LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Ty stromy musí pryč, chci se tu pořádně rozhlídnout.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1141768 cest
Nové přelezy:
Anthi 7c
Ochcany Ka 9+/10-
Sick Heil 10-
Renaissanc 7c
Teplákovej 7C
Respekt 7C
Optional I 7c
Alogaki Ti 8a+
Hořký Měsí 9+
Time Lapse 7c

Stěny
SAUNA - Plzeň
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Big Wall - Praha 9 - Vysočany

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
LANEX eshop - Bolatice
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Nacvakané presa se neberou!

... možná i Vám už se někdy stalo, že jste si ráno/dopoledne nacvakali cestu, zkoušeli jste ji a pak

už jste z nějakého důvodu nebyli schopni presa vybrat (nejčastěji déšť - jinak třeba únava, zranění, neočekávaná pitka atd)... Pokud se Vám to ještě nestalo, tak jsem si jist, že Vás to někdy potká.

... ve výše popsaném případě by podle mělo být samozřejmostí, že si ten dotyčný lezec presa v cestě prostě nechá, při nejbližší možné příležitosti si pro ně příjde a ostatní lezci MU JE NEBUDOU BRÁT! Málokdy (jestli vůbec) se asi stane, že by lezec ty presa v cestě opravdu ZAPOMĚL a pak už se pro ně nevracel.

Chtěl bych tímto tedy apelovat na nenechavce, který mi minulý týden (nejspíše o víkendu) z cesty Runway na Súlově pod hradem vybral dvě oranžová presa značky Camp, že jsem je tam opravdu nezapoměl, ale nechal schválně a tím pádem bych jej rád požádal, ať se mi ozve e-mailem a můžeme se domluvit na případném předání/zaslání poštou. Nebo mi je nacvakej zpátky do cesty :-) 

Díky

Lezbě zdar

Pavel Keprt   [úpravy] 06:51 10.05.2013Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyKomentovat mohou pouze zaregistrovaní

 Uplakankova neschopnost10:28:33 10.05.2013
Me zas prijde normalni, ze si to vyberes ihned a nebo nebudes brecet, kdyz tam uz nebudou po nejake dobe. Nemaji tam co delat. Jsou i jini, kteri si treba chteji cestu vylezt a kvuli Tve neschopnosti jim budes ubirat jejich OS? Nerikam, ze kdyz uvidim presa v ceste, o kterou nemam zajem, tak by se mely automaticky sundavat (i kdyz mi prijde normalni, aby tam nic nebylo), ale zkratka, kdyz tam neco necham, tak nepocitam s tim, ze to tam bude, az se uracim po x dnech zase prijit. Ty skaly nejsou Tvoje a svoje veci si mas brat s sebou.
 mizHjs4B
 Re: Uplakankova neschopnost10:40:02 10.05.2013
Placas nesmysly, jak ubirat jejich OS? Tak vyuzijes ty dve cvakle presky, a az pujdes dolu, zase je tam nechas! Jak myslis, ze se to dela v tezkych previslych cestach? V mnoha pripadech jsou nacvakane cele, uz proto, ze vyndavat tam presky je proste zbytecne pracne a nikdo je nikdy nebere, respektive nekrade! Kdyz to neni moje, tak to neberu, i kdyby to tam jen nekdo zapomel. Tomu se rika respekt k ostatnim lezcum a jsem rad, ze stale relativne hodne lezcu (az na vyjimky, napr. zde v komentu vyse) to dodrzuje...
 misak

 jak se to bere v cizích luzích a hájích10:45:04 10.05.2013
http://www.climberism.com/ to-be-or-not-to-be-the-rules-of-climbing-booty/
 filosof
 Re: jak se to bere v cizích luzích a hájích10:45:31 10.05.2013
(smaž jednu mezeru)
 filosof
 Re: jak se to bere v cizích luzích a hájích11:11:51 10.05.2013
Těžko si myslet, že ta pravidla, na která odkazuješ, jsou jinde obecně akceptována. Také hned první komentář pod nimi je označuje "piece of sh?t", s čímž souhlasím :-).
 ondrej.castek
 Re: jak se to bere v cizích luzích a hájích13:40:14 10.05.2013
#4 Finders of booty may offer to return said booty. The losing party loses face if they accept the return of their gear.
Ale je třeba to hodnotit jako celek, nakonec hlavní pravidlo z diskuse pod tím článkem napsal splitter choss: don´t be an asshole :-)

