LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Trénink dělá mistry.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
50.Nyč 10087
51.Zaoral 10075
52.Zedek 10072
Bouldry:
50. 8456
51.Šauli 8409
52.Palivec 8403
Hory:
10. 6150
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140171 cest
Nové přelezy:
Directa Co 8c
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a

Stěny
Boulder Bar - Praha 7
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Big Wall - Praha 9 - Vysočany

Prodejny
Rock Point OC Olympia - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
LANEX eshop - Bolatice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Nehoda

Dneska se stala v Lomu ve Štramberku na Severní moravně nehoda, která je jen jedna z mnoha dalších, kde zřejmě zapracoval nevyzpytatelný lidský činitel. Slečna spadla asi z poloviny stěny (tj. asi 10-15 metrů) a nebýt stromu u nástupu, který její pád dost zpomalil a změnil jeho směr, tak by to zrejmě dopadlo mnohem hůř. Holčina jako zázrakem dopadla na trávu mezi velké odpadlé bloky (páteřníčky). Pád byl následkem nedorozumění dvou lidí: slaňujícího a osoby operující u slaňovacího kruhu. Holka ležela chvíli v šoku, ale pak se probrala a vypadalo to dobře. Ovšem obrovská boule na čele a krvácení z nosu nevěstilo nic dobrého. Odešla pár kroků po svých, ale záchranka ji hned fixovala a odnesla v helikoptéře, která přiletěla snad do 8-10 minut po telefonování. Takže lidi BACHA! Je jaro a s ním nezměrná síla vytahující lezce z bouldrovek a stěn na skály, které jsou o trošku něčem jiném. Čau, PD.

PD   [úpravy] 20:02 13.04.2003Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Co se vlastně stalo?22:38:26 13.04.2003
Následek nedorozumění mezi slaňující a osobou operující u kruhu? Můžeš prosimtě napsat k čemu vlastně přesně došlo? Co bylo přímou příčinou pádu? Z tvojí formulace mě napadá akorát že "osoba operující u kruhu" musela slaňující zrušit jištění, což mi za prvé připadá těžko uvěřitelný a za druhý si nedovedu dost dobře představit jak by se povedlo nechtěně vycvaknout zatížený lano 
Kodlodpovědět 
 Re: Co se vlastně stalo?08:34:47 14.04.2003
Taky by me zajimalo, jak mne při slaňování může někdo sejmout???
Matyodpovědět 
  Re: Re: Co se vlastně stalo?09:06:10 14.04.2003
Normálně asi ne, ale z "ryby" lehce.
RR
rraskaodpovědět 
   Re: Re: Re: Co se vlastně stalo?10:03:06 14.04.2003
Jenže spouštění z ryby a slaňování se vzájemně vylučují.
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Re: Re: Co se vlastně stalo?21:44:54 15.04.2003
prosím...jak "z ryby"? co to znamená? začínám...dík...
MajdalenkaHodpovědět 
    Re: Re: Re: Re: Co se vlastně stalo?06:55:45 16.04.2003
no maj to lano hozene nahore pres kruh a lezou bez hrozby padu-netahaji to od zdola...:o)
Kudrnatejodpovědět 
 zatizeny lano10:56:52 14.04.2003
Taky mi to s tim zatizenym lanem neni jasny.

Napadly me dve moznosti: (1) Nekde nahore privazana dlouha smyce, ktera vede az na kraj skaly, tam karabina a lano nebo (2) slanovani na jednoduchym, ktere ji privazane nekde nahore u stromu.

Jeden slanuje a druhej mezitim nahore bali material. A zrovna kdyz mas lano omotany okolo stromu a odmotavas ho, tak to jde v pohode, ale jestlize bylo napnuty (zatizeny), tak se to v jednom okamziku hodne rychle rozjede, konec lana ti solidne nafackuje (aspon ja jsem to tak zazil) a jestlize na tom lane nekdo visel, tak ten dopadne jeste hur.

Ale je to jenom spekulace. Taky by me zajimalo, jak to bylo doopravdy.
J.odpovědět 
 Re: Co se vlastně stalo?17:41:44 14.04.2003
No to ja taky moc dobre nevim, tak jsem to tam nechtel psat. Vim jenom neco od kamaradky nestastne lezkyne, ktera ji to nahore "zrusila". Lezkyne tahala asi 30 metrovou petku. Tahle cesta se slanuje na dvakrat. Pochopil jsem to asi takhle. Holka to dolezla a fixla oby dva konce lana (asi lodak v polovine lana nebo tak neco). Slanila na obou dvou pramenech do poloviny steny ke kruhu. Tam se zrejme fixla a zavolala na kamosku, aby skalu obehla a lodak zrusila. Domluvily se asi nejak spatne nebo co, protoze "rusici" osoba si myslela, ze slanujici protahne lano tim kruhem u ktereho byla fixnuta a slani nadvojito (jak se to obycejne dela). No a dotycna lezkyne se zase pro zmenu rozhodla slanovat na jednoducho, coz osobne nechapu. Asi si myslela, ze ji holka nahore to lano jednim koncem prodlouzi az na zem a zase ho fixne navrchu. Takze to jeji kamaradka obehla a uzel zrusila. Ten jeden volny konec zrejme nehodila dolu, ale nechala ho pohozeny nahore. Nestastna lezkyne videla vytahujici druhy konec a po chvili slysela z vrchu dobre (domyslela si, lano je fixle, druhy konec je az na zemi, tak si slanim jenom na tom jednom prameni). Oddelala odsedavku a sedla si do toho volneho lana... Nevim jestli jste to pochopili, ale toto je jen jedna ze spekulaci. Je mozna i varianta s tim stromem. Osobne jsem tu cestu nigdy nelezl az nahoru, takze nevim, jestli tam je kruh. Vsechno to jsou ale jenom spekulace. Pravdu vi zrejme jenom postizena a jeji kamaradka.
PDodpovědět 
  Re: Re: Co se vlastně stalo?00:24:32 15.04.2003
To snad není pravda! Toto vysvětlení je naprosto zmatené a plné spekulací. Asi si musíme chvíli počkat, jestli to některá z aktérek nevysvětlí přesněji. Už bych asi neměl nic podobného komentovat, ale byl jsem tento víkend na Bořeni. Absolutní paráda! Ale.... V neděli Pravý jižní pilíř. Přijdou dva borci a dají Plachetského pilíř. Prvolezec ho suverénně vyleze, do borháku na vršku dá expresku a slaní. Druholezce dobírá na rybu. Všechno je úplně v pořádku. Pak ale nabídne cestu dalším borcům a jde lézt někam jinam. Přijde borec, kterému se podaří navázat až na čtvrtý pokus, resp. ho naváže někdo jiný. Borec nastoupí a kupodivu poměrně těžkou cestu s přehledem vyleze. Ale na vršku musí zrušit tu expresku a klasicky slanit. A teď nastává komplikovaná domluva toho nahoře, s tím dole, cože vlastně nahoře má udělat a jak se zajistit atd. Protože je kolem spousta lidí, chtělo by to skoro mobil. No nic se vlastně nestalo, ale
tady jsou ty příčiny. Jednou se klasicky slaňuje, podruhé se nechám spouštět, po třetí slaňuji po nějakém fixním laně na jednoducho, po čtvrté slaňuji ve dvojici .... A to všechno v prostředí, které mi neumožní naprosto jednoznačnou komunikaci s parťákem. A navíc toto dělají i lezci s poměrně malými zkušenostmi a skoro nulovými návyky. Většina lidí na skalách jakoby někam spěchala a chtěla ušetřit trochu času....
PeSodpovědět 
   slaňování11:38:22 15.04.2003
Konec konců se není čemu divit, že roste počet lidí, kteří umí dobře lézt, ale už neumí dělat jištění, slaňovat, udělat štand atd., protože to je přesně to, co produkuje překližka. A bude to určitě stále horší.
Petr Jandíkodpovědět 
    Re: slaňování13:32:21 15.04.2003
No to snad není ani možný. Není pravda že dříve bylo VŠECHNO lepší. Ale když jsem se neuměl navázat nebo slanit nebo smotat lano nebo založit obyčejnou smyčku nebo něco podobného, vysloužil jsem si posměch celé party a ještě se távalo k dobru v restauraci na terase (hovořím o Á.). Jinými slovy, existoval společenský tlak na základní dovednosti. Tento tlak nás dovedl až k tomu, že jsme se předháněli kdo lépe odjistí tu či onu cestu a u piva jsme se vychlobali jaké nové uzle jsme se naučili... Proč už to dneska není? Opravdu za to může překližka? Žádný regulativ nezjedná nápravu v této oblasti. Musí nastoupit stud každého jednotlivce, že neumí slanit. Před dvěma týdna jsem byl naprosto v šoku v Tisý, když jsme na vlastní oči viděl lidi lézt VIIIb a půl hodiny po té neuměli uvázat Prusík o libovolném slanění bez použití 8 slyšeli ten den poprvé... Je třeba s tím něco dělat. Souhlasím s názorem, že když se tito ignoranti pozabíjí, tak jich ubyde. Jenomže má to svoje úskalí: Když se jich moc zabije, laická veřejnost zakáže lezení NÁM VŠEM. A to mi děsí.
TomasHodpovědět 
     Re: Re: slaňování14:58:54 15.04.2003
Castecne souhlasim. Jak bys to ale chtel resit?

