Již druhé letošní vážné zranění na pískovcích způsobil pád lezce v oblasti Skalní brány v Českém Ráji.
Podle dostupných informací, byl lezec po velkém pádu (10m) jističem zachycen, avšak nárazem o skálu došlo k poranění hlavy a dalším poraněním hrudníku a klíční kosti.
Do nemocnice ho dopravil vrtulník, poté co musel být v podvěsu vyproštěn a transportován z nepřístupného terénu.
Zdroj:
Další informace Horolezec se zřítil v Českém ráji deset metrů hluboko, těžce se zranil
:-( | 09:12:49 04.07.2013 | vraj spadol aj Tito Traversa... | | odpovědět |
tý jo | 09:33:49 04.07.2013 | voni padaj do hloubky! měli by lízt rači na mělčině. vůbec ta mladá fronta je hezký čtení. | Řízek | odpovědět |
  | Re: tý jo | 09:58:30 04.07.2013 | za tu kratkou dobu co se muze lezt ve skalaku se uz stali 2 vazny urazy.t o mluvi za vsechno.nevim jak to byli zkusey lezci,ale mel by si clovek uvedomit ze skalak neni pisek na uceni.ono z preklisky rovnou na hrubici je absolutni kravina.to si rovnou clovek koleduje ze se mu neco stane.lezcovi preji uzdraveni,a at to neni nic vaznyho. | gorbi | odpovědět |
  |   | Re: tý jo | 10:04:15 04.07.2013 | jeste jsem chtel dodat ze zrovna na schukovy c.to je mazec.dobre odjistitelna V.nechapu pad zrovna na tyhle ceste. | gorbi | odpovědět |
  |   |   | Re: tý jo | 11:54:37 04.07.2013 | Schuckovu cestu jsem lezl mnohokrát a s tím tutovým jištěním to není zase tak jasný. Ta horní část je velmi nebezpečná. Lízt se dá skoro všude a jištění se mine lehce. Navíc jsou tam vybroušený křídla od lana a ta se ulomí poměrně snadno. Deset metrů na tenhle úsek není zase tak velkej pád - pár kroků v šikmým travezu a když se nic dobrýho na jištění nenajde, tak se jde kousek dál... a je z toho 15 metrů letu jako nic. Tak to alespoň vidím a já. juk | | odpovědět |
  |   | Re: tý jo | 10:12:31 04.07.2013 | Ahoj Gorbi, a jak víš, že to byl překližkář? Co když to byl zkušenej pískař? Vždyť ještě občas lezeš, ne? I na měkkém. Uklouznout můžeš vždycky- viz článek o pádu Tita Traversi. Viz uklouznutí a smrt desítek superborců na skalkách i v horách.
Sakra, nějak se to tu množí starejma mudrlantama a učitelama...vzpomeň si na svou vlastní záchranku tenkrát v horách... | nesmrtelný blázen | odpovědět |
  |   |   | Re: tý jo | 10:32:35 04.07.2013 | presne tak, to ze je cesta dobre zajistitelna prece neznamena ze na ni nemuzes spadnout. a pokud mi chces tvrdit ze vzdy si mel vsechno pod kontrolou tak to je uplna blbost. jak se pise vyse, ten seznam velezkusenych lidi co spadli v lehkem je pekne dlouhy. kazdopadne preji borcovi rychle uzdraveni! | jan | odpovědět |
  |   |   |   | Re: tý jo | 10:48:23 04.07.2013 | To nebylo mireno osobne na tohodle lezce. Videl jsem na pisku dost typu a co tam predvadeli zustaval rozum stat. Na tyhle ceste se ani neda spadnout a nebo mozna da, ale ne 10 m. Vsude jdou tutovky. Moji zachranku v horach sem vubec netahej. Byly to jiny okolnosti a byl jsem mladej. Jenom chci zduraznit, ze za tak kratkou dobu ve skalaku se staly 2 vazny urazy. To jeste nepocitam uraz na Suskach. A na to, aby ses ucil lezt na pisku, skalak neni. Predevsim lehci cesty muzou bejt zradny. To je vse. | gorbi | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: tý jo | 11:02:02 04.07.2013 | A když už jsme u tý kritiky, ačkoliv to vůbec nesouvisí s tématem: Gorbi, pokud cítíš nepřekonatelný puzení tu na lezci přidávat svý moudra ke všemu - za poslední půlrok tu komentáře k cestám nejsou o ničem jinym - mohl bys to zkusit dělat cestou, která by byla trochu míň v rozporu se základními pravidly češtiny a interpunkce? Dost často se nedá rozklíčovat, co jsi vůbec chtěl říct. | Ibrog | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: tý jo | 11:36:39 04.07.2013 | Kterak leze zde přítomný metodik Gorbi je možné posoudit na archivních usvědčujících materiálech ;-D
http://www.youtube.com/watch?v=s36ZFTMQFNU | :o) | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: tý jo | 13:24:34 04.07.2013 | Jó to PS HOKETU si dobře pamatuju a to tak, že si vlastně vůbec nic nepamatuju. Snad jen, že sem blil ještě druhý den večer..
