LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Středně velkou lavinu odpružíš.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140281 cest
Nové přelezy:
Loose Cano 7b
Ajo En Vag 7C
Hammer Kin 7c
Mucho Tron 7b+
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Boulder Bar - Praha 7
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Lezec-shop.cz - Štěchovice
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Pískovcové lezení, pískaři - otázka 5.

Kam lze posouvat hranice obtížnosti

Přinášíme postupně plné znění rozhovorů s významnými pískaři o pískovcovém lezení, které vyšly zkráceně v ročence ČHS. A čekáme na vaší diskusi. Pátá otázka je na téma: Kam lze posouvat hranice obtížnosti?

Pískovcové lezení má jasné charakteristiky - způsob jištění, dělání prvovýstupů, silný morálový prvek apod. Nicméně i pískovcové lezení se vyvíjí. Kam lze posouvat hranice obtížnosti, je trendem méně morálu, vyšší výkony…?



Alešák
Všechno je plynulý a pokračující proces. Zlepšuje se vybavení, výkonnost, lezení se vyvíjí. Cesty udělané s postranním jištěním (schwebe) se lezou bez něj, místa, kde se dříve stavělo, se daří přelézat volně. To, co před 70 lety lezla elita si dnes může vyběhnout lehce nadprůměrný jedinec. Pískovcové lezení se může (a bude) rozšiřovat, obohacovat, ale zároveň by se tím nemělo ničit to staré. Jistým způsobem to považuji za kulturní dědictví.
Zdá se mi, že mainstream směřuje ke sportovnějšímu pojetí lezení, tzn. co nejtěžší cestě s co nejlepším jištěním, kdežto dřív panoval názor, že dobře lézt znamená mít to srovnané i v hlavě, odvaha tvořila polovinu obtížnosti cesty a překruhovaná cesta by se setkala s kritikou. Nemusí jít o nejištěnou vraždy, kde spadneš na balkón a zlámeš si nohy, ale když je kam padat, tak by snad neměl být problém udělat cestu, ve které se děj odehraje osm metrů nad kruhem.
Za nejhodnotnější bych dnes považoval udělat těžkou, psychicky náročnou cestu - dejme tomu desítku, jedenáctku s odlezy. Nebo něco podobného přelézt v dobrém stylu, tedy odspodu, v kuse, bez předzaloženého jištění a poprodlužovaných kruhů. Zahrnout všechny dílčí složky v odpovídajícím poměru. To by byla známka celkové vyzrálosti “pískaře”.
Trochu mě ale děsí fakt, že se na písku leze stále více, mnohdy bez respektování pravidel lezení, slušného chování a bez ohleduplnosti k přírodě, skále i místním obyvatelům. A jestli pohár jednou přeteče, nastanou krušné časy.

Špek
Hranice lidských možností jsou neodhadnutelné a rozhodně vzdálené. To platí pro výkon, v oblasti morálu je maximum nejištěná cesta. Ty už tady jsou. Ale posouvat to lze tím, že vytvořím nejištěnou cestu v obtížnosti, která takto vylezená ještě není. A kam se posouvají trendy? To ať si posoudí jiní, já si odcházím do svých oblíbených hvozdů.

Richard
Pískovcové lezení se rozštěpilo a každá část míří jiným směrem. Jeden směr se drží tradic a vývoj jde dopředu jen pomalu, druhý směr se dynamicky vyvíjí, bourá tradice a tabu.
Ideálem je pro mne zachovat tradiční styl v některých oblastech, kde stejně není velký potenciál pro opravdu těžké cesty (např. Hruboskalsko) a zároveň umožnit rozvoj sportovního lezení ve vybraných oblastech nebo jen sektorech nebo cestách. Současná pravidla, kdy je použití magnezia možné na moderních cestách od IXa, jsou dobrým kompromisem. Chybí jim však to nejdůležitější a to vymezení pouze tradičních, smíšených a moderních oblastí. Na to by však bylo nutné najít shodu se správou CHKO a dohodnout jiné znění výjimek umožňující lezení na písku. Bez toho bude pokračovat současný stav, kdy se často maglajzuje úplně všude. To nejdůležitější z tradice je však zachovat dělání cest zdola a bez jistících prostředků poškozující skálu! Trendem by mělo být zvyšování obtížnosti cest při zachování morální náročnosti, ale padat až na zem by se u toho nemělo.

