LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Lezec který nepadá, leze pod své možnosti.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
18.Vlk 10856
19.Melen 10848
20.Volf 10818
Bouldry:
18.Obal 9550
19.Horáček 9525
20.Pařík 9503
Hory:
16.Abt 5186
17.Magič 5005
18.Chomová 4970

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1141497 cest
Nové přelezy:
Crvena Tiš 7b
Noi Altri! 7b+
Veganza De 8a
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+
Katiforos 7b
Dynamitaki 8b
Blue Moon 7c+
Fantastisc 8A
Bombastisc 7C+

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
V 16 - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Pofestivalová diskuse

Magnézium

Aneb agresivní softmoveři se vztekají a siláci nemají špetku pokory!
Nemohu si pomoct a musím napsat pár slov klasikům i prášilům.

Nebudu se podepisovat, protože si nechci udělat nepřátele ani na jedné straně barikády.

Ke klasikům, romantickým kocháčkům, začátečníkům, kteří se ještě nerozhodli jetli MG ano, nebo ne, líným zevlákům a závistivým slabochům:

Drželi jste někdy malý chyt? Myslíte si, že jo? Tak to se mýlíte. Protože pak byste nemleli hovadiny o identičnosti používání mága v V. a X. V těžkých cestách se kolikrát drží tak malé a oblé věci, že byste na nich odmítali stát!
Vy co si rádi zamágujete v pětkovém rajbasu. Prosím vás nedělejte to. Aspoň do obtížnosti VIII. to opravdu není potřeba!

V úvodním příspěvku včera započaté diskuse, kde jsou vytržena slova z nějakého filmu s Honoldem, jsou narážky na obílení chytů VS hledání chytů jako při prvovýstupu.
Tak k tomu snad jen:
1. Lehké hvězdičkové cesty jsou stejně tak ošlapané a omatlané zpocenýma rukama, že je vidět, kde se chytit a kam šlápnout. Nicméně to nemění můj názor na idioty prášící v trojkových komínech. Ti by měli být exemplárně potrestáni. Ne však stržením za lano. Lepší by bylo veřejné zostuzení.
2. Lehké nehvězdičkové vraždy se lezou tak málo, že když si do nich nějaký pitomec vezme mágo, tak ho stejně déšť, za těch několik let co to nikdo další nepoleze, smeje.
3. Těžké cesty se lezou s mágem. Vy je nelezete, tak vám to může být jedno, nebo ne? Nám to nevadí...

K silákům, pozérům, překližkářům a další prášící verbeži :)

Lezu těžké věci a práším v nich. Dělám to s chutí a rád. Lehké věci lezu bez MG. Co mě však poslední dobou znepokojuje, je politika mladé generace adršpašských lezců a prvovýstupců. Párkrát jsem v Teplicích na Křížáku i v Ádru zaslechl hlášku: „Vezmi si do tej rozlezovej sedmičky mágo!“ Nebo „Tady se leze povinně s mágem.“ Proč? Už někdo dokázal, že mágo skutečně ochraňuje skálu před agresivním potem? Jak se podařilo přemluvit jednoho nejmenovaného majitele hostince v Adršpachu, který stále aktivně leze a v minulosti prý bojoval proti magnéziu i pěstmi, k tomu, že nyní sám máguje? To muselo být snad kouzlo. Nebo skutečně existuje nějaký validní důkaz? Jestli to už skutečně někdo dokázal, tak šup sem s odkazem na diplomku, nebo článek. (Mezi lezci je neskutečné množství vysokoškoláků. Nebylo by to hezké téma na diplomku? Vliv lidského potu na strukturu pískovcové skály.) Pokud skálu skutečně ochraňuje, tak by se mělo povinně mágovat i v těch čtyřkách. Pokud to ještě nikdo nedokázal, tak bychom měli pokorně sklapnout a pytlík si na zadek uvazovat skutečně až od obtížnosti IXb, tak jak je to dohodnuto. A je to skutečně dohodnuto?

