LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Místní klasifikace: mluví; nemluví; nemluv na mě!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
37.Drbohlav 10456
38.Kalvas 10438
39.Pail 10437
Bouldry:
37.Scheuerová 8703
38.Hapala 8678
39.Kohout 8675
Hory:
8.Černý 6591
9.Sukačová 6464
10. 6150

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1141551 cest
Nové přelezy:
Tarantula 7c
Andromeda 7c+
Crvena Tiš 7b
Noi Altri! 7b+
Veganza De 8a
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+
Katiforos 7b
Dynamitaki 8b
Blue Moon 7c+

Stěny
Rock 'n' Wall - Plzeň
V 16 - Plzeň
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Lezec-shop.cz - Štěchovice
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
LANEX eshop - Bolatice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Materiál dělaný na koleně

I.

Jak se asi vyrábí materiál, který potřebujete na lezení, lano, karabiny, boty, sedák vklíněnce a různá jistítka? Dovedete si představit, že si některou z výše jmenovaných věcí vyrobíte takzvaně "na koleně"?

Možná je to už pro některé ze současných lezců nepochopitelné, že téměř žádná z těchto věcí se nedala nikde koupit a tak jsme byli odkázáni, si většinu věcí sami vyrobit *.

*(snad jen kromě lan, která si skutečně ani hodně šikovní lezci vyrobit neuměli :-))

Co jsme si vyráběli?



Tak nejdříve bylo třeba si lezecké věci do do skal donést. K tomu mohl sloužit ten plátěný zelený tlumok, ale to by si vás mohli splést s pytlákem, v lepším případě s myslivcem.
Nezbývalo, než si vyrobit opravdický horolezecký batoh. A s popruhama ! 


Tento batoh nevypadá jako nic zvláštního, vždyť je skoro podobný současným modelům. Pravda je taková, že byl ušitý doma a po republice se těchto předchůdců současných batohů, pohybovalo velké množství. Na snímku je batoh Supova píseň z dílny JoMi.

foto by © John


Jo karabiny. Myslíte, že to na koleně nešlo? Asi jen 10 kusů jich vyrobil Zdeněk Vaník z leteckého duralu, když byl v Popradě na vojně. Do jejich výroby se pustil, když viděl v cizině první duralový. Do té doby byly u nás běžné východoněmecké ocelové Hasanajky. A s těma lézt, to něco vážilo. Běžný počet karabin i do stěn v Tatrách byl 10 ks.

Tyhle jeho duralový měly premiéru na diretissimě na Prostřední Hrot v Tatrách. A to byla dlouhá těžká hákovačka. Zdeněk říkal, že ověřoval jejich nosnost a trhla se při 10kN (1000kg). Vzhledem k tomu, že zámek nemá žádný ozub nebo jiný mechanismus, se dá říci, že je to nosnost karabiny s otevřeným zámkem. A pozor, 10kN s otevřeným zámkem dosahují opravdu špičkové kousky.


Vaníkova karabina z leteckého duralu

foto by © John



Jiná na koleně vyráběná karabina, všiměnte si že také nemá žádný ozub, jen šikmý zářez

foto by © JirkaS



Udělat po domácku osmu? Jak triviální. Vezměte duralový plech, namalujte si na něj žádaný tvar, pak tenkým vrtákem odvrtejte tvar osmičky podél čar, pak již jen několik hodin broušení pilníkem a osma je na světě.

Jak je to s pevností? Ví bůh.


Poněkud sofistikovanější tvar osmičky, vyrobené z duralového plechu

foto by © JirkaS


Ti, kteří měli přístup do sléváren, se pak pokoušeli tvar osmičky odlít. Postup byl náročnější přibyla mu totiž třetí dimenze. Ale ani ta nebyla pro zlaté české ruce lezců takový problém.
A tak mohly vzniknout takovéto skvosty.


Mimozemšťana či figurku zaniklých kultur připomínala tato z duralu odlitá osmička

foto by © JirkaS


Další z lehce vyrobitelných, přičemž vysoce funkčních, jistítek byla Stichtova brzda.


Stichtova brzda nebyl žádný hi-tech, ale jistilo se přes ní stejně dobře jako přes ty současné kyblíčky

foto by © JirkaS



Vyrobit osmičku nebyl až takový problém. Zato Jumary už daly zabrat i šikovnému zámečníkovi.


Jumar výroba SZ Čech

foto by © JirkaS




Další z unikátních Jumarů v provedení s dřevěným držátkem, děkuji Břéťovi za inspiraci

foto by © JirkaS



Celá sada podivných skob, tak zvaných jedniček, jsou stále k lezení stále používané v extrémních cestách, ale už sotva je někdo podomácku vyrábí pilníkem

foto by © JirkaS



Bong bong, zní to jako dva tupé údery naplacato, ale zkuste si něco takového vyrobit v domácí dílně

foto by © JirkaS




Takzvaný Abalak, vyrobený také v domácí dílně

foto by © JirkaS


Jednou jsme si udělali i malý vklíněnec - stopper.
Vyrobil ho vlastně Standa a pracoval na něm celou šichtu. A protože jsme znali firmu Camp vyrábějící pro šťastné západní lezce tyto stopery, vyrazil na něj raznicí slovo Camp. Bowdenové lanko bylo pak třeba splést a zamáčknout hliníkovou objímkou.
Někde se mi tento malý stopper ztratil, ale já ho najdu.

Označování podomácku vyrobených věcí by byla kapitola sama pro sebe. Stejně pěkně bylo třeba označit i kladiva, osmy, batohy, maglajz pytliky, spacáky a žebříčky atd.


Robo-domo horokladivo. Aby dobře tlouklo skoby, bylo třeba vyrazit do hlavice, pro horolezce našich zeměpisných šířek, magická slova Himaláje, Andy nebo aspoň Eiger. Kladivo legendy horolezení Lubora Zalabáka

foto by © JirkaS



Asi sotva budou dnešní lezčíci vědět k čemu sloužil tento (poměrně těžký) ocelový oválek. Je to podomácku vyrobený držák na skoby

foto by © JirkaS


Mačky byly často dělány také podomácku.


Škodovy závody, líheň horo materiálu, zde se také narodily tyto ze dvou kusů kované mačky, přední hroty nebyly ještě v té době používané.

foto by © JirkaS


V dobách, kdy se lezci navazovali jen na lano bylo sedění u kruhů velmi bolestivé, a tak se lezci uchylovali k výrobám různých sedátek z popruhů.


Předchůdce sedáků, skutečná prababička, podomácku vyrobená sedačka. Předchůdce dnešních úvazů jim byl hodně vzdálený

foto by © JirkaS



Taková lahůdka na závěr - ledovcové brýle, možná ještě od Eskymo Welzla

foto by © JirkaS


Pokud se vám článek líbil a nebo ještě lépe, pokud jste také po zapátrání po okolí, nebo dokonce ve svých skříních spatřili nějaké kuriozity, klidně je vyfoťte a s krátkým popisem pošlete, na Lezce. Můžeme je příště ukázat v článku Materiál udělaný na koleně II. Již mám slíbeno několik skutečných skvostů pro další díl.

Chtěl bych poděkovat JohnoviLuborovi, za obětavou pomoc při tvorbě tohoto článečku.


JirkaS   [úpravy] 09:15 15.02.2008Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 NICE10:01:10 15.02.2008
Špičkový článek, super fotky...dík moc!
Radmilodpovědět 

