LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Úrazový děj probíhal takto ...
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
SP boulder Keqiao (CHN) (18.04)
SP obtížnost, rychlost Wujiang (CHN) (25.04)
SP obtížnost, rychlost Indonesie (02.05)

Žebříček
Cesty:
11.Vopat 11234
12.Smetanová 11085
13.Gulášek 11057
Bouldry:
11.Šlapák 10053
12.Štípek 9956
13.Košťál 9900
Hory:
12.Bloudek 5970
13.Procházková 5670
14.Y 5373

Výsledky
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)

Deníčky
5672 lezců
1142965 cest
Nové přelezy:
Implosion 7C+
Kose 8a
Adios Paqu 7c+
Mindundi 7b+
Predators 10-
Destructio 7b+
Renaissanc 7c
Labyrinth 8b
Provokace 10-
Poor Cow 7b

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Boulder Bar - Praha 7
Rock 'n' Wall - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
LANEX eshop - Bolatice
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Chilam Balam 9b+ ???

Nejtěžší cesta na světě ???

Po třech letech práce, 4. července, Bernabé Fernández konečně přelezl svůj mega projekt v Villanueva nedaleko Malágy ve Španělsku. Cesta je více než 80 metrů dlouhá a obnáší skoro 400 kroků. Podle Fernándeze je navržený stupeň pro Chilam Balam 9b+ !!! zcela přirozený. Jeho nejtvrdší RP je dosud neopakovaná Orujo 9a+ v Archidona.
Aby dokázal lezeckému světu oprávněnost klasifikace 9b+ a tedy i to, že je na míle daleko od všech ostatních, tvrdí, že normální lezec by měl být schopen vylézt na OS o tři stupně méně než vlastní nejlepší RP a on prý dokáže 8c+ OS. Dokáže to?

Tak, co si o tom myslíte?
Z 8a.nu velmi volně přeložil

Azbest   [úpravy] 14:30 15.07.2003Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 nemožný?15:50:32 15.07.2003
je to vůbec možný? Vždyť ještě nebylo přelezený ani Béčko a už tomu dává Bé plusko? A kdo mu to potvrdí?A přece nemůže tím, že dá na OS 8c nebo 8c+ říct, že tamata cesta je 9b+,ne?Já to nechápu!!
osmanodpovědět 
 Re: nemožný?16:19:26 15.07.2003
Je tu Akira 9b od Freda Rouhlinga z roku 95. Nevim, jestli to nekdo potvrdil..
TomasCodpovědět 

 :o)08:38:49 16.07.2003
Mimochodem. Kolik uděláte kroků za tréning tohoto typu vytrvalosti a v jaké obtížnosti?
:o)
Azbestodpovědět 