Před dvěma třemi lety, českou lezeckou společností proletěla hláška, že ČHS dává ruce od MG pryč a nechává rozhodnutí o něm na jednotlivých oblastech. Nebo alespoň v té podobě se to dostalo ke mně. Není divu, že to k někomu doletělo v podobě, že se může mágovat všude a k někomu naopak vůbec. Každopádně od té doby se začalo mágovat (alespoň v Adršpachu) celkem hodně. Co měsíc je tu ohnivá diskuse o mágu, ale ještě jsem nikdy nikde nezachytil informaci, kde se teda na písku skutečně mágovat může, kde se to může od IXb a kde se to prostě nesmí. Pokud někdo tuhle utajenou informaci o legalizaci koksu zná, tak ať to sem prosím vloží jako samostatný článek (v diskusi by to asi zmizelo).

Většina z nás pozerů každý večer onanuje u svého deníčku, ať už je veřejný na lezci, nebo usoplený doma pod polštářem. Naše testosteronem zatemněná mysl nám dává pocit, že jsme nadlidi. Pravidla nejsou pro nás a názory slabých romantických klasiků bychom nejraději rozdrtili mezi našimi špalkovitými mozolnatými prsty, které by nám mohl závidět i Zeus. Zamysleme se, jestli náš jekot při visech za malé obílené lišty přináší lezení něco víc, než hekání upoceného týpka v trojkovém komíně na Křížáku.
Tak co? Lézt bez mága umíme, ne? I ty osmičky, ne? Tak to dělejme, alespoň dokud se nevzepne ČHS, nebo nějaký mladý chemik (geolog, krajinář, či bůh ví kdo další by mohl) a neprovede studii, která by rozklíčovala vliv potu na pískovcovou skálu…

Mír všem lidem dobré zvůle :)

nechceš   [úpravy] 12:42 29.08.2013Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyKomentovat mohou pouze zaregistrovaní

 Na písku se zatím používat MG nesmí!13:26:18 29.08.2013
Tak za 1) Konstatuješ: Co mě však poslední dobou znepokojuje, je politika mladé generace adršpašských lezců a prvovýstupců. Párkrát jsem v Teplicích na Křížáku i v Ádru zaslechl hlášku: „Vezmi si do tej rozlezovej sedmičky mágo!“ Nebo „Tady se leze povinně s mágem.“ Proč?
Odpověď je jasná, ti frajírci, co lezou V s MG chtějí být přesně jako ti frajírci, co lezou s MG IX, i když kousek vedle se stejná obtížnost leze bez MG a jde to!!!
Tak za 2) Přijde mi to jako že: Povolíme starším autům na dálnici max 100, potom Oktávkám 130 a ferari může jet 260, to je přece jasné, ne? Jel jste už někdo ve Ferari na dálnici stovkou??? Asi ne protože potom byste o oprávněnosti mého požadavku na to, aby Ferari mohlo po dálnici jezdit 260 VŮBEC NEPOCHYBOVALI!!!
Tak za 3) Konstatuješ: Těžké cesty se lezou s mágem. Vy je nelezete, tak vám to může být jedno, nebo ne? Nám to nevadí...
A na to jsi přišel jak? Mluvíš za sebe, nebo za nějakou určitou skupinu? Počítáš mezi VÁS i mne? Nebo Petra a Pavla, moje kámoše???
Tak za 4) o ČHS škoda mluvit, Z. Hrubý, Bloudek a Resch veřejně obhajují porušování platných pravidel... A žádná výjimka pro cesta od IX NENÍ!!
 Re: Na písku se zatím používat MG nesmí!14:23:16 29.08.2013
Přesně tak, jedna věc jsou Pravidla lezení na pískovci, druhá věc (směrodatná) je znění výjimky pro lezení na písku vydané CHKO, tam je zákaz používaní magnézia.
 Re: Na písku se zatím používat MG nesmí!14:27:28 29.08.2013
Všechno potřebné o možnosti používání MG na pískovcových skalách, jako i v dalších skalních terénech v ČR, je možné nalézt zde - skaly.horosvaz.cz
1) U každé oblasti je možné nalézt, zda je, či není možné používat MG, případně za jakých podmínek. Většinou tam bývá i odkaz na příslušnou výjimku CHKO.
2) Tyto stránky spadají pod ČHS, takže si nemyslím, že ČHS dává ruce pryč od používání MG. Nechává rozhodnutí na jednotlivých Vrcholových komisích, což jsou jeho podřízené orgány.
3) Osobně nemám vyhraněný názor na používání magnezia, ale sám ho na písku nepoužívám a je to každého věc zda bude nebo nebude dodržovat místní pravidla ať už jsou jakákoliv. Nebo jestli si počká na správnou podmínku, pro lezení těžkých cest.
Nicméně i náročné cesty na písku lze lézt bez MG a důkazem toho je Robert Leistner, který letos udělal v Sasku cestu za XIb (Circus Maximus, Müllerstein, RP ještě nemá) bez MG a odspoda. Jiné těžké výstupy na písku bez MG jsou k vidění ve filmu Rings & Slings, který je dostupný na Vimeu. Je teda potřeba říct, že v Sasku je pokuta za použití MG podle některých zdrojů až 1000EUR, což si každý rozmyslí a že bergfíreři chodí vybírat. U nás je to maximálně rána holí od někoho komu prášení na písku vyloženě nevoní.
Honza Tryzna
 Re: Na písku se zatím používat MG nesmí!15:33:08 29.08.2013
Vždyt pětky nelezeš, tak ti to může být taky jedno.
Podívej se do saska, tam lezou i desítky bez magnezia.
kuki