Já to neschvaluju, taky bych si přál, aby platilo "co lezec, to poctivý Vinetou", ale...holt nejsme v Kanadě ani ve Skandinávii.
 filosof
 Re: jak se to bere v cizích luzích a hájích14:44:36 10.05.2013
Nevím jestli jsou ty pravidla obecně akceptovaný ale souhlas s nimi. To jak jsou složitý jen ukazuje, že hranice mezi čórkou a kořistí je neostrá, jak už tak často hranice bejvaj. Ale určitě není všechno čórka ani není všechno kořist.
 honza
 Re: jak se to bere v cizích luzích a hájích11:29:09 11.05.2013
Řekl bych, že tohle je orientovaný trochu na trad lezení v horách. Ne toliko na sportovky, nicméně, některá pravidla jsou všeobecně platná, mohli bychom to možná přeložit a trochu tu nejasnou čáru obtáhout a zahrnout do toho sportovky. Jen mít víc času.
 jirkas

 Tezko rict11:15:15 10.05.2013
Ja zastavam nazor - nacvakat, parkrat vyzkouset, mam na to/nemam an to, vybrat a pryc. Hlavne tam nezavazet. Ovsem pohybujuse v obtiznostech kde "trvale nacvakani" neni ani zdaleka potreba. A chapu ze v nekterych  hruzach je to vybrani proste komplikovany (== nutny).

Zajimava uvaha jsou nechany dve posledni presa aby se pokusar mohl nechat opakovane spoustet. To mi prijde taky fer a brat by se nemli :)


ps - koprivku mam z "rodinych vyletu" kde jsou dve cesty obsazeny na topa, a dalsi dve zabrany presama a rodina se v tom nahodne strida... Zatim decka nemam, ale malem se desim ze to nekdy udelam :(
 pokus
 Re: Tezko rict11:17:15 10.05.2013
wou :) Fakt si muzu zmenit jmeno a mejl i pri "jako registrovany uzivatel" - to je schvalne?
To by se melo fixnout;)
 judovana
 Re: Tezko rict14:18:59 10.05.2013
Veď to už robíš! :D
 tah-sha-tunga

 Ztráty, nálezy, krádeže11:15:40 10.05.2013
Sebrat presa z cesty je krádež. Když něco takového z cesty musím vzít, pak bych se měl pokusit to vrátit. Konec konců správně bychom si neměli nechávat ani opravdu ztracené věci, které najdeme. Je ale také pravda, že nechávat zbytečně materiál v cestě je nevychované, ostatní to prostě omezuje.
 o..

 Jak dlouho?11:48:51 10.05.2013
Onehdy mě zavolal čas oběda k vařiči a v cestě jsem nechal expresky a naštěstí jsem je tam našel. Ovšem - jednalo se maximálně o hodinu.
Ze článku není jasné jak dlouho jsi byl pryč.
Ať se na mě nikdo nezlobí ale pokud jsem od pátku do neděle pod skalou a jsou tam presa. V neděli večer je vyberu, nabídnu v inzerci na lezci majiteli. A pak .. Je asi zahodím :D co s cizím matrošem.
 Sitcom

 Presa v cestě12:40:18 10.05.2013
Když si večer prolezu cestu, už unavený si ji zkroknu a nechám tam presa abych ráno mohl přijít a cestu vylézt, přijde mi normální že je tam ráno najdu. Stejně tak mi přijde normální, že je kdokoliv použije a cestu na nich vyleze, stejně tak jako když stojím pod skálou a mám presa v cestě, tak se s kýmkoliv kdo to chce zkusit domluvím, nikomu tím cestu přece neblokuji. Nebo snad ne? Je to tak mimo a nepochopitelné? Pro některé, jak vidím, asi ano...:(
Petr
 Andy

 hnusne presa13:17:24 10.05.2013
ja mam tak hnusne presa, ze mi je jeste nikdo nevzal. Nesmis tam nechavat pekne oranzove:)
 kml
 Re: hnusne presa19:04:59 10.05.2013
To nebyly moje.
Aleš

