LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Více odvahy, méně železa!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5672 lezců
1142929 cest
Nové přelezy:
Destructio 7b+
Renaissanc 7c
Labyrinth 8b
Provokace 10-
Poor Cow 7b
Wolandova 7C+
Lapač Snů 8A
TSV 8B
Atomek Ext 7C+
Mraveneční 8A

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
Rock 'n' Wall - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Lezec-shop.cz - Štěchovice
Rock Point OC Olympia - Brno

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Kategorie:
 Článek z novin
Protože jsou skály mokrý tak sedím večer na bouldrovce,když přijde Fido a dává mi do ruky článek s tím že se pobavím. Já se bavil a nyní jej předávám Vám.
===========================
Mladí horolezci se vydávají na skály, i když jim hrozí pokuty

Jan Štifter

Horolezectví je sport budoucnosti, tvrdí ti, kteří si bez adrenalinu v krvi často nedokáží představit život.

České Budějovice – Horolezectví se  v České republice začalo rozvíjet
Komentáře (68)27.08.2002... celý článek
 Pozvánka na sraz
V sobotu 7.září se uskuteční už 45. horolezecký sraz na Čertových skalách u Lidečka pořádaný 155. HO Vsetín. Bližší informace na http://www.volny.cz/hribvs.
                                                                   
Komentáře (0)27.08.2002... celý článek
 nové cesty ve Skaláku
Na pískovci se cesty dělají odspodu, leze se do neznáma, navrtání pro osazení kruhu je dobrodružství. Tak to stojí v pravidlech.
Vždy jsem žil v domnění, že prvovýstupci zrovna ve Skaláku jsou čestní a féroví hoši, kteří ctí pravidla, dělají cesty zásadně odspodu a nikdy by si zamýšlenou cestu předem neprohlédli ze slanění a natož snad aby kruhy navrtali shora. Trošku jiná je situace na tvrdším pískovci (Labáku apod.). ale zpátky do Skaláku.
Mojí důvěrou ve správné odvážné chlapáky
Komentáře (6)26.08.2002... celý článek
 V Ádru je Via Ferrata Bože.
TeĎ jsme prostě přijeli totálně zhnusení z Adršpachu. čirou náhodou jsme tam byly na povinném filmovém festivalu. Festival sám o sobě byl opět jako každoročně supr!!
Ale teď to příde!!!
No prostě deme takhle hlavní bránou do Teplických skal a asi po 600metrech chůze lesem narazíme na rozcestí, které tvoří odbočka z údolní cesty někam doprava (směr výstupu) do kopce. Zatim všechno OK.
Ale teď příde ta darda najvětší!!!!
Normálně ta vodbočka je vlastně vobrovskej kus že
Komentáře (10)25.08.2002... celý článek
 Holý vrch a Kozí hřbety
Nachází se na severozápadním okraji Prahy, mezi Suchdolem a Úněticemi. Jsou tu tři buližníkové skalní masívy. Jedná se o přírodní památku. Přístup k horním partiím skal na Holém vrchu je z údolí povolen pouze zleva po značené cestě a podle SZ stěny Strážce. Není tu žádné časové omezení.



Přístup: autem, MHD

Chara
Komentáře (6)22.08.2002... celý článek
 RUZYNĚ
Stěna na Ruzyni je opět otevřena od 2.9.2002 ve standardních hodinách -  pondělí, úterý, středa a pátek od 15:00 do 22:00 a v neděli od 13:00 do 20:00. Těšíme se na Vaší návštěvu.
Komentáře (0)22.08.2002... celý článek
 Český horolezec zahynul na Kavkaze
idnes, cestování, 21.8.2002
Slézání skalní stěny na Kavkaze skončilo pro skupinku českých horolezců tragicky. Při pádu ze stěny jeden z nich zahynul a další dva utrpěli vážná zranění.
Komentáře (10)21.08.2002... celý článek
 Smrt českého horolezce na Eigeru
ZERMATT/BERN 19. srpna (ČTK) - Český horolezec se stal jednou z pěti obětí, které za víkend přišly o život ve švýcarských Alpách. Smrt 48letého muže z Prahy telefonicky potvrdila ČTK z Bernu konzulka Ivana Červenková. K neštěstí došlo podle jejího upřesnění v době, kdy dva čeští horolezci při výstupu na horu Eiger traverzovali ze západní stěny na jižní hřbet. Jeden z nich uklouzl na zledovatělém povrchu a zřítil se do údolí. Navzdory převozu do nemocnice muž zemřel, jeho spolulezec je v pořádku,
Komentáře (3)19.08.2002... celý článek
 TRE Sirius
Lanová brzda třetí generace Sirius německé firmy TRE slouží k jištění prvolezce,
jednoho nebo nezávisle na sobě dvou druholezců a ke slaňování se současným
samojištěním. Lze jej používat na jednoduchém laně 9 až 11 mm, nebo na
dvojitém 7,5 až 11 mm.
Komentáře (10)17.08.2002... celý článek
 umrti na mont blancu
PAŘÍŽ 16. srpna (zpravodajka ČTK) - V horském masívu Mont Blanku zahynuli dva mladí čeští horolezci. Těla dvaadvacetiletého alpinisty a jeho o dva roky staršího spolulezce nalezli dnes v podvečer vysokohorští četníci ze Chamonix. Zprávu agentury AFP na dotaz ČTK potvrdila česká konzulka v Paříži Ljuba Svobodová.

  Uvedla, že diplomaté se nyní pokoušejí navázat kontakt s rodinami horolezců, kteří podle dosavadních informací zdolávali alpské štíty pouze ve dvojici. Během víke
Komentáře (605)17.08.2002... celý článek
<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   >>>  
 

Článek z novin

Protože jsou skály mokrý tak sedím večer na bouldrovce,když přijde Fido a dává mi do ruky článek s tím že se pobavím. Já se bavil a nyní jej předávám Vám.
===========================
Mladí horolezci se vydávají na skály, i když jim hrozí pokuty

Jan Štifter

Horolezectví je sport budoucnosti, tvrdí ti, kteří si bez adrenalinu v krvi často nedokáží představit život.

České Budějovice – Horolezectví se  v České republice začalo rozvíjet ve větší míře po roce 1989. Stalo se sportem, který ve svazech sdružuje přes deset tisíc horolezců. Minimálně dalších pět tisíc leze bez členství v klubech.
„Český horolezecký svaz (ČHS) sdružuje na jedenáct tisíc šest set čtyři horolezce. Ostatní, kteří lezou, se mohou dopustit porušení zákona. Mnoho skal se vyskytuje v zákonem chráněných rezervacích. Když se tam chtějí dostat členští horolezci, musí přes svaz žádat o povolení. Proti těm, kteří lezou tak říkajíc načerno, se snaží bojovat policie s ochránci přírody,“říká  Jarmila Otová ze sekretariátu ČHS.
Po porušení zákazu hrozí pokuta. „Vím že někomu hrozila až padesát tisíc korun,“ tvrdí.
I toto riziko jsou však někteří horolezci ochotni podstoupit. Mnohé láká rozhled po okolí z ptačí perspektivy, jiné vidina vypracovaných svalů. Bez těch to na skále skutečně nejde.

Máčo

Přibližně rok a půl se horolezectví věnuje student střední školy, mezi přáteli přezdívaný Máčo. Pochází z malé obce na Českobudějovicku.
Nikdy nevstoupil do klubu horolezců a ani s tím do budoucna nepočítá. „Osobně si myslím že horolezců lezoucích na vlastní pěst je daleko více než těch, kteří lezou pod značkou klubu,“ tvrdí.
K horolezectví ho přiměl kamarád. Začínali na umělé stěně na Branišovské, poté je zlákala stěna na SKP. Na skály vyráží jen občas, dobré lezení si chválí u Radošovic na Strakonicku.
„Teď o prázdninách ale člověk docela zleniví. Nechce se mu nic dělat a taky je na lezení nejlepší období v průběhu školy. Den má svůj řád a člověk se alespoň k něčemu dokope,“ říká.
Sám preferuje tzv. boulderování. Jedná se o způsob lezení bez jištění, kdy se lezec nepohybuje vysoko nadzemí a nebezpečí úrazu je menší.
„Jeden kamarád si při lezení zlomil páteř. Neskončilo to ale tragicky, mícha zůstala v pořádku. Pár týdnů si poležel a dneska už zas leze po skalách,“ vysvětluje zapálení do horolezecké činnosti Máčo.
Na druhou stranu se ale nediví, že jeho rodiče s koníčkem, kterému se věnuje, nesouhlasí.
„Mají strach, aby se mi něco nestalo. Paradoxem ale je, že automobilová doprava připraví v porovnání s horolezectvím o život několikanásobně víc lidí. Nikdo se tomu nedivý a autem se jezdí dál.“

Přes bukvice na skály

Honza bydlí v Hluboké nad Vltavou a v září půjde do osmé třídy. Horolezectví se aktivně věnuje přibližně rok.
„Nějaký čas předtím jsme jenom slaňovali, dostalo nás k tomu sbírání bukvic. Pak jsem začal zkoušet lezení na skále. Začátky jsem si prožil za Hlubokou  - na Jeleňáku,“ vzpomíná Honza.
Také jeho kroky vedli na umělou stěnu na SKP. Tam se trochu vytrénoval a v současné době čas od času zkouší lézt na „balvanu“ u Státní vědecké knihovny.
„Člověk se časem trochu rozleze. Už začínám zdolávat pětky (speciální hodnocení obtížnosti cest, pozn. red.). Jednou se mi podařilo vylézt v Domoradicích část tzv. Jemné, ta má úroveň 7-. Je to docela nářez,“ svěřil se nám se svými horolezeckými úspěchy Honza.

Problémy

Oba se shodují na tom, že nejpodstatnější je při lezení na skále překonat strach. Důležité jsou také finance, horolezecká výbava nepatří mezi laciné zboží,jen cena lanaře pohybuje v řádu několika tisíc korun.

================================
Přepsáno z Česko Budějovických listů ze dne 27.8.02

Takže jen malý dodatek:
Český horolezecký svaz je tu především pro lezce a horolezce a pokud to někdo nechce pochopit nebo docenit, ať si dělá co chce. Jen doufám že jeho osobní průsery nebudou přičítány Svazu. A že se dějí toho jsme svědci na většině terénech všichni.
Tak se mějte, učte se plavat – na lezení to není a těším se na debatu.

