tím náhlým uvolněném dlouho omezeného krevního oběhu?
odpovědět 
  Re: Vanda Furdíková12:36:00 05.08.2005
Mohlo to tak být, ale to by bylo fatální selhání záchranářů....
odpovědět 
   Re: Vanda Furdíková13:15:28 05.08.2005
Fatální, ale běžné. Jednou si náš oddíl pozval na každoroční zdravotnické školení doktorku z ARO. V horolezeckých publikacích často zmiňovaný ortostatický šok nebrala v úvahu a požadovala vždy položit spuštěného viselce na zem a zvednout mu nohy. Teprve po důkladné diskusi se doma podívala do literatury a konzultovala to s kolegy a po několika dnech uznala, že by si člověk v tomto případě neměl lehat. Připomíná mi to také teprve nedávno změněný předpis tatranské horské služby, že se má co nejméně hýbat z podchlazeným člověkem a že se má zahřívat hodně pomalu. Proslýchá se, že kvůli rychlým pohybům záchranářů se zachraňovaným zbytečně zemřelo hodně lidí, ačkoliv metoda byla již dávno v Evropě i na Slovensku známá, ale HS ji nemohla používat.
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Vanda Furdíková13:20:33 05.08.2005
Přesně tak, skoro stejný jev.
odpovědět 
   Re: Vanda Furdíková13:19:06 05.08.2005
Opravdu jsem nechtěl spekulovat o tom, že to tak bylo. Šlo mi o to, jestli by tato situace mohla nastat. Na druhou stranu si vážně stěžovala již před tím, než byla z visu (či polovisu) uvolněna. Jedna věc je život ohrožující šok (následek visu) a věc druhá je následná chybná první pomoc při šoku.
odpovědět 
    Re: Vanda Furdíková13:26:28 05.08.2005
Zapoměl jsem se podepsat
Azbestodpovědět 

 :o(13:29:09 05.08.2005
Špatně se čte taková zpráva.
Až to hrdlo sevře...
Nebyl jsem tam a neposoudím,ale 4:30 h po nahlášení nehody ???
Počasí:slunečno a bezvětrno ???
Jsou nehody co neovlivníš.No možná jen tím že budeš sedět doma na zadku,ale když se pak něco takového stane tak na koho se obrátit???
Upřímnou soustrast rodině a všem kdo ji znali.
Didiodpovědět 

 Nestrilejte na HS14:54:53 05.08.2005
Dopustim se komentovani teto smutne udalosti, o ktere toho vim malo a pouze zprostredkovane pres internet. Za prve bych chtel upozornit, ze opozdeny prilet vrtulniku zrejme nema na triku Horska sluzba, ale spolecnost ATE, ktera provozuje leteckou zachranku. Podle vyjadreni Dusana na www.jamesak.sk/diskusia ma ATE dva vrtulniky s navijakem na zachranu z podvesu. Jeden se vracel z jine akce, coz bylo hlavni pricinou jeho zpozdeneho priletu. Misto sprosteho nadavani na HS je spise na miste ptat se, kde byl druhy stroj? Za druhe: rodina zemrele udajne podala trestni oznameni. Takze se rozbehne vysetrovani a doufejme, ze prinese jasne a uspokojive odpovedi. A konecne si dovoluji vyjadrit soustrast rodine a kamaradum.
Radek J.odpovědět 
 Re: Nestrilejte na HS15:46:37 05.08.2005
Je to peklo,Tatry mám rád,ale kvůli jejich HS jezdím už jenom radši do Alp.Tam jsou profíci a ne podivný arogantní amatéři.
petrodpovědět 
  Re: Nestrilejte na HS22:55:00 05.08.2005
Předpokládám, že Ty jsi taky absolutní profík!Tak proč se ale pak bojíš do Tater? Jako profíkovi se Ti musí nejlépe lozit v takové divočině, jako je Široká veža, aby jsi měl ten správný adrenalin, ne? Nebo, že by jsi byl jen sprostý amatér jako ta tatranská HS???
Superprofiodpovědět 
 Re: Nestrilejte na HS18:07:13 10.08.2005
Radku, souhlas!
A všem ostatním: víme toho málo, ale trestní oznámení (na LZS ATE) bylo podáno, vyšetřování se rozjelo, předpokládám, že se dozvíme víc.
Tomáš F.odpovědět 

 víc jak čtyři hodiny?12:24:03 06.08.2005
Za čtyři a půl hodiny byste byli u ní i kdyby jste to mastili ze Smokáče pěšky! Nezdá se mi že se teda udělalo maximum pro její záchranu nebo že bylo vše OK. A jestli je toto běžný standardní průběh záchranný akce, tak to je fakt smutný.
To je jako by hasiči jezdili až dvě hodiny po nahlášení požáru - k čemu by pak byli?
dlabikodpovědět 
 Re: víc jak čtyři hodiny?21:49:11 06.08.2005
dlabík, mas to pomylene. Vanda nebola pod stenou, ale v stene nad hranou previsu. Za štyri hodiny sam s matrosom zo smokaca bežať, naliezt alebo zlanit k nej, vediet!!!ju osetrit, spravne fixovat, bezpečne ju spustit, postarat sa aj o spolulezkynu....???? dlabik-medicopter.Hm,hm,nehnevaj sa na mna...?
jaroodpovědět 
  Re: víc jak čtyři hodiny?19:13:46 07.08.2005
Znám to tam - přístup pod stěnu i cestu a vím že se to dá. Netvrdím že si člověk nemákne ale jde to. Každopádně to je jedno. Zarazil mě pouze výsledný čas vrtulníku se 'záchranáři'...
dlabikodpovědět 
   Re: víc jak čtyři hodiny?19:42:27 07.08.2005
to by ale v horskej sluzbe musel byt niekto schopny vybehnut za taky cas pod stenu a hlavne vyliezt RYCHLO tych par dlzok... :(
odpovědět 

 !12:51:47 06.08.2005
Pokud se to stalo 30.7. v sobotu , tak nevim kolik uz bylo hodin , ale schazeli jsme z Furkotskeho stitu , pred nama sli jeste naci turisti a slecna se "pekne" natahla uz dole na chodaku, vrtulnik doletel do max cca 15 min, spustil se k ni zachranar , do chvilky ji dal do vaku , navijakem vytahli atd a za chvilu byli pryc , opravdu jen netusim v kolik to bylo hodin...
Lamaodpovědět 

 ...14:25:25 06.08.2005
http://www.sme.sk/clanok_tlac.asp?cl=2328864
odpovědět 
 Re: ...21:21:00 06.08.2005
mam pocit, že všichni plačete na špatnym hrobě, ale všechno je otazkou peněz, nevym kolik berou THS, ale moc to asi nebude (pokud je človek profík bude dělat jinde). A to nemluvim ani o častkách za vybavení. To, že helikoptery nepatří jim, ale musí mít další prostředníky taky rychlosti zachrané akce nepřídá (je to taky jen otazkou financí). Na druhou stranu podle toho co jsem cetl, tak bych řekl že ji nemusel pomoct vrtulník i po tech dvaceti minitách, embolii mohla dostat i v nemocnici. Holt HZS a Chirurgové nejsou ještě bohové. Prostě je to smůla, každej lezec musí počítat s potencionálním nebezpečím. Ale čte se to opravdu těžce, nechtel bych tam bejt...
odpovědět 
  Re: ...21:55:10 06.08.2005
Souhlasím s Kubou Turkem. Pomoc při maléru v horách, zejména ve VT, někoho dalšího jako např. HZS, je skutečně bonus. Jisté je jenom to, že po nějakém čase se horskáčům podaří tělo(a) dopravit do Smokovce do márnice. Kdyby se vyhodnotila úspěšnost HZS v záchraně života, ukazuje se, že se významně jedná spíše o PHS čili pohřební záchranná služba (garance pozlůstalým, že bude co pohřbívat a rakev nebude prázdná). Nehledejme tedy chybu v nefungujícím mobilu a nebo v nefungují záchrance. Když odletí bílý anděl, visíš domlácený v laně, a když nepřiletí černý anděl, máš šanci jen ve vlastním týmu. Ale to přeci všichni víme, nebo ne?
Vandě odletěl bílý anděl, černý přišel pozdě a vlastní tým pomoci nedokázal. Stala se tak navždy součástí těch nejmilovanějších hor. Nic jí nebolí a ani netrápí. To, co prožila při lezení je pravda a za pár desítek let se stejně všichni sejdem na vrcholech a poklábosíme. I na Široké věži budem pít čaj a jen tak klábosit. Nashledanou Vando, tvoji kamarádi, které jsi neznala. I Krysík je teď Tvůj kamo.
Krysíkodpovědět 