 Škoda prvního komentu14:01:56 10.05.2013
Trochu je mi líto prvního komentu, který schvaluje vykrádání pres s cesty. Asi se spoustě lidem zdá logické, že když je skála veřejná, třeba jako kus lesa, tak cokoli na ní najdu je moje. Byl bych rád, kdyby to tak nebylo a všichni lezci chápali, že alespoň u sportovních cest se schodnem v tom, že děláme vše pro vylezení a přišlo by mi moc fajn, kdybych si mohl ty presa v cestě nechat do příště na pokus... No podle prvního komentu, si na nechávání pres i v jiných cestách, než 11- musíme mi, co lezem lehčí cesty počkat. OS se tím podle mne nezkazí, pokud se presa použijou. Problém asi je, když by je někdo chtěl vybrat a použít svoje. V OS mu to přidělá práci. Takže určitě by měl i zanechávač pres přemýšlet a dělat to co nejméně.. Každopádně ať je to jakkoli neměl by být problém nechat pak presa někde na skále, aby je majitel zase našel.
 Valmar
 Re: Škoda prvního komentu14:19:13 10.05.2013
Tak to já bych rozhodně NIKDY presa které nejsou moje nepoužil. Důvěřuju jen svému materiálu. Pokud tam někomu překážely chápu, že je odstranil. Co už nechápu je to že si je s největší pravděpodobností i přivlastnil. To už je druhá stránka věci.
 pavellezec
 Re: Škoda prvního komentu14:20:02 10.05.2013
Mozna nestastne napsano, mozna nestastne pochopeno. K vykradani nenabadam. Staci sundat a nechat pod skalou pro nejakyho houbare. Pohled na OS je ruzny. Ja si treba chci cvakat svoje presa. Treba proto, ze svym verim vic, nebo proto, ze je mam vic barevny. Nesouhlasim s tim, ze tu nekdo breci, ze si nechal v ceste presa na par dni a ony tam po tech dnech nebyly. Tak nebyly no, a co ... mel si je vzit s sebou, stejne jako si je prines.
 mizHjs4B

 smutné, ale zbytečné14:16:58 10.05.2013
Když ze stěny odcházím nenechávám po sobě žádný bordel (ano tím myslím i presky). Toť ode mě vše.
 pavellezec

 berou se14:35:13 10.05.2013
Asi fakt jiný kraj, jiný mrav. Minulý týden mi jeden borec v Juře vybral presa z cesty, zatímco jsem jistila spolulezce v cestě za hranou  o 30 m dál. Přitom kolem nás procházel a byli jsme tam jediní... To už mi přišlo hodně mimo, ale zas z plánovaného PP bylo hned pěkné RP :-).
 jana

 jo několik dní :-))14:51:08 10.05.2013
Sorry, teprv teď čtu pořádně a musím obrátit. Když jsi tam ty presa nechal bůh ví kolik dní... tak vítej do reality.
Booty jak vyšitý, říkejte si co chcete, platí jasná pravidla. Chce to nelízt 8+, ale třeba 10+, tam se to těžko přihodí.
 filosof

