LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Vopravdickej horolezec všude strká prsty, u žen vidí madla, na všem shybne a jeho nejlepší kámoš je friend.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12475
3.Votoček 12318
Bouldry:
1.Konečný 11275
2.Stráník 11056
3.Volf 10962
Hory:
1.Groš 7777
2.Rojko 7436
3.Skopec 7324

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5671 lezců
1141048 cest
Nové přelezy:
Panychida 9+/10-
Přepište D 7C
Carlo Mont 7c+
Nejdelší H 9/9+
Ethelontis 7c
Aeras 7c
Katiforos 8a
Katiforos 7b
To Kynigi 7b+
To Kynigi 7b+

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
SAUNA - Plzeň
Rock 'n' Wall - Plzeň

Prodejny
Rock Point OC Olympia - Brno
Lezec-shop.cz - Štěchovice
LANEX eshop - Bolatice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Metodické ústřižky VII.

Slaňování 1.díl

Slanění patří mezi tradiční lezecké činnosti a slouží  k sestupu  v příkrém lezeckém terénu.

Sestup po laně pomocí slanění se využívá také při práci ve výškách, speleologii, záchranářství, u  policie a v armádě. Užívají ho taky různí bandité, lupiči a akční hrdinové. Slaňování patří mezi ty nejrizikovější činnosti v horolezectví a má podle statistik na svědomí až 25% smrtelných nehod. (Schubert, 1997)



Pro přehlednost zkusíme proces slanění rozčlenit na několik kapitol a postupně jej popíšeme ve čtyřech dílech:
1. Co nezanedbat při slaňování a několik  uzlů vídaných při slaňování
2. Slaňovací stanoviště
3. Slaňovací brzdy
4. Techniky slanění, stahování lan

CO NEZANEDBAT PŘI SLAŇOVÁNÍ


Bezpečné slanění, zvláště  na dlouhých cestách, vyžaduje kromě technických znalostí , cviku a zautomatizování některých činností i jistou psychickou připravenost. Její podceňování může mít fatální následky.

Několik tipů:
  • Koncentrujte se - při sestupu, zvláště po dosažení vrcholu polevuje koncentrace, dochází i k euforii, nebo naopak k únavě, polevuje ostražitost.
  • Pozor na stereotyp a rutinu - i při dvacátém slanění kontrolujte stejně bedlivě slaňovací stanoviště, kotvení, lano, sebe i ostatní.
  • Podceňování a špatný odhad - známý případ dvou nejmenovaných Západočechů, kteří slaňovali ze Žabího koně na šňůře od  kytary. A hle, ona se přetrhla a jeden spadl do Polska , kde se po nějaké době doplazil do chaty. Přežil - zřejmě na tu kytaru dobře hráli.
  • Nešetřete a zálohujte - na zanechaný materiál se dá vždy vydělat, na život většinou  ne. Hlavně slanění z  převislých stěn si vyžádá množství materiálu.
  • Zdravě nedůvěřujte -  prohlédněte a v rámci možností zkontrolujte  stabilní i někým jiným vybudovaná slaňovací stanoviště. V pochybnostech je doplňte, zesilte, zálohujte. Hrůzu budí slaňování z  jedné skoby. Většinou  neurčíte nosnost, takže tahle činnost se dá srovnat s Ruskou ruletou.




UZLY VÍDANÉ PŘI SLAŇOVÁNÍ

PRUSÍKY
Podrobné pojednání naleznete v MU 6.



Kresba - způsob vázání nejčastěji používaných prusíků.  Zleva doprava: klasický prusík,  Pemberthy , Machard .
Při slanění na dvou lanech (nebo přeloženém laně) se vážou prusíky přes oba prameny lana.