 Strašné16:47:34 07.08.2005
HZS vyletí k zásahu a pak se vrací pro palivo? Kurva to snad není možný. Ta holčina sice spadla sama, ale k čemu je pak HZS,když zachraňování totálně nezvládají? Můžou plakat že nemají vybavení, že je jich málo, ale vyrazit na akci s prázdnou nádrží? Doufám že ten magor bude alespoň špatně spát. Ještě teď mi z toho čtení běhá mráz po zádech. Upřimnou soustrast všem, kteří ji znali. A díky těm, kteří s ní byli nahoře.
Kobletodpovědět 

 čo sa čudujete17:27:33 07.08.2005
Pozrite sa kto robí v HS. Čo meno to protekčné decko. Viď Janiga, ktorého len zaujíma to ako obmedziť prístup na Gerlach aby tam mohli ryžovať.
Ich zaujímajú len kšefty. Každé ráno vyváža auto HS na Sliezky dom klientov + vodcov. Veď návrh platiť zásah HS nenavrhla vláda ale HS. Ako to človek pozoruje tak ich hlavnou náplňou je šikanovať ostatných, machrovať a venovať sa svojim aktivitám. Záchranársku prácu už berú len ako vedlajší kšeft ktorý ich zbytočne otravuje. Preto stále kričia že ich je málo a požadujú zvýšiť stav pracovníkov. Týka sa to len tatranskej HS. Ostatných členov HS si vážim.
antitatryodpovědět 
 Re: čo sa čudujete som magor!20:27:50 07.08.2005
To čo si tu vyplodil je riadne z cesty. Bud si zhulený, alebo silne zakomplexovaný. Každopádne si anonym, tak do riti s Tebou.
powerodpovědět 
  Re: čo sa čudujete som magor!11:36:30 08.08.2005
to:Power
Ty seš stejnej anonym, tak co tady plácáš? že bys byl jedním z HS, nebo jejich příbuznej??? Hmmm...???
Ondra Novákodpovědět 
  "Záchrana"11:55:23 08.08.2005
Pokud je výše uvedený článek skutečností, jedná se opravdu o ukázku naprosto neprofesionálního a nepochopitelného jednání ze strany ať už HZS a nebo především LZS.Pokud bychom měli už tuto záchrannou akci s něčím srovnávat, tak to srovnejme v rámci EU.Co třeba takové Chamonix?Vrtulník tam bývá u nahlášené nehody většinou do 15minut a to lítá až do 4.800m.n.m. Ze stěny tahají v naprosté většině případů z podvěsu a navíc,nic za to nechcou. V případě pozůstalých bych uvažoval o soudním řešení celé situace.
Pipákodpovědět 
 Re: čo sa čudujete16:11:49 19.12.2006
...no, čte se trochu blbě, ale kdo jen trochu zná poměry v tatranské HS, tak s tím musí souhlasit... Holt kapitalismus se vkrádá i do oblastí, kde by prostě neměl co dělat. Ať už to je záchraná služba , školství nebo ochrana přírody... Holt dnešní červený svetry už nejsou kavalíři z dob Pavouka...
...:::KOMIX:::...odpovědět 

 jistění08:03:50 08.08.2005
Všichni se tu jaksi zaměřili na záchrannou akci. Ale rád bych věděl taky něco o příčinách pádu (viz poznámka o vytrhávání postup. jištění). Myslím, že pro poučení ostatních je to důležité...
Honzaodpovědět 

 dementi11:39:56 08.08.2005
ksakru co maji za znalosti, kdyz holku ktera 4 hodiny visi ve stene okamzite odriznou a daji do nositek. Sory ale to muzou udelat opravdu jen ignorandi nebo dementni frajirci ze slovenske hs...
Martinodpovědět 
 Re: dementi09:35:36 10.08.2005
S tímto naprosto souhlasím.
Buď to byl záchranář na laně naprostý ignorant nebo nebyl proškolený na tyto případy (to ale z principu vylučuji). V obou případech nemá na laně co dělat.
Tohle je amatérismus. Porušil jedno ze základních pravidel. Pokud vidí viset zraněného v laně a zjistí, že visí 4 hodiny, musí jednoznačně zajistit protišoková opatření. Nechci nikomu sahat do svědomí, je to příliš bolestná zkušenost, ale pokud byli ve stěně 3 zdraví lidé a měli vybavení, měli po cca hodině zahájit transport zraněného do schůdného terénu. Na HS se prostě nesmí spoléhat. Myslím, že pokud by LZS přiletěla kdykoliv během sestupu, poradila by si s transportem v jakémkoliv terénu.


Honza Fukaodpovědět 
 Re: dementi10:44:17 10.08.2005
S tímto naprosto souhlasím.
Buď to byl záchranář na laně naprostý ignorant nebo nebyl proškolený na tyto případy (to ale z principu vylučuji). V obou případech nemá na laně co dělat.
Tohle je amatérismus. Porušil jedno ze základních pravidel. Pokud vidí viset zraněného v laně a zjistí, že visí 4 hodiny, musí jednoznačně zajistit protišoková opatření. Nechci nikomu sahat do svědomí, je to příliš bolestná zkušenost, ale pokud byli ve stěně 3 zdraví lidé a měli vybavení, měli po cca hodině zahájit transport zraněného do schůdného terénu. Na HS se prostě nesmí spoléhat. Myslím, že pokud by LZS přiletěla kdykoliv během sestupu, poradila by si s transportem v jakémkoliv terénu.


Honza Fukaodpovědět 

 Kde je vina?13:32:15 08.08.2005
Nemohu se zbavit dojmu ze chyba neni jen na jedne strane. Jsou li na standu 3 zdravi a maji jak jsem vyrozumel 2x50 lano a nejake dalsi na vzajemne jisteni,  tak ta holka mela byt z tech 120 metru za hodinu dole. O tom tady nebudu s nikym diskutovat. Bez ohledu na to jestli nekdo volal vrtulnik nebo ne. Vime, ze v Tatrach neletaji vrtulniky ktere mohou za vsech okolnosti zachranovat primo ze steny. Spis jsou schopne jen tak nekde v doline pristat a zkratit tak cestu do udoli. Jak uz par lidi napsalo vyse  HS je jen jakysi bonus navic. Pomoci musi predevsim partak a dalsi kamaradi. To bylo jest a jeste dlouho bude.  Jinak HS obecne je spise sbirka exhibicionistu nez horskych enthusiatistu.  Jestli se nepletu tak neni to tak davno nekdo zustal na S stene M.Kezmarskeho jen proto ze vlci z HS k nemu lezli vic nez 24 hodin. Na jejich pritomnost v horach je potreba hledet spise jako na atrakci,  neco jako na  kamziky, drze veverky na Popradskem nebo na toho dedu co obcas chodi tam v medvedim uboru po Strebskem. Jakekoliv spolehani v pripade nehody na zachranu HS znamena namlouvat si neco co se snad stane ale nemusi. O to vetsi ale maji ramena, kdyz maji neco zakazat  nebo poucovat 15 turistu, ktere vlecou za sebou navazene na jednom lane, o nebezpeci v horach.
Richardodpovědět 
 Re: Kde je vina?14:46:39 08.08.2005
No nevim Riso...kdyby mi nekdo rekl ze tam jsou za 20 minut...tak bych tomu asi veril a nejsem si jistel estli bych se do spousteni poustel..kdyby mu rekli rovnou..ok prijdem ale nejdriv za 2 hodiny skuste ji z ty ctvrty delky spustit dolu, tak by ji urcite dolu dostali..
hanzodpovědět 
 Re: Kde je vina?21:54:42 08.08.2005
teda chlape tebe bych rad pozan,predpokladam ze si lekar,pracujes u HZS a v horach se ti nikdo nevirovna,ja byl v Tatrach pred tydnem na 14dnu a horskou sem potkaval docela pravidelne jsou to moji znami :-( znam dobre problem se zachranou v horach i jak je na tom LZS,a proto rikam ze nemas pravdu!PS: je potreba vedet ze zachrana akce je za hranici adrenalinoveho lezeni!
jfeixodpovědět 
  Re: Kde je vina?23:30:12 08.08.2005
No až nato, že v tomto případě zřejmě jednu holku zabili hned dvakrát (poprvé nesmyslnou komunikací s lezci na místě a podruhé nešťastným postupem při první pomoci) jsou to celkem fajn kluci...
Je to vždycky smutný, když v horách někdo umře, bohužel to k věci tak trochu patří.
No ale tohle, to při nejmenším nasere...
Tomodpovědět 
  Re: Kde je vina?08:04:31 09.08.2005
Chlapce nezlob se mne, ale pokud je ti problematika zachrany v horach a problematika HS jasna po 14 dnech v Tatrach tak je vse v nejlepsim poradku. Ted ale bez toho kacera tahat nekam jinam.
Richardodpovědět 
   Re: Kde je vina?10:13:49 09.08.2005
Klidni hormon, hvězdo.
nulaodpovědět 

 smutok15:46:18 10.08.2005
svetlo vecne nech ti svieti odpocivaj v pokoji amen..
uprimnu sustrast rodine a priatelom
hamba ludom ktori zlihali
petraodpovědět 

