LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Love to climb? So do we.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
51.Zaoral 10075
52.Zedek 10072
53.Gospoš 10037
Bouldry:
51.Šauli 8409
52.Palivec 8403
53.Stadtherr 8403
Hory:
30.Rak 2854
31.Homolka 2838
32.HKvdf 2832

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5667 lezců
1140164 cest
Nové přelezy:
Geografia 7c
Výstřik Do 9+
206 9-
Příště To 7C+/8A
J´Ai Toujo 7c+
1.20 € Var 8a
Ofthalmopa 7c+
To Pantheo 8a+
Orgi Nerou 8a
Královna O 7C

Stěny
Lezecká aréna - Jablonec nad Nisou
Sportareál Klíny vnitřní stěna - Klíny 210
Lezecké centrum Vertikon - Zlín

Prodejny
HUDYsport - České Budějovice
Rock Point - NC Eden - Praha 10
AIX -lezecké chyty a stěny - Praha

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Helma

základ výbavy

Tento článek sice moc nezapadá do zdejší kategorie "Nehody", ale s nehodami má jistě spousty společného.

Doufám, že uvítáte nejenom o nich číst, ale jim také předcházet. Horolezectví se neřadí zrovna mezi nejbezpečnější sporty na světě, takže je dobré při tomto druhu činnosti dbát bezpečnosti. Chce-li někdo bezpečnou zábavu, ať se dá třeba na závodní šachy. Přesto však mnohokrát vidím na stěnách, skalách horolezce bez ochrany hlavy. Nevím, zda-li je to úmysl či jen lenost si ten škopek na hlavu posadit, ale co vím jistě - je to nezodpovědnost! Možná si už někdy někdo všiml toho, že se sem tam někdy kousek skály odlomí a díky gravitaci padá dolů. Mě najedenkrát do helmy cinklo cosi kamenného a pokaždé mě v tu chvíli hřál pocit jednou velice kvalitně utracených peněz. Není to jistě špatná investice, když chráníte sami sebe a jste ohleduplní ke svým kamarádům spolulezcům. Ohleduplní v tom smyslu, že Vás nebudou muset transportovat v provizorních nosítkách s impresivní frakturou lebky ze 40° svahu. Zranění hlavy, která hrozí pod i na skále jsou dosti závažná. Ze skály nemusí také spadnout nutně jenom kámen. Přistát na Vás může i karabina, kousek seschlého stromku nebo třeba stará rezavá skoba („nejlépe“ hrotem napřed). Mě dokonce málem na hlavu spadla dvou-litrová PET-láhev s vodou, která se kamarádovi uvolnila z úvazu. Naštěstí mi škrtla jen lehce rameno a pak se od země odrazila kamsi do dvacet metrů vzdáleného křoviska. Takovýmto i jiným náhodám je dobré předcházet a chránit se. Samozřejmě, že je každého věc, zda-li se tomu či jinému riziku vystavuje, ale existuje vždy pár pádných důvodů, proč to dělat tak a ne jinak. V tomto případě za vše mluví poranění. To je to nejhorší, co Vás může potkat.