Kdo nema alespon elementarni pud sebezachovy, ten se zkratka o nejakou metodiku zajimat stejne nebude, je mu to fuk a i kdyby ses' stavel na hlavu, tak s tim nic neudelas (bez urazky). Je to smutny je to tak. Koneckoncu kazdy jsme prosli skolou a prece dobre vime, ze dokud nas nutili se ucit, tak jsme se naucili stejne kulovy...
Taky mi zustava rozum stat, co vsechno je mozny obcas na skalach videt, souhlas, ale zkousel jsi nekdy takovym lidem poradit? V deviti pripadech z deseti te poslou do prdele, bohuzel. Je to ale problem jejich, ne tvuj.

Proc by mela laicka verejnost zakazovat lezeni jako takove z duvodu vysoke urazovosti? Neohrozis-li ostatni, pak je to proste tvoje volba jak se svym zdravim nalozis..

Alespon tedy doufam, ze se v tom poslednim bodu nepletu ...
Dědodpovědět 
     Re: Re: slaňování16:45:10 15.04.2003
Ale já přece netvrdím, že dríve bylo všechno lepší. Naopak si myslím, že v současnosti klady převažují. Jenže nelze nevidět, že lezení se mění, mimo jiné díky dostupnosti umělých stěn. Chodím na překližku dvakrát týdně. Lidí jsou tam mraky - většinou se neznají a málokdo se stará o to, co dělá ten druhý. Třeba polovina lidí si cvaká obráceně první expresku a hodně z nich i ty další. Když to občas někomu řekneš, kouká jak vejr.
Na stěně se naučíš lézt a cvakat expresky. Toť vše. Jevy viděné na skalách venku jsou toho jen zákonitým odrazem a nemá cenu to srovnávat s dřívějškem.
Taky se daleko míň leze v horách a už vůbec míň v zimě. Když se člověk podívá na žádosti o granty a jako referenční túru tam lidi mají třeba cestu Sczepaňských na severní Kežmarák, no to je tragédie. To se lezlo jen když padaly hovna a trakaře, když už nic jinýho nešlo.
Jenže to tak prostě je a nemá cenu z toho dělat politické hodnocení. Naši dědové chtěli mít první skobu minimálně v patnácti metrech, mně připadá 5 metrů akorát a nová lezecká generace ji má nejradši tak ve dvou a půl. Lezení se proměňuje tak, že ubývá psychiky a morálu a přibývá výkonu, tělocviku a akrobacie. A s rostoucím počtem lezoucích lidí ubývá výjimečnosti a kamarádství.
Je to dobře? Je to špatně? Nevím. Ale je to tak.
Petr Jandíkodpovědět 
      Re: Re: Re: slaňování16:23:17 16.04.2003
Tak tuto pasáž: "...Naši dědové chtěli mít první skobu minimálně v patnácti metrech, mně připadá 5 metrů akorát a nová lezecká generace ji má nejradši tak ve dvou a půl. Lezení se proměňuje tak, že ubývá psychiky a morálu a přibývá výkonu, tělocviku a akrobacie. A s rostoucím počtem lezoucích lidí ubývá výjimečnosti a kamarádství.." jsem si zkopíroval a uložil do archívu (chtěl jsem napsat do análu, ale to by se mi asi lidi vysmáli).
Pěkně Petře Jandíku.
RR
rraskaodpovědět 
      Re: Re: Re: slaňování15:47:42 17.04.2003
Bohuzel me to pripada taky tak, vetsi duraz se klade na vykon, akrobacii, nez na psychiku a moral. Je to skoda, pripada mi to o mnoho "chudsi", ale hodne zalezi na partakovi ci parte se kterou se vydas pod skalu nebo na stenu. ...
Jitkaodpovědět 
     Re: Re: slaňování16:20:16 16.04.2003
řekl bych, že správně je v Tisé a ne v Tisý...
RR
rraskaodpovědět 
     Re: Re: slaňování15:41:10 17.04.2003
Zakazem by se nic nevyresilo, i kdyz tahle predstava je desiva. Spousta lidicek, kteri jsou na skale si potrebuji neco dokazat. A pak jsou tu ti co to vylozene milujou a pristupujou k tomu jaksi mnohem "zoodpovedneji". Neni lehke najit dobreho partaka. Lidi drzte se! :-)
Jitkaodpovědět 
    Re: slaňování16:18:40 16.04.2003
ano, ano, ano....
Skoro bych řekl, že překližkáři jsou samostatný "druh" (na vymření) ve třídě horolezců (i když k těm bych je vůbec nepřirovnával a držel bych se pojmenování lezců, vždyť i instruktoři jsou rozdělení na i. horolezectví a i. skalního lezení).
RR
rraskaodpovědět 

