LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Solidní vrstva mechu pohnojená dávkou strachu ve výlezu na vrchol udrží všechno.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142250 cest
Nové přelezy:
All Inclus 10-
Hollywood 7C
Umění Boje 7C
Transkripc 8A
Dilema 9-
Velkej Muh 7C
Afterpárty 7C
Yorgos 7b
Afterpárty 7C
Bod Zlomu Xc

Stěny
HO Náchod lezecká stěna ZŠ TGM - Náchod
Žlutá Kobra - Plzeň
Horolezecká stěna Vrchlabí - MANGO - Vrchlabí

Prodejny
Dap Sport - Hradec Králové
Outdoor Centrum Rock Point Letňany - Praha 9 - Letňany
Horolezecké vybavení - VK-SHOP.CZ - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Jištění někdy nemusí být jistota

V úterý 3.září jsme lezli s Davidem na oblíbeném Rovišti. Jako druhou cestu  jsme vybrali INDEX ŽÍZNĚ, v průvodci klasifikovanou jako sedma / z roku 1999/, ale na místní poměry docela těžká. Při zdolávání převisu v horní části stěny je /byl/ osazen borhák, který se při cvakání expresky  viklal a dal se volně vytáhnout rukou. Stav borháku můžete posoudit na obrázcích. Je pravda, že toto jištění je typově odlišné od ostatního v této cestě a možná bylo osazeno někým dodatečně, na druhé straně ale  jeho stav po  třech letech od osazení je zarážející. Jak asi vypadají nýty s rezavými hlavami, které jsou vidět v některých cestách?

Zajímavý článeček o fixním jištění si můžete přečíst taky na http://cao-news.webpark.cz/cao1/haky.html



Michal Kaiser   [úpravy] 08:54 18.09.2002Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

Nový komentář 

 Hmmm
No to je smutné-leč bohužel normální.Tenhle borhák dle všeho byl osazen ametérem.Zcela očividně byl danej do moc předvrtané díry a pak dotaženej "co mu křídla dovolovala".Jištění je potřeba lepit,ale kdo má dnes kvalitní tlouk a lepičku že.Je dobře že jste ho vyndali.Díky Vám se nikdo nezrakví.
Hore zdar
Himbajz
Zapsal: Himbajz, 09:14:53 18.09.2002
 Profi jištění
Zajímavé info. Zejména v kontextu s krátkou diskusí, která teď někdy proběhla na "Horosvazu" o odpovědnosti toho, kdo osadí fixní jištění.

Tento a podobné případy jen ilustrují, že pověstné české kutilství má své meze. Originál jistítka, která mají testy, normy, certifikáty a zpracovanou metodiku zapuštění jsou nepochybně dražší, ale již z principu bezpečnější.
Roviště je z 90% (nebo víc?) osazeno "domácími" jistítky a slyšel jsem (hospodská řeč), že autor je na své domácí produkty hrdý.
Pravda je jistě ta, že jistítka Raveltic nebo dokonce Petzl, by nikdy neprofinancoval, ale všechno má své meze.....

K výše uvedenému případu několik poznámek:
- Z jakého materiálu je asi celé očko a jaká je asi záruka sváru?
- Již zapuštěný borhák musí lezci zákonitě připadat spolehlivější, než ve skutečnosti je. Takto masivní oko zapuštěné jen 45mm je myslím nestandardně málo.
- Usuzuji jen podle fotografií, ale podle mého názoru nebyl nikdy zalepen, ale maximálně zacementován. Způsob fixace považuji v tomto konkrétním případě za největší problém.

Nakonec je asi štěstí, že se viklal a lezec tedy na první pohled poznal, že je něco v nepořádku. Ale jaký byl asi jeho stav těsně před tím, než se viklat začal?

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 09:15:33 18.09.2002
 dodatek
Jen se přeci jenom ještě zeptám.Byl na utemovenej betonem,lepidlem či šroubovanej?
Zapsal: Himbajz, 09:16:40 18.09.2002
 Algena varuje
Algena v průvodci na Roviště varuje, že ne všechna jištění na jeho cestách jsou 100%. Při počtu cest, které v Povltaví vytvořil, se není čemu divit. Sám také v úvodu žádá, aby se mu vadná jištění hlásila, že je vymění. Toto je velice pěkné hlášení. Většinu svých cest František odjistil více nýty a borháky než je dnes běžný průměr. Je to kvůli kvalitě skály na Rovišti (lezců s plembákem přibývá) a právě kvůli podomácku vyrobenému jištění. Bohužel, dost lidí tvrdilo, že jsou ty cesty přejištěné. Proto jsou ty novější odjištěné méně. Aspoň u těch bys to Františku mohl vyměnit co nejdříve. Nebylo by špatné, kdyby na výměnu jištění přispěl svaz. Jako plátci členských příspěvků by se mi to líbilo více než sponzorování expedic.
Zapsal: Bída, 09:30:55 18.09.2002
 Pro Himbajze:
Sorry, není jisté, že tento borhák zavrtal Algena. Ale jestli jo, tak ten "amatér" stvořil super skalkařské oblasti v Povltaví. O jejich kvalitě svědčí davy pražáků na Rovišti a jinde. Ne každému sponzoruje dělání cest třeba Hudy sport. V úvodu průvodce je řečeno, že většina jištění je vyrobena na koleně a že se bude postupně měnit. Nevím, kdo by měl k okamžité dispozici prostředky na výměnu jištění v cca 300 cestách.
Zapsal: David Chudoba (Bída), 09:43:01 18.09.2002
 