 p15:48:02 10.05.2013
Podstatny je cas, ako dlho to tam visi. Zvykom je nechat si presa v ceste cez noc na druhy den. Ak si to tam nechal dlhsie, nediv sa, obvzlast ak v ceste nebola ziadna aktivita. Ale celu cestu nacvakanu by som osobne nevybral ani po tyzdni, ale ked tam visi jedno (dve) presa bez aktivity, budi to dojem zabudnutia, ak to nie je trebars klucove miesto. Potom je to uz len otazka casu, ak to tam visi prilis dlho - trebars cely vikend.
 alfonz
 Re: p16:36:42 10.05.2013
Lidi, nevím co se tady vůbec řeší. Prostě když vidím někde válet se cizí věc a přivlastním si ji, tak to považuju za krádež. Obzvlášť v tomhle případě - i kdyby tam ta presa zapomněl, tak pravděpodobně ví, kde je hledat a asi se i pro ně někdy vrátí. Co se týká zkaženého OS, myslím si, že je to blbost. OS platí i s nacvakanýma presama, jinak by se ve většině španělských převislých oblastí vůbec nedalo OS dát. Pokud neberete jako autoritu mně, tak Adama Ondru byste mohli - když se podíváte na jeho video onsightu Mind Control, má tam už nacvakáno, přesto je to za OS bez problémů považováno. A i kdyby se objevil nějaký "pseudopurista", který si chce při OS presa nacvakávat, tak se třeba může napřed rukou dotknout borháku a pak presku cvaknout, aby dokázal, že by to zvládl, i kdyby tam nebyla. Jinak takové pravidlo by stejně mělo smysl jenom na písku, kde jsou cesty dělané zespoda. U shora navrtaných sportovek je to kravina.
 spike

 Presa18:42:53 10.05.2013
Nechávám si presa v cestách celkem často když něco nacvičuji, 10- a víc, to že je někdo schopen tyto presa vybrat považuji za svinskou krádež. Loni jsem měl nacvakanou cestu v juře od jara do podzimu, neztratilo se nic, snad proto, že to nezkoušeli žádní lowrideři.
 jirous
 Re: Presa11:59:17 11.05.2013
Jirousi, tak to jsi byl ty? Kdo mi tam blokoval ten on-sight a navíc celou sezónu, tak to ti děkuju. A já měl zrovínka tenkrát takovou fazónu. :)
 jirkas
 Re: Presa08:21:23 12.05.2013
Jirko, nejhorší je, že to co píšeš ty jako vtip tu někteří myslejí vážně...zkažený OS. Zdravim
 jirous

 Expreska nie je súčasťou cesty...20:12:57 10.05.2013
takže v prípade, že v okolí nikto nebol, nálezca ju mohol považovať za stratenú. Keďže vlastník bol neznámy, mal ju v zmysle Občianskeho zákonníka odovzdať príslušnému orgánu (napr. OO PZ Bytča), mal by právo na náhradu nákladov a 10% nálezné. Keby sa vlastník do roka neprihlásil, expresky by prepadli štátu. Keďže si ich zrejme prisvojil, jedná sa o priestupok krádeže a hrozí mu pokuta do 331 eur. Obom zúčastneným hrozí tiež pokuta od stráže prírody Správy CHKO Strážovské vrchy v Považskej Bystrici, pretože sa pohybovali v NPR Súľovské skaly (5. stupeň ochrany) mimo vyznačených turistických chodníkov. Výnimka platila len do 31.12.2012 a novú KÚ ŽP v Žiline ešte nevydal.
 shatterhand
 Re: Expreska nie je súčasťou cesty...21:36:33 10.05.2013
Spravne! Pravo a spravedlnost! Priste az vyrezu v tatrach shnilou smyci ze slaneni, pujdu ji odevzdat na lamparnu nadr. Porad-Tatry jakozto mistne prislusnemu organovi.
 honza
 Re: Expreska nie je súčasťou cesty...11:07:43 11.05.2013
Bohužel nová vyjímka je stále v jednání. Tipuji, že se jednání zaseklo na dvou bodech: 1, Částečné rozšíření lezení do v současnosti zakázaných oblastí (např. Brada) 2, Požadavek ze strany zelených na "lezenie zahraničných lezcov je možné len v sprievode člena James". Na James, je psané před 14ti dny od Vlada Lineka: "Ziadost sme podali zaciatkom januara, stale nemame rozhodnutie, v prechodnom obdobi fungujeme neoficialne podla starej vynimky, dufam, ze je to otazka niekolkych dni."
 vonkreuz
 Re: Expreska nie je súčasťou cesty...19:36:29 11.05.2013
to vonkreuz: Ohledně vyjímky se zněním "za účasti člena James" to neslyším poprvé. Rozhodl se James rozšířit členskou základnu?
Ať mi tady hlavně nikdo nepíše, že to byl požadavek ochranářů.
 Uzlar
 Re: Expreska nie je súčasťou cesty...21:17:41 11.05.2013
@ Uzlař - když se vyjednávala poslední platná vyjímka, tak na webu sulov.com byly zveřejněny připomínky, dokumenty a žádosti všech, kdo se k vyjímce museli nebo směli vyjádřit. Mimo jiné pocítilo potřebu se vyňadřit zelené/eko sdružení VLK a ti požadovali přibližně to samé, co je v současném návrhu. Takže si myslím, že jsou to zase ti samí nebo podobní vyděrači. Současné info jsem dostal od jednoho z vyjednavaču za James, že toto je požadavek ochranářu, jen neupřesnil, jestli těch oficiálních z CHKO Strážovské vrchy nebo těch samozvaných. Myslím, že v současnosti podobná 3,14čovina platí na Slovensku jen pro zimní severní stranu Chopku. A jak je to se stavem členstva James netuším, ale v mém okolí vím o 2 lidech, kteří se rozhodli už James nepodporovat dalším členstvím.
 vonkreuz
 Re: Expreska nie je súčasťou cesty...22:31:34 11.05.2013
@ vonkreuz - Chopok musí mať nejakú miernu výnimku, keď sa tam stavajú cesty a lanovky :) , ale je mi jasné, že si myslel Ďumbier. Na formuláciach jednotlivých výnimiek ma ešte celkom zaujal fakt, že niektoré sú pre všetkých, iné pre registrovaných, iné pre James + UIAA, výnimočne len James. V oblastiach ako Manín, Kostolec, Bosmany, Prečín, Tupá s. alebo Kvačany preto OeAV alebo DAV de iure nestačí - už nie sú členom UIAA.
 shatterhand
 Re: Expreska nie je súčasťou cesty...23:03:59 11.05.2013
@ Shaterhand - Omlouvám se, ale myslel jsem skutečně Ďumbier - myslel jsem na to, že to musím opravit a pak jsem na to v autorské slepotě zapomněl. Po pravdě, zatím jsem neslyšel o kontrole prukazek pod skalama na Súľove, Maníne nebo Prečíne. A to tu žiju 10let. S ochranáři se potkávám, ale prukazku zatím nechtěl nikdo. No, necháme se překvapit...
 vonkreuz