Břéťa Brodský
H. K. Pavouk České Budějovice

BB   [úpravy] 22:51 27.08.2002Tisk 

Reklama:

Komentáře

Nový komentář 

 Keranbamija
tak přesně tohle je právě v prdeli!!!!!!!! Takovýhle články vod uplnejch mamlasů vo uplnejch mamlasech je fakt tragédie. schazujou předevšim veřejní mínění vo tomhle stylu života, což je fakt katastrofa a staví to lezce uplně nějak jinak někam jinam!!!!Doufám, že se ten článek nedostal do rujou mejch rodičů, to bych měl ási doma další průměr, ale něco málo z toho článku je dokonce možná snad minimáĺně trochu i skoropravda. čusbus
Zapsal: Luk, 00:06:58 28.08.2002
 jo
Ten kdo to psal, byl asi v dost zoufaly situaci. Odhaduje, ze nekde potkal na sutru dva kluky s kterejma tri minuty mluvil, nevedouc o cem, pak zatelefonoval na Svaz a sesmolil toto. Prace na par minut a sloupek zaplacnutej.
Co treba iniciativa Svazu v podobe fundovanejch clanku? Procpat je do novin neni problem a predeslo by se temto vylevum. Takova tiskovka funguje docela dobre.
Zapsal: Maty, 07:13:21 28.08.2002
 přechodník přítomný
přechodník přítomný od slovesa nevědět je v jednotném čísle pro mužský rod nevěda, pro ženský a střední rod nevědouc, pro množné číslo pak nevědouce. to jen tak pro pořádek, jinak souhlas.
Zapsal: Lukas B., 07:23:47 28.08.2002
 no to jsem se poranu pobavil :-)
"Mnohé láká rozhled po okolí z ptačí perspektivy, jiné vidina vypracovaných svalů. Bez těch to na skále skutečně nejde. "

takze odlozime sedaky nekam hlunoko do skrine a potkame se v posilovne :-)))))))))
Zapsal: Martin, 09:57:11 28.08.2002
 Pohled laika
Toť skutečný pohled laika. Je pravdou, že rozhovor s organizovyným lezcem by vypadal asi jinak. Taky si mohl redaktůrek zvolit trochu starší subjekty.
Zapsal: Ondra, 11:48:25 28.08.2002
 Re: LukasB
Diky za osvetu ( to jako fakt ). Ale treba to psala zenska???
Zapsal: Maty, 13:08:59 28.08.2002
 kdyby to psala ženská,
tak bys musel psát: ..., ze nekde potkalA na sutru dva kluky s kterejma tri minuty mluvilA, nevedouc o cem, pak zatelefonovalA na Svaz ...
a nechme toho, není to důležitý. ale ty přechodníky se nauč:-)
Zapsal: lukas B., 13:52:06 28.08.2002
 Také pobaven
Třeba šlo v tom článku jen o pobavení znalé veřejnosti - jo jo, já naiva:-)
Zapsal: Trava, 13:54:38 28.08.2002
 Taky sem se bavil
Nejsi sam Breto, taky sem se pri cteni toho clanku celkem bavil.
Zapsal: Usak, 15:10:11 28.08.2002
 Jó Budějky
Napřed tam Břéťu voškube ňákej agent s teplou vodou, pak nám do Sudet pošlou záplavu a teď se zjistí, že tam někdo leze načerno. To je snad horší než ta velká voda a ten agent.

A ten Štifter to je jen pseudonym, ve skutečnosti se jmenuje Schriftsteller. Milouši Zemane, nemám tě rád, ale jaks to říkal s tím hnojem a póvlem?

Berg Heil aus Sudeten
Papouš, Aussig
Zapsal: Papouš, 16:13:34 28.08.2002
 Mnoho povyku pro nic
Nechápu, jak někoho může pobouřit text v nějakém regionálním plátku. Ti lidé, co tohle čtou, nemají o lezení stejně žádnou vědomost, ani po ní netouží a více informací je prostě nezajímá. Už vidím tu maminu od plotny, jak mezi odpoledními telenovelami vysoce oceňuje krásy horolezeckého sportu prezentované brilantním rozhovorem s nejlépe jak to již tady zaznělo starším, organizovaným ( něco jako třeba SSM ;-) a uvědomělým lezcem pilně chválícím horosvaz. Prostě na nelezci se budou na lezce dívat obvykle jako na zcela zvláštní odrůdu lidí nacházející se v různém stadiu pomatenosti.

Redaktoři si mohou vybírat k interwiev kohokoli podle libosti a ochoty, což je dobře ( nebo by měli vést takovéto rozhovory pouze s pečlivě vybraným horosvazovým prefabrikátem ? ).

Když jsme u těch svazů, není nad Alpenverein.
Zapsal: Kirk, 20:22:39 28.08.2002
 Povik?
Myslím že můj příspěvek neměl vyznít jako stížnost, jen jsem chtěl pobavit zbytek světa a nakonec jsem si jen malinko posteskl kam to asi vede. Ale to je asi FUCK.
čus BB
Zapsal: BB, 21:17:35 28.08.2002
 Nejen v Budějicích
Před pár (asi 5?) lety vyšel (snad příloha MF) mnohem lepší článek.
Ten se tvářil jako odborný. Byl tam vyfotografovaný lezec a k jednotlivým částem jeho výstroje byly šipky jako třeba: "boty, nazývané lezky, které slouží k tomu, aby horolezci neklouzaly nohy"
A spousta dalších perel. Jako třeba, že horolezci se na lano nejčastěji navazují nejmodernějším způsobem a tím je UZEL. Nebo mně třeba utkvělo v paměti heslo z horolezeckého slovníčku:
MORÁL = strach

Papouši, nedokázal by ses nějak podívat do firemního archívu a jestli to fakt byla MF, předat nám to k pobavení?

Rozhodně vím, že tento článek někdo kdysi komentoval v Montaně. Tam by byla jistě přesná citace. Ale jiné hledání, než elektronické mně děsí.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 08:29:40 29.08.2002
 Co naděláte
Jo, jo co naděláte. Dětma nezatopíte, důchodci nehoří a ježka holou prdelí nazabijete.
Jinak souhlasím z BB (Big Brojler), dneska na skalách se dějou věci.
Zapsal: nowis, 08:43:05 29.08.2002
 Jářku je to k nářku
Článeček je fakt hustej-prostě o "těch typickejch,svalnatejch(třeba jako já-185/60g) a statečnejch" horolezcích. Už se moc těším na další novinový výlevy podobnýho rázu.
Zapsal: Kleboň, 12:54:58 29.08.2002
 NO BACHA
MOje obavy jsou asi zbytečný, ale média mají celkem slušnej podíl na veřejným míněný společnosti. Když někdo píše klepy je to OK, dokud těm klepům někdo nezačne věřit. Howgh.
Zapsal: Ondra, 13:00:44 29.08.2002
 Chybička
Tyjo,60g fakt nemám,tak hubenej nejsem,to jsem se jen splet.Nějak se mi ty jednotky pletou!Tak se omlouvám.
Zapsal: Kleboň, 13:01:50 29.08.2002
 LEZKY pro Mellouna
Tady to je a je to teda fakt masakr, snad až na ty rady Jendy Kareše


MAGAZÍN MF DNES, rubrika: ŽIVOTNÍ STYL
10/08/2000, text Jan Rýdl, Titulek: Na skály

Doširoka rozkročený na prakticky ploché kolmé skále, v osmi metrech nad zemí, v o dvě čísla menších botách, visící jakoby jen na dvou prstech levé ruky a úzkostlivě pištící: "Dober!"

Takový je dnešní Tyršův ideál - V zdravém těle zdravý duch. Lehké skalní lezení v posledních letech zažívá snad nejvýraznější boom zájmu ze všech moderních sportů.

Lezení po skalách není samozřejmě nijak převratný objev, písemně zachycený je už výstup sedmnáctiletého kominického tovaryše Sebastiana Abratzkého, který v roce 1848 bos a bez jakéhokoli jištění vystoupal kolmou skalou na vrcholek Königsteinu.

Učinil tak proto, aby se mrknul shora do blízké pevnosti, kam jeden z posádkových oficírů vlákal Sebastianovu milou. Nejenže mladý kominík nic neviděl, byl navíc chycen a na dvanáct dní do žaláře vsazen.

Dnešní lezec sleduje onačejší cíle. Motivy desítek či stovek lezců, kteří za pěkného počasí jako housenky pokrývají stěny ve skalních okrscích, jsou podle psycholožky PhDr.
Marie Staňkovské naprosto prozaické: lezení je projev závislosti endorfinových feťáků.

Říká: "Stále více a více lidí cítí potřebu nějak čelit nudě, schematičnosti, monotónnosti jejich práce. Trocha rizika, vzrušení a pocit překonání strachu vyplavuje mozkový hormon vzbuzující pocit spokojenosti, naplněnosti. Skály přitahují lidi s vyšším intelektem a nekonzumní."

Kdo pocítí potřebu vyplavit si do krve trochu "spokojeného" hormonu, potřebuje především prostředky zajišťující vlastní přežití: boty "lezečky" a sedací úvazek, který si lezec navleče podobně jako trenýrky a v případě pádu (a těch bude zprvu požehnaně) v něm prostě zůstane sedět ve vzduchu zachycen protiváhou jistícího partnera.

Ten má na sobě ten samý úvazek a druha zajišťuje zkracováním lana provlečeného skrz ocelovou "osmu" - karabinu v podobě 8, která k zabrždění lana využívá tření.

Další propriety jako například expresky, pytlík s magneziem nebo důmyslný "vklíněnec-hexendr" sice způsobí, že si okolí bude myslet, že jste starý skalní matador, ale vězte, že vaše zprvu palácově hebounké prsty lezeckého písklete vás prozradí.

To se rychle změní. Bude vás samotné překvapovat, jaké uspokojení vám přinesou zle poškrábané nehty, bolavé spodní strany předloktí a rozdrásaná bříška obou ukazováčků a prostředníčků. A to jsou ty endorfiny.

- triko a šortky, vršek co nejvolnější, kalhoty by ale plandat zrovna neměly
- sedací úvazek, ne moc drahý a přitom život bezpečně zachraňující
- expresky a smice, prostředky k zajištění pro případ pádu během výstupu
- lezečky - správně mají být o jedno až dvě čísla menší, než je vlastní číslo lezcových bot

Základní lezecké pojmy
1. Policový chyt - je-li výrazný, chytíte se za něj, jako by skutečně na skále vyrostla polička. Pro nejistého lezce je to věc ošidná - je to totiž zpočátku jediný jistý "chyt", nerad ho tudíž opouštíte vstříc náročnějším útvarům.
2. Prstový chyt - dírka ve skále lákající tak nanejvýš dva prsty. Není-li pro greenhorna nablízku police, děj se vůle boží.
3. Spára - s trochou snahy a možností okouknout styl "žáby" není ani začátečník bez šance. Pěkná spárka je i pro ostřílené bojovníky "labůžo".
4. Sokolík - chyt nabízející svislou hranu. Pokud vezmete sokolík oběma rukama a zapřete se nohama proti, lze stoupat až do nebes. Chytnout sokola je pro každého na skále skutečným potěšením.
5. Uzel - dnes nejpoužívanější typ navázání sedacího úvazku na lano. Ačkoli ho bez problému po krátkém předvedení dokážete spáchat sami, nechte nějakého zkušenějšího lezce se na svůj uzlík mrknout, protože... Škoda mladých životů.