I nepříliš velký kámen (běžně 100g), který spadne z dvaceti metrů, bude mít rychlost přibližně 70 Km/h. To uznejte je docela vysoká rychlost na tak malý předmět. Když narazí na nechráněnou hlavu, tak způsobí vážné trauma. Častým poraněním je, již zmiňovaná, impresivní fraktura lebeční kosti. Lebeční kost se jakoby vpáčí dovnitř a může traumatizovat mozkové obaly i mozkovou tkáň. Takovéto zranění může být i neslučitelné se životem! Obecně u poranění hlavy v drtivé většině vzniká krvácení buď mezi mozkové pleny nebo rovnou do mozkových komor. Takovéto stavy jsou spojené s náhlou ztrátou vědomí (koma), které může nebo nemusí být obnovitelné. K vědomí může poraněný přijít sám (spontánně), ale pravděpodobně do bezvědomí zase upadne (tzv. Lucidní interval). Hloubku bezvědomí je dobré při nehodě ověřit. Stav vědomí totiž odráží stav mozku. Jestliže bude poraněný reagovat na slovní povely, na algický (bolestivý) podnět, uvědomovat si místo, čas i sebe, a bude jen lehce zmaten, s bolestí hlavy, zvracením, apod., je vědomí jen lehce narušeno. Nebude-li naopak reagovat na žádné podněty (ani bolest!), tak se jedná o těžké bezvědomí. Stav vědomí také spolehlivě ukáží zornice a bulby. Jsou-li zornice anizokorické (tzn. jedna je zvětšená a druhá zmenšená), je pozitivní poranění mozku. Také postavení bulbů je důležité. U mozkového poranění se může vyskytovat „šilhání“ nebo bloudivé pohyby bulbů. Diagnostika kraniocerebrálních poranění je ale obecně rozsáhlejší. Důležitější je však poraněnému pomoci. Obecně je u nehod spousty paniky a zmatku. Tomu je lépe předejít (i když těžko) a s kamarády spolulezci se domluvit či vysvětlit co v takových případech dělat. Takže. Jako první co připadá v úvahu je celkově zkontrolovat základní životní funkce (dýchání, oběh, vědomí). Vědomí už je popsáno výše. Oběh zhodnotíme velice jednoduše a to zkouškou pulsu na velkých tepnách (zpravidla na krkavici nebo na tepně v třísle). Minutový záznam počtu tepů nám ozřejmí stav srdeční akce. Také nezapomenout sledovat pravidelnost či nepravidelnost tepů! Svědčí o srdečních arytmiích. Dýchání se také diagnostikuje velice jednoduše. Prostě si uchem poslechneme u úst poraněného, zda-li dýchá. Nespoléhat pouze na pohyby hrudníku! Je-li některá z těchto funkcí poškozena, je nutné zahájit kardiopulmonální resuscitaci (tzn. dýchání z úst do úst a nepřímá masáž srdeční). Mimochodem, toto je povinnost každého občana České republiky a já doufám, že každý aspoň něco o první pomoci ví. V případě, že má postižený zachovalé vitální funkce, tak postupuje dále v ošetření a transportu na dostupné místo pro odbornou zdravotnickou pomoc, kterou voláme ihned! (ZZS 155). V případě, že zraněný komunikuje, byste ho měli vyzvat k tomu, aby byl klidný a snažil se nevyvíjet žádnou činnost, aby si ještě více neuškodil. V praxi to vypadá přesně naopak. Většinou je neklidný, řve bolestí a panikaří. Utěšit jej slovně je zhola nemožné, to se povede až zdravotníkům farmakologicky. Vzniklou ránu je dobré ošetřit, aby se zabránilo dalšímu poškození či vzniku infekce. U poranění hlavy je !! primárně !! nutné znehybnit krční páteř! Páteř je velice citlivé místo a nešetrná manipulace, zvláště po traumatu, by mohla být osudná. Poškození míchy je totiž další velmi závažnou komplikací, která přímo ohrožuje poraněného na životě. V terénu, většinou bez vhodných pomůcek, je dobré si umět poradit. K fixaci páteře postačí hlavu (dovoluje-li to stav) zaklínit mezi nějaké předměty a zpevnit například bundou. Podél hlavy také stačí dát kupříkladu boty, aby neměla bezvládná hlava snahu se sama vytáčet a páteří pohybovat. Další ošetření se skládá ze, pokud možno, sterilního krytí rány. Pracné obvazování hlavy raději přenechejte zdravotníkům. Někdy málo, znamená hodně. Jednoduše vezměte sterilní obvaz, rozmotejte ho a ránu s ním zakryjte. Poté ho připevněte náplastí, aby nepadal. Transport takovéhoto už pacienta je obtížné i s odborným vybavením. Dnes už zdravotnická záchranná služba vlastní vakuové matrace, které člověka doslova znehybní, ale v přírodě pod skálou…Ideální je poraněného položit na pevnou podložku a na té ho transportovat. Ale upřímně, těžko v lese najdete dveře nebo dřevotřískovou desku. Je-li dost „okolojdoucích“ je dobré se pokusit zraněného odnést v rukou. V osmi lidech se dají vytvořit takové „pseudo-nosítka“. Dva zachránci si stoupnou naproti sobě a chytnou se za ruce. Pak vedle nich další dva. Takto je pak zajištěna podpěra na čtyřech místech (hlava, hrudník, pánev, nohy) a postiženého můžete na rukou snést i ze svahu.

Další počínání už je v rukou odborníků a ten smolař co zrovna místo helmy utratil peníze za frienda, své priority jistě důkladně přehodnotí. Škoda, že oblíbenost a zaběhlost v nošení helem není taková jako například v cyklistice.

Martin Novák   [úpravy] 18:06 20.01.2005Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 ..20:05:33 20.01.2005
Úplne súhlasím, ale nechápem prečo by som ju mal nosiť vždzcky pri lezení. Napríklad na umelej stene je to úplná zbytočnosť. Ja ju nosím vždy v horách a na skalkách.
Jakubodpovědět 
 Re: ..10:51:09 21.01.2005
"ten smolař co zrovna místo helmy utratil peníze za frienda, své priority jistě důkladně přehodnotí"

No, desať metrov nad posledným istením by som za frenda správnej veľkosti vymenil nie len prilbu... :)) Priority sú závislé na okolnostiach.
soloodpovědět 
 Re: ..11:23:31 21.01.2005
A představ si, že necvakneš nad převisem, dáš kyvadlo, jistič zaspí a nedá prokluz a ty vemeš hlavou o chyty pod převisem.Hmmm, stalo se, a ty štychy co z toho jsou, nejsou zrovna slušivé...a trošku větší rána a na frakturu by to taky dalo.
Gejzaodpovědět 

 Trocha vzpominek21:58:41 20.01.2005
Pred mnoha lety byl smrtak na Taktovce kdy jistici se zabil pri jisteni o kruh. Lano jej otocilo a prirazilo ke stene. O kruh si prorazil spodinu lebecni a nez ho dostali do turnovskeho spitalu byl mrtvy. S helmou by to dopadlo jinak.
Richardodpovědět 
 Re: Trocha vzpominek22:19:53 20.01.2005
Vis ze bys moh nosit helmu i v aute a pokud mozno s prednim plexiklem, nikdy nevis co ti proleti prednim sklem...
MYslim ze je na kazdem jestli helmu ma nebo ne, nakonec kdybych nebral v potaz urcite nebezpeci tak bych nelez a sel hrat sachy.
Kuzmicodpovědět 
  Re: Trocha vzpominek23:16:38 20.01.2005
Určitě sám rozeznáš, že v autě to riziko, že na tebe spadne šutr neni tak veliký. Mimo to autor naznačil, že si myslí, že to právě neni jen tvoje věc, protože ty se pak sám do nemocnice nedopravíš. Já si myslim, že je to víc tvoje věc než když třeba blbě jistíš na stěně.
Michalodpovědět 
  Re: Trocha vzpominek10:33:00 21.01.2005
V autě ne, ale třeba na motorce se už nosí. Dneska i na kole. Vždycky jde jen o míri rizika a míru opatrnosti, kterou si vybereš. Já považuju helmu za nepříliš překážející a nebezpečí rozbití lebky velké a tak helmu nosím. Dnešní helmy už jsou lehké a pohodlné, tak proč ne? Ale dovedli mi k tomu také krvavé zážitky ze skal.
Jan Pušodpovědět 
   Všeobecné mínění se posouvá12:46:29 21.01.2005
Tak jako před 10 lety byl cyklista s helmou spíš za exota, dneska je tomu jinak. Tvrdost asfaltu nebo rychlost jízdy se však nijak nezměnila. Stejný posun začíná být patrný i na lyžařských svazích a věřím, že u lezení je jen otázkou času.