 zkusenost druholezkyne07:34:05 15.04.2003
z toho co jsem pochopil z tohoto clanku jsem vyvodil asi tohle:prvolezkyne musela lezt cestu bud:1)majova5-, 2)meridian5, 3)modrou5+. ani jedna z uvedenych cest neni odjistena tak dobre, aby se do ni poustel na prvnim novacek. az na toho mridiana, ale ten je malo kdy lezeny. co se tyce pevnosti skaly a expozice ani nemluve. tedy prvolezkyne musela byt jiz zkusenejsi lezkyni a tudiz se divim, ze si vzala na lano nejakou neostrilenou holku, ktera ji teda to lano eventivne zrusila. kdyz jsem ucil lezt moji babu tak jsem si ji nedovolil vytahnout do neceho takhle neprehledneho,a slanoval jsem vzdy!!!jako druhy,abych eliminoval tyto chyby.dnes jiz ma patricne navyky a lezeme spolu jiz skoro 1,5 roku a bohudik bezpecne.(snad).narazim na totalni ignoraci k temto zasadam ze strany zkusene lezkyne.podle me je tanto pristup spatny a castecne to hranici az s hazardem jak pro novacka tak pro prvolezkyni.howg
Kudrnatejodpovědět 
 Re: zkusenost druholezkyne11:30:47 15.04.2003
Jistic lezkyne nebyla ona osudna "rusicka lana", ale borec, ktery ji jistil zdola. Kamaradka to pak obehla. Za cele odpoledne jsem ji nevidel lezt, takze je mozne, ze je to nelezkyne. Vim, ze moje vysvetleni znelo zmatene, ale jasne je, ze pricina padu byla v nedorozumeni dvou osob. Jedna myslela tak a druha onak. Jo a k ceste: nevim jmeno, ale zpravidla se neleze az nahoru-dost lamave.
PDodpovědět 
  Re: Re: zkusenost druholezkyne17:54:17 15.04.2003
tak to tedy jo. na tej majove stene je kupa cest, ktere se lamou. vsechny se ale slanuji stejnou cestou ze stejneho kruhu. i ty stromky pod nastupem by souhlasily. mozna lezla prave tu majovou. to je jedno. ja zil v tom, ze si vzala na lano nejakeho novacka, ale ze se spolehla na nejakou holku-mozna jeste nelezkymi mi pripada taky spatne. mozna se moc bojim, ale tohle by mi muj pud sebezachovy nikdy nedovolil. apropo cekam az na stramberku nekdo prijde o hlavu. po tehle zime to pada jese vice.sam jsem v modre asi 1m nad 1. kruhem urval sutr velky jako lidska hlava. furt v tej stene je, nenasel jsem ho ze slaneni-BACHA!!! dejte si pozor i na semaforu, co je hned vedle. pod predposlednim nejtem je to opravdu o hubu.mejte se a postizene lezkyni preju brzky navrat do skal...:o*)
Kudrnatejodpovědět 
 Re: zkusenost druholezkyne16:29:59 16.04.2003
Tyto cesty že nejsou odjištěné tak, aby je mohl lézti nováček?? To snad nemyslíš vážně! Co jako by mělo pro nováčkÿ být. Cesta za II. s jištěním co půl metrů!
Je to přesně o tom, co popsal P. Jandík výše. Celý Štramberk je určený k tomu, aby si tam nezkušení horolezci mohli v praxi procvičit to, co se naučili:
1) od svých zkušenýck kamarádů (kde by je člověk na překližce potkal, že?)
2) v horoškole, kterou solidní horolezcký oddíl organizuje
Pokud opovrhují mladší lezci všemi těmi možnostmi, pak je třeba je zařadit do "druhu" překližkář-samo-zabiják.
Štramberk jsou opravdu cvičné skály.
RR
rraskaodpovědět 
  Re: Re: zkusenost druholezkyne20:55:13 16.04.2003
Stramberk jsou fakt cvicne skaly. Krome cviceni se v ruznych lezeckych technikach se zde da taky naucit, jak se "vysypat". Respektive nevysypat. Pro opravdove zacatecniky tam nektere cesty moc nejsou-kamenolom. Ti jsou radi, ze se drzi a vzlinaji (nic ve zlem) a jeste tu musi kontrolovat kazdy druhy chyt ci stup. Zvlaste po zime. No ale takovych skal je na severu Moravy vice.
PDodpovědět 
  Re: Re: zkusenost druholezkyne06:04:18 22.04.2003
podivej se na majovou-ma kolem 30m a jsou tam tusim 2 nejty a 2 kruhy. modra ma presne 30 m a ma 3 kruhy a jeden nejt...akorat ten meridian je presranej jistenim. tak do tohodle se novacek, ktery neumi ani slanit asi tezko pusti. jinak naprasto souhlasim, ze stramberk je pro novacky jako udelanej. v nekterych cestach je az 8 nejtu asi na 20m. s tim souhlasim, ale cesty, ktera jsem popsal nahore by si asi novacek mel chut 100% vytahnout...haha...hlavne ta modra je ne zrakveni.
odpovědět 