Jinak si myslím že tu začíná být docela nebezpečné se jakkoliv vyjádřovat. Gorbi řekl celkem rozumný názor, že Skalák není zrovna pro nováčky a hned dostal po čuni, že tu vykřikuje moudra... | Fáb. | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: tý jo | 11:35:10 05.07.2013 | Ale jak ten jeho nazor, ze vypadnout na te ceste "to je mazec" a ze to neni pro novacky souvisi s clankem? Nikde jsem v clanku nenasel informaci o zkusenosti lezcu. A soudit zkusenost ci schopnosti jen podle toho v jake ceste vypadli... Ja zase posuzuju zkusenost piskare podle toho co mam vypozorovano: opravdu dobry piskar nikdy netvrdi jak jde tam a tam narvat opravdu tutovy jisteni a ze jenom lama by se tam zrakvila, protoze "dobry piskar" si vetsinou uvedomuje jak krehky a nevyzpytatelny material je piskovec a ze se neda ne 100 procent spolehat na jeho kvality. Proste ma trochu technicky nahled do veci a je soudny. Osobne jsem totiz jiz videl vytrzena takova jisteni a kusy skaly o kterych vsichni pritomni velmi presvedcive tvrdili, ze je naprosto tutove.. Tim chci jen rict, ze tohle posuzovani tutovosti a odjistitelnosti na pisku je velmi neobjektivni, tak bych se asi zdrzel domnenek a soudu a pockat na to, co se skutecne stalo.. | | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re: tý jo | 14:02:52 05.07.2013 | Naprostý souhlas... | Climb | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: tý jo | 23:40:01 04.07.2013 | Takovejch tutovek zalozenejch od zarucene zkusenejch piskaru (teda alespon si to ti jedinci o sobe mysli) uz bylo vytrzenejch ... | | odpovědět |
  |   |   | Re: tý jo | 11:58:27 04.07.2013 | Dnes je doba deníčková, hlavně body. Když borec vyleze nějakou z nových cest na Panťáku za VIIIa nebo b, je z něj pískař. A pak to přepočítá do UIAA a je z něj kovanej pískař.
Nové generaci chybí historie lezení na písku a pokora (která je na písku na místě bez ohledu na obtížnost)před cestou a obtížností .
Apeluju na pískovcové nováčky aby zajeli na různé písky, klidně Panťák nebo Sušky, ale k tomu i třeba Ostrov, Křižák a Prachov. Všude vylezl pár cest, ideálně na prvním, ale klidně i na druhým. Zkusit rajbas, spáru, sokolík.
Udělát si představu co se po lezci čeká a jak může vypadat jištění. Uvědomit si, že na písku se neleze podle bodů a mnohdy ani podle obtížnosti, ale podle jména cest. Jsou vyhlášený "bezpečný cesty" a pak i vyhlášený "vraždy".
Když se nazabíjeli lezci v osmdesátých letech v bačkorách, hasičskejma karabinama a statikou bez tréninku přes zimu, je zbytečný se ve stejnejch cestách zabíjet dnes.
