Chris Sharma zvítězil ve své oblíbené disciplíně DWS, která se konala v jeho druhé domovině ve Španělsku.
Zajímavé na této soutěži bylo to, že se lezlo na nádherném prastarém (více než 1000 let starém) mostu Puente la Reina v severním Španělsku.
Mostní klenba se ve vrcholové části ohýbá více než deset metrů nad hladinou řeky Arga. Podivuhodné bylo nejen to, že radní povolili markeťákům z Červeného býka na mostu závody vůbec uspořádat, ale hlavně to, že na prastaré mostní kameny byly připevněny lezecké chyty. (přivrtány?)
V semifinále mohlo dva a půl tisíce diváků být svědky toho, že Sharma je stále v této disciplíně král. Nejdříve (lezlo se paralelně na obou pilířích) porazil Fina Nalle Hukkataivala a pak i krajana Daniela Woodse. (ten porazil v semi Kazacha Rustama Gelmanova).
Jo a holky nezávodily žádné.
Osmého srpna se bude konat podobná akcička ve velkolepé aréně v Park City v Utahu, kde se konala již loni.
Vzdyt je to super akce, naopak zviditelneni mista, propagace i toho zmineneho mostu, super napad. Po par mini-dirkach most urcite nespadne a po zamaznuti po tom nebude ani pamatky... U nas by nic podobneho kvuli podobnym rejpalum samozrejme neproslo, ani kdyby to melo byt na tom nejhnusnejsim moste v CR...
Predpokladam, ze všichni zde v diskusi jsou tezci srandisti. Totiž vyborne video a poprvé se mi libilo DWS, a asi ted nikdo nemysli vazne, ze by chyty na mostu mel byt problém, naopak super atrakce, jen pro mne jich pridelat vic a megavetsich...i když ted mne napadlo, u nas na bouldrovce/moje půda / jsou taky chyty, no snad to pujde nejak zykryt polystyrenem aby to zas neurazilo nekoho.
Co ja vim... Vsak ty citovane mosty nebyly blizko rozebrani lidma pro stavebni material. Dokonce tam jezdily i tramvaje a auta. Kolejnice je urcite vetsi zasah nez mala dirka. Mimochodem, Karluv most prosel rekonstrukci a asi by ses divil jak moc se do nej vrtalo.
To je jako obhajovat nějaké graffiti tím, že fasása se při rekonstrukci stejně natřela barvou. Vrtání chytů do historické památky je podle mě prasárna.
tak to ses na omylu. kdybys videl jak prasacky to opravovali, jak ten most zprasili tak bys sklapnul.tyhle rejpaly co akorad remcaj a prudej bych poslal do lomu poradne makat. remcaj jen tam kde jim nikdo nic neudela ale jinde kde je lobby kde je vse uplaceny a remcalove rovnou dostavaj pres drzku tam si netroufnou.....
Co je historická památka? Kdyby se k tomu takhle přistupovalo odjakživa, dodnes tu máme místo domů chýše. Ještě že památkáři jsou jen výdobytkem poslední doby. Už vidím, jak místo stavby nového mostu (ano, Karlův most byl vystavěn jako nová a moderní a náhrada Juditina mostu, který byl stržen povodní a místo něj pak byl jen dřevěný most), trvají památkáři královského dvoru na opravě toho starého. Tedy s dněšním přístupem by tu žádný Karlův most nebyl. Tedy to ještě jen za předpokladu, že nebyli památkáři před tím. Kdyby ano, tak dnes místo Karlova mostu máme v Praze historicky cenný brod.
Vůbec nemáte ponětí, o čem mluvíte. Nacházíte jen povrchní souvislosti a jednoduché paralely, které ovšem nemůžou v tomto případě fungovat. Ztratili jsme jakýkoli respekt k hodnotám, ať již jsou kulturní, morální či jiné. Vše nám slouží jen k momentální konzumaci a zábavě, nebereme ohled ani na to, co zde bylo před námi, ani na to, co přijde po nás.
Jednou z devíz horolezectví byla vždy ochrana životního prostředí, nejen toho přírodního, ale i kulturního, úcta k tomu, co nás přesahuje. Ta se dnes úplně vytrácí.
Píšeš, že jsme ztratili jakýkoli respekt k hodnotám, ať již jsou kulturní, morální či jiné. Neměl by ses naopak zamyslet, zda jsou tyto morální nebo kulturní hodnoty správné? Jak můžeš vědět, že vyznáváš to nejlepší, že se nepleteš, že tvé morální hodnoty jsou správné? Není to nic přirozeného, morální a jiné hodnoty nám z velké části vtiskává prostředí, ve kterém žijeme. Jak můžeš být tak přesvědčen, že zrovna tvoje pravda a morálka je ta správná? To už tu párkrát bylo a nikdy to nedopadlo zrovna moc dobře.