 Smutné čtení17:55:31 10.08.2005
Špatně se to čte. Taky jsem to dostal do mejlu dřív než se to objevilo tady. A taky to považuju za za noční můru. Stále myslím na to děvče, její blízké ale i kamarády – třeba spolulezkyni. Jak se musí cítit, kolikrát si už asi zopakovala co by bylo KDYBY. Třeba kdyby nečekali na záchranu a zahájili spouštění sami… Všem, kteří jsou v roli zúčastněných, přeju hodně síly.

No, a nebyl bych to ani já, kdybych nechtěl ještě něco dodat. Tak tedy:
1/ Musím uznat, že diskuse na Lezci se nese přecijenom v konstruktivnějším duchu než diskuse na stránkách Jamesu. A jsem tomu rád, i když si myslím, že to je částečně způsobeno i tím, že k neštěstí došlo v „cizině“, a vášně zde nebudou tak horké.
2. Ale hlavně; uvědomme si, že o případu víme velmi málo, informace v podstatě máme pouze zprostředkovaně z různých médií. Ovšem vzhledem k faktu, že v SR bylo v této souvislosti podáno trestní oznámení, a tedy začne probíhat řádné vyšetřování celého případu, myslím si, že se dozvíme víc. Pokud by případ došel až k soudu, jistě by se jednalo o velmi zajímavý proces.

5.8.2005 18:28:31 - Domáce
Otec horolezkyne žaluje záchranárov
Trestné oznámenie na záchranárov Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe (LZS ATE) podal otec 26-ročnej horolezkyne z Banskej Bystrice, ktorá zahynula 30. júla po páde zo Širokej veže vo Veľkej studenej doline vo Vysokých Tatrách. Podľa jeho názoru prišli záchranári na miesto nehody neskoro.

Otec dievčiny podal oznámenie 3. augusta na Oddelení skráteného vyšetrovania Obvodného oddelenia PZ Banská Bystrica-Západ. Zástupca hovorkyne Krajského riaditeľstva Policajného zboru (KR PZ) v Banskej Bystrici kapitán Ľuboš Podlesný uviedol, že oznámenie z dôvodu vecnej a miestnej príslušnosti potom odstúpili polícii do Popradu, ktorá vedie trestné stíhanie vo veci ublíženia na zdraví s následkom smrti.
Podľa hovorcu LZS ATE Pavla Svetoňa záchranári odmietajú obvinenie, že prišli neskoro. Ba naopak, urobili viac, ako mohli, navyše v tom čase mali ďalších päť záchranných akcií v náročnom teréne vo Vysokých a Západných Tatrách.
V čase nehody horolezkyne vrtuľník zo strediska v Poprade práve dokončoval zásah v náročnom teréne vo Veľkej Fatre neďaleko Ružomberka. Jeho posádka bola najbližšie k Vysokým Tatrám, preto letela na Širokú vežu. Horolezkyňa podľa Svetoňa bola vo veľmi exponovanom teréne, ktorý neumožňoval jej priame vyslobodenie zo steny vrtuľníkom. Preto museli nasadiť Horskú záchrannú službu, ktorá spolu s lekárom LZS urobila klasickú záchrannú akciu.
TASR
Zdroj: http://spravy.pravda.sk/
Tomáš F.odpovědět 
 Re: Smutné čtení20:33:50 10.08.2005
Opravdu si cetl vsechny (skoro 400)prispevky k tomuto nestesti na www.james?Dost je jich tam dostatecne fundovanych.Neumim si predstavit vybuchy emoci,osocovani a urazek na www.lezec kdyby se podobna udalost stala v cechach.
caballoodpovědět 
  Re: Smutné čtení10:56:30 11.08.2005
Já vím, že tam jsou mnohé opravdu k věci. To ostatně lze očekávat. Naposledy jsem jamesáckou diskusi četl v úterý. Trochu hůř se v ní orientuju, ale ty hlavní příspěvky mám dokonce vytištěné. Jde o závažný případ, a velikou tragédii, ale sleduju ho dost pozorně, protože věřím, že by z něj mohlo nakonec přijít i nějaké pozitivum, ať už formou poučení nejenom pro "strany zúčastněné", ale i pro nás ostatní, nebo, v případě že se ukáží chyby ze strany zasahujících (popř. systému), pak v jejich nápravě a zamezení podobným případům v budoucnu.
A že "výbuchy emocí" by byly větší kdyby k neštěstí došlo v Čechách je asi také pravda, ostatně, že si to myslím, ve svém příspěvku zmiňuju.
Tomáš F.odpovědět 
 Zbytočná obeť Tatier07:38:43 17.08.2005
Týždeň po tragédii vo Vysokých Tatrách na Širokej veži som napísal redakcii slovenského denníka PRAVDA moje svedectvo o akcii záchranárov.