Když na to ještě koukám tak ten lepenej určitě není.
:-))
Zapsal: Himbajz, 10:08:03 18.09.2002
 oprava
V žádném případě se nechci nikoho dotknou,ale komentuji práci jakou to bylo uděláno.(To se asi očekávalo ne?Když se to sem dávalo)Neboj já sám,když jsem zašínal tak jsem v pískovcovém lomu zatloukl skobu a ta mi věrně rok sloužila.To bych asi koukal až by při pádu šla ven.:-)) Holt začátky jsou všelijaké.Ovšem nevěděl jsem že je na to upozorňováno i v průvodci.
Hore zdar
Zapsal: Himbajz, 10:13:44 18.09.2002
 
Pro kroužek ČJ tam má bejt začínal a ne zašínal.To mi jen šišlá klávesnice.
Zapsal: Himbajz, 10:14:49 18.09.2002
 zub času...
Jestli chcete vidět opravdu "jedlý" slaňáky, tak se mrkněte na http://www.lkp.cz/ menu Prachovské skály - Vrcholová komise, článek o Údržbě skal ať víte do čeho si sedáte :-).
dlabik
Zapsal: dlabik, 15:13:34 18.09.2002
 .. to je pohoda
Co se nevikla, drzi, co se vikla, necvakej. Myslim, ze tohle jisteni je na Kamyku dostatecny. Je jasny, ze vsechno starne a vsechno se da opravit. Ctyrcentimetrovej skoronejt..., stejne do toho nemas sanci spadnout z vetsi nez metrovy vejsky. Pri frekvenci tohoto jisteni v ceste je to OK. Algeno, nenech se votravit.
Zapsal: Kuba, 16:24:41 18.09.2002
 Jak to vypadá v ostatních cestách...
Jestli chcete vidět super jištění, tak koukněte na následující adresu - tenhle nejt jsem osobně vyměňoval za profi kotvu.
http://www.pavouk.web3.cz/gal/index.php
(Nové koření 9- ; 3.klíčové jištění)
Zapsal: BB, 09:41:48 19.09.2002
 BB
Sorry, BB, ale ta adresa nefunguje
Zapsal: Petr, 11:56:11 19.09.2002
 BB
Ta adresa funguje...
Zapsal: Přípluv, 12:29:31 19.09.2002
 Jištění obecně
Myslím, že tohle je jeden z odstrašujících případů.Ale mám zato, že na bezpečnost jištění je třeba se dívat všeobecně. Např. Sfinga (4 palice) má 1 jištění + borovičku. A při provozu tam bývá až 6 lan. Přitom je tam možnost zabudovat jak další slaňák, tak jištění pro jističe. A takových "stromových" jističů je jistě víc. Pak se nedivme co na to ostatní nelezecký svět

Zapsal: Honza, 12:59:42 19.09.2002
 Jištení je jistota
Ahoj, tak aby jste věděli, tak ten vypadlej borhák co o něm mluvíte pochází ze šponovacích šroubů na ocelevá lana. Jeho pevnost je dostatečná i bez sváru, ale i tak je to svár kvalitní. Borhák dostal ode mě Algena, s tím, že se bude tmelit, to se nestalo a proto taky nevydržel. V místě, v kterém byl bh. umístěn je jištění po METRU a je to tak vysoko, že absolutně nikomu nic nehrozí. Slaňovat se z něj nedalo, protože, už jen trochu širší expreska se do něho téměř nevešla. Máte pravdu v tom, že je dodáván dodatečně a taky ta klasifikace je podle mě 7+/8-. K těm dalším rezatým nýtům na Rovišti musím dodat, že když jsem je loni na Rovišti měnil za nakradený Hilti kotvy do betonu (8 cm) a kupovaný Pestr oka, tak držely tak skvěle, že jsem se nestačil divit a ta jejich orezlost je jen na povrchu. Někomu z Vás taky vadila hloubka jištění ve skále, tak vězte, že někde (a bylo to třeba v Haftym ) to jsou jen 3cm!, ale drží to tam tak, že to nikdo ani netuší. Žula neni tak měká jako vápno a v Yosemitech jsou takto hluboko zavrtané nýty naprosto běžně. Kdyby byla kvalita osazeného jištění na skalách spravovaných ČHS, tak dobrá jako na Rovišti, bylo by to jenom dobře.
Zapsal: Petr Obst, 17:48:43 19.09.2002
 Re : Petr Obst
Jedna věc mi, ale uniká. K čemu tam ten borhák vlastně byl, když je jeho oko tak úzké, že se do něj "jen trochu širší expreska" nevejde. Mám snad sebou brát jednu extra pro tenhle borhák. Snad nějakou užší?
Zapsal: Ondra, 08:15:46 20.09.2002
 Re: Jištění je jistota
Měl bych malou připomínku, co se jištění na Rovišti týče, v partě cest naleznete pěkná Účka.
Jsou tam o průměru 10 a 8. Na první pohled vypadají docela dobře a zatemované, ale už na ten druhý zjistíte že jsou jen zamázlá tmelem aby se dovnitř nedostala voda. Takže veškerá jejich pevnost je dána nesouběžností navrtaných děr proti otevření účka.
Osobní zkušenost: desítkové jakš takš drží, ale osmičkové se mnou vypadlo když jsem si(naštěstí na druhym) sednul, tak jsem s ním dostal do kebule....
Jinak co se týče proklamované kvality jištění na Rovišti bych raději mlčel.
Možná žula je pevnější než vápno, ale vzhledem k frekvenci lezení a padání na Rovišti bych nezkoušel srovnávat tuto oblast s Yosemitem, protože by jsme mohli narazit, ale jak říká Petr Obst - na výměně se pracuje a občas když něco vytloukáte tak to i docela drží.
Ale argument že když dělám 300 cest ročně tak mám právo používat nějaké nekvalitní jištění mi přijde postavenej na hlavu, kor když se týká sportovní oblasi, kde se opravdu padá.
Břéťa Brodský
Zapsal: BB, 09:04:08 20.09.2002
 Re Melloun
Ja to neomlouvam, jen tvrdim ze to neni pruser.
Jenom takovej dotaz:"Ty budes slanovat z neceho, co se vikla?" Gratuluju. Ja bych radsi udelal krok az dva, nahoru, dolu ci do stran, kde je urcite neco lepsiho, na Kamyku je toho spousta.