Rady pro začátečníky od vicemistra a instruktora lezení Jana Kareše (lezec na fotografiích):
* Začít může kdokoli bez speciálního posilování, je ale vhodné zkusit popolézt nejprve na umělé stěně. Tady vám totiž půjčí vše potřebné a bez vytahování řeknou co a jak. Kdo bude pozorně poslouchat, nebude prakticky nic vážného riskovat.
* Kupte si vlastní výstroj i výzbroj - čím dříve, tím lépe. Jen vlastním sedákem, lanem či expreskou si je skutečný lezec opravdu jist.
* Leze se jen za sucha. Hlavně kvůli bezpečí a na pískovcích také kvůli ochranářům.
* Nestyďte se požádat zkušenějšího lezce, aby vám "vyvedl" cestu. Budete potom jištěni lanem shora a pády nejsou tak dlouhé.
* Jistíte-li, věnujte jištěnému lezci veškerou pozornost. Chvíli nedobírané lano může snadno prodloužit pád až na zem nebo na skalní polici.
* Lezte nohama. Prastaré heslo skutečných lezců tím říká, že ruce jsou od toho, aby se lezec jen přidržoval u skály, ne aby se jimi vytahoval vzhůru. Posunovat tíhu těla vzhůru musí nohy.


Slovníček


dober - výzva jistícímu, aby zkrátil lano a nenechával ho prověšené
chyt - výstupek nebo útvar na skále poskytující oporu prstům či celé ruce
stup - to samé jako chyt, jenomže na nohy, rukama přelezený chyt stává se často stupem
expreska - dvě karabiny spojené pevným páskem, při postupovém jištění se jedna cvakne do kruhu na stěně a do druhé karabiny přijde lano
maglajs - magnezium, aby ruce neklouzaly, na pískovci zakázané
nafest - utažení lana mezi jistícím i lezoucím tak, aby nikde nezůstalo prověšené
kruh - skoba s kroužkem, jisticí postupový prvek
slaňák - ocelový kruh těsně pod vrcholem určený k jištění i spanilému sjíždění po laně zpět na bezpečnou zem
lezečky - speciální boty s jemnou gumovou podrážkou, která jen tak nesklouzne
morál - strach
lezba - "supr polezeníčko"
Zapsal: Papouš, 13:09:34 29.08.2002
 Ještě k novinám
Zprostředkovat krásu lezení čtenářům novin je vcelku oříšek. Odkazuji na svůj článek s Bělinou (je přilepen za profil Slávka Vomáčka), který se mi jako čtenáři lezeckého magazínu zdá úsměvný, jako redaktor nevím, jak bych ho napsat jinak.

Zlaté pravidlo novin: článku musí tomu porozumět i devadesátiletá babička ze Šumavy

No a zkuste babce vysvětlit, co je to rourák. Majzlík je nespisovně, rourák už úplně. Správně by bylo asi dutý sekáč kruhovitého průřezu. No a bába čte sekáč, a myslí si, že to je nějakej elegán. A podobně navrtávák etc. ...

Je fakt, že ten článek, co sem metnul Schrifsteller, je vopičárna, jejíž informační hodnota je nula.

Berg Heil
Papouš
Zapsal: Papouš, 13:20:51 29.08.2002
 
Vono to Honzovy Rýdlovi tehdy nějak moc nepodařilo - na následné redakční poradě v MF DNES jsem ho za to tehdy kritizoval.
Ale zkuste si někdy sami pro sebe něco napsat o lezení. Nesmí tam padnout žádné odborné slovo, kterému by každý nerozuměl. A nechte to přečíst někomu, kdo nikdy neměl s lezením nic společného a ještě k tomu neudělal maturitu... Až to uděláte ve tvaru, aby to dobře, bez velkého přemýšlení a ještě se zájmem reprodukoval, podařil se vám článek do novin.
Zapsal: Kuba Turek, 13:54:57 29.08.2002
 Bravo Papouš
Děkuji za rychlou reakci. Ještě jsem si se znalosti údajů o článku ho zkusil najít na WEBu a nějak se nepodařilo, ale to jen na okraj.

Jinak souhlasím s Papoušem i s Kubou. Chápu, že napsat něco aby to vyhovovalo požadavků nejčtenějšího denníku je obtížné. Ten požadavek "aby tomu rozuměla i babička ze Šumavské vísky" je dost svazující. Někteří komentující to berou nějak moc vážně. Já se moc dobře bavím nad jedním nebo druhým.

Ale stačí se podívat na kterékoliv noviny a přečíst si jakýkoliv "odbornější" článek pohledem odborníka znalého věci a musíte se bavit. To je zcela obecný jev.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 14:11:28 29.08.2002
 
Pekne, pravda, ale zase bych nebyl tak rychle hotov s odsouzenim tech, kteri nejsou organizovani v oddilech pod patronaci CHS. Sam jsem takova "rychlokvaska", ktera mela sedak z minulyho roku z ferrat, lano jsem si koupil na slanovani a nejak se to vsechno zvrhlo, ze dneska lozim po skalch skoro denne. Nelezu kvuli nejakymu fetovani endorfinu, moral taky moc nemam, proto taky netaham na prvnim to, na co s rezervou nemam ( az na velmi dobre odjistene cesty ). Proste me to bavi. A i pres uraz zpusobeny proslanenim lezu dal a nevidim potrebu se nikde organizovat. Metodiku studujeme v nasi grupe neustale, vsechno, co delame kontrolujeme, lezeme s lidma, co maji neco za sebou a ani oni nejsou v nejakym klubu. Myslim ze se o nas neda rict, ze bysme nerespektovali zakazy lezeni, ze bysme delali bordel, kurvili jisteni a takovy ty bejkarny, co obcas sami vidime, jak jiny delaj. Proste to mame v ty palici ( taky ne uplne, ale trochu snad ) srovnany. A taky jsme zacinali se trema expreskama, nad kterejma jsme dumali, jak je spravne cvaknout, kdyz uz bylo skoro pozde a meli jsme to davno vedet, ale proste tu byla chut lizt a byla silna. Pro vsechny krasy, ktery nam lezeni dava, pro tu prirodu, pro tu drinu, strach, pot, opice po pivu s kamaradama a dobrej pocit, ze nejsme nejaky prasata, ktery se nedivaj nalevo, napravo.
Zapsal: Renda, 19:18:01 29.08.2002
 ten,o kom se pise...
Jsem ten,o nemz je ta prvni cast clanku.Kdyz jsem si to precet v novinach,chytil jsem se za hlavu a horce zaplakal...Novinari se vyznacuji schopnosti vse nejak zazracne prekroutit... Jen pro informaci,tento clanek psal lezec... Myslim si,ze tento clanek je potreba brat s nadhledem-autor jej nemel v umyslu psat pro lezeckou spolecnost,ale pro vsechny ty ostatni,kteri v lezcich vidi jen blazny nekde na skale...kdybych nevedel,ze je to ode me,taky bych se dozajista zasmal,takto jsem jen zaplakal...
Presto,ze nejsem clenem Svazu,nemam dojem,ze by po me u nastupu zustal bordel,ze bych kladivem vytloukal skoby "na pamatku",nebo ze bych skalu nejak vice demoloval nez ta "vyssi rasa" ze Svazu. Zastavam nazor,ze kdyz je clovek prase zustane jim at ma v kapse prukazku CHS,ci ne,nemyslite?
Osobne bych se do CHS treba i prihlasil,ale nevim co a jak...jak se k takovemu clenstvi dostanu...?

P.S.:Alespon nejakej smysl ten clanek mel-vsichni jsme se pobavili a bude zase o cem kecat,ne?:-)

Dik za reakce.
Zapsal: Michal, 20:35:19 29.08.2002
 Kubo
Nejen, že se Honzovi Rýdlovi článek nepovedl, ale podobní redaktoři můžou také lezcům uškodit, maximálně vyzvednout ty borce za které mluví pan dolar (viz Rýdlova loňská účast na K2). Nemůžu totiž v jeho článku přehlédnout jistý úšklebek a pitvoření.
Boubel
Zapsal: , 22:07:10 30.08.2002
 
Nějek mi tam nepadla adresa. Tak raději dodávám.
Zapsal: r . d e d i c @ s e z n a m . c z, 22:10:12 30.08.2002
 tak jsem si postěžoval
I když bezvyhradně souhlasím se zmíněnou etikou a nepsanymi pravidly lezení a výše zmíněných výtek na téma svazu a nesvazu,ochranářů a prasat.A)S každym svazem je občas vic potahovaní, než pohody.B)S članky, které se jednou za půl roku objeví v tak erudovaných novinach jako MF,které vědí o všecm uplně všechno do mrtě, je to mnohem horší.Pochopitelnost sdělované informace, přeci spočívá v jejím zestručnění...nahrazení termínů techniků za lidštější slova.Devadesátiletá babka čumí do zdi nebo na novu,čte spirit a na nějakého máča se ti vysere i kdyby ji šplhal po okapu.Mně osobně se dotýká,že Mf jsou dost čtený.Dost ovlivňují názor široké veřejnosti..V tom članku nepadlo...lezec je v pohodě, má tě rad, nesere se do tebe,bere to co dělá jako kus svýho života...svůj styl,svůj pohled na ten mumraj kolem,dělá to proto že ho uvolňuje viset na prstech a hledat chyty,o kterých pouze doufá, že tam jsou....tohle by mělo,podle mně, padat v článcích mezi lezečkama, plínkou sedákem a nýtama..
Zapsal: martin, 11:50:44 31.08.2002
 Re:Re:
V tomtomto s Tebou plne souhlasim.Myslim,ze se na Tebe obratim,ale bohuzel asi az po Novem roce.Jeste jeden dotaz- Jaky mas nazor na OEAV? Dnes jsem se ponoril do internetu ale nejak nikde jsem nenasel,ze by clenstvi v CHS zahrnovalo take nejaky to pojisteni pro Nas sport...coz bych za ty penize ocekaval...nebo jen neumim hludat?V tomto si myslim,ze OEAV CHS prevysuje,ale potreboval bych radu od nekoho znaleho veci...Dik za radu. Michal
Zapsal: Michal, 20:37:17 31.08.2002
 OEAV
Pojištění OEV je na úhradu záchraných prací a transportu při úrazu a díky tomu se vlastně uplatní jen při úrazech v cizině. Bolestné a jiné věci při úrazech nehradí, jenom je tam teď novinka, připojištění pro invaliditu.
ČHS má taky nějaká pojištění, ale nevím přesně jaká. Něco se o tom psalo v časopisu Montana.