Pro ty, kteří užití přilby vidí užitečné jen do hor....
Přilba má dle mého názoru dvojí význam:
1) Ochrana před padajícím předmětem - do hor zcela zásadní.
2) Ochrana hlavy před nárazem o překážku. Jebnout hlavou o skálu není žádný problém ani při nevelkém (nepříliš kontrolovaném) pádu. Jedná se o mechanismus ne nepodobný nárazu cyklistovy hlavy o asfalt při pádu. Z tohoto pohledu však přilba patří i na skalky.
Znám jednu děvenku, která se takhle při pádu praštila, způsobila si "jen" otřes mozku a problémy s hlavou má po mnoha letech stále.
mellounodpovědět 
  Re: Trocha vzpominek18:21:12 24.01.2005
No nevim, zvlast kdyz jistis, tak to neni jen tvuj problem. Tobe spadne kamen na hlavu, upadnes do bezvedomi a kdo tak asi chyti tvyho kamose, kdyz do toho zrovna hopsne.
rewaqodpovědět 

 pisek07:23:35 21.01.2005
Ja ji nosim temer vsude, jen na pisku se mi to zda trochu zbytecny....Mylim-li se, budu rada, kdyz me nekdo z meho omylu vyvede:)
Andraodpovědět 
 Re: pisek08:24:08 21.01.2005
Já asi nejsem vhodným vzorem co se noší helmy týče, ale zrovna na písku je asi dost důležitá. Pády tam hrozí skoro nejdelší a kromě kruhů, tutových hodin není jištění často stopro.
Řepuleodpovědět 
 Re: pisek09:36:50 21.01.2005
Já jí na písku nosím.... ikdyž působím jako exot. Na písku máš pravděpodobnost velkého pádu, tvrdost materiálu a dopad taky nic moc, nehledě na eventualitu otočení se ve vzduch a dopad makovicí do stěny....Je v tom vedro ...je to hnus...ale mám svou kebuli rád...a bříběhy o tom jak někomu vytek mozek na Jánusovce po pádu z převisu z výšky 2 metry hlavou na kámen......
Radim Bzuraodpovědět 
 Re: pisek11:10:59 21.01.2005
pokud je Tva hlava tvrdsi nez piskovec, tak mas pravdu...
marianodpovědět 
 Re: písek16:30:32 21.01.2005
Je fakt, že na písku ti spolulezec může hodit na hlavu z matroše jenom karábli nebo smyčku. Takže v porovnání s ostatními materiály, kde ti může spadnout na hlavu friend, vklíněnec, vytržená skoba nebo svačina, je na písku mnohem bezpečněji a proto nechápu ty hazardéry, kteří jezdí na vápno, kde musí kvůli velkému riziku nosit přilbu, prsák a maglajz.
Jarda Písekodpovědět 
  Re: písek19:28:48 21.01.2005
No, at si jezdi kazdej kam, chce, ze, jednomu se libi to, druhymu ono....Ale na pisku bez prilby urcite ne, mozna az si necham udelat titanovou lebku, tak jo, ten je tvrdsi nez piskovec...
honzaodpovědět 
  Re: písek13:20:43 22.01.2005
Nebezpečný omyl. Lezli jsme ve třech Gondakance na Rauschenstein v Sasku (VIIIa). Fórštajgr nezvládl navalení do závěrečného žlábku, hodil vorla do smyčky, která byla za talířem. Talíř urval a jeho pozůstatky praštily jistícícho Nachštajgra ausgerechnet do kebule. Hlava od krve, stěna od krve, lano od krve. Ovázání hlavy, slanění, pytel.
S helmou by to jen trochu cvrnklo.
Petr Jandíkodpovědět 

 Helma07:49:37 21.01.2005
Helmu nosím do kopců a na ledy. Připouštím že na písku bych ji občas také unesl. Nicméně na sportovních skalkách ji nenosím a asi nikdy nosit nebudu. Jsou cesty kde přilba, prsák a podobné bezpečtnostní vybavení prostě jen překáží. věcí druhou by bylo případné nošení přilby pod stěnou na jištění a na cestu si ji sundavat, ale tím vás zarputilé bezpečáky také asi neuspokojím....
to je jednoodpovědět 
 Re: Helma08:30:27 21.01.2005
čoeče pekný článek,blimbak je fuckt treba, ale aj tak si ho na skalky nedam...:)Ale v Tatrach aj na chodníku...
olimodpovědět 
  Re: Helma09:43:49 21.01.2005
áno, článek moc pěkný, já osobně v Tatrách nasazuje helmu už v chatě - futra tam někdy bývaj proklatě nízko :)
Pavelodpovědět 
   Re: Helma11:23:07 21.01.2005
Problem vysokych.... :-)))
odpovědět 
 Re: Helma15:17:35 21.01.2005
Jediné místo, kde může helma skutečně překážet, je hodně úzký komín. Jina objektině nepřekáží nikde. Dneska se už dělají helmy, které na hlavě skoro necítíš, třebba Petzl Meteora a podobně. Je jen ta tobě, jak rád máš sou šišku.
Petr Jandíkodpovědět 