Zapsal: Kuba, 10:32:19 20.09.2002
 Re: Kuba
Zbytečná přestřelka - kdybys napsal mail, pošlu Ti to osobně.

Samozřejmě, že bych neslaňoval z něčeho co se viklá!!!!

Za prvé jsem odmítl Tvoji tezi, že když je jištění tak husté, tak jeho kvalita nemusí být zase tak super. Právě proto, že ne vždy jde "jenom" o metrový pád se zásobou dalších jištění pod ním.

Za druhé si myslím, že jestliže nebyl nikdy zalepen, kdo ví jaká byla jeho pevnost od samého začátku. Tedy - jseš si jistý, že "den před tím", než se začal viklat a než to tedy na něm každý viděl, by pád potažmo slanění vydržel?
Jestli ne, tak je to zlý.

Znovu opakuju. Přilezeš k max.3 roky starému borháku, který vypadá jako domácí kopie nějakého lepeného Petzla, Cassina, nebo co já vím a nemáš důvod tomu nedůvěřovat. To že to má poloviční délku než je u těchto zvykem a že vůbec není přilepen, to nemůžeš tušit.

Mrazí mně, když Břéťa popisuje usazení těch úček. Taky jsem si myslel, že jsou standardně lepené. Na Velké je pokud vím jeden takový kousek na slanění. Brrrr.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 11:48:18 20.09.2002
 dotaz
O usazování nýtů nic nevím, nikdy jsem to nedeělal ani neviděl kohokoli dělat, nicméně měl bych dotaz-když se oko nýtu (takovej ten plech) otáčí na šrouby, je to v pořádku nebo ne? Vím nejenom na Vltavě o mnoha takových, např. včera při lezení na Plotně u Srbska se točily snad všechny co se točit mohly.
Zapsal: honza, 12:05:33 20.09.2002
 oprava
je tam chyba, otáčí na šroubu, prostě jako kolotoč asi to znáte
Zapsal: , 12:06:53 20.09.2002
 odpověď
Není to v púořádku, ale zase to není až ak velikej průser. Průser by byl, kdyby se otáčel ten šroub a byl vytočenej ven. To, co popisuješ, je buď špatně osazená plaketa nýtu, nebo špatně dotaženej šroub (záleží na tom, o jaký nýt jde).

Ale když už jsme narazili na nejty, tak s těma bejvá problém takříkajíc standardní. Jedná se totiž většinou o expanzivní nýt, tj. jištění, které v předvrtané díře drží třením vzniklým roztahováním těla nýtu. Tedy funguje jako trhací klín používaný starými kamenolomaři (taková ta technika navrtání, zaražení dubového klínu a polévání vodou - klín se roztahuje a dřív nebo později - v závislosti na kvalitě materiálu, šutr trhá). Nýty se (právě z tohoto důvodu) obvykle nepoužívají k osazení stálého (fixního) jištění. A už by se vůbec takto neměly používat v horolezectví (kde mohou být namáhány dynamicky - tj. pádem). Pokud se tedy skutečně jedná o nýty, pak sice tolik nevadí otáčení plaket, ale stejně není dobré do nich padat :-) Potěšil jsem Tě? Na druhé straně, nutno uznat, že mnohé nýty drží výrazně lépe a delší dobu než špatně osazené borháky. S nejtováním u nás začínal kdysi dávno Tonda Zelenka (teda nepočítám pár nýtů osazených na Slovensku a pár na Bořni), ale ten je používal pro účely speleoalpinistické. Tedy tam, kde se počítalo pouze se statickým zatěžováním. Mnohé jeho (doma dělané) nýty jsou dodnes používané a vykazují výrazně lepší pevnostní parametry než např. nýty od renomovanch firem (jde o to, že např. Petzl dodává zejména nýty pro speleoalpinismus - tedy pro použití v horolezectví příliš krátké. Takže narazíte-li v horolezecké cestě na nýt této firmy, je na místě zpozornět - asi i ho tam někdo dal na pověšení bivaku, nebo jako slaňáček). Staré nýty podomácku dělané, bývají většinou poměrně dlouhé a drží v díře "na tření" o něco spolehlivěji.
A ještě jedna maličkost. Není všechno nýt, co se tak zvenku tváří. Už jsem se setkal i se zalepovanými dříky, do kterých se pevnostním šroubem osazovala plaketa.
Doporučuji aplikovat staré horské pravidlo: Nikdy nevěř ničemu, co sis do toho šutru sám nezatlouk! Chovej se k tomu opatrně, něco si přidej, nepadej, nebo alespoň počítej s tím, že to může selhat.

