Barefoot Amongst Czechs (Bosí mezi Čechy)

Barefoot Amongst Czechs neboli Bosí mezi Čechy je název článku a krátkého videa z návštěvy českých pískovců v Adršpachu. Článek a video popisují naše lezení z amerického úhlu pohledu a jsou zveřejněny na blog webu outdoorové firmy North Face.

North Face Team zkoumá Českou republiku přes lezení na neblaze proslulých pískovcových věžích, které jsou vykreslovány jako "nejvíc unikátní, hrůzostrašná a výjimečná skalní destinace na zeměkouli"' píše se v záhlaví nejnovějšího článku v blogu North Face.

Ne videu je sestřih z českého pískovcového lezení a také záběry z high line mezi adrššpašskými věžemi.

Podívejte se na stránky blogu:

Expedition Dispatches: Barefoot Amongst Czechs



Zajímavá, pro nás Čechy až šokující, je část rozhovoru s jedním vynikajícím tradičním americkým lezcem - Mattem Segalem, který se také zúčastnil tripu North Face do Čech.
Matt v rozhovoru s despektem vykresluje, svůj údiv nad podivnými tradicemi našeho pískovcového lezení.
Matt, který je v Americe považován za jednoho z nejtalentovanějších trad lezců (vylezl 5.14 mínus na vlastním jištění) přiznává, že lezení na našich pískovcích bylo pro něj nejodvážnější a nejbizarnější, co kdy zažil.
Nejvíce však se podivuje nad faktem, že se u nás na pískovcích více chlastá než leze.


Zde si můžete přečíst celý rozhovor v originále: Matt Segal Interview - Friday, July 11, 2008

Lezec.cz   [úpravy] 08:05 21.07.2008

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 má recht09:14:52 21.07.2008
Vystihnul to tam naprosto presne. Takzvaná "tradice" lezení v Adru a nejisteni cest na hrane solovych vystupu je silenost vznikla komunistickou izolaci od okolniho sveta. A to ze se tam jezdi vic chlastat nez lezt je taky pravda.
pepaodpovědět 
 Re: má recht09:18:27 21.07.2008
No jasne, moral neni na rozdavani.Kdyz dojde tak dojde.
R.odpovědět 
 Re: má recht09:24:43 21.07.2008
Tý vóle, dělat dalekosáhlý závěry po pár dní náštěvy... no prostě mu to nesedlo. Že je písek úplný úlet, a nic takového ve světě není, je jasné přeci dávno, v tom je ten písek přeci slavnej.
Bez toho by to byla vlastně ´shit´ skála, drolí se to, vklíněnce v tom hůř drží, hnízda pro vklíněnce se bryzy vykotlají, vynýtované cesty by byly moc lezené a chyty by se ošoupaly. Vlastně ten písek je strašně blbá hornina.
Co s tím?
No jediný, udělat z toho nějakou jedinečnou úchylárnu, která zaujme. Stalo se.
Kdepak komunismus, ale Němci, ti nás to naučili!
A my z toho začali chlastat...
Emodpovědět 
  chlast a Adr exoticky13:29:39 21.07.2008
Labske udoli je pevnejsi nez kdektery vapno , ale chlasta se tam taky statecne. To nebude horninou ale lidma. Proste tradice je tradice.
Ale je hezky ze si okolni svet najde chvili na nebezpecne a dobrodruzne expedice do krovakova.
Neni nad to mit dobry skaly a jednou za x let podniknout vylet za zvlastni exotikou. Normalne jim zavidim...
(l)okalni emigrantodpovědět 
 Re: má recht09:39:28 21.07.2008
možná se mejlim, ale nedal náhodou první stěnovej kruh na písku v roce 1913 američan O.P.Smith na Falku v cestě jižní spára?
Vlasta Peroutkaodpovědět 
  Re: má recht - ale málo...12:27:09 21.07.2008
Mejlíš se - kruhy jsou na cestách v Labských pískovcích už od r. 1905. Vylez si třeba Malej Pravčickej kužel. Karabiny se začaly používat až od 1912. A Perry-Smith byl sice Amerikán, ale lézt začal v Sasku, se Sasy a podle saskejch zvyklostí. Nazdar! V. Š.
starej Širlodpovědět 
   Re: má recht - ale málo...18:56:32 21.07.2008
Mýlíš se... :) jako labák nebo Labák?
Elementodpovědět 