 vzpamatujte se !!11:43:44 18.04.2003
Proboha , co je to tu za snuska nesmyslu, ktere vyvolal PD svym "clankem", o kterem sam pozdeji rika, ze je zmateny a ze vlastne nehodu nevidel.Z toho vznikne polemika lidi , kteri na Stramberku treba nikdy nebyli a uz vubec nevi , co se tam vlastne odehralo !! (ja jsem tam v te chvili byl osobne). Pak se skutecne muze stat, ze nam "nekdo" zakaze lezeni i tam, kde se to jeste smi.
Jinak se na skalach deji opravdu neuveritelne veci a je potreba davat pozor nejen na sebe, ale i na ostatni "takylezce". Na tom se asi nic brzo nezmeni, protoze "prachy is business".
juraodpovědět 
 Re: vzpamatujte se !!13:15:54 18.04.2003
co kdybys míto toho stavění diskutujících do latě radši napsal co se tedy doopravdy stalo?
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: vzpamatujte se !!06:11:28 22.04.2003
ja z lomu v tu nedeli odesel predtim, nez se to stalo. z vlaku jsem slysel vrtulnik a s lidmi, kteri tam tou dobou byli jsem taky mluvil a moje baba se bavila i s tou nelezpuci devou. kdyz jses tak chytrej, nastin teda tvuj pohled na nehodu. a taky by me zajimalo, kolik mist znas, kde jsi lezl a zakazali tam lezeni z duvodu velke umrtnosti lezcu???
odpovědět 
  Re: Re: vzpamatujte se !!09:32:26 23.04.2003
Nevím o případu kdy bylo zakázáno lezení "pro velkou úmrtnost lezců". Ty o nějakém víš?
Lezení je vždy regulováno jen z důvodů uvedených v zákoně o ochraně přírody a krajiny (v případě chráněných území), případně z vlastnických vztahů (jde-li o soukromý pozemek). Jinak nemá žádnou oporu v zákoně. Mimochodem, největší úmrtnost, aspoň podle informací na Lezci, je v Českém krasu.
Pavel Šumšalaodpovědět 

 Co je vlastně důležitý19:04:37 23.04.2003
Podle mě je prioritou donutit lidi, aby do skal jezdili za krásnými pocity ne se zabíjet (s vyjímkou sebevrahu... ) Tak trochu se starám o překližku v Orlové, v podstatě jen stavím cesty, ale když vidím nějaký paka co ani neví co vlastně dělaj, klidně je ze stěny vyhodím (to v horším případě, když si nechaj poradit). Reseni je takovym lidem lezeni zakázat, což podle mě není zase až takový problém (bafunaru mame dost... ) PS:Vyjadruju se k tomu predevsim proto, ze Stramberk znam. Tak lezte a mnozte se! At nas, tech co si to lezeni chteji uzit je vic!
Yannodpovědět 
 Re: Co je vlastně důležitý19:11:53 23.04.2003
Ja bych tak skromny s tou Orlovou nebyl:) I kdyz v posledni dobe to flakas:(. Budiz ti omluvou priprava na maturitu. P.S. Toho 7.5.03 na CAH si krom vysledku pujdu taky zalezt.
Lumiodpovědět 

 Oprava19:07:12 23.04.2003
Sorry, do te zavorky-to v horsim pripade, patri nenechaj!!! Jen tak pro presnost...
Yannodpovědět 