A k vltavské žule: Mám s místnímk jištěním poněkud svérázné zkušenosti. Je tam vidět, že autoři (resp. hlavně jeden) používal v různé době různé technologie, někdy lepší, někdy horší. Obvykle to drží. Jen občas to lze vytáhnout - ale zase při pádu by to spíš drželo, protože by to bylo namáhané směrem dolů a drželo by to na tření :-) Platí tam, totéž co v mnoha jiných terénech, tedy že čím starší cesta, tím mizernější jištění (a přidat si tam mnohdy není co). Je tam strašlivé množství nejrůznějšího železa a prostě ne vždy by dokázalo vyhovět parametrům norem. Ale na to existuje jediné řešení. Buď do toho investovat a osadit něčím normovaným (při množství zde osazeného fixního jištění - řádově stovky tisíc), nebo se rozhodnout - lézt tam, nebo nelézt. Ale to je osobní rozhodnutí, osobnmě tam lezu, jen jsem v některých případech opatrnější :-)
Zapsal: Tomáš F., 12:53:47 20.09.2002
 Teoretici
Jestli se někomu nezdá kvalita jištění na Rovišti, myslím že mu nic nebrání tyto jištění vyměnit. Kdo z vás kritiků tam udělal cestu? Jedině Břeťa, když se bál, jištění vyměnil a udělal nějaký varianty. Stále se zde málo píše, kolik dřiny, času a peněz to Algenu stálo. Davy lezců potvrzují, že díky jeho nadšení pro lezení vzniklo několik kvalitních oblastí. Bez něj by to byly rozlámané opuštěné skály kdesi u Vltavy. Plkáním na Lezci se ta jištění nevymění, komu to vadí, ať si to jde převrtat.
Zapsal: Bída, 13:16:34 20.09.2002
 O nýtech
Re: Honza a Tomáš F.
Jestli vadí otáčející se planžeta?
Hodně záleží na typu nýtu. Když vezmeš profisionální nýty a třeba ten speleologický od Petzla (viz http://www.petzl.com/pdf/P12.pdf), tak to je samovrtná korunka se zadním klínkem a do již zanýtovaného těla se pevnostním šroubem přišroubuje planžeta. Otáčející planžeta tedy může být jenom tehdy, když je povolený šroub a to snadno poznáš.
Ovšem, jestliže jde o "domácí" výrobu jako třeba ten co vyndal Břéťa (viz http://www.pavouk.web3.cz/gal/nejt.jpg), tak zvenku se Ti jeví stejně (hlava šroubu), ale upravený šroub tady výrobci posloužil jako tělo nýtu, který je zanýtován také pomocí zadního klínku. V tomto případě znamená otáčející se planžeta skutečnost, že se nýt nepodařilo zatlouct "až na krev" a že trochu vykukuje.
Zadní klínek nepatří k nejpevnějším metodám a pravděpodobně i proto např. Petzl vůbec neuvádí žádné pevnostní limity.
Na rozdíl například od nýtů, které jsou roznýtovány utahováním matice (viz http://www.petzl.com/images/produits/fiche/P32.jpg) a které mají uvedeny nosnosti a to dokonce v tahu v ose. Tady se myslím Tomáši mýlíš, tyto Petzl prodává jako lezecké, nikoliv jako speleologické.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 13:59:41 20.09.2002
 Omluva
Honzo,sorry. Zrovna Tebe jsem nemyslel.
Zapsal: Bída, 14:07:11 20.09.2002
 Bído...
Tak si určitě myslel mě :-)))
Ale já to tam píšu dost jasně: výměna jištění v tomto případě by byla otázka spíše stovek tisíc, takže ať se každej rozhodne, zda tam poleze nebo ne. Já se rozhod, že tam polezu.
Možná jen maličkost - lezu tam i s vědomím jistého rizika (a myslím, že za dvacet let lezení jsem schopnej rozponat, kde už je to postarší jištění jedovatý), možná že pro začátečníky ze Srbska by bylo dobrý opakovaně uvádět již výše zmíněnou větu : NIKDY NEVĚŘ NIČEMU, CO SIS DO TÝ SKÁLY NEDAL SÁM!
Oni totiž mají tendenci absolutně důvěřovat všemu železu který ze šutru trčí. Takže na tom taky dělaj kraviny - štandujou, skáčou a tak... Což jsou věci, který bych tam sobně nedoporučil - a zejména u některých starších cest.
Beru to jako konstatování faktu, ne jako kritiku :-)

