LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Holčička na nástupu: "Mami pojďte, raději si stoupneme vedle, kdyby ten pán tady spadnul."
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšla kniha Laviny v Česku
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
31.Svoboda 10522
32. 10519
33.Havlík 10510
Bouldry:
31.Majdloch 9125
32.Chytil 9034
33.Hronek 9028
Hory:
11.Švihálek 6070
12.Bloudek 5970
13.Procházková 5670

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1142259 cest
Nové přelezy:
All Inclus 10-
Hollywood 7C
Umění Boje 7C
Transkripc 8A
Dilema 9-
Velkej Muh 7C
Afterpárty 7C
Yorgos 7b
Afterpárty 7C
Bod Zlomu Xc

Stěny
FreeSolo - Lezecká stěna - Praha
9a - Olomouc
boulderingjicin - Jicin

Prodejny
HUDYsport - Jihlava
HUDYsport - Jablonec nad Nisou
Lezecké centrum Vertigo - Bratislava

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Onsajt: Tomáš Sobotka – Tomajda

Kdo Tomajdu nezná: narodil se v Praze v roce 77. Tomajda se někdy v pubertě vysvlékl ze skautské košile a začal s lezením, trochu netradičně né od píky, ale od desítek. „Začal jsem lézt to, co bylo odjištěný, tehdy to byly jen desítky.

Sice né že bych je vylezl, často jsme to hákovali a stavěli, ale bylo to bezpečný“.

Dneska žije s rodinou ve srubu na Labské strání a je jedním z mála českých lezců, který má přelezené ty nejodvážnější cesty stupně X a víc a zároveň je také umí odspodu udělat. Označení „odvážné“ se mu ale nezdá.



Ceký článek na: blog.hanibal.cz/onsajt/tomajda

Jan Šimánek   [úpravy] 17:58 13.06.2017Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 tomajda 19:20:35 13.06.2017
4 křížky.to už je legenda!!!!
gorbiodpovědět 

 Tomajda!20:18:19 13.06.2017
Ucta a obdiv, clovek kteremu verim, který vi co mluvi a nejlepší piskovcovy lezec soucasnosti, z tech co o nich vim. Moc dik za tohle skvely seznamovaci videjko s nim.
Martas.odpovědět 

 super21:13:52 13.06.2017
Pěknej portrét, díky Honzo.
Šp.odpovědět 

 ale jo22:12:58 13.06.2017
Je to lezec vskutku pravověrný. Jestli tedy začínal zrovna na desítkách, jak se tady uvádí nevím, protože jsem ho zažil jako náctiletého, kdy si nechal na Srbsku pověsit osmičku. Nicméně je pravda, že za pár let jsem ho potkal na Prachově, kde se sháněl po desítce od Hudyho, kterou snad tehdy nenašel, ale onsajtnul IXb, a to taky nebylo zadara. S jeho názory asi bude souhlasit většina normálně uvažujících lezců. Jsem rád, že Prcas má následovníky.
daveodpovědět 

 Tomajda-07:34:38 14.06.2017
zaruka nejlepsiho stylu a kvality, pekne natocenej  medajlonek.
l.odpovědět 

 Smrt jakobynovcum 08:12:04 14.06.2017
Jakoby, jakoby nebyla jiná alternativa ke slovu jakoby když nevím kudy kam tak používám jakokdyž
Jinak pěkné
Prasopes odpovědět 

 dobry filmek08:53:24 14.06.2017
pekne, v nazorech mistama logika hadr, protimluvy, ale proc ne :)
davodpovědět 

 Hezký 08:57:21 14.06.2017
Já teda toho mladšího "pána" na videu osobně neznám ani jsem o něm nikdy neslyšel. Ale to, co říká, má hlavu i patu, což vypovídá o jeho přirozené inteligenci.
Jeho názory na "matlání se" v dávnověké, pseudopískařské tradici jsou také velmi rozumné. Viz dříve běžné stavění, sekání stupů, vykládání komínů kládami apod. Možná právě ten pseudosoudružský, totalitní, undergroudový pohled lojzíků, kteří si zalezli do skal a nic neřešili, je tím reliktem, který se v budoucnu s úsměvem opustí.
Jinak vše vyřčeno v klídku, bez obezliček, s velkou upřímností. Osvěžující i pro některé místní bambuly, kterým ty "ventily" fakt mlátí nahlas...
Richard LBodpovědět 
 Re: Hezký 12:15:12 14.06.2017
připadalo mi, že si trochu protiřečí ohledně etiky/pravidel. Na jednu stranu mu vadí sekání a dojišťování cest a na druhou mluví o lezení jako sportu bez pravidel, takže netřeba řešit pravidla např. ohledně Mg atd. Vysvětlení rozdílu, proč jedno vadí a druhý ne (video) neposkytuje (nebo jsem ho nezanamenal). Ale v zásadě si asi dokážu domyslet, kde má tu (vlastní) hranici...