 Retro10:06:40 15.02.2008
Jirko,díky za super čtení,zdá se že vaše rodná Plzeň byla vůbec hnízdištěm kutilů.já sám jsem až docela nedávno poslal na smetiště dějin batoh od Jindry Zachariáše,který jsem používal skoro čtvrt století.Jindru tímto zdravím a abych nezapoměl,myslím ,že by nebylo od věci zmínit se zde o jedinečném fenoménu,kterým byly bačkůrky.Mladým to dnes skoro nic neřekne,ale tyhle botky,se všemi jejich samo domo úpravami by určitě byly na samostatný retro článek.
Emilodpovědět 
 Re: Retro10:33:03 15.02.2008
Bačkory s dodělanýma tkaničkama a s chemoprénem vyztuženým předkem, to je velká klasika, asi by sem patřily i kopačky s uřezanýma špuntama.
No myslím, že s pomocí obětavých pamětníků bychom druhý díl mohli dát dohromady. Dík Emile za inspiraci.
 jirkasodpovědět 
  Re: Retro10:48:24 15.02.2008
Kopačky podlepený mechovkou jsem před pár dny viděl u nás na stěně.Chlapíček ani nebyl pamětník,nejspíš je podědil.Ale co mechovka-velká klasika byla tzv.šála z náklaďáků-guma mezi ráfkem a duší.Tření skoro jako 5.10.Jak jsme vždycky zběsile šlapali na brzdy,kdykoliv jsme ji v pangeju zmerčili.Jupííí!Kostkatý bačkory se snad dosud prodávají,ale s naprosto nevhodnou podešví.
Emilodpovědět 
   Re: Retro11:46:40 15.02.2008
podomácku udělaný cepín jsem dostal od kamaráda, mam to pověšený jako relíkvii........
ouzinodpovědět 
   Re: Retro22:28:28 16.02.2008
Kopačky bez špuntů, mechovkou podlepené, mi stále slouží už asi 15 let na mé občasné horo-pokusy. Nač vyhazovat peníze za nějaké přiblblé lezečky, ne? Už jsem se v nich také plavil na raftu, když jsem zrovna neměl vhodnou vodáckou obuv, docela dobře snesly i to. Jinak doplnění k tématu - úplně první lano, co jsem na něm s kamarády lezl, sestávalo ze tří kusů: padákové šňůry (aspoň táta říkal, že je to ona, používal ji na přichycení sena na valníku), auto-lana a cca 5mm silné šňůry z nějakých kutilských potřeb. Nosnost mělo při jištění shora dostačující. Jen se nám jednou trochu rozvázalo, když jsem razantně dobral. Spolulezec Judy poněkud zesinal ....Takže i v téhle oblasti se nechalo na počátku osmdesátých let tvořit. Ale celkem rychle - byť ne jednoduše - jsme si sehnali skutečné lano z Boletic, takový ten "drát" asi na úrovni dnešní statiky.Pak už to byla pohoda :-)
Václavodpovědět 
    Re: Retro22:44:02 16.02.2008
Ještě jsem zapomněl na maminkou šitý spacák péřím z domácích hus plněný. Poněkud objemnější, nicméně po zimních bivacích v dekáči (další dekou nastaveném do podoby mumie)tepelně přímo zázračný. První model péřáku, kterému jsem láskyplně přezdíval "Smraďoch", jsem vyhodil po 15 letech věrné služby s krvácejícím srdcem neb už se z něj peří moc sypalo a zteřelá látka nešla zašít. Nicméně jsem další kousek uzmul ségře a spím v něm dosud. Jó, mládí už ví prd o slastech reálného socialismu. Teď už je to těžká nuda, když se dá za ty kapitálistický prachy všechno koupit :-)
Václavodpovědět 
     Re: Retro11:50:12 17.02.2008
Muj tata sil peraky sobe a mame z plinek. Protoze to byla nejkvalitnejsi bavlna co se dala sehnat :-)
Pustikodpovědět 
     Re: Retro10:50:27 26.02.2008
spacák co mi šil táta používám k plné spokojenosti dodnes ... naposledy loni v arcu ..... myslím že některé výrobky lze dodnes s úspěchem dodnes tvořit doma. Většinou je problém v tom že je levnější a jednodušší s předvídatelným výsledkem kýžený produkt zakoupit ...
Dýdaodpovědět 

 super....10:11:44 15.02.2008
paráda, velmi příjemné a poučné!!!
Tomodpovědět 

 nostalgie10:49:05 15.02.2008
Nostalgicky  jsem zavzpominal par pokladu mam nekde ve skrini taky a ty hodiny s pilnikem to byl zazitek vlastne jednu vec pouzivam dodnes zkracovadlo na odsedacku.
luboscodpovědět 

 kk10:52:32 15.02.2008
Tak to je super pravěk... :)
Todpovědět 
 Re: kk10:58:56 15.02.2008
Samozřejmě také sedák ušitý z bezpečnostních pásů z auta.O ten jsem se s Bídou střídal podle toho kdo lezl první.Sezení v něm déle než pět min.znamenalo peklo.Pád fakt bolel.Vydechat se dalo pouze v lezecké pozici...vivat rok 1990.
patrik fabingerodpovědět 
 osma14:56:34 15.02.2008
taky mam osmu, ktere je uz 25 let :-) co ji tata vyrobil z duralu
tata_FIDOodpovědět 

 Lezecke cepiny alias ptice10:56:51 15.02.2008
Nedostatek lezeckeho materialu v minulosti mel za nasledek, ze se ve Vsetine (a nejenom tam) zacaly podomacku delat lezecke cepiny. Jejich historicky prehled az po soucasnost je na http://www.ho-vsetin.com/ptice.html Nejnovejsi plochy model se pouziva bez na jakekoliv lezeni presto, ze neznali se podivuji nad tim "Kam jdete s tim MERKUREM?" :-)
palicodpovědět 
 Re: Lezecke cepiny alias ptice12:08:00 15.02.2008
Čau Honzo, je to fakt ten cepin (pardon ptice) se kterým lezl Sam Kopecký severní stěnu Eigeru?? JT
Jirkaodpovědět 
  Re: Lezecke cepiny alias ptice20:54:55 15.02.2008
Ano, presne tak ;-)
palicodpovědět 
   Re: Lezecke cepiny alias ptice22:17:27 15.02.2008
Je to jeden z nich. Sam to lezl jeste s takovyma staryma vrazdama z vlakovych profilu :) Nove ptice uz jsou Hi-tech.
Belialodpovědět 

 nahoda11:11:28 15.02.2008
Zrovna dneska jsem byl ve sklepe a dival se na dva podomacku vyrobeny cepiny ktery delal muj deda,stary macky apod no a pak prisel domu a nasel tady ten clanek :),takze pokud budete delat dalsi pokracovani klidne poslu jejich foto at je naco vzpominat...
 Šenkosodpovědět 