A Martinovi: nesplet sem se, jen poukazuju na to, že se jeskyňářský nejty v mnoha oblastech objevujou jako fixní v horolezeckých cestách. Zato ty petzlovy nejty určené pro horolezectví jsem v našich krajích potkal jen dvakrát. Ale k Petzlům sem jen tak odbočil, tady podle mě problém není, ten je v nekritickém používání nejrůznějších nejtů i tam, kde to není vhodné a v používání nejtů neznámého původu (různý samodělky na tomto principu). Prostě se používají na můj vkus příliš často místo borháků. A pro většinu z nich právě platí ona věta o nevěření ničemu, co sem si do toho šutru nedával sám.
Zapsal: Tomáš F., 14:48:49 20.09.2002
 A navrch...
A taky sem se tady dočetl, že by se na ovišti a v okolí mělo jištění postupně měnit: osobně mám pocit, že to ani není zapotřebí (prostě lezem na vlastní triko), stačilo by se soustředit na slaňáky, a zejména v těch případech, kdy se v nich musí štandovat a není tam co přidat :-)
Zapsal: Tomáš F., 14:53:04 20.09.2002
 Bído....
..taks to určitě myslel taky mně :-)
Tomáš F. mně vzal slova z úst, vlastně z klávesnice.

- Jednak je doba taková, že pro začátečníky a skalkaře obzvlášť je oko na skále jistota. Znám i řadu těch, kteří raději cvaknou naprostou rakovinu skobu, než aby dali tutovej uzel nebo vklíněnec. Ne že to neuměj, ale nevěřej mu, zatímco ten kus zrezivělýho kovu je pro ně jistota.

- A druhá věc je ta, kterou jsem už napsal dvakrát. Zkušenej lezec pozná starý mizerný jištění. Když uvidím nýty s planžetama "z plechu od konzervy" od kterých po skále poteče rezatá skvrna, tak si dám zatracený pozor, nebo půjdu o dům dál.
Ale jestliže vidím pomerně masivní, 3 roky starej nerezavej "zalepenej" borhák, jsem v klidu. A ejhle, ono se ukáže, že je krátkej a nezalepenej. Rentgenový oči ale nemám.
A jestliže jsem zkoumavě pozoroval naprosto unikátní "Kamýcká účka", říkal si neobvyklé, ale vypadá to dobře. A najednou se dozvím, že vůbec nejsou celé lepené. Na to Ti ani zkušenost nestačí.

Jen zde v článku a následných komentářích se píše o 3 jištěních, která šla ven.
Je to hodně nebo málo? Já bych řekl, že dost vzhledem k tomu, jak krátce se na Kamýku intenzivně leze.