 ach jo13:36:34 29.08.2013
viz poslední odkaz pod tímto článkem...

Dr. Hannes Aschauer, horský vůdce a geolog, se půl roku intenzívně zabýval bílým práškem a jeho následky. V červenci 1985 předložil výsledky svého pozorování s nadějí, že tím dojde konečně k rozumnému smíru zastánců i odpůrců magnézia.
Základem pozorování byly pokusy s přilnutím magnézia k povrchu skály. Pokusy byly provedené na vysoké škole technické v Mnichově. Na lezecký trénink byly vhodně umístěné lišty z různých hornin (vápenec, pískovec a žula). Na těchto lištách v určitém známém čase lezci trénovali. Bylo to průměrně 30 osob.
Z pokusů bylo zřejmé, že lezci používající magnézium vydrželi trénovat déle než lezci magnézium nepoužívající. To nutí k závěru, že magnézium principiálně zvyšuje schopnost vazby prstů na chyty. Příčinou tohoto jevu je hydroskopická vlastnost magnézia, jinými slovy magnézium vysušuje vrstvičku potu na prstech. Přitom je magnézium při svojí zásadité povaze schopné i neutralizovat kyseliny obsažené v potu, zde je základ obhajoby proti odpůrcům magnézia! Při těchto pokusech vyšlo totiž oproti původním tvrzením najevo, že právě povrch chytů, na kterých se magnézium používalo, zůstal déle zachovaný než na kontrolních chytech, na kterých se magnézium nepoužívalo. Na kontrolních chytech bylo zřejmé extrémně tvrdé opotřebení povrchu. Chyty, na kterých se magnézium nepoužívalo, se opotřebovaly pětkrát rychleji. Z vápencových lišt jsou zbytky magnézia lehce vodou očistitelné. Proto je možné konstatovat, že v oblastech, kde často prší vzala tento problém na sebe příroda (snad by se dalo diskutovat o místech pod převisy…?).
Co se týká lezecké výkonnosti, jsou na pískovci výsledky lepší jen při vyšších venkovních teplotách. Co se týká působení na povrch skály nebyly zaznamenány podstatné rozdíly na lištách, kde se magnézium používalo, nebo nepoužívalo. Zbytky magnézia zůstávají déle než na vápenci. Analogicky k výsledkům zjištěným na vápenci i pískovci bylo zjištěno, že při použití magnézia na žule mají prsty vyšší schopnost přilnutí než bez něho.
Před započetím  a i po ukončení pokusů byly použité lišty zváženy. Na všech byly zjištěny jen úplně nepravidelné úbytky hmotnosti bez ohledu na použití nebo nepoužití magnézia. Z toho se dá vyvozovat, že magnézium oproti dřívějším tvrzením nemá žádný vliv na změnu hmotnosti horniny a ani nešmirgluje povrch chytů.
 Re: ach jo13:46:23 29.08.2013
A proč tedy není povolené pískovcových v pravidlech lezení?
  Re: ach jo13:50:08 29.08.2013
mně je to vlastně jedno, lezu bez Mg, jenom, že autor volá po tom výzkumu, tak tady ho má... a může ten článek zas stáhnout, vždyť je to furt o hovně
   Re: ach jo13:54:05 29.08.2013
To není o hovně, to je o argumentaci při jednání s ochranáři a na VH ČHS, která může vyjednat zrušení platného zákazu. Zatím to je jen o zhovadilosti těch co práší.
    Re: ach jo13:57:19 29.08.2013
ok, tak je to o argumentaci a ne o hovně..
    Re: ach jo14:03:08 29.08.2013
ta výše napsaná studie je od lezců pro lezce. Zákaz je ale z důvodu ochrany přírody. Takže s nějakou studií p. Asch-něco si můžeš, víš co. Ochranáři, kdyby chtěli, mají spoustu studií, které by vyhnali lezce ze skal svinským krokem. A vliv mg na pískovej by byl jen jedním z mnoha.
     Re: ach jo14:10:44 29.08.2013
tiskem studie pro účely výše zmiňované, bych také přírodě škodil také, takže zůstanu u své teze, že článek je o hovnu/argumentaci, tedy flame člověka, co se dnes v práci nudí, stejně jako já
 Re: ach jo13:58:16 29.08.2013
v Mnichově asi těžko použil křídový pískovec z Čech. Pískovec v Ráji, Sasku, Adršpachu atd. a pískovec ve Pfalzu, to je nebe a dudy.