 nevim12:37:55 17.07.2003
jestli pak pouzival mago :-)
drsonodpovědět 

 Alex Huber k 9a14:33:26 17.07.2003
Kdyby to někoho zajímalo, tady je reakce Alexe Hubera k tomuto počinu (původně z desnivel.es):
Hello!
I have just read the news about Fernandez´ first ascent, which should be 9b+. I am not in the world of superhard sport climbing routes anymore, so it does not affect me directly any more. Still, sport climbing is very important for me and therefore I keep on being interested, what´s going on. In fact, Fernandez is in the same position than Fred Roughling 8 years ago, when he gave the grade 9b for his route Akira. He had no references, which could prove his ability to climb routes of that difficulty. Doubts will continue about the ascent of Akira for several reasons. We still do not know, how hard Akira is in fact. It could eventually be not harder than 9a? but it also could be something like 9b - but then I would simply not believe him that he has climbed it. Or he has climbed akira and the route is really 9b today, but he might have chopped some of the holds. who knows?
Fact is, that if he would have climbed a route of the grade 9b, he should have been able to climb a route of the grade 9a on ´second go´, at least ´within a day´, and he should be able to ´on sight´ routes up to the grade 8c+. Roughling, though a strong climber, never did come even close to be such a capable climber, so there is no way that the climbing community could give him any credit at all. The same problem will have Fernandez now. If he would be able to climb 9b+, then he must be in the position to climb ´Realization´ at ´second go´, at least ´within a day´. And he should be able to ´on sight´ routes of the grade 9a! i wonder if he could come even close to climb ´Action Directe´ within in a day!. 
I hope for Fernandez that he is going to make a documentation, which should be made now - after he proposed the grade 9b+. He should be still able to climb the route maybe with no more than one time resting in the rope, because the ascent is still ´fresh´. The climbing world could then believe him doing his route if we can see documentation like Ramonet on La Rambla. If Fernandez would like to have the credit for doing Chilam Balam, then he should go with you and a video filmer back to the route next week. Make documentation like on la rambla! Then we could believe that he did this route.
Concerning his capability to climb 9b+: he goes to Ceuse and he sends Chris Sharmas ´Realization´ second go. But, to be true, I am sure that Fernandez is far from being capable to achieve that. Please, let also know Fernandez about this matter. Maybe you translate this email and send it to him. I do think not bad about him at all. He just should not make any mistakes now. He should know that he has to prove his ability to climb 9b now, if he is not ready to do that then he will loose the credit in the international climbing world completely, for sure.
As you know, I also do speak castellano. So let Fernandez know that I am ready to give him advice in this matter. Let him know that proposing grade 9b+ is a serious matter, whereabouts he should not make a mistake. Proposing the grade 9b+ means that he does make other capable climbers such as Sharma, Ramonet, Iker Pou, Dani Andrada.... look like a kinder garden... Also you should know about the important position, which you have for the climbing world. Desnivel is one of the most important magazines in the world and therefore you should think about seriously, which ascents you are going to give credit.
Best regards,
Alexander.
TomasCodpovědět 
 Re: Alex Huber k 9a14:35:56 17.07.2003
Chtěl jsem samozřejmě napsat Alex Huber k 9b+ :-)
TomasCodpovědět 
 Re: Alex Huber k 9a15:29:52 17.07.2003
Pěkně to Alex napsal nejen pro Fernandeze, ale pro všechny ohlašovatele neobvykle vysokých výkonů. Platí to i pro MČ, M+M a všechny další.
Petr Jandíkodpovědět 
 Re: Alex Huber k 9a17:10:59 17.07.2003
Každý, kdo ví jak je těžký se v těžších cestách zlepšit o jediný znamínko, musí s Huberem jen souhlasit. Lezec, který by vylezl 9b+, by opravdu musel lézt 9a na druhý pokus.
Davidodpovědět 
  Re: Alex Huber k 9a06:45:39 18.07.2003
...a nechceli byste to někdo přeložit? Aspoň v kostce. Díky...
Přípluvodpovědět 
   Re: Alex Huber k 9a13:09:30 18.07.2003
Píše se tam velmi přibližně něco jako:
Práve jsem spřečetl o fernadezově prvním přelezu, který má být za 9b+. Mě už se to netýká, ale sportovní lezení je pro mě stále velmi důležité a zajímám se o něj.
fernandez je teď ve stejné situaci jako byl Fred Roughling před 8. lety, kdy svoji cestu Akira oznámoval jako 9b. Neměl čím doložit, že je schopen lézt tak obtížné cesty a pochybnosti z několika důvodů přetrvávají. Stále nevíme, jak je Akira ve skutečnosti obtížná. Třeba není težší než 9a, třeba to je něco jako 9b, ale pak prostě nevěřím,že to přelezl. Nebo Akiru přelezl a dnes je to opravdu 9b a on si tam nasekal nějaké chyty. Kdo ví?
V každém případě, pokud mohl vylézt 9b, , musel by dát 9a na dva pokusy, přinejhorším ve dvou dnech a měl by dát 8c+ on sight. A i kdyř je to dobrý lezec, nikdy se ničemu takovému ani nepřiblížil, takže takovíé rohlášení nemůže budit mezi lezci důvěru.
A fernadez bude teď mít stejný problém. Jestli dá 9b+ musí dát 9a on sight! a já bych se dost divil , kdyby dal Aciton Directe třeba během celýho dne!
Přeju Fernandezovi, aby udělal dokumentaci, která je třeba, kydž se rozhodl získat 9b+. Měl by být schopný tu cestu át znova s maximálně jedním odpočinkem na laně A až přidá dokumentaci jako Ramonet na La Ramle, bude možné mu věřit....