A HLAVNĚ NEPŘEPOČÍTÁVAT. Nevím kde se vzala ta móda přelízt cestu napísku a zadat jí za 7b+. Je nesmyslná, zavádějící a podle mě i nebezpečná podobně jako blbě založený lano do grigri. Je třeba si uvědomit, že přelezení 7b+ v Margelef nezaručí bezpečí ve spáře s jedním kruhem za VIIb v Ádru. Ale i naopak. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: tý jo | 12:31:56 04.07.2013 | Není hanba se pod cestou zeptat jak se to leze a kde a čím se to dá zajisit. Dřív to bylo normální.
| | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: tý jo | 12:34:09 11.07.2013 | No hanba to je, když ti jde o ryzí OS :D ... o deníčky a písmenka jde v první řadě :D | Gorbačov | odpovědět |
  |   |   |   | Re: tý jo | 11:41:58 05.07.2013 | Souhlasim s tim, ze nove generaci chybi "hysterie lezeni na pisku" :D. Otazka jen, jestli je to dobre ci spatne.
Tvym uvaham o prepoctu na UIAA nerozumim. VIIb saske stupnice opdovida lezeckymi obtizemi zhruba 6 UIAA. 7b (8+/9- UIAA) francouzske stupnice uz je uplne jine kafe. Neznam cestu v teto obtiznosti, kterou by byl napr. zacatecnik schopny vylezt na druhym, coz se o VIIb saske rozhodne rici neda. | | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: tý jo | 21:52:50 08.07.2013 | Pokud někdo leze na smíchově 6 na prvním, vůbec to neznamená, že poleze VIIb na písku. Proto nemá smysl přepočítávat. je potřeba si najít svojí hranici jak na písku, tak na vápně a je dost pravděpodobný, že ty hranice budou jinde.
Přepočítávání do francouzský má jediný důvod, body v deníčku. Protože někdo si honí ego v labáku v saský stupnici, tak ten kdo si chce honit ego v deníčku musí přepočíst do francouzský. | Hadrburg | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: tý jo | 08:30:37 09.07.2013 | Myslím, že rámcové přepočítávání UIAA, JPK, saské a dalších "jednorozměrných" klasifikací smysluplné je a technicky to není žádný problém. Smysl je jasný - aby člověk věděl, jak je to těžké. Technicky to dá cca stejnou nejistotu, jako když je někdo zvyklý dejmetomu na UIAA ve Frankenjuře a přijede do UIAA Pakošky. (vč. vyhlášených autorů, na které je třeba si dávat pozor - nic co by na nepísku bylo vyloučený).
Stěna = přepočítávací škála č. 1 (asi ta co je na lezci), komín - druhá škála, spára, rajbák - třetí (čtvrtá?) škála.
Jiná věc je, že římský číslice s písmenem jsou hezký a přepočítávat je do ošklivejch arabskejch, a ještě ke všemu s pluskama a mínuskama, je rouhání proti klasice. To je svatá a nezpochybnitelná pravda. | honza | odpovědět |
BK | 11:10:24 04.07.2013 | Bude BK nějak vyhodnocovat situaci? Ne kvůli nějakým debatám a napadání, ale měla by jaksi zaujímat stanoviska a vydávat poučení, jak předcházet úrazům a poučovat. Zatím jsou nejaktuálnější pouze debaty o jistítkách, pomůckách či používání Mg, ale rozbory a vyhodnocování pádů jsem nikde nezaznamenal. | Honza | odpovědět |
  | Re: BK | 12:16:58 04.07.2013 | za prve co je za problem mit nejaky pripominky k cestam.od toho tu je lezec.nevim proc te to tak zere.druha vec je,ze narazka na muj stav pri lezeni je jenom muj problem,a jistice.hlavne to nema s tematem nic spolecnyho.jeste anonym ktery se neumi podepsat.kdyz chcete neco resit,tak duvod proc se to stalo. | gorbi | odpovědět |
  | Re: BK | 09:22:33 07.07.2013 | BK to bohuzel zrejmne nijak resit nebude, nebot byla vicemene zrusena....
