Fyzioterapeuti lezeckého repre radí, jak trénovat doma na desce | |
Pražské středisko Fyzio Gym Cooper - fyzioterapeutická podpora českého reprezentačního týmu v soutěžním lezení - začalo vytvářet seriál pro lezce, v němž radí, jak se udržovat v kondici a zároveň dělat pohyb správně.
1. DÍL: SÁM DOMA NA DESCE odkazuje na efektivní trénink na posilovací desce.
Většinu z nás aktuální situace donutila trénovat hlavně doma na posilovací desce. Připravili jsme si pro vás pár tipů, jak trénink co nejvíc zefektivnit a zároveň se vyvarovat nepříjemným bolestem a zraněním. ...
"Postupně budeme doplňovat různá kompenzační, průpravná a posilovací cvičení," napsal nám na Lezce člen týmu Fyzio Gym Cooper Patrik Chovan.
Více stránkách fyziogym.cz
Trapáce | 13:13:07 24.03.2020 | Nevím, třeba se mýlím, ale dle mého je to úplně zbytečná reklama. Neúplné, neilustrativní atp. | Richard LB | odpovědět |
  | Re: Trapáce | 13:37:39 24.03.2020 | Souhlas, reklamicka jako vyšitá :) | Ucitel | odpovědět |
  |   | Re: Trapáce | 15:11:37 24.03.2020 | Reklama | | odpovědět |
  | Re: Trapáce | 16:01:49 24.03.2020 | Nahodou, konecne se po 30ti letech cviceni na desce dozvim, co jdem delal a delam blbe. Dale potrebuju odbornou asistenci na doladeni spravne techniky drepu, sezeni, chozeni a hlavne lezeni na gauci :)
Jen skoda, ze abych se dozvedel, proc blbe lezu a po prelezeni tezkyho se rozklepu, musim za nekym jinym. | A. | odpovědět |
aktivni uchop? | 13:44:32 24.03.2020 | jsem si to rozkliknul a byt mam o muskuloskeletalnim aparatu horni koncetiny urcity poneti a nejakou dobu lezu, teda nerozumim jedny veci ... snad mi to expertne vzdelani fyzioterapeuti vysvetli ...
PROBLEM = aktivni uchop - co to jako je? ...
mantra poslednich triceti let myho lezeni zni:"kdyz cvicis na liste a chces predejit urazu - VZDY v otevrenem uchopu - zamknes-li (tedy dle odkazu naakivujes celou ruku - poutka praskaj - bum, bum, bum ...)" Proc? protoze vsechno od lokte smerem k nehtum jsou velmi jemny strutury a na malym chytu ty sily muzou bzt extremni ...
Otevreny uchop je naopak ukazany jako uplne blbe ...
ono tedy, kdyz se clovek podiva jak slecna visi na obrazcich dokumentujicich aktivaci/neaktivaci svaloveho pletence ramenniho kloubu, tak ma na obou fotkach zamcenej uchop snad vcetne pritlaku ukazovacku briskem palce - tak trochu obrazek (a nechci nikoho urazit a mozna se mylim, takze, kdyz tak se omlouvam) ukazuje cloveka se slabymi prsty, ktery musi zamknout, aby chyt uvisel.
Ramena lze jiste fixovat i pri otevrenem uchopu - to je skutecne to nejtezsi a kdo nejakou dobu leze a visi tak to vi .
Jasny, muzu mit pekne fixavony rameno, ale taky prervany poutka ... ne ze by se mi to (a jiste mnoha jinym) nestalo ...