Pak tam je ještě chvilku o tom, že na to Fernandez nemá a ať mu daj vědět, říká, že to není legrace tvrdit, že dal 9b+, protože pak jsou to vypadá, že všichni ostatní špičkoví lezci jsou proti němu "mateřská školka", a ať si fernandez uvědomí, že je známej lezec a publikoval to v důležitym časopise, tak ať zbytečně nedělá všem lezcům ostudu.

Na víc nemám čas, ale snad jsem tam nic nepřekroutil ani nevynechal
pavel
pavelkodpovědět 
    Re: Alex Huber k 9a13:14:43 18.07.2003
koukám, že tomas byl rychlejší a pečlivější; prostě nestíhám
pavelkodpovědět 

 Alex Huber k 9b+ česky11:54:40 18.07.2003
Původně je to mail Alexe Hubera španělskému lezeckému magazínu Desnivel.

Právě jsem se dočetl o Fernándezově výstupu, který by měl být 9b+. Už se nepohybuji v oblasti lezení extrémně těžkých cest, takže se mě to přímo netýká. Přesto je pro mě sportovní lezení stále velmi důležité a tudíž se o dění v něm zajímám. Ve skutečnosti je Fernández ve stejné situaci jako Fred Rouhling před osmi lety, když ohodnotil svou cestu Akira 9b. Neměl za sebou nic, co by dokazovalo jeho schopnost lézt cestu takové obtížnosti. Pochybnosti tu budou stále a to z několika důvodů. Pořád nevíme, jak je ve skutečnosti Akira těžká. Nakonec by nemusela být obtížnější než 9a? Mohla by také být něco jako 9b, ale to bych prostě nevěřil, že ji vylezl. Nebo ji vylezl a dnes má skutečně 9b, ale pak možná odsekal nějaké chyty. Kdo ví?
Faktem zůstává, že jestliže vylezl cestu obtížnosti 9b, měl by být schopen vylézt 9a "napodruhé" nebo alespoň "během jednoho dne" a cesty do obtížnosti 8c+ on sight. Ačkoli je Rouhling velmi silný lezec, nikdy se těmto schopnostem ani nepřiblížil a proto se od lezecké komunity uznání nikdy nedočká.
Stejný problém bude mít nyní Fernández. Pokud by měl být schopen lézt 9b+, musel by vylézt Realization "napodruhé" nebo alespoň "během jednoho dne". A cesty 9a by měl lézt on sight! Divil bych se, kdyby se někdy alespoň mohl přiblížit vylezení Action Directe během jednoho dne!
Kvůli Fernándezovi doufám, že dodá dokumentaci, což by měl udělat hned - poté co navrhl stupeň 9b+. Pořád by měl být schopen cestu vylézt s možná maximálně jedním odpočíváním v laně, jelikož výstup je stále čerstvý. Kdybychom se dočkali dokumentace jako od Ramoneta na La Rambla, lezecký svět by neměl důvod mu nevěřit. Pokud by chtěl Fernández za Chilam Balam uznání, měl by se příští týden vrátit k cestě s vámi a videokamerou. Udělejte dokumentaci jako z La Rambla! Pak bychom mohli uvěřit, že to vylezl.
Co se týče jeho schopnosti lézt 9b+, ať jede do Ceuse a vyleze Realization od Chrise Sharmy napodruhé. Ale, abych byl upřímný, jsem si jist, že Fernández má dost daleko do toho, aby to dokázal. Dejte o tom prosím Fernándezovi vědět. Možná přeložíte tento email a pošlete mu ho. Vůbec si o něm nemyslím nic zlého. Jen by prostě neměl nyní udělat chybu. Měl by vědět, že nyní musí dokázat svou schopnost lézt 9b. Pokud to neudělá, musí se připravit na to, že zcela jistě přijde o uznání lezeckého světa.
Jak víte, umím také španělsky. Dejte Fernándezovi vědět, že jsem připraven mu v této věci poradit. Dejte mu vědět, že navržení stupně 9b+ je vážná záležitost, ve které by neměl udělat chybu. Navržení stupně 9b+ dělá z ostatních schopných lezců (Sharma, Ramonet, Iker Pou, Dani Andrada...) mateřskou školku. Také byste si měli být vědomi důležité pozice, kterou máte v lezeckém světě. Desnivel je jeden z nejdůležitějších časopisů (lezeckého) světa a tudíž by si měl vážne rozmyslet, kterým výstupům věnuje uznání.
Alex Huber
TomasCodpovědět 
 Re: Alex Huber k 9b+ česky12:59:38 18.07.2003
Ještě jednou moc dík za překlad...
Přípluvodpovědět 