Jinak týpek sympaťák, video hezký a zajímavý, díky za něj!
Jirkaodpovědět 
  Re: Hezký 14:41:01 14.06.2017
Jirko, skoro to zaznělo jasně, o čem vlastně všichni tak nějak nenápadně mlčíme. Jelikož nemáme ve skalách žádný "policejní" dohled, tak vždy záleží na každém z nás, co a jak budeme respektovat, zda mágo jo nebo ne, zda na rybu jo nebo ne, zda sprasím skálu/cestu nebo ne, zda za mokra nebo ne atp.
Richard LBodpovědět 
   Re: Hezký 15:42:09 14.06.2017
Nemáš pravdu, že není dohled, jen je nedostatečný a ochranáři moc dobře ví co se děje.
Je třeba si uvědomit, že v CHKO, NP, NPP a já navím kde všude je lezení ze zákona zakázané.
Fakt je, že na to ochranáři nestačí, takže buď jich bude víc a sjednají pořádek, nebo to tímhle přístupem dojde do stavu, kdy prostě žádná výjimka nebude a bude po písečku.
d.odpovědět 
    Re: Hezký 16:48:04 14.06.2017
Richarde, to jo, to zaznělo. V tom případě si ale kladu otázku "proč se mu teda nelíbí sekání a dojišťování?"... Lze se zeptat i opačně: "proč není pro nějaká pravidla, když se mu nelíbí sekání a dojišťování?" ...Beru to tak trochu z akademického pohledu, že když mluví o sportu bez pravidel a zároveň odsuzuje sekání, tak bych čekal, že tu linii "jo/ne" nějak definuje a zdůvodní a příp. bude chtít po ostatních, aby ji dodržovali aspoň v jeho cestách (=pravidlo). Ale možná máš pravdu, že jen říká: to se mi sice nelíbí, ale nic s tím dělat nebudu, protože lezení je sport bez pravidel...? :-) konec fylozofie, jdu na skály - huráááá
Jirkaodpovědět 
     Re: Hezký 23:24:41 14.06.2017
Sekání vadí. Zákaz sekání vadí víc. Nevidím v tom rozpor. Různé věci mohou vadit různě.
honzaodpovědět 
    Re: Hezký 17:12:20 14.06.2017
Správně. A protože se v určitých oblastech, konkrétně třeba v labském údolí lezení postupně vyvinulo liberalne směrem k sirokemu užívání magnezia povazoval bych, jako člen CHS, za vhodné, aby tento další výjimku/y vyjednával s přihlédnutím k této realitě a zákaz do výjimky ze své strany přestal navrhovat. Jelikož předpokládám, ze vetsina z tech, kteri v teto oblasti lezou jsou členove CHS či jiné UIAA clenske organizace, protože jinak by se na ně výjimka nevztahovala, maji stejný zájem jako já. Ano, je na case, pískovcové oblasti v CR diferencovat na ty, které jsou k magneziu liberální a na ty, které k magneziu liberální nejsou. To je hola realita tak jak se během posledních třiceti let vyvinula. Pokud se CHS nepodaří soucasny stav smerem k organum ochrany prirody formálně narovnat, výjimky nebudou vydávány a bude to ta situace, kterou protagonista vudea popisuje slovy " az bude zákon ... " Zakon už je, ale nepracuje s pojmy jako je používání magnezia (to tam dodává CHS s odkazem na jakasi vnitřní, formalne obtizne vymahatelna, pravidla lezení na pískovci). Ten zákon pracuje s pojmem - lezení je zakázáno s výjimkou tech, kteří jsou do výjimky zahrnuti ... To co tu pisu není originální myšlenka, už jsem ji tu psal drive, zmiňovali ji take někteří respondenti v anketě "zeptejte se piskarske ikony" ( viz. tam). Video je to hezky, ale pokud se nemá současný stav veci nemá konkretne v kabskem udoli zhroutit je třeba jej formalizovat ... Ano, není to punkové, ale bez toho to nepujde ... Když se to nestane, punk se změní v zákoně vymahatelne správní a financni postihy, které nebudou o pouzivani magnezia, ale o porušování zákazu lezení ...
J. Kladaodpovědět 
     Re: Hezký 20:22:07 14.06.2017
To je hrůza. Vítej v pekle. Jediná cesta je dělat odvážně cesty a tím redukovat zástupy dobroseru. Menší zástupy lezcu, jsi min vidět a poserove si jezdej do jury (já taky).
odpovědět 
      Re: Hezký 23:12:02 14.06.2017
to neni hruza, to je realita - takhle se to proste vyvinulo behem nekolika (nejmene trech, ale spise vice) desetileti ... Konkretne labsky status quo je treba na urovni vyjednavajicich organizaci formalizovat, jinak strana silnejsi (ochrana prirody) jednani ukonci pro ni tim nejednodussim zpusobem - vyjimku/y nevyda a pojede se dle zakona (lezeni zakazano) vcetne sankcnich dopadu ... a troufnu si tvrdit, ze s prvni upominkou k zaplaceni pokuty, tvrdost argumentu znacne zmekne ... Ma-li CHS zustat zastresujici organizaci - prvni krok je prijmout realitu, ze pravidla piskovcoveho lezeni, tak jak se vyvinula v obdobi mezi svetovymi valkami, behem II. svetove a nasledne byla ve vychodnim Nemecku a Ceske casti Ceskoslovenska petrifikovana 40ti letou izolaci socialismem jiz proste nefunguji, protoze nejsou respektovana ani komunitou samotnou ... Je jasne, ze organy ochrany prirody budou velice neochotne pristupovat k jakemukoliv rozvolneni vyjimkovych restrikci, byt by tyto byly sebeiracionalnejsi.
PS: sice jsem napsal, ze to video je hezky, ano je hezky, svym zpusobem poeticky, asi nejvic jelikoz je tam na mnoha zaberech pod mrakem, bohuzel ale (pri respektu k protagonistovi) je tam mnoho protimluvu a argumentacnich rozporu ... mozna strih prispel ke zkratkovitosti ...
J.Kladaodpovědět 
       Re: Hezký 09:45:11 15.06.2017
A co bys chtěl? S tím člověkem netočí video, protože píše filosoficko-etické traktáty, ale protože udělal spoustu pěkných, dlouhých, těžkých cest v Labáku neotradičním stylem - tzn. odspodu, s magem, jištění je, ale sportovka to není, ač se nezabiješ. Prostě pan Lezec.
Dá se slovíčkařit, ale kdo chce, mu asi rozumí a chápe, jak asi myslí.
odpovědět 
        Re: Hezký 12:33:14 15.06.2017
Přesně tak. Kdo chce rozumí o čem je řeč. Kdo chce plodit kecy bude je plodit donekonečna. Šafi
odpovědět 
     Re: Hezký 23:22:52 14.06.2017
Jednou někoho pokara ochranar a on to chce deilagalizovat, neb to jeho superego nedává...
Jinak samozřejmě borec, freza která nezná pravidla, jen směr nahoru, stejně jako Chuck Noris se nebojí pravidel, ale ona jeho...
Hele a co když si tam to mago dají ochránci sami, nebude to horší?
k.odpovědět 
      Re: Hezký 23:33:44 14.06.2017
Re "k.":
ano je to tak - pokarani ochranarem muze otevrit oci - chci tam lezt, ale jsem realista (nikoliv cynik), pokud se neco nezmeni vyjimky skonci ...