Vážená redakcia,

reagujem na informáciu uverejnenú dňa 6.8.2005 vo Vašom denníku. Týkala sa tragédie vo Vysokých Tatrách dňa 30.7.2005 v stene Širokej veže. Otec mladej horolezkyne z Banskej Bystrice podal trestné oznámenie na Leteckú záchrannú službu ATE v Poprade pre neskorý príchod na miesto nehody. Hovorca záchranárov Pavol Svetoň toto tvrdenie odmieta.
K danej situácii chcem podotknúť, že dňa 30.7.2005 som bol vo Veľkej Studenej doline na Zbojníckej chate a asi o 12.00 hod. som išiel po turistickom chodníku smerom k Priečnemu sedlu. Pri Sivom plese doslova bežal oproti mne mladý český turista s mapou v ruke a pýtal sa ma, či nemám mobil, pretože údajne niekde v stene Ostrého štítu počul výkrik horolezca. Ihneď sme sa pokúsili vytočiť číslo 18 300, no mal som smolu, pretože tam nebol signál. Mladý turista sa ponúkol, že vybehne na blízku vyvýšeninu na Streleckých poliach. Ja som medzitým išiel po chodníku za ním. Keď sme sa stretli, tak mi oznámil, že sieť na tom čísle je preťažená. Boli sme v mieste, kde neznačkovaný chodník smeruje na Streleckú vežu. Ukázal mi miesto údajnej nehody, bolo vidno pohyb nejakých horolezcov, ale nikto z nich nedával žiadny signál, že sa stala nehoda. Nebolo to však na Ostrom štíte ale v juhozápadnej stene Širokej veže. Ešte niekoľkokrát som sa pokúšal volať, ale bezvýsledne. Podľa zverejnenej informácie som si v sobotu (6.8.) v mobile v registri volaných čísiel pozrel, kedy som sa pokúšal volať záchranu. Bolo to o 12.38 hod. Pretože sa nič nedialo, mladý turista medzitým odišiel smerom na Zbojnícku chatu. Od Priečneho sedla prešlo niekoľko turistov a na moju otázku, či nevideli cestou dole nejaký úraz alebo niečo podobné, zamietavo krútili hlavou. Vzhľadom k tomu, že sa nič nedialo a ani v stene nič nebolo počuť, pokračoval som v ceste na vrchol Streleckej veže. Po niekoľkých minútach pobytu na vrchole (cca 15 minút) som sa vrátil rovnakou cestou na Strelecké polia. Chvíľu som sedel pri chodníku, ale v stene ani pod ňou nič nebolo vidno. Pokračoval som potom cez Strelecké polia na Zbojnícku chatu. Asi tristo metrov za Starolesnianskym plesom sa nad Veľkou Studenou dolinou objavila helikoptéra záchranárov (mám foto v pozadí s východnou stenou Bradavice – je v prílohe) a nalietavala smerom k Širokej veži. Bolo niekoľko minút pred 14.00 hod. Neviem, kedy a od koho dostali záchranári informáciu o nehode na Širokej veži. Podľa môjho názoru je však nemysliteľné, aby sa v prípade úrazu alebo podobnej nehody nemohol nikto dovolať na tak propagované číslo Leteckej záchrany (ale až 30-40 minút, prípadne ešte viac?). Celé odpoludnie nikto z prítomných na chate i v jej okolí (do 15.00 hod.) nevedel, čo sa vôbec stalo. Až na Rainerovej chate som sa dozvedel, že na Širokej veži sa stala tragédia. A to tam prišiel turista, ktorý videl helikoptéru nad dolinou ako v „podvese“ preváža telo. Až vo večerných televíznych správach sa objavila informácia o tragédii.
Záver nech si urobí každý sám. Neurobili chybu zúčastnení horolezci? Určite áno, keď zo steny vypadla mladá horolezkyňa. Ale nezvládli situáciu horolezci aj tým, že nedokázali v otvorenom teréne oznámiť okoloidúcim turistom nehodu? Kto sa vôbec dovolal a záchranárom oznámil nehodu?
Vrátim sa však k úvodu môjho príspevku. Je opodstatnené podanie trestného oznámenia na záchranárov otcom horolezkyne? Zrejme má dôvod, zrejme vie niečo viac ako záchranári. Ich prácu si nesmierne vážim, nechcem polemizovať či mali dôvod prísť oneskorene (tomu neverím), ale skutočnosť je taká, že takmer 90 minút sa nič nedialo, a to je v prípade úrazu veľmi veľa. Pritom bolo nádherné slnečné počasie.
Osobne si prácu leteckých záchranárov, ale samozrejme aj chlapov z Tatranskej horskej záchrany nesmierne vážim. Mám medzi nimi niekoľko známych a viem, že nepodcenia žiadnu situáciu a idú do kopcov za každého počasia.
Nemali leteckí záchranári už povinnosti spojené s požiarom?
Kde je teda pravda?
miro-žilinaodpovědět 
  Volání mobilem - síť apod.10:23:36 17.08.2005
Zaujala mě v tom textu jedna věc, kterou asi moc lidí neví. Když je přetížená síť (což v horách dost často je vzhledem k množství lidí a hustotě BTS), tak může být problém se dovolat na jakékoli číslo než 112. Pokud máte takový problém, volejte 112, je to lepší než se vůbec nikam nedovolat. Jde o to, že ta stodvanáctka má speciální režim. Pokud nemá daný vysílač (BTS) dostatek kanálů aby vás obsloužil (volá hodně lidí), tak v ten moment kdy použijete tísňové volání (112), tak ustřihne libovolný jiný hovor (ano, opravdu odstřelí někoho kdo právě telefonuje a není to 112), jen aby vás obsloužil a vy se dovolali !!! Což u jiných čísel není, natožpak u 18 300 ...
cifraodpovědět 

 Filipika proti cemu?19:00:58 10.08.2005

Jak dalece se podilely na teto zbytecne smrti HS a LZS at rozhodne soud. Svuj nazor na HS jsem napsal vyse a je zformovan nikoliv 14 dennim pobytem v Tatrach ale nekolika 10letimi lezeni. Co ale tady porad opakuji je to, ze prvni kdo mel pomoct byli lide kteri tam byli na miste. A ti podle mne svou roli nezvladli. Tolik konstatovani. Otazkou ale je jestli ji vubec mohli zvladnout! Dovolte ted staremu dedkovi trochu reminiscenci. Nez jsem se kdysi dostal do Tater tak nas starici honili po skalach a obcas to slo obcas to neslo. Kdyz to neslo museli jsme slanit. Obcas si nekdo z nas natlouk a partak ho musel spustit dolu. A pokud to nebylo v Cernolicich kde je dolu 10 metru kdyz merim kratsim metrem  , tak preci jenom neco se muselo s tim spagatem udelat, tamhle to povesit , tak to odlehcit, eventuelne prevazat. Co tim chci rict . Nez jsme jeli do tatranska byli jsme vybaveni lanovou technikou, umeli jsme pouzivat prusiky a nase mozky se naucily myslet ve stylu “jak si ted pomoct”. Vim ze ted mnohy moderni expert z preklizky se pousmeje a rekne, no jo deda,chce tady neco kafrat o prusikach. Je mi lito, ale prave v takovych pripadech jsou tyhle znalosti k nezaplaceni.  Prakticky vsechny moderni pomucky jdou nahradit nekolika smyckama a karabinama. Nerikam ze je to idealni ale v pripade nouze to lze s dobrym vysledkem pouzit. A nejde jen o to pouzit prusiky, ale spousta jistitek lze s uspechem pouzit pri spousteni. Jen proste mozek se musi naucit ten zpusob mysleni “jak si ted pomuzu.”  Pojdme ted zpet na to co chci rict. Lezci odchovani preklizkou, lezenim “na rybu”, a pouzivanim vsech technickych jistitek (Pan buh za ne zaplat , jsou vynikajici)  kdyz prijdou do krizove situace, nemaji pravdepodobne zkusenosti s lanovou technikou takove, aby mohli okamzite zasahnout a postizeneho jednoduse spustit dolu.  Opakuji znova, ze 120 metru, v pevne skale, pri slunecnem pocasi a dostatku lan, ve 3 lidech, bylo mozne tu holku mit dole za hodinu naprosto bez problemu a jakehokoliv stresu. Kdo nekdy sundaval nekoho z rozlamane steny (nebo byl sundavan) v mlze a desti,  da mi jiste za pravdu. Takze zustava otazkou jestli ti co tam byli pritomni, meli na zaklade svych zkusenosti a znalosti lanovych technik vubec sanci neco ucinne podniknout.  Tady se domnivam, je pole neorane pro oddily a vsechny mozne  kurzy. Na preklizce se to nenaucim. Tam je dole jistici a kdyz je to delsi, tak holt se koupi delsi spagat. Ale tytez operace provadet na standu v sedacce  na 2 skobach je uz docela neco jineho. A to nemluvim o mlze, desti, moznosti ze partak je v bezvedomi  ; a kdyz to cele musi delat jeden clovek? To chce zkusit si to predem . Ja vim, ze po bitve je kazdy general, ale mozna, ze te holce by to zachranilo zivot. Treba kdyz si to zkusite, zachrani to priste zivot nekomu jinemu.
Richardodpovědět 
 Re: Filipika proti cemu?20:44:30 10.08.2005
..Ak sa prihodí nešťastie, a ak to situácia dovoľuje, možno okamžite začať organizovať pomoc. Najrýchlejšie, ak to počasie dovoľuje, JE ZO VZDUCHU. Letecká záchranná služba ATE má tiesňové číslo 18155. Ak sa v horách prihodí nešťastie, TREBA VOLAT V KAŽDOM ČASE I NEĆASE, VO DNE I V NOCI.
Po nadviazaní spojenia je potrebné službukonajúcemu lekárovi popísať, čo sa na túre prihodilo, aké sú poranenia, alebo aký je zdravotný stav pacienta. Lekár poradí, ako pacienta stabilizovať. Volajúci by mal popísať miesto, kde sa nachádza, meno doliny, chaty, miesto v stene.
Nie je dôležité ako rýchlo odštartuje vrtuľník LZS / dokáže to v priebehu 5 minút /, dôležitejšie je to, aby posádka mala veľa dobrých informácií, ABY SA MOHLA DOBRE PRIPRAVIŤ, neblúdiť v horskom teréne a rýchlo vyhľadať miesto nešťastia.
Niekady sa stane, že volajúci o pomoc si myslia, že miesto, na ktorom sa nachádzajú nie je vhodné na pristátie vrtuľníka a hľadajú iniciatívne nové. Netreba to robiť, lebo možno práve to, kde sú, je vhodné a na inom by museli transportovať s pomocou palubného navijaka.
... Volať o pomoc možno v každom dennom i nočnom čase. Letecká záchranná služba a Horská záchranná služba VŽDY NÁJDU nejaké riešenie, či už príde pomoc po zemi alebo zo vzduchu...
Záchranárom najviac starostí robia nepresné informácie o mieste nešťastia, panika, neodborné zásahy, nesprávne stabilizovanie pacientov a snaha ošetriť ich za každú cenu. Pritom môžu urobiť veľa fatálnych chýb..............

