Certifikovaná vs. necertifikovaná maillona

Test pevnosti

smallZajímavý pevnostní test provedla firma Singing Rock na maillonách. Plyne z něj, že certifikované maillony mají více než 4 násobnou pevnost oproti necertifikovaným.

TEST pevnosti - certifikovaná vs. necertifikovaná maillona

• certifikovaná maillona vydržela přes 35 kN
• necertifikovaná maillona selhala okolo 8,3 kN


Necertifikovaná maillona při zatížení selhala v místě závitu a poté se zcela "rozevřela".

Pro fixní jištění používejte pouze certifikované vybavení. Pevnosti a povinné značení dle normy musí být označeny na výrobku.





Zdroje:

Více zde Singing Rock


JirkaS   [úpravy] 09:38 03.11.2016

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 ?10:03:38 03.11.2016
hele a proč v tom videu chybí ten nejzajímavější okamžik, kdy necertifik. majlonka se vytrhne ze závitu?
petrodpovědět 
 Re: ?10:07:57 03.11.2016
Pro nekulturní lidi prosím o informaci, jakému pádu či statickému zatížení v kg či tunách to "rozevření" odpovídá. Díky!
Jirkaodpovědět 
  Re: ?10:09:51 03.11.2016
3500kg x 830kg.
odpovědět 
   Re: ?14:47:27 03.11.2016
dík. Takže na slanění jakž takž cajk, rybaření při nějakém pádu do většího pendlu nebo při "nedobraném" pádu už by se vyplatit nemuselo. Jok?
Jirkaodpovědět 
    Re: ?20:08:38 03.11.2016
ak sa nemylim, pri odsadnuti (zlanovanie) vznika imho tak do 3kN (300kg), pri tvrdom pade moze tak 8-9kN (vid. aj info o max. razovej sile u lan). Viac ako 11kN clovek nie je schopny prezit, doslo by k roztrhaniu vnut. organov. Cize pre zlanovanie asi okej, pri tvrdych padoch je to tak na hrane.

problem je niekde inde: a) nikde nemas garantovane ze aj ina necertifikovana mailona (pripadne iny kus toho isteho modelu) vydrzi 8kN. b) jeden tvrdy pad moze so stastim vydrzat, pri dalsom zlyhat. certifikovane maju proste bezpecnu rezervu.
xvzfodpovědět 
     Re: ?07:46:05 04.11.2016
na postupové jištění působí dvě síly

http://horolezeckametodika.cz/ ucebnice/jisteni/sily-pri-jisteni
godpovědět 
 Re: ?07:44:10 04.11.2016
Ahoj Petře a ostatní. Vysvětlení je celkem prozaické. Naše testovací zařízení bohužel není vybaveno zabudovanou kamerou. Test jsme natáčeli pomocí fotoaparátu na stativu a báli jsme se o objektiv (a i o vlastní zdraví). Dopředu jsme nemohli vědět, co necertifikovaná mailona při zatížení udělá. Proto jsme, když "šlo do tuhého", dali fotoaparát raději stranou.
Pro doplnění, jedná se o jednu z necertifikovaných mailon, které se začali objevovat ve štandech ve Višňovém (Slovensko). Chtěli jsme zkrátka zjistit, co taková mailona vydrží.
Singing Rockodpovědět 
  Re: ?07:48:54 04.11.2016
@grammar nazis
"začaly" ;-)
Singing Rockodpovědět 
  Re: ?14:10:17 04.11.2016
Díky za vysvětlení, celkem to chápu:-)
za sebe nemám problém si kupovat certifik věci, neb na nich záleží můj život. A život je obyčejně drahý, takže mě neuráží si připlatit třeba celých 80 kč.
Jasně že se najdou rejpalové, co budou těch 80 kč řešit neb si myslí že si na tom někdo maže kapsy. A pak jdou a koupí si kartáč marlborek. protože na nich si nikdo nic nenamaže a o život už nejde vůbec.... každej máme tu svou pravdu dle toho žijeme...
petrodpovědět 

 Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..10:09:33 03.11.2016
Video tak trochu hází všechny necertifikované maillony do jednoho pytle.. Jistě to dost záleží na výrobci. Chtělo by to trochu více specifikovat jakou maillonu přesně testovali, jinak je to spíš jen taková reklama.. Tím nechci tvrdit, že lidi mají používat kdejakej brak, toho máme v našich skalách až až, ale jsem dost na alergický na "test", který ani neřekne co testuje a snaží se podsunout jednoznačný závěr, že se má používat jen určitý materiál..
odpovědět 
 Re: Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..10:57:18 03.11.2016
presne, napr. Camp myslim robi mailonu, ktora nema certifikaciu, ale jasne pri nej deklaruje nosnost.
marekodpovědět 
 Re: Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..12:51:15 03.11.2016
Mailona pochadza z Visnoveho, nic viac sa o nej nevie.
Pedroodpovědět 
  Re: Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..07:50:58 04.11.2016
Ano, jedná se o jednu z necertifikovaných mailon, které se začaly objevovat ve štandech ve Višňovém (Slovensko). Chtěli jsme zkrátka zjistit, co taková mailona vydrží.
odpovědět 
   Re: Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..08:53:05 04.11.2016
nie len standoch, ale aj v postupovych isteniach
Pedroodpovědět 
    Re: Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..11:57:32 04.11.2016
Maillona v postupovym? Uf.. Proc tam jsou maillony i v postupovym jisteni?
odpovědět 
     Re: Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..13:06:36 04.11.2016
bo tam lezou všichni zásadně onsight a je to ňák moc převislý (viz historické diskuse).

bych to teda skoro nechal koňovi, je tam stračkašutr, voka na dohled, pádovej faktor nulanulanic, bůhví jak jsou tam ty nejty zandaný, tomu polyamidu to visení na čerstvym povětří asi taky nepřidá, ale jak myslíte...

mimochodem, je to osmička majlona, není-liž? pročpak si v tom železářství nepřiplatit bůra za desítku?
Lukas B.odpovědět 
      Re: Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..18:59:48 05.11.2016
Chapu. Fixni presa.
odpovědět 
      Re: Nehažme všecny necertifikované maillony do jednoho pytle..22:41:23 05.11.2016
Tak na dohled a nulanulanic. Si ma pobavil no daj este volajaky vtip. Ked vynechas, musi ta brat natvrdo a to tam este nesmie nikto stat lebo mu zvrsku steny jebnes na hlavu... a to som si vsimol otvaranie pri ovela mensich padoch. Proste tam taky material nema co hladat, bodka.
Pedroodpovědět 

 Lepsi nez repka13:17:35 03.11.2016
Furt ma ta necertifikovana majlona vetsi nosnost nez napr. 5mm repka, takze v pripade, ze je potreba od nekud neocekavane slanit, prijde mi to ok. Respektive normalne necertifikovanou majlonu na sedaku nosim a sem tam pouziju, kdyz je to potreba. Navic lano jde stahnout vyrazne lip. Do standu a tak ale souhlasim, to chce certifikovanou.
Politoodpovědět 
 Re: Lepsi nez repka08:33:30 04.11.2016
Ahoj ! Když píšeš ze je to lepší než repka a že slaníš z téhle OK mailonky kterou tam necháš ? právě pro někoho dalšího, který jí použije na prvním ?!!! To už mi právě moc OK nepřipadá pro ty co přijdou později !? Jaký je asi cenový rozdíl 8mm mailon ? Hezký den !
Fordakodpovědět 
  Re: Lepsi nez repka08:53:26 04.11.2016
Rozdíl je cca desetinásobný. Rozptyl cen je veliký. Certifikovanou koupíš za cenu 50 - 150 korun, necertifikovanou v železářství běžně pod 10 korun.
Krtekodpovědět 
   Re: Lepsi nez repka11:30:21 04.11.2016
Takže rozdíl cca 50 ! Kolik takových mailonek nebo karáblí za sezónu necháš někde v nejtech ? Píšu v nejtech protože jinde není potřeba to nechat a pokud to tam narveš slaníš pohoupeš se utáhne se zarezne ... protože na ten nejt se můžeš relativně spolehnout jenže když tam bude tahle sračka tak ho vynecháš ? Nemluvím o sportovce třeba v Arcu kde máš nejt co 2m.
Fordak odpovědět 
   Re: Lepsi nez repka12:23:37 04.11.2016
Necertifikovaná v obi s uvedenou nosností cca 350 Kg měla cenu kolem 150kč/ks
Honzaodpovědět 
    Re: Lepsi nez repka19:01:20 05.11.2016
Tak to jedine znamena, ze jesteze na svete neexistuje jen predrazene Obi, kde ti vec v cene par korun prodaji za stopadesat :)
odpovědět 
  Re: Lepsi nez repka08:55:18 04.11.2016
Nedavno tu byla diskuze, kde se obhajovatele Petra Prachtala shodovali na tom, ze nikdy nikde nesmis verit tomu co ve skale je, vcetne fixniho jisteni. Tj. na sportovkach s ostrazitosti jako na klasicke moralovce.
Ceny: necertifikovanou maillonu koupis klidne v cenach tesne nad 20 Kc, certifikovanou za cca 100 Kc.
odpovědět 