PS: k. vzdyt ty mas snad v popisu v prace byt schopen odlisit "respektu hodnou frezovitost" a "argumentacne nekoherentni frazovitost" ...
J.Kladaodpovědět 
       Re: Hezký 09:06:47 15.06.2017
Nerozumím.
Jen je otázkou do pranice, zda ochranáři už nevzali zákaz mg za své. A vypuštění si všimnou, možná to tam dají sami za sebe. Otázka je, zda to musí zdůvodňovat, či ne. Tuším, že by to zdůvodňovali estetikou podobně jako s barevnejma kruhama. Z pohledu svévolného porušování, je daleko morálně náročnější porušovat podmínku stanovenou samotnou ochranou přírody, tedy státem, ať už sebeblběji zdůvodněnou, než interní iracionální pravidlo zájmového spolku.

Policie po samopěstitelých konopí taky nejde, jen na udání, zato velkovýrobce drog se snaží potírat, přijde mi to jako analogie mágování v labáku a jinde.
Huliči jsou spokojení, dealeři se mají na pozoru, trávu asi legalizovat jde, ale hulilo by víc lidí, a už teď jich hulí moc, perník legalizovat nejde, brali by ho pak všichni, jako kdysi v Říši.

Je mé přirovnání srozumitelné?
k.odpovědět 
        Re: Hezký 10:25:43 15.06.2017
Srovnání s drogama moc srozumitelné není.

Píšu to vyse - je vlastně jedno, kdo zakaz magnezia do výjimek dostal, je to relikt historického vyvoje, který tam je a přenáší se z jedné verze do další. Vyjednávací pozice ochrany přírody je silnější, oni se žádné z restrikcí, které tam jsou vzdávat sami od sebe nebudou. Oni vyjimky vydavaji na zadost a vyhovet nemusi. Protistrana - CHS je v tomto stranou slabší. Mnoho lezoucich lidi porušuje výjimku svým neclenstvim v CHS a ti co jsou nakrasne členy CHS většinově lezou s magneziem - bavime se o labském údolí.

První krok na půdě CHS je tedy přijmout realitu používání magnezia v určitých pískovcových oblastech a z pozice slabšího se s využitím mekkych diplomatickych nástrojů snažit o odstranění restrikce magnezia z vyjimek. Jasně tohle vůbec není jednoduché, ale pokud se to nestane na pude CHS nebo nevznikne alternativní zájmová organizace partnerská pro jednání s orgány ochrany přírody - výjimky pro oblasti, kde se tyto masove porusuji udělovány v budoucnu nebudou. Nakonec ani ti lide v orgánech ochrany přírody nebudou moci jinak, jelikož jsou jako zaměstnanci vázání formálními předpisy, které "chlapsky rozumny" přístup neznají a tudíž nedovolují.

Magnezium je z těch restrikcí reálné nejviditelnější - národnímu parku je skutečně jedno jestli je někdo "chlapsky" nastvanej, ze mu někdo da do cesty tři borhaky. Co bije do oči - magnezium.

Shrnuto - muj nazor je ten, ze CHS by melo otevřít interni debatu se zamerem vybrane oblasti pro sebe jako zajmovou organizaci vnitřně liberalizovat pro magnezium. Nasledne pak konzistentne měkkou diplomacii přenest toto sve "aktualizovane" vnitrni presvedceni do výjimek. Za další by CHS melo byt daleko agresivnější v "marketingu" myšlenky, ze výjimky (tzn. lezení je povoleno) pouze členům CHS a UIAA organizaci.

PS: ano znám rčení o hrabecich radach, ale nakonec jsem člen CHS a považuji za legitimní veřejné deklarovat svůj zajem.
J. Kladaodpovědět 
         Re: Hezký 11:03:19 15.06.2017
Tohle fakt nejde: "(tzn. lezení je povoleno) pouze členům CHS a UIAA organizaci" Žijeme v demokracii.
Kuba Turekodpovědět 
          Re: Hezký 11:42:26 15.06.2017
že to pořád za ty roky někdo nechápe..
odpovědět 
     Re: Hezký 10:00:29 15.06.2017
možná jsi zaspal dobu, ale už čtyři roky ČHS
Mg nezakazuje, jen dává doporučení. Zákaz ve výjimce je buď iniciativa místní OVK, nebo samotných ochranářů. Ochranářům tedy jde spíš o používání jakýchkoliv chemikálií.