 Německo - španělská corrida12:12:31 18.07.2003
Ale kdo je bejk? Velmi veselé čtení...
Bídaodpovědět 
 Re: Německo - španělská corrida15:08:18 18.07.2003
Von Ti Alex zdrbnul Freda, takže si jako na straně Ferdy?
Azbestodpovědět 
  Re: Německo - španělská corrida15:09:45 21.07.2003
Dokud nikdo z lezecké špičky cestu nezopakuje a nezchodí klas., tak budu věřit že na to prostě nemaj a cesta je asi skutečně tak těžká jak je psáno.Jestli na to má ať z lidí dělá mateřskou školku a jestli ne tak se mu to vymstí...
BBodpovědět 
   Re: Německo - španělská corrida19:51:45 21.07.2003
Souhlas s Bridžit Bardó(BB):-).Dokud se v tom nikdo ani nepokusí něco předvést může akorát tak utřít lusku.A ne zpochybňovat.Alexovo ve své době přelomové výstupy doznaly taky shazování.A on to tehdy mediálně prezentoval téměř jako zázrak.Nemluvě o bráchovi Thomasovi.Jeho fenomenální 1.8c v horách je nakonec jen 8a+!!!Nesouhlasim moc taky s tim že kdo je schopen přelézt 9b+ musí přelézt 9a+ na druhej pokus a 8c+OS.Všiměte si jak dlouho Fernandés tu cestu trénoval a nacvičoval-za tu dobu může člověk dokonale zmáknout pohyby a úplně se vymknout svým obvyklým schopnostem.Lezecky se neposune ale cestu přeleze.A opakování před "porotou"?Můj názor je, že takový cesty se nelezou na počkání a mnohdy ani ne 2x za život.Jeden pokus je prostě tan správnej a na další takovej se může čekat další 3 roky.
Fidoodpovědět 
    Re: Německo - španělská corrida16:00:40 22.07.2003
Nikdo se nemůže natolik vymknout svým obvyklým schopnostem. Aby někdo, kdo leze na vrcholové úrovni, vylez cestu o tři stupně těžší, musel by prostě zesílet a to o hodně. Od vylezení prvního 9a uplynulo deset let a pořád je přelezení tohoto stupně vzácností. Opravdu si myslíš, že někdo je najednou o 3 stupně dál? To je jako by zaběhl stovku za 9,40. Nebo si myslíš, že pouhým pilováním jsme schopni vylézt třeba Action direct? Nejsme, nemáme na to silové schopnosti. To, že někdo místo svého běžného 7b je schopen po dlouhém cvičení spojit 8a, je možné jenom tehdy, když má velkou sílu a bídnou techniku. K tomu ale nemůže docházet u absolutní špičky - tam už je nutná kombinace techniky i síly a k velkým výkyvům nedochází.
Davidodpovědět 
     Re: Německo - španělská corrida10:17:40 23.07.2003
mozny - nemozny.... I z jinejch sportu jsou znamy pripady kdy nepadne dvacet let starej svetovej rekord a to i pres vsechny podpurny prostredky (povoleny i zakazany), jediny co muze prumernej clovik delat je verit nebo neverit.Ti na spici budou vzdycky trochu skepticti ikdyz i sami byli v podobne situaci,protoze verit znamena tez uznat ze je nekdo lepsi.Ja osobne si nedokazu predstavit obtize v necem za 9 UIAA a vejs tak jak bych moh tvrdit prelez / neprelez.....
honza bocekodpovědět 
     Re: Německo - španělská corrida22:51:01 23.07.2003
