V neděli 21.8 došlo k vylomení fixního jištění na Perštejnských skalách.
V sektoru Skalky mezi cestami Uražená a Maturitní je cesta, která v průvodci z roku 2001 není.
Je to tedy nějaká novější cesta nebo se do průvodce z nějakého důvodu nedostala.
Původně byla „zajištěna“ třemi nýty.
Lezec v celku bez problémů cvakl první jištění, dál ale cesta výrazně ztěžkne.
Lezec několikrát do jištění spadl. Celková délka „pádu“ byla vždy okolo 1m, takže spíše takové dynamické odsednutí. Přičemž celková délka jistícího lana tak 8m, pádový faktor tedy velmi malý. Přesto při posledním pokusu se nýt ulomil a lezec skončil po 6m pádu mezi kameny dole na zemi.
Ulomený nýt
Ulomený nýt
Linie pádu
Vzhledem k výšce pádu a špatnému dopadišti měl obrovské štěstí. Nic se mu nestalo, i když u takových pádů těžko říct. Lezec je v šoku a bolest se dostaví až opožděně. Každopádně po čtvrt hodince odešel po svých.
* Přečtěte si také další článek "Porucha nýtu", ve kterém Ťéša (Vladimír Těšitel, BK ČHS) posuzuje zde uvedený nýt.
A jak poznas, ze je spatny? Pohledem mnohdy dost tezko,nyt rezne a zeslabuje se vevnitr! To co je zvenku, muze vypadat sebehur, ale klicove je to, co je pod povrchem.Treba v Rakousku se cesty stavi bez nutnosti povoleni kymkoliv,a nevim o tom, ze by tam meli vetsi procento vylomenych nytu...
No on ten rozdíl mezi Rakouskem a Českem spočívá hlavně v tom, že u nás se vyskytuje PODSTATNĚ více jištění Made in garage, což je i tento případ. Což neznamená, že bys v Rakousku neviděl žádné podobné výplody domácí tvořivosti, stejně tak platí, že řada homemade výrobků má kvality těch certifikovaných.
Nýt může být starý mnoho let a tak, i když rozlišení fotky není příliš velké, to vypadá spíš na nějaký lom, třeba v důsledku mezikrystalové koroze. To je ve sféře vad materiálu.
Ahoj Gobo, dobře že jsi se o to podělil, je to i pěkně nafocený a připomíná mi to, že jištění nejní všespásný. Jakej průměr měl asi ten šroub, 8 nebo 10? A ta plaketa se otáčela, nebo byla dotažená na fest nevíš? Dík.
Týpkovi přeji co nejmenší fyzickou i psychickou újmu. Než se hádat o to kdo je větší borec a kdo vrták spíš dávejte bacha. Pokud to není na první pohled vidět těžko se tomuto vyhnout.
Ten nejt - teda to co z něj máte, by bylo dobrý poslat na Bezpečnostní komisi ČHS (Ťéša by se na to mrknul z hlediska materiálu a na pohled udělal alespoň kvalifikovanej odhad proč to prdlo). Na BK ČHS se lze obrátit např. prostřednictvím mé maličkosti, mejl je v podpisu. Dík.
Jo, někdo výše píše, že není dobré věřit ničemu jen tak někde osazenýmu... další, že není nad dobrej uzel... a další se táže kolikpak kdo nejtů kdy vosadil...
Take teda: mé osobní krédo je "nevěř ničemu, co sis neosadil sám". Faktem také je, že nejty zpravidla mnoho dynamickýho zatěžování nesnesou (prostě na to většinou nejsou stavěný - a zpravidla se dnes nahrazují borháky, resp. lepenými skobami), takže opět mé osobní varování: NEVĚŘTE NEJTŮM! Není nad dobře osazenej uzel :-)
BTW: kolik nejtů (borháků, kruhů) jsem osadil fakt nevím. Někdy před pětadvaceti lety jsem to přestal počítat :-)
Jo, a doufám, že padajícímu se fakt nic nestalo, a stalo-li se, pak přeju rychlé hojení.
Co doddat? Sned jen to, že před nedávnem byl příspěvek "Školení správců v Dolní Žlebu"
a já se k podobným, věcem v diskusi vyjadřoval (Re: ???) a už je to tu. Asi se vše někdy nebere dost vážně.....