Tedy jestli chceš legálně mágovat, tak nebreč tady, ale jednej s ochranáři. A zkus je přesvědčit že písek není vůbec porézní a vůbec se nezanáší mg a nebrání přirozenému dýchání pískovci, vysychání. Nebrání přirozenému zarůstání zeleným sajrajtem, atd.
d.odpovědět 
      Re: Hezký 10:28:23 15.06.2017
Dobu jsem nezaspal. Viz.výše. OVK jsou tedy bez vztahu k CHS? ...
J. Kladaodpovědět 
      Re: Hezký 11:18:04 15.06.2017
nemas pravdu. magnezium je stale na piskovci zakazane vsude do IXa


ze jsou curaci, co na to serou (z ruznych duvodu) je jina vec

obdivujete ho, jaka to je freza, ja se ptam: dovedl by to i podle pravidel?
odpovědět 
       Re: Hezký 13:26:17 15.06.2017
Tedy pokud nedoslo k nejake zmene, to co uvadis neni obecne pravdive. U nas je mnoho piskovcovych terenu, kde je magnezium povoleno bez ohledu na obtiznost. Nektere i relativne zname.
odpovědět 
        Re: Hezký 15:06:56 15.06.2017
pravidla pro lezení na pískovci byla změněna z absolutního zákazu mg na zákaz do IXa. což by mělo být platné i na oblasti, kde chemické prostředky nejsou výslovně zakázané.
odpovědět 
        Re: Hezký 15:14:01 15.06.2017
znovu a znovu jak u blbejch na dvorečku:
před pár lety nastala změna přičiněním takzvané "piškotovy iniciativy". obecně je v interních pravidlech spolku všeobecný zákaz magnesia vypuštěn a nahrazen nedoporučením u cest klasických (prvovystoupených bez) nebo lehkých (rozuměj z pohledu sportovního, pro softmovera se jedná o cesty ukrutně těžké).
oblasti se tak dělí do několika kategorií:
1. je zakázáno obecně závazným předpisem, zákaz je tedy primo v textu výjimky, vyhrazení nebo jak se tomu říká (v některých oblastech úpících pod knutou chráněnky nebo národního parku). typicky Adršpach, Teplice, Skalák.... tady je asi na místě volat orgána, ať už strážce, nebo četníka.
2. není zakázáno obecně závazným předpisem. ovšem spolek má něco jako vrcholovou komisi, která jej pro oblast omezí. typicky většina kokořínska. takový zákaz není závazný a nelze jeho dodržování vynzucovat, ale asi by třeba neměl být v rámci spolku uznán, tj. například oceněn, a porušovatel by měl být možná nějak interne popotahován (forma a intenzita popotahování by měla nějak korelovat se závažností prohřešku).
3. není zakázáno ani orgánem ochrany přírody, ani interně. tam by mělo platit to obecné nedoporučení, ale mírně, výstup roku asi nikdo za devítku nedostane (pokud mu nebude šest), asi to není téma k řešení, a k nějakému internímu popotahování by mělo dojít pouze v extrémních případech (jedenáctkař nanášející tuny to čtyřek, třeba v rámci jeho obživy a vodění klientů, opakovaně a bezostyšně).

no a v pohádkovém světě by to dokonce fungovalo. je to poměrně rozumnej a přiměřenej kompromis, většina by to v pohádkovém světě přiměřeně respektovala a směrem k nerespektujíécím by byl jasný postoj jak orgánů spolku, tak obecného komunitního povědomí. bohužel to zas tak moc nefunguje. co s tím, to nevím.
Lukas B.odpovědět 
         Re: Hezký 15:16:52 15.06.2017
a za překlepy se samozřejmě omlouvám. grrr!
Lukas B.odpovědět 
          Re: Hezký 15:25:55 15.06.2017
a ano, samozřejmě, jednání o výjimkách by měl o ze strany ČHS být vedeno směrem k tomu vypuštění zákazu mg z textu výjimek. tam, kde to má smysl ovšem. s kompromisy (třeba obtížnost, vyhrazené stěny kam není vidět z vyhlídek nebo i nějak rozumně jinak). s přihlédnutím k tomu, že nakonec je lepší to mít povoleno jen bez než vůbec.
Lukas B.odpovědět 

 ..10:54:50 14.06.2017
taky souhlasím..nesmysl dojištovat a pod.super že tomajda je otevřen diskuzi,jen diskutuj s někým,kdo je přesvědčen jen o své pravdě..
odpovědět 
 Re: ..13:01:40 14.06.2017
Ty zrovna moc otevreny diskuzi nevypadas :) ("nesmysl delat to a to")
odpovědět 

 hmmm11:00:53 14.06.2017
Pekne udelane, hezky natocené. Díky za to! S vetsinou nazoru souhlasim, ale obcas si trochu chlapec vhani vodu do ust, kdy kupodivu nevyplivne vino ale zase jenom vodu:)
Asi 6 let jsme se neviděli a take zadnou cestu 6 let neudelali. Myslím že budu rád když to takto zustane. Zdravim Tomáše do Labský! Ahoj
hmmodpovědět 
 Re: hmmm11:40:57 14.06.2017
Škoda, že se mnou nechtějí udělat takový rozhovor, mám mnoho co říci.
hmmodpovědět 

 malej Kulík13:41:11 14.06.2017
má boží džíp
Papoušodpovědět 

 Hmm - ozvi se, máš li zájem20:08:44 14.06.2017
natočit lezecké zasvěcené peprné video a umístit ho na internet, snad ti mohu dohodit kvalitní mediální produkci. Video můžeme produkovat i v utajení v režimu chráněného svědka.
Kontakt dohodneme v této diskusi.

heslo: Názory, které nejsou kontroverzní, jsou jenom PR papouškování cizích kidů.

A co Vy jiní Lezci? znáte něco z pod chytu? o co by jste se rádi podělili? dejte vědět.
Ehm, ehm, ehmodpovědět 
 Re: Hmm - ozvi se, máš li zájem20:46:46 14.06.2017
Co? Došlo hulení, tak sis vzal papír? Jsem nepochopil vůbec nic.
Ešusodpovědět 

 některé sny by měli být....20:22:34 14.06.2017
celkem zajímavé, jen škoda, že Hanibal nemá jazykového korektora, těch překlepů a ty hrubky.
S.T.odpovědět 
 Re: některé sny by měli být....20:49:32 14.06.2017
Co vadí českém lezci na lezci.
1.Sólo lezení
2.lezení na rybu
3.lezení málo zajištěných cest
4.lezení moc zajištěních cest
5.přejišťování
6.magnéziu
7.používání UFA
8.sekání (hlavně na kvakách, které nikdy neviděly)
9.lezecká videa
10.ČHS
11.Hromadné soustředění lezců na jednom místě
12.překližkáři
13.móda ve skalách
....
A co jim jde nejlépe
1.Kritika
2.Bonzování, udávání
3.Závist