Myslíš, že za 3 roky byť občasnýho nacvičování jedněch a těch samejch pohybů nezesílíš pro právě takový pohyby?Jinak veřim že ten kdo leze 7b je schopen po dlouhým nacvičování přelézt 7c nebo 7c+!Znám to z konkrétních případů.Otázkou je, zda je normální při hodnocení cesty takhle přeskočit stupeň který následuje po stupni, který pro mě byl do té doby vrchol.Zvlášť když je to průlom v celosvětovým měřítku a naprosto objektivně neposouditelná věc.
Fidoodpovědět 
     5c nebo 9a ?? je to jedno.09:53:52 24.07.2003
Můj názor. Každej kdo leze má jen určitou energii, kterou využije každoročně k lezení. Je podle mne jedno, jestli leze max. 7b, 8b, nebo 9b. Jde jen o to, kam tu energii zasměřuje. Někdo preferuje nacvičení jedné těžké cesty, někdo leze raději trochu pod svým maxem a sbírá hodnotné cesty, nejlépe na OS. Někdo prostě jenom leze a je mu jedno co, hlavně že je to třeba krásný a dlouhý. Všechny to stojí stejně lezecké energie a mají z toho úplně stejnou radost. To že někdo leze běžně 7b a najednou spojí jedno 8a není, podle mě, známka jeho ukrutné síly a špatné techniky. Pouze „zapreferoval“ využití energie do vymyšlení, krokování, pilování, překonání všech nezdarů, zase pilování,… . Výsledkem je přelezení jeho maxima. Místo toho všeho úsilí směřovanému k jednomu „blbýmu“ 8a mohl vylézt na čtvrtej pokus dvě 7céčka, na druhej pět 7béček. Nebo taky mohl osnout x 7áček. A všechno tohle by ho stálo stejně lezecký energie. Někdo prostě rád něco nacvičuje, zdokonaluje se v tom, trénuje na to, nenechává se odradit neúspěchy, pak to dá a je spokojenej. Řekne si, proč bude mrhat silou v 7c+, když mu přijde reálné 8a a má chuť to dokázat. Tohle dokážu pochopit. Neříkám, že je to to pravé, ale dokážu to pochopit a uznat za výkon.
Barnabému bych věřil. Zatím nemám důvod nevěřit. Dokážu si představit, že za tři roky interzivní práce je člověk schopen zvýšit svůj max. (podotýkám max.) o výrazný kus. Vedle toho ale nevyleze právě nic, co je v tom výrazném kusu.
Nikde není psáno, že když má někdo max. 8b, musí lézt 7c+ na OS. To je podle mě kravina. Pokud to dokáže skoro vždy, je línej něco nacvičovat a svý max prostě zatím pořádně nedokázal. Ale říkám, jen můj blbej názor :o) Zdary.
Azbestodpovědět 
      Re: 5c nebo 9a ?? je to jedno.10:20:11 24.07.2003
Presne tak.
Martinodpovědět 
      Re: 5c nebo 9a ?? je to jedno.10:49:48 24.07.2003
S tímhle názorem se dá vcelku souhlasit, je tu ale jiná věc. Jak může někdo, kdo tři roky nacvičuje tu svou jednu cestu vědět, jak těžká je ve srovnání s těmi ostatními, když nic jiného srvonatelně těžkého neleze?
Petr Jandíkodpovědět 
       5c nebo 9a ??11:38:28 24.07.2003
Petře, on ale leze. Je autorem potvrzených cest 8c, 8c+. Má na svědomí i neopakované Orujo 9a+. Třeba zná rozdíl mezi 8c+ a 9a+ (dva stupně) a jednoduše mu jeden na 9b přišlo málo. Neobhajuji ho. Třeba přestřelil, to ukáže až čas. Nelíbí se mi, že konkrétně Alex ho přirovnal k Rhoulingovi (spekuluje se tuším o jeho údajném usekání chytů v Akira 9b, tak aby to nikdo po něm nevylezl), když sám má z minulosti máslo na palici. A mermomocí, chce pasovat někoho někam. Možná nevědomky.