 .09:17:29 21.07.2008
...a to video je uplne pitomy.
joudaodpovědět 
 Re: .09:48:59 21.07.2008
Ve videu jsou nádherný záběry na ty lesy věží z ptačí perspektivy. A to mi přijde úchvatný. Jinak souhlasím s tím, že je to skanzen.
Ocelové vklíněnce by na často lezených cestách ničily určitě povrch.
Na druhé straně, kdyby byly cesty klidně odvážněji, ale bezpečně zajištěný (kamuflovanýma borhákama), tak by třeba docházel k menšímu ničení povrchu. Žádné vytrhané probroušené hodiny, ale hlavně dalo by se lézt mnohem více cest a nebyly by přetěžovány jen některé vyhlášené pohodovky.
Steveodpovědět 
  Re: .10:17:26 21.07.2008
No hlavně by ten vklíněnec nejspíš pěkně rychle vycestoval při pádu...
Jinak se mi zdá, že to video už tu někdo v odkazu na YouTube jednou dával. Myslím, že film samotnej bude dost dobrej, ostatně jako většina věcí od Sender Films.
Zuzanaodpovědět 

 o ničem09:22:16 21.07.2008
Naprosto o ničem
odpovědět 
 Re: o ničem11:16:49 21.07.2008
tak to musíš být asi fotbalista.
nebo pičusodpovědět 

 ...11:14:14 21.07.2008
big app!

mucikodpovědět 

 to je vono15:02:00 21.07.2008
No a jsme u toho, cizinci nam musi pripomenout, ze mame neco naprosto uchvatnyho a velice specialniho. Jak psali lidi  v prispevku nahore, mozna je to takova z nouze ctnost, ale me se piskarina libi. Ze zacatku jsem na to taky nadaval a myslel si o vzdalenosti kruhu svoje, ale case se do toho clovek dostane a najednou mate pod kuzi zadrenej pisek. Byla by fakt skoda udelat z toho dalsi tuctovou lezbu po nejtech..
marekodpovědět 
 Re: to je vono15:24:11 21.07.2008
souhlas, souhlas, souhlas máča má každý dost jsou-li nýty 2 m od sebe. Zvláštní je, že máčo není když je kruh 10 m nad zemí. Oni naši "dědci" asi více lezli než kecali. A není to tím, že by to neuměli zajistit. samozřejmě zajištěná cesta je pohoda a taky si ji rád dám. A když se cítím v pohodě nemuevadí mi kruhy dál od sebe, ikdyž už to bohužel není jako dřív. Strach je a přibývá, ale nikdy si nedovolím kritizovat proč tam ten kruh není, vždyť bych si to mohl vylézt. To bych mohl chtít v osmdesáti letech na některé cesty nýty po metru "aby to bylo bezpečné".
Autor je autor a hotovo.
honzaodpovědět 
  Re: to je vono16:03:33 21.07.2008
...a co máš proti starým lidem ty vopruze ?
kikiodpovědět 
   Re: to je vono09:36:56 22.07.2008
Sám se počítám mezi ty starší, takže opravdu, ale opravdu proti starým..........
Přečti si to pořádně než začneš urážet, a z textu určitě pochopíš (i když nevím,nevím), že proti starým lidem nemám, nemohu a nevím proč bych měl mít vůbec nic.
honzaodpovědět 

 článek x rozhovor16:50:34 22.07.2008
Ten článek je hezkej. Nestihl jsem ho teď přečíst písmeno po písmenu, jen jsem ho prošel, ale kouká z něj porozumění a respekt. Matt Segal mne tom rozhovoru až tolik neuchvátil (výrok "The no metal gear thing, I'm calling bullshit, they say the rock is too soft. I'm sure it has something to do with that, maybe Communism, too." /česky: To, že se nesmí používat železo je podle mne blábol; místní říkaj, že skála je moc měkká - stopro to má něco společnýho nejspíš s komunismem./ mi přijde dost zoufalej). Přijde mi ale ilustrativní, že ať si o věci myslí kdokoliv z nich cokoliv, nikoho nenapadlo ta pravidla nerespektovat ...
Robertodpovědět 

 Tak nevím....17:06:59 20.09.2008
Kdo četl Pískaře, tak má, myslím, na to vyhraněny nazor jako Olda. Písek je prostě morálová záležitost. Komunisti na tom možná nějaky podíl měli, ale spíše v tom, že se lezci dali více dohromady s Něnci. No a to chlastání? Mynulý víkend mě Kluci vzali na Milence. To je ulet. Málem jsem se uděal. Večer mě to pivko vážně chutnalo. Hoře zdar
drtikolodpovědět 

 ...20:47:57 20.09.2008
To je zase taková americká tradice. Označovat všechno dramaticky, v superlativech  a jako nej*. :-)
Dagodpovědět