odpovědět 
  Re: některé sny by měli být....21:25:50 14.06.2017
pod bod "co jim jde" si ještě doplň 4.: hrubky. Sám autor komentáře jich tam taky pár seknul. Výše uvedeným příspěvkem jsem chtěl pouze naznačit, že Hanibal není zas tak malá firma (a mám s ní-resp. s jejími dobrovolníky - docela dobrou zkušenost). Proto by si mohli její pracovníci např. text po sobě přečíst, tím se vyvarují překlepů a pokud mají problém s gramatikou (např. shoda podmětu s přísudkem - což je docela hrubka), nechat text přehlédnout jazykovým korektorem. Je totiž rozdíl, když hrubka vklouzne do diskuze, nebo když (a nikoliv ojediněle) - vleze do článku "na stěně". Nic více a nic méně jsem tím nemyslel, na mém pomyslném žebříčku prostě Hanibal ztratil pár bodů, což se vůbec obsahu rozhovoru, natož jeho protagonisty netýka.
S.T.odpovědět 
  Re: některé sny by měli být....21:46:21 14.06.2017
6. myslis tu mineralku? Ne ta lezcum nevadi, naopak ji vidam ve skalach casto.
odpovědět 
  Re: některé sny by měli být....21:50:41 14.06.2017
ad 8. me sekani vadi a ty kvaky jsem videl. Spis mam podezreni, ze obhajovaci je nikdy nevideli. A tipuji, ze OVK Zapadni Cechy je pred svym stanoviskem take videlo ;).

Ale jasne, jako kazdy lezecky vycet radoby z nadhledu si do toho mravokazani clovek musi zahrnout sve subjektivni postoje a vydavat je za obecna pozorovani :). To by jinak nebyl lezec.
odpovědět 
  Re: některé sny by měli být....23:48:15 14.06.2017
ve druhé skupině zapomněls anonymitu, že?
Jirkaodpovědět 
   Re: některé sny by měli být....00:48:03 15.06.2017
A radoby neanonymitu.
Jrikaodpovědět 
    Re: některé sny by měli být....09:31:29 15.06.2017
:-)
Jirkaodpovědět 
 Re: některé sny by měli být....21:37:41 14.06.2017
Omluva, chtěli jsme to narychlo poslat ven, protože užý dlouho Onsajt nebyl :), tak jsme to jen tak prolítli :) ...prolítneme znovu a opravíme!
Hanibalodpovědět 
  Re: některé sny by měli být....21:48:38 14.06.2017
za citlivky, co mají zvýšenou úctu k mateřskému jazyku děkuji za korektní reakci na celkem slušné upozornění na chyby.
S.T.odpovědět 
   Re: některé sny by měli být....23:51:19 14.06.2017
Pravopis je opium lidstva. Hnidopisstvi páchne blbosti. Ať žije onsajt.
Ludvikodpovědět 

 sympaťák, ale alibista09:29:42 15.06.2017
První video od onsajtu, za který dávám po stránce verbálního obsahu palec dolů. Ale ne klukům od onsajtu, ti svou práci odvedli dobře.
Palec dolů za ty protimluvný řeči ohledně odvahy, sekání, mága atd. Prostě vybrat si z pravidel, co mi přijde dobrý a co budu respektovat a co už ne, protože...a teď si to nějak zdůvodnim, pokud možno něčím, co zdůvodnění ani není (že se považuje za "pacienta" ve smyslu vášně pro lezení prostě není argument). Slabý.
Ale nejvíc mě dostala věta o tom, že všichni co v Labáku lezou, jsou slušní :-)) Video pěkný, lezec borec, kterýmu nesahám po kotníky, ale ty řeči kolikrát jen plácání...
T.odpovědět 
 Re: sympaťák, ale alibista09:39:13 15.06.2017
Toto téma jsem sice sám otevřel výše, ale myslím, že mu křivdíš, neb se to dá interpretovat i tak, jak je popsáno výše.
...a navíc myslím, že řekl (či aspoň myslel), že jsou slušní všichni, až na pár magorů. A tak je to holt v každé populaci. Stejně jako máš 4 % homosexuálů, tak máš určité procento kreténů, kriminálníků, psychopatů atd. - viz profesor Koukolík "O původu zla" dostupné i na youtube či rozhovory na ivysílání ČT. Doporučuji.
Jirkaodpovědět 
 Re: sympaťák, ale alibista09:50:38 15.06.2017
A co ti přesně vadí? Upřímnost? Že si nehraje držitele jediné pravdy? Si myslím, že pokud někdo má právo kroutit pravidla lezení na písku podle obrazu svého tak člověk, který leze a dělá cesty jako on. Ty pravidla nejsou desatero a Špek není Mojžíš.
Taky mluví jen o Labáku a ostatním oblastem nechává autonomii, nic jim nechce, narozdíl od bábovičkářů.
t.odpovědět 
  Re: sympaťák, ale alibista15:03:51 15.06.2017
a ty ho viděl v těch oblastech, kterým "nechává autonomii" někdy lézt podle pravidel? houby sere na to v labáku i všude jinde
odpovědět 
  Re: sympaťák, ale alibista14:35:10 22.06.2017
Nevadí mi tu nic, jen mi to nesedí, vidim v tom rozpor a vyjadřuju svůj názor. Nic nenutim, stejně na pořádnou diskuzi nemám čas.
T.odpovědět 
 Téčko bude asi ženská,08:41:30 16.06.2017
páč si jinak nedokážu vysvětlit tu zvýšenou hladinu hormonů naserotoninu a prudeninu. Napřed to vyžral chudák Zoban, pak chudák Kuba Turek, teď chudák Tomajda. Bych doporučil Téčku, ať si jde na vzduch zacvičit - vyjdou z něho prdy a hormony pudou taky dolu...
Papoušodpovědět 
  Re: Téčko bude asi ženská,10:58:54 16.06.2017
Já bych to takto neviděl. Jasně každý má své oblíbence a těm nadržuje, ale když si to přečteš pořádně, třeba tu diskuzi s Turkem, tak třeba na mě to spíš působí, že Turek je ten který prudí a lidem, kteří nesdílí jeho pohled jeho svojským způsobem "nadává"..

