Skialpinistické tipy od Jirky našeho dopisovatele. Chamonix-Zermatt via Bourg-St-Pierre, 19.-23. března, 2000Přechodů ze Chamonix do Zermattu je hned několik. V podstatě existují dvě základní varianty přes Verbier a přes Bourg-Saint-Peirre. My jsme šli trasu přes Bourg-Saint-Pierre: Grand Montets – Champex – Cabane de Valsorey – Cabane de Chanrion – Cabane de Vignettes – Zermatt. Cesta trvá pět dní a je o něco náročnější než ta přes Verbier, je však méně frekventovaná. Mapa celé trasy Argentiere - Cabane de TrientStart: 3 233 m.n.m. Cíl: 3 170 m.n.m. Převýšení: 950 Čas: 4 – 5 h Obtížnost: AD Sedla: 3 323 Chardonnet, 3 261 Saleina Maximální Sklon: 45° na 50 m Mapa trasy: Profil trasy: Jako start si ani není možné představit lepší místo, z Grand Montets jsou krásné výhledy a sjezd na ledovec Argentière navnadí a tak následné stoupání do sedla Chardonet není tak nesnesitelné. Za sedlem se naskýtá pohled na Auguille de la Varappe, která láká k letní lezecké návštěvě. Po sedle Saleina se oddělí od naší trasy všechny průvodcovské skupinky, které zamíří zpět do Chamonix, nás pak čeká odpolední terasa Cabane de Trient, která je sladkou odměnou a místem diskusí o trasách a výstupech v přilehlém okolí. Vyhříváme se v zapadajícím slunci a usrkáváme pivního moku. Přátelíme se dvěma mladými Francouzi, kteří mají stejný plán jako my. Cabane jsem navštívil již mnohokrát a vždy je útulná a příjemná, příjemným překvapením loňského léta byly pruhované duchny jak od maminky. Cabane de Trient - Champex, Bourg-St-Pierre - Cabane de ValsoreyStart: 3 170 m.n.m. Cíl: 3 037 m.n.m. Převýšení: 1 500 Čas: 6 – 7 h Obtížnost: AD Sedla: 2 796 Ecandies, Maximální Sklon: 38° na 200 m Mapa trasy: Profil trasy: Ráno vyrážíme až po rozbřesku, neboť nás čeká sjezd přes ledovec Trient, který není bez trhlin. Sluníčko nás vítá v údolí Arpette a sjezd do Champexu je příjemný, jen krusta kazí dojem. Odtud přejíždíme autobusem do Bourg-St. Pierre, který leží na staré římské cestě z Martigny do St. Bernard a dále do Aosty. V poledním slunci stoupáme na Cabane de Valsorey. Poslední stovky výškových metrů připomínají spíše nádenickou dřinu, leje z nás a batohy se zařezávají do ramen. Konečně jsme v cabane. Večer sedíme a diskutujme s Francouzi a začínáme chápat, proč má Claude tak velký batoh. Z jeho útrob vytahuje ovoce, jogurty a další neuvěřitelné pochutiny. Večer kontrolujeme teploměr a zkoumáme stav svahu pod Combinem. Cabane de Valsorey - Cabane de ChanrionStart: 3 037 m.n.m. Cíl: 2 462 m.n.m. Převýšení: 1 200 Čas: 6 h Obtížnost: PD+ Sedla: 3 650 Plateau du Couloir, Maximální Sklon: 45° na 50 m, 35° na 600 m Mapa trasy: Profil trasy: Ráno vyrážíme brzo, ještě za šera, trasa není ani tak dlouhá nebo náročná, ale vede relativně dlouho ve výšce tři a půl tisíce metrů. Do sedla Plateau du Couloir se vlečeme jak šneci, slunce svítí a jsme rádi, že Camelback je dvoulitrový. Sjezd do Charmotane je pěkný, slunce natálo sníh do firnu, v údolí až příliš. Zastavujeme se u potoka a oddáváme se ledové koupeli. Na Cabane de Chanrion stoupáme jen zvolna a k našemu překvapení se sníh často střídá s trávou. Cabane je relativně nízko a tak se již těšíme na luxus. Nalézáme však prázdnou chalupu s opilým správcem, který se snaží seč může svůj stav maskovat, ale nesouvislá mluva a potácení jej prozrazují. Večeře je horror, jak pro chataře, tak pro nocležníky. My čtyři vyvázneme vcelku bez problémů, jsme první na chalupě a tak dostáváme normální příděl, avšak další dvě, přibližně desetičlenné výpravy jsou na tom hůř a tvrdě se domáhají objednaného. Dochází i na údernější výrazové prostředky, které tlumí až příslib dalšího jídla. Cabane de Chanrion - Cabane des VignettesStart: 2 462 m.n.m. Cíl: 3 158 m.n.m. Převýšení: 1 335 Čas: 6 h Obtížnost: PD Sedla: 3 796 Pigne d’Arolla Maximální Sklon: 30° Mapa trasy: Profil trasy: Ráno je již vše v normálních kolejích, chatař se vyspinkal, nocležníci myslí jen na nový den a tak na večerní intermezzo nikdo nevzpomene. Trasa je opět méně náročná, avšak ve vyšší nadmořské výšce. Opět nás vysušuje slunce a panoramata se mění jen pomalu. Ze sedla Pigne d’Arolla se otevírá nádherný výhled na Zermattské čtyřtisícovky a posléze orlí hnízdo – Cabane des Vignettes. Sjezd ze sedla v nás rozproudí adrenalin, pak jen přeběhnout hřebínek a můžeme se usadit na terase, která nabízí nové výhledy. Samotná Cabane des Vignettes leží na křižovatce několika cest a poskytuje i možnosti jednodenních výletů. Cabane des Vignettes - ZermattStart: 3 158 m.n.m. Cíl: 1 975 m.n.m. Převýšení: 1 125 Čas: 8 – 9:30 h Obtížnost: PD Sedla: 3 053 Charmotane, 3 392 Evêque, 3 213 Mont Brulé, 3 568 Valpelline Maximální Sklon: 30°Poznámka: velmi rozsekaný ledovec Mapa trasy: Profil trasy: Den opět začíná sluncem, avšak ze západu se tlačí oblačnost, která nás dostihuje na sedle Evêque. Etapa je houpavá, stále nandáváme a sundáváme pásy, ledovce jsou o poznání horší. Náš plán je stihnout večerní vlak v Zermattu. Vše jde podle plánu až do sedla Valpelline, po němž následuje rozsekaný ledovec Stockji, ještě že je alespoň trochu vidět a můžeme sledovat staré stopy. Jedeme v pěkném hadu, já první, pak slečny a na závěr Claude. Claude se však v jednom místě rozhodne pro vlastní variantu, která se mu málem nevyplatí, ještě že jel dost rychle a trhlina nebyla široká a byla osamocená. On jen klopýtne a setrvačností přelítne trhlinu, aby se vyválel na její druhé straně. Naše hlasy se nejdříve tázají, ale následně jej častujeme nevybíravými přídomky. Další sjezd raději vedeme příkřejším žlabem skalek Stockji a dostáváme se bezpečně přímo na spodní část ledovce Tiefmatten. Hledání cesty přes ledovec Stockji nás stálo mnoho času a já s Lenkou nemáme chuť sprintovat na poslední vlak a tak se naše čtveřice dělí. Naše rozhodnutí se ukazuje jako lepší, večer objevujeme zákoutí Zermattu a dopřáváme si gurmánské večeře. Ráno pak vychutnáváme jízdu vlakem. Průjezd přes Vallorcine nás inspiruje k jednodennímu výletu ze Chamonix přes Augilles Rouges. Čekal nás zde krásný prašan a neuvěřitelné výhledy na skupinu Mont Blancu. Informace: Cesta zpět je rovněž zážitkem. Nejdříve Glacier-Expressem do Vispu obklopeni japonskými turisty, dále rozkvetlým údolím Rhôny a nakonec zubačkou šplhající se téměř kolmou stěnou nad Martigny. Cena vlaku je cca 80 SFR za osobu. VýbavaJako na ledovec · Standardní skiaplpinistická výbava: lyže, pásy, sonda, pípák, lopata · Plus cepín, lano, mačky, alespoň tři vývrtky a prusíky · Při špatném počasí se hodí kompas a výškoměr · Vložka do spacáku na chalupy Období: Optimální je půlka března, hned po otevření chalup. Je méně lidí a více sněhu, ale sníh není ještě transformován. Pro milovníky sjezdů půlka dubna – sníh je transformován, ale lyže se místy musí nosit, přibude i ceprů. Ubytování: Cabane de Trient + 41 (0)27 783 14 38 Cabane de Valsorey + 41 (0)27 787 11 22 Cabane de Chanrion + 41 (0)27 778 12 09 Cabane des Vignettes+ 41 (0)27 283 13 22 Na závěr je vhodné přespat v Zermattu a nesnažit se stihnout poslední vlak zpět do Chamonix (c. 17:00). Připravili byste se o zmiňovaný hodnotný zážitek z cesty zpět. Pěkné a cenově dostupné (na Zermattské poměry) ubytování poskytuje Hotel Bahnhof,+ 41 (0)27 967 24 06. Pěkný matratzenlager a dokonale vybavená kuchyně za c.40 SFr. Průvodce, mapy: Ski de Randonnée – Valais Central, Francois Labande, ISBN 2-88086-224-8 Mapy Měřítko 1:25 000: Col de Balme, Orsiers, Mont Velan, Chanrion, Matterhorn, Zermatt Mapy Měřítko 1:50 000: se skialpovými túrami: 282 S Martigny, 283 S Arolla.
|