 Vskutku08:37:59 21.01.2005
impresivně traumatizující článek!:-)Tož asi souhlas, letch viděl bych to na užití kategorického Papoušova imperativu DYLÝT...(je to tak dobře, Mistře?!:-)
Honza P.odpovědět 
 Re: Vskutku11:31:47 21.01.2005
No tady by taky bodnul. Téma je bezesporu nosné, ale příliš "vědecky" podané. Autor moh ubrat toho vědeckýho hantecu a napsat to po lopatě, aby to i buranózní opeřenci pochopili, resp. se nemuseli prodírat džunglí odbornejch termínu. A taky k tomu po schubertovsku lípnout nějaký obrázky otevřených hlav in natura, aby to mělo voltáž.
Papoušodpovědět 
  Re: Vskutku11:52:27 21.01.2005
Mě zaujal ten lucidní interval. 2 roky zpět se mi kebule otřásla nárazem o dno Brick Lake v Tisé a všude okolo byla samá Lůca. Interval trval asi 2 měsíce. Co na to Herr Parrot?
Supodpovědět 
   Re: Vskutku11:57:45 21.01.2005
Já bych se na biochemie (Bílkoviny, aminokyseliny apod.) nepouštěl a už vůbec bych nezmiňoval nějaký cash flow. Co kdyby nám bálonky, bobříci a jiný dentelové sledovali síť.
Papoušodpovědět 
   Re: Vskutku13:21:15 22.01.2005
a to si vem ze bys nemel prodelany zatezkavaci zkousky z jizerek (vokno, zebrik). Co se v mladi naucis...
lacoodpovědět 
 Re: Vskutku10:15:58 22.01.2005
Nu, na jednu stranu vzpomeňme trapistů, kteři když měli promluvit, tak si museli zodpovědně zodpovědět v duchu na tři otázky : Je to pravdivé? Je to laskavé? Je to nutné? A teprve potom, případně, mluvit (psát). Ovšem na druhou stranu bylo řečeno : "Nebudeš delete bližnímu hroziti, nebo sám deletován na věky budeš!" Ovšem na třetí stranu platí poučka, že pokud množstvím zahozeného textu výrazně nepřevažuje nad ponechaným, je něco v nepořádku. Pak je pochopitelně strana čtvrtá.
jan pušodpovědět 

 ZDRSEM11:21:08 21.01.2005
Článeček poučnej, ale dlouhej. Helmu rozhodně dobré nosit, i když to sám ne vždycky dodržuju. Nicméně popis transportu osmi lidma mě trochu děsí. Nejlepší způsob, jak hnout právě s krční páteří. Mimochodem právě takovéto úrazy z praxe, včetně připravy improvizovaných záchraných prostředků skvěle vyučuje kurz ZDRSEM (www.zdrsem.cz). Absolvoval jsem ho, a musím říct, že v porovnání např. s červ.křížem je to nejlepší v první pomoci, co v ČR je. Můj názor je, že helmou chráníš své zdraví, a kamarádovi zážitky. Zdravotnickou přípravou chráníš zdraví své i kamarádů. Často i život. Proto jasně, všichni helmu, ale hlavně všichni vědomosti, co v případě průseru. Gejza
Gejzaodpovědět 
 Re: ZDRSEM13:03:49 21.01.2005
Transport v rukou je vždy risk. To přiznávám, ale někdy je to jediné možné řešení. Krční páteř musí být samozřejmně co nejvíce stabilizována. Všemi možnými způsoby. To je to nejdůležitější. KDyž bych si ale nebyl jist a nechtěl bych riskovat, tak bych počkal na ZZS. Někde v lese u skály je to také problém, ale dá se to. Vyslat někoho k cestě, aby je přivedl, apod. Následný transport ve vakuovce je jistě šetrnější.
Martin Novákodpovědět 
 Zážitek13:06:03 21.01.2005
Jednou takhle v Hlubočepech: Klepající se lezec doézá cestu plotnou a už už se blíží k nejtu. Preso v ruce se mihotá jako muší křidýlka. Pomalu a opatrně nabíra lano a šup. V tu chvíli se asi změnila teplota nebo co- tření už nebylo tření a lezec s lanem mezi nohama odpadnul jako kedluben. Následovala efektní otočka hlavou dolů a o to efektnější "Křach!!!!", asi jak když rupne kokos, hlavou o stěnu. Po spuštění dolů pravil, že nás vidí desetkrát a už jel napohotovost- od té doby nosím plembák častěji.
Michalodpovědět 

 Helma?- jo i ne..:)16:48:30 21.01.2005
Třeba v težkejch cestach na pisku kde ti hrozi velka držka(zem a pod.), tak je podlemě duležitější, aby ses cejtil v pohodě a nebyl nervozni z toho, že se ti špatně hejba v prsaku a že diky helme se potiš jak prase... Je to sice hezky, že maš helmu, ale spolihat se deset metru nad zemi, metr pod kruhem na to, že to ta helma nak zachrani, az mi podklouznou prsty a spadnu na zem, mi taky nepřijde uplně v poho...přijde mi totiž, že nejlepší ochrana na tohle všechno je min se spolihat na material a hlavně začit u sebe...protože podle mě nejlepší ochranu jakou mužeš mit, je lízt s jistotou a dobře..a v horach to plati dvakrat vic...)Přijde mi, že neska to je krasne videt, kazdej se spoliha na to, ze ma to nejlepsi vybaveni, ze vsechno zna skvele teoreticky, a jsou tu najednou spousty instruktoru, teoretiku, ktery vzdycky vsechno umej...teda, az na jednu vec, ze neumej lizt...a pak vznikaj ty prusery...