Není to pro mě otázka. Spíš mne zajímá názor nás lezců o "povinnosti" lézt na OS o tolik nebo tolik méně než PP max. To mi přijde zběsilý a divný. O mrázovi někdo asi před rokem prohlásil, že mu bohužel chybí osnout několik 8b a že to kazí dojem. To prostě neberu. Podle mě, kdyby tenkrát všeho nechal, soustředil se na osy 8b, tak by je prostě dal. Soustředil se prostě jinam. To samý se mi asociuje s Berabé vs. A. Huber.

Ty vole, to je skoro námět k diskusi. Mělo by být podstatné měřítko kvality lezce PP max - n = OS, n = ? ? Tvrdím, že vůbec ne.

Hoďte konstruktivní názory do placu. Výsledek dvakrát podtrhneme a pošlem to do Mantány. Běda tomu, kdo neosne n = 3.
Azbestodpovědět 
        Re: 5c nebo 9a ??12:42:38 24.07.2003
Máš v zásadě pravdu, ale ještě je třeba si uvědomit, že jsou lezi talentovaní a šikovní a naprotitomu lezci méně talentovaní, ale vytrvalí.

Ti první přijou, uvidí, zvítězí a OS dávají relativně snadno. Ti druzí dřou, padají, ale nevzdávají se. OS dají málokdy, ale jsou schopni vydřít cesty třeba i těžší. Znám dost příkladů jedněch i druhých. Takže v praxi se vyskytující rozptyl toho n bude dost velký.
Petr Jandíkodpovědět 
         Re: 5c nebo 9a ??16:58:02 24.07.2003
Hlavně to, Petře, prosím neber jako věčné polemizování. Myslím si, že nejde lezce rozdělit tak jak říkáš. Do určité míry ano, ale proč by nemohl existovat lezec s velkým talentem, který na tom ale není třeba silově dobře. Někdo má zase obrovskou intuici a rychlý úsudek, proto je v osech dobrej. A nemusí mít super techniku ani extra sílu. Takovej člověk už ale nic moc vejš nenacvičí.
Někdo takový vlohy pro os nemá a tím pádem má na druhou stranu obrovský potenciál mít své PP výrazně lepší.
Intuice a úsudek se zlepšuje s lezeckým věkem.

Chci jen říci, že jsme každý různý typ lezce s jinými přednostmi, nemůže pro nás být měřítko OS + 3 = PP. Můj názor.
Azbestodpovědět 
      Re: 5c nebo 9a ?? je to jedno.23:00:45 27.07.2003
Tvůj názor-můj názor!Móóóc hezky řečeno.
Fidoodpovědět 
   9a na druhý pokus?20:45:47 22.07.2003
Mě se taky zdá trochu divný klasifikovat něco jako 9b+, pokud člověk nemá vylezeno 9b nebo několik 9a-ček. V diskuzi na 8a.nu se ale objevil zajímavej názor. Huber ve svym komentáři píše, že pokud by Chilam Balam bylo opravdu 9b+, musel by Fernandez lézt 9a na druhý pokus. Někdo se ale ptá, jestli když Huber vylezl Om a Open Air (obě 9a), jestli v té době také lezl 8c na druhý pokus. To jen tak na okraj.
Rosťa Š.odpovědět 