Tomáš
Pískovcové lezení se nemění a ani nikdy nezmění. Akorát tam dnes jezdí více lidí, co dříve jezdili do jury a mají potřebu se ke všemu vyjadřovat. Někteří němečtí prvovýstupci se u nás moc nevyjadřují a raději si některé cesty rovnou dojistí nebo nějak narovnají, aby si je taky zvládli přelézt. Borháky po metru a upravování či dodávání chytů je pouhou vizitkou naší generace a v rámci věků nic podstatnýho.

Bojsa
Kam lze posunout hranice obtížnosti, nevím, ale určitě se posouvat budou. Možná se v budoucnu k tomu maximálnímu sportovnímu výkonu bude pro vyšší obtížnost znovu přidávat i morál, kdo ví. Nemyslím na zabití, ale odlezy. Dnes je trend spíš opačný, pro vyšší sportovní výkon méně morálu a méně tradice. Asi je to způsobeno i tím, že dost lidí přichází do skal z umělých stěn, kde je takový ten falešný pocit, jak je lezení bezpečný a že se nemůže nic stát. Lezení, ale nikdy nebudou šachy a to je dobře - byla by to nuda.

Nedori
Prvovýstupů v různých pískovcových oblastech vzniká hodně a můžeš si všude vybrat, jestli chceš lézt odvážné cesty nebo cesty víc na pohodu. A jestli je morál trendy nebo ne? Podle mě i v lezeckém dávnověku se lezlo pro radost z pohybu a občas někdo přelezl nějakou vraždu, takže je to pořád stejné.

Prcas
Pro mě je lezení na písku jako každé jiné lezení po skalách. Nejsem zastánce brzdění vývoje, ať je to v jakémkoliv oboru. Mám na mysli obory, které člověka neposílají pod drn. To znamená, že když se podívám zpět, třeba do roku 1970 (to jsem poprvé s velkou pravidelností začal osahávat skály) tak si říkám, že je moc fajn, že i do této krásné zábavy přišel pokrok. Tudíž se mění i pohled na pískovcový lezení. Já osobně používám maglajz, ale i počítač, auto, no spousty dalších věcí, které doba přináší. Snažím se o dodržování jakých si pravidel v lokalitách, ve kterých se pohybuju. Někde to maj tak, někde jinak, poinformuju se a potom se rozhodnu, jestli oblast navštívím nebo ne. Už nemám na to, abych se s někým dohadoval o tom, jak mám lízt a co smím nebo nesmím používat... Co se tejká způsobu dělání cest? Na písku samozřejmě od spodu, citlivě přistupovat ke vzdálenostem mezi fixními jistícími prvky a mít oko na nové linie, které budou i v budoucnu ozdobou horolezeckých průvodců. A jestli morálový nebo dobře jištěný cesty? Vzhledem k tomu, že každej prvovýstupář je jinej, tak i cesty nově udělané mají svůj rozměr, kterej je přímo vázanej na tvůrce té cesty...

Pavel
Prostupovat hladké stěny s co nejmenším počtem stabilního jištění ze spodu, jak je to v pravidlech. Dobrovolně podstupovat bezpečné riziko, kdy záleží na souhře a důvěře dvou lidí.