Tenhle jeho příspěvek teda jako pruzení taky nevidím. Je to normální tvrzení, slušné, neútočné, vcelku jasně formulující svůj názor. Vyjadřuješ plusy i mínusy (ale chápu, že skupina pro nějž je daná osoba modla, mohou brát mínusy jako útok, pruzení apod.). A nad tím protiřečením se asi pozastavilo mnoho lidí. Těm, kteří to mají asi nastavené stejně to nevadí, nebo ho vůbec nezaregistrují, těm kteří jinak, ty trkne do uší.

U Zobana by namísto arogantních nicneříkajících příspěvků, stačilo něco ve smyslu "oficiálně je to je povoleno, viz ... (odkaz na oficiální dokument)" nebo "oficiálně to není povoleno, lezl jsem tam, ale vycházím z ... (odkaz na pískaře)". Ani jedno tam dodnes vlastně nezaznělo.. Spíš se tam tak kličkuje a hutní se to notnou dávkou arogance.

A každý asi vidí v každém příspěvku to, co chce vidět.. Systém "zloděj křičí chyťte zloděje" té diskuzi rozhodně nepřidá. Mám pocit, že se nám ty politické argumentace typu "zákázka za mě, účelovka" svým způsobem dost objevují i zde, zřejmě lidská přirozenost. A také tu vzniká poměrně velká nenávist k příspěvkům nesoucí jiný názor než mám zrovna "já"... Tedy místo normální reakce se dočkáme jen útoku, který nenese žádnou informaci.. Vlastně i ty si takto začal svůj příspěvek - není to zbytečné? Nestačilo by jen - vidím to jinak, protože ...?
odpovědět 
   dobrý :-)14:30:09 22.06.2017
Klobouk dolů za takhle pěknou a obsáhlou reakci, mě by takhle uchopenej (papoušův) příspěvek ani nestál za reakci.
A souhlas zejména s tím posledním odstavcem, člověk by měl pocit, že ta babišovská povaha se na lezci (teď nemyslím nic v příspěvcích pod tímhle videem) nějak rozlejzá, ale ve skutečnosti je to jen pár jedinců, kteří prostě víc křičí. Mávnout rukou a jít dál.
T.odpovědět 

 Peace09:45:39 15.06.2017
Tomajda je blázen, ale krásnej. Stejně tak Prcas a další. Ještě, že jsou. Nečekej velemoudra, na to máme knihovny. Vždycky tyhle blázny rád potkávám...žijou si svůj sen a my jim trochu závidíme, protože víme, že i s dětma to jde, ale pracujem někdy do zblbnutí /i když nás to baví /a teprve až bude pozdě, zjistíme, že takhle by to možná bylo lepší.Labák žije!
nesmrtelný blázenodpovědět 
 Re: Peace12:53:29 15.06.2017
Lezci přicházejí, lezci odcházejí, ale labak zůstává
Elementodpovědět 
  Re: Peace13:18:04 15.06.2017
no naopak: formulace, že život je boj se závistlostma (tj. u motivovaných lidí, který baví to co dělají) mi příjde docela oduševnělá. (Ale možná jen proto, že mi mluví s duše :-)
odpovědět 

 Solo prvovýstup14:26:33 15.06.2017
Ten sólo prvovýstup co tam je natočenej, dal tam pak kruh? Třeba do toho místa, o kterým říká, že se tam dá spadnout?

Jestli ne, tak je to kokot.
Prudičodpovědět 
 Re: Solo prvovýstup14:34:09 15.06.2017
kokot ses Ty, proc by ho tam mel jako davat? Tam nelez a je to.
odpovědět 
  Re: Solo prvovýstup19:08:01 15.06.2017
Třeba proto, že takhle vytvořil cestu která se nedá lézt jinak než sólo? (podle videa i jeho řečí, to nevypadá, že by se to dalo odjistit smyčkama).

Je rozdíl mezi tím vytvořit odvážně jištěnou cestu a nezajistitelný sólo.

Kdyby se takhle sobecky choval Hudeček v 80tých letech, tak je z Labáku dneska skanzen, kde není odjištěná jediná osmička.

