LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   ...I třetí družstvo zabloudilo a udělalo prvovýstup!
Hledání cesty

Hledání na Lezci

PRÁCE PRO LEZCE
Fasádní Servis
 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Update sprievodca Jelenec
Pomozte vydat knihu Dobrodružství v prášku… přidáte jen vodu
Křest lezeckého průvodce Vltavská žula

Závody
Secret Spot Bouldering 2024 (19.10)
MČR v bouldru (19.10)
Boulder OPEN 2020 LA SKALA (26.10)

Žebříček
Cesty:
21.Reich 10798
22.Slezáková 10774
23.Klapal 10768
Bouldry:
21.Šolc 9381
22.Šípek 9378
23.Urubčík 9375
Hory:
6.Punčochář 6758
7.Sejbal 6629
8.Černý 6591

Výsledky
MČR rychlolezení (13.10)
SP Praha (20.09)
EP obtížnost Bologna (14.09)

Deníčky
5672 lezců
1141682 cest
Nové přelezy:
Archeotalp 7b+
Futurs Bar 7C
Epta Xroni 7c
Epta Xroni 7c
Epta Imere 7b
Black Elef 9
Pedrův Smr 10-
Tarantula 7c
Andromeda 7c+
Crvena Tiš 7b

Stěny
Nový Jičín - Nový Jičín
RAJČE - Brno
(Sky Club Brumlovka - Praha - uzavřena) - Praha 4

Prodejny
Ing. Jan Zavadil - PROFITSPORT - Plzeň
Lezecké centrