Stařec a hory

Fred Beckey

smallUž jste si někdy kladli otázku, jak dlouho ještě budete lézt, jak dlouho ještě vaše tělo vydrží ten nápor? A kdy nastane ten den, kdy váš "morál" nebo zdraví řekne dost, tohle už nemám zapotřebí?

Jesli ne, tak je to tím, že jste asi ještě hodně mladí, vy ostatní si poslechněte inspirativní příběh Freda Beckeyho. 

Fredovi Beckeymu je 88 let. Začal lézt když mu bylo 13 let a nikdy nepřestal. Za dobu jeho dlouhého lezeckého života se tak stal asi nejplodnějším lezcem a horolezcem, když uskutečnil stovky výstupů a prvovýstupů v horách.

"Letos se to rozbíhá ale nějak pomalu," říká Fred. "Trochu jsem popolezl v Cascades. Pak se chystám do Sierras, Tuolumne Meadows a na rychlý výpad do Colorada, ještě pak do Canadian rockies. Chtěl bych tam udělat novou cestu v Bugaboos."

obr01

Fredova nejznámější fotografie, která dokumentuje jeho nomádský styl života

Foto z katalogu Patagonia od vynikajícího fotografa Coreyho Riche


Svoji zkušenost, získanou za neskutečných 75 let strávených v horách, přetavil Fred do sepsání mnoha knih, z nichž poslední, která mu právě tento měsíc vychází se jmenuje "Fred Beckey's 100 Favorite Climbs in North America" (vydalo Patagonia Books).

"Střídavě jsem na knize pracoval asi deset let. Je to legrační, jak takové výběry lákají lezce. Lidi prostě chtějí lézt jen něco, co je doporučené. A pak doufají, že nebude příliš mnoho lidí na tom samém kopci.

Horolezci jdou vždy po těch nej, po nejvyšších vrcholech a nejtěžších cestách. Například kniha "Fifty Classic Climbs of North America" od Steva Ropera a Allena Stecka zahrnuje cesty, které jsou považovány jako "to musíš" cesty, ale mezi lezci se tomuto výběru však říká "Fifty Crowded Climbs" (crowded = přecpaný).

"Na světě je hrozně moc krásných cest," říká Beckey. "Avšak nebylo možné je všechny do výběru zahrnout, proto jsem se snažil o skutečně dobrej výběr, taky jsem se snažil vyhnout Steckovým a Roperovým cestám, i když některé tam mám zahrnuté také."

obr03

Fredovo nejoblíbenější působiště - Three Kings, Mount Shuksan, North Cascades National Park Washington




Mr. Beckey se narodil v Německu, ale vyrůstal v Seattlu, kde stále žije. V mládí se, během výletu s rodiči, vydal na svůj první vrchol a to mu bylo pouhých 13 let.
Od té doby se horolezení stalo jeho celoživotní vášní.

Mr. Beckey strávil témeř půl století tvořením, ale i popisováním lezecké historie. Vydal nespočet průvodců, například třídílný průvodce Cascades ("Beckeyho Bible"). Vystřídal řadu profesí (na navštívence má napsáno "alpinista/editor/media presenter/environmental specialist") a nikdy se neoženil (přestože jeho náklonost k opačnému pohlaví je legendární a je téměr tak velká jako k lezení).

"Rozhodl jsem se nikdy neoženit, nikdy jsem se ani neusadil a nebyl zatíženej nějakýma splátkama" říká Fred Beckey. "nemusel jsem tak mít pevné zaměstnání. Asi jsem obětoval řadu věcí - peníze, přátele, ale každý něco musí v životě obětovat."

Fredova dlouhodobá nezaměstnanost tak imponovala řadě médií, že napřiklad známý Climbing magazine mu udělil ocenění za jeho celoživotní přínos horolezectví. Má to však i jinou stránku věci, což by mohli potvrdit Fredovi přátelé.

"Fred byl vždy neuvěřitelný vágus," vzpomíná zakladatel fy. Patagonia Yvon Chouinard, který taky z Fredem lezl, když během jejich výstupu známé Beckey-Chouinard na South Howser v Canadě ho sledoval, jak si při bivaku vecpal pod bundu vytrhané listy z celé knihy - což byl známý houmles trik.