Obrázek se dá zvětšit a pomocí patřičných programů trochu doostřit. Podle rezu na průřezu dříku nýtu musel být nýt už delší dobu „načatej“, teda s prasklinou. Jedině metalografická „pitva“ by mohla ukázat jestli to skutečně byla vada materiálu a tak to pošlete na BK ČHS, tam si s tím poradějí. Asi dnes už nikdo nedokáže identifikovat jaký model nýtu to je. Místní znalci by si ale mohli možná vzpomenout kdo tu cestu udělal. Ten ovšem za to nemůže, nýt z upevnění nevyletěl, takže usazen byl správně a jakékoliv poznámky o nějakém lemplovství jsou bezpředmětné. Prostě asi vada materiálu a smůla. Jak se zdá, naštěstí to nemělo žádné velké následky, sláva bohu. Ovšem kdo by si to myslel, možná že na různých cestách se leze přes nýty, které jsou také takto „načaty“ a třeba jednou také prasknou, jaký je nýt., to na něm nepoznáš.
Podle článku http://www.lezec.cz/clanek.php?key=4433
se na všechno fixní jištění, včetně nýtů, vztahuje norma ČSN EN 959, která mj. říká, že mají být z korozivzdorného materiálu. Tenhle na fotce zrezavěl jak motyka (a to za méně než deset let). Ten co to osazoval evidentně použil něco, co žádnou normu nemělo, a to je dost zásadní chyba. Trochu nechápu mentalitu člověka, který vytáhne z kůlny nějakej šrot a použije ho jako jištění, na kterém závisí život lidí ještě mnoho let potom, co dotyčný na své dílo dávno zapomněl.
1 - korozivzdorný materiál. Není nerez jako nerez. U spousty je náchylnost na mezikrystalickou korozi.
2 - povrch. úpravy mohou mít za následek vodíkovou křehkost (nutnost ošetření proti)
3 - Spousta dobře kovanejch kruhů a dříků přežila daleko větší dobu než 10 roků a příliš na pevnosti neztratila. Jde tu o celkové zpracování materiálu (víme, že některé technologie jsou dodnes tajemstvím - např. damascenská ocel, sloup v Dilií)
Věřme, že všechny tyto okolnosti nové borháky zahrnují a pak je třeba postupně odstranit všechny ony nejty a BH jištěné šrouby....
Záleží na zkušenosti lezce, ale každý by si měl zkontrolovat do čeho se cvaká a může eventuelně spadnout. Pokud je to samodomo nýt, byl bych velice opatrný a to je i tento případ, taktéž je nutno umět odhadnout, jak dlouho tam jištění je. Na tomto konkrétním nýtu je vidět, že je to samodomo, dřík nebude z žádného kvalitního pevnostního materiálu a průměr dříku nebude víc než 8mm, dále pak ještě záleželo jestli se plaketa protáčela či nikoliv a jak často byl tento nýt padaný. Osobně mě to vůbec nepřekvapuje, že nevydržel a padat bych do něj nechtěl. Obdobné problémy mohou nastat i u originálních nýtů, které používají jako dřík závit s matkou a jsou často padané, zde může dojít k postupné degradaci závitu a plaketa se dokáže do dříku buď zaříznout, nebo může časem strhnout závit a dojít k podobné události. Proto je opravdu vždy nutno si při lezení jištění kontrolovat a nikdy stoprocentně ani fixním jištěním nevěřit,vždy se může vyskytnout nějaká chyba či skrytý defekt a může dojít k neočekávané události. Ani používání nerezových borháků není samospasitelné, protože ty mají jiný tvar a ideálně přenáší síly pouze v případě pádu ve svislici, na krut mají vlastnosti poněkud horší a již jsem viděl uvolněný borhák při pádech do"pendlu".
Tak to jste mě potěšili tím "nikdy nikomu nevěř". Takže mi nezbývá než si začít věřit a jdu lízt :-) Prdel jsem si ošoupal vo víkendu na koni (tom zvířeti volové :-), tak snad si jí dneska nenarazím. Borcovi blahopřání k druhým narozeninám!
no, tak třeba na rovišti, je habaďůra samodomo nejtů, otázka zní, od kdy se musí osazovat u nás nějakým způsobem normované, či profesionálně vyráběné fix. jištění??? Kupříkladu roviště vznikalo v devadesátých letech... Mne by to fakt zajímalo.
Kdo jsi nikdy neosadil samodomo jištění, hoď první normovaným borhákem:)
Prosím o zaslání zbytků nýtu. Rád bych ho viděl. Taky by mě pomohla historie, jak je tam ndlouho, jak často se do něj padalo. Taky foto stejného nýtu vedle. Díky Těš.
Zdar Těšo,nechci se zůčastnit této diskuze,ale pro
tebe jako odborníka-špatná volba materiálu+nevhodná
konstrukce/pravděpodobně klínek ve výřezu/Při zatlokání stačí kladivem udeřit nerovně na hlavu nýtu a naproblém je zaděláno v letech příštích.Lepší
konstrukce je nýt s rozpěrnou ocel.tyčkou uprostřed
Do díry se vsadí nýt s okem a poté se natluče kolík.