No a ve sportovních cestach... ktery třeba zkoušíš, lezeš na pp a "šetříš" každej gram, jištěni je po dvou metrech, cesta tisickrat lezena a riziko toho že se neco urve je maly.. (Arco a pod..) Tak me tady přijde, že lizt bez helmy, neni az takovej hrich:)

Jinak co se tyce hor, velkejch sten a pod. jepodle me helma a prsak diky mnozstvi padajicich kamenu bez diskuze...to je logicky lepsi podstoupit to "nepohodli"...
Vojťasodpovědět 
 Re: Helma?- jo i ne..:)16:56:12 21.01.2005
V mnohem mas pravdu a naprosto s tebou souhlasim. Ale prave treba na pisku, kde ti hrozi zemovka, muze noseni a nenoseni prilby pri padu znamenat rozdil mezi zivotem a smrti.
Proste nehresit na to, ze mam prilbu a jsem chranenej, ale zase noha se ti muze smeknout vzdycky...
Modpovědět 
  Re: Helma?- jo i ne..:)17:06:04 21.01.2005
no a teď je ale nejtezsi porovnat - jestli tvoje suchy prsty, ktery pomuzou tomu, ze to das, nebo helma, ktera pomuze tomu, ze se pri padu z deseti metru nezabijes...co je pro tebe dulezitejsi... - myslim, ze je to na kazdym a na okolnostech a je to asi to nejtezsi...
Vojťasodpovědět 
 Re: Helma?- jo i ne..:)19:43:25 21.01.2005
Nevím, proč by ses měl díky helmě potit. Naopak mou plešatou lebku helma i na písku docela dobře chrání před spálením a rozhodně se v ní nepotítm víc, než v čepici. Jakou má helma souvislost s prsty už vůben nevím.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Helma?- jo i ne..:)12:30:26 22.01.2005
Ono to souvislost s prsty mít asi bude - hlavou odchází hodně tepla (40% - nebo tak nějak jsem slyšel) a já se pod ní tedy potím jak to čuně, ještě více, než bez ní. A jak se méně chladí hlava, stoupá i teplota zbytku těla, je to konec konců jeden systém.

Jinak helmuju pořád, jeden neví. Myslím, že komu vadí helma, měl by zkusit jinou,není-li to otázka kusu/typu. A koho škrtí prsák, tak ten ho má zřejmě blbě nasazený/navázaný. Můj názor.
Lawodgeodpovědět 
 Re: Helma?- jo i ne..:)12:11:37 24.01.2005
Dělaj se i lehký helmy, pod kterejma se škeble nepotí...ale to jen tak na okraj :o)
Řepuleodpovědět 
  Re: Helma?- jo i ne..:)15:50:45 24.01.2005
Myslíš že má Vojťass nějakej vyhřejvanej škopek? :o) Mě se teda v Petzl Ecrin Roc, hlava potí víc než bez ní ... naštěstí si palici dycinky namáguju, takže to neva.
Ondřejodpovědět 
   Re: Helma?- jo i ne..:)16:12:29 24.01.2005
Petzl Meteora - lehoučká a bezvadně izoluje. Edelrid - má v horní části polystyrén a taky celkem slušně izoluje.
Petr Jandíkodpovědět 
  Re: Helma?- jo i ne..:)17:16:45 24.01.2005
Abych pravdu řekl, tak se mi hlava pod helmou potí. Ale přijde mi to únosné a lepší zpocená nežli děravá. Obé jsem zkusil-mohu porovnávat.
jan pušodpovědět 
 Re: Helma?- jo i ne..:)18:58:58 26.01.2005
Lezes s lanem? Takze se spolehas, ze kdyz spadnes tak te zachyti? S prilbou je to stejny, taky se da spolehat, ze kdyz dostanes sutrem (nebo prasknes hlavou o neco - tohle nebezpeci se vetsinou podcenuje - viz nazor "na co prilbu na skalkach, kdyz tam shora nic nepada"), tak ze te prilba ochrani... Ruka nebo noha vesele sroste, ale s hlavou je problem, staci trosku klepnout a mas vymalovano. Tak to vidim ja...
Vladaodpovědět 
  Re: Helma?- jo i ne..:)20:00:06 26.01.2005
a lezes s ni tezky cesty?
Vojťasodpovědět 
   Re: Helma?- jo i ne..:)23:21:12 27.01.2005
Ja kokos zatim tahal jen do hor, ale zacinam i na skalkach.. Tezka cesta je co? Kazdej ma tu hranici jinde.. Ja na lezeni nemam talent, nepadam, lezu na jistotu = dam nejvic 7 OS na vapne a VIIb takyOS na pisku, s kokosem i bez nej vylezu uplne to samy.. Na hlave o ni prakticky nevim a vubec mi nevadi (Salewa Helium). Ale dovedu si predstavit, ze to ctvrtkilo navic v tezky previsly ceste muze rozhodnout o tom, ze mi dojde a nevylezu...
Na skalkach se bojim nejvic tohohle: lano mezi nohama, pri padu si tu nohu zahaknes => salto vzad a vemes zatylkem o stenu. To se pak kokos docela hodi :-)
Hele, vem kladivo a do neceho rachni pres 1 cm polystyrenu a pak bez nej, uvidis ten rozdil. Na hlave je akorat kuze a pak hned kost, to moc netlumi...
Jinak nikomu kokos nevnucuju, at si kazdej leze jak chce, je to jeho hlava.
Vladaodpovědět 