VŮDCOVSKÝ UZEL  (krejčík , dvojité očko )



Pro spojení dvou lan (stejných  průměrů) při slaňování je tento uzel nejvhodnější. Díky své konstrukci se při stahování převalí přes skalní hrany, na kterých by se jiné uzly mohly zachytit.
  • Volné konce lana vycházející z uzlu při tomto použití mají mít délku 30- 40 cm. Při slanění lana pruží a uzel se zatažením trochu posune.
  • Úbytek nosnosti lana při tomto tzv. ANOMÁLNÍM namáhání je cca 55 % nosnosti lana ( Některé prameny doporučují místo něj dělat osmičkový uzel, ten v ANOMÁLNÍM zatížení snižuje nosnost lana o cca 60% a je větší .Takže pro tuto použití je méně vhodný než  vůdcovský uzel).  Přesto síly, které při slanění vznikají ( při slaňování jedné osoby 120-240 kN, dvou osob 240-480 kN), neohrozí lana svázaná tímto uzlem až k přetržení.
  • Je lehce hmatem i zrakem kontrolovatelný
  • Uvazuje se také na volně visících  koncích lan aby  zabránil vyjetí SB z lana




Nevýhoda:
  • Velké ošoupání náběhových rádiusů uzlu , prakticky se o hrany  dřou stále stejná místa u uzlu a to hlavně u tenkých lan může rychle poškodit oplet. Řešením je, uzel po každém slanění povolit a převázat kousek jinam.



A kde číhá zubatá dáma  ?
  • Nebezpečím je, že nasadíte SB na jeden (dva) konce lana vycházející z uzlu, protože jsou dlouhé a snadno zaměnitelné se slaňovacími prameny lana. Takže to s délkou volných konců nepřehánějte.
  • Velkou, často vídanou ,chybou je svazování popruhů tímto uzlem. Tento uzel není určen na svazování popruhů  a po  zatížení se může rozvázat. Opodstatnění má jen při zakládání tohoto uzlu do spáry.


Dvojitá rybářská spojka (dvojitá  autíčka )


  • Vytvoří nejpevnější spojení dvou lan i nestejných průměrů - trojitá je  ještě pevnější
  • Úbytek nosnosti je jedním z nejmenších u používaných uzlů. Snižuje nosnost lan v průměru o 27 %. U přetrhaných vzorků  se statická nosnost snížila v rozmezí od 44% do 13 % (A.Zelenka 1990).
  • Je vhodná například při nastavení lan pro lezení Top Rope.
  • Je velmi pěkný na stabilně uvázané smyce kulatého průřezu - smyce ve vklíněních, svázání kevlarových repšňůr atd.


Nevýhody:
  • Při slanění se může zadrhávat za hrany a výčnělky náběhovou hranou a zvyšuje nebezpečí zaseknutí stahovaného lana -někdy jen velmi těžko řešitelná situace.
  • Po slanění půjde lano stahovat obtížněji, může mít větší tření.

  • větší spotřeba lana nutná k jeho uvázání
  • po zatažení se hůř rozvazuje než vůdcovský uzel nebo osmičková spojka


A kde číhá zubatá dáma  ?


  • Přestože je zdánlivě dobře kontrolovatelný zrakem i hmatem, existuje možnost opačného uvázání posuvných uzlů, nad volnými konci lana. Takto uvázaný uzel nerozeznáte od správně uvázaného, ale jeho nosnost je téměř nulová. Každý uzel na principu "autíček - rybářské spojky", který jste sami neuvázali, nebo jste nebyli přítomni uvázání, povolte a roztáhněte posuvné uzlíky od sebe, uvidíte! 


PROTISMĚRNÝ (očková spojka, skotský, UIAA, Bandknote)


  • Jeden z několika málo uzlů vhodných pro spojení popruhů - vždy jej pojistit
  • Lze s ním spojit i lana různých průměrů
  • Ze zde popsaných uzlů je nejméně vhodný pro spojení slaňovacích lan
  • V době, kdy se tento uzel objevil, způsobil senzaci a přisuzovaly se mu téměř magické vlastnosti. Např. ve druhém vydání Základů Horolezectví (V.Procházka ml.1979) se můžete dočíst, že pevnost v uzlu je větší než 100 % pevnosti lana. V dalším vydání  je již tento blud opraven (za který p.Procházka nemůže, protože takové bylo povědomí o tomto uzlu doporučovaném UIAA - koneckonců jeden z jeho názvů hovoří). Uzel sníží nosnost lana o 35-45 %.
  • Při slaňování jej s výhodou použijete ke svazování popruhů na slaňovacím stanovišti. Na volném konci vnějšího ohybu vždy ale udělejte pojistný dvojitý uzlík, nebo před ním uvažte vůdcovský uzel, eventuelně uvažte dva protisměrné uzly za sebou. Je dobré dbát o to, aby se uzel nedotýkal skály , neřkuli nějakých výčnělků či krystalů
  • Nevýhody při použití na svázání slaňovacích lan - stejné jako u Dvojité rybářské spojky s tím, že jde ještě hůř rozvázat.