Radek | zoban | odpovědět |
  |   | Re: BK | 10:30:20 07.07.2013 | No - myslím, že přesto by se měla na CHS vydávat nějaká stanoviska, či alespoň doplnovat průvodčíky upozorněním na možná nebezpečí. Myslím, že by si potom pár lidí rozvazovalo jinak. Ono když jsou alespoň přítomni ti "znalí podmínek a skály" je to vždy jiné.... | Honza | odpovědět |
  | Re: BK | 11:26:02 07.07.2013 | Taky bych uvítal (a podle ohlasů pod zprávama o nehodách určitě nejsem sám), kdyby ČHS každý rok vydalo nějaký bulletin s rozborem nehod za uplynulý rok. Je vždy dobré vidět, co vše se může stát a jak by se tomu dalo předejít. Prostě taková metodická osvěta založená na reálných situacích. Klidně bych tam přidal i nějaké zásadní nehody mimo ČR. Přecijenom naše téreny a způsob jejich vyjištěný je dost odlišný od zbytku Evropy a mnoho našich lezců neleze jen u nás. | | odpovědět |
  |   | Re: BK | 09:59:34 08.07.2013 | ČHS nehody a úrazy v horolezectví průběžně sleduje a vyhodnocuje. Do loňského roku měla tuto agendu na starosti Bezpečnostní komise, nyní patří do působnosti Lékařské komise. Zpráva o nehodách a úrazech za uplynulé období bude připravena a zveřejněna na webu ČHS do konce července. | B. Valentová, ČHS | odpovědět |
  |   |   | Re: BK | 10:44:06 08.07.2013 | Ono nejde ani tak o zprávu, ale o to, jak se nějaké rozbory či fakta dostanou do povědomí lezecké veřejnosti. App. tedy buďto doplnit průvodčíky či založit něco na webu a pod. Ono vůbec by nebylo od věci, aby se podobné věci jako např. u přejištění nejen hlásily na svaz, ale taky byly veřejně přístupné (např. i v diskusi) jako je tomu občas na lezci. Anebo něco namyslet přímo tu na lezci.
Stejně jako kdysi jsem uváděl, žeby nebylo na škodu zavést veřejně pčístupný oddíl pro okamžitý stav počasí v lezeckých lokalitách. (Tem by mohli aktualizovat přímo správcové či lezci sami). Je známo, že někde po malé spršce je na týden dolezeno, jinde se leze po pár minutách (např. Moravský Kras)... | Honza | odpovědět |
  |   |   | Re: BK | 07:37:21 09.07.2013 | A pokud by vyhodnocení nějakýho člena zajímalo, může vznést dotaz a ČHS mu rád za malý poplatek 400/h odpoví. | | odpovědět |
  |   |   | Re: BK | 08:45:10 09.07.2013 | Akorát že BK nehody a úrazy v horolezectví vyhodnocovala i z hlediska materiálu + jištění. Pod jakou komisi teď přešly záslužné a smysluplné aktivity typu testování materiálu, školení osazování borháků apod.? | honza plocek | odpovědět |
  |   |   |   | Re: BK | 09:38:52 09.07.2013 | Testování materiálu je zařazeno pod centrální vrcholovou komisi a věnuje se mu i nadále Ťéša, který i v uplynulých letech spolupracoval hlavně s vrcholovou komisí. | B. Valentová, ČHS | odpovědět |
Co se vlastně stalo? | 15:42:34 04.07.2013 | Z článku ani reakcí jsem nepochopil, co bylo příčinou pádu, ani jaké zkušenosti lezce měl.
Podle čeho vytváříte soudy?
Proč se vzájemně urážíte u článku, kde je informace o těžkém zranění horolezce?