 Transport17:07:30 21.01.2005
No já si přeci jen myslím, že ten transport je blbost. S vakuovkou se přeci dostanu kamkoliv a než riskovat nějaký hejblata bez krčního límce.. já bych si to pak nechtěl do konce života vyčítat, že už se kámoš kvůli mě už nikdy neproběhne nebo skončí jako Qadruplegik (pokud to přežije), jen proto, že jsem chtěl být moc aktivní. Taky se vakuovka mnohem líp nese :) a to nemluvím a hejblatech třeba s rozdrcenou nestabilní pánví, která ho tímhle  postupem v ručkách může zabít (krvácení do pánve). Zkrátka já si myslím, že 1.pomoc se dá poskytnout na místě, stejně jako mobilem zavolat pomoc a samozřejmě vyslat hlídku, aby nás někdo našel. To si myslím já. Posátka RZ bude sice na sraná, že musí šlapat, ale...
Přeju hezkej den!
Jo ale tenhle článek je o helmě co? No jo, tu nosím automaticky a všude, bez ní jsem jak nahej a na hlavě ji už ani po celým dnu necítím a pár solidních oděrek tam už má, kdežto makovička je bez šrámu...:)
jeden vakuovejodpovědět 
 Re: Transport09:23:45 22.01.2005
Je tak!Nepospíchat.Počkat. Vakuovky jsou již standartem (páteř, ruka, noha).Záchranka,hasiči.




Danodpovědět 
  Re: Transport13:26:52 22.01.2005
No nevim, školy nemám (zdravotní), ale jsou úrazy, kdy hrozí nebezpečí z prodlení. Tak co s tím?
Petr Jandíkodpovědět 
   Re: Transport15:51:19 22.01.2005
ZZS ma ze zakona dojezdovost do 15 minut, jestli to neni na uzemi cele CR splnitelny, tak se to o moc lisit nebude. Jestli jde opravdu o zavod s casem, myslim, ze se neodbornym transportem da opravdu jen pokazit. Zajisteni fyziologických funkcí - to jest oběh, dýchací cesty + dýchání, a k tomu zástava vážného krvácení (když nejde o vnitřní krvácení, např. u již zmíněné zlomeniny pánve...), zajištění šokového stavu, atd... Pokud to vše v rámci možností a svých znalostí jste nejak schopni provést, je podle me v nasich podminkach jakykoli transport blbost a hazard. S vyjímkou spuštění zraněného lezce ze stěny, pakliže to zvládnete... Něco jiného by to asi bylo v nepřístupných horách, ale jestli se bavíme o oblasti CR tak bych volil 1.poskytnutí PP, 2.volat 155, 3.cekat, popr pokracovt v PP a peci o zraneneho.
Myslim, ze kazdy lezec by mel absolvovat nejaky kurz PP a bez toho stejne jako bez prilby do skal nejezdit... :o) ale to je jen nazor jednoho potrefeneho zdravotnika...
P.S.:samozrejme, ze je nekdy nutne pro PP raneneho napolohovat, napr nenechat ho lezet hlavou v potoce kam spadl, atd..., ale to se preci jen od nekolik desitek az stovek metru transportu terenem bez vybaveni ponekud lisi...
Alfonsodpovědět 
    Re: Transport17:16:47 23.01.2005
Já slyšel, že směrnice jsou naopak, nejdřív volej 155, potom PP:) ale v praxi se to asi nějak nakombinuje:)
pro alfonzeodpovědět 
     Re: pro Alfonse19:56:07 23.01.2005
No to mas pravdu :o) nejak jsem se v nahlem rozletu upsal :) opravdu ve vetsine pripadu !!nejdrive 155 a pak PP!! prijmete mou omluvu...
Alfodpovědět 
     Re: Transport00:01:06 25.01.2005
V případě že začneš s oživováním raněného, tak bys v tom měl vytrvat, tzn. není pak čas na volání záchranky když provádíš um.dýchání/masáž..atd.
kamilodpovědět 
   Re: Transport17:38:36 22.01.2005
Každopádně s transportem raději počkta, dovoluje-li to situace. To, že jsem psal v článku transport v osmi lidech (provizorní nosítka) byl jen příklad...že to taky jde. Když si někdo nebude jist, tak se do transportu nutit nebude. Taky beru v potaz to, že většina bude vyklepaná a nějaká iniciativa bude minimální. Důležitá je PP (viz. Alfons). Ale nějak si stejně neumim představit třeba transport někoho u nás z Bořně (ze Západního prostoru pod vrcholem), kde nejbližší silnice je cca. 40minut normální chůze. To musí být něco strašnýho. I ve vakuovce. Mě stačí, když transportujeme 100Kg chlapa ze 4.patra v paneláku...
Martin Novákodpovědět 

 Helma se hodi20:06:54 24.01.2005
Helma se hodi i jinak. Pred lety se kamarad bez helmy narovnal v kominu. Ze byl trochu delsi zarazil si zaklineny kamen, kterym byl komin zakoncen, primo do hlavy. Nahore na vyhlidce se houfy vyletniku kochaly pohledem na krajinu . Nahle se pod nima objevila zakrvacena ruka, chytla za ohranicujici zabradli a za ni se objevila hlava zalita krvi. Matky omdlevaly po tuctech a vsichni pritomni pochopili ze horolezectvi je opravdu sport tvrdych muzu.
Richardodpovědět 