Pavol SVETOŇ,
hovorca LZS ATE Poprad

V Poprade 7.3.2005 ""
z jamesakuodpovědět 
  Nerozumim20:56:42 10.08.2005
To myslis ironicky, nebo si delas z nas tady srandu, nebo co jsi tim chtel rict. Pripada mi to vzhledem k tomu co se stalo a o cem je tato diskuse jako dost nepatricne.
Richardodpovědět 
   Re: Nerozumim08:02:32 11.08.2005
nevim kdo to tam vložil, ale je to asi o tom, že pokud navážeš kontakt se zachránci, tak ikdyž umíš dokonale lanovou techniku záchrany, tak si necháš poradit od profíků. Když ti třeba řeknou, že s postiženým nemáš hýba kvůli páteři a jsou tam do 20-ti minut s profi vybavením (např. fixním vakem či co to maj), tak i přesto začneš spouštět? Co když budou mít pravdu a ten zraněný nebude kvůli tobě chodit, ale co když kecaj a přiletěj až za 5 hodin? Vyber si!
žebroodpovědět 
   Re: Uz rozumis?08:39:35 11.08.2005
To je vytazek z brozurky:Čo robit,ked je pomoc najpotrebnejšia.Podivej se na datum.Vlozil sem to tam ja,ale nenapsal.A tu ironii snad nemyslis vazne,Vanda a jeji spolulezci byli moji kamaradi.
PS pro Tomase F.:a potom konstruktivni debata.
Caballoodpovědět 
  Re: Filipika proti cemu?00:05:44 11.08.2005
V jednom případě, o kterém se tady před pár lety také diskutovalo, HS ani LZS nenašly řešení!!! Nevyčítám jim to, ale je to tak. Jednoduše v té výšce začal drobně padat sníh a byla tam mlha. Sto metrů pod a sto metrů nad těžce zraněným bylo počasí vhodné pro vrtulník, ale tam kde bylo potřeba, to nešlo. Záchranáři tak sněhem přiběhli myslím po nějakých šesti hodinách od pádu s následkem rozdrcené lebky. Jenom díky záchranné výpravě dvou oddílů, které byly na chatě a vyrazily zraněného a jeho parťačku stáhnout ze stěny a nakonec ho i dostaly do chaty, zraněný nezmrzl. Tam ho dvě hodiny držela při životě oddílová zdravotnice až do příchodu HS na lyžích. Odvezli ho na saních, po cestě je převzal doktor, potom následoval vrtulník, převozy, operace a vše dopadlo naštěstí bez následků. Bylo to ale jen o fous.
odpovědět 
   Re: Filipika proti cemu?00:06:21 11.08.2005
To jsem psal já.
Kuba Turekodpovědět 
 Re: Filipika proti cemu?12:49:27 11.08.2005
Richarde, možná by bylo na místě si uvědomit několik věcí:

Tou první je, že společně s postiženou (ano, mladou lezkyní) zde byli opravdu další tři. Předpokládáš, že se jednalo o nezkušené překližkáře, jakých je vidět zejména na skalách dost a dost. Z jejich věku (všichni mezi čtyřicítkou a padesátkou) však usuzuji na něco jiného. Obvykle se s horolezectvím (i když, pravda znám i výjimky z tohoto pravidla) začíná v mládí, lze tedy soudit, že další přímí účastníci a svědci nehody (další lezecká dvojice) lezou minimálně dvacet, možná třicet a více let. Tedy začínali v době, kdy překližek bylo pomálu, a horolezecká kariéra prakticky nešla zahájit jinak, než v oddíle horoškolou, pokračovala lezením v kolektivu zkušenějších členů oddílu a pokračovala výletem do Tater. Tedy neznalost základních postupů v krizové situaci, bych si troufnul vyloučit.

Druhou věcí, kterou je třeba si uvědomit, je fakt, že tito tři, podle všeho co víme, zkušení horolezci vyhodnocovali na místě situaci podle informací, kterých se jim dostalo. Tedy, že do dvaceti minut bude na místě profesionální složka zaměřená na záchranu v horách. Jak zde v jednom příspěvku o něco výše vzpomenul Honza Puš, není tomu tak dávno, kdy horolezci (věkem někde mezi tebou a mnou), kteří zraněného kolegu sami vyprostili a snesli k cestě, byli tiskem (na základě jakýchsi vyjádření) popotahováni za to, že postupovali chybně, neboť stroje létající k nehodám v Tatrách jsou zařízeny na záchranu z podvěsu, a záchrana se tak, kvůli jejich postupu neúměrně protáhla. Přiznám se, že bych situaci vyhodnocoval stejně, jako dotyční. Snažil bych se postiženou zafixovat a místě, ošetřit viditelná zranění, odlehčit ji ve visu, a čekal bych. Jinou věcí je samozřejmě situace, ve které by mi od některé z oněch profesionálních složek došlo hlášení, že z nějakého důvodu nemohou tímto způsobem pomoci, a že zahajují pozemní operaci. Pak by z logiky věci vyplývalo, že i navzdory možnému zhoršení stavu postižené, musím vše směřovat k urychlení celé akce. V tomto případě tedy nejlépe spustem postižené (jak jsi sám konstatoval, materiálu pro toto řešení měli dost) na místo, kde ji může převzít pozemní skupina vybavená transportním i zdravotním materiálem, nebo kde lze za daných okolností přistát s vrtulníkem, který přiveze lékaře a poslouží k dalšímu transportu. Onu informaci nutnou pro podobné rozhodnutí však zúčastnění horolezci k dispozici neměli, naopak, měli informaci zcela protichůdnou. Je tedy naprosto zbytečné zde hovořit o použití lanových technik, či o tom, že dnešní mladí lezci neovládají lanové techniky (obvykle opravdu neovládají, ale s věcí to nesouvisí).