A kde čeká zubatá dáma ?
  • Čeká přímo v něm. Pan Schubert to pěkně popisuje v obou dílech Bezpečnost a riziko ? Zachycením vnějšího ohybu za hrot či krystal může při zatížení dojít k samovolnému rozvázání uzlu. Pravděpodobnost tohoto úkazu je malá , ale je !!!


Jak se tomuto nebezpečí bránit ?


  1. použijte sešitý popruh
  2. uvažte dva protisměrné uzly za sebou  var. A.
  3. udělejte před ním vůdcovský uzel var. B.
  4. udělejte za protisměrným uzlem pojistný uzlík (stačí na kritickém - vyvlíkacím pramenu) namáčknutý na hlavní uzel var. C.
  5. nastavte uzel tak, aby se nedotýkal skály.


OSMIČKOVÁ SPOJKA


Pro spojení lan občas používaná. Trpí stejnými neduhy jako Dvojitá rybářská spojka, ale oproti ní se lépe rozvazuje naopak více snižuje nosnost lana - o cca 46  %
Oproti Rybářské spojce se lépe vizuálně kontroluje .

Použitá literatura:
Schubert,P. Bezpečnost a riziko  I. A II. díl
A.Zelenka  Základní uzly (SZS) 1990
Vl.Procházka ml. Základy horolezectví a Horolezectví
Hoffman, M. a Pohl, W. Alpin - Lehrplan Band 2 -5. 2001
Hill, P. a Johnson,S. Manuál horolezce a horského vůdce.2000
Časopisy Mountain Adventure, Montana, Hory a Lidé
Katalogy Petzl, Kong atd.
www.lezec.cz. a stránky HOSakal


text: John a Karel Kříž
Foto: John
Ilustrace: Ronan Bégoc

Bolek & John   [úpravy] 09:46 01.12.2004Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 prosim autora, ozvi se mi12:28:02 01.12.2004
diky moc
tomasodpovědět 

 Připomínka ??12:35:38 01.12.2004
Úbytek nosnosti lana při tomto tzv. ANOMÁLNÍM namáhání je cca 55 % nosnosti lana ( Některé prameny doporučují místo něj dělat osmičkový uzel, ten v ANOMÁLNÍM zatížení snižuje nosnost lana o cca 60% a je větší .Takže pro tuto použití je méně vhodný než  vůdcovský uzel).  Přesto síly, které při slanění vznikají ( při slaňování jedné osoby 120-240 kN, dvou osob 240-480 kN), neohrozí lana svázaná tímto uzlem až k přetržení.

Není zde trochu botička s desetinnou čárkou? :o) Tohle jsou síly jako kráva :o)))))

Azbestodpovědět 
 Re: Připomínka ??13:31:06 01.12.2004
Jasně je to překlep. při slanění vznikají síly 12-24 kN, takže máš pravdu. V těch mnoho číslech co dávám dohromady mi z toho přecházejí oči.
Johnodpovědět 
  Re: Připomínka ??14:27:09 01.12.2004
Jasan. Správně má být 1,2 až 2,4 kn tedy 120 až 240 Kg, což je stále o řád méně než jsou nosnosti smyček či lana. Já jen, aby to tam nestaršilo a nemátlo lidi.
Vynikající čtení, hlavně ty praktické rady typu zdravá nedůvěra :o) Osobně mám nedůvěru pořád až nezdravou (říká se tomu bobky)
Azbestodpovědět 
  Re: Připomínka ??14:36:12 01.12.2004
Nevíte někdo jak je to s označováním jesnotek SI. Někde nás snad učili, že se to píše KN a né kN. Pokud je název základní jednotky 1 Newton tak velké písmeno a předpona vyjařující větší jednotku (Kilo, Mega,...) také velké písmeno. Naopak předpona vyjadřující jednotku menší (mili,...) písmeno malé. Jak je to přesně? Nevíte někdo? Lacóóóóó, poraď vědče :o)
Azbestodpovědět 
   Re: Připomínka ??17:52:37 01.12.2004
Cau suline. Spravne je kN.
loudisodpovědět 
   Re: Připomínka ??17:57:11 01.12.2004
Jasně, ale kilonewton není zas tak moc, takže se píše s malým k. A C u stupně Celsiova se píše s velkým jen do +10, pak už se některý věci zimou scvrkávaj a i c se píše malé. Obdobná hranice je u Kelvinu a Fahrenheita;-)))