Zapsal: Petr Jandík, 23:48:22 31.08.2002
 Re: OEAV
nevšiml jsem si, že by OEAV c Čechách nabízel nějaké kurzy. Pokud máš na mysli OEV jako organizaci v Rakousku, máš nepochybně pravdu. Ale to jsou kurzy v Rakousku a v němčině.
Pokud jsem si všiml, původní článek je o lidičkách, kteří lezou v Čechách bez průkazu a jsou začátečníci, kteří jsa bez zkušeností zatím ještě do hor nepatří, chtějí.li přežít.
Zapsal: Petr Jandík, 15:40:47 01.09.2002
 Re: OEAV
Pochopitelně, že se jedná o kurzy v Rakousku ( Itálii, Něměcku, Francii...) a v němčině. Prostě v zemích, kde jsou hory, vedené místními instruktory. A lezení v horách se naučíš ( a učit se budeš až do smrti ) kde jinde, než, kupodivu, opět v horách. Představa, že se to naučíš skalkařením v Srbsku, je nesmyslná. V horách toho musíš znát a umět podstatně víc. Navíc, na kurzech Alpenvereinu máš mimo jiné tu výhodu, že tě učí certifikovaní instruktoři, kteří nedrží cepín v ruce dvakrát za rok ( což je v Česku docela časté, nemyslíš ? ). Nějaké kurzy Alpenvereinu jsem absolvoval a byl jsem Česku maximálně spokojen.
Zapsal: Kirk, 23:31:36 01.09.2002
 OEAV versus ČHS
A je tu opět oblíbené téma ČHS versus OEAV, které bylo v nemalé míře diskutováno na serveru ČHS.

Několik faktů:
- OEAV je pro našince především "papír", který tě v našich podmínkách také opravňuje k výjimce. Dále zajímavé pojištění a slevy na kde co v alpských zemích. Pochybuju, že někdo z našinců použije třeba knihovnu (v Mnichově?), nebo zmiňované kursy.
Stát se členem OEAV = "koupit si povolenku a slevenku" - tak to vidím já já.
- ČHS je zájmové sdružení lezců, jehož prvořadým úkolem je vytvářet optimální podmínky pro činnost svých členů. Je to malý zájmový spolek v malé české kotlině.
- OEAV je nadnárodní firma (cca 200tis. členů) s obrovským managementem a z toho vyplývající servis. Má také velký ekonomický potenciál. Kolik že mu to patří chat a to nejenom v rakouských Alpách? Tisíc?
- ČHS je malé zájmové sdružení (10tis. členů) pracující s ročním rozpočtem kolem 4mil., z něhož velká část je tvořena penězi ze Sazky a podobných
státních dotací.
- Členství v OEAV stojí 1730,- (resp.1980,- pro nové členství). Členský příspěvek ČHS je 250,-/120,- resp. 300,-/100,- pro příští rok. To je ale
také nesrovnatelné.
- Připojistit se (prostřednictvím ČHS) také můžeš za 890,-.

Tolik fakta a tak vidím rozdíl mezi ČHS A OAV já. Prostě nesrovnatelné subjekty. Srovnávat jejich ekonomické možnosti je asi jako srovnávat zelináře na rohu se sítí supermarketů Delvita.

Jestli ovšem sleduješ jenom jediný pohled - "kolik zaplatím a kolik za to dostanu" vychází OEAV jednoznačně nejlépe.

Michale, píšeš, že "za ty peníze" bys nějaké pojištění očekával. Vezmi tužku a papír a počítej. Řekněme, že by celá půlka (i to je dost)příspěvků šla jen a pouze na pojištění. Skutečně si myslíš, že by nějaká pojišťovna pojistila pouhých 10tis. osob po 150Kč na tak rizikovou činnost?

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 09:23:33 02.09.2002
 OEAV vs. ČHS
Ve výčtu kolik stojí členství ti vypadlo, že
členství OEAV stojí pro studenty do 26
let 1250, pro studenty bude v ČHS stát od příštího roku 300 + 890 = 1290. To je podle mě víc než srovnatelné.
Zapsal: Dušan K., 12:18:39 02.09.2002
 ad Kirk
My o koze a ty o voze. Přečti si článek, na který reaguješ. Šlo i lidi, kteří chtějí lézt u nás na skalkách, tak neím, proč jim stále vnucuješ hory. Nemyslím si, že by jim kurs Alpenvereinu v Rakousku neprospěl, ale jen v případě, že umí dostatečně německy a že na to mají. Pro většinu lezců u nás je úprvní předpoklad zpravidla nesplněný, druhý v menší míře také.
Také mám dojem, že propadáš iluzi že hory jsou jen v Rakousku a Německu Francii, Itálii. Ano, je jich tam hodně, ale mnoho z nás vyrostlo ve Vysokých Tatrách, prakticky celá špička nedávno minulých let :-)
Zapsal: Petr Jandík, 12:38:21 02.09.2002
 Re: Dušan K.
Já dobře vím, že hodnotím-li jen hledisko "kolik toho dostanu za svůj poplatek" je OEAV jednoznačně lepší.

Proto jsou tyto dvě organizace nesrovnatelné! Ale jsou nesrovnatelné už z principu.

Není možno srovnávat 10tis. zájmový spolek, který v podstatě vzniknul před 12 lety s gigantem OEAV, který má tradici snad 100let, vlastní spoustu majetku, který mu vydělává, časem na sebe nabalil spostu pracujících profesionálů atd.

Prostě jak jsem napsal: není možno srovnávat zelináře na rohu s Delvitou. U každého musíš hledat něco jiného ale nemůžeš jenom srovnat cenu rajčat.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 14:35:46 02.09.2002
 to Petr Jandík
Bohužel vedle. Zkus si prosím přečíst ( pokuď tě to samozřejmě zajímá ), příspěvky, na které reaguji a možná Ti bude vše jasnější. Jinak Tě můžu ujistit, že nikomu Alpenverein nevnucuji, rozhodnutí je zcela individuální záležitost každého člověka a mě je zcela lhostejné, jestli tam někdo vstoupí či nikoliv. K horám - Petře já nepropadám žádné iluze, ty hory tam prostě jsou, a jsou alespoň pro mě nesrovnatelně přitažlivější a zajímavější než Tatry - mimochodem, upřímě řečeno, co Ti a potažmo celé horolezecké špicce, ke které se zřejmě řadíš, zbývalo než Tatry ? Tím Ti nic nevyčítám, prostě to byly relativně objektivní okolnosti a každý něměl štěstí jako Rakoncaj.
Zapsal: Kirk, 19:45:29 02.09.2002
 and to Melloun
Nedá mi to a k tvým "faktům" mám několik poznámek:
ad 1a. OEAV je především papír...a co je CHS, horolezeckou průkazkou se nanajíš ani se jí nepřikreješ...nicméně jak si správně uvedl, nabízí ti OEAV výjimku lezení, zajímavé pojištění ( to bez debat ) a slevy na kde co NEJENOM v alpských zemích ( nepočítám-li třeba Česko a slevy v Hudysportu, Kiwi apod. ), tak slevy uplatníš ve většině civilizovaných zemích ( možná s výjimkou amerických zemí -to nevím )a celou řadu dalších věcí...no a co víc chtít ?

ad 1b. pochybuješ, že někdo využije knihovnu v Mnichově nebo kurzy - proč pochybuješ ? Já jsem absolvoval kurzy Alpenvereinu bez problémů - a mohu Ti říct, že postup zvládne určitě i průměrně inteligentní makak s trochou němčiny - zapnout internet, vybrat kurz, odeslat formulář,zaplatit a dojet na určené místo - nothing more, baby. A knihy v němčině - a v jakých jazycích používáš třeba průvodce - pokud je samozřejmě používáš - pokud se nespokojíš jenom s obrázky, pak si musíš umět poradit třeba i s francoužštinou.

ad 2 - zde shrnu - OEAV je téměř nadnárodní firma (pomalu stačilo dodat pryč s globalizací ), papír je slevenka a povolenka, CHS je malé sdruženíčko strašně cool lidí, s ohronmým poteciálem a tím nejčiščím zájmem o horolezectví - promiň, ale nemusíš ztrácet glanc takovouhle slušně řečeno jednoduchou demagogií.

Alpenverein je velmi dobře fungující a zaběhlá zcela komerčně zaměřená firma, svým klientům má co nabídnout - v podstatě všechno, co může horolezec oprávněně potřebovat, ve vysoké kvalitě a za přiměřené ceny. Přestože, a to je jádro věci, je vstup do Alpenvereinu dobrovolný, má x set tisíc členů. Proč myslíš ? Narozdíl od Česka, které je svázáno začpělým komunistickým přístupem k lidské svobodě, kde na vše bys nejlépe potřeboval samá povolení, členství a průkazky, je lezení v duchu demokratických tradic a respektu k individuální svobodě v civilizovaných zemích obecně přístupné všem ( anebo nikomu ) bez ohledu na nějaká členství nebo povolení. A přesto Alpenverein získává nové klienty.

A CHS - co Ti nabídne oproti Alpenvereinu NAVÍC ? Podle mě NIC. A další otázka - nabídne Ti CHS alpespoň TOTÉŽ co Alpenverein ? Jednoznačně NE. Jaký je vůbec smysl CHS ? Organizace, která má generální pardon při provozování lezení v Česku ? Nevím, jaký byl CHS při tvorbě legislativy, která v duchu těch nejlepších komunistických tradic zakázala lezení a udělila výjimku monopolu, místo toho, aby upravila závazná pravidla lezení stejně pro všechny. Jediné, co Ti CHS přinese, kdyz absolvujes celé vstupní martyrium dané nesmyslnými podmínkami je povolení k lezení v Česku,nějaké slevy a nic moc pojištění. Tady nesrovnáváme pouze rajčata, ale ceny, kvalitu a šíři celého sortimentu. Podle mě by CHS byl velice rád, kdyby dosahoval sortimentu Alpenevereinu, kde může ukázat své kvality při samozřejmě dobrovolném vstupu, který neznamená povolení k lezení.

A otázka, co mi přinese členství v CHS? Milý Melloune, to je přece jediná, zcela legitimní a logická otázka. Když si něco objednávám, chci vědět, co mi to přinese. Nebo znáš jiné pohnutky, třeba být českou horolezeckou Matkou Terezou?

Poslední detail - členství v Alpenvereinu stojí tuším 41 Eur, to je cca 1200-1300,.Kč.