Zdejší pískovec je porézní, maglajz se do toho zacpe a jakmile je jen trochu vlhko, chytáš blátíčko. Protože ta vychvalovaná vlastnost - vysušování prstů - je jen nasakavost magnezia. A tak nacucne i tu vodu ze vzduchu. A tím víc se začne prášit, aby se vysušilo i to bahínko. Začarovaný kruh. Dokud ochranáři nezačnou sázet flastry, pořád tu bude pár blbů, co budou mádžovat ve všem.
 Re: ach jo14:04:30 29.08.2013
Ach jo, ach jo. Problémem Mg na pískovci není, že by ho obrušovalo, ale že tam naopak přibývá. Proniká do porézní skály a mění její strukturu. (Ano, soli z potu také.) Takže citovaný výzkum je v současné době plus minus k ničemu.
  Re: ach jo14:18:55 29.08.2013
Přesně tak, jedna věc jsou Pravidla pískovcového lezení a druhá věc jsou výjimky vydané CHKO a tam se hovoří o zákaza používaní MG na písku (zjednodušeně).

 ...14:14:01 29.08.2013
vývoj těžko zastavíš, když člověk někde vidí, že mu něco usnadnuje cestu, použije toho (to asi platí všude ne?)...težko bude mít mladý nadšený lezec tendence lézt cestu bez maga, když nevidí tu historii stavění cest na písku a nezná příběh jak cesty vznikaly. protě je zvyklej přijít a lézt. všude, kde se může. podle mě, lezou lehký cesty s mg lidi, kteří ve skalních městech nevyrůstali. pokud by vyrůstali, od starých psů by byli vycvičení...dneska je prostě doba taková, rozmach lezení, lezců mrtě, neznalých ještě víc...napadá mě-kdyby nebyly knižní průvodce, mladí lezci by byli okolnostmi nucení lézt se zkušěnákama a ti by je naučili jak se na lopatě sedí...ale pak by mladí naučení tahali do skal mladý, a anarchie by zavládla stejně...takže kdyby ty knihy nebyly, tak by to jen zpomalilo nevyhnutelné...usa chce útočit na sirii, bude 3sv válka? co na to václav klausů? stihne si miloš ještě přihnout z placatky před vypuštěním tomahawků? Co člověk to názor.
honza
 Re: ...15:02:31 29.08.2013
Ovšem..., myslím si také, že má smysl apelovat na lidi, aby dodržovali platná pravidla.
magnézium

 MG14:19:29 29.08.2013
Bývalý majitel hostince v Adršpachu se naučil prášit když začal jezdit s mladšími lezci do Frankenjury a viděl, že se dá lézt i jinak než klasicky. Stejně tak jako Čadis, který lezení po problémech v té době pověsil na hřebík. Hádky o MG byly, jsou a budou, prostě dva odlišný tábory lezců. Ano, kazí to čistý OS, na druhou stranu lézt často těžké věci a vydžet s kůží, něco vylézt a nepodlehnout a nezačít prášit je těžké. Je zajímavé, že se tohle téma vytáhne po fesťáku, viděl jsem, stačilo mi. Národy ve skalách který na ten písek přijedou jednou za uherský rok a jsou chytrý, potkáváte je pak i v hospodě s helmou a lezečkama připnutýma na sedáku, to jsem se fakt smál. Kdo v těch skalách je často, ví jaká je realita a udělá si o tom názor sám.
Míra