Vážně: k jako kilo je VŽDY malé.
Joeodpovědět 
    Re: Připomínka ??06:36:32 02.12.2004
Jak se značí milinewton a jak meganewton?
Azbestodpovědět 
     Už jsem doma :o)08:58:00 02.12.2004
264/2000 Sb.
VYHLÁŠKA
Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 14.července 2000, o základních měřicích jednotkách a ostatních jednotkách a o jejich označování.
Azbestodpovědět 
     Re: Připomínka ??12:01:03 02.12.2004
milinjutn je mN, meganewton je MN
Musadoodpovědět 
   Re: Připomínka ??11:59:54 02.12.2004
velke K znamena 2^10 = 1024, male k znamena 10E3
Musadoodpovědět 
    Re: Připomínka ??12:37:04 02.12.2004
Dovolim si te opravit: 10^3 = 1E3

(Stejne chyby se dopousteji studenti. Nastavi u pocitacoveho modelu 10E3 a divi se, ze je pruzina vystreli do vesmiru.) :))
J.odpovědět 
     Re: Připomínka ??20:23:52 02.12.2004
...jinak fajn clanek
Geoodpovědět 
      Re: Připomínka ??21:41:33 02.12.2004
... samozrejme, tesim se na pokracovani
J.odpovědět 
    Re: Připomínka ??20:23:18 02.12.2004
ne Ki je predpona pro 2e10, celym jmenem kilobinary :). zrovna dneska jsem na to narazil. je to dokonce naka norma z r. 1998. Kdyby to nekoho zajimalo vic tak http://cdr.cz/a/857
odpovědět 