 pravděpodobnost21:38:19 24.01.2005
tedy docela sem se pobavil autor má samozřejmě pravdu, ale existuje něco čemu se říká pravděpodobnost. kdyby se všichni a vždy chovali tak aby se  jim nic nestalo, požíráme všichni ryby, zeleninu, a polysacharidy, nepijeme, nehulíme, autem nejezdíme, nebo ty auta stavíme tak, že jedno stojí z důvodu bezpečnosti x milionu atd. jen jsem tím chtl poukázat na to, že kdyby se vždy počítalo s maximálnímí rizky tak se ani neuprneme ke každému případu nutno přistupovat individelně. jistě nikomu neuškodí když má blebák na hlavě vžsy a všude(autor by si ho mohl brát i na ulici aby naněj nespadla sdtřešní takška). je-li někdo takový debil, že helmu v horách, ve velkých skalách, či v evidentně lámavém terénu helmu nemá zasloužilo by šutrem do hlavy, na druhou stranu vyjede-li si na sportovní skalky, olezené odjištěné je pravděpodobnost oné impresivní fraktury lebky přece jen o několik řádů nižší a většině z nás se většinou nic nestane. zde už je to věcí spíše osobního pocitu cítíte-li se lépe bez ní je to vaše věc.
vůbec mi celá ta vaše diskuse přijde směšná nemáte už asi fakt nic k řešení. vždy a všude je minimální pravděpodobnost, že se vám něco stane. na skalách je větší ovšem také zavisí na kterých a o kolik.
mnohdy ona helma přece jen překáží kdo tvrdí, žer ne kecá.
připomínka s 40% odvodem tepla byla docela věcná.
jak na skalách tak na kole jezdím na kole intezivně několik let a když je 30 stupňu + plech s radostí jí sundám. pravda je to věcí zvyku dřív se s ní nejezdil, ale okolí do mně neustále prudilo až sem se následkem toho začal bát a h. nosit. ze začátku mě neuvěřitelně iritovala teď mi nevadí, ale přece jen lepší pocit cuchá-li vám větřík kadeře...
autor se chce evidentně převést tipnul bych ho na zdravotníka, ale ne doktůrka(či se mílím). proč jinak by odbíhal od pro a proti nosti helmu k něčemu sice blízkému přece jen trošku z jiného soudku a to první pomoci, asi aby nám ukázal co všedchno ví a kolik odborných výrazů zná. nemohu si pomoci, ale takto to na mně působí. tento problém je myslím notoricky známí a diskutovaný z jiných zdrojů tak proč to sem najednou tahá jak pp tak h.?
mluvil jsem s nkolika záchranáři a všichni se shodli, že nejlépe uděláme čím méně na něj hrabeme. úkolem pp je postiženého stabilizovat do příjezdu odborné pomoci, čím víc na něj budete hrabat tím víc toho můžete posrat a ruku na srdce kde u nás je nutné někoho transportovat, jistě je dobré pro jistotu vědet jak, ale to už je od helmy kurwa daleko.

proč to vůbec psal..,?
Kubaodpovědět 
 Re: pravděpodobnost22:09:05 24.01.2005
Jo, možná máš Kubo pravdu. Bylo to tady mockrát. Stejně jako na většinu dotazů v diskusích by správná odpověď byla RTFM (read the fucking manual). Ano, kdo se bojí s... v síni a helma není všemocná. Jo, možná pravdu nemáš. Spousta lidí by helmu i nosila, ale bojí se že by byli za blby. A snad nejvíc smrťáků, který mohli dopadnout jako + - jen nepříjemnost souvisí s úrazy hlavy. Viz. nedávná příhoda na (tuším) Býčí skále. Takže to možná není od věci.
Snad každej z nás, starších začínal bez helmy. A mnoho z nás ji dneska nosí. Otřesy mozku, nepěkné pohledy... Navíc na těhle průserech je smutné, že víš, že kdyby měl ten blembák... Jinak v něm teplo fakt je.
jan pušodpovědět 
 Re: pravděpodobnost08:49:45 25.01.2005
ono se rika ze kdo nenosi pri rizikovejch sportech helmu, nema mozek kterej by stal za ochranu.
proc to psal a proc do toho dal tolik tech odbornejch terminu - jo, docela urcite proto aby te ohromil. mozna ti to dojde az te nejakej dokturek bude slepovat pote co jsi udelal uplne blbou chybu ktere se dalo predejit jen tim ze bys uvazoval o riziku. Nebo az budes potrebovat rozdejchat kamarada kterej si rozbil hlavu ..a budes v pameti patrat po tech slovickach z tohohle clanku. ne ze bych to komukoli pral - zazil jsem oboji a neni o co stat, ale zkusenost je asi nesdelitelna.
Duraodpovědět 
 Re: pravděpodobnost11:49:37 25.01.2005
Doktor nejsem a ani jím být nechci. Nemyslim si, že nošení helmy v rizikovém terénu má daleko od následků. PP je pak velkou součástí. Kdybys věděl, jak je natom náš národ s PP, tak bys i ty asi zaplakal. Myslím si, že čím více se s tím lidé budou setkávat (i třeba na lezci), tak to konečně bude někdo umět pořádně. Znám několik případů, kdy neznalost PP stála někoho život. Třeba, jak někdo postiženému podloží hlavu, aby měl pohodlí a tím ho udusí, nebo že mu staví tepenné krvácení z krční žíly tím, že mu páskem stáhne krk a také ho udusí, apod. Divil by ses, jak lidi mohou zmatkovat a jednat naprosto nelogicky. Smyslem tohoto článku nebyla předváděčka cizích slov, samozřejmě. Hlavním účelem bylo poukázat na nebezpečí, která vznikají ve skalách a na nebezpečí, kdy se opomíjí helma. Nebo myslíš, že helmu vynalezli jen tak...aby na lezci řeč nestála...
Martin Novákodpovědět 
 Re: pravděpodobnost11:50:48 25.01.2005
Doktor nejsem a ani jím být nechci. Nemyslim si, že nošení helmy v rizikovém terénu má daleko od následků. PP je pak velkou součástí. Kdybys věděl, jak je natom náš národ s PP, tak bys i ty asi zaplakal. Myslím si, že čím více se s tím lidé budou setkávat (i třeba na lezci), tak to konečně bude někdo umět pořádně. Znám několik případů, kdy neznalost PP stála někoho život. Třeba, jak někdo postiženému podloží hlavu, aby měl pohodlí a tím ho udusí, nebo že mu staví tepenné krvácení z krční žíly tím, že mu páskem stáhne krk a také ho udusí, apod. Divil by ses, jak lidi mohou zmatkovat a jednat naprosto nelogicky. Smyslem tohoto článku nebyla předváděčka cizích slov, samozřejmě. Hlavním účelem bylo poukázat na nebezpečí, která vznikají ve skalách a na nebezpečí, kdy se opomíjí helma. Nebo myslíš, že helmu vynalezli jen tak...aby na lezci řeč nestála...
Martin Novákodpovědět 
  propaganda/moralismus18:40:20 26.01.2005
spolecensky tlak na jedince ... moralisticke fraze...cely tento helmetovy blabol ma sve koreny
v "zapadnim brainwashingu" kteryz si legalizuje
poslani:OCHRANIT JEDINCE PRED SEBOU SAMYM.
Hodne techto novych propagand prichazi z USA
(helma,zakaz koureni apod.)a vezte druzi co
je ta dalsi novinka ...:ZAKAZ SOLOVANI!!!
Verte ci neverte ... v nekterych statech je to
jiz v zakonech(arizona napr.)a je tu definitne
sledovatelna vlna co se spolecenskeho mineni tyce(zacina to byt povazovano za stupidni a ze je to pry na ukor ostatnich ... velmi podobne tem vsem blabolum o helmach....)
smutne,smutne ...