Tak jak? aktivni uchop=zamcenej uchop? diky za vysvetleni ...
| J.Klada | odpovědět |
  | Re: aktivni uchop? | 13:51:28 24.03.2020 | No to si právě musíš zaplatit konzultaci... viz ceník:) protože z těch stánek se toho zas tolik nedozvíš.... nebo alespon já ne... | Ucitel | odpovědět |
  | Re: aktivni uchop? | 14:58:18 24.03.2020 | pri statickom viseni si putka nepretrhnes, ak si das pozor a zatazujes rovnomerne a pomaly
trenovat treba aj crimpovanie no, aj ked urcite je dobre visiet s open gripom, imho nie je az take tazke aj s tymi ramena | smok | odpovědět |
  | Re: aktivni uchop? | 15:43:23 24.03.2020 | Většina světově uznávaných lezeckých trenérů se shoduje v tom, že polozavřený úchop je z biomechanického hlediska nejvhodnější na trénink síly šlach prstů. U otevřeného úchopu bývá vytýkán efekt zaháknutí se malou plochou kůže za hranku lišty, kde vzniká díky silovému zatížení malé plochy větší riziko zranění pohybového aparátu, popřípadě kůže. Otevřený úchop ani uzavřený není ale principielně zakázaný ani nebezpečný jak se může z uvedeného článu zdát, ale většinu tréninkového času na lištách i vzhledem k komplexnosti využití a úrovni traumatizace zatěžovaných oblastí při všech zmiňovaných úchopech se jeví jako nejvhodnější.
Práce fyzioterapeutů pod hlavičkou ČHS je sice záslužná a má smysl, ale bohužel musím konstatovat, že o jednorázové ukázky kompenzačních cviků na sjezdech reprezentace mají malý nebo špatný výsledný dopad při domácím použití cviků bez dohledu fyzioterapeuta nebo edukovaného trenéra. Určitě bych doporučil využití i kvalitního lokálního fyzioterapeuta přímo v místě tréninku lezců a správně fyziologické provedení podpořil vícehodinovou praxí pod dohledem odborníka.
Co se týče samotného stylu uvedeného článku, tak je škoda, že si autoři nedali práci s komplexním popisem a vysvětlením poloh ramen, lopatek, úhlů mezi články prstů + například systémem tréninku maximální síly, AN/AE vytrvalosti, aby si z článku čtenář odnesl něco víc do praxe. Styl popisu úchopů špatně/dobře mi k sériózně pojatému článku moc nesedí a je matoucí, neboť pestrá paleta úchopů se u všech světových lezců při tréninku běžně používá a je vhodné vysvětlit proč upřednostnit polozavřený před ostatními a jakém poměru se hodí například na aktivizaci zařadit i jiné úchopy a pro jak zkušené lezce je to určené.
Vzhledem k tomu, že v době karantény se lezci uchylují k domácímu tréninku, z pohledu lezce.cz bych doporučil preferovat publikaci komplexních tréninkových videí, kterých je nespočet, spíše než seriály na pokračování s malou vypovídající hodnotou. Doporučuji např. Lattice training, kde své názory to kluci vysvětlují a má to hlavu a patu. Čau Čaj | Čaj | odpovědět |
  | Re: aktivni uchop? | 15:59:46 24.03.2020 | Aktivní úchop je tzv shybování na prstech, z otevřeného úchopu do zamčení a zpět, kolik kdo zvládne. Ideálně ve visu. Megaborci to můžou zapracovat do klasických shybů na liště. | Willhem | odpovědět |
  | Re: aktivni uchop? | 16:08:41 24.03.2020 | Moc bych se v tom nebabral. Delal jsem shyby na listach na prolomenejch i se zavazim a prsty v pohode. Zalezi, jak je kdo na co zvyklej. Ze svyho pohledu nesouhlasim, ze slabi prolamujou.Na druhou stranu znam par lidi, co se na skale udrzej na natazenejch prstech za vsechno. Kazdy si musi najit svoji optimalni cestu. A nejlepe tak, aby neskoncil u hebelky, chovana nebo novotnyho :) | A. | odpovědět |
  | Re: aktivni uchop? | 16:09:20 24.03.2020 | Rychlokvaška příspěvek. Asi je přislíbená placenbá spolupráce na 15 metodických článků pro ČHS a autoři si šetří podklady na další díly.
PS: Aktivní úchop se používá jako neizometrický trénink, kdy se například při visu mění poloha z otevřeného do uzavřeného úchopu. Jo, autorka opravdu visí za uzavřený úchop, když se to trochu přežene :) | jarda | odpovědět |
  |   | Re: aktivni uchop? | 18:40:06 24.03.2020 | Hadam ze aktivni uchop v tomto kontextu a mimo "tradicni" terminologii jest takovy, kdy zapojujes i struktury dlane, resp. "ruky". | DX | odpovědět |
  |   |   | Re: aktivni uchop? | 11:51:55 26.03.2020 | Zapomněl jsi vysvětlit, co to teda ten aktivní úchop je. | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: aktivni uchop? | 12:48:08 26.03.2020 | . | Patrik | odpovědět |
  |   |   |   | Re: aktivni uchop? | 15:17:18 26.03.2020 | Nejsem přítelem invektiv místo odpovědí, ale co jiného na toto říci než: Patriku, nepřijde ti zvláštní, že umíš psát, a přitom děláš, jako bys neuměl číst? | DX | odpovědět |
cooper | 16:33:23 24.03.2020 | Jedno je jasný. Bez toho, že budeš sypat prachy do Cooperu, jsi jako lezec úplně v prde.li. Můžeš se prakticky napřed odepsat. | | odpovědět |
Komu neni rady.. | 16:58:12 24.03.2020 | Asi by byla zbytečná ztráta času tady jakékoliv informace dál rozvádět, myslím, že většina těch, kteří tu už napsali ví už vše nejlépe :). Že nám nekdo za články platí mě pobavilo asi stejně,jakože mám slabé prsty, protože visím na zamčeném úchopu. Typ úchopu opravdu nebyl pointou. "bum bum bum" - to vážně? Přichází často proto, že se lidi na zamčený úchop nepřipraví. A dělat si reklamu na lezec.cz, to nebylo záměrem. Co děláš ve volném čase zadarmo pro lezce ty? | Nikol | odpovědět |
  | Re: Komu neni rady.. | 19:14:49 24.03.2020 | Reklama jak svině a ne že ne.
Co to má co společnýho s našim volným časem? Máte víc volno než jste si přáli, prachy vám utíkaj, tak si děláte alespoň reklamu.
Třeba na mě to zafungovalo. Díky cooperu jsem zjistil, že dělám všechno blbě a bez vašich rad jsem v prdeli. Takže už běžím počítat prachy, abych věděl, co všechno si můžu u vás zaplatit :) | | odpovědět |
  |   | Re: Komu neni rady.. | 19:24:56 24.03.2020 | Kua, jsi jen trapny hater. Vyser se na to. At to vypada jako reklama nebo ne, uplnemu zacatecnikovi toto obecne info rozhodne neublizi. | | odpovědět |
  |   |   | Re: Komu neni rady.. | 21:30:54 24.03.2020 | Hater? A když si někdo dělá jasnou reklamu a pak říká néé to není reklama, to mi jen nezištně pro vaše dobro. Tak je kdo? Třeba lhář? Trefil jsem se? | | odpovědět |
  |   | Re: Komu neni rady.. | 21:52:37 24.03.2020 | Reklama a o ničem. Ten způsob uchopu listy je jasně zavrenej, tak o čem se dal bavit. | | odpovědět |
  | Re: Komu neni rady.. | 20:15:45 24.03.2020 | A timto prispevkem jsi dojem z toho clanecku vylepsila, jo? | Pepa | odpovědět |
  | Re: Komu neni rady.. | 21:05:28 24.03.2020 | Nikol, o tom to cely přeci je. Obrázky to ukazujou vcelku přesně. Tuším spravne, ze to jsou tvoje zada?
Ono totiz bez úchopu není rameno, bez ramene není fixace velkých zádových svalových skupin, bez těch není fixace paravertebrálních svalů, bricha, pánve a velkých svalových skupin stehen. Nebo se snad mylim? Tak se to přeci na fakultě učí ne, reflexní retezcova fixace ...
Cely je to o tom, ze téhle par fotek je krátká prezentacka bez kontextu, která ukazuje efekt fixace lopatky při visu v zamcenym úchopu na velkým chytu, s mensim počtem proměnných jste to měli ukázat na hrazde, tam aspoň zeliminujete zamcenej úchop, kteréj to cely ulehčil.