 Diskuze o mG jen pro registrované14:40:28 29.08.2013
To mne opravdu teď pobavilo, registraci jsem udělal během 3 sekund, nemusel jsem vložit ani email :-D K čemu to je?
magnézium

 MG: věc prvovýstupce15:16:56 29.08.2013
Nechal bych to spíš na autorovy cesty, stejně jako fixní jištění. Pokud to prvovýstupce vyleze bez mága a ty ho použiješ, výstup vosereš, je to jako by sis to hodil toprope, hlavně aby tě pak někdu poplácal po ramenou

Prostě musíš jen víc trénovat a pak budeš moc lízt ty IXb taky bez mága. Ale jeto asi dobou, kdy chce bejt každej namachrovanej blbeček, co si koupí "lezecký" hadříky v Hudáči hned mistrem světa. Chce to trochu úcty k tradicím.

Pokud najdeš nevylezenej směr a uděláš v něm cestu s mágem, nechť se ta cesta leze s mágem, proti tomu nic nemám, pokud to pravidla lezení / ochrana přírody v dané oblasti umožňují
 d.
 Re: MG: věc prvovýstupce15:21:19 29.08.2013
Technicky by mě zajímalo, jak chceš určit která cesta byla s mg a která ne. Občas je to jasný podle autora, ale to je pár lidí. A navíc, ne všichni zarputilí anti mg se dnes ve stáří účastní prvovýstupů, který se dělají s ním, kdo v Ádru a okolí leze jistě ví.
 mira.k

 hrotiči15:37:22 29.08.2013
hodně ubohej članek
ubohost

 Proč je u anonymního článku povinná registrace pro diskuzi???16:28:08 29.08.2013
To je asi blbost, ne? Kdo to má na svědomí, pomatení admini? Nebo snad sám anonymní autor??
 PetrR

 vážený anonymní autore19:30:24 29.08.2013
1. jak to teda je? jednoduše. takzvaná piškotova iniciativa byla prohlasovaná na valné hromadě spolku, a striktní ustanovení o zákazu magnesia vypadlo z pravidel s tím, že velmi vágně hovoří o tom že v lehkých cestách není žádoucí.

totiž v článku 4 odstavci 4.2 bodě 2 (cituji): Použití chemických a minerálních látek, které by měly sloužit ke zvýšení tření na skalách (např. magnesium), není součástí dlouhodobé tradice pískovcového lezení a snižuje sportovní hodnotu výstupu. Je považováno za nevhodné především v oblastech vnímaných jako klasické, v cestách nižší obtížnosti (do IXa) a u výstupů vzniklých před rokem 1980. OVK mohou rozhodnout o úplném zákazu použití chemických a minerálních látek v dané skalní oblasti.

dále je jasně řečeno že existuji "dohody" další, a to článek 1 bod 2: Lezci jsou povinni informovat se o případných omezeních platných pro danou skalní oblast či lezecký objekt a řídit se jimi. Zároveň jsou všichni povinni řídit se obecně závaznými předpisy. a dále čl. 2 bod 1: Povinnosti uložené obecně závaznými právními předpisy a akty orgánů ochrany přírody, jakož i oprávněné pokyny dotčených majitelů pozemků mají přednost před Pravidly.

kdybys měl náhodou problém s pochopením, klidně se dál ptej.

pro zajímavost, skoro všechny významnější skály jsou na území nějak chráněném a "ochranáři" si zákaz mg vymiňují (byť je smysluplnost na diskusi), dejmetomu český ráj, adršpašsko etc, a kde ne, tam to řeší vrcholová komis (kokořínsko či havran u jítravy), a páč je klasicky založená, tak zákazem (případně zákazem do devítky).