Poslední poznámka je spíše všeobecná a s celou věcí souvisí nepřímo. Vztahuje se k příspěvkům, které razí, v zásadě velice správné, heslo, že „v horách si skupina vždy musí poradit sama“, a horská je na nic. S tím prvním souhlasím hluboce po upřesnění celého hesla: „V horách si musí být skupina schopná poradit sama“, a to už proto, že ne vždy podmínky umožní jiné řešení atd. Jenže tento případ s tímto heslem nesouvisí. Zde šlo o selhání (nebo minimálně chybnou informaci) mimo ovlivnitelný dosah skupiny, která byla u postižené.
A druhý okruh příspěvků, razící, že by byla horská nanic, je, podle mého názoru, rovněž minimálně nesprávný, ne-li zcela zcestný. Horskou záchranu, jako instituci, zakládali lidé vždy z potřeby mít v záloze složku (lhostejno zda dobrovolnickou, poloprofesionální či profesionální), znalou místního terénu a schopnou pomoci lidem v nesnázích. Taková složka se podle svých (místně vždy odlišných) možností cvičí na zásahy, vedoucí k co nejúčinnější pomoci a zaměřuje se na nejčastější (rozuměj nejpravděpodobnější) případy, kdy ji bude zapotřebí. Nejčastěji tedy na hledání a transport ztracených či zraněných turistů v lehkém terénu, svoz zraněných lyžařů apod. Záchrana v horolezeckých (nebo třeba speleoalpinistických) podmínkách je nadstavba, které se v podobných složkách obvykle věnují specialisté. Je logické, že v případě horské záchrany právě ve Vysokých Tatrách, je těchto specialistů přecijenom o něco víc než třeba v Jizerských horách. O horských záchranářích v Tatrách by bylo možné napsat mnohé, o tom že jsou mezi nimi profesionálové a dobří specialisté osobně vůbec nepochybuju. Otázkou je, zda je jich dost, zda je jejich vybavení na současné špici a odpovídající podmínkám. Rovněž je otázkou, jak zde funguje spolupráce a komunikace jednotlivých složek záchranného systému, jak jsou nastavené mechanismy v oblasti řízení a koordinace. Domnívám se, že cesta, kdy v SR vznikla zákonem zřízená Horská záchranná služba (HZS), byla krokem správným směrem. Jedná se (má se jednat, resp. vznikala s tímto účelem) o profesionální složku koordinující činnost dalších složek (zde již zmiňované HS, THS, ale i např. SZS apod.). Domnívám se, že vznik HZS zvýšil úroveň v této oblasti poskytovaných služeb a že právě ve Vysokých Tatrách je to vidět nejlépe. I já si totiž vzpomínám na časy, kdy THS neměla ve svých řadách skoro žádné dobré aktivní lezce a zvnějšku vypadala paralyzovaná vnitřními spory. Podotýkám, že nemohu soudit objektivně, neboť jsem se o problémy THS příliš nezajímal a jen příležitostně měl možnost vidět záchranáře v akci, nebo na základě zpráv zprostředkovaných z médií či od přátel, subjektivně soudit jejich méně úspěšné zásahy. Současně bych však rád upozornil na fakt, že HZS vznikla poměrně nedávno a že její fungování nemusí zdaleka být tak dokonalé, jak bychom si přáli. Předpokládám, že svoji koordinační úlohu zvládá a stále zlepšuje. Lze rovněž předpokládat, že jakožto složka nová, nedisponuje dostatkem zkušených operátorů, specialistů apod., nehledě na to, že v řadě případů musí koordinovat nejenom další složky zaměřené na horskou záchranu, ale i další složky státem zřizovaného záchranného systému, a hlavně i řadu soukromých subjektů, které v této oblasti poskytují služby, a zejména to poslední je rolí, kterou lze považovat za poměrně obtížnou kdekoliv, ale u nás (nebo v SR, to je jedno) o to obtížnější, že z obou stran chybí s podobnou činností zkušenosti.
Závěrem podotýkám, že tento text není obhajobou horské služby nebo dokonce výše uvedeného zásahu (ten se opravdu minimálně zvnějšku jeví jako mimořádně zpackaný). Je pouze reakcí na některé zde uvedené příspěvky. Osobně se domnívám, že je velice dobře, že v této věci bylo podáno trestní oznámení (konkrétně na společnost LZS ATE), i když se domnívám, že oznámení mělo být podáno na „neznámého pachatele“, aby předem z vyšetřování nebyly vyloučeny další složky, a aby byl prošetřen postup v rámci celého systému. Chyb zde totiž mohlo být víc, selhat mohli konkrétní jedinci na konkrétních místech (ostatně jak by si právě čtenáři zdejšího ctěného fóra měli uvědomovat nejlépe, k horolezeckému neštěstí obvykle nevede jedna fatální chyba, nýbrž součet zanedbatelných chyb v rozhodování postupu, přípravě).
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Filipika proti cemu?11:22:42 04.09.2005
Aktéry znám. Nezkušení určitě nebyli a představa že by nezvládli sami Vandu spustit je srandovní. Richard je vedle jak ta jedle.
Věřím že si dispečer ATE půjde sednout!
Lenušeodpovědět 
   Re: Filipika proti cemu?12:11:18 05.09.2005
Kvalifikovaný odhad právničky, nebo opravdu jen víra?
Tomáš F.odpovědět 

 POZOR !!! ATE klame14:19:06 11.08.2005
Dozvedel som sa o ďalšom prípade keď ATE sľúbila prísť s vrtuľníkom za 20 minút a nakoniec po niekoľkých telefonátoch prišla až po HODINE !!! (Vrtuľník musel tankovať, čo sa u nich robí manuálne a trvá to min. 30min !!! ). Našťastie v tom prípade zranená skialpinistka bola stabilizovaná a ležala teplo zabalená!

ATE si MUSELA byť vedomá, že je potrebné ešte dotankovať vrtuľník po predchádzajúcej akcii, avšak napriek tomu uviedla ZAVÁDZAJÚCI čas príletu.

Prečo ATE v takýchto prípadoch nepoužije ďalší vrtuľník, ktorý majú k dispozícií, alebo prečo nevolá vrtuľník ministerstva vnútra ???

Verím že v posledom prípade mali zúčastnení horolezci dostatok skúseností, vedomostí a materiálu aby si pomohli sami a postihnutú minimálne uložili do lepšej polohy (nie vo vise). Avšak pravdepodone čakali každú chvíľu vrtuľník a preto nepodnikali komplikovanejšie aktivity aby prípadne nekomplikovali záchranu z vrtuľníka.

Vyjadrujem veľký obdiv k statočnosti postihnutej jej spolulezkyne a ďalšej lezeckej dvojici. Avšak som šokovaný ľahostajnosťou a nezodpovednosťou ľudí z ATE - vrátane absolútnej neprofesionality lekára ATE - postihnutej nepodal žiadne povzbudzujúce a utišujúce látky a napriek tomu že visla viac ako 3h ju uložil ležmo čím jej s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobil bezprostrednú smrť !!!


Vyzývam všetkých, ktorý majú skúsenosti so záchranou z ATE nech sem napíšu svoje skúsenosti. Musíme vytvoriť tlak aby sa v tomto smere situácia radikálne zmenila a nezomierali ZBYTOČNE ľudia. Zmena tkvie v prvom rade na oveľa lepšej spolupráce zo strany ATE, ale aj ovela lepšia koordinácia s HZS. Verím že na túto zmenu nie sú potrebné extra financie treba len zmeniť systém.

Hore Zdar!
Matej

z jamesácké diskuseodpovědět 
 Re: POZOR !!! ATE klame09:52:37 24.08.2005
Kamarádka pracuje v nemocnici a na školení jí řekli, že i když ona sama ví, že po dlouhém visu si nesmí lehnout, tak že kdyby to říkala v tomto smyslu nevzdělanému doktorovi, tak když ten bude chtít, tak jí může dát oblbovací injekci a položit ji násilím. Hezké, co?
hankaodpovědět 
 Re: POZOR !!! ATE klame07:51:15 27.08.2005
Neprofesionalita lekara? O com tu taras? Vies ake boli vysledky pitvy? To dievca vobec nezomrelo na nasledky soku z toho, ze ju dali do vodorovnej polohy (hlavy malu naklonenu hore), ale na nasledky krvacia do mozgu. Tak netaras o neprofesionalite lekara, ked o tom nic nevies. A hlavne, ked mas zanedbatelne medicinske znalosti oproti akemukolvek lekarovi.
Bonesodpovědět 

 ponaučení?!09:10:17 12.08.2005
Mám obavy, aby si po všech těch negativních zkušenostech s LZS a HZS v Tatrách spousta lezců nevytvořila závěr, že pokud to jen trošku jde, tak v případě průseru vůbec nikam nevolat a pokusit se raději o záchranu sami. A ještě větší obavu mám z toho, že by to ve spoustě případů mohlo být skutečně lepší řešení. Ostatně jak už zde bylo řečeno, v horách se musí každej spolehnout především sám na sebe, tak proč by to nemělo platit i v případě záchrany?!
brbleodpovědět 

 Vziat im licenciu21:40:50 12.08.2005
Videla som včera v meste okolo kostola na námestí
v BB velmi vela ľudí v čiernom, až dnes som sa dočítala, koho pochovávali... Treba vziať Horskej službe licenciu za takýto exemplárny príklad nedbalosti, napísať petíciuu kompetentným. Zriadiť profesionálnu HS, vybavenú vrtulníkom /lebo letecká záchr.služba je iná firma/, 2 doktormi /traumatolog aspon s 1 atestáciou/, špičkovými lezcami, čo nosia pri sebe
N O Z I K!!!
annaodpovědět 
 Re: Vziat im licenciu13:27:32 02.09.2005
Pro Annu: proč vzít licenci HS? Tady probíhá jakési vyšetřování, a zatím vše nasvědčuje tomu, že HS (resp. HZS VT) neměla s věcí téměř nic společného, po nějaké době byla přizvána k součinnosti. Záchranu prováděla soukromá společnost provozující v oblasti leteckou záchrannou službu.