Zapsal: Kirk, 20:31:24 02.09.2002
 re:melloun
Ja jsem prave cetl(na internetu na strankach CHS),ze clenstvi v CHS stoji cca 2000 korunek ceskych-proto jsem chtel vedet,co vic-nebo co srovnatelneho- mi nabizi nez OEAV.Pokud plati ty sumy cos napsal,mozna by nebylo spatne vyuzit sluzeb jak OEAV tak CHS...OEAV kvuli sqelemu pojisteni a furam slev a kurzum(semotamo jezdim do alp a taky planuji nejaky kurz alpinismu.... Nemecky se clovek docela i domluvi a penize lze vzdycky nekde vydelat-staci chtit...)a CHS kvuli informacim a vubec vetsimu prehledu v okolnim deni...ty 200 se jeste rozdejchaj...:-) Pokud vim,tak chce-li byt clovek clenem CHS,musi byt taktez clenem nejakeho HK,neni-liz pravda?
Michal
Zapsal: michal, 20:49:31 02.09.2002
 Kirk
Hele, Kirku, ty asi nebydlíš v čechách, že? Soudím tak z toho, že neznáš zdejší ceny členství v AV, ani charater a program české sekce OEAV a naše skály ti jsou celkem evidentně fuk. Kromě toho neznáš ani základní reálie a zcela demagogicky ze svých mylných domněnek vyvozuješ konečné závěry.

Takže: členství v OEAV stojí 1730 Kč, pro juniory 1360 Kč ročně. K tomu se v případě nového člena připočítává vstupní poplatek 240 Kč, který se platí když se vynechá členství více než dva roky. Bližší podrobnosti o tom, co za ty peníze Alpenverein v Čechách - a to podrthuji - nabízí, lze najít na stránkách www.alpy.cz.

ČHS je jiná organizace a poskytuje něco jiného. To, o co se OAEV možná stará v Rakousku, ale ne v Čechách:
= Jednání s ochranou přírody o možnostech lezení - a to i pro členy Alpenevereinu.
= Údržba jištění skal - i když v některých případech to platí prvovýstupci a správci skal ze své kapsy.
= Prostřednictvím oddílů společenství lidí stejného zájmu - to u nás Alpenverein nenabízí. V AV se členové potkají tak leda u pokladny když platí příspěvek.
= Funguje-li oddíl dobře, školí své členy zdarma a není třeba platit nic dalšího kromě příspěvků, žádné zvláštní poplatky za kurzy. Připouštím, že to není všude a že kvalita toho školení je velmi různorodá a závislá na odobní iniciativě členstva toho kterého oddílu. Také jsem ochoten připustit, že kvalita placených kursů OEAV je patrně vyšší.

Debata není, jestli OAEV - česká sekce, nebo ČHS. Já sám jsem v obou těchto organizacích. Ale pokud bude v ČHS příliš málo členů, nebude moci plnit své funkce a doplatíme na to všichni.

Taky bychom si měli uvědomit jednu věc: Kam jdou peníze, které se u nás vyberou za členství v OEAV? Do Rakouska. Kdo rozhoduje o jejich použití? Rakušané. Přispívá OEAV nějak na údržbu skal u nás, kde lezou i jeho členové? Nevím o ničem takovém, i když možná by se o tom s nimi mohlo dát jednat. (DAV třeba vykruhoval skály v Paklenici.)

Uvědomte si další věc. Volí členové představenstvo ČHS? Ano. Mají čeští členové vliv na vedení OEAV? Ne.

Momentálně jsou na nás Rakušané hodní a velkorysí. Platí i část ceny kursů instruktorů z Čech a podobně. Jenže to nemusí platit navždy. Vezměte si jen rozdílné postoje většiny obyvatel u nás a v Rakousku k jaderné energetice a bůhví co se ještě může vyvrbit. Neměli bychom nechat naši vlastní organizaci padnout, i když není zcela ideální a ponechat si možnost kecat do věcí, které se nás týkají.

Michalovi: Poslední valná hromada ČHS rozhodla o možnosti individuálního členství. ale pokud je oddíl opravdu parta a spolek spřízněných duší, je to mnohem lepší.
Zapsal: Petr Jandík, 21:51:54 02.09.2002
 Něco málo o ČHS
A jéje...tady to zase vře. Pokusím se k tomu říci taky pár mouder.

1.Svět není dokonalý. Heleďte, já když si sednu do křesla a pustím si fantazii na špacír, tak dokážu stvořit úžasnou a funkční horolezeckou organizaci, radost pomyslet. Jenže svět se neřídí mou fantazií. A rovněž taky se neřídí fantaziemi a touhami nikoho z vás. Možná už jsem fatalista, ale mě vůbec nepřekvapuje, že spousta věcí okolo ČHS, ochrany přírody, atd. je zorganizováno s prominutím idiotsky. Je to prostě proto, že na věci mají vliv různé skupiny lidí, jejich zájmy nejsou totožné, často jsou vyloženě protichůdné. Chápu, že člověk, který prvně nahlédne do tohoto systému se musí rozčílit (taky jsem si touto fází prošel), ale jak řekl velikán našich dějin: Rozčílení není program.

2.Členství v ČHS a Webové stránky ČHS. Takže nejprve členství. Prakticky je dvojího druhu (ignoruji tzv. čestné členství) - řádné a individuální.
Řádné znamená přes nějaký horolezecký oddíl, vstoupíte do oddílu registrovaného u ČHS a tím se tak stanete členem ČHS.
Individuální členství - letos v březnu 2002 byla Valná hromada ČHS, která odsouhlasila změny ve Stanovách, a tyto změny usnadňují přijetí individálního člena. Jak to probíhá. Člověk se dostaví na sekretariát ČHS v Praze na Strahově, případně si tam zatelefonuje a domluví se jak to provést korespondenčně, a zaplatí tzv.registrační poplatek 500,- Kč (ten platí jen jednou v životě, pokud tedy pak už bude pořád členem ČHS) a dále běžný roční polatek, letos 2002 ještě 250,- Kč, od r.2003 už 300,- Kč. Tento běžný polatek se platí každý rok. Dále podepíše prohlášení, ve kterém se zaváže dodržovat vnitřní pravidla svazu, také pravidla chování v chráněných přírodních úzeních, na kterých se ČHS dohodne s ochranáři - toť ony výjimky, které nám umožňují vstupovat tam, kam by jsme podle zákona 114/92 jinak vůbec nesměli.
Pokud chce mít člověk pojištění léčebných výloh (to je cena lékařských úkonů v nemocnici) v zahraničí, které se vztahuje i na úrazy při provozování horolezectví (riziková činnost), tak ještě navíc zaplatí za kalendářní rok 890,- Kč. A pokud chce i mít úrazové pojištění (čili vyplacení "bolestného" po úrazu), tak je to navrch dalších 230,- Kč.
A teď k Webu ČHS. Nevím jaké slovo použít, žádné mi nepřijde dost peprné, abych popsal, jak je tam informováno o onom Individuálním členství. Prostě informace tam uvedené jsou staré, neplatné. To, co jsem tady teď napsal vím proto, že jsem se na to v sekretarátu ČHS vyptal osobně při jedné z mých návštěv tam.

Nu a jsme i problému, který jsem zmínil na začátku. Prostě cíle a touhy lidí nejsou totožné. Sručně: V ČHS jsou lidé, kteří si nepřejí otevřený svaz, do něhož mohou lidi klíďo vstoupit. Mají představu, že každý musí být nejprve prokontrolován, zda umí metodiku, zda ví jak chránit přírodu, apod. Na něco jako osobní odpovědnost tito lidé nevěří, prostě chtějí kontrolovat. Sice se letos podařilo individuální členství protlačit, ale je jakoby "nechtěné dítě". Nějak se tají, jak už jsem psal - na internetu o něm chybí informace.
(Uvedené má pak důsledky - obtížný vstup do ČHS - málo členů - málo peněz - špatná kvalita čehokoliv včetně i pojištění, které je horší, než to u OEAV, atd.)
Ovšem problém není tak jednostranný. Jak mi bylo řečeno, prý, opakuji prý se už našli nějací vykukové, co členství v ČHS použili na zdůvodnění žádosti o víza do USA a pak tam místo lezení načerno makali. Ach jo.
Rovněž je jasné, že řada lidí, co vstoupí do ČHS individuálně se někde dorasí, zmrzačí či zabije, a jejich maléry půjdou na adresu ČHS (dokud nejsou členy ČHS, rasí se jako soukromé osoby, že ano).
Mno snad už je vám aspoň trochu jasné, proč ten chaos v systému. Ten si myslí to, má proto své argumenty, ten si myslí zaso ono, a taky proto má své argumenty.