 Pekny..12:14:24 15.02.2008
Dik za hezky cteni. Ty fotky..to je jako hrabat se v kletru pred 20 rokama. Ke klasice patri jeste napr ruske karabiny delane (buhvijak) z titanove kulatiny.. a ruske titanove srouby (coz teda je trochu jina kategorie, ty se octly primo na spici nejvyhledavanejsiho matrose do ledu v celym svete)..a pak ruzny ledovy zbrane ktery delali kamaradi v zelezarnach (mival jsem krasny ledovy kladivo se sklonem zobaku jeste o neco smelejsim nez dnesni extremy.. akorat matros byl trochu mekci..). Zebriky do hakovacek z rafku na kolo. No a rusky doma sity pohory jsou kapitola sama pro sebe. Lidova tvorivost nezna mezi kdyz to co potrebujes nejde koupit v krame.
Duraodpovědět 

 bivakování12:20:44 15.02.2008
Můj otecko se  v 80-letech rozhodl zrušit při přechodech slovenských hor spaní na jedlových větvích a vyrobil si z polystyrenových desek o rozměrech cca 20/20 cm skládačku ve formátu 2x3 kostky. Zašil to do igelitu a karimatka byla na světě! Vešlo se to pěkně i do batohu a když byla kosa, tak to hřálo cemr. Jako bivakový pytel pak sloužila igelitová roura pro zahrádkáře za cca 15 kč 4 m délky - vešel se do ní člověk i s baťohem a při lijavci se postavila ihned igelitová chýše a bylo sucho :-)
S těma polystyrénovými karimatkami jsme ještě zaperlili v 98 na Mont Blancu, otec prohlásil, že nezná nic lepšího na ledovec /nikdy předtím ledovec neviděl/ a všem nám 3 členům výpravy vyrobil takovéto podložky. Pak si to nacpal to 100litrového batohu - měl to na zádech jako vagon. Všichni ho cestou nahoru obdivovali jaký je to bourák /už tehdy nebyl nejmladší/ a jakou má kondici. Samozřejmě nikomu neříkal, že mu celý batoh váží 3kg:-))) My s bráchou jsme se prohýbali pod spravedlivě rozděleným zbytkem matroše i jeho věcí a přesto jsme byli  za nevděčný a sobecký děti, co nepomohou starýmu tatínkovi. Ale ve stanu na Guterce se spalo pár nocí jako v peřinách... Stopka
Stopkaodpovědět 

 Paráda!12:59:32 15.02.2008
Výborný článek, skoro jsem zamačkával slzy. Nedávno jsem přebíral nějaké haraburdí a pár obdobných vzpomínkových kousků na mě vypadlo.
Škoda, že už je v propadlišti lezeckých dějin ztracen sedák, ručně šitý v sedlárně slatiňanského hřebčína. Na přezky dodal materiál kámoš, prý je to "zaručeně" tvrzený dural z leteckého průmyslu. Poklepal jsem na šedivou destičku, seznal, že to prostě musí vydržet a už, jak je v článku popsáno, vrtal dírku za dírku. Nezbytný pilník a na závěr přeleštění do vysokého lesku-dvoudílná přezka jako z katalogu! Materiál na sedák, odřezky požárnických hadic, jsem vyhrabal na skládce za nedalekou fabrikou, obarvil Duhou na žluto a červeno-jaká nádhera! A na Suškách hned o víkendu vyměnil za 4,slovy čtyři krátké smyce o půměru 5-9mm.Ale ty byly originál kapitalistické, ještě dnes jednu z nich mám na klíčích.
Na jištění a slaňování jsme někdy v r.80 používali místo "stichta" kroužek svařený z pětky drátu.A aby to bylo jó sichr, tenkou smyčkou jsem svázal k sobě rovnou dva a už se frčelo :)
marťas*odpovědět 