Piškot
Jak už jsem psal, připadá mi, že už delší dobu se pískovcové lezení silněji vyvíjí jen jedním směrem, a to zvyšováním čistě lezecké obtížnosti výstupů. Děje se to i díky tomu (nebo „za cenu toho“, to je věc pohledu), že se snížila a stále snižuje psychická náročnost mnoha nových výstupů. Tento trend se přenáší i do nižších obtížnostních hladin. Takže dochází k postupnému sbližování pískovcového lezení a toho, co je tady v otázkách označováno jako sportovní lezení.
Omlouvám se za trochu vyhrocené formulace, nechci se dotknout osobností, které se pokoušejí tu psychickou a tradiční dimenzi udržet. Není jich úplně málo, ale zdá se mi, že výsledky jejich úsilí nejsou v celkovém obrazu dnešního lezení zas tak zřetelné. Rozcházejí se se současným většinovým lezeckým ideálem. Mainstream je ignoruje, nebo občas dokonce napadá a odmítá jako „kurviče linií“, „egoisty“, „magory“ atd. Dělat dneska tady u nás výrazně psychicky náročné cesty se víceméně nesluší, je to „překonané“. Vzniká tu paradox: na jednu stranu je v lezení pořád ještě přítomný ideál lezecky a také psychicky co nejnáročnějšího výstupu v co nejlepším stylu, který málokdo dokáže zopakovat. Obecně jsou takové výstupy oceňovány, píše se o nich v lezeckých médiích. Ale na druhou stranu stále větší část lezecké veřejnosti vyžaduje bezpečnost a komfort. Minimalizaci rizika. Cesty, které jsou pro všechny. Ti, kteří podnikají nebezpečné akce, jsou občas dokonce i mezi lezci samotnými označovaní za nezodpovědné a tolerují se jenom tam, kde se jejich aktivita nestřetne s aktivitami širší veřejnosti. Proniká to zřetelně i do prostředí pískovcového lezení. Udělat dneska v navštěvovaných oblastech problematicky zajištěnou sedmičku nebo osmičku nebo devítku, tedy cestu, kterou by lidé vzhledem k obtížnosti celkem mohli lézt, se neslučuje s dobrými mravy. Lézt free sólo vedle jiných lidí by mohlo být vnímáno vyloženě jako provokace, exhibicionismus.
Hranici obtížnosti posouvat dál určitě lze. A stejně tak lze zase začít víc zhodnocovat psychickou složku výstupů. Osobně očekávám, že zase přijde zřetelnější vlna zájmu o takový styl lezení, i když to třeba nebude převažující trend. Ale můžu se plést.

Jony
Posouvat hranice obtížnosti stále lze, jen jde o to, v jakém stylu. Částečně jsem odpověděl výše. Co je těžší vylézt? Morálovou šestku nebo šestku? Praxe je někdy otřesná.

Karel
Hranice obtížnosti se zřejmě bude i nadále pomalu posouvat, spolu s narůstající silou mladých adeptů, což je asi obecným trendem v jakékoliv disciplíně. Tuším, že převládat budou spíše dobře zajištěné cesty, ale snad se občas objeví někdo, komu nebude proti mysli exkurze do vlastního nitra.

Otázky připravili: Honza Obročník, Božena Valentová




Pokračování příště ...

První díl:
Pískovcové lezení, pískaři - otázka 1. -
Úplné znění rozhovorů z Ročenky ČHS 2016 na pokračování


Druhý díl:
Pískovcové lezení, pískaři - otázka 2.
Proč je málo výstupů roku na písku?


Třetí díl:
Pískovcové lezení, pískaři - otázka 3.
Stupnice obtížnosti a maximum na písku?


Čtvrtý díl:
Pískovcové lezení, pískaři - otázka 4.
Jakou roli hraje dobrodružství?






Celé znění rozhovorů je v článku zde na stránkách ČHS:
O PÍSKOVCOVÉM LEZENÍ - ROZHOVORY

Ročenka 2016 náhled - k prolistování

sth   [úpravy] 20:00 27.04.2017Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Dva postřehy21:12:04 27.04.2017
Jen bych měl dvě maličkosti. Trochu mne překvapil od Pavla obrat "bezpečné riziko". To mi přijde jako trochu protimluv, něco jako "trochu těhotná" :-)