A jak z toho ven? Nechci být trapný agitátor, ale rozčílením a kecy se toho moc neudělá. Mě se ty výkřiky typu "OEAV je boží, ČHS je nemožné" už moc nelíbí. Ono se nám rakouské OEAV na naše rezavé borháky vykašle, to nebude organizovat správce skal, vyjednávání výjimek, a podobnou prudu. OEAV v ČR je pojišťovnický produkt, který nabízí jedna cestovní kancelář a ta si agendu, kterou dělá ČHS na bedra nevezme.
Prostě spousty věcí i do budoucna budeme muset řešit v ČHS. A jestli na to, co se uvnitř ČHS děje chcete mít vliv, tak do něj musíte vstoupit. Tady na Lezci.cz si jen od plic zanadáváte, ale to je všechno - tedy vlastně ve skutečnosti je to NIC.
Nu a až budete v ČHS, tak platí "líná huba, holé neštěstí". Své zájmy si musíte prosazovat.
Hore zdar, Tomas (HO Sakal)
Zapsal: Tomas, HO Sakal, 23:10:19 02.09.2002
 ad Tomas
Tomasi, právě něco takového jsem měl v odpovědi Kirkovi na mysli, ale ty jsi to zformuluoval daleko líp.
Zapsal: Petr Jandík, 23:41:06 02.09.2002
 Mé řešení
Jsem členem ČHS proto, abych mohl lézt u nás a částečně přispěl třeba na osazování nového jištění, abych jen nežral.
Kupuji si pojistku AV, aby mí příbuzní nemuseli platit za převoz zbytků, nebo ještě hůř, abych celej zbytek života z invalidního vozíku nesplácel záchranné práce.
A jestli někomu jde v těchto případech o peníze, pak je mi ho líto. Ne kvůli financím.
Zapsal: Maty, 10:07:29 03.09.2002
 to Petr Jandík
Petře promiň, ale v tvá odpověď jaksi postrádá argumenty pro TVÁ tvrzení:
1. zkus se vymanit z typicky českého provinčního pohledu na věc - co myslíš, můžeš vstoupit pouze do jakési české sekce Alpenevereinu, nebo to můžeš provést i v zahraničí? Já jsem si zaplatil členství přímo v Innsbrucku - 41 Euro, účtenku mohu předložit ;-) Zkus se podívat třeba na www.alpenverein.at
2. Tvá obhajoba CHS - mám dojem, že Ti pro určitou zaslepenost uniká podstata - já se nebavím o způsobu práce CHS, ale o jeho smyslu a toho, co ti je schopen nabídnout. Nicméně:
a) Že se Alpenverein, resp. OEAV působí v Rakousku, no bodejť, vždyt je to RAKOUSKÝ alpský spolek.
b) jednání CHS o možnostech lezení - tak to je právě ta ubohost, nikoliv CHS, ale naší legislativy ( viz můj příspěvek mellounovi ), nehlede na to, že v těchto směrech platí jistá reciprocita daná UIAA.
c) údržba skal ? - je to česká legislativa, která upravuje způsob činnosti a financování, kdo ta dělá v Rakousku ?
d)prostřednictvím oddílů se setkají lidí stejného zájmu - co je tohle za tvrzení, to je směšné, nechceš náhodou organizovat i prvomájové průvody ? Tohle je opět pozůstatek dob minulých - dát jakémukoliv lidskému jednání nějakou svazující formu - myslíš, že se v Rakousku neschází lidé stejných zájmů, aniž musí být členy nějakého oddílu, a když už chtějí být, že si ho nemohou založit ? Jak jsi na tohle Petře přišel ?
e) financování činnosti oddílů - funguje-li dobře, mají členové školení zdarma - nic proti, ale peníze se někde sebrat musí - omezené příspěvky, omezené dotace, co dál ? CHS je neziskovka, Alpenerein řádně tržně fungující firma - rozdíly nechť posoudí každý sám. Že je za kurzy jako za jakoukoliv jinou spotřebu třeba platit - já si myslím, že to je zcela v pořádku. Kvalita zadarmo nikdy nebude.
f) Tvé nářky nad počtem členů CHS - to je ale paradox, členství je takřka povinné, pokud chceš v Česku lézt... A co teprve, kdyby lezení bylo umožněno všem bez výjimky na základě všeobecných pravidel. Až bude mít CHS co nabídnout, udělá si pořádek ve vlastních řadách a ujasní si své priority ( stačí se vhodně inspirovat ), pak se možná situace změní.
g) peníze OEAV zůstavají v Rakousku - viz bod a), a dále, Petře upřímě řečeno, mě je jedno, kam půjdou peníze za mnou nakoupené statky. Vyberu si vždycky to, co pro mě bude nejlepší a cenově přijatelné. Připomíná-mi to takové ty ubohé akce typu - kupujte české zboží, není sice kvalitní a je drahé, ale je přece ČESKÉ. Prostě i CHS si musí uvědomit, že své služby bude nabízet v díkybohu alespoň trochu konkurenčním prostředí a podle toho musí jednat. Až bude mít co nabídnout za dobrou cenu, lépe než konkurence, půjdou penízky ( možná ) do jeho kasy.
h) volba orgánů CHS - orgány volí členové, a cot to CHS přineslo ? Kvalitní management, lepší hospodářské výsledky, kvalitnější produkty ?
ch) Tvá tvrzení ohledně vzájemném vztahu Rakušanů a Čechů - tak tady nevím, co si o tom mám myslet. Podle Tebe je nejlepší zřejmě raději nevytahovat paty do Rakouska, třeba by mě rakouský lezec přeřízl lano, ne ? Tohle je prostě to naše malé české vidění světa - protože takhle bychom se totiž chovali my. Upřímě Ti mohu sdělit, že v Rakousku jsem byl nesčíslněkrát, a vzhledem k tomu, že preferuji individuální styl cestování, musím samozřejmě s místníni lidmi komunikovat ve větší míře než organizované stádečko - zde platí to co všude na světě - potkáš příjemné lidi stejně jako idioty - věř tomu, že poměr je obdobný Česku. Dokonce mi ani mé názory, které by byly zřejmě v rozdporu s oficiální rakouskou politikou, nikterak neuškodily.

A dále jenom na okraj - v úvodu Tvého příspěvku vyjadřuješ pochybnost o mých urovni znalostí mých realií a mylných domněnkách, nicméně nikde jsem nenašel jediné zdůvodnění neřkuli argument...
Zapsal: Kirk, 10:25:43 03.09.2002
 Re:Kirk
Jestli mohu, rád si stoupnu na Tvoji stranu. Možná i proto, že v Rakousku taky lezu rád, taky individuálně. A když už jim tam tim autem smrdim, naplňuju odpadkové koše, používám udržované cesty, tak si tam koupim pivo a zaplatim noclehárnu. Ty peníze tam nechám, abych měl dobrej pocit.
Zapsal: Maty, 10:36:00 03.09.2002
 Re Kirk
Kirku, nemá cenu debatovat s někým kdo nečte co píšu a mele si stále svou. Poslední pokud a PŘEČTI SI laskavě co píšu a nepřekrucuj to.
1) to bych samozřejmě mohl. Ale chci-li lézt převážně v Čechách, a to chci, protože na ježdění do hor mám čas jen jednou za pár let a taky to vzhledem ke stavu mých kolen už častěji nejde, nic mi členství v zahraniční organizaci nepřinese. Pro mne je přínosem si zaplatit Alpenverein na Praze 5, když už se mi náhle udělá pár dní volno. Nevím, proč bych k tomu měl ztrácet čas v Innsbrucku. OEAV si platím pouze kvůli pojištění. Slevy na chatách témeř nepotřebuji a kurzy taky ne.
2. Obahjoba ČHS: Myslím že pro zaslepenost uniká podstat tobě.
b) Stav legislativy je dán stavem přírody. Ten způsobuje, že nemůže lézt kdo chce hde chce. Ten ČHS, na kterém nenacházíš ani jeden chlup dobrý, vyjednává někdy i velmi obtížně povolení v jednotlivých oblastech za předpokladu, že informuje své členy o tom, tak se v té které lokalitě mají chovat. Toto povolení vyjednává i pro tebe, jako člena OEAV a i když na to nic neplatíš přináší i tobě tuto službu, pokud ovšem jse ochoten sestoupit z velebných Rakouských hor do ubohých českých skal. Jde samozřejmě o reciprocitu v rámci UIAA a proto by měl konat i OAEV stejnou službu v Rakousku pro členy ČHS, pokud by tam někde taková situace nastala.

f) nenaříkám nad počtem členů ČHS. Členství není povinné. Chceš-li v Čechách lézt, nemusíš být členem ničeho, pokud nechceš lézt v rezervacích

Problém ale je, že takových lokalit je na rozdíl od alpských zemí, u nás málo.

Pokud chceš lézt v rezervacích, musíš buď:
- vyjednat si indivudální povolení tam lézt se správou dané oblati
- nebo se přihlásit spolku, který to pro své členy vyjednal hromadně, což je zájmové občanské sdružení ČHS, které to vyjednává
- nebo se přihlásit do jiného svazu, který je členem UIAA a pro který

Lezení všem bez výjimky na základě všeobecných pravidel: I když se to na tomto serveru psalo již mnohokrát, znovu dokola, třeba to jedno snad opchopíš. Lezení samo není ničím zakázáno. Jde POUZE o lezení v oblastech se zvýšeným režimem ochrany přírody, které z důvodu jejich zachování vyžadují určitý režim provozu. Pokud by se mělo na základě všeobecných pravidel umožnit tam lezení pro všechny, pak by to asi vypadalo tak, že bys na základě absolvování školení a následných zkoušek dostal nějaký řidičák na rezervace a místo dnešního členství v horolezecké organizaci bys musel si zaplatit kurs a dělat zkoušky, takže by to vyělo nastejno, jenom bys nadával na někoho jiného než ČHS.
ch) nepodsouvej mi něco, co jsem netvrdil. Naopak jsem psal, že momentálně jsou naše vztahy s Rakouskem velmi dobré a že jsou na nás Rakušani, jako na chudé příbuzné dost hodní. Místní lidé jsou taky fajn. mám Rakousko prolezené i procestované dost.
Jenže to je teď. Co bude za deset, dvacet, nebo třicet lez, nikdo neví.
Nevím jestli o tom víš, ale třeba v Německu vyšla kniha, která po létech přiznává, že německý Alpenverein aktivně podporoval Hitlera a nacismus. Tu knihu napsali Němci a není to žádný malý český výmysl.
Jde o to, že při vší úctě k Rakousku a jiným našim sousedům, se nemůžeme vzdát vlastní horolezecké organizace. Nějakou mít prostě musíme. Ta organizace bude taková, jací jsme my. Pokud se toho zúčastnit nechceš, a radší jsi u Rakušanů, prosím. Je to tvoje volba. I tak pro tebe ČHS vyjedná ty výjimky jako pro své členy.

Jo a už mně to nebaví.

Tschuess, Es lebe die Oesterreich und die Alpen und Alpenverein und... Jo a víš, že ve Vídni postavili v osmdesátých letech obrovskou nemocnici a když zahájili provoz, zjistilo se, že tam mají moc úzké dveře a neprojednou tam vozejky s nemocnejma? Máme s Rakušany společného možná víc než tušíme :-)
Zapsal: Petr Jandík, 11:58:44 03.09.2002
 vsechno je bussines
Za vsim hledej zisk.
Autor clanku dostal honorar. <BB> novyho clena do oddilu, agenti z CHS dalsiho do klubu a jeho rocni znamku... :-)
-- ba ne, ale je to dobra prdel.
PS: abych se taky zaradil: Jsem v CHS, prilbu nemam, odpadky uklizim (i po tech, co nejsou v CHS :-), pojistenej nejsem a mam pekelnej strach jak mi zmizi kruh pod nohama.
Tak pic vy solisti a onsajteri :-)
Zapsal: Mike, 13:31:50 03.09.2002
 Re: Kirk
Budu reagovat jen na tři body. Na víc nemám sílu.

1) Dráždí mne, když někdo vytahuje nějaká postbolševická omezení a zákony. ANO, můj názor je stejný, ale to nepatří sem ale do parlamentu.

MY horolezci se k tomu můžeme postavit jenom tak (a to jsme udělali), že založíme zájmový a lobistický spolek, který se jmenuje ČHS a budeme z pozice společenské organizace jednat se (zlými a nepřejícími) státními orgány.

Různá omezení jsou fakt. S tím mohou pohnout jen jiní zákonodárci.

To že výjimky z těchto ošklivých zákonů vyjednává ČHS a to i pro ostatní horolezce světa je fakt druhý.


2) Nerad slyším o povinnosti vstupu do ČHS. ČHS nemá a nikdy neměl ŽÁDNÝ monopol. Každý, ať už to je jednotlivec, nebo třeba "Spolek chovatelů fialových vos" může vstoupit do jednání se státními orgány a vyjednat si SVOJE výjimky. Podle mých informací se například o něco takového snaží některé komerční cestovky.