 Ad "Nehoda"09:42:06 24.04.2003
Dotyční se k tomu nevyjadřují, ale v zájmu obecné informovanosti to přetlumočím
asi takto:
Vylezli cestu Pionýrská (5,5+), zeshora hodili slaňák a slaňovali. Dáma má přednost, tak jela jako první s tím, že uprostřed v kruhu (borháku) se přesedne, přijede spolulezec a slaní se na podlahu. Ovšem při slaňování se uvolnil kámen (je jaro a skála je nějak chrastavá), zasáhl dívčinu do hlavy a ta projela konec lana a zbytek vzduchem až k zemi.
No a poučení ?
Podle Pita Schuberta by asi chybel uzel na konci lana a nebylo prováděno sebejištění při slaňování (rozhodně nešlo o nováčka takže horní jištění nebylo nutné). Dívčina je v pořádku, dostala od nejvyššího další poukázku na život a myslím, že tohle se jí určitě podruhé nestane.
P.S. Kdo z Vás se sebezajišťuje mimo hory při slaňáku na skalkách (písek, vápno) ? (Já dělám tak uzel na konci lana, a s tím sebejištěním už taky asi něco udělám.)
Romanodpovědět 
 Re: Ad15:14:56 24.04.2003
Pri slanovani na skalkach ve vice delkach je uzel na konci lana vice nez doporucitelny.Neprijemne je kdyz se nekde kousne. Dalsi vec je pro ucely slanovani vymenit osmu za jiny bezpecnejsi aparat. Viz katalog Hudy 2003 str.155.
Problem "Helma ano ci ne" je dalsi vec pri lezeni v masivech kde se casto vyskytuje nekompaktni skala nebo lidi u rady slanaku. Krome toho uzlu na konci lana nejsem taky vzdy svatej. Jsem rad ze prihoda s vyjetym slanenim skoncila jenom "napomenutim".
Jouzaodpovědět 
 Re: Ad15:26:46 24.04.2003
Díky za věcnou informaci. Kdyby to napsal autor do článku hned, ušetřili bychom si spoustu planých dohadů.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Re: Ad12:38:50 27.04.2003
Jasne jsem P. Jandíku v clanku napsal, ze jsem nehodu primo nevidel a ze to jsou vsechno jenom moje dohady plynouci z vypovedi "holky u standu". Tajne jsem pritom doufal, ze se ozve clovek, ktery to vi presne. To byl ucel napsaneho clanku. Omlouvam se vsem, kteri ztratili mnoho casu ctenim vyplodu me fantazie. Diky, PD.
PDodpovědět 
   Re: Re: Re: Ad12:43:39 27.04.2003
Teda respektive v mem vysvetlujicim (matoucim) komentari.
PDodpovědět 
 Re: Ad06:51:44 25.04.2003
tak takhle to bylo. tahle varianta me nanapadla. uzlik si delam pri kazdem vicedelkovem slaneni. na stramberk a ostatni by helma byla prinejmensim dobra. zacal jsem o ni ve spojitosti se stramberkem uvazovat.dotycne preji brzke zotaveni.
Kudrnatejodpovědět 
 Re: Ad11:12:11 27.04.2003
Stramberk znam velice dobre a tento clanek byl konecne k necemu dobrej (hura konec dohadu a fam). Je po zime a tak si davejte majzla. Mraz si se skalou pohraje a pak uz jen plachtis a premyslis jestli ten urvanej blok bude dost velkej na nahrobek. A k tomu slanovatku. Pred mnoha lety platilo "Stovkou se nezajistis" a to bylo v casech kdy jsi na tu stovku par dni makal. A tak jsem si pred par tydny ve Vidni koupil "Tre" a je posekano. Muzu lizt na jednoducho ci dvojito jak je libo a pro pesimisty uznavam, ze slanovani na lanech kde se posouva oplet je drbacka, ale s trochou cviku a da se i docela frcet.