2. mlátíš prázdnou slámu, vše řečeno a diskutováno do halelůja již mnohokrát.
3. všechny pokusy s magneziem jsou metodologicky na úrovni krtečka, ale vono výzkum není vlastně potřeba, protože mg je až někde vzadu v řadě za ostatními ympákty, za vošlapáváním, drhnutím lanem, sešlapáváním svahů, plašením faunů a flórů atakdále. k přírodě nejšetrnější je samozřejmě nelézt vůbec, ad absurdum zastřelit se za úsvitu.
4. sorry, ale nepochopil jsem proč se nepodepíšeš. anonymové jsou totiž kokoti.
 Lukas B.
 Souhlas s Lukasem B.20:30:30 29.08.2013
Souhlasím se všemi body v plném znění a dodávám bod 5 aneb slova, která zazněla v září 2002 v jedné hospodě v Děčíně: Mágo dneska řeší jen č-píp-i.
Ano pánové, jsme kokoti, že to řešíme na netu a nenecháváme to do lezeckých hospod a na místních OVK, ať si to udělají, jak chtějí místní. Zbytečné medializování a nafukování problému mága nikomu nepomůže. Pokud k tomu někdo zneužije i zahraniční lezce, tak je prostě taky kokot. Všechno to napadání, focení, udávání a psaní dopisů na správy chráněných území se ve finále obrací proti všem lezcům. A jsme přece všichni lezci, ne? Skoro 30 let mága je slušně dlouhá tradice, podobná jako moderní lezečky, lana a ostatní vybavení. Fehrmann uvažoval i o zákazu bot s přišitým lanem na podrážce. Kdyby viděl dnešní boty, a nejen je, tak rotuje v hrobě. Pravidla se porušovala vždycky, protože vývoj lezení šel rychleji kupředu a některá pravidla ho brzdila, tak se zkrátka změnila. Jeden z Weingartlů v rozhovoru řekl, že kdyby mágo za nich bylo, tak ho vezmou, protože by jim to pomohlo lézt líp. Ještě že ho neměli, to by jejich cesty už byly opravdové vraždy. Pravidla ohledně mága se u nás také změnila a je to dobře. Dává to více prostoru místním OVK, tak je nechte, ať si to vyřeší dle lokálních podmínek a neserme se do toho. Pokud obě strany přimhouří oči a udělají ústupek, bude nám všem líp. Neoklasikovi bude jedno, co se děje v těžších cestách, a sporťák buď lehčí cesty vynechá, nebo holt bez mága. Kde je ta hranice je už lokální problém. Pokud ji dle místních někdo překročí, ať si to vyřeší na místě. My to tady od počítačů neuděláme.
Závěrem - tady na netu je antimágových hrdinů jak neznámých vojínů ve velké vlastenecké válce. Pokud se někdo chce k problému mága vyjadřovat, měl by jít na trh s vlastní kůží. To platí i pro anonymní mágovače a i autora tohoto článku. Nechápu jednu věc. Jak tu může být tolik anonymů, když komenty jsou jen po registraci. Jste srabi. Uděláte líp, když se budete starat sami o sebe a co se děje u vás, a ne pořád řešit, co dělá druhej a co se děje někde, kam ani nejezdíte.
 Bída
 tývole grýnpojnt21:10:12 29.08.2013
du zamáčknout slzu. ještě před dvanácti lety sme si virtuálně dávali do držky, jó čas, ten všechno vobrousí. (škoda že na ten grýnpojnt pitím zelené a z toho vyvozování na čí straně je pravda tenkrát nedošlo)
 Lukas B.

 Chudobovi21:54:14 29.08.2013
A přemýšlel jsi, proč se dnes máguje i v V, prostě tam, kde to není nutné, neboli je to evidentně škodlivé?
 PetrR

 Mágo22:05:41 29.08.2013
Je nějaká studie taky na mágo vdechnuté, jako co dělá uvnitř těla? a co dělá v kombinaci s pivem co se točilo na festáku? 
 jirous
 Re: Mágo00:17:19 30.08.2013
Aha, já myslel, že to bylo pivem, a ono to bylo mágem, tak to jó :-D Letos jsem díky návalu na 100 zvířat přišel na recept pro příští rok = petka nezáludné značky od vietnamce = pivo za polovic, nestojím frontu a ještě si ušetřím kruté příhody ze sprintů na obsazené kadibudky :-D Nebyl by Krakonoš stylovější? :-D
 Bída
 Re: Mágo11:34:13 02.09.2013
mago v plicich a pivo v Teplicich by taky potrebovali odbornou anebo aspon nejnovejsi americkou studii.
 L.