 Dotazy21:49:32 10.05.2013
Samozřejmě, že by to dotyčný měl vrátit.
Ale sakra, proč tady píšeš článek, aniž si dal nejdřív aspoň inzerát? A proč vlastně píšeš na českého lezce, když se presa vypařily na Slovensku?
To tady budeme všechno řešit článkama? Podívej se do inzerce kolik lidí něco ztratilo nebo našlo, nikdo o tom nepíše články. Teda naposledy nějakej Herka, který zanecháním materiálu ve stěně porušil rozhodnutí správního orgánu.
Jestli je pravda, co píše shatterhand, tak doufám, že se čestně dostavíš na NPR přiznat se k nedovolenému vstupu. :-)
 Uzlar
 Re: Dotazy11:35:31 11.05.2013
... proč o tom píšu článek ? Tak za prvé předně proto, že si můžu dělat co se mi zlíbí a co mě napadne a pokud nechceš tak to nečti... a za druhé proto, že jsem přesně věděl, že takový článek vzbudí velký ohlas, že bude legrace číst komenty pošahanců a že se jako vždycky nejvíc a jako první ozvou ty největší hovada co mezi námi lezci jsou a budou mít 1000 hrozně inteligentních důvodů proč se chovat jako hovado. Jsem rád, že mezi mými spolulezci a kamarády takové hovada nemáma a že z mých spolulezců by nikdo nikomu nic nekradl
 Kepo
 Re: Dotazy16:54:32 11.05.2013
Pises clanek protoze "si muzu delat co se mi zlibi a co me napadne"?
Pises clanek aby jsi vyprovokoval nesmyslnou diskuzi?
Co ty jsi za cloveka?
Krast se nema ale fakt je ze se krade a kdyz nekde nechas sve veci tak se nemuzes divit. Je to jen tvoje hloupost...
 