A dál, voláš po profesionální HS. Splněno. HZS (tedy Horská záchranná služba) vznikla zákonem, je profesionální, a spadá pod MV SR. Vrtulníky provozují různé společnosti, letka MV v SR existuje rovněž. V tomto případě je vážné podezření na (miminálně) zenedbání - tedy nedbalostní trestný čin s následkem smrti, které ovšem nesměřuje až tak k HS, jako k soukromé společnosti ATE. Viz též moje příspěvky výše.
Tomáš F.odpovědět 

 Vziat im licenciu22:41:05 12.08.2005
Videla som včera v meste okolo kostola na námestí
v BB velmi vela ľudí v čiernom, až dnes som sa dočítala, koho pochovávali... Treba vziať Horskej službe licenciu za takýto exemplárny príklad nedbalosti, napísať petíciuu kompetentným. Zriadiť profesionálnu HS, vybavenú vrtulníkom /lebo letecká záchr.služba je iná firma/, 2 doktormi /traumatolog aspon s 1 atestáciou/, špičkovými lezcami, čo nosia pri sebe
N O Z I K!!!
annaodpovědět 
 Re: Vziat im licenciu11:48:34 13.08.2005
jako traumatolog s 1. atestací bych se vykašlal na to lítat s helikoptérou a riskovat krk. To by si mě museli sakra zaplatit - 50,0000 a výš. I tak bych si zde nezdokonaloval svoje znalosti. Its all about the money.
rudaodpovědět 
  Re: Vziat im licenciu22:58:02 14.08.2005
peníze vždy na prvním místě, "soudruzi, tak je to dobré, tak to má byť"
Rudo, zdravím a doufám, že v "zaměstnání" moc neriskuješ, nechtěl bych tě jako lékaře, ...
PS - doufám, že nemáš iniciály R.P.
alešodpovědět 
   Re: Vziat im licenciu08:39:36 15.08.2005
A další věc - traumatolog v terénu si nezvyšuje svoji kvalifikaci. To je vcelku zbytečné posílat takového experta na lano. Kvůli první pomoci nepotřebuješ doktora s 1. atestací.
Its all about the money - až se někde něco podělá hodí tě na úrazovku do Brna, tak věz, že 2 dobří radiologové od tama odešli do německa. Tak si potom můžeš udělat závěr z RTG a CT sám :-)
Rudaodpovědět 
  chamtivý traumatolog?07:12:30 15.08.2005
na takovém názoru není nic špatnýho. příliš mnoho se nakecá o tom, jak které zaměstnání je ušlechtilé a čas od času se doslechnu o tom, jak je "posláním" nejen léčit a zachraňovat, ale i učit, učit lézt anebo řídit trolejbus či opravovat elektrické spotřebiče. za ono "poslání" se schová příliš mnoho svi%načinek - a to v prospěch i v neprospěch "poslaných". prostě práce jako každá jiná. kvalifikovaná a odpovědná, a právem tedy nadstandardněji placená. nechceš to za ty prachy dělat - nemusíš.
Lukas B.odpovědět 

 skusenost s ATE11:40:56 16.08.2005
Precital som si celu tuto kultivovanu diskusiu o udalosti o ktorej vlastne moc neviem ale chcel by som pridat len jednu vlastnu skusenost. 12. decembra 2004 som liezol na maly ladovy zo SV a tiez sa mi podarilo vypadnut asi 30m nad standom a po asi 60m pade (mal som obrovske stastie - cepiny a macky a vsetko, tiez som vytrhol tych par friendov co sa mi podarilo do toho rozlamaneho kuta dat) som sa prebral s tym ze mi z hlavy tecie krv - ale bolo to len utrhnute obocie (asi lopatkou na zbrani), a nohu som mal asi nad clenkom zlomenu (nedalo sa na nu postavit - neskor v nemocnici sa doktori zhodli ze to neni zlomene asi po piatich rontgenoch). Pretoze lano v ktorom som visel bolo strasne zamotane tak sa spolulezcovi nepodarilo ma spustat. Vyskrabal som sa asi 5m ku spare a dal som frienda z ktoreho som zlanil na strmy sneh, z ktoreho potom este jeden zlanak pod stenu odkial sme potom volali vrtulnik. Bolo tiez slnecno a bezvetrie, ale v Poprade fukalo a povedali nam ze ak to pojde budu tam o 20 min. ak nie skusia znova o 2 hodiny a ak ani potom by to neslo poslu zo Smokovca horskacov. Nakoniec dorazili asi po hodine aj cosi. Neviem, mozno nezaujatemu cloveku to pride dlho cakat hodinu na vrtulnik (mne to vtedy tiez prisla vecnost) ale som im strasne vdacny ze vobec dosli a na pristup si nemozem stazovat.
Rodine a priatelom zosnulej hlboku sustrast.
Misoodpovědět 
 Re: skusenost s ATE09:59:36 17.08.2005
ak je tak ako si pisal tak je to velmi divne.
za 2 hodiny sa tam musia aj v zime a bezvetri dotrepat z HZS na ski aj so sanami. nehovoriac o tom ze aj Miro Jilek vie pomoct z Terynky.
vyzera to tak ze ATE si uzurpuje pravo prveho zasahu ale tym sa straca cas ak sa to nahodou nepodari. vyrazit by mali obe strany naraz, najma ak je z ATE odpoved ze prideme o 20 minut, pripadne o dalsich 20 minut povedia ze o 20 minut atd.

mal si stigro, vanda nie.
TTodpovědět 
  Re: skusenost s ATE13:18:24 17.08.2005
Prvni, co jsme po vyhodnoceni cele kauzy udelali, že jsme šli na stěnu vyzkoušet zachranku. Nastoupili jsme s výbavou, se kterou běžně lezeme v tatrách cesty IV az V. Dopadlo to strašně. Trvalo to pul hodiny, než se podařilo jističi dosápat k visícímu. Chyběly šroubovací karabiny, smyčky, prusíky i nožík. Nebyla píšťalka ani lekárna. Nemluvě o tom, že pád cca 2 m nad jištěním přirazil jističe pře tělo na velký chyt a schmoustané lano se kouslo i s jistící rukou do reverza. Vytažení visícího do štandu nebylo možné, jelikož se postupně zamotala dvojčata do chumlu a tlusté prusíky z improvizovaných smyček klouzaly.
Byl jsem tedy jako padlý druholezec také blízko šoku z neschopnosti mi pomoci, seškrcen sedákem i prsákem domodra. Určitě bych umřel. A tak jme se zachmuřili. Teď jdeme na druhé kolo. Není to sranda, obzvláště ve staré skobě nebo čoku. Těžko na bojišti, pokud je lehko na cvičišti.
trubadur
trubadurodpovědět 
   Re: skusenost s ATE14:18:24 02.09.2005
Vy chodite bez lekarnicky? S nedostatkem zamkovek? Bez noze? Seskrcen sedakem a prsakem (nejedna se o spatne navazani)? Malo prusiku? ...hm... ...hodne stesti a hlavu vzhuru...
Joseodpovědět 
  Re: skusenost s ATE13:46:10 17.08.2005
TT
Je to tak ako som pisal. Miro bol vecer predtym na chate lebo sme tam spali ale neviem ci v ten isty den nesiel prave dole. Neviem presne ako bola organizovana ta zachranna akcia, viem len co mi povedal spolulezec co s nimi volal - Ja som drgloval zubami pod stenou pozakryvany vsetkym co sme mali. Viem ze volali skor ako vyrazili aj na terinu aby si overili ci o nas nevedia - boli sme napisany aj v knihe vystupov.
Viac bohuzial neviem.
misoodpovědět 

 om čem diskutujete???10:42:57 22.10.2007
zapomínáte na to co byla příčina této situace a proč si lezci nedokázaly pomoci samy ... dle mého názoru obě lezkyně porušily hned několik bezpečnostních směrnic.... Očekávat že přiletí vrtulník a doktor s živou vodou která vše vyléčí je pošetilost. vrtulník  nemůže letět vždycky a všude a doktor nemůže vyléčit nevyléčitelné .....
skodaodpovědět 

 bol som tam!!14:49:30 19.01.2008
Pamatam si to bolo, liezli sme vtedy na Ostry stit! tiez sme sa divili co sa deje ked vrtulnik priletel a potom zase odletel. Nevedel som ze toto je to o co islo, to je strasne! je mi to hrozne luto!
matusodpovědět 

 Rozhodnutie ESĽP v prípade Furdík proti Slovenskej republike16:50:52 01.01.2009
rozsudok ESĽP zo 16. decembra 2008

Dňa 2. decembra 2008 prijal Európsky súd pre ľudské práva rozhodnutie v prípade Milan Furdík proti Slovenskej republike.