Fakticky je jasny , ze polootevrenej uchop, jehož jasným indikátorem je poloha palce při držení čtyřmi prsty, je to o čem pisete. Otevřený úchop taky nikdy není pasivní viseni za šlachy a svaly bez kontrakce. Taky je potřeba říct, ze ty poměry se velmi vyrazne změní s velikosti a tvarem chytu, počtem prstu, populačně castymi anatomickými variantami hlubokeho(ych) flexoru(ů) a extensoru prstu atd.
Asi to nějakou práci dalo, ale upřímně, kdo cvičí delší dobu tohle zjistil zkušenosti s vlastním tělem, protože ho to do tech pozic samo srovná a kdo začíná, tomu se stačí podívat na video jak dělá Jan kares shyby, kde ta fixace je vidět do posledního svalovyho snopecku. Sorry, pokud tohle ma se to jmenovat jak viset na hrazdě a fixovat lopatku.
PS: ano opravdu jsem jednou slyšel prasknout poutko pres polovinu celyho staryho bebecka, to k tomu bum, bum, bum ... | J.Klada | odpovědět |
  |   | Re: Komu neni rady.. | 00:53:14 25.03.2020 | Podle me je ta lista na fotce/videu proste moc velka, proto je poloha palce vuci ostatnim prstum pri polouzavrenem jaka je a vypada to jako zamceny uchop. | T. | odpovědět |
  | Re: Komu neni rady.. | 17:14:04 25.03.2020 | "Co děláš ve volném čase zadarmo pro lezce ty?"
Udělat si reklamku v pohodě. Cooper v pohodě. Ale tyhle manipulativní kecy, který mají vyvolat falešný pocit viny, si prosím tě Nikol strč někam.
Akorát tím lidi nasereš a odradíš.
Ti co na to upozornili prostě mají pravdu. Příležitost se zviditelnit a udržovat se lidem v povědomí v době, kdy samotný kšeft nejede. Jak říkám - v pohodě. Jen z nás nedělej idioty prosím tě. | Metoděj | odpovědět |
Buchty! | 19:38:42 24.03.2020 | Já v tom nevidím žádný rozdíl. Na jednom oblázku je menší buchta a na druhým je větší buchta. | Esus | odpovědět |
uchop?? | 19:45:52 24.03.2020 | jsem mimo ja nebo co se tu stalo?? Z obr jsem pochopil,ze podstata je postaveni ramenniho kloubu vuci lopatce a zbytku trupu.vubec by me nenapadlo resit uchop prstu,kor kdyz slecna zjevne nevisi v chytu. Na prv obr je uvedeny jak je to blbe protoze ma ramena vytazeny z prirozeny osy a hrozi pretizeni a blokace krku,zatuhnuti sije a horni zkrizenej syndrom.naopak na obr c.2 ma ramena v prirozeny ose,sijovy svaly maj vic prostoru,krk se nebude vytahovat zbytecne dopredu,lopatky budou vic zatazeny sikmo dolu smer pater. Vubec nechapu,co jinyho tu resit? Hlavne s trochou citu pro telo se na to da prijit za dve tri odpoledne,staci si udelat cas a zapojit hlavu? | jenda | odpovědět |
uchop?? | 19:46:19 24.03.2020 | jsem mimo ja nebo co se tu stalo?? Z obr jsem pochopil,ze podstata je postaveni ramenniho kloubu vuci lopatce a zbytku trupu.vubec by me nenapadlo resit uchop prstu,kor kdyz slecna zjevne nevisi v chytu. Na prv obr je uvedeny jak je to blbe protoze ma ramena vytazeny z prirozeny osy a hrozi pretizeni a blokace krku,zatuhnuti sije a horni zkrizenej syndrom.naopak na obr c.2 ma ramena v prirozeny ose,sijovy svaly maj vic prostoru,krk se nebude vytahovat zbytecne dopredu,lopatky budou vic zatazeny sikmo dolu smer pater. Vubec nechapu,co jinyho tu resit? Hlavne s trochou citu pro telo se na to da prijit za dve tri odpoledne,staci si udelat cas a zapojit hlavu? | jenda | odpovědět |
  | Re: uchop?? | 20:01:44 24.03.2020 | Čau, článek není jen a postavení ramen, ale i o "aktivním úchopu", tedy předpokládám, že o to je tady řeč. Postavení ramen nikdo nezpochybňuje. | johny | odpovědět |
Nereklama | 21:01:16 24.03.2020 | Hele, lidi, jak by podle vás měl podobný článek vypadat? A myslím to vážně. Pokud se někdo nepodepíše a napíše sem něco anonymně, dostane se mu kritiky, že píše blbosti a proč se nepodepíše, když je tak chytrý. A když se dotyčný podepíše a napíše článek pod plným jménem, je to opět prohlášeno za blbost a označeno jako odporná reklama. Takže jak by to mělo vypadat, aby to bylo k vaší spokojenosti? | | odpovědět |
  | Re: Nereklama | 21:42:21 24.03.2020 | A tobě to jako reklama nepřijde? | | odpovědět |
  |   | Re: Nereklama | 22:09:17 24.03.2020 | Přijde. Je pravda, že název je tam zmíněn na tak krátký text hodněkrát. Na druhou stranu sem mohl podobný návod s rozborem dát kdokoliv, ale neudělal tak nikdo. Když už si s tím tedy dali i třeba jen trochu práce, proč jim ten odkaz a jméno nedopřát? Pokud budou mít jejich texty hlavu a patu a opravdu někomu mohou pomoci, proč jima tam to jméno nedopřát. Jo, pokud by sem dali jen půlku a závěr dali jen placený, bylo by to jiné, ale pokud sem dají nějaký smyslupný celek, tak zaplatit za něj jen přečtením jejich jména je to nejmenší, ne? Nevím no, jako reklamu to vnímám, ale ne pohoršující, beru to jako daň za obsah. | | odpovědět |
  | Re: Nereklama | 21:43:27 24.03.2020 | Slečna by měla být otočená a v mokrým tričku (propoceným od cvičení samozřejmě). Pak by tu nikdo prolomenej úchop nekritizoval. | Já | odpovědět |
  | Proč je to reklama? | 10:53:12 25.03.2020 | Mě by stačilo, kdyby se dotyčný podepsal jen jménem, bez kontaktů na firmu kde pracuje, kterou vlastní atd. Pokud to budu propagovat jako fyzická osoba je líp uchopitelné, než když tam narvu pracuju tam, a kdo chce toho to za nemalý peníz naučím. To druhé je reklama ať už "skytá" nebo přímá. | Zaviš | odpovědět |
Reklama? | 08:32:58 25.03.2020 | Zapojujete aspoň trochu mozek? K čemu by tu byla reklama, když všechna centra jsou zavřená a ještě dlouho budou... když mi zakážou prodávat párek v rohlíku, reklamou na něj si určitě nepomůžu... zjevná pomoc pro lezce zavřené doma tu je. | K. | odpovědět |
  | Re: Reklama? | 10:18:54 25.03.2020 | Tak tohle není zrovna dobrý příklad :-) Teď se udělá série článků, jméno se dostane do povědomí, a až budeš za půl roku něco potřebovat, kam se obrátíš jako první? Takže reklama to je, ne že není. Jinak by stačilo, kdyby tam napsali Patrik, fyzioterapeut s praxí, a nemuseli tam cpát info o repre, několikrát plné jméno zařízení a další tu omáčku okolo toho. Samozřejmě se jedná o marketing, Brand Awareness. Otázkou je, zda to brát jako cenu za článek a rady zdarma, nebo zda to s díky odmítnout. | | odpovědět |
  |   | Re: Reklama? | 15:21:15 26.03.2020 | oj, kdybys tak MOHL obdobně komentovat a srážet i všechny reklamní spoty v TV, obchodech, na šalinách, letáky, loga výrobců která ZADARMO(!!!!) nosíš na svých hadrech atd. - přestože od nich radu k věci nebo motivaci dostaneš jen těžko a zdarma už vůbec ne, to by byl ráj, viď? | | odpovědět |
  |   |   | Re: Reklama? | 15:59:35 26.03.2020 | To máš těžké. Reklama sice je všude, ale třeba kdyby na těch šalinách nebyla, byl by lístek dražší, kdyby nebyla v televizi, nebyly by pořady zdarma, ale jen placená TV.... Nevím, mě reklama jako způsob placení nevadí. Byl bys raději, kdyby byl článek v placené sekci, kde by to sice reklama nebyla, ale platil bys za něj penězi? | | odpovědět |