A pak Piškotova věta "Lézt free sólo vedle jiných lidí by mohlo být vnímáno vyloženě jako provokace, exhibicionismus." - jistě je to hlavně o osobních preferencích a úhlu pohledu, ale pokud se nepletu, tak to není tak dlouho, co tu proběla zpráva o tom, že někteří sponzoři ruší sponzorské smlouvy s free solo lezci nebo lezci podstupujícími zbytečné riziko. Takže nebral bych v tomto případě nejištěné lezení jako provokaci nebo exhibionismus, každý jsme jiný a pokud to někomu vyhovuje, tak proč ne, každý máme nějakou tu úchylku, ale spíše jako společensky závadnou aktivitu jako je například kouření nebo nadměrná konzumace alkoholu. Tedy nezakazoval bych to, ale asi ani neoslavoval.
odpovědět 
 Re: Dva postřehy06:25:18 28.04.2017
"Trochu těhotná" je IMO jiné, než "bezpečné riziko" - trohu těhotná znamená, že těhotná prostě je, zatímco bezpečné riziko znamená, že !téměř! žádné není; dovolil bych si tedy navrhnout například analogie "drahá sleva", "Pyrrhovo vítězství" nebo "mírně neobyčejné" (pokud nebudeme považovat "mírně" jako hyperbolu, resp. ironii, v kterémžto případě by se jednalo o KURVA neobyčejný zážitek...)
gramatikodpovědět 
  Re: Dva postřehy09:22:53 28.04.2017
suchý déšť, vonný zápach, ošklivě krásná, teplé jaro, atd
odpovědět 
   Re: Dva postřehy09:33:19 28.04.2017
..a protimluv nejvetší: zbabělý Pískař!
odpovědět 
   Re: Dva postřehy10:06:23 28.04.2017
Osobne vyznam slovneho spojenia "bezpečné riziko" vnimam tak, ze v ceste je minimalizovane objektivne riziko padu s fatalnymi nasledkami.
Inymi slovami -
- prve istenie nieje prehnane vysoko a s ohladom na teren pod skalou pre pripadny zoskok.
- druhe istenie(pripadne dalsie) je dane tak, ze sa spod neho nepada na zem
- moznosti zaistenia su take aby nehrozil nebezpecny pad (na policu, na nebezpecny vystupok, dlhe a nebezpecne kyvadlo,... )
Nic z toho sa ale nevylucuje s moralovymi odlezmi.
odpovědět 
    Re: Dva postřehy10:57:45 28.04.2017
Tak nějak. Já pro to mám název "bezpečná morálovka" = Ať se lítá přes celou stěnu, ale ať se nepadá na podlahu/ polic, nebo to kyvadlo s oboucháním o protější roh atd. Těžký krok v lehce převislým, 10m nad kruhem a 30m nad podlahou považuju za bezpečné. Morálové to je pro většinu lidí určitě víc než dost :D A za "vraždu" považuju i cestu s těžkým krokem u kruhu a lehkým dolezem "free solo" Např. kruh v 10m, od něj 2m těžkýho a pak "choďák" kde až do 30m nic neni.
odpovědět 
    Re: Dva postřehy12:01:12 28.04.2017
Vnímám to stejně. Rozhodně to není oximorón. Naopak je to klíč k tomu jak by podle mě měla vypadat většina cest na písku- podělat se bezpečně.
vašek k.odpovědět 
     Re: Dva postřehy14:19:59 28.04.2017
Přééésně. A v Alpách smí přijít ošklivá bouřka, ale vždycky jenom na chvíli, a aby při ní nešlo o život. Prostě se jednou za čas tak nějak bezpečně podělat, ale aby doopravdy vlastně o nic vážnýho nešlo. Pojďte si to odhlasovat na VH.
P.odpovědět 
      Re: Dva postřehy14:57:36 28.04.2017
Jsou věci, který ovlivníš, a pak jsou věci, který neovlivníš. Takže- špatný přirovnání.
vašek k.odpovědět 
  Řešme podstatné12:33:15 28.04.2017
To jsme spolek ujetých češtinářů, nebo lezci. Na těchto místech je potřeba věcně řešit aktuální problémy pískovcového lezení v českých oblastech: mg, či bez něho, dojištění nedostatkem jištění zmršených cest, které by po doplnění minimálního počtu fixního jištění byly pěkné, ochrana přírody...
daveodpovědět 
   Re: Řešme podstatné15:12:32 28.04.2017
Věnuj se raději té češtině.
odpovědět 
 Re: Dva postřehy10:06:59 28.04.2017
Analýza spojení "zbytečné riziko" (viz to o těch sponzorech) by mohla být také docela zajímavá :)
P.odpovědět 