Zkuste prosím s vytvářením soudů pár dní počkat, zda někdo ze zúčastněných nenapíše, co se vlastně stalo. | HonazC | odpovědět |
  | Re: Co se vlastně stalo? | 15:55:59 04.07.2013 | ja jsem aspon resil zanechany veci ve stene.na brane.ma je na podhaji u ilony. | gorbi | odpovědět |
  |   | Re: Co se vlastně stalo? | 16:14:59 06.07.2013 | To jsi borec. Nezapomeň se sám pochlubit a pochválit. | | odpovědět |
  | Re: Co se vlastně stalo? | 16:33:53 04.07.2013 | to je tady takovej sport, lidi si sem chodej kompenzovat mindraky a vylejvat emoce, kazda zaminka dobra. | TOA | odpovědět |
  |   | Re: Co se vlastně stalo? | 17:16:42 04.07.2013 | Můžu se prosím zeptat, kde tu v komentářích vidíš mindráky a nějaké skryté emoce? | nesmrtelný blázen | odpovědět |
  |   |   | Re: Co se vlastně stalo? | 17:29:04 04.07.2013 | Dluzno priznat ze zrovna tady je to na zdejsi pomery hodne krotky..ale kdyz uz se ptas - zkus si precist o clanek vedle jak se nekdo s prezdivkou napadne podobnou ty tvoji navazi do Beranka, to je za ramecek a na zlatou medaili. | TOA | odpovědět |
  |   |   |   | Každej ví ,co dělá ........ | 19:10:20 04.07.2013 | všichni kdo lezou ,přeci to maj rádi, na písku je to ještě silnější a zareje se to hluboko,ale víme co se může stát, když zabloudíme někam kde začne přihořívat a jít do tuhýho (zná jenom prvolezec a málo na druhym)potom zaléží na všem možným .Loni sem spadl ,podcenil jsem vybavení a pak nahoře vercajk chybjel a bylo .Došlo mi a už tam byl vrtulník .Každý má tu volbu ,mi máme rádi lezení ,tak ať je co nejmím bolesti a ať to leze .Neprudit život je krátkej ......... . | štika | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Co se vlastně stalo? | 21:57:34 06.07.2013 | Dobrá, můžu se tě prosím zeptat, kde v komentářích k článku vedle vidíš mindráky a skryté emoce?:-) | nesmrtelný blázem | odpovědět |
  |   |   |   |   | Re: Co se vlastně stalo? | 19:33:36 07.07.2013 | jestli chces, napis mi na emajl. | TOA | odpovědět |
  |   |   |   |   |   | Re: Co se vlastně stalo? | 10:26:21 08.07.2013 | Ztráta času. Jasná otázka by měla být následována jasnou odpovědí.Ale už se to sem nehodí.Stejně to nevyřešíme. Ohledně MB- těch ohlasů bylo tolik, že i on snad nekriticky uzná, že přestřelil. Měj se. | nesmrtelný blázen | odpovědět |
  |   |   |   |   |   |   | Re: Co se vlastně stalo? | 15:44:38 08.07.2013 | cely je to ztrata casu. | TOA | odpovědět |
Z první ruky | 10:21:10 05.07.2013 | Spadl jsem já. Jsem na písku začátečník, tahat jsem začal tuto sezónu, nicméně vybíral jsem si lehčí doporučené cesty. Schuckovku už jsem jednou lezl a přišla mi docela v pohodě. Spadl jsem v horní části, těsně před vlezem do rajbasu. Asi jsem odlezl moc doleva, chtěl jsem tedy odtraverzovat zpět. Měl jsem tak 1-2 pod sebou hodiny. Vylomil se mi chyt a už jsem letěl, hodiny nevydržely, chytil mě obhoz o kus níž. Pád 10 m max, spíš 8, ale cestou jsem si dost namlátil. Není to se mnou tak zlé, zlomený klíček, žebra a nějaká obličejová kost a trochu pohmoděná plíce. Čekám pár dní, až se uklidní ta plíce, pak mi chirurgové opraví tu klíční kost.
Díky za podporu :) a za rady :-P | Pavel | odpovědět |
  | Re: Z první ruky | 10:22:35 05.07.2013 | A velký dík za posbírání materiálu. | Pavel | odpovědět |
  |   | Re: Z první ruky | 10:29:56 05.07.2013 | Dik Pavle za info, stane se...fajn , ze to tak beres, zase se poleze fajn, to uz je videt z tveho pristupu ((-:
| | odpovědět |
  | Re: Z první ruky | 11:47:35 05.07.2013 | Diky za info! Myslim, ze tento report je velmi hodnotny pro vsechny zucastnene.