3) Nechápu pohled na ČHS jako na nějakou instituci, která by se měla snažit uspět v nějaké mezinárodní konkurenci aby byla nejlepší, měla nejvíc členů a nejlepší zisky. PRO MNE je ČHS zájmový spolek a jako do takového vstupuji. A je mně vcelku fuk, jestli nás tam bude třicet.
Jediné co mně může mrzet, je, že tak přicházím o státní dotace, které přitékají úměrně velikosti spolku.

Martin Mellan

Má anonym, který si říká Kirk taky nějaké jméno nebo mail?
Zapsal: melloun, 16:25:25 03.09.2002
 to Petr Jandík pouze stručně
Milý Petře, mrzí mě, že posouváš celou diskusi z roviny věcné do roviny osobní, což se značně zobrazilo v úrovni Tvého posledního příspěvku. Nemá smysl komentovat jednotlivá tvrzení, ty se sama často navzájem vylučují nebo jsou jak z jiné diskuse.

Z toho, co píšeš, plyne, že nejsi schopen podat zásadní argument nejen pro svá tvrzení, ale ani pro popření oponentních názorů. Absenci argumentů doháníš přebytkem emocí. Bohužel jsi to Ty, kdo není ochoten naslouchat jiným názorům, zřejmě máš strach, aby Ti "do toho nikdo nekecal" ( natožpak nějaký cizinec ). Tvá tvrzení ohledně Rakouska za třicet let - to je ukázka čisté xenofobie ( jakkoliv tuto nálepku nemám rád, jelikož se často zneužívá k označení kritiků jisté škodu působící části obyvatelstva ).

Jenom pro informaci:
1. zaplatit za členství v Rakousku můžeš i bez fyzické účasti na místě, od té doby, co existuje bankovnictví a jeho produkty, nemusíš zvednout zadek od počítače.
2.Já osobně nemám nic proti CHS jako takovému. To ale neznamená, že nemůžu mít názor na způsob jeho vedení a kvalitu a rozsah jím nabízených služeb. A tady je bez diskusí rozhodně co dohánět. Ačkoliv to Tobě možná zní neuvěřitelně, byl bych jenom rád, kdyby existovala česká horolezecká organizace, která ti má co nabídnout a jejiž členem bych mohl být.
3. tvrzení o podpoře nacismu - je neuvěřitelné, že toto jsi schopen použít, obhajuješ-li CHS - a co české organizace a sportovci v období komunismu ? Zastřelíme-je ?

PS: Víš, že Rakušan Heinrich Harrer, který první zdolal severní stěnu Eigeru v roce 1938, byl za tento čin poctěn přímo Adolfem Hitlerem ? Snižuje to nějak hodnotu jeho výkonu ? anebo jinak - možná my Češi máme s Rakušany společného víc, než tušíme ;-(((.
Zapsal: Kirk, 16:35:32 03.09.2002
 Kirk
trojka, čtyřka, pětka vlevo nahoře, pětka vpravo dole, je to..... Doplňte sami.....
Zapsal: Petr Jandík, 17:09:26 03.09.2002
 Souhlasím s Kirkem
Když už to tady vře, tak se taky přidám (na stranu Kirka). Už jsem o tom s mellounem diskutoval na webu ČHS, kde se ta diskuse nerozběhla.
Nejde o to aby pár jedinců ušetřilo penízky, ale o to, aby fungovalo to co je víc než záslužné: správcovství skal, výměna kruhů, vyjednávání výjímek.
Mám obavu, že bití se v prsa, jaké je ČHS sqělé zájmové sdružení a kdo chce šetřit peníze ať si táhne k rakušákům rozhodně nezajistí dostatek členů, potažmo příspěvků, potažmo dotací a o to jde.
Až vás bude bude v ČHS 30, tak už bude pozdě.

Argumenty o tom, že trpaslík ČHS nemůže konkurovat mamutovi AV jsou pravdivé, ale na špatném místě. Naopak by se mělo dělat něco pro to, aby se zvýšil počet členů a nebyli jsme trpaslíci. Jak zvýšíme počet členů? Tím že jim něco nabídnem. Tím se kruh uzavírá. Protože okruh altruistů je značně omezený, ti co chtěli pro svou radost vstoupit do ČHS tak učinili, ale ti ostatní tak učiní, až jim ČHS něco nabídne.

Třeba volný vstup bez zbytečných překážek, lepší pojištění (např. tak, že by se mohly oslovit i jiné organizace v rámci i mimo ČSTV, aby nás na jednání s pojišťovnou bylo víc), nastavení priorit v rozpočtu aby víc peněz šlo tam, kde z toho bude větší prospěch pro členy apodobně.

Stejně zase skončíme u toho obligátního: "Když seš tak chytrej, tak se toho chop a udělej to." Nebudu nic dělat, protože nemám motivaci a ani jí nevidím u ostatních a nevěřím tomu, že se super zájmové sdružení bude vůbec někam vyvíjet, dokud se nepřejde na jiný (třeba komerční) model. Jestli je v ČHS zájem o zvýšení členské základny tak jsem ho asi nezaregistroval ... tak mě když tak opravte.
Howg

Zapsal: Dušan K., 19:05:03 03.09.2002
 trochu do diskuze
Je hrozne jednoduche kritizovat jak CHS funguje. Srovnani Delvita a maly obchudek je trefny. Pracoval jsem pred par lety na CHS jako civilkar a musim rici, ze tam jsou chlapi, kteri se snazi ceskemu horolezectvi pomoci, dat mu rad a hlavne umoznit lezt v CHKO a nastavit standardy skoleni (to aby se novacci hned nezrakvili a pouzivali se nove, chapej lepsi metody ci materialy) a "donutili" vyrobce a dovozce prodavat vyrobky odpovidajici normam (asi jedinny argument, ktery tady nezaznel). Vsichni se v CHS snazi, mozna nekdy mene obratne, nekdy jim to trva dele. Ale pokrok je videt. Prilozit ruku k dilu neni tak jednoduche. At ti kritici zkusi vzit se neco na starost a posunout CHS o krok dal.
Zapsal: Milan Mahovsky, 19:38:58 03.09.2002
 Spotřebitel kontra poskytovatel
Dušane, při posuzování ČHS je možné použít dva rozdílné přístupy, a sice spotřebitelský (nabídněte mi něco a když se mi to bude líbit, koupím si to), kterým se vyznačuješ například ty a nebo svépomocný (dejme se dohromady a něco pro sebe udělejme), který reprezentuje třeba melloun.
Oba mají své typické vlastnosti a úskalí.
Problém spotřebitelského přístupu je takový, že aby sis mohl něco koupit, musí se někomu vyplatit ti to nabídnout a musí se někdo takový najít. Samozřejmě přitom zaplatíš nejen cenu toho, co dostaneš, ale i příslušný zisk poskytovateli. Být spotřebitel je sice pohodlné, ale tam, kde není dostatečný trh, usušíš ústa, neb se nikomu nevyplatí ti něco nabízet a nebo velmi draho.
Svépomocný přístup není primárně podmíněn ekonomickou výhodností a proto může být za jistých okolností lepším řešením, za jiných zase ne. Svépomocný přístup vyžaduje iniciativu a aktivitu každého zúčastněného a má to úskalí, že se všichni musí na něčem dohodnout a hlídat různé vykuky, kteří tu v případě nedostatečné bdělosti mohou svépomocníky oškubat ve svůj prospěch (viz chatové aféry J.Skandery)
Nevím, co je z těchto dvou přístupů lepší, ale jako pasivní spotebitel v oblasti malého trhu riskuješ, že ti nikdo nic nenabídne.
Zapsal: Petr Jandík, 19:45:34 03.09.2002
 počet členů
Počet členů: v roce 96 jich bylo přez 5 tisíc. Ted jak uvadite prez 10 tisíc. No asi CHS neco dokaze nabidnout.

Lepsi pojisteni. Tak to bych take rad videl. Uprimne receno. Pokud by se pojistilo 5 tis. clenu vybere pojistovna 4.450 tis Kc (pruserovej uraz bych odhadl na 1/2 milonu a tedy penize na 9 urazu). I pri lajcke matematice bych rekl, ze vyse pojistky a potencialni riziko ztraty jsou na takove urovni, ze pojistovna na tom velke rito nema. A potencial snizeni i po spojeni s jinymi svazy je spise v radech desetikorun
Zapsal: Milan Mahovsky, 19:48:50 03.09.2002
 to je teda neco...:-)
Tak jsem se sem zase po dvou dnech kouknul a ziram s otevrenou hubou...:-)...takovouhle rezbu jsem tady rozjel svym nesmelym dotazem,zda je lepsi OEAV ci CHS...Zda se,ze je to velmi ozehave tema...

Ad Mike:Tak reknu Ti,zes to docela trefil-Breta(BB)spolu s OEAV a CHS ma noveho clena a ja jsem o dva litry chudsi...:-)

Ale reknu vam,ze pri takovehle ostre diskusi se toho clovek hodne nauci.
Mejte se Michal
Zapsal: Michal, 20:16:39 03.09.2002
 Naše národní bohatství
Sousedovy hrušky chutnají vždy lépe... Ten, kdo leze na našich skalách, dupe v rezervacích mimo cesty, sere za vzácnými jalovci na Suškách, kýcháním na skalách plaší vzácné orlosupy, by měl mít průkaz ČHS. Nestojí to tolik, s oddílem si dá dvě brigáčky za rok ve skalách, kde stejně leze, školení dostane u piva později. Pokud lezec cestuje po světě, je to turistika jako každá jiná. Těžko budu v pražské MHD revizorovi říkat, že mám průkazku z Cyrichu, protože tam je hezký výhled na jezero a tramvaje jsou tam modré a hezčí než tady.
Shrnu to, dle mého ČHS a můj HO nejsou mí rodiče a za ruku mě nevodí. Dovolí mi lézt tam, kam běžný člověk nemůže a zbytek je na mě. A to se mi líbí.
Zapsal: Gamp, 09:35:07 04.09.2002
 Gamp>
Mimochodem, pokud nekdo jezdi treba do Saska nemel by tedy byt clenem DAV ?
A co treba Tatry pouze pro cleny Iames ?
Zapsal: retez, 10:18:53 04.09.2002
 To: retez
Svým způsobem máš pravdu. Přes mou snahu o malou nadsázku se dostáváme (i díky tvé poznámce) k systému kontroly, kdo vlastně kde leze a zda za to platí. Příklad je na divoké vodě rakouské a italské, kde je už organizace propracovanější (bez zaplacení a guida by raft neměl na řece co dělat).
Pokud bylo lezení v oblibě několika málo lidí, třeba po válce, bylo to jedno. Díky překližce a pomůckám je lezba stále populárnější a skály místy praskají ve švech. Nevím, jak v Sasku nebo Tatrách funguje kontrola, případně tresty za porušení místních pravidel, jen tuším, že u nás moc nefunguje. Což je patový stav, kdy jediná akce je PČR vybírající za parkování pod Suškami.
Jsem rád, že funguje v našem navenek úřednickém státě alespoň spolupráce ČHS a ochrany přírody, jsem m.j. úředník a vím, že je to jen díky osobní angažovanosti několika málo nadšenců a asi i za málo peněz. Naše právní předpisy se dají vyložit mnoha způsoby, v tom jsme mistři.
Myslím, že v budoucnu bude prohloubena a sjednocena spolupráce národních lezeckých organizací, buď budou zvýšeny mateřské poplatky za rok nebo bude zpoplatněna návštěva jiné lezecké oblasti než domácí, neboť z něčeho (při stálém nárůstu popularity lezby vůbec) bude potřeba hradit nápravu škod na přírodě a zařízení. Zároveň s tím se asi zpřísní i kontrola dodržování pravidel, neboť demokracie je nutnost stanovit si vlastní hranice chování, aby nevznikla anarchie. Ta by nám uškodila asi nejvíc.
To je ta naše civilizace...
Zapsal: Gamp, 10:57:14 04.09.2002
 Už fakt naposledy
Už jsem chtěl vystoupit, ale ještě mně to nedá. Všechny své argumenty jsem už vyčerpal v jiných diskusích nejen tady ale i na serveru ČHS a už mně nebaví se tolikrát opakovat.