"Mám Freda rád, ale nikdy mu neřeknu, kde bydlím." dodává Dick Dorworth, s vysvětlením, že nic tak Freda neproslavilo, jako jeho dlouhodobé využívání něčí pohostinnosti.

A i když už Fredovi táhne na devadesátku je stále zapálený do přelezení doposud nezdolaných vrcholů.

"Zdá se, že většina starších lidí ztrácí své odhodlání věnovat se naplno dobrodružství, lidi v mém věku už nedělají téměř nic. Tak to sice je, ale nemusí to tak být. Taky jsem přemýšlel o tom, že seknu s lezením. Ale ne, prostě jen lezu lehčí a lehčí cesty a hlavní je, že rád chodím do hor a zkouším, co jde. Frustruje mě sice, že nedokážu jít do kopců tak rychle jako mladší kluci. Ti mají mnohem víc energie a tak je občas ukecám, aby mi vzali do báglu lano."

"Doufal jsem, že se podívám do Číny a pokusím se tam o novou cestu na skutečně úžasný vrchol, ale asi se to letos nepovede, říká "Nevím, jak bych fungoval ve výškách nad šest tisíc. Mám trochu problémy s plícema. Možná příští rok."


Zdroje:
Volně přeloženo z amerického serveru Wall Street Journal z článku The Old Man, His Mountains | napsal Michael J. Ybarra

JirkaS   [úpravy] 09:21 28.11.2011

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 prosím česky13:20:20 28.11.2011
Chtěl bych poděkovat Jirkovi za spoustu překladů zajímavých článků a zároveň mám prosbu: přestaň prosím používat ten fakt divnej tvar "se snažil vyhnout Steckovo a Roperovo cestám". Správně je přece Steckovým a Roperovým cestám. Předem díky moc.
Alešodpovědět 
 Re: prosím česky13:52:16 28.11.2011
Máš pravdu, ne každý rozumí plzeňskému nářečí. Tůto, co navrhuješ zní lépe.
 jirkasodpovědět 
  Re: prosím česky14:01:57 28.11.2011
Ale rozumí, samozřejmě. Jen to i v té psané podobě vypadá otřesně! A slyšet tohle naživo je pokaždé "zážitek".
jíraodpovědět 
   Re: prosím česky15:01:46 28.11.2011
A me se to zas docela libi a to ani nejsem z Plzne.
Petrodpovědět 
   Re: prosím česky15:01:53 28.11.2011
"Tůto" je naprosto boží. Jen co jsem to prvně zaslech a pochopil co to znamená, to musím používat :D
TujboPefaodpovědět 
  Re: prosím česky15:11:12 28.11.2011
.. ně se to líbí. Sice mám radši cca jihočeský nářeči tj. "Steckojc a Roperojc cestám" ale proti plzeňskýmu gustu žádný dišputát .o)
ashodpovědět 
   Re: prosím česky15:18:16 28.11.2011
Jako Jihočech (z Budějic) musím důrazně nesouhlasit =-)
Michalodpovědět 
   Re: prosím česky15:47:01 28.11.2011
-jc je spíš Ádr, to není jako JC jižní čechy
odpovědět 
 Re: prosím česky15:48:35 28.11.2011
tuten tvar je dle nasi plzensky gramatiky naprosto spravne:)
odpovědět 
 Re: prosím česky17:14:37 28.11.2011
Proč mi to připomíná právě probíhající diskusi okolo lezečky vs. lezačky :-)
Uzlarodpovědět 
  Re: prosím česky03:25:15 05.12.2011
lezečky vs. lezačky
galoše a galošky:-))
hahaodpovědět 

 -ovo16:03:11 28.11.2011
super článek,díky! a hlasuju pro plnou toleranci nárečích a přízvuků a tímto i ponechání koncovek -ovo na Lezci. Je to pěkný, není to ani hrubka, jen prostě taková milá zkomoleninka. Asi zbytečný kvůli tomu hysterčit...
Ondraodpovědět 
 Re: -ovo16:16:24 28.11.2011
A votom to je, ale holt to někomu dojde dýl. A teď je nejvyšší čas dát si Prazdroj a pár vošouchů:)))
kwjetodpovědět 
  Re: -ovo21:26:26 28.11.2011
tywoe tak kwjet jo? to sou mi nějaký novoty..
Kwjetodpovědět 

 ten clovek je cizopasnik17:10:58 28.11.2011
Cely zivot lezeni a co? Roztrha hnihu,aby mu bylo teplo,proste krupan.Lezeni a intelekt se kdysi snoubil. Krupanstvi neuznavam. Pred mnoha lety,jsme jezdili na kolach do Tater,tam jsme s Kysilkou lezli Stredohrod a pak jsme jeli domu a vubec jsme se s tim nevytahovali.
schmiedtodpovědět 
 Re: ten clovek je cizopasnik18:08:27 28.11.2011
No, on to asi nebude jediny krupan mezi lezci. To ty se tady vytahujes ted Stredohrodem, ale to asi ani nemyslis vazne...Leda , ze by jsi ani netusil, ze jsi/mozna/ lezl spise na Stredohrot.
Martas.odpovědět 
  Re: ten clovek je cizopasnik20:35:25 28.11.2011
Mas pravdu Stredohrot je s t,ale jinak tvoje reakce je agresivni a hloupa.
schmiedtodpovědět 
 Re: ten clovek je cizopasnik18:45:07 28.11.2011
Taky mám pocit, že to s tím snoubením nebe a pekla (teda pardon, lezení a intelektu) začalo bejt nahnutý zhruba v době, kdy jsi začal zapomínat česky :))
Snad když ještě po Alpách pobíhal Shelley a Byron a Nietzsche, a možná Sherlock Holmes. Ale tuším, že doby Oliverů Perry-Smithů už byly dost zkažený. Samej pokrejvač a kovářskej tovaryš.
S tím výletem na kole bych prosil bližší objasnění: jak to souvisí s cizopasníkem, křupanem nebo intelektem? Jediný, co mě z toho plyne, je, že kdysi jste se s tím nechlubili, a ted už jo. Ale možná tomu jen špatně rozumím :)
Taky kdo ví, co to bylo za knížku, co ji roztrhal. Některý si zasloužej aj mnohem horší osud. A jestli ji dovláčel až na štand, tak to s tou neúctou taky nejni tak zlý :)
P.odpovědět 
  Re: ten clovek je cizopasnik20:32:21 28.11.2011
Spatne tomu rozumis,ale jinak mas prehled,chvalim.
schmiedtodpovědět 
 Re: ten clovek je cizopasnik18:49:06 28.11.2011
Já bych řekl, že se nevytahuje, jen prostě ho požádali, aby sdělil své názory, tak je sdělil.
Úžasný je jeho věk a jak je aktivní. Jsem zvědav jak na tom budu já.... jestli teda vůbec budu.
Steveodpovědět 
 Re: ten clovek je cizopasnik19:29:30 28.11.2011
Lezení je pro společnost vlastně uplně zbytečná a nesmyslná činnost, takže hybaj do práce vytvářet hodnoty, nasekej kupu děcek a hlavně hodně utrácej, abys nebyl cizopasník :-) Jo a čeština má háčky čárky, Stredohrode jeden :-)
petr wašekodpovědět 
  Re: ten clovek je cizopasnik20:29:52 28.11.2011
Cestina davno hacky a carky nema a stredohrot je s t.Ale to neni to hlavni,co jsem chtel napsat,lezec ma byt taky clovek s moralkou,ktera kdys byla u horolezcu domenou,a to ze lezu a nepracuju a jen se flakam a opovrhuji rodinou,kaslu na dane,necham se zivit,jezdim po svete jako blazen a myslim si,ze jsem neco extra,a jeste z toho delam smysl zivota je nemoralnost a chudoba dnesnich lidi a nemusi to byt jenom horolezci.
schmiedtodpovědět 
   Re: ten clovek je cizopasnik20:47:35 28.11.2011
Hele, asi jo. Ale pak se smiřme s tím, že je v lezení nemorální spousta velkých osobností. Protože to byli lidé, kteří tím žili a žijou, a všechno ostatní pro ně holt jde stranou. Z toho pohledu je možná lezení vůbec nemorální.
Máš rodinu a jedeš na expedici do hor? Necháš je dva měsíce doma? Necháš v tom všechny prachy co nejsou nejnutněji potřeba?
Lezeš a riskuješ? Trávíš ve skalách spoustu času, kterej by šel využít jinak? ...
P.odpovědět 
    Re: ten clovek je cizopasnik21:34:42 28.11.2011
Myslim,ze to mas trochu popleteny.Moralka byla pro horolezce,jsem rocnik 1948,prioritni.A pritom jsem zil odvazne a mam rodinu a tri dcery a musel jsem za boseviku je nakrmit a nikdy jsem nesel do ksc. Staci bejt moralni v lezeni i v zivote,ale je to ted asi tezsi
schmiedtodpovědět 
     Re: ten clovek je cizopasnik22:44:07 28.11.2011
O tempora! O mores! Btw. jen pro zajimavost - jsi horskej vudce, ale v seznamu tech ceskejch jsem Te nenasel. Jak to?
Papoušodpovědět 
      Re: ten clovek je cizopasnik07:39:20 29.11.2011
Byl jsem prvni v roce 1990 a uz to nedelam,ze jsem dal na internetu,neovlivnim.
schmiedtodpovědět 
   Re: ten clovek je cizopasnik03:31:14 05.12.2011
,a to ze lezu a nepracuju a jen se flakam a opovrhuji rodinou,kaslu na dane,necham se zivit,jezdim po svete jako blazen a myslim si,ze jsem neco extra,a jeste z toho delam smysl zivota je ...
pokracovani
je jen tvoje ....a znova a znova tvoje vec, vedouci uloha KSČ stejne jako pracovni povinnost byla zrusena po listopadu 89:-)
hahaodpovědět 
  Re: ten clovek je cizopasnik23:26:46 28.11.2011
Slovenština háčky nemá, Stredohrot či Prostredný hrot je slovensky.
Jinak článek perfektní, trochu mě to připomíná jednoho známého brněnského lezce zvaného někdy Džony.
Wašku, konečně deš do sebe, už se těším na ty křtiny.
Taky mám dojem, že se dřív morálka a solidnost,aspoň mezi horolezci, víc nosila. Ale "ranaři" byli vždycky. Tu knížku bych ale neřešil. Z určitého úhlu to může být pro tu knihu dokonce čest, z jiného je to křupanství
Palo Č.odpovědět 
 Re: ten clovek je cizopasnik22:52:44 28.11.2011
Priteli, jen doufam, ze to vse myslis jen v zertu a pises v dobrem rozpolozeni mysli. Fred udelal neskutecne mnozstvi prvovystupu. Jsou to nadherne klasice cesty. Udelal radost tisicum horolezcu v Kaskadach i po celem svete. Freda maji neradi, a opet samozrejme jen v lehkem zertu, snad jen dalsi potencialni prvovystupci. Ti nosi tricko s napisem "Beware of Beckey: He will Steal your woman, steal your route."