  |   |   |   | Re: Reklama? | 21:35:40 26.03.2020 | Můj příspěvek byl míněn jako mírně ironický dotaz na přispěvatele nade mnou, který se snažil nám vnutit teorii holé a prachsprosté marketingové nalejvárny. | | odpovědět |
Hrnce | 13:52:00 25.03.2020 | Zas nám tady někdo prodává zázračné hrnce... Chápu, že parta mladých lidí(sporťáků, bakalářů fyz., masér, dva magistři, přičemž jsem nepochopil, co ten druhý má za odbornost), chce vydělat na zpovykaných pražácích, kteří už nevědí, co se sebou. Tak nabízejí zázračné služby, kdy nás naučí rozumět vlastnímu tělu a správně zatínat i m. cremaster. Promo foto s AO dodá punc důležitosti. Není práce, přijde krize, ale reklamičku maskovanou za osvětu napsat mohou. člověk s elementárním citem pro vlastní tělo a selským rozumem toto nepotřebuje.
Nabádání k uzavřenému úchopu v tréninku vnímám jako sporné. Osobně jsem 1,5* zažil bumbum a vykurýroval jsem si to sám, nelezením a následným dlouhodobým tejpováním (nikoliv kinesio, neb to je placebářství). K neklinickým, ale i těm klinickým, fyzioterapeutům, mám značnou nedůvěru, jednak od nich 15 let poslouchám(když se s nimi náhodně potkám), že mě budou bolet záda, neb se z lezení hrbím a vůbec to mám špatně, zatím se tak nestalo. Dále jsem s jedním fyzio. ter. řešil, jak je to u nich s evidence based a bylo mi sděleno, že to vlastně tak moc není, je to podobně jako v psychoterapii, kdy přijde borec, postuluje učení a ostatní to kopírují a moc kriticky neuvažují, hlavně, že to funguje, ale zda daná metoda je v souladu se znalostmi fyizologie muskuloskeleteálního systému a nervového systému se moc neřeší.
Nechce se mi věřit, že daná partička má nějaké spešl nolidž, žádného Koláře mezi nimi nevidím.
Ale kola kapitalismu se musí točit, nezávidím jim to, jen bych poprosil, aby z nás nedělali blbce a nákupce hrnců... Díky | k. | odpovědět |
  | Re: Hrnce | 14:28:49 25.03.2020 | Sice jsi to vyjádřil drsně, ale je to tak.
Ještě si myslím tohle. I kdyby si člověk zaplatil všechno možný a naučili ho jak správně cvičit, běhat, šukat, držet tělo atd., tak málo, opravdu hodně málo kdo, to pak je schopen důsledně a hlavně trvale uvádět do praxe. Člověk má prostě svoje blbý návyky, který hodně těžko mění, vlastní genetický předpoklady, limity apod. Takže teoreticky by to i užitečný mohlo být, ale ve výsledku, díky dalším faktorům to jsou v podstatě vyhozený prachy. | měděný mužík | odpovědět |
  |   | Re: Hrnce | 17:49:01 25.03.2020 | Jojo, coaching, terapie, osobní trenéři, průvodci obchodama v Sapě, nejrůznější přednášky, organizované závody amatérů...
Většina toho je jen pokus jednotlivců si najít zdroj příjmů. Pro většinu populace naprosto zbytné služby a vyhazování peněz. | Tom | odpovědět |
  |   |   | Re: Hrnce | 18:15:55 25.03.2020 | no to je ten nepříjemnej důsledek aktuálního eklu co se táhne evropou. Lidi co zůstali doma si uvědomili, jak málo toho k životu vlastně potřebujou.
Je to mezní situace, ale je možný, že svět, kde na nás každejch 30m číhá reklama nebo vošoust,co si potřebuje vydělat, tak končí.
vošousti teda nekončí,jen přehoděj výhybku. | Džejn | odpovědět |
|