 Dvojice = nakladak?13:37:58 01.12.2004
Chyba asi neni jen v jednom desetinnem miste. 480kN je laicky 48t. To by si na lano musel zavesit plny nakladak. Obavam se, ze v tom pripade by te nezachranil sebelepe uvazany uzlik!:-)) A to snizeni pevnosti lana v uzlech je az tak velke? Ani se mi nechce verit?! Lec v tomto smeru nejsem odbornik a necham si poradit. Jenom este mala poznamecka: pri popisu vudcovskeho uzlu uvadis snizeni nosnosti lana pri pouziti osmickoveho uzlu 60% a primo u osmickoveho uzlu 48%? Co navic v praxi znamena, ze osmickovy uzel snizuje pevnost lana o 48(60)%. To  teda pri takove dobre "drzdce" neni nic moc. Se divim, ze se tam lano nepretrhne.
Jirkaodpovědět 
 Re: Dvojice = nakladak?13:46:17 01.12.2004
Kdyz se zamyslis nad tim jak je lano namahano v osmickovem uzlu pri slaneni a pri navazani (pri te dobre drzce) zjistis, ze je tam podstatny rozdil. Jinak dost dobrej clanek
Stepan Ptacekodpovědět 
  Re: Dvojice = nakladak?13:53:17 01.12.2004
No je to moje chyba . Je to 1,2 - 2,4 kN, zkrátka 120 - 240 kp. Odposťte starci co zná víc ty staré jednotky.
odpovědět 
  Re: Osmicka14:01:31 01.12.2004
Mne se teda zda, ze z fyzikalniho hlediska je namahano zhruba stejne. Je to dano orientaci uzlu k lanu a smeru zatizeni (v obou pripadech v smeru lana) a ten je podle meho mineni stejny. Leda ze by jsem dal uzel na hranu slaneni!:-) To by mohlo byt docela zajimavy, ale hluboce nedoporucuji. Testovani pevnosti uzlu pri ohybu nechme radeji certifikovanym pracovistim.:-)
Jirkaodpovědět 
   Re: Osmicka14:26:27 01.12.2004
Při slaňování "taháš" za oba camfoury trčící z uzlu, při držce jen za jeden. Takže rozdíl by tam byl a dost možná i zásadní.
Tomodpovědět 
    Re: Osmicka15:47:49 01.12.2004
Při držce se tahá za 3 konce vycházející s osmičkového uzlu.
Jeden vede k jističi, vedle něj je ten s pojistným uzlem(za tento se teda netahá), a další dva konce vedou k úvazku. Ty poslední dva jsou samozřejmě jeden kus lana protažený úvazkem, ale přímo z uzlu to vede jako dva konce.
Vláďaodpovědět 
    Re: Osmicka10:19:03 02.12.2004
Nosnost lana je myslena v jeho nejslabsim miste. Je proto uplne jedno, ci z uzlu vychazi jeden, dva anebo tri prameny. Na snizeni nosnosti lana ma vlyv tvar uzlu a spusob, jaky je v nem lano namahano. To by se mi zdalo, ze vudcovsky uzel je z hlediska tohoto namahani horsi. Lano je v nem namahano z tahu za ohybu (lano je ohnuto primo pri vstupu do uzlu), zatimco v osmicce lano vychazi primo z uzlu a ohyb lana je az uvnitr uzlu, kde je namahani uz nizsi vzhledem na sily treni uvnitr uzlu. Ale to je jenom takova teoreticka uvaha a muj udiv nad tim, ze je to tak mnoho. I tak se mi ty hodnoty nezdaji. Pokud je nosnost lana cca 22kN, jak nize uvadi kolega, potom v osmickovem uvaze je to o 60% mene, tj. 8,8kN a kdyz vezmeme napr. 20ti metrovy pad 80kg chlapa tak teoreticky sila na lano pri jeho prodlouzeni o 2m je 80x9,81x20/2 = 7848N = 7,85kN a to je dost na hrane. Pri 25ti metrovem padu by se potom muselo lano prakticky pretrhnout? Neprijemna predstava.
Jirkaodpovědět 
     Re: Osmicka08:26:07 03.12.2004
RE: Nosnost lana je myslena v jeho nejslabsim miste. Je proto uplne jedno, ci z uzlu vychazi jeden, dva anebo tri prameny. Na snizeni nosnosti lana ma vlyv tvar uzlu a spusob, jaky je v nem lano namahano. …..