PS. Mam za to, ze Tre je k mani i v Cechach a ocekavam, ze to bude levnejsi nez 60 euro ve Vidni.
Stepanodpovědět 
 Re: Ad11:13:48 27.04.2003
Stramberk znam velice dobre a tento clanek byl konecne k necemu dobrej (hura konec dohadu a fam). Je po zime a tak si davejte majzla. Mraz si se skalou pohraje a pak uz jen plachtis a premyslis jestli ten urvanej blok bude dost velkej na nahrobek. A k tomu slanovatku. Pred mnoha lety platilo "Stovkou se nezajistis" a to bylo v casech kdy jsi na tu stovku par dni makal. A tak jsem si pred par tydny ve Vidni koupil "Tre" a je posekano. Muzu lizt na jednoducho ci dvojito jak je libo a pro pesimisty uznavam, ze slanovani na lanech kde se posouva oplet je drbacka, ale s trochou cviku a da se i docela frcet.
PS. Mam za to, ze Tre je k mani i v Cechach a ocekavam, ze to bude levnejsi nez 60 euro ve Vidni.
Stepanodpovědět 
  Je to jinak!21:55:47 29.04.2003
Tahle diskuse zase tak spatna nebyla. A ja mam jeden moc dobre informovany zdroj, a tak vim, ze z teto nehody si pouceni vememe jen stezi. Ona totiz lezkyne se s pomocnici domluvila na verzi pro verejnost/padajici kamen/ a o skutecne pricine se pak da opravdu jen spekulovat, coz se tady odpovedne delalo.Protoze si myslim, ze kazda nehoda se ma rozebrat a vzit si pouceni pro ostatni, tak mi to vadi. Ale jen docela v norme. Ja tedy verim verzi vycvaknuti lana a pozdejsi odsednuti do uz jen jednoho, delsiho sice, lec neupevneneho konce lana.Totiz vse tomu nasvedcuje...Kamaradky se ale prece nebudou pred ostatnimi ztrapnovat, vzdyt se nic nestalo, ze?
Dotycna/ mimochodem velmi zkusena/ lezkyne navic vytvorila mozna i svetovy rekord!
V nedeli spadla a odletela vrtulnikem zachranit si zivot, v pondeli noviny psaly, ze utrpela tezka zraneni, v sobotu /za sest dni/ uz vesele lezla v jine lokalite sic,ale se stejnou hlavou!!! (((-:
A tak si myslim, ze se PD nema zac omlouvat. Ahoj Praskac.
Praskac.odpovědět 
   Re: Je to jinak!11:06:33 02.05.2003
No každopádně jsou obě asi dost pitomý
Lukyodpovědět 
    Re: Re: Je to jinak!13:20:38 02.05.2003
Jsem začínající lezec a včera jsme byli na skalách, všude docela dost lidí... A co mě tedy totálně zarazilo, bylo, že docela dost týpků, které jsem tam viděla, si klidně před lezením zahulilo... Je to normální při tomhle sportu???
Marketodpovědět 
   Re: Je to jinak!20:19:00 02.05.2003
A ktere verzi mam tedka verit? :)) Tomu neupevnemu konci se mi taky verit nechce. Jakmile ti zeshora visi vice nez pulka lana, tak by to melo byt nahore aspon nejak upevneno, ne jenom pohozeno, jinak lze ocekavat, ze ta vetsi pulka stahne tu mensi dolu.