 Paráda14:30:56 15.02.2008
Pěkný článek „o něčem“!! Hned jsem si vzpomněl na výrobu „masoháku“,  pracně odvrtávaného a vybrušovaného z kusu nerezového plechu (visí ve výkladu lezeckého krámu v České Lípě). Podlepování lezeček po domácku, výroba kruhů v práci a podobné kousky jsou už opravdu historie......   
Carlosodpovědět 

 ledovcove bryle15:08:22 15.02.2008
ty bryle vypadaj fakt luxusně spiš jak středověka podprsenka.  supr članek.
odpovědět 
 ať žije bonekan!15:25:02 15.02.2008
A co teprve bunda bonekanka,podomácku ušitá z podivného, na jedné straně chlupatého materiálu,nebo dokonce z deky! Kdepak,žádné flísky a softšelky.
koníkodpovědět 
  Re: ať žije bonekan!17:22:00 15.02.2008
V larisovy bunde chodim dodnes v zime na drivi! ))
Duraodpovědět 
   Re: ať žije bonekan!09:23:54 04.03.2008
dodnes děda nosí larisový rukavice potažený unikou,co jsme mu dělali do tater
wendyodpovědět 

 Respekt15:27:24 15.02.2008
Diky moc za vyborny clanek. Muj respekt a obdiv patri vsem, kteri s takovym materialem lezli prasky o kterych se mnohym z nas muze i dnes jen zdat... :-)
jAodpovědět 

 Ach ty stare zlate casy16:17:08 15.02.2008
kdy nebe bylo modrejsi, meze teplejsi a holky lip videly ( dneska poradneho chlapa nevidi). Na takovem materialu jsme zacinali, zadny strach nic se nikomu nestalo. Ted mne mrzi ze jsem vyhodil "ziletky" ktere nam kamaradova segra udelala ve fabrice. Myslim ze mnoho soucasnych lezcu by lehce ztratilo barvu z tvare pri predstave ze do neceho takoveho se maji postavit. Zle jazyky tvrdily ze mnoha konzerva na silnejsi plech. Zebricky se delaly naprosto standartne a prakticky kazdy lezec mel vlastni vyrobek. Rucne kovane skoby mi delal kamarad kovar. A aby opravdu sly do te skaly tak je pekne zakalil! Jednu jsem upnul do sveraku a poradnym kladivem prastil po ocku. Ozvalo se peeeng, ocko bylo nekde v zahrade a ja uhanel s prorazenym oknem od dilny ke sklenari. Prekaleny material praska taaaak krasne. Vylezli jsme na nich mnohou cestu v Srbsku, byly perfektni, jen se do nich nesmelo padat. To povidani by bylo dlouhe ..... Malou poznamku nakonec, ta druha karabina neni doma delana ale zcela oficialni vyrobek firmy drukov nebo drulov nekdy z let 69 -70. Stala 55 kc a a mela tu skvelou vlastnost ze kdyz za ni clovek vzal blbe v hakovacce tak mu zustala pulka v ruce a druha ve skobe. Ale videl jsem tenisky - tusim ze autor byl Jura Zrust "pytlik" - ktere mely spicku propichnutou touhle karabinou a autor je pouzival v dlouhych skobovackach.
Richardodpovědět 
 Re: Ach ty stare zlate casy16:51:36 15.02.2008
Jo jo,pravdu díš.co dnes mládeži říkají materiály utason,utensil,nefalšovaný bonekan,Vegasport karimámy asi 2kg těžké ele výborné záda do kletrů guma lepička z přechodových můstků mezi vagóny dural ve vyřazených vagónech to´t parádní topůrka k terošům.Kane mi vlhká slza v oku!!
Michalodpovědět 

 podedil jsem a stale uzivam16:47:38 15.02.2008
Ja uz nejsem pametnik, ale tatovi historky jako "to testoval svuj novy model benzinaku, co se mel i sam tlakovat, v tom stanu, co si usil, a dopadlo to tak, ze stihnul ze stanu vyskocit." Ty jsou fakt dobre :) Nicmene presto, ze jsem dostal od taty batoh karimor, radsi chodim s batohem znacky DD Alpinsystem - je neprekonatelny, diky za nej.
adamodpovědět 

 krásný článek16:49:07 15.02.2008
vzpomínám jak táta vyprávěl, že jeho kamarád s manželkou si před odjezdem do himalájí šili spacáky a pak je testovali na balkoně a nebo u cesty na sněhu a ráno je pak zhrnul pluh (takže i test jak se choval v lavině:-) ). Ale je pravda, že ten péřáček  co mi nechávali rodiče ušít tak jsem také testoval v zimě na balkóně. Neskutečná nostalgie, když si vemu že teď mi pro tyhle všechny věci zajít do odchodu. A po pravdě lízt navázán na tělo tak do toho bych asi nešel, ono mi stačí když mi sedák skřípne koule
Johny25odpovědět 