Způsob, jakým je lano namáháno v uzlu PRÁVÉ záleží na tom počtu zatížených pramenů. A určitě je nejslabší místo lana v uzlu jiné, nebo jinak namáhané, při zatížení dvou, nebo tří, nebo čtyř pramenů.
Vláďaodpovědět 
 Re: Dvojice = nakladak?13:55:26 01.12.2004
Jeste pro doplneni: I pri techto snizenych silach, ktere uvadi pri oprave (napr. 24kN) by bylo slanovani ze zesite smycky doslova sebevrazdou. Jeji nosnost je obvykle 15kN a pri jejim obtoceni pres kamen pri rozkladu sil vznika v kazdem prameni sila nekdy i prekracujici reakci na ni pusobici, tj. v tomto pripade 24kN. Tak velkou rezervu material zase nema.:-) Slanovani je vpodstate staticky proces, takze sily pri nem vznikajici nemuzou byt o mnoho vyssi, nez sam vazis (1kN = 1000N = cca100kg)
Jirkaodpovědět 
  Re: Dvojice = nakladak?14:04:21 01.12.2004
No posledni opava je spravna. Nic si z toho nedelej, ja se tim zivim a i tak se obcas poradne utnu. A to se nejedna o jednoho dobre ziveneho horolezce se svinkou na zadech, ale doslova o desitky nakladaku.:-))
Jirkaodpovědět 
  Re: Dvojice = nakladak?15:20:29 01.12.2004
Slaňování není statické. Mnohdy to zpočátku nejede plynule a je to takové trhané.
Někde jsem možná četl, že je to až dvojnásobek nebo víc tělesné hmotnosti.
Vláďaodpovědět 
   Re: Dvojice = nakladak?16:12:34 01.12.2004
Presne tak.
Cagyodpovědět 
   Re: Dvojice = nakladak?16:12:41 01.12.2004
Presne tak.
Cagyodpovědět 
    Lana23:33:42 01.12.2004
Kolik je vlastně nosnost lana? Mám tady napsáno max. razová síla 800 daN. Znamená to 8 kN nebo 80 kN? Dik
JAREKodpovědět 
     Re: Lana09:10:29 02.12.2004
Min. nosnost dynamickeho jednoducheho lana byva vetsinou od 22 kN. Ta razova sila je neco jineho, je to maximalni pecka, kterou muzes dostat s danym lanem do sedaku nebo dat do jisteni, ostatni lano dik sve dynamice pohlti.
Martinodpovědět 
   Re: Dvojice = nakladak?09:43:47 02.12.2004
Pise to Schubert. Ale si myslim, ze je to chyba (mozna i prekladatele). Odporuje to zakonum fyziky. Nemuze to byt o mnoho vice, jako sam vazis. Ta dynamika zase neni tak vyrazna. To by si musel slanovat padem do standu.
Jirkaodpovědět 
    Re: Dvojice = nakladak?09:56:54 02.12.2004
Dá se snadno spočítat, že už jen takzvaný "pád z nulové výšky" způsobí dvojnásobek statické síly v laně. Pokud tedy lano je natažené (není ale napnuté tvou tíhou), ty jsi na jeho konci a jenom odsedneš - tak dynamický učinek vzniklý tvým poklesnutím v důsledku protažení lana způsobí právě dvojnásobek statické síly.
Tomášodpovědět 
    Re: Dvojice = nakladak?11:34:27 02.12.2004
Dá se snadno spočítat, že už jen takzvaný "pád z nulové výšky" způsobí dvojnásobek statické síly v laně. Pokud tedy lano je natažené (není ale napnuté tvou tíhou), ty jsi na jeho konci a jenom odsedneš - tak dynamický učinek vzniklý tvým poklesnutím v důsledku protažení lana způsobí právě dvojnásobek statické síly.
Tomášodpovědět 
     pretizeni spagatu:)18:59:44 02.12.2004
Jo taak to asi lezes na idealni pruzine, tam je skutecne v mrtvym bode (nejniz kam se dohoupnes)
tahova sila lana dvojnasobna, i.e. 2mg. U normalniho lana to bude vyznamne min, navic ti diky disipativnim procesum nehrozi pobliti ze zbytku zivota straveneho bimbanim nahoru-dolu, nahoru-dolu , nahoru-dolu...
Jinak zajimavejsi cislo dostanes kdyz hodis dvacitku a hodne tlustej kamos te zabrzdi natvrdo na poslednich dvou metrech (pro pintlichare a pripadne resitele- lano budiz idealni pruzinou, ktera zacne zabirat na poslednich dvou metrech dvacetimetroveho padu, kde na konci se ti zmeni smer pohybu a kde prvnich vosumnact si mydlil volnym padem, jaky bude pak pomer maximalni sily lana pusobiciho na tvuj uvazek vuci gravitacni sile bezne na tebe pusobici?)
lacoodpovědět 
      for completeness19:14:42 02.12.2004
jo ten odhad vejs je blbe.
lacoodpovědět 
      Re: pretizeni spagatu:)19:35:00 02.12.2004
Mluví se o slanění, ne o chytání pádů. Padla tady poznámka o tom, že síla při slanění nebude významě vyšší než tíhová síla lezce a na tu jsem reagoval. Máš pravdu v tom, že můj příklad je primitivní a bez uvažování disipace. Ale pokud si třeba sedáš do osmy na začátku slanění, často a snadno se může stát, že to je horší než "pád z nulové výšky". Myslím, že tímhle se dá argumentovat zas pro vyšší zatížení.
Další případ je neplynulost ve slanění, kdy se síla taky zvyšuje z jednonásobku tíhy na nějakou vyšší hodnotu, ta ovšem záleží už na tolika okolnostech, že se nedá nějak jednoduše odhadnout.