Martin Mellan



a o jištění mám nějakou povědomost
mají tendenci důvěřovat
Zapsal: melloun, 15:33:57 20.09.2002
 Proč
K poznámce Petra Obsta :
K čemu je dobrý borhák do něhož se "jenom trochu širší" expreska nevejde? Snad ne jen pro trochu užší :)
Zapsal: Ondra, 08:10:32 24.09.2002
 SOS
Až do tohoto článku jsem jezdil na Roviště velmi často. Ted se bojim a nevím, kam mám jezdit. Nevíte někdo o nějake oblasti, kde je pěkna skála a bezpečno?
Zapsal: Fery, 12:37:10 24.09.2002
 Vím..
Vím,ta oblast po které toužíš se jmenuje Řež!Tam jistě žádné nedomrlé borháky od Algeny nenajdeš.
Zapsal: koník, 14:06:45 24.09.2002
 Nýt v řeži
kdysi někdy v roce 94 jsme tam dělali napřímení cesty "přes dvě kočky", asi dva metry pod traverzovou policí, kudy vedou "dvě kočky" jsme umístili nejtek. skoba tam šla jen asi 1 cm hluboko, a tak jsme střídavě strávili spoustu času ve visu v této skobičce (celkem asi 3 hodiny), a klepáním kladívkem do starejch vidiovejch vrtáků jsme hloubili díru, celkem asi 4 cm. pak jsme měli plaketku vyrobenou z vinglu a do ďoury jsme nabouchali úpevnostní šroub M8 na konci rozříznutej a opatřenej protisměrným klínkem, šroub jsme před zaboucháním napatlali epoxidovým lepidlem. Ale je to jedno, stejně tamtudy nikdo neleze. Furt tam ta potvora visí, rezatá jak liška. dnes bych ovšem neváhal a vrazil bych do toho o pár korun víc.
Zapsal: Lukas B., 14:18:44 24.09.2002
 Něco jinýho...
Já myslel nějakou pěknou sportovni oblast, ne nejaky pražský sračky.
Zapsal: Fery, 14:38:03 24.09.2002
 V posteli
Nejbezpečněji je doma pěkně v posteli pod peřinou, tam na žádný špatný jištění nenarazíš. Ale taky si moc nezalezeš.
Jinak se se všichni mrkněte na předělanou fotogalerii.
Zapsal: Hop, 14:43:17 24.09.2002
 Re: Fery
Doma na futru mam v zelezobetonovym prakladu borhaky, ty neurves. A sracky tam nemam. Jo a pokud se ti Roviste svym jistenim nelibi, tak nejblizsi lepsi oblast je v Ardesicich.
Zapsal: Maty, 15:58:01 24.09.2002
 HOP
Sorry za OFF TOPIC, ale galerie pěkná a lepší než dřív.
Zapsal: Petr Jandík, 16:16:50 24.09.2002
 10000 a co vy!
Algena v oblasti Roviště zatloukl a zavrtal více než 10000 borháků a vyčítat mu to, že se v jeho cestách objevují, ne zrovna kvalitní mi přijde směšné. Kdo z vás by byl ochten po práci jet bouchat kladivem do rouráku a čistit skalní stěny(pravda dnes má aku-vrtačku a kvalitnější borháky) kam vy byste se nešli ani podívat. Udělal toho pro lezení víc než 100 tělocvičnových krys. Přijet pod vyčištěnou stěnu s hotovými cestami a vylézt ji, je nic proti tomu ,dát si tu práci a vyčistit ji. Pokud se vám nelíbí to co tam je tak je můžete vyměnit, co vám brání? A až je vyměníte všechny, tak můžete říct,:" Algeno, udělal jsi to nahovno!", ale do tý doby, bych být vámi neútočil na někoho, kdo něco udělal pane Kaiser!
Zapsal: ateista syn algenův, 19:25:09 24.09.2002
 Můj pohled
Mám dotaz a týká se všech nejenom výrobců cest. Kam se dá nový borhák, kruh, …, když starý, doslouží? Nikdy jsem nic takového nedělal, ale z toho co jsem na skalách viděl, se vrtá, seká, nová díra a to dostatečně daleko od původního jištění. Kolikrát se dá jištění vyměnit, aby cesta, zůstala cestou a nebyla z ní plocha, plná děr a zbytků železa? Zkuste na to myslet Vy co lanem hoblujete slaňáky, kruhy, borháky i Vy co cesty děláte.
Diky.
Zapsal: Páša, 22:39:25 24.09.2002
 Re : ateista
Michalovým záměrem nebyl rozhodně útok na Algenu, ale chtěl jen poukázat na to, že "Jištění nemusí být vždy jistota". To se mu myslím povedlo. Možná že si po přečtení tohoto článku někteří lezci budou více všímat fixního jištění a to nebude určitě na škodu.
A jinak Michal je ten člověk, který udržuje přístupové cesty na Rovišti a vyrobil tam spoustu nových schodů, a také lavici a stůl. Nechci se Tě nijak dotknout, ale kolik si toho vytvořil Ty. Příště se alespoň podepiš.

PS : Algeno tobě díky za spostu cest co jsi pro nás vytvořil.
Zapsal: David Hampejs, 14:44:22 27.09.2002
 názor
Myslím že nikdo nikoho nenutí lézt,pokud tak někdo činí asi ho to baví.Stejně tak nikdo nikoho nenutí používat fixní jištění.Jestli to děláte tak jen na vlastní nebezpečí.A jestli jim nevěříte(Fery) nikdo Vám nebrání aby jste používali své vlastní skálu nepoškozující jistící prostředky.

Zapsal: Poly, 01:34:39 28.09.2002
 ateistova odpověď
Algena, to jest můj otec, jak jsem už jednou psal, se na těch skalách namakal nejvíc, a kdyby tam nezačal dělat, no nevim, zda by tam dnes někdo lez. Strávil tam tolik času, že ty skály zná líp než mě. Je to jeho životní dílo. Vadilo mi, že je mu vytýkáno špatné jištění,amatérské borháky, kde jste lezli v 1.polovině devadesátých let? A jaké se dalo sehnat jištění a za kolik? Svaz se na něj vykašlal stejně jako na něj kašle teď. Chyba se někdy stane, v takovém množství to je možný, ale celkově? to už nkdo hodnotit nechce. Jan Mezera.
Zapsal: ateista syn algenův, 10:38:10 28.09.2002
 Ateisto, synu Algenův
Prosím vyřiď otci, že i v dalekých zemích se ví o jeho ušlechtilých počinech a žehná se jeho rukám, které tvrdými údery vytyčily cesty v nově objevených stěnách.
Algeno dik.
Zapsal: JirkaS, 10:47:12 30.09.2002
 jcoNgRHICSmTg
9xJbVM Appreciate you sharing, great post.Much thanks again. Much obliged.
Zapsal: CvUMVktezRZYlULP, 19:45:47 19.12.2013
 IutrNMhatGV
ojJAN5 Looking forward to reading more. Great blog. Will read on...
Zapsal: xvhRLAKhKILb, 00:10:39 21.12.2013
 mYgNiKbaGwS
hX5m8y I value the post.Thanks Again. Really Great.
Zapsal: SjrkwiLepoD, 18:36:54 16.01.2014
 qVeFmJEYaZreU
pJfdQq Very neat blog post.Really thank you! Keep writing.
Zapsal: iHvGaRnMLICbHpzafwv, 19:25:09 16.01.2014
 