Jen tak mimochodem, kolik z vas ty vylomene hodiny povazovalo za tutove a nepripoustelo si moznost, ze by s vami mohl vylomit chyt? | | odpovědět |
  |   | Re: Z první ruky | 11:48:14 05.07.2013 | A preji rychle uzdraveni a brzky navrat do skal! | | odpovědět |
  |   | Re: Z první ruky | 19:46:10 05.07.2013 | A kolik z nás ty hodiny vůbec neprovazovalo, protože vypadaly, že nicmoc stejně nevydržej? Pavlovi taky přeju brzké uzdravení! | | odpovědět |
  |   |   | Re: Z první ruky | 00:48:31 06.07.2013 | A pri neprovazani si pripoustelo, ze by ten pad byl podobneho prubehu jako ten Pavluv .. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Z první ruky | 14:42:50 08.07.2013 | Což ovšem může záviset spíš na zkušenostech a schopnostech jističe. | | odpovědět |
  | Re: Z první ruky | 12:24:49 05.07.2013 | oprava, byl jsem moc vpravo, při traverzu doleva jsem vylomil chyt | Pavel | odpovědět |
  |   | Re: Z první ruky | 20:48:45 05.07.2013 | pavle diky za info o cele udalosti,a tvym stavu.hlavne ze to nedopadlo hur.jenom pro informaci.ja jsem s vylomenym chytem zkoncil na prachove o 7m niz na zemi.odnesla to rozdrcena pata a 3 mesice v nemocnici. | gorbi | odpovědět |
  | Re: Z první ruky | 22:23:25 08.07.2013 | Dík za info, trochu pech takhle ze začátku sezóny, ale hlavně že budeš v cajku.
Já měl před lety podobnej pád. Taky první (pořádná) sezóna ve skaláku, nadlez jsem tak 4m kruh, kde jsme štandovali, ale trochu blbym směrem, chtěl traverzovat zpět do cesty a v tom ušláp stup. Takže polet hezkej a jelikož to bylo přímo do kruhu a ještě nad převískem, tak docela pěkná jeba o skálu. Odnesl to tehdy jen solidně rozraženej loket, přeraženej nerv v zápěstí a dost pocuchaný vazy u palce u nohy. Takže jsem i zvádl sám odpajdat na Koupák a zalít to pivem, než jsem jel na šití:). Ale zaplať pánbu, že mě měl kámoš přímo v kruhu přes HMS, jináč by ze mě byla placka na předskalí. Teď nedávno jsem koukal na tu břízku, ve který jsem skončil a víc jak metr nemá:).
Následovaly cca 2 měsíce bez lezení a tu sezónu celkem pocuchanej morál, ale pak se to dalo všechno do kupy.
Od tý doby jsem ale už nic neušláp ani nulomil, takže to snad bylo ponaučení dobrý :).
Tak rychle srůstej, ať ještě stihneš konec léta a podzim ve skalách rozlízt ten karambol.
Hore zdar, Pól | Pól | odpovědět |
  | Re: Z první ruky | 14:48:01 09.07.2013 | na tom traverzu jsem se vloni taky docela zapikala a váhala jsem (týden po mém komickém dopádu z Majáku to s morálem nebylo nejlepší), chodila jsem tam a zpět a nakonec vylezla po rajbáku vpravo, a i když je Šukovka relativně lehká a je tam mrtě kramlí, ulomit se může cokoli. přeju brzké uzdravení, Pavle, aspoň tě může hřát kandidatura na držku roku a členství v airklubu:) | Bára | odpovědět |
  | Re: Z první ruky | 12:38:44 11.07.2013 | Uzdrav se brzy kluku. T | Tonda | odpovědět |
  | Re: Z první ruky | 11:08:06 14.07.2013 | Ahoj Pavle Přeju ti brzké uzdravení bez následků. Jednou jsem kvůli pádu na Tiské jehle taky strávil léto s kotníkem v sádře. Při pádu jsem si škrtnul špičkou o skálu a sezona byla v pytli. Můžeš prosím zkusit přibližně popsat parametry těch hodin, které nevydržely? Začínal jsem lézt v Ádru kde je písek většinou o dost pevnější. Lezu s různou intenzitou na různých materiálech asi od roku 1994. Na Hruboskalsku mám před tou "strouhankou" pokaždé opravdu respekt. Je jasné že každé hodiny jsou tvarově unikátní. Zajímalo by mě ale jaké hodiny by místňáci považovali ještě za +/- bezpečné? | Moták | odpovědět |
|