Pro mě z toho plyne, že s dvojnásobkem tíhy lezce je potřeba počítat jako s faktem.
Tomášodpovědět 
       Re: pretizeni spagatu:)20:35:44 02.12.2004
jasan, vsak mas pravdu. jak uz to tak byva 30-ty komentar uz davno neni k tematu. To je spis k tomu odhadu Jirky co je vejs. I kdyz i ten je jako hrubej odhad dobrej.
lacoodpovědět 

 a co to hlavní???16:05:05 09.12.2004
Je to super. Bylo by snad dobré Džony a Bolku pokračovat a doplnit tu stěžejní část metodiky slanění, kterou je podle mých vlastních zkušeností vícedélkové slanění z vlastních štandů (kde není jediný borhák). Z čoků, smycí, hexů a skob a to třeba ze 3 až 4 bodů v pofidérní skále kde je extra spotřeba matroše. Co takhle foto takového štandu s propojením smycí aby to neutáhlo lano, když něco prdne a pod.
Záslužná činnost
dík Petr Pařízek
pařezodpovědět 
 Re: a co to hlavní???19:26:31 09.12.2004
Taky si myslím Petře, že tohle je stěžejní téma.
Slaňovací stanoviště mám zrovna rozepsané, ale dát to do kulantní podoby i když se chybičce , viz výše , nevyhnu ,je otázka měsíce. Ten článek má před zveřejněním nejméně deset podob. Jenom slaňovací stanoviště mám už ve čtyřech odstavcích
1 Pevné - fixní
2 Zbudované a zanechané (ztracené)
3 Přírodní
4 Rekuperované (stanoviště stahuješ společně s lanem).
Jenom pro Tebou zmíněný případ mám připraveno minimálně 6 poměrně spolehlivých způsobů provázání kotvicích prvků.Rekuperovaných stanovišť mám připraveno 4 - 5 a už teď je toho mnoho, naše představa 8 -9 komentovaných fotek bere zase zasvé.No uvidíme , co s tím.
Johnodpovědět 

 osmickovy uzel10:50:51 10.12.2004
Ahoj, mozna jsem to neprecetl poradne, pises:

Úbytek nosnosti lana při tomto tzv. ANOMÁLNÍM namáhání je cca 55 % nosnosti lana ( Některé prameny doporučují místo něj dělat Úbytek nosnosti lana při tomto tzv. ANOMÁLNÍM namáhání je cca 55 % nosnosti lana ( Některé prameny doporučují místo něj dělat osmičkový uzel, ten v ANOMÁLNÍM zatížení snižuje nosnost lana o cca 60% a je větší .Takže pro tuto použití je méně vhodný než  vůdcovský uzel).  Přesto síly, které při slanění vznikají ( při slaňování jedné osoby 120-240 kN, dvou osob 240-480 kN), neohrozí lana svázaná tímto uzlem až k přetržení.

Mne tam chybi varovani. Pri pouziti osmickoveho uzlu pro spojeni lan pri slanovani - nikoliv protismerna osmicka - muze dojit k presmeknuti uzlu jiz pri velmi male sile (cca70N, nekdy mene)a naslednemu rozpojeni lan. Bylo jiz nekolik urazu, nektere i smrtelne. Taktez byly udelane nejake studie na toto tema, jak spravne usporadani uzlu ovlivnuje presmekavost atd. Takze osmicku radeji neee! K podobnemu problemu muze dojit i u vudcovskeho uzlu, daleko drive, nez se dosahne hranice snizeni pevnosti lana o ktere se tady bavite. Tam se to da pojistit tak, ze se jednoduse navaze jeste jeden vudcak za to (samozrejme s rizikem uvaznuti pri stahovani lana.

Pokud k tomu budes mit blize dotazy tak se mi ozvi primo.