Jo, a já jsem kokot, já to klidně přiznám, ale nejsem sebestřednej narcistní kokot ;)
Prudičodpovědět 
   Re: Solo prvovýstup20:30:00 15.06.2017
Prudiči, na pravém břehu máš pár tisíc cest. Nic ti přeci nebrání vylézt si v podobné obtížnosti jinou z několika stovek, které jsou odjištěné líp. Od Tomajdy nebo od jiných. To už je máš všechny vylezené, že tě tohle tak nadzdvihlo?
P.odpovědět 
    Re: Solo prvovýstup20:58:41 15.06.2017
Vono těch lehčích žebříků, kde nemusíš lézt k prvnímu 10metrů zase tolik není, aby se nedaly obejít. Podle starýho průvodce jsem asi obešel o čem jsem věděl, podle novýho mi jich ještě pár zbývá. Ale tisíce jich teda nejsou, ani stovky.
Prudičodpovědět 
     Re: Solo prvovýstup09:28:27 16.06.2017
Cest v rozmezí VIIIb-IXa je na Pravém břehu určitě okolo 400.
To, co Tomajda na videu vylezl, doteď leželo ladem a nevím, že by se na to někdo chystal. Pravděpodobně by to zústalo volný i nadále. Takže jsi ve stejné situaci, v jaké jsi byl před prvovýstupem.
Ještě bych chápal, kdyby ses rozčiloval, že ses tu cestu sám chystal udělat a Tomajda ti to vyfouknul. Ale to nevypadá. (No a možná je to bez kruhu možná i lepší vzhledem k vedlejší Dolzeho cestě, takhle nikdo nemůže říct, že nějak utrpěla.)
P.odpovědět 
      Re: Solo prvovýstup10:52:40 16.06.2017
já jsem srab a ještě k tomu softmover. nikdy nevylezu aspoň trochu těžkou cestu a nikdy nevylezu doopravdy odvážnou. ale pravidlo pro "moderní" cesty, které beru jako naprosto zásadní, je neznehodnotit sousední klasickou cestu. a Dolzeho cesta svoji pověst a mystérium rozhodně má, a je lepší udělat cestu, která se nepoleze (protože je to solo a o život a sobecké a mrtvej směr atakdále), než zprasit sousední klasickou cestu možností prakticky kdykoli uniknout natraverzováním do cesty pro lidi, která by udělala spoustě rekreantů radost a každej víkend by ji přelezlo deset lidí.
Lukas B.odpovědět 
       Re: Solo prvovýstup10:58:54 16.06.2017
já teda mám cest jen pár, víceméně komplet na kvaky, a já jsem už párkrát voko do své cesty dodatečně přidal (aby to bylo pro softmovery). ale ani ve snu by mě to nenapadlo na velké věži vedle velké cesty (a na takové volné směry jsem se se svoji žalostnou výkonností narodil příliš pozdě, tak o 100 let).
Lukas B.odpovědět 
       Re: Solo prvovýstup14:39:44 16.06.2017
Dolzeho cesta byla udělána s postranním jištěním Schwebe, kdy se jedno lano napnulo okolo věžě zprava a druhé zleva. Jistilo se z předskalí, ze kterého se leze Stará cesta. Podle pamětníků, kteří Dolzeho lezli, tak pokud byl lezec na prvním v problémech, tak stačilo zařvat, obě lana se napla a i pod kruhem se do nich dalo pohodlně odsednout a v žádném případě nehrozil pád na zem. Na tento způsob jištění je však zapotřebí více lidí a proto se dnes už ani nepraktikuje a bohužel se u této cesty ani v průvodci neuvádí. Dojištění Dolzeho cesty bylo schváleno VK již někdy v roce 1988, kdy byl jejím předsedou Jirka Kašák. Kruh se tam však osadil teprve před několika lety a následně ho nějaký anonymní blb vytloukl. Je zajímavé, že kruh na náhorní hraně na Růžovou věž nikomu nevadí. Je to totiž úplně ten samý případ, kdy cesta byla udělána se Schwebe a následně byla dojištěna a takových cest bylo v Labáku víc. Tak dost dobře nechápu, proč zrovna kvůli Dolzeho cestě vzniká takový povyk, když byla udělána z dnešního pohledu vlastně nesportovně, de facto s horním jištěním.
RLodpovědět 
        Re: Solo prvovýstup17:15:19 16.06.2017
Ale on kvůli ní zase takový povyk není.
Každopádně díky za informace o Dolzem.
P.odpovědět 
        Re: Solo prvovýstup07:58:26 19.06.2017
tyhle detail jsem neznal. díky. podobný příběh má samozřejmě vice cest, třeba ty, kde byl v okamžiku výstupu vzrostlý les. v tisé jedna na msjora tuším, tam prý byla zase veliká bříza.
Lukas B.odpovědět 
   Re: Solo prvovýstup20:42:00 15.06.2017
Neprud´. Jsi si ji mohl udělat před nim. Tak nebreč, nechovej se jak holka, vem kovárnu a udělej cestu, která se ti líbí.
Elementodpovědět 
  Re: Solo prvovýstup07:49:27 16.06.2017
podle mě tam mohl jeden kruh dát taky...
?odpovědět 
 Re: Solo prvovýstup11:09:35 16.06.2017
Asi žiješ v naivní představě, že hlavní motivace tvorby cest jsou ostatní lidé či touha tvořit něco, co poleze mnoho lidí. Na začátku máš ale vždy ego a jde o jeho naplnění, ostatní cíle mohou mít váhu, ale ne už takovou.

odpovědět 

 Světice08:00:37 16.06.2017
Manželky takových týpků, jako je tento, by měly být svatořečeny. Obdivuji je.
ten co neměl takové štěstíodpovědět 
 Re: Světice08:30:54 16.06.2017
kulíkojc je světice, vo tom žádná...
Papoušodpovědět 
 Re: Světice08:50:12 16.06.2017
stesti, stesti... tywoe, mozna nevis kolik sichty, strel do neznama a nezmerneho usili se muze schovavat za tim, nez najdes prave takovou osetrovatelku.
Laskavy pacientodpovědět 

 Takhle se prvovýstupy dělat nemají08:46:18 16.06.2017
Mělo by se zavést nové pravidlo při prvovýstupech. Každý prvovýstup by měl být předem projednán širokou lezeckou obcí, která by se vyjádřila k počtu fixních jištění, jejich umístění. Po většinovém odslouhlasení by prvovýstupce měl teprve přijet s kolečkem plném kruhů a pustit se do práce a běda mu, jestli jedinej vynechá a připraví tak lezce o zážitkový adrenalin.
liborodpovědět 
 Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají09:12:30 16.06.2017
Dobrý pokus o satiru.
Je to prosté, prvovýstupce se nezavděčí všem a kromě obdivovatelů jeho odvahy budou lidi, kteří ho budou považovat za kokota. Pokud prvovýstupce udělá pár cest, tak ho nikdo za kokota považovat nebude, pokud jich udělá stovky a nedej bože zkurví celou oblast v určitý obtížnosti, tak holt mu budou nadávat víc.