Je to ověřeno v M.Krasu a jinde.Ale stejně platí že do žen a nýtů nevidíš.Zdravím Fery.
Ten nyt je mi povedomy. Mam za to ze jsem jich par v krasu vyhazel. Bylo to davno predavno Vlk by mohl rict oresneji. Driky bylu toceny na soustruhu a palkety byly duralovy co pouzivaji blatoplazi. Roztemovani bylo na kuzel zezadu. Odkdy ze plati ta norma ma nekorozivni jisteni?
Zdar ve spolek!
Padálistovi přeju brzké uzdravení. Ostatním na vědomost dávám, že tyto nýty jsou ještě v několika dalších cestách - Slepá vášeň, Volný pátek, Mravenčí. Až se vrátí z dovči místní velitel OVK, tak je vyměníme. Podotýkám, že Krušné hory a přilehlé okolí jsou plné "necertifikovaného" jištění různého původu, stáří a kvality, berte to prosím při výběru cest v potaz.
Když už budete u výměny, co Strašidla ? Tam je taky jištění morálový a dopady budou horší než na Perštejně...Proč mají skály na Karlovarsku ve správě Chomutovští mi sice nepřijde moc logický, ale když tam bude kvalitní jištění, tak je mi to u hýždě.
Jestli si dobře vzpomínám, tak na Strašidlech před asi třema rokama přibyly řetězy, jištění bylo celkem v cajku a občas si člověk dá něco vlastního. Nepřišlo mi to nijak nebezpečný, tělocvičnu bych tam z těch krásných skal nedělal a špičaté kamení pod nástupama je téměř všude, holt neděláme beach;)
Varáku, důvod je jednoduchý – nejsou lidi. Nejen Strašidla, ale Holubičky, Flajšnerky, Vlčinec, Kozí díl by mohli spravovat Varáci nebo Ostrováci. Ale nejsou lidi. A když se přece jen najde nějaký aktivista, tak narve do skály zhusta lešenářský kotvy jako na Mamutu u Merklína. Na Strašidlech jsme je pak museli pracně měnit. Takže pokud bys chtěl a máš všech pět pohromadě, tak od Klínovce na západ až po Stříbrnou to bude tvoje. Myslím to vážně!
Cest, které nejsou v průvodci je určitě všude spousty (soudě podle mého okolí). Celkově by průvodci chtěli aktualizovat a pokud už jsou fotky, tak přímo do nich vyznačit cesty (v kreslení neni problém udělat do fotky pár čar).Pak by se dalo zjistit kdo, kdy a jak ji zajišťoval.
Cesta vznikla až po vydání průvodce. Jmenuje se Babí léto za 6 (jsem spoluautor). Na novém průvodci se usilovně pracuje. Bude v něm spousta nových cest i nových oblastí v Krušných horách.
Cesta vznikla až po vydání průvodce. Jmenuje se Babí léto za 6 (jsem spoluautor). Na novém průvodci se usilovně pracuje. Bude v něm spousta nových cest i nových oblastí v Krušných horách.
Na Perštějně jsem byl zhruba před 14 dny a vzpomněl jsem si na několik let staré zranění Milana, který si zde ,,pořídil,, několik želez na sešroubování kostí :(
Perštějn má mnoho krásných cest, ale bohužel počet jištění a kvalita v mnohých z nich, je odstrašující. A to je škoda...
Moje práce to není, ale tyhle nýty se v Perštejně i v jiných oblastech běžně používaly. Některé jsou na dost exponovaných místech, kde se často padá a nýty pořád drží. Já jsem do nich taky něco nalétal. Věřím tomu, že se jednalo o jeden vadný kus. Každopádně všechny nýty tohoto typu v Perštejně budou v nejbližší době vyměněny za borháky.
Je to prostě jeden vadnej kus. V jiných cestách jsou ty nýty třeba 20 let bez známky koroze a hodně se do nich padá. Nýty jsou to dobrý. Přečti si vyjádření BK.
Hm, je mi líto, ale tohle není jeden vadnej kus. Je to a) samodomo založený na chybnejch předpokladech, b) v době kdy k tomu nebyl zásadní důvod, c) navíc bez možnosti zjistit z pozice cizího lezce, co vlastně na druhém konci toho kovového kolečka je.