Re: Kirk
- Trváš na monopolu. Já opět říkám - není. V zákoně není řečeno nic o ČHS na rozdíl například od lékařské komory s jejíž povinností tady kdysi někdo ČHS srovnával. Jistá výlučnost ČHS plyne jenom a pouze z OSOBNÍCH vazeb některých klíčových osob s příslušnými osobami ze státní správy. Jen osobní. Jestliže někdo třeba svým skvělým programem tyto osoby zaujme a přetáhne, má jeho organizace naprosto stejné podmínky.

- Napsal jsem, že do diskuse na Lezci nepatří debaty, jestli systém zákazů a výjimek je dobrý nebo špatný. Takový udělali naši zákonodárci a my s tím můžeme jen jako s danným stavem pracovat.
Nebo jinak volit

- Kolikrát jsem už slyšel o "řízení profesionálními manažery". Už se prosím proberte!!!
Jestliže je situace v komerční nebo jiné instituci taková, že na konkurs na šéfa se sejde 10 zájemců, valná hromada jednoho vybere pak může blahosklonně říkat "musíte se víc snažit pane správce, mohli bychom vás vyměnit".

Ale je-li situace taková, že na volební valnou hromadu není nominován ŽÁDNÝ protikandidát do vrcholného řízení = nikdo to nechce dělat.
Co s tím chcete dělat?
Ano ČHS pracuje blbě. Ale prosím přestaňme vnímat ČHS jako úřad. V tomto ohledu je ČHS celá jeho členská základna 10tis. členů, která vyšle na Valnou hromadu 100 naprosto bezradných zástupců.

JE NESMYSLNÉ ŘÍKAT, ŽE BY SE MĚL ČHS VYLEPŠIT.
Dokud nemá každý z nás vizi, kterou se schopen sám nebo prostřednictvím svého zástupce prosazovat a dokud se nenajde člověk, který by to vizi chtěl realizovat=makat, tak to jsou kecy o ničem.

Znovu opakuji. Na Valné hromadě nepadají žádné stěžejní návrhy z pléna a nikdo se nepere o to, aby mohl vést ČHS jiným způsobem.

A už z této debaty definitivně vystupuji. Jestliže se mnou chce někdo diskutovat osobně, je k disposici můj mail pod každým příspěvkem.

Martin Mellan
Zapsal: melloun, 10:59:12 04.09.2002
 add
1/členský příspěvek 250 Kč v sobě zahrnuje pojištění úrazu v ČR, a to u Kooperativy. Max. výše úhrady sice není nijak závratná, ale je. Pojistka do zahraničí je určitě horší než u OEAV, ale hradi prrůšvihy včetně repatriace aspoň do půl milionu. Kdyby bylo více pojištěnců, asi by šlo jednat o zlepšení podmínek, ale to je mlácení prázdné slámy.
2/ Individuální členství je umožněno už od roku 1999 (nové stanovy), akorát že bylo příliš drahé.
3/S novými stanovami začaly se zakotvenim povinnosti mít instruktora v oddile (reakce na vyvstalý požadavek ČLENŮ ČHS) také doteď se táhnoucí diskuse o volném/omezeném členství v ČHS z hlediska absolvování metodického výcviku. Letošní VH podmínky změkčila.
Alena Čepelková
Zapsal: alena, 13:21:19 04.09.2002
 Re: Alena
Obdiv, že ses prokousala až sem a bez emocí napsala nějaká fakta. Holt krásná a chytrá ženská ( to myslím vážně ). Další poklony vynechám, aby to bylo důvěryhodné.
Přesto si myslím, že je potřeba věci měnit( to jest těžká práce) a nestagnovat, to však nepatří sem...
Zapsal: Maty, 01:05:22 06.09.2002
 Sranda?
To je vážnej text nebo nějaká "aprílová" pitominka?
Zapsal: Ešus, 19:21:01 11.09.2002
 Rachot
To je rachot, vy jste se nádherně rozvášnili/y :-)

Mí milí diskutující, mám Vás rád! Jen maličkost: nepřečet sem si tady vůbec nic, co by už dávno nezanělo v jiných diskusích (třeba na starých stránkách ČHS..., nových stránkách...). Neplejtváte zbytečně potencionálem? Což takhle (mí milí členové ČHS, když už se k tomu hlásíte) se takhle rozvášnit na Valný hromadě. No, pak se třeba nestihne za den, ale třeba to bude k užitku. A což takhle chvíli zůstat rozvášněnými a z toho opovrhovanýho svazu udělat to, co z něj chcete mít? Teda nemyslím tím těch pár ze zde se vyjádřujících, kteří to už zkusili :-)))

Jinak jen plácáte prázdnou slámu! A vytloukat vytlučenou slámu, je, jak známo, poněkud neproduktivní (tou se obvykle podestýlá a končí v hnoji).

S pozdravem
Tomáš Frank, nepříliš spokojený člen OEAV i ČHS :-)
Zapsal: Tomáš F., 12:52:26 13.09.2002
 Re: Rachot
No jasně, budeme raději všichni zticha a u piva budeme šeptat. Asi si před každým klepnutím do klávesnice přečtu vše i na ostatních serverech, abych náhodou něco nezopakoval...
Zapsal: Maty, 13:12:32 13.09.2002
 Čus Maty
Víš... jen mi příde nuda probírat x let furt to samý...
Šlo by to dopočítat: ty problémy tady neřešený ležej dlouho, v roce 90 se něco měnilo (tak, ve společnosti i svazu), pak sme měli vedení co nás nutilo řešit ještě větší problémy (no, zvolili sme si ho my), toho sme se zbavili, a vod tý doby furt stejná písníčka :-)))))

Se ti přiznám, že mi to osobně neva... povídejte si o čem chcete, ale aby na všech portálech co sou taky o lezení bylo sedm nebo osm let to samý a přitom se nic nezměnilo, mi fak přijde jako dost zbytečný plácání...
Takže efekt je stejnej, jako šeptat u piva. Klidně šeptej!
Zapsal: Tomáš F., 17:02:31 13.09.2002
 Čus Maty 2
Přidávám se k Tomášovi, protože tohle opravdu nejsou žádný halasný výkřiky, ale pravidelný prdy do vody, kterým se všichni ti co lezecký portály jen čtou na skalách smějí. A na VH ČHS přijdou všichni jen zamávat a zatleskat. Že by stud? Taky program VH hlášený do předu by možná pomohl k přípravě do diskuse. Ale to už tady taky bylo. No.
Pravda je, že návrhy na případné změny či úpravy v Praze přednesl jen Martin Mellan. Možná, že kdyby VH proběhla po netu formou registrovaných delegátů, byly by odvážnější. Asi určitě. Takže tak. A čteš Šerpu?
Naznar Boubel.
Zapsal: Boubel, 18:55:00 15.09.2002
 
take dlouhe
Zapsal: , 15:32:42 27.05.2009
 ERofCrjH
1vUx8S Great, thanks for sharing this post.Really looking forward to read more. Will read on...
Zapsal: RdNjqKbZCQDxwU, 12:34:26 06.06.2013
 dIiJqMSydGR
IR1E1N Appreciate you sharing, great article.Really looking forward to read more. Want more.
Zapsal: abzQrAekPsKa, 02:12:39 20.12.2013
 fckqXKYFONMFBgWKcb
66bWE0 I really like and appreciate your post. Really Cool.
Zapsal: QboxXsNwZrfG, 10:36:11 20.12.2013


 Vložení nového komentáře 
Název
Jméno
Email
Text

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

 Foto dne:

Podzim na Kapucínkách
 Databáze cest:
Všechny cesty (179761)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Cruila Fi 5b Felanitx
Tom 6a Felanitx
Abelles Mortals 6a Felanitx
Monsterproces 5A Hlavatice
Kryštofík (a) Továrna 6A+ Hlavatice
Nově komentované:
Wayne Gretzky 10- Mladkov
Xorics Left 7b Cala Magraner
La 19 Cm 7c Kalymnos
Cesta Nebojsů 7 Bořeň
Maudit L1 7a Osp

 Nově v diskusi:
rozhovor | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku |

 Nové komentáře:
Hanzi | k mani na stanicich HZ | test | Re: Láska v srdci | Re: Láska v srdci | Re: Láska v srdci | Mara Holecek nechodi na lezce a uz vubec ne do komentaru | Duvod | ... | Re: Láska v srdci |

 Kde to vře:
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (117)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (31)
Video: Jana Švecová dělá další pokroky v bouldru Terranova 8C+ (18)
Secret Spot Bouldering 2024 (3)
Tragická nehoda na Súlově (2)
Mezinárodní setkání alpinistů v Praze (2)
Naši mají 2 stříbra a 1 bronz ze slovenského poháru v drytoolu (1)
Ruzyňská liga – obtížnost (1)
Vyšla kniha Laviny v Česku (1)

 Nově v inzerci:
Nové lezečky La Sportiva Solution W vel. 35,5 | Prodám bundu Sir Joseph Terag černá M | Boty Scarpa summit GTX Women 40 | LS Otaki women 38,5 | Statická a dynamická lana | La Sportiva Miura | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | atomic backland. | Devold dámské termotriko M | Sir Joseph Apris Hooded Man |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 437 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 365 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 344 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 332 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 308 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.