 ?13:27:06 03.11.2016
Došlo k přetržení nebo jen k vytažení ze zámku? Pokud kus se závitem a protikus s protizávitem nelícovali (špatná přesnost výroby), tak těch 8kN odpovídá nosnosti otevřené karabiny. Pokud selhal celý průřez v místě oslabení závitem, tak takovou vadu materiálu, že to selhalo už při 8kN si těžko představit.
Jiriodpovědět 
 Re: ?08:00:52 04.11.2016
Jiří, došlo k vytažení ze zámku. Strhl se závit. Dobře to popisuje Karel Kocourek v příspěvku níže. Pro zajímavost, závit u certifikované mailony, která (ač zdeformovaná) přežila 35 kN, je stále funkční a mailonu lze otevírat a zavírat...
Singing Rockodpovědět 
  Re: ?11:55:28 04.11.2016
Ano, zhruba jsem si spočítal nosnost otevřené maillonky průměru 8mm při uvažování oceli S355 (pro kterou únosnost zavřené vychází cca 35kN) a ta vychází hrubě pod 8kN - cca 2,5 až 3kN. To tedy odpovídá strženému závitu, který byl namáhaný ve vrcholech závitu - při plném lícování by se závit strhnout nemohl, tam stačí 3 až 4 závity do plné únosnosti průřezu. U špatné maillonky tedy situace může být ještě mnohem horší, 2 nebo 3 kN jsou síly dosahované při běžných pádových faktorech. Zkoušeli jste někdy nosnost otevřené maillonky?
Jiriodpovědět 

 V čem je rozdíl15:43:44 03.11.2016
Maillony ze železářství se v principu od "certifikovaných" liší ve dvou aspektech:
- materiál - může to být různé bláto, což nedokážeme pouhým pohledem rozlišit.
- lícování závitu - to naopak můžeme rozlišit celkem snadno, pokud máme možnost maillonu v obchodě rozšroubovat. Originál Maillon Rapide či podobné značky vykazují v závitu poměrně malou vůli. Některé noname maillony se viklají tak, že se s něčím podobným nesetkáme u žádnách normálních šroubů a matic. Výroba maillonek je poměrně náročná na přesnost sesazení obou závitů, jinak jdou utahovat ztuha, případně se matice do protějšího závitu nenavede vůbec. Takže výrobci levných maillonek používají raději hodně volné uložení. Matice pak přenáší sílu prakticky jenom na vrcholech závitu a z pevnostního hlediska slouží pouze jako pojistka proti vypadnutí vložených předmětů, než aby přenášela tutéž sílu, jako protilehlá strana (tak by se měla zašroubovaná maillona chovat správně). Maillony s příliš velkou vůlí jsou v podstatě ocelové háčky z drátu (zřejmě navíc nepříliš kvalitního)!
Karel Kocourekodpovědět 
 Re: V čem je rozdíl18:17:25 03.11.2016
Jednou nešla zašroubovat, tak pár úderů palicí a jela líp jako nová. :-))
Esusodpovědět 

 PODVOD18:24:32 05.11.2016
JE to Reklama!! Klesaá prodej certifikovaných mailonek vlivem konkurence stavebnin.
Ve videu je jasně vidět, že tu karabinu pouze nezašrtoubovanou roztáhly, jinak by měla sjetý závit. záměrně sestříhnuté!!! Můj názor. Tz
Závodaodpovědět 
 Re: PODVOD18:56:07 05.11.2016
Možná se sjel závit v matici.
VladaModpovědět 
  Re: PODVOD21:10:32 05.11.2016
Myslim ze sjetej je tu nekdo jinej, ne zavit.
honzaodpovědět