Kdo by neznal Paklenici,
krásná krajina, vedro jak v pekle, moře a skály :-)
Už je tomu pár roků co jsem tam byl naposledy a tak jsme se tento rok domluvili, že by jsme si prodloužili víkend, udělali krátkou dovolenou a krom moře také okusili Paklenické vápno.
Jeli jsme přes noc aby jsme získali na místě další den navíc, ten jsme sice lezení nevěnovali, ale v klidu jsme si prohlédli oklí, ubytovali se a koupali se v moři (nebo spíše v zálivu).
Druhý den, již značně natěšeni na lezení jsme se vydali do kaňonu a i přes úmorné horko začali lézt sportovní cesty v sektoru KLANCI. K mému údivu nebylo v Pakle po celý náš pobyt moc lidí a vlastně ani jednou se nám nestalo že by jsme čekali až se uvolní cesta.
Jedinou nevýhodou bylo děsné vedro, přeci jenom červenec je červenec, ale zase nám nepršelo nefoukal silný vítr, takže spokojenost.
Další den jsme vstali brzo ráno a připraveni z večera jsme byli v 8 ráno v kaňonu a šlapali jsme si to k Aniče kuk, vybrali jsme si cestu Mosoraški. Trošku jsem se bál že bude obsazeno, ale naštěstí byla cesta volná, až později jsem si všimnul že jedna dvojice leze před náma, tak dvě délky. Na začátku se jednalo o lehoučké lezeníčko, které se posléze změnilo v příjemné pětkové lezení na velmi kvalitním vápenci, Vcelku nám to odsejpalo, cesta byla po celý den ve stínu takže se dalo i dýchat až jsme se dostali až pod 7. délku, která je klasifikována jako 5c, jenomže jsme blbě nalezli a octnuli jsme se v sousední cestě 6a+, jednalo se o kolmou, mírně převislou plotnu, kde byly jen sem tam malé chyty na které jsem ani se svými 180 cm nedošáhl. Co si budeme povídat, dost jsme se zapotil ale za použití smyčky jako žebříčku jsem plotnu překonal a pak zpět nalezl do naší cesty, mírně převislého koutu. Nic moc ale bylo to mnohem lepší než předchozí plotna.
Celá délka (ona i celá cesta) byla krásně zajištěna nejty takže i v exponovanějších místech délky jsem měl alespoň jisotu v jištění. Po dolezení této délky, dvě délky od konce) už nám to uběhlo jako voda a my se posléze ocitli na vrcholu cesty. Vyfotili jsme se, odpočinuli a pěšky se vydali na vrchol aniči kuk.
Cestu jsme lezli 6 hodin. Ani se to nezdálo. Cesta dolu byla ale přímo úděsná, ani ne tak samotná cesta jako to vedro, naše dehydratace (za celou dobu jsme každý vypil 1 litr vody) a nekonečné kličky sestupu.
Mysleli jsme že to s náma sekne, po dlouhém lezení jsme se dostali na sluníčko a bylo to na nás znát.
Ale všechno dobře dopadlo my jsme dojeli do kempu a dali si studené pifko a pak už jen lenošili a nic nedělali.
Zbýval nám poslední lezecký den a vzhledem k předchozímu dni jsme ho opět ztrávili na sektoru klanci kde jsme přelejzali cesty obtížností 5a - 5c, pěkně jsme si zalezli, v kaňonu skoro nikdo nebyl.
Bohužel jsme si předem naplánovali jen takto malou dovolenou a tak jsme následujícího dne museli sednout do auta a jet směrem na plitvické jezera, kde jsme si je letmo gratis prohlédli a pak už jen domů .. škoda ještě bych lezl ...
No příště ..
Rozpočet: pro případné zájemce o cestu
Jeli jsme ve čtyřech, náklady na auto dělali asi 5500 (včetně všech poplatků zá dálnice tunely a co já vím co všechno)
Spali jsme ve stanu v kempu mezi cedulema oddělující vesnice Seline a Starigrad a to nás na osobu v přepočtu vyšlo na 500,- Kč
Pak už jsme platili jen jídlo a vstupné do parku Více inforací o parku zde
Celkem to na osobu vyšlo asi na 3000, možná dokonce i necelé, prostě pohoda
P.S. pro ty co neví je v paklenici používáno francouské hodnocení obtížností.