 whow16:52:33 15.02.2008
whow... teď sem zjistil, že jednu takovou karabinu (podobnou té druhé) mám taky doma:)
hrabiodpovědět 

 dikas17:39:52 15.02.2008
Nadherny clanek, miluju tenhle typ cteni, vzpominky, fotky. Rozhodne ty casy nepamatuju, ale fakt se vzdycky trochu zastydim, kdyz vyfunim nejakou cestu kterou tihle borci zvladali s vyse ukazanym vybavenim pred X lety.
Kloubouk dolu, ale jsem na ty nase dedky i hrooozne pysnej.
Marekodpovědět 

 hezké19:48:37 15.02.2008
U rodičů mám schovanou domo-robo osmu z elektronu(je dost oježděná). Ta karabina na třetí fotce není myslím domo-robo, ale jde o sériový kus, máme ji taky někde doma (otec vždycky tvrdil, že ji King dokázal ohnout rukou u nás o plot, ale nevím, jestli si nevymejšlí). Dál najdu skoro určitě východoněmecký lezečky z vepřovice, několik Haseneyek, doma šitej sedák a prsák, kladivo a skoby od kováře (tuším Schmidta, ale přesně to zjistím). Počítá se Juwel? O krabičku na sůl po Wehrmachtu jsem buhužel přišel v Alpách. Možná najdu i něco dalšího. Pokud bude zájem, kam mám fotky poslat?
ENEodpovědět 

 Lano taky! :-)22:07:53 15.02.2008
Náááhodou, s kamarádem jsme si jedno krásné hororolezecké lano sami upletli :-) Mělo dokonce bezpečnostní součinitel 6 :-) Akorát počet normových pádů určitě nula ;-) Jinak mám několik cepínů, skoby a kruhy, bačkory, kopačky bez špuntů, maglajzpytlík, protahovátko na abalakovo hodiny... Tyjo to je krámů :-)Gl.
odpovědět 

 Malý upozornění22:09:11 15.02.2008
Parádní vzpomínky na šikovný český ruce. Jen ta druhá karabina je profesionální výrobek Kohinoru Bílovec. Říkali jsme ji „smrt za padesát“, v přepočtu na dnešek tak za 7 až 8 stovek. Kromě toho,že skoro nic neunesla se v ní nedalo chytit ani rukou bez rukavice. Jednu ještě mám. To nebezpečný, hrůzu budící slaňovací zařízení mám taky. Je to profesionální výrobek, koupil jsem ho kdesi v kapitalistický cizině.
Ťéšaodpovědět 
 Re: Malý upozornění02:58:44 16.02.2008
Myslis Kohinor? Ja mel zato ze to byl drukov ale mozna se mylim.Kazdopadne drukov delal plynove varice a prvni serie byla dokonce z duralu
Richardodpovědět 

 Vivat home made22:15:08 15.02.2008
Ano, Plzeň, to byla dílna. Klasické hexy a stopery (pájené stříbrnou pájkou v kuželových děrách) Made in Škoda stále používám. Vivat Mr. Zalabák! Ale tu odlévanou osmu, tu už mám jen na památku. Přece se jen vyznačovala vyjímečnou otěruschopností. Batoh Mrozek, větrovka a fukeráky sám, sedák Pim. A co ty plynové bomby z olejových filtů na žigulíka! Jen to lano se nedalo vyrobit, čekal jsem na něj tehdy rok a stálo mě 4000 tehdejších korun. Cesta do Berlína kvůli 4 karabinám. Teď je to nuda, stačí na to hodinka v horoobchodu :-)
PavelSodpovědět 

 Krása01:30:04 16.02.2008
Jirko úžasnej čůánek!!! Poved se Ti. Někdy, když se bavím s Rudlou Škardou o tom, jak se lezlo "dříve" je mi až líto, že jsem u toho nemohl být :-). Každopadně vy, co jste s tím začali jste pro mne borci (ne že by dneska nebyli, ale vy jste prostě byli první) 
Spidervepřodpovědět 
 Re: Krása13:33:50 16.02.2008
kluci,nemusíte mi furtem pryč připomínat jak jsem stará!Ale fakt pamatuju,když si táta koval kruhy a skoby normálně na kovadlině
wendyodpovědět 
  Karabina z Bílovce a ocelové z Lověny14:32:01 16.02.2008
Tu druhou karabinu dobře znám.V roce 1980 jsem ji s údivem objevil prodávat v HRAČKÁŘSTVÍ v Malešicích,stála kolem padesáti korun. Báli jsme se s ní ale lízt- měli jsme lepší karabiny :-),ocelové z Lověny,stály osm korun za kus,horní část byla zúžená a tak šla blbě do macatějších kruhů.Pamětníci si tyhle karabiny určitě pamatují,do kruhu jsme dávali radši dvě..:-)
Tuhle z Bílovce jsme dali otestovat na strojírenskou fakultu a vydržela na trh závratných 210 kg!! Kdybych nebyl línej a naskenoval fotky z těch dob,byla by to docela sranda..
koníkodpovědět 
   Re: Karabina z Bílovce a ocelové z Lověny10:19:24 17.02.2008
Tak naskenuj, pls .. ;-).
Dena
odpovědět 