 Kravina11:59:57 24.07.2003
Ne to co bylo napsáno, ale to co napíši já. Rosťo, dejte dohromady trestnou výpravu, třeba Mráza po MS bude v náladě a jeďte to zapokusovat. Snad by se i sponzoři našli (RT:-))) a ve světě by se o tom dost psalo:-)). Já vim, je to blbost, ale myslim to vážně.:-)) Bylo by to lepší než dlouhá diskuse.
No prostě, dokud to někdo netestne, tak je to tlachání o ničem. Když Bímon skočil 890cm, bylo to o hódně víc než uměl, cca 25let se tomu nikdo nepřiblížil. Ani on sám:-))))
Matyodpovědět 
 Re: Kravina12:10:34 24.07.2003
Von si tenkrát fouknul tak dobře, že to nikdo 25 let nezopakoval :o)) Pravdu máš.
Azbestodpovědět 

 Wolfgang Gullich20:39:50 26.07.2003
Mám pocit,že když v roce 1991 Wolfgang Gullich vylezl Action Directe 9a měl také vylezené pouze Wallstreet 8c.Action directe byla podobně přelomová cesta jako Chilam Balam 9b+,ten obtížnostní skok byl také podobný Bernabého nejtěžší cesta do té doby byla dosud nezopakovaná cesta Orujo  9a+ ,myslím,že v případě 100% secvičení kroků je něco podobného možné.Zatímco ostatní dobří lezci světa cestují po světě nebo závodí-on se soustředil na jednu jedinou cestu.Dokud ji nikdo nezkusí nebo nezopakuje není se v podstatě o čem bavit.
Vildaodpovědět 
 Re: Wolfgang Gullich23:15:02 27.07.2003
A to Wolfgang posouval laťku nekolikrát.A pokaždý to byl obdobnej průlom.Bernabé to mohl přepísknout, ale nechápu, kde berou Ti nevěřící tomášové tu jistotu, že to prostě není možný.To zní jako:"když já nedám 9a ani kdybych se posral tak jak je vůbec možný, že někdo by dal tohle?Jak si to troufá?!!"
Fidoodpovědět 
  Re: Wolfgang Gullich10:38:34 28.07.2003
Podle mě máš naprostou pravdu.
Azbestodpovědět 
 Re: Wolfgang Gullich12:34:16 28.07.2003
Gullich nikdy nepřeskakoval stupně. Wallstreet dal za 11-, Action za 11 poté, co si Wallstreet zopakoval, aby mohl klasifikaci posoudit. Mimochodem, z opakování Wallstreetu si udělal především ten závěr, že cesta je skutečně 11- a ne lehčí. Takže žádné obrovské skoky, ale postupný vývoj. Srovnávat to s Fernandézovým skokem na 9b+ (kolik by to bylo v UIAA - 12+ ???) je nesmysl. Jak může Fernandéz vědět jak těžké je 9a, když nikdy žádné ani nezkusil? K 9b+ dospěl porovnáním se svým vlastním 9a+, samozřejmě nepotvrzeným a které sám nemohl ohodnotit (jak mohl vědět, že je těžší než existující cety za 9a?). Pokud chce posouvat hranice, musí si nejdřív zjistit, kde jsou.
MartinModpovědět 
  Re: Wolfgang Gullich07:20:17 29.07.2003
Na www.8a.nu je hlasování, jak kdo tomu věří. Tak tam koukněte:-))
Já hlasoval pro.
BBodpovědět 
  Re: Wolfgang Gullich13:32:42 17.06.2009
Absolutní souhlas ;)