Sťažovateľ, pán Milan Furdík, je otcom horolezkyne Vandy Furdíkovej, ktorá zahynula pri páde počas horolezeckého výstupu vo Vysokých Tatrách v júli 2005. Pri nehode zasahovala na základe tiesňového volania svedkov nehody Horská záchranná služba v súčinnosti s Leteckou záchrannou zdravotnou službou. Pri prvom pokuse dostať sa k Vande Furdíkovej sa vrtuľník musel vrátiť späť na leteckú základňu, pretože pre nepriaznivé meteorologické podmienky ju nebolo možné v náročnom teréne zo skalnej steny vyzdvihnúť pomocou vrtuľníka. Pri druhom pokuse sa podarilo záchranárov vysadiť z vrtuľníka v hornej časti steny, odkiaľ sa spustili k zranenej horolezkyni. Krátko na to, ako sa k nej dostali, však Vanda Furdíková podľahla následkom zranení utrpených pri páde. Na základe podnetov jej otca prebehlo vyšetrovanie okolností nehody Vandy Furdíkovej, avšak zo strany kontrolných orgánov (Ministerstva vnútra SR, Ministerstva zdravotníctva SR a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou), neboli zistené skutočnosti preukazujúce príčinnú súvislosť medzi smrťou Vandy Furdíkovej a postupom záchranných zložiek. Trestné stíhanie, ktoré bolo v tejto veci začaté, bolo zastavené, pretože ani orgány činné v trestnom konaní nezistili, že by za smrť Vandy Furdíkovej bola zodpovedná iná osoba. Rozhodnutie bolo preskúmané na troch stupňoch prokuratúry.

Sťažovateľ pred ESĽP namietal porušenie práva na život svojej dcéry, zaručeného článkom 2 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a tvrdil, že Slovenská republika neprijala potrebné opatrenia na ochranu života jeho dcéry. Tvrdil, že právna úprava činnosti záchrannej zdravotnej služby nebola dostatočná, pretože neurčovala konkrétny časový limit, počas ktorého by sa mal záchranný zdravotný tím dostať k osobe v ohrození života. Podľa jeho názoru by tento limit mal predstavovať 10 až 15 minút. Sťažovateľ zároveň namietal podľa článku 13 Dohovoru neexistenciu účinného vnútroštátneho prostriedku nápravy v tomto ohľade. Okrem toho sa podľa článku 6 ods. 1 Dohovoru sťažoval, že príbuzní osoby, ktorá takto zahynula, sa v Slovenskej republike pre nedostatky v právnej úprave nemohli domôcť náhrady nemajetkovej ujmy a teda im nebol zaručený prístup k súdu.

ESĽP sa stotožnil s argumentáciou vlády a vyhlásil sťažnosť za neprijateľnú. V prvom rade dospel k záveru, že príslušná právna úprava bola dostatočná. Nepovažoval za dôležité, že v právnej úprave nebol stanovený pre záchranné zložky konkrétny časový limit na príchod k zranenej osobe, keďže poskytovatelia zdravotnej starostlivosti boli v zmysle zákona povinní dostať sa k osobe bezodkladne. S poukazom na viaceré limitujúce faktory sprevádzajúce záchranné akcie, napr. meteorologické podmienky, prístupnosť terénu alebo technické obmedzenia, ESĽP konštatoval, že požiadavka stanoviť konkrétny časový limit by predstavovala pre štát neprimerané bremeno a takýto všeobecný záväzok by bol ťažko splniteľný. Rovnako sa ESĽP stotožnil s argumentáciou vlády, že sťažovateľ mal na vnútroštátnej úrovni k dispozícii dostatočné právne prostriedky, pretože sa mohol sťažovať na výsledok trestného konania na ústavnom súde prostredníctvom ústavnej sťažnosti a ďalej mohol podľa § 11 a nasl. Občianskeho zákonníka podať žalobu na ochranu osobnosti vo vzťahu k akýmkoľvek zisteným nedostatkom záchrannej akcie, ktoré nezakladali skutkovú podstatu trestného činu. Vzhľadom na uvedené ESĽP považoval námietku týkajúcu sa porušenia práva na život za zjavne nepodloženú. S ohľadom na tento záver, nepovažoval za potrebné skúmať námietku podľa článku 13 Dohovoru. Ďalej ESĽP konštatoval, že článok 6 ods. 1 Dohovoru nezaručuje osobám právo na to, aby v právnom poriadku existovali konkrétne ustanovenia, ktoré si tieto osoby želajú. Preto námietku týkajúcu sa porušenia práva na prístup k súdu ESĽP odmietol z dôvodu jej nezlučiteľnosti ratione materiae s ustanoveniami Dohovoru.
Danocmcodpovědět 

 Nie som profik, ale 23:55:51 01.11.2010
Najma obete v Tatrach asi odzrkadluju dnesnu spolocnost, kde ludia co najviac bez chrbtice, bez pokory a bez zdravej davky strachu,  mysliac ze im patri cely svet, bez sebareflexie a treningu, chcu pokorit prirodu.. A priroda im to nadelila.
Je mi luto takychto obeti, ale zachranari tiez niesu Kamikadze. Nerobia to po prvy raz a nikto z tu pritomnych nepozna teren lepsie ako oni.
trakasutaodpovědět 
 těžký život bez chrptice07:04:10 02.11.2010
Bez chrbtice přírodu pokořit nelze, to ví přece každej. Bez chrptice jsi hromádka třesoucího se bílkovinného rosolu. Ale proč ti o tom psát - z tvého komentáře je jasné, že vlastních zkušeností ze života bez chrptice budeš mít dost a dost.
honzaodpovědět 

 Bezpečnost na horách15:16:08 25.01.2014
Loni jsem spadnul v Lužických horách.
A to v choďáku 2 metry od normální polní cesty...
Zamotal jsem se do trávy a padnul jsme plnou vahou na zem. V trávě byl kámen pyramidového tvaru, cca 40cm vysoký, který špicí akorát vyšel na moje levé žebra přímo na srdce...
No přežil jsem, nebylo to nic příjemného následující 3 měsíce.
Choďák, tráva, les...
Kdyby mi ta špice vyšla na krk, na obličej, nebo kdybych začal defibrilovat, nebyl bych tu dnes.
Poté jsem přehodnotil svůj přístup k adrenalinovým aktivitám:
Jít na jakoukoliv těžkou stěnu jen ve dvou, nebo sólo je - zhovadilost. 4 Jsou optimum, protože min. 3 lidí je potřeba k záchraně jestli, že se něco 1 stane. Dnes je dávno trend omezovat bezpečnostní zásady na minimu a tomu se říká - sportovní lezení. Spoléhat se že HZS - byť jakkoliv neprofesionální, je tu od toho aby zachránila každého trotla, který si myslí, že se nic nemůže stát, je nesmysl. Pamatujte na to  - Vždycky se něco stane ! Apropos nosíte si v báglu krabičku první pomoci, nebo na ní už nezbývá místo ? Je úspěšný lezec, který FREE (bez lana) sólo přeleze Satana (8+) z Mengusovské do Mylnické ? Jistě pozoruhodný sportovní výkon hodný následování...
Mikeodpovědět 

 LpsRLJUndRlPNLNIhGL15:40:52 21.02.2019
PduMnD  <a href="http://fjqibtkbtvpj.com/">fjqibtkbtvpj</a>, [url=http://zaqsuhknsadv.com/]zaqsuhknsadv[/url], [link=http://nvrqehbgsytv.com/]nvrqehbgsytv[/link], http://vdecppxotluh.com/
UwFLdwgoZodpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179515)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Freedom VIIb Labské Údolí - Pravý Břeh
Captain Nemo 5A Fontainebleau
Dimnjak 7a Nahorevo
Club Gold 7a Nahorevo
Skoll Extension 9+/10- Beycik
Nově komentované:
Troubadour VIIIb Labské Údolí - Pravý Břeh
Rub 8+ Lom Kobyla
Tony 8A Bahratal
Troubadour VIIIb Labské Údolí - Pravý Břeh
Tanec Kadetů VIIIa Labské Údolí - Pravý Břeh

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Eva Milovská fb post | Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Re: Slanění | Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Re: Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Márovi posledný odstavec. Nenávistným príspevkom celý text. | Stando nejde to smazat? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Sraz dezolatu |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (75)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (3)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)
Mára Holeček a spol. čekají ve stěně Langtangu na lepší počasí (1)
Na Everestu našli botu i s ostatky, zřejmě po Andrewu Irvinovi (1)

 Nově v inzerci:
Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 369 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 321 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 290 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 293 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 267 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.