 a nekteri se i prezili11:49:01 17.02.2008
Jako vklinence se dali pouzit i provrtany matice. Slo to teda zalozit fakt malokde, ale jako vklinenec to aspon vypadalo. Jeden takovej umeleckej vyrobek jeste snad i vlastnim (v ramci znechuceni studentu pohledem na praci a motivaci k dalsimu studiu probihla za totace na gymplu jakasi povinna praxe, mladi horolezci se tak naucili v dilnach vyrabet skoby a vklinence) 
Lacoodpovědět 

 super16:14:31 17.02.2008
Kluci, tak to je moc pěkná vzpomínka.
Sám jsem žádné takové zařízení nepoužíval, ale při výstupu na Matterhorn jsem viděl u kolegů z velkého Meziříčí speciál osmu, kde místo malého kroužku byla HMS karabina. Opravdu luxus - bohužel jsem si to nevyfotil.
Olson.vsodpovědět 

 Cas malin nezralych19:08:37 17.02.2008
Koukam na to stejne, jako na fotky hipiku v kvetovanych kosilych, Jaguara e (ktereho jsem ovsem na rozdil od kosil a takoveho vercajku nevlastnil). To byl tan cas, kdy jsem byl nesmrtelny a starecky moudry, holky mi rikaly "Ahoj" a vyzyvave se smaly (nikoliv "dobry den" se soucitny usmevem a nabidnutim mista k sezeni)... a jedine dostupne velehory byly Tatry.
Diky za vzpominku na doby, kdy jsem byval mladej a blbej, nikoliv starej a senilni.
Zamackavam slzu a jdu si udelat urologicky caj. :-)
dagodpovědět 

 Pekny16:29:54 18.02.2008
Peknej clanek
Kdyz nepocitam moje zacatky lezeni kdy mi byli asi 4 roky a misto sedaku jsem mel nejaky smice co tata pospojoval tak jsem toto niky nezazil (jsem rocnik 85. Ale i tak mam tohoto vybaveni docela dost macky, cepin, backory, zebricek, kruhi, skoby, vklinence, sedaky a prsaky a soustu dalsiho vybaveni (vsechno po domacku delany). Nedavno jsem se o tom s tatou bavil a rikal mi o tom jak si usil spacak (perovej) s nekolika komorama a mohl v nem spat klidne v -30. Neba prsak kterej byl udelanej z konopnyho provazu a z knotu do petrolejovych lamp.
Kdyby jste chteli udelat galerii hand-made materialu muzu je nafotit a poslat jen napiste email (verim ze fotek a originalu by se naslo hodne a dokonce i veci co vypadaj uplne stejne, ale vyrabeli si je lezci na opacnych koncich cech :o) 
Matthewodpovědět 

 moc dik19:50:45 18.02.2008
Chlapi to je krása, to všechno bylo - lezení navázanej na lano, později prsák z lana, po pořádný tlamě si měl modřinovou podprsenku ještě měsíc, z klukama jsme se vždy hádali kdo bude navazovat baby co s náma vyrazily do veží, pak přišly sedáky z autopopruhů, bačkory důchodky, tzv. hawajka na pořádné dlouhé lebedění u kruhů a spousty a spousty dalšího matroše co jsme vyráběli. Do velkejch kopců bundy z Larisy v lepším případě Bonekan, šitý spacáky, karimatka z NDR tam se to prodávalo jako podložka pod vanu, bylo to neskladné ale udělalo to z batohu dobrej sud a mohl si spát i na ostřejších kamenech. Všechno to je doma a s nostalgií a slzou v oku bráno občas při posezeních do rukou. Se vzpomínkou na krásné časy tehdejší "svobody" a na kamarády kteří už nejsou ještě jednou dík.
metanodpovědět 