 omg01:52:48 11.05.2013
Nejde vubec o to jestli nechat nebo nenechat svoje presa v ceste, ale o to jak si nekdo muze dovolit je ukradnout. Do kradených pres by se mi fakt nechtelo padat :-)
 MK

 egoismus konzumnich lezcu.07:59:36 11.05.2013
Opravdu nesouhlasim s autorem. Jeho chovani bych nazval zasirani cest vlastnim egem. Pokud lezu tak lehkou cestu, jako dnes osmy jiz bezesporu jsou, tak tam proboha nenechavam/snad vyjma pres noc/ svuj material. Aspon ja nemam zadny zajem lezt cestu na cizim matrosi, mimo jine i proto, ze vim jak velky je rozdil v obtiznosti , kdyz si cestu sam nacvakam ci jen nahazu lano do cvaklych nytu, neresim tu Ondru atp. v cestach za treba 10 a vice, tam vim, ze je to standard, ale to, ze chci resit cestne vlastni vykonnost a ne to, ze nahodne nacvakam neco nac nemam. Takze mozna se chlapce podivej do lesa kolem , zda tam nelezi tva presa, kdyz  je tam vyhodil pri prelezu nekdo s podobnym nazorem, aby trosku zchladil Tve sobectvi. Nejspise ovsem je ma dnes nejaky Polak ale zase ..ty jsi je tam nezapomnel, ty jsi jima jen zabral linku jinym.
 Martas.
 buu09:11:49 11.05.2013
Nechat to tam bejt a když máš pocit, že je to takhle moc lehký, tak si tam přicvakej svoje.
Jo a zajímali by mě cesty, který si náhodou nacvakal a neměl na ně. :) Jestli třeba lezeš 6+ a v 8+ jsou presa, tak myslíš, že to díky nim vylezeš ? Nemyslím, že to prohákuješ nahoru !
Ta nedůvěra v cizí matroš a názory na nacvakané cesty jen poukazují na to, že si toho zatím moc nevylez a potom tvůj názor je tak trochu mimo. Ale hlavně tu jde o to, že ty presa se prostě neberou.
 George-JP

 Pako22:41:33 11.05.2013
Já myslim, že autor článku je prvotřídní trotl. Krást se nemá (to snad tady ani nikdo nezpochybňuje), ale když si odložim na Václaváku peněženku a za týden jí tam nenajdu, tak můžu nadávat jenom sám sobě... Nebo mi něco uniká?
 kokoska
 Re: Pako09:17:10 12.05.2013
Uniká a pokud ti musí někdo vysvětlovat co, tak je něco špatně, ale asoň trochu .. presa nejsou peněženka. Horší přirovnání snad už nejde vymyslet Kokosi.
 George-JP
 Re: Pako13:35:47 12.05.2013
No, ty jsi taky povedenej exot. Krást se sice nemá, nicméně se krade. A u nás i na Slovensku se krade fest - kradou se auta, kradou se toaleťáky v práci, kradou se peněženky, kradou se miliardy, krade se i na skalách. Je to hnus, ale je to skutečnost, se kterou je každý našinec srozuměn.
Místo frází o tom, že to, co mi uniká, je tak zřejmé, že to ani nejde vysvětlit (:D), by ses o to mohl aspoň pokusit. Vysvětli mi, prosím, proč autor článku není prvotřídní idiot, když si nechá minimálně tři dny (tak jsem to pochopil z článku) někde zbytečně válet presa, který tu cestu jen zbytečně zasírají a když je tam posléze nenajde, tak má ještě potřebu se takhle vyblít na lezce.
Díky
 kokoska
 Re: Pako20:54:36 12.05.2013
Proč to tam nechal a proč to sem napsal samo nevím. A ty nebuď drzej !
 George-JP
 Re: Pako21:44:55 12.05.2013
Ok, už budu hodnej :)
 kokoska
 Re: Pako01:13:17 13.05.2013
Neboj, neuniká, George-JP jen zaujímá jiné hledisko odpovídající 4. stádiu morálního vývoje dle Kohlberga - konvenční úroveň morálky, podstádium orientace na řád a zákon. Což je naprosto OK, jen si nerozumíte.
Takže Georgi aj., někteří sice nesouhlasí s kradením expresek, pokud je jasné, že si je někde někdo nechal schválně, ale na druhou stranu chápou, že nechávat někde viset expresku tejden může někoho štvát. Navíc pořád platí co píše Jirous: "Czech sucks", nejsme v občanský společnosti, kde si lidi nekradou. Jó, občanská společnost mezi lezcema, to by byly ideály, to by se mi fakt líbilo. Všichni poctiví, odvážní, přátelští, spolehliví, nikdo by nedělal že nevidí porušování pravidel na skalách...protože by vlastně nikdo žádný neporušoval, že mi to hned nedošlo. Je 1:11, jdu si o tom nechat zdát.