Joshkaodpovědět 
 Re: Wolfgang Gullich22:57:46 11.03.2005
asdsad
wilsonodpovědět 

 Schopnosti vs. nacvičení10:36:14 29.07.2003
Když se zamyslím nad délkou cesty a počtem kroků, domnívám se, že tak dlouhá cesta se nedá secvičit. 400 kroků obtížnosti 9b+ (i kdyby) musí prověřit důkladně techniku i sílu po všech stránkách.
Blackyodpovědět 
 Re: Schopnosti vs. nacvičení11:59:06 29.07.2003
To, že je to prověrka po všech stránkách, je asi jasný každýmu :o)
Troufám si tvrdit, že 400 kroků za sebou jde zapamatovat a nacvičit celkem v klidu. 50 kroků si osobně zapamatuju tak za týden. K tomu propilovat a zapamatovat nohy trvá jen o chvilku déle. Jiná věc je to pak v kuse přelézt :o)
Azbestodpovědět 

 Arogance15:10:47 04.08.2003
Tak jsem si to skoro všechno pozorně přečetl a napadlo mě jediné - arogance. Za prvé na straně Hubera, který se pasuje až přespříliš arogantně to role spasitele a kritika (kdysy jsme taky měli svého poněkud mladšího a tedy i méně v hodnocení vybíravého Rosťu T., ale s lety se poněkud jednostranná hodnocení otupila), jenomže Huber už by měl mít dost zkušeností a vážit svoje slova, navíc si při psaní mailu do časopisu byl jistě velmi dobře vědom, že se názor zveřejní, čili to nebylo kárání redakce (jak to tam trochu taky vsunul), ale skutečně otevřená kritika.
Koukněme na druhou stranu. Prohlásit, že jsem o dva až tři stupně dál, než všichni ostatní, zdá se mi hodně moc sebevědomé a jak jsem již napsal i dost arogantní. Nebudu to dál rozpiplávat, neboť to tak nějak cítím jako osobní tragédii obou stran, čistě z lidského hlediska.
A nakonec trochu jiný příklad, jak se to taky dá dělat. Nepamatuju si jména, ale třeba si někdo vzpomene. Baseljura ve Švýcarsku má jedno 9A - navržené. Jeho autor mu věnoval celý život, přesně tuším 12 let!!! Pak ho konečně přelezl. Týden na to zopakoval 8C+, které neznal, mimochodem od nikoho menšího než Freda Nicoleho. Tomu říkám skromnost!!!
Doufám, že každý pochopil, že příspěvek není o lezení, ale lidech.
Petr Reschodpovědět 

 Foto dne:
Bundesfels Pfaffenstein
Eldorado, RP IXc
 Databáze cest:
Všechny cesty (179765)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Kose 8a Geyikbayiri
Polígrafo 6+ Ratão
Cá T’Espero 6a Ratão
Mamilo Do Sovaco / Armpit Nipp 5b Ratão
Cruila Fi 5b Felanitx
Nově komentované:
Wayne Gretzky 10- Mladkov
Cave Lip 7b Cala Magraner
La 19 Cm 7c Kalymnos
Cesta Nebojsů 7 Bořeň
Maudit L1 7a Osp

 Nově v diskusi:
Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: rozhovor | rozhovor | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku | Re: visy u prcku |

 Nové komentáře:
Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! | Re: Prachy, prachy, prachy!!!!! |

 Kde to vře:
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (105)
Rozhovor s Markem Holečkem po návratu z Langtang Lirung (24)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (20)
Video: Jana Švecová dělá další pokroky v bouldru Terranova 8C+ (18)
Secret Spot Bouldering 2024 (3)
Tragická nehoda na Súlově (2)
Mezinárodní setkání alpinistů v Praze (2)
Naši mají 2 stříbra a 1 bronz ze slovenského poháru v drytoolu (1)
Vyšla kniha Laviny v Česku (1)
Ruzyňská liga – obtížnost (1)

 Nově v inzerci:
Lano | Nové lezečky La Sportiva Solution W vel. 35,5 | Prodám bundu Sir Joseph Terag černá M | Boty Scarpa summit GTX Women 40 | LS Otaki women 38,5 | Statická a dynamická lana | La Sportiva Miura | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | atomic backland. | Devold dámské termotriko M |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 442 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 371 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 346 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 336 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 312 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.