 Staré časy21:37:32 18.02.2008
Taky jsme mě měli v oddíle člověka, lterému jsme říkali tkalounkář, který si ušil prsák asi tak z tkaniček od bot a věřil tomu.Jelikož to byl projektant ta kdy jsme byli na Dachsteinu a spali na jaře před chatou na sněhu, měl vyrobenou z igelitu rouru do které se ansoukal se spacákem a doufal že to bude O.K.,protože předpokládál že má dva otvory otevřené. Ale ráno jsme se všichni smáli jelikož byl spocený a promočený jako" futro od chlívku", což jsme přepokládali. 
Petr dědekodpovědět 

 ...21:50:14 18.02.2008
Viděl jsem borce, co místo karabin používali visací zámek.
Ono to všechno vlastně fungovalo úplně stejně jako dnes. Jen se do toho nesmělo spadnout. Snad je z těch fotek pochopitelný vztah nás postarších, co nám při návštěvě krematoria říkají "nechcete už tady rovnou zůstat?", k pádům. Pokud někdo měl vůbec matroš, tak tušil, že je lépe ho nezatěžovat. :-) I když ty děsný špagáty přivázaný na kšandičky (někdo v pase) pochytaly neúrekom pádů úspěšně (jištěno přes rameno). Sice občas nějaký to žebro, krev, šlicy, zuby... Ale to jsou přeci jen maličkosti. :-)
Dagjodpovědět 

 triky a sedáky22:14:55 18.02.2008
Když jsi na článku spolupracoval s Johnem a Luborem, tak proč tam nemáš Johnový (a Mikyho) sedáky a Luborový triky? Myslím, že zrovna tenhle materiál byl po republice dost rozšířenej, protože vyžadoval kvalitu a ty kluci to měli zmáknutý. Sedák i triky mám dosud, foto mohu poskytnout. Vůbec si myslím, že článek by chtěl reedici, chybí fůra věcí - spacáky, larisky, v doskuzi je toho dost. Neskusíš nějakej čas makat na dokumentaci a pak to vydat ještě jednou? Možná by to stálo za to. Karel Babka, Plzeň
karelodpovědět 
 Re: triky a sedáky15:22:19 19.02.2008
viz. konec clanku...
odpovědět 

 ještě něco14:58:03 19.02.2008
Taky jsem zavzpomínal. Skoby,lano,cepín jako malý krumpáč ap. Přeci ale  bych se pochlubil skialpovým vázáním s aretací křídlovou matkou.
No byla z toho spirálová zlomenina.
Honzaodpovědět 
 Re: ještě něco16:07:37 25.02.2008
Když mluvíte o Luborovi Zalabákovi. Ještě nedávno jsem používal jeho vařič( Var by se mohl učit). Šel přidělat na všechny typy bomb ,na které jsem narazil. Teď je z něj luxusní přepoušťák. Dobré věci byly z Letu Kunovice. Eloxovaná a rengenovaná osma, přesná kopie cepínu Stubai Bergführer, vč. nápisu( z toho byly i problémy).
Dodnes lezu s led. kladivem z Chemosvitu Svit, má i trubkové hroty( diky Gulo). Spacák od Drlíka( dnes fy. Slavo), větrovka od Karla Jakeše, rukavice od Džonyho Vlasáka . Skialpové vázání z Gersche vyráběl Rudy Knut v Tatrách, vývrtky a abalaky vyráběl Padouch v nějakém výzkumáku v Dobré u FM. Skoby a vklíněnce dělal kdekdo doma, včetně mě. Otázka jestli je lepší ocel 14 210, či jiná, bylo celkem normální téma.
Palo Č.odpovědět 
  Re: ještě něco09:27:32 04.03.2008
ještě pořád vlastním železné dámské mačky
wendyodpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179562)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Dir. Hansisteig 5+ Hintenburg
Reisefrosch 5- Hintenburg
Tunel I Ostrov
Stará Cesta I Ostrov
Contamin-labrunie 6a+ Chamonix
Nově komentované:
Dvoukruhová 5+ Skalný
Bruska Umí Středověk 9- Skalný
Noi Altri! E Voi Altri? 7b+ Limski Kanal
Nespavost Low 8A Töpfer
S-Kante VIIb Pfaffenstein

 Nově v diskusi:
prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: letadlo matroš | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: RIP Ondro | Re: jak to bylo doopravdy? | progress | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Ss | Re: jak to vidi mainstream | Re: jak to vidi mainstream | RIP Ondro | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: RIP + pridať 15° |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (100)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (40)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (13)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (11)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (3)

 Nově v inzerci:
Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | stěna Jirkov | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 375 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 325 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 293 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 294 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 274 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.