Z Tveho vyletu na Stredohrot mam ted taky radost. Urcite to byl super zazitek a i ja se kamaradum nekdy pochlubim vylezenyma cestama, ale meli by jsme se mozna poucit od Freda, ktery se vzdycky radeji bavil o zenskych a o lezeckych planech nez o svych provovystupech v horach.
dumbrakodpovědět 
  Re: ten clovek je cizopasnik07:41:05 29.11.2011
Stredohrot je Kysilky,ja to uzil jako priklad.
schmiedtodpovědět 
  Re: ten clovek je cizopasnik19:49:17 29.11.2011
Na Stredohrot Diret. nejsou nikdy výlety. /v zimě už teprv./ Ty jsi s Fredem mluvil o ženských?
V Tatrách to ale znáš... petríni
petríniodpovědět 
   Re: ten clovek je cizopasnik20:38:25 29.11.2011
Jo, v Tatrach to znam dobre,nikam jinam nas nepustili.
schmiedtodpovědět 
 Re: ten clovek je cizopasnik08:08:51 05.12.2011
a ten troll si neda pokoj a neda!))) -- no, kdyz ho lidi furt krmej..
TOAodpovědět 

 Freddy23:58:35 29.11.2011
Kámoška říkala, že se u ní přes zimu staví, v Canmore, jsem zvědav na jak dlouho? Třeba pokecáme, smotnem brčko, ale nikam s nim neletím :-) Zkuste mu napsat, třeba se u vás taky staví přespat a povypráví nějaký příběhy, prej je to super zážitek, ho poslouchat.
Nemoodpovědět 
 Re: Freddy10:30:31 30.11.2011
Bělina forever
odpovědět