Jo jeste mi nejde uplne do hlavy to dvojnasobne zatizeni lana pri slaneni dvou osob. Dvojnasobne zatizeni standu bych chapal, dvojnasobne zatizeni lana, pokud oba slanuji na obou pramenech taky, ale pokud kazdy jede na jednom prameni (pravdepodobne do pekel, nebot prave tam tato praxe mnohdy vede) tak s tim se nejak nemohu srovnat, ale mozna je to jenom tim, ze sva studia fyziky jsem nedokoncil mozna opravnene :)
Jiriodpovědět 
 Re: osmickovy uzel11:33:29 10.12.2004
Dovolim si reagovat na slanovani ve dvojici. Kdyz slanuje jeden clovek na dvojtym lane, tak bych rekl, ze kazdy pramen lana nese pul cloveka. Kdyz slanuje na kazdem pramenu jeden clovek, tak bych rekl, ze kazdy pramen lana nese jednoho cloveka. Samozrejme se to projevi i na standu.

Co jsem naopak nepochopil, je tvoje slanovani, kdy dva slanujou na dvojtym. To ten jeden je cvaklej k sedaku toho druhyho, jako pri nejake zachrane?
J.odpovědět 
  Re: osmickovy uzel14:10:13 11.12.2004
No ja to myslel spis jako takovy blby for, ale slanovat se tak da a ja to nekdy pouzivam kdy slanuju s nejakym deckem, ktere se boji jit samo. Je to jak si psal zpusob, ktery se pouziva pro zachranu, oba si cvaknou osmu do lana a navzajem se spoji smyckou, pak si sestup ridis dvema prstama, pokud tam jeste clovek strci prusik, tak to je opravdu moc prima.
S tou polovicni silou v jednom pramenu mas samozrejme pravdu. Pak ovsem nesedi sily uvedene v clanku. Mimochodem ten clanek, stejne jako vsechny ostatni mi prijde moc prima, akorat bych se primlouval, aby tento byl trochu poopraveny - ono ne kazdy procita diskusi.
Jiriodpovědět 

 sily pri slanovani10:58:55 10.12.2004
Jeste k silam v lane, panove Lyonove udelali obrovsky kus prace ohledne nejruznejsich testu  a mereni a mimo jine vyzkoumali, ze pri normalni slanovani osoby cca 75 kg se zatez pokybuje mezi 0,6 - O,95kN a pri maximalni snaze :) z toho dostali 0.35 - 1,6kN, to se ale doopravdy moooc snazili :).
Samozrejme nezpochybnuji, ze nekdo jiny mohl dojit k nejakemu jinemu zaveru, ale moc by se to lisit nemelo...
Jiriodpovědět 

 Foto dne:

Jonáš
 Databáze cest:
Všechny cesty (179494)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Pojezd 5B Lešov
Poleh 5B Lešov
Posed 5C Lešov
Gollum 7a Panacelle
November Rain 8+ Beycik
Nově komentované:
Confetto ... 6c+/7a Massone
Malá Dušička 7- Lomy Nad Velkou
Carlo Montagna 7c+ Sarche
Kotvičník 8 Lomy Nad Velkou
Katiforos (L1+L2) 8a Manikia

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Slanění z nýtu | Re: Slanění z nýtu | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Slanění | Smutek | Slanění | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: Nějaká ta smutná fakta | Re: ††† | Re: Nějaká ta smutná fakta | Víme | Re: Smutok |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (62)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (50)
Will Bosi přelezl boulder Spots of Time a potvrdil klasu 9A (17)
Film: Adam Ondra a nejtěžší cesta Vysokých Tater Corona 10+/11- (15)
Secret Spot Bouldering 2024 pozvánka (12)
MČR v bouldru vyhráli Lukáš Mokroluský a Michaela Smetanová (5)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (3)
Expedice Máry Holečka na Langtang Lirung se chystá do stěny (3)
Na Everestu našli botu i s ostatky, zřejmě po Andrewu Irvinovi (1)

 Nově v inzerci:
Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) | druhý konec lana | Batoh Deuter Aircontact 65+10l | Z teplem | Hledám děvče do skal | koupím Zlagboard | Kalhoty MONTURA SKI STYLE PANTS Man vel.L |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 368 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 321 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 289 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 292 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 266 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.