Decines france
Zapsal: c h r i s t i a 1 6 @ o u t l o o k . c o m, 20:12:45 16.01.2014
 
Wits
Zapsal: c h r i s t i a 1 6 @ o u t l o o k . c o m, 20:12:47 16.01.2014
 
Isme
Zapsal: c h r i s t i a 1 6 @ o u t l o o k . c o m, 20:12:49 16.01.2014
 fVIbQQmoPkNOYITHI
DQRPmT I think this is a real great blog article.Really looking forward to read more. Fantastic.
Zapsal: IoyCzBSoyoP, 20:01:56 18.01.2014
 vwTWbiqYaMVsY
9Xj0X2 Thanks for the blog.Much thanks again.
Zapsal: RAbBCXyaeiDh, 14:01:04 04.02.2014
 pSQRCpToszcphwnMnZY
ymn2ri Thanks a lot for the blog article.Really thank you! Really Cool.
Zapsal: ZbqfJXpOrERvjg, 12:44:05 22.03.2014
 KHClaVvUcWq
LDV4sq wow, awesome article post.Thanks Again. Keep writing.
Zapsal: PTCiQkXYxPbe, 13:39:51 01.04.2014
 cXkdhFMH
qmZlde Very informative blog post.Thanks Again. Keep writing.
Zapsal: VpRaJxUzibpnM, 18:08:28 11.05.2014
 FJKMELRfHPiXusgGRX
ohrOFG Thank you ever so for you article post.Really thank you! Cool.
Zapsal: BsdAOCaxPLiD, 03:22:49 12.05.2014
 zwWAKsdOKSkT
bPuYx3 Very good blog post.Much thanks again. Want more.
Zapsal: yxmSyUVXrLLdh, 17:24:04 18.06.2014
 rYaMxNpwizucUU
gcaa3k Looking forward to reading more. Great blog article.Thanks Again. Want more.
Zapsal: PMAbuPLD, 03:19:41 19.06.2014
 HHCHFsQTLUFXCpmuh
43IZmK A big thank you for your article.Much thanks again. Really Great.
Zapsal: rpXXIlRZPiwrAwit, 03:53:47 04.07.2014
 mjLdBSrNelkO
wt77E2 A big thank you for your article post.Thanks Again. Awesome.
Zapsal: byDtVtHEY, 15:25:16 04.07.2014
 CcTsHRuzInyLI
7PqmBW Thanks again for the blog.Really looking forward to read more. Really Cool.
Zapsal: IHCEGZsYmKUAQxnn, 19:04:42 17.07.2014
 KjXcfBefidhMfmmO
fMJv2O Major thankies for the blog article.Really thank you! Will read on...
Zapsal: lYjEWWxypGwWtklh, 10:20:44 06.08.2014
 Cheap hhp
https://vimeo.com/49145947 michael kors jet set leather tote outlet
Cheap hhp http://goo.gl/7cNqCu
Zapsal: cyhitagnb@gmail.com, 19:22:41 27.10.2014
 ZcbEllWgUjLzHahpEOc
fRXYzH Hello my friend! I want to say that this post is awesome, nice written and include almost all important infos. I would like to see more posts like this.
Zapsal: FqROwTYNHM, 13:03:15 07.03.2015
 oIwVNWODjqjq
hJB7Kl Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your web site is fantastic, as well as the content!
Zapsal: zOhoMHOYDyNlqONMWiK, 11:12:10 05.05.2015
 yvQBOqKJGZ
9jnOex Awesome blog article.Really thank you! Awesome.
Zapsal: LVEKfdWZ, 12:25:03 11.06.2015
 IZdLKTvvi
hRlLuS I appreciate you sharing this blog post.Really looking forward to read more. Keep writing.
Zapsal: ZZtoDoVnUaCIXYNPr, 05:06:06 01.07.2015
 EOOlmjjGoEPIlL
vkGzOO you have got an amazing blog here! would you wish to make some invite posts on my blog?
Zapsal: NUhkqnSVWug, 13:41:49 03.08.2015
 DLjtdLeEdXRWCcpwGV
ylbPPg Very good blog post.Thanks Again. Really Cool.
Zapsal: ykoyJmNXFhGct, 22:31:01 02.09.2015
 SwWxSRAFdJrBVwjERJa
pO8SMy it has pretty much the same page layout and design. Excellent choice of colors!
Zapsal: LDaFxMxus, 21:39:19 03.09.2015
 TRaDjfylPSa
nwx4rp I cannot thank you enough for the blog. Fantastic.
Zapsal: tzQZotGgRDpDqdn, 00:01:59 16.10.2015
 oBhBTGFQJiqjxwToZ
p4EdhD I really liked your blog.Really thank you! Cool.
Zapsal: aekYTRHsuwVyP, 07:29:10 16.10.2015
 NjUeVntUWOLvms
OqbWUm What as up, just wanted to say, I enjoyed this post. It was inspiring. Keep on posting!
Zapsal: TaRewaCKbpAyumhg, 15:38:50 08.11.2015
 qQrDZzzVr
Xx8zxK visit this website What is the best blogging platform for a podcast or a video blog?
Zapsal: SMPQfkBVrQB, 08:24:05 10.11.2015
 hTPTVjpBQvYCvNLEFI
M4pjWc I think this is a real great article post.Thanks Again. Great.
Zapsal: EwOUSHvGDfwmj, 12:50:57 28.11.2015
 ApfPKKAf
GBvtpd
Zapsal: fNsZzucikRxjakh, 13:42:09 31.12.2015
 AArNYLSGFeqMPSD
83Q4nv
Zapsal: ajqHEqAO, 07:57:00 01.01.2016
 PMhednvZtqSTDSs
5vyFla I was reading through some of your blog posts on this website and I conceive this website is rattling instructive! Retain posting.
Zapsal: KyAeWYbgR, 18:17:24 29.02.2016
 fgbsGPRqOUFlJ
bgqWMG Wow, great article post.Really looking forward to read more. Much obliged.
Zapsal: xnJWbPdmVDKZ, 13:32:22 01.03.2016
 
