Dostala se mi do ruky nová desková hra s horolezeckou tématikou. Hra, která vás přenese na druhou nejvyšší osmitisícovku světa, nedá vám vydechnout a donutí vás plánovat postup na vrchol podle počasí a vaší aktuální kondice.
Deskovou hru vytvořil Adam Kałuża a jeho tým. Adam je poměrně známý polský herní tvůrce. Vydána byla v herním studiu Rebel.pl a zatím sklízí jeden kladný ohlas za druhým.
Balení hry, návod (EN, PL, CZ), herní deska a karty pro aklimatizaci a pohyb.
Hra je určena pro 1-5 hráčů. Herní plán je středně velký (normální stůl bude stačit). Hrací doba je pevně omezena na 18 kol (dní) a prožít jednu expedici vám zabere zhruba hodinu.
Herní strategie je jasná, pomocí dvou horolezců se pokusit dosáhnout vrcholu a hlavně přežít kruté podmínky v zóně smrti. Nenechte se ale ukolébat. I pod osmi tisíci metry na vás čeká „báječné“ počasí, nedostatek kyslíku a fajn kamarádi co vám brání v cestě nahoru i dolů.
Předvrcholová tlačenice, v tomhle počasí by ze stanu nikoho nevyhnal.
Na hracím plánu je vyobrazena jižní a západní stěna. Výstupové trasy jsou v podstatě dvě. Levá kopíruje výstupovou trasu JZ hřebenem, takzvanou Magic Line z roku 1986, kterou provedla polsko-slovenská expedice je složení Przemyslaw Piasecki, Wojciech Wroz a Peter Božík. A pravá kopíruje Jižní stěnu, vylezenou také v roce 1986 polskou dvojicí Tadeusz Piotrowski a Jerzy Kukuczka.
Herní princip je celkem jednoduchý, máte dva horolezce. Každý má svůj stan. Pohnout horolezcem na další políčko můžete jen díky kartě pohybu (číslo v zeleném kroužku). Čím výše je horolezec, tím více mu je ubírán životodárný kyslík. Ten můžete doplňovat kartou aklimatizace (nutné brát jako herní licenci), která má číslo v modrém kroužku. Když horolezci dojde kyslík, propadá se do základního tábora. V drsné variantě umírá, v rodinné variantě je možná záchrana speciální kartou.
„Mrtvoly“ v základním táboře, no co, alespoň jeden bod.
I když jsou pravidla volně ke stažení (PDF, 1,4 MB, en), doporučoval bych si nechat hru vysvětlit, nebo shlédnout krátké video.
K2, Autor: Adam Kałuża
Vydavatel: REBEL.pl
Vydání: 2.
Datum vydání: 2011
Jazyk: polština, angličtina (pouze pravidla, na herních prvcích jsou jen čísla)
Počet hráčů: 1-5
Herní princip: Hráči proti hře, omezené možnosti „škození“, náhoda ve formě karet
Délka hry: cca 60 minut
Cena: 820 - 850 Kč (99.95 zł)
Hodnocení:
Pěkná a drsná desková hra s vysokohorskou tématikou. Ačkoliv máte 100% danou předpověď počasí na 6 dní dopředu, máte pouze omezené možnosti pohybu (náhodný výběr 6 karet, uplatnit jdou jen 3 v daném kole). Hra vás naučí, že včas sestoupit znamená hranici mezi přežít a jen koukat do konce hry.
Plus:
+ pěkné grafické zpracování
+ přímočarý herní princip
+ vhodná jak pro samotáře, tak pro celou rodinu
+ již dvě další herní rozšíření K2 – lawina a K2: Broad Peak.
Mínus:
- pravidla nejsou srozumitelně napsaná, využijte raději jiného hráče nebo youtube
- výstupové trasy se nechali pouze inspirovat reálným stavem
- aklimatizace je zde znásilněna do podoby kyslíkové láhve
Až do konce týdne (do 14.10.2012) máte možnost si K2 vyzkoušet na Deskohraní, respektive v sekci zvané Volné hraní - Ludotéka. Dnes ještě za dobrovolné vstupné, od zítřka za 70 Kč. K dispozici jsou stovky her, organizátoři (ve žlutých tričkách) co rádi pomůžou s výběrem a vysvětlí pravidla a když budete chvíli okounět, tak i spoluhráči.
K2 v jednom z mnoha regálů Ludotéky.
Ludotéka probíhá v Tyršově domě, Újezd 40, Praha 1 (do 14.10.2012).
Ahoj, hru jsem hrála už několikrát a je opravdu moc pěkně zpracovaná. Pokud se nedostanete do Prahy, máte možnost si K2 i jiné deskovky vyzkoušet na festivalu v Osvračíně 3.-4.11.2012 http://festival.goada.eu/
jo, někde možná by se našla v hračkách po dětech tuším Tofa semily ji tenkrát vyráběla a byla asi za 50,- a za víc nestála, tohle je drobek vylepšený,ale princip stejný , jako děti nás to nebavilo
Já sem si hru koupil za 780 Ká a rozhodně nelituju. Je to náhodou vymakaný a daleko víc než o štěstí jde o strategii, což se mi líbí. Člověk musí brát v potaz předpověd počasí, aklimatizaci, riziko, zvažovat výstupové trasy, kde postavit stan atd. Často je potřeba zhodnotit, kdy je lepší s horolezcem sestoupit a zachránit mu tak život. Hra je podle mně vydařená a realistická. Je znát, že autor je horolezec a ne nějaký naprosto nezasvěcený "vymýšleč her". Navíc taková hra vyrží desítky let a může bavit desítky lidí, takže pro mně osobně je cena únosná.
Ať je ta hra jaká je, její tvořitelé se nechali isnpirovat fotografiemi a obrázky jiných. Obrázek ruky s cepínem je sice stranově obrácený ale podobá se stoprocentně fotce fotografa Alexandra Luczyho, se kterou se zúčastnil soutěže ve Vancouveru v Canadě, obrázek stoupajícícho horolezce zase připomíná momentku uvedenou o výstupech v Himalájích, chce to jenom zalistovat k antikvárních knihách. Je otázkou jestli je něco takového vůbec „košér“.