 Názor08:37:31 30.08.2013
V podstatě máš pravdu, ale teď k podstatě věci:

Existují určitá pravidla na kterých se většina komunity na základě určitých argumentů shodla. Problém je, že v každé komunitě jsou lidé, kteří nejsou ochotni tyto pravidla dodržovat.
V tomto případě mohou být důvodem, jak píšeš ty, například vlastní ambice, silná potivost rukou apod.

Pokud ovšem nastolíš nějaká nová pravidla o kterých píšeš, začnou je zase nějací jiní lidé porušovat. Ať už budou lézt chytovaté cesty s MG, nebo lézt devítky na rybu a u toho prášit. Obzvláště poslední jmenovaný fenomén je velice lákavý pro sportovní lezce ze stěn, kteří vyrazí na písek (vlastní zkušenost). Na stěně jsou velmi dobří a chtějí zkusit nějaké těžší cesty, aby posunuli své pískařské maximum, tak si to hodí na rybu. Samozřejmě do vhodné cesty, s prodloužením, aby se jim to nedřelo. V tu chvíli jim budeš těžko vysvětlovat, že dělají něco špatně, krom toho že porušují ten nesmyslný zákaz lezení na rybu, když to přece ničemu nevadí...

Zkrátka je třeba si připustit, že i po nejmenších chytech se dá lézt bez MG, avšak musí k tomu být podmínka, která může nastat třeba jednou do roka.

Skalní oblasti českého ráje nikdy nebyly a nebudou sportovními oblastmi a o to se místní lezci, kteří v tomto prostředí vyrůstaly postarají. Těm ve většině případů přirozeně respekt úcta k jejich předchůdcům neschází.

Tento problém musí prostě uchopit každý sám podle svého morálního kreditu..

P.S.:
To že jsi se nepodepsal jenom ukazuje, že se nejspíš za svůj názor stydíš. Pokud se bojíš, aby tvoji kamarádi znali tvůj názor, máš asi špatné kamarády. No a tvoje věta na konci článku "Mír všem lidem dobré zvůle :)", ať už byla myšlena, jakkoliv tomu dává korunu...
 Ondra L

 Anonym11:24:33 30.08.2013
Tak to je husty, zakaz psani prispevku neregistrovanym u clanku kterej psal anonym. A smazani komentaru ktere tam nekdo napsal pred tim nez to ten chytrak nastavil. To ste teda borci.....
 strejda

 Muj nazor13:58:00 30.08.2013
V tom clanku neni treba vubec rec o tom, ze kazdy se poti jinak to za prve. Za druhe parkrat jsem lezl v Labaku s typkama, kamosi Jendy Pletichy nebo Pavouka a mago pouzivaji urcite uz od nizsich klas, napr VIIIa (pro ne samozrejme rozlez, pro me TOP). Myslim ze IXb je proste trosku moc nemyslis? Nicmene a co se mi moc libilo, pri spousteni zpet (ci slaneni) berou typci kartacek a vsechny opakuju vsechny chyty cistej. Co z toho vyplyva? Pouzijes mago, ktery ti pomuze, skaly jsou cisty. Hlavne proste respekt k tej prirode. Ja i kdyz teda mago pouzivam na lehcich cestach, tim nemyslim fakt easy veci jako 5 UIAA a nizsi, tak k prirode respekt teda mam. Howgh.
 wondris009

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179554)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Flake Is Fake 6c Vrbovsko
Lora II 6c Vrbovsko
Fits My Style 6b+ Vrbovsko
Hugo 6b Vrbovsko
Mäusezähnchen VIIIa Schmilka
Nově komentované:
Noi Altri! E Voi Altri? 7b+ Limski Kanal
Nespavost Low 8A Töpfer
S-Kante VIIb Pfaffenstein
S-Kante VIIb Pfaffenstein
Buf! 7a Alaro

 Nově v diskusi:
Re: letadlo matroš | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: Ss | Re: Hustý! | Re: Hustý! | RIP | RIP | Re: Ani | Ss | Ani | Re: masakr | Re: To není vše |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (91)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (40)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (11)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (8)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)

 Nově v inzerci:
Pátek sobota | stěna Jirkov | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 374 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 323 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 293 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 294 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 272 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.