V diskusi padlo několik dotazů, od kdy že jsou vlastně nerezové nýty povinné. Ono je to trochu jinak. Patřičné normy se vztahují v prvé řadě na výrobce. Žádný výrobce nemůže uvádět na trh výrobek označený za určitý typ horolezeckého vybavení, aniž by zároveň splňoval požadavky norem. Dále pak pokud nějaká organizovaná skupina (a nedej Bože jako součást výdělečné činnosti) tyto normy nerespektuje, může lítat v průšvihu.
Ale zamezit jednotlivcům, aby si na skále dělali, co chtějí, je nemožné. Existují pouze určité lokality, kde je horolezecká činnost upravena dalšími předpisy (chráněná území či útvary, neveřejné pozemky), a tam může být v podmínkách uvedeno, kdo dozoruje tvorbu kotvení, a tyto podmínky jsou platné i pro neorganizované lezce.
V ČHS platí pro osazování kotvení interní předpisy, které respektují normy, pokud pro daný materiál existují, případně jsou založeny na vlastním výzkumu a správné technické praxi. Nelze než doporučit i neorganizovaným lezcům, aby se o tyto informace zajímali a řídili se jimi dobrovolně.
Již dříve jsem v podobných debatách zdůrazňoval tohle: Pokud osazujeme nýt, měli bychom si položit otázku, jak se asi budeme cítit, až se na něm někdo jiný zabije. Jestli budeme mít svědomí čisté, nebo zda budeme po zbytek života bojovat s pochybami.
Ten nýt se vylomil se mnou. S radostí můžu potvrdit, že se mi prakticky nic nestalo, v současnosti dopřávám odpočinek akorát naraženýmu zápěstí. Už jsem mailem kontaktoval Ťéšu ohledně zaslání zbytků nýtu. Ještě jsem to chtěl oznámit na Horoklub Chomutov, ale po přečtení diskuze pod článkem to považuju za zbytečný. Jinak děkuju všem za přání brzkýho uzdravení a tak. Měl jsem fakt kliku.
nechápu, proč před pár roky se cpou do skály nějaký dost pochybný nejty, když jsou k mání "normální" expanzky jak v 8.8 tak v nerezi A4.80 nebo A2.... a samo že i borháky se všema výhodama.......
Bohužel viděno v normálník kšeftu v Brně:
přijde partička lezců (cesty ev. nikdy nedělali), že chtějí udělat nový cesty v m.krasu. Podavač jim prodá hnusný a krátký kotvy 8/65 a pytel plaket. Když se na něj koukám a ptám se ho, zda spadnul prdu do 8 nejtu, tak prohlásí, že 10/12 momentálně námá a kšeft je kšeft a že to přežijou. Viděl sem pak ty cesty, počmáraná skála názvem a to vše v CHKO.....
nechápu, proč před pár roky se cpou do skály nějaký dost pochybný nejty, když jsou k mání "normální" expanzky jak v 8.8 tak v nerezi A4.80 nebo A2.... a samo že i borháky se všema výhodama.......
Bohužel viděno v normálník kšeftu v Brně:
přijde partička lezců (cesty ev. nikdy nedělali), že chtějí udělat nový cesty v m.krasu. Podavač jim prodá hnusný a krátký kotvy 8/65 a pytel plaket. Když se na něj koukám a ptám se ho, zda spadnul prdu do 8 nejtu, tak prohlásí, že 10/12 momentálně námá a kšeft je kšeft a že to přežijou. Viděl sem pak ty cesty, počmáraná skála názvem a to vše v CHKO.....
Po takovejhle příspěvcích a zkušenostech se notabene nedivím, že spousta staších lezců věří spíše masivním starejm dobrejm kruhům (říkám dobrejm a vyzkoušenejm)...
"Viděl jsem pak ty cesty..." No jestli teda nekecáš...v mor. Krasu se to celkem hlídá, zajímalo by mě kdes teda co viděl??? V nějaký pokoutní tajné oblasti, o které se nemluví? Pak netřeba upozorňovat a dělat rozruch, tam stejně nikdo nechodí...
no dobrá, je to pod Jáchymkou , cesta pokud se nepletu Červená karkulka (klidně se tam zastavím) a spol... k tomu vyrobenej mostek přes řeku a pak pěkně vyšlapaný cesty, který tam před tím neexistovaly (to spíš od tůristů, ale pokud ten mostek nebyl, tak tam nelezli.
Zrovna jsme se stavovali na Velke a v hodne cestach tam jsou taky tenoucke zrezle nyty, ktere moc nebudily duveru, napr. cesty Cikanska, Koleje a spousta dalsich. Nevim jestli jsem paranoidni po techto clancich na Lezci, ale moc se mi do nich padat nechtelo. Myslite ze by tyto tenke nyty nejaky pad vydrzely pokud to tam znate?