Samozřejmě, to je platný argument. Já jsem ovšem neřekl, že mnou ctěné hodnoty jsou jedině správné. Vyjádřil jsem názor, který vychází z mého vnímání vyspělé společnosti jako společnosti, která je schopna rozeznat minulou hodnotu, ocenit ji a předat dál. Ne ji jen spotřebovat.
Naprosto souhlasím s tím, že morální významy spoluurčuje prostředí, ve kterém žijeme. Určujeme si je my sami a to, jak si je nastavíme, o nás mnohé vypovídá.
Jasně, já chtěl jen říct, že strnulé lpění na tradicích a památkách a přepjatá ochrana kulturního dědictví by vedla ke stagnaci a úpadku. Nevznikla by nová architektura, nové technologie, ale ani léky nebo věděcký a lékařský výzkum. Mám pocit, že zrovna některé části lékařského výzkumu jsou raději utajeny, neb by odpor věřejnosti byl velmi vysoký, ale za léky nebo nové léčebné postupy jsme vděční všichni. Stačí zmínit třeba pitvy. Byly zakázané po celém Evropě, přesto se pitvalo. A krádeže nebožtíků a pitvání ukradených těl určitě za morální považovat nelze. Ale kde bychom bez toho byli? Takže neříkám, že se má vše zbourat a postavit nové, ale ani ta ochrana by neměla být extrémně radikální a neomezená. Jak se říká - všeho s mírou.
Naprosto souhlasím. Žádný dogmatismus není správný. Ani ten památkářský. Všeho s mírou, to se koneckonců často děje (viz různé rekonstrukce památkových objektů uzpůsobené modernímu použití).
Když se ovšem vrátíme zpět k přivrtání chytů do historické památky. Bojím se, že to nás nikam neposouvá, nijak se tím společnost neobohacuje. Nedosáhneme tím ničeho, než jednodenní zábavy pro hrstku lidí, kteří možná ani netuší, po čem to vlastně lezou, ev. na co se dívají.
Pohádky o životě v chýších a jeskyních jsou klasická demagogie proti památkové péči. Pokud máš problém s tím, že se hájí cenné výtvory našich předků, odstěhuj se do zemí, kde jsou památky likvidovány např. z fundamentalistických náboženských důvodů - u nás jsme si něčím obdobným snad už prošli.
Tohle je klasický pseudoargument památkářů, když už nemají co říct.
Vše, co nyní chráníme jako úžasné památky, ve své době jako historická památka nevznikalo. Naopak, obvykle to bylo moderní užitkové dílo poplatné své době. A kultuře. A aby něco nového mohlo vzniknout, vždy muselo něco starého, co tam bylo před tím, zaniknout. Bylo úplně normální, že třeba s příchodem nového náboženství se odtranilo vše staré a postavilo se vše znovu. A neplatí to jen o stavbách, ale i tradicích a zvycích. Třeba pohanské zvyky a tradice, kde kultovní místa a chrámy se zrušily a místo nich s epostavily kostely. Uvědomuješ si, že kdyby už tenkrát byli památkáři, že na řadě míst by byla louka s pohřebištěm a mohyla, místo třeba dnes uznávané stavby? A že kdyby se staré nezbouralo, že by nemohlo vzniknout nové?
Je hloupost chránit a hájit staré a přežité věci, když to jde udělat jinak a lépe.
Lidé měli v minulosti jiná měřítka a své okolí vnímali odlišně. My chráníme památky, protože se nám to zdá smysluplné (z mnoha různých důvodů). To, že v tom předchozí generace smysl neviděly, na tom nic nemění. I proto jsou podobná srovnání nesmyslná.
Chránit staré a přežité věci je doopravdy hloupost. Záleží však na tom, jakým způsobem "starou a přežitou věc" definovat. Díváme-li se na onen most z technického či funkčního hlediska, je zcela určitě přežitý a nevyhovující. Vnímáme-li jej však jako jedinečný doklad toho, co lidé před námi vytvořili, jak žili a pokud si z toho všeho navíc můžeme vzít i nějaké poučení (ne nutně technického charakteru), pak jistě stojí za to zachovat most co nejdéle.
A už jsme znovu zpátky u argumentu, že kdyby tehdy existovala památková péče... No správně říkáš "bylo normální" - ano, tak to skutečně kdysi bylo, ale teď se píše 21. století, v civilizovaných zemích už to úplně normální není. Navíc je úplný nesmysl, že kdyby se staré nezbouralo, nevzniklo by nové - to mi pak hlava nebere, jak to že např. vzniklo na Vltavě tolik nových mostů, a Karlův (když už byl výše použit jako příklad)se bourat nemusel? A že by někde stála mohyla místo dnes uznávané stavby? No a? Byla by holt památkově chráněná, a ta uznávaná stavba by asi vznikla někde jinde.
Teď si vzpomínám, že svého času snad Magnusek, navrtal nějaké niply na těch divných převislých "plastikách" na Barrandovském mostě. Neměli bychom se také začít i po těch letech znovu pohoršovat?