Howg.
Prudičodpovědět 
  Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají09:38:58 16.06.2017
Zbytečně nadsazuješ. Tomajda žádnou celou oblast v žádné obtížnosti nezkurvil. Leda od Xc výš, tam to teda nedokážu posoudit. Jsou to až moc velký vášně kvůli jedný cestě.
P.odpovědět 
   Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají10:06:11 16.06.2017
Prudič asi spíš prudí obecně, ne konkrétně proti TS. Nevodjistíš = zabiješ cestu pro ty, co maj danej stupeň jako max - maně mě napadá Špek a sedmičky na masiv Informátor v Bürschlích. Vodjistíš = zabiješ cestu pro ty, co se chtěj zabít (i když ty si to furt eště můžou necvakat). Ale počet jištění v cestě je výhradně na vůli jejího autora. I když - některý hovadiny a historický omyly někdy dojdou nápravy - třeba skalka v Arnultovicích, kde místo historickejch hákovaček, který nikdo nelez a skála planěla, vystřídalo díky grupě kole Josefa Beňa 15 pěknejch sportovek po vočištěný skále.
Papoušodpovědět 
    Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají10:22:44 16.06.2017
Tak to by bylo dobře, kdybych byl jenom já mírně paranoidní :)
P.odpovědět 
     Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají11:35:22 16.06.2017
no nevim, nevim, mam za to ze prumerny lezec&ctenar na lezce chodi ze dvou ci tri duvodu a) se nasrat b) studovat vlastni rozporuplnou dusi c) a+b. Pacienti publikujici prelezy a studujuci denicky jinych pacientu jsou uz asi vzacnou vyjimkou. piiis! "emotikon citi se mirumilovne"
l.odpovědět 
    Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají16:19:30 16.06.2017
Nevím kde berou lezli pocit, že cesty musí být jisteny přesně podle jejich schopností. Pod masivem Informator jsem chodil, hledal kruh, plakal a odešel hledat cesty dal.
Cakisodpovědět 
     Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají22:00:51 16.06.2017
Jo, jo Čákis, takhle to máme často: přijdu, koukám, vidím a jdu zase dál. Ohromě to pomáhá udržovat tu turistickou kondici. Někdy takhle prochodíme celý den :-)
Bobrodpovědět 
     Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají17:40:30 17.06.2017
No, do devitek a desitek na Informatora si Spek kruhy dal. Unika my smysl, proc desitkovej lezec dela pro nej lehky cesty nezajisteny. Specielne u nej to neni ojedinely pripad ale spise pravidlo.

Takove pocinani rozhodne nepovazuji za projev dobreho lezce. Dobrej lezec dela blbe zajisteny cesty na hranici svyh moznosti
odpovědět 
      Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají18:25:16 17.06.2017
kolik jsi udelal prvovystupu?
daliodpovědět 
       Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají21:30:45 17.06.2017
Kolik si ji udelal ty?
deliodpovědět 
  Re: Takhle se prvovýstupy dělat nemají09:51:11 16.06.2017
po dotycnem panovi se cesty normalne lezou. Na rozdil od jinych. normalne blabolis.
l.odpovědět 

 Solo provovýstup22:03:54 16.06.2017
Chce to jen dotáhnout, vylézt si to a nikomu o tom neříct, nenechat se natáčet. Pak padá podezření, že ta motivace k překonávání strachu není vnitřní, ale vnější.
Véčaodpovědět 

 Pěkné!13:30:18 23.06.2017
Další nenásilný snímek o někom, kdo prostě ujíždí na lezení. Někoho holt baví lézt, jiného zas rýpat. Lidé občas dělají i chyby, to je život. Komu vadí ty pravopysné, prosím, běžte raději na spisovnacestina.cz, bude se tu na lezci pak dýchat tak nějak lépe. Dííík!
Bédaodpovědět 

 Občas se časy nemění12:47:19 16.07.2017
Tomajdu si pamatuju jaké náctiletého. Já byl o pár let starší a ten kluk měl neuvěřitelnej talent. Já už nelezu, tělo přestalo sloužit, ale na tenhle portrétek jsem se s chutí podíval. Stal se přesně tím, kým jsme předpokládal, že se stane. Co mne však následně dostalo - nebyl jsem tu hodně dlouho - tak diskuse pod videem. Nějak jsem si před čtvrt stoletím nedokázal představit, že to bude za 25 úplně stejný, jako tenkrát. Čas se občas evidentně umí i zastavit....
Vacanodpovědět 

 Foto dne:

Alprosli
 Databáze cest:
Všechny cesty (179642)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
All Inclusive 10- Súľov
Transkripce 8A Tisá - Modřín
Křečova žíla 7a -
Dachoty 7 Spekane Skaly
Vrata 7A Pečínkova Skála
Nově komentované:
Cukřenka 5B Zvůle
Polární Záře 8A+ Bor
Západní Hrana 6A Holý Vrch
Varianta Blue Elephanta 3+ Holštejn
Poslední Hrana 3 Holštejn

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: prsty prsty |

 Nové komentáře:
Re: Milí komentátoři, | Re: Není se čemu divit | Re: Oslava | Re: Takže respekt (uz tu dlouho nebyl) | Re: Není se čemu divit | Re: Není se čemu divit | Re: Oslava | Re: Oslava | Re: Ani | psychoanalytický přístup k diskuzi |

 Kde to vře:
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (189)
Nepálští záchranáři našli a vyzvedli tělo Ondreje Húserky (58)
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (29)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (20)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (2)

 Nově v inzerci:
STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Send - Large knee pad | péřovka Black Diamond Vision | Millet GTX kalhoty | Nadšená lezkyně, kde jsi? | Brigáda v Krkonoších | Sacrpa Maestrale | Pátek sobota | Statická a dynamická lana |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 406 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 343 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 320 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 314 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 290 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.