Takze jdeme zase spekulovat. Nabizi se moznost, ze se obe domluvily, ze ta dolni bude vprostred steny sedet u kruhu, ta horni u horniho kruhu zrusi lodak uvazany uprostred lana (stale mi neni jasne, na co tam je potreba, kdyz slanuju na dvojitym lane), jeden konec privaze ke kruhu, zbytek lana hodi dolu, ta dolni vidi, ze lano je az na zem, navlikne osmu a jede (az na zem). A jestli se te horni lodak (nebo nejaky jiny uzel, zrovna lodak fixovani jednoho konce lana neni nejvhodnejsi) tak uplne nepovedl, tak mohl nahore vzniknout uzel, ktery sice udrzel visici lano, ale pri slanovani se mohl rozvazat.

Ale je to pouze dalsi spekulace. Jeste jsme se od "ocitych svedku" nedozvedeli ani to, jestli se slanujici lezkyni spadlo na zem i lano nebo ne. Tim by se to dost vyjasnilo.
J.odpovědět 
    Re: Re: Je to jinak!20:48:27 03.05.2003
Jestli jsi cetl(a) vsechny komentare (nebo aspon ty me), tak jsi si urcite vsiml(a), ze Tva spekulace je dost podobna tomu memu vyplodu. Takze nic noveho. A vidis, toho lana jsem si nevsiml, takze nevim jestli zustalo viset nebo spadlo dolu. Ten lodak (nebo neco takoveho) pri slanovani mi taky neni jasny.
PDodpovědět 
     Re: Re: Re: Je to jinak?00:10:09 04.05.2003
Mas ma pravdu, ze ma "spekulace" vychazi z tveho "vyplodu", protoze krome tebe tu nikdo nic rozumnejsiho nenapsal. :)) Pouze jsem se pokousel domyslet, jak to mohlo byt s tim "pohozenym koncem". Zda se, ze se to asi nedozvime.
J.odpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Souhvězdí Marmota 7C Hradby U Kozla
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Gratulacia | Gratulacia | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (19)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 357 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 314 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 283 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 281 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 253 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.