Je mi jasné, že jsi se prostě spletl, ale ty, kdož to tam neznají, by to mohlo pomýlit. Paklenice je kvalitní VÁPNO, nikoliv žula. A jinak máš pravdu, v červenci je tam fakt vedro na padnutí.
"...které se posléze změnilo v příjemné pětkové lezení a velmi kvalitní žule...". Moc toho nevím, ale z toho mála co si pamatuju tak žulu aby člověk na Aniči pohledal ...
Jinak pokud mne paměť neklame tak ta nejtěžší délka by měla být za 5c...
jeli jsme skoda octavia .. spotreba prumerne 7 litru naturalo ... mam to tu na papire rozepsane muzu vypsat ze naklady na auto delali tolik jak jsem psal ... kdybych mel auto co zere 5l nafty bylo by to jine
Paklanice je od nás ze severu přesně 1004 Km třeba z Brna 700 Km - což může být při spotřebě nafty pod 5 litrů někde kolem 3000 Kč - jinak ale ani náhodou. Platí se dálnice v Rakousku i Chorvatsku....což představuje cca 700 kč jenom na poplatcích.....Takže těch 5000 Kč je vcelku Reál....
..no to je taky nápad jezdit do Paklenice v červenci...se pak nemůžeš divit, že tam nikdo nejni:-))
S tou dehydratací máš pravdu. My jsme letos v květnu lezli na Anicu Albatrose (6c) a každému nám 1,5 litru nestačilo. Určitě to nepodceňovat!
Ne, že by se nedalo na Anču lézt v červenci, ale musí se nastoupit brzy ráno a dolézt tak do dvou hodin odpoedne, jinak nastává v článku uvedený efekt.
Přesně na tohle jsem taky myslel ... s tou vlajkou jsme vyfoceny jen asi na 4 fotkach ze sta a zrovna se to tu seslo :))))))) taky mě to napadlo :)
pořídil jsem jí na zmuttgratt na matterhorn ale cestu jsmekuli ruznejm problemum odlozili jsme si rekli ze ji alespon yuzijeme tady :-))))
To teda je. Když už je panáček extrémista co do národní hrdosti, mohl by zmáknout alespoň rozdíl mezi 'i' a 'y'. Ještě že nepřidal k vlajce i nápis "Česká republyka".
Asi maj národní hrdost!(?) To se prej někomu občas někomu udělá i mimo hokej a fóčus. Já už to viděl i u jinonároníků. Fotky jsou blbý. Ale kamerommaniku, viděl jsi, od doby Heckela, slušnou fotku? Já jo. Asi dvě...ale už fakt nevim kde.
Když jsme byli na výměně se Skotama, blbi s vlajkou tak, že nám sehnali českou vlajku aby se mohli vyfotit s náma a se sktoskou vlaskou. My jsme vlajku s sebou samozřejmě neměli. Třeba mají v sobě hoši trochu skotské (krve).
Jo dobrá fotka se občas objeví, ale není jich moc.
skotove jsou ale zamindrakovana etnicky skupina, ktera nema vlastni stat. u tech se da narodnosti puberta pochopit. mene uz u ceskeho etnika, ackoli zamindrakovany je taky dost. ale u lidi, ktery lezou a sou v pohode sem se s tim nastesti zatim nesetkal. temdle se radeji vyhnu.
A jak dlouho existuje Český stát? :)) A jaký mindráky si léčej Amíci, kteří se bez vlajky nehnou? Já nevím, já vlajku nikam netahám. Vlastně jo. Někdy Tibetu na triku...
Cau chlapi. Chlastali jsem spolu na Velikonoce na Borni. Bylo to docela divoky :o)) Pochybuju, ze si na nas nepamatujete. Jinac Mosoraski jsou bezva. Jak koukam ba vase sandaly na vrcholu tak uplne rozumim tomu popisu sestupu. Ja to sel taky v sandalich byl to fakt vopruz.
Zdravi HO Sherpa !!!
Sedím v práci, vedro jak k padnutí, venku super počasí a já nic, ale tenhle článek je fakt skvělej a že je vlajka na fotkách je taky dobrý. Díky za vtáhnutí na skály aspoň takhle.