to asi algena, bahno nebo obstové chtěli na rovišti trochu pozvednout morál no
Zapsal: , 01:42:40 06.03.2016
 NqyeasyaPEhj
1asEYA This is one awesome blog article. Keep writing.
Zapsal: SQLZtwnTWEyN, 12:53:57 31.03.2016
 IqCIQaChGGeQHwDi
nXWABk I will immediately grab your rss feed as I can not find your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Please let me know in order that I could subscribe. Thanks.
Zapsal: UHvCJEAuYif, 16:49:12 31.03.2016
 PpVDvmvJwoRztpTWD
LCRhwr Yeah bookmaking this wasn at a risky determination great post!
Zapsal: UqFLmLOinCMRhiOCzy, 10:53:48 06.04.2016
 CUSDfcArTpS
TD5az0 This is one awesome article.Really thank you! Will read on
Zapsal: sAhcXzmzcvVXeHC, 12:28:54 06.04.2016
 VIpJDnJIgVLFzQXyH
Thanks for the blog article.Much thanks again. Will read on
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: UnWkTJSmLObcY, 04:10:18 14.05.2016
 PKfStlzkrEZUoelb
cXhQsy I wouldn at mind creating a post or elaborating on many of the subjects you write concerning here. Again, awesome weblog!
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: VUuOqibLiwAMfnNFC, 20:36:40 05.07.2016
 bQpUQgty
yv1qIR Rattling superb info can be found on blog.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: QfGqRNEBmtJdKkwEvU, 07:25:41 06.07.2016
 QnFsqAoMuBaJnnN
o0jAmT Thanks for posting this, I ave been looking for this info for the whilst! Your blog site is wonderful.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: pDEQkfbX, 16:16:03 03.08.2016
 gPYAHblBrMsKMAHja
hsGW4Z What as up, just wanted to tell you, I loved this post. It was practical. Keep on posting!
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: AmLpXnTqzSsyIveJ, 22:27:58 03.08.2016
 LEvAAtXzVPwn
U64f4G Really cool post, highly informative and professionally written..Good Job! car donation sites
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: wyxTyAytIep, 15:43:53 10.10.2016
 cjLeHrgxCwDCYayTx
GVAOFe Incredible story there. What happened after? Take care!
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: ovnJCPDxboqFzbDnDo, 05:31:52 27.11.2016
 FixhktCdodrYpcbW
SGbyz4 omg! can at imagine how fast time pass, after August, ber months time already and Setempber is the first Christmas season in my place, I really love it!
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: eijgDqmwKp, 22:22:43 31.01.2017
 fdGquuhIx
HBvxbK Yeah bookmaking this wasn at a risky conclusion great post!.
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: VyzhVTOyVGUFrZUnGCp, 15:32:38 01.02.2017
 ENIcEcWLCPekJlNt
mY81wd Wow, superb blog layout! How long have you ever been running a blog for? you made blogging look easy. The whole glance of your web site is excellent, let alone the content!
<!-- 37.233.27.142/ -->
Zapsal: VallUlMVlbfNEwV, 20:42:34 04.03.2017


 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:

Alprosli
 Databáze cest:
Všechny cesty (179642)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
All Inclusive 10- Súľov
Transkripce 8A Tisá - Modřín
Křečova žíla 7a -
Dachoty 7 Spekane Skaly
Vrata 7A Pečínkova Skála
Nově komentované:
Cukřenka 5B Zvůle
Polární Záře 8A+ Bor
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty |

 Nové komentáře:
Re: Milí komentátoři, | Re: Není se čemu divit | Re: Oslava | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Není se čemu divit | Re: Není se čemu divit | Re: Oslava | Re: Oslava | Re: Ani | psychoanalytický přístup k diskuzi |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (189)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (58)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Send - Large knee pad | Seznámení | péřovka Black Diamond Vision | Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | Pátek sobota |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 406 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 343 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 320 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 314 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 289 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.