 Kam lze posouvat hranice obtížnosti?08:59:46 28.04.2017
Pořád je v pískovcovém stylu vylezeno pokud vím XIa (Špek), takže stále je tu šance posunout se minimálně o čtyři stupně i ve stávajícím duchu.
odpovědět 
 Třetí postřeh09:33:07 28.04.2017
Mě se líbí to seřazení v "souvisejících článcích". Začíná to v pravěku článkem "Pískař Bída" a končí nedávným činem "Ondra Beneš hlásí přelez To tu ještě nebylo XIIb (9a). Prostě hlavní události jsou na písku jasně srovnaný.
:)odpovědět 
 Re: Kam lze posouvat hranice obtížnosti?10:05:32 28.04.2017
XIa je to, o čem asi mluvíš, až RP, a tak to bylo, pokud vím, vylezeno až někým jiným a s použitím těch nejmenovaných prostředků. Takže spíš Xb/c (AF)?
V Sasku jsou vylezené minimálně jedenáctky bez. Mluvil jsem o tom minimálně s jedním autorem a RP přelezcem takové cesty (Herr der Ringe). Možné to je, ale znamená to třeba čekat (v jeho případě) několik let na den s ideálními podmínkami, které pokud se sejdou s ideální formou, mohou vést k úspěchu. Kůže na prstech je cca na 2-3 pokusy, někdy jen na jeden... Reálně to tedy znamená víceméně stopku na určité obtížnostní hladině, dejme tomu okolo Xc/XIa. Výš se určitě lze dostat, ale jsou to spíš výjimečné události.
P.odpovědět 
  Re: Kam lze posouvat hranice obtížnosti?10:29:32 28.04.2017
Šly by tyto top cesty jak obtížnostně, tak morálově pojmenovat? Myslíš "Pulp Fiction"? Nějaké další? Co "Zlatá korunka"?
Bobrodpovědět 
  Re: Kam lze posouvat hranice obtížnosti?15:10:10 28.04.2017
píšeš "čekat několik let na den s ideálními podmínkami, které pokud se sejdou s ideální formou, mohou vést k úspěchu."

není to totéž s AO projektem 9c ve flatangeru? nebylo to vždy u první cesty v dané obtížnosti - u 9b, 9a, ale i u 8a?

jenom na písku se nechce čekat a makat - prosím tě, vysvětli mi proč? proč zrovna na písku, kde jsou přesně sepsaná pravidla to nechceš pilovat tak dlouho, až se sejde podmínka forma a TEN den?
odpovědět 
   Re: Kam lze posouvat hranice obtížnosti?15:58:00 28.04.2017
Ale já tu přece nepsal nic o tom, co chci nebo nechci.
Psal jsem jenom, že tam, kde to takhle je nastavený a dodržuje se to (Sasko), to prostě znamená, že od určité obtížnostní hranice při daném charakteru skály a lezení to znamená mimořádné komplikace. A nejde jenom o první cestu daného stupně.
Přitom je to obtížnost, která se jinak a jinde leze celkem běžně, řekněme kolem 8b francouzských - ale v kolmým, s malýma a ne vždycky ostrýma hnidama... a při RP už to může být hodně velký problém. Samozřejmě je pak úctyhodný výkon to vylézt.
P.odpovědět 

 Obrazek09:57:41 28.04.2017
Me by zajimalo co za cestu je na obrazku/ Dik
odpovědět 
 Re: Obrazek10:10:40 28.04.2017
Tsunami?
odpovědět 
  Re: Obrazek12:03:07 28.04.2017
Jo, je to na stopro Tsunami v Chrámovkách. Stěnový sen všech pískařů.
vašek k.odpovědět 
   Re: Obrazek14:54:14 28.04.2017
považuju se za pískaře a tsunami mě nechává zcela chladným
odpovědět 

 respekt respondentum, ale ...12:22:15 28.04.2017
Vcelku tuhle serii sleduju. Po procteni vsech odpovedi na vsechny doposud polozene otazky se nemohu zbavit dojmu, ze jsou odpovedi kazdeho jednoho dotazovaneho porad se stejne - strucne - muj dojem je, ze svuj "piskarsky" svetonazor kazdy z respondentu sdelil hned v prvni odpovedi a vse ostatni je je pouhou variaci se stejnym nebo hodne podobnym obsahem ...
J. Kladaodpovědět 
 Re: respekt respondentum, ale ...16:09:49 28.04.2017
Opakování matka moudrosti.
Vorelodpovědět 