Super,těším se tam jako malej Jarda a teď si mne navnadil ještě více, jedeme tam 3. září. Mám z netu právodce, našel jsem tam spoustu cest a chci se zeptat:všechny asi nejsou zajištěny tak dobře, jako ta vaše?U některejch to vypadá, že je třeba zakládat, je to tak? Díky za odpověď na esser@seznam.cz
A kdyby si napsal typy, jako kterej kemp( je jich tam víc )je nejlevnější a zároveň je u moře,jestli do parku lze ráno,pak přes poledne k vodě a večer zase lozit za jedno vlezné atd, budu ti vděčný, díky a hoře zdar Robert
Zdarec
Jedem tam taky zacatkem zari, kde si vyhrabal pruvodce ? Ja neco nasel ale je to v podstate necitelne nascanovany . Mas neco v lepsi kvalite ?
Dik Karass
Doporučuju koupit papírového průvodce na místě nebo okopírovat to co chcete lízt od někoho kdo ho vlastní ( pokud nenajdete obstojnej link ). Dlouhý a super cesty nejsou jen na Aniču, ale i na Stup atd... Na některých cestách se dělaj v květnu bigwallový závody....Bejvá tam míň lidí než na Anče - pravda nemaj 350 metrů jako Aniča, ale pouze 250 - ale zase se nemusíš plahočit dolů přes hodinu pěšky. Velká většina cest je tzv. sportovních - odjištěných - u ostatních je v průvodci výborně naznačeno kolik čeho potřebuješ.
V Paklenici jsou hodně ostré hrany a výstupky - bacha i na kratší pády popřípadě drbnutí lana přes hranu ( na dlouhý cesty je možná lepší dvojče ). Většina cest i jednodélkových je dělána na 60 metrová lana!!!! První dvě sezóny jsme byly právě tímto nemile překvapeni při slaňování, dobírání ze země atd....Berte s sebou lékárnu - na zabytí to tam díky slušnému jištění není, ale velice snadno si přivodíte tržnou ránu o opravdu ostré chyty, žebra, hranky.....a neni nic trapnějšího než v páté délce vykrvácet.
Jak již bylo řečeno průvodce prodávají u vstupu do parku, resp za vstupem v takové boudičce ze suvenýrama u parkoviště.
Já ho mám okopírovaného, má to tu výhodu že když se jde na delší cestu vezmu si s sebou jen list který potřebuju a neničím si celou knížku.
Jinak OPRAVDU DOPORUČUJI používaní polovičních lan, ne na krátké sportovní cesty ale na ty vícedélkové, jak kuli slaňování tak hlavně kuli ostrým hranám a velkému množství výstupků.
pokud jste tam dýl a se chcete vyhnout placení vstupu do parku - 40,- kuna/den popř. 3 nebo 5ti denní permit - stačí si přivstat a být tam dříve než páni dozorci (tzn. před 6.30 ) na zpáteční cestě ani u skal už vás nikdo nekontroluje
máš tam pár nedostatnků.
Za prvé ty ceny jsou trošku jiné .. za den je studentská 20 kund ale to je jedno.
Ale pak hlavně to že park je otevřen od šesti ráno tzn přijít dříve jak ve třičtvrtě na šest.
Ale jde o to že se tam nedostaneš autem a jít to pěšky je pruda :)))))
Typicky českej přístup......Pokud nemá někdo v přepočtu cca 250 Kč za 5-ti denní permit, který v sobě zahrnuje parkoviště, případnou první pomoc, odjištěné ( Petzl ) a kontrolované cesty včetně štandů nechť zůstane doma a leze zadara za barákem na hrušku.
tím chci říct že nevím kolik stojí obyčejné jednodenní vstupné (ale je na něj odkaz v mém článku) a taky tím chci říct že mě se obyčejné vstupné netýkalo .))
Obousměrná doprava 10.9.-19.9.2004 1900 Kč (společně se zájezdem CK Alpina - Velebit a Paklenica)
Doprava z Brna (odjezd v pátek v 18 hod.) přes Bratislavu, Maďarsko do Chorvatska - Karlovac, Ogulin, Jasenjak (příjezd sobota ráno, možnost projít skalní labyrint Bílé a Samarské stěny), v neděli ráno odjezd a odpoledne příjezd do Starigrad - Paklenica (individuální pobyt - vynikající možnosti lezení, lenošení u moře, cyklistika, ...), v sobotu kolem 18 hod. odjezd do Brna, příjezd v neděli dopoledne.