Co autor článku, už se vrátil do reality? Nějak jsem nepostřehnul, že by se zapojil do debaty.
 filosof

 2 jirkas02:35:48 12.05.2013
2 jirkas: spát,psát,nebo snad pást? Toť otázka. Tady to máš, někam to vyvěš, ať nemusíme číst takhle trapný články.


Obecná pravidla
#1 Pokud necháš matroš (v cestě) z jakéhokoli jiného důvodu než je účast na záchranné akci, stává se kořistí jakmile opustíš parkoviště, ledaže bys dal na srozuměnou, že se druhý den vrátíš ho vybrat.
#2 Máš-li v plánu jej získat následující den, buď tam v 6 ráno. Neukaž se ve 4 ospoledne s brekem nad tím, že nemůžeš najít svůj plevel (shwagg má být ta nejhorší tráva, co jde sehnat, neznám český ekvivalent) :-). 
#3 Když to vyžaduje sakra šikovný ruce a ty na to nemáš, sklapni a přestaň fňukat
#4 Že je už pozdě a Ty seš unavenej Ti ještě nezavdává důvod k tomu začít chlastat, zamířit domů k počítači a škemrat u nás ať Ti pomůžem vyšťárat Tvůj plevel. Doval zpátky svojí línou prdel a dostaň se si svůj matroš sám nebo přestaň fňukat a prostě ho odepiš jako ztracenej.

Pravidla pro nálezce
#1 Věci co najdeš na parkovišti nejsou kořist. Jde o ztracený a nalezený matroš.
#2 Jakýkoli a veškerý vybavení zanechaný nebo někam založený kvůli záchraně včetně vybavení oběti NENÍ kořist a bude sesbíráno a navráceno právoplatným majitelům.
#3 Jakýkoli vybavení opuštěný či ztracený kvůli nekompetenci, nedostatku schopností nebo čistý lenosti se stává kořistí jakmile původní majitel tohoto vybavení opustil skálu a vzdal pokusy ke znovuzískání tohoto vybavení. Výjimka platí jestliže pokořená strana dá ve známost svůj záměr pokračovat ve znovuzískávání hraček za rozbřesku následujícího dne.
#4 Nálezce kořisti může nabídnout vrácení uvedené kořisti. Druhá strana ztrácí tvář, jestliže přijme vrácení svého vybavení (někde jsem ale četl, že flaška dobrý pálenky coby nálezný tohle neguje:-) )

Pravidla pro břídily
#1 Požadování svého vybavení je špatné a poukazuje na nedostatek sebeúcty.
#2 Když Ti nálezce Tvýho plevele nabídne vrácení, můžeš to přijmout, ale pokud to uděláš, ztratíš tvář. Šest plechovek nebo basa piva to spraví, ale v některých případech furt nesrazí manko na Tvý cti. Pokud nabídnou, Ty odmítneš a oni nabídnou znovu a Ty to přijmeš, je to mnohem lepší, ale pořád bys jim měl koupit pití a furt ztratíš tvář, jen už ne tolik.
#3 Jediný způsob jak se vyhnout ztrapňující ztrátě vybavení aniž bys ztratil tvář je nepřijmout jeho navrácení. Jednoduché „díky za nabídku, ale vy jste si to chlapi zasloužili“ vám zaručí z 99,9% čistý štít.