 ..12:30:08 28.04.2017
Prostupovat hladké stěny,,bezpečné riziko.))) pobavilo..
jinak třeba alešák..chceš x-c s 8m odlezem a k čemu,když bys to stejně nevylezl(nic osobního).
posledních 70 let se tu dělali morálové cesty,tak že když někdo chce má jich tady na celej život..
vladodpovědět 
 Rozumné řešení12:52:25 28.04.2017
Ano, jako nejrozumnější bych viděl cesty, v nichž jsou těžká místa zajištěna s minimalizací rizika pádu na zem. Pokud se Špek chlubí, že v jeho cestách jsou těžká místa pod kruhy, tak ať si to leze v těch svých hvozdech. Ale pokud se jedná o linie ve frekventovaných oblastech, které by se jinak lezly, tam je soudným způsobem potřeba zajistit rozumné odjištění výstupů a třeba jasně vyznačit ta jištění, s nimiž byla cesta vylezena původně, aby se teda vidělo, co to bylo za prvovýstupce, ať si na něj každý udělá libovolný názor. V dosavadních diskusích jsem vypozoroval, že většina normálně uvažujících lezců by se zřejmě v pohodě shodla na představě "rozumného zajištění" cesty. Jako vzor rozumně zajištěné cesty uvedu např. Údolní Ameriku na Prachovských skalách, kde jsou na 35 m výšky stěny tři kruhy, ale všechna klíčová místa jsou zajištěna.
daveodpovědět 
  Re: Rozumné řešení13:29:10 28.04.2017
Asi to ma neco do sebe. V Pfalzu ted trenuju jednu trihvezdovou 7+. Nejtezsi 7+ co jsem kdy zkousel, pise se o ni ze je to "testpiece" oblasti. Cesta ma 6 kruhu na 30m, takze dnes vicemene sportovka s delsimi pady. Da se dojistit ve 2 mistech friendem v obou pripadech jde o horizontalni pukliny. V pruvodci se pise, ze prvac byl udelan zcela po vlastnim (tak nevim co tam v tech 70. davali misto friendu :D, uzliky tu v Pfalzu moc nejdou), a prvovystupce pak dodal kruhy a ze i se 6ti kruhy je to furt vyzva. Taze prvovystupce dostal sveho kreditu a ted si tam zaleze i lehce nadprumerny lezec ktery se neboji malinko proletet. Vtipny je, ze se to stejne moc neleze. Byl jsem tam sam.
Radekodpovědět 
   Re: Rozumné řešení16:33:17 28.04.2017
Ale jo ... prvovýstupce sám dle svého uvážení dodal ... tomu bych rozuměl. Ale ne touze některých mu tam prostě nabastlit x dalších kruhů ve jménu pokroku a všeho lidu.
MModpovědět 
  Re: Rozumné řešení16:18:47 28.04.2017
Usuzovat co si myslí většina podle diskuze na Lezci mi nepříjde moc dobrej nápad. Já si třeba myslím, že většina pořád ještě dojišťování nepovažuje za rozumné řešení. Zajištěných cest je dost a pořád přibývají. Není třeba brát prostor těm, co to mají jinak.
Vorelodpovědět 
 Re: ..14:59:25 28.04.2017
hele vlade, co ty víš o Alešákovi? zrovna ten leze všechno vykřičník nevykřičník. dost často mají jeho přelezy tak nízké číslo, do kterého nejspíš jsi schopný počítat i ty. soudě podle tvého komentu
odpovědět 

 p. piskar14:49:14 28.04.2017
Alešáku, smekám nad tím jak to máš srovnaný v hlavě a dokážeš odprezentovat.

nevím jestli pracuješ s dalšíma generacema lezců, ale jestli by někdo měl a mohl dál předávat dědictví pískařiny se v ším co k tomu patří, měl by ses toho chopit:)
háčkoodpovědět 

 Foto dne:

Agnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (179372)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
1. Senza Nome 6a+ Coltura
Hrebeň Končisté 3 Batizovská Dolina
JZ Komín III Prachov
Foreign Afair 6a Krraba
Shadow On The Wall 6b Krraba
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Mussulmani 6b+ Jerzu

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... |

 Nové komentáře:
Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta | Re: Problém na sestupu | Re: Problém na sestupu | Problém na sestupu |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Marjan (4)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 360 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 315 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 284 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 285 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 255 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.