snehulakodpovědět 
   Re: propaganda/moralismus19:22:09 26.01.2005
Zákaz sólování? Klidně jsi to mohl napsat malými a bez vykřičníků. U nás jsme to už měli a úspěšně se tím prosólovali. :o))
Možná si to moc ideologicky bereš, Tohle není parlament, ale diskuse na webu, kde si lidé říkají svůj názor na to, jestli je rozumné si helmu nasadit a nebo ne. Jestli se obáváš, že výsledkem tohoto klábosení zde bude nějaká směenice únie, tak je to paranoia. Klídek. Lez si z helmou, bez helmy, s lanem, bez lana, jak chceš. Já lezu často s helmou bez lana. Proč? protože chci, nééé? Hlevně ať Ti vydrží tohle počasí sněhuláku!
jan pušodpovědět 
   Re: propaganda/moralismus19:42:09 26.01.2005
Návrh: Popros někoho, ať Ti pustí na hlavu šutr, řekněme 20 deka těžkej, tak ze dvou metrů na tykev. Pokus má dvě fáze: 1) s horolezeckou helmou, 2) bez helmy. Dej vědět, co Ti vymylo hlavu líp.
Papoušodpovědět 
   Re: propaganda/moralismus20:26:32 26.01.2005
Sněhuláku, gratuju ti. Ty už žádnou helmu nepotřebuješ :-)
Petr Jandíkodpovědět 
    13 oci mi z hlavy cuci21:52:31 26.01.2005
co se prakticke stranky tyce:
1.teplota se jiz diskutovala
2.moje mama vidi dozadu,i kdyz ma sve krasne
oci uprene dopredu ...(a ja to zdedil)
3.plastic efektivne blokuje psyhycke vnimani
-----------------------------
suma-sumarum: ...........
snehulakodpovědět 
     Re: 13 oci mi z hlavy cuci22:06:07 26.01.2005
Byl jsem na standu ve vhloubeni v Tatrach a kamarad na mne shodil nakladak sutru. V te situaci jsem mohl videt nejen kolem sebe na 360°ale mit i rentgenove oci. co mne zachranilo byl blembak na palici.On sice uz potom nebyl moc k pouziti ale hlava slouzi dodnes
Richardodpovědět 

 Foto dne:
Děčínský Sněžník - Skalní město…. 6C
Skalní město 6C
 Databáze cest:
Všechny cesty (179365)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
El Col-leccionista 7a+ Siurana
Roby Legend 8c La Gola
Geografia 7c Ulassai
Resta Way 7c+/8a La Gola
African Reggae Plus 8a+ La Gola
Nově komentované:
Příště To Zalepím :) 7C+/8A Tisá - Modřín
Paradisi Musulmani 6b+ Jerzu
Tesoro Mio 7+ Geyikbayiri
Absinth 9- Geyikbayiri
Confetto ... 6c+/7a Massone

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování... | Re: Slanění z nýtu | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE | Re: Chýba SERENE |

 Nové komentáře:
Re: Není to jednoduché | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Cesta Járy Vdolečka | Re: Není to jednoduché | Re: Cesta Járy Vdolečka |

 Kde to vře:
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (49)
Video: Seb Bouin a Alain Robert lezou solo na mrakodrap v Paříži (22)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (17)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
MČR v rychlolezení (16)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (4)
Marjan (4)

 Nově v inzerci:
Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L | Nepromokavá bunda The North Face vel.L | Nové lezečky Scarpa Instinct VSR vel. 43,5 | Srbsko | boulder pytel EVOLV | 2X Simond Piranha |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 352 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 308 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 280 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 277 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 249 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.