Samozřejmě jsou vzácné výjimky...
Převzato z článku
Být či nebýt
na
http://www.climberism.com/ to-be-or-not-to-be-the-rules-of-climbing-booty/ (jednamezera)

Podotýkám, že ty pravidla se týkají především friendů a podobnýho železa, tj. věcí, který jdou občas blbě vytáhnout. Nevim kam by se Pavlikům a jiným Pepikům poděla čest (leda že by už předtim žádnou neměli?), když by šlo jen o pár presek který prostě v nějaký osmě stačí prostě vycvaknout :-)))
 filosof
 Re: 2 jirkas08:21:24 12.05.2013
Už jenom z použití slov "kořist", nebo "ztráta cti" se mi zvedá žaludek. A i jejich logika je zvrácená a pokroucená.

Jinak ale se zanecháváním materiálu v cestách řekněme do 9 UIAA včetně nesouhlasím.
 midus
 Re: 2 jirkas09:28:47 12.05.2013
Americká morálka, to je hnus teda, ale než hledat nějaký pravidla, tak se zamyslete, vy co jezdíte ven, jak to je v zahraničí a nemusíte nic řešit. Myslím tedy "západní" země :).
 George-JP
 Re: 2 jirkas01:35:50 13.05.2013
plevel bych asi přeložil jako harampádí.

ještě mi tam chybí něco ve smyslu že pokud visej presa v cestě zjevně záměrně a zjevně kvuli tomu, že po nich někdo cestu poleze, nejedná se o kořist. ale právo je využít má kdokoliv.
 honza
  Re: 2 jirkas01:52:52 13.05.2013
možná by bylo nejlepší něco ve smyslu že cizí matros necháváme na pokoji, ledaže by bylo zjevne že ho púvodní majitel již oželel.
 honza

 OSP- presa23:30:31 12.05.2013
V Ospu byl kdysi na toi toice nápis "Czech sucks!" a primalovaná expreska a "80km/h"
 jirous
 Re: OSP- presa04:55:48 13.05.2013
Jelikoz je to nad mou predstavivost..co to melo znamenat a jak to souvisi s timto clankem? dekuji.
Pro podobne natvrdle, ale v jinem smeru...pochopte uz, ze nacvakana preska v osme na Sulove nemaj co delat vic nez jednu noc a ta placka , co se jich tady furt dozaduje uz davno ztratila cest lezce!
 Martas.
 Re: OSP- presa07:40:24 13.05.2013
Znamená to to, že se tam chováme jako burani, co kradou presa a jezdí jako prasata mimo povolenou rychlost
 JendaZBrna
 Re: OSP- presa10:21:10 13.05.2013
Možná mělo být napsáno. Pochopte, že se kradlo, krade a bude krást, jen k tomu má každý svůj důvod.
 jirous
 Re: OSP- presa20:26:22 13.05.2013
Já osobně třeba nekradu ze zištných důvodů - mě to prostě jen baví :-)
 kokoska

 Cizí presa zabíjej07:40:11 08.07.2013
Tak už víte proč se nemaj zbytečně nechávat presky v cestě?!?!?!
http:/  /www.lezec.cz/clanek.php?key=  11035&nazev=tito_trav  ersa_-_vazny_pad    !!!!!!
 dudy

 Foto dne:
Rabštejn, cesty Rigo střed (narovnání) 7, tam jen visí lano a Hrana Riga 6-
Hrana Riga
 Databáze cest:
Všechny cesty (179596)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Renaissance Of Je T'Aime 7c Kalymnos
Komín III Labské Údolí - Pravý Břeh
ZNC 5A Blansko Sever
Alogaki Tis Panagias 8a+ Manikia
No Time For Safety... 7a+ Kalymnos
Nově komentované:
Čtyřka Z Matiky 4 Skalky Za Aritmou
Pedrův Smrk 10- Josefovské Údolí
Pedrův Smrk 10- Josefovské Údolí
Dvoukruhová 5+ Skalný
Cesta K Nebeskému Klidu 6+ Srbsko

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: letadlo matroš |

 Nové komentáře:
Re: poučení | Re: Ani | Re: ††† | Re: krása | Re: Esence bytí | Re: Ss | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: bezcitnosť | Re: Nějaká ta smutná fakta |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (141)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (127)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (17)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (14)

 Nově v inzerci:
Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 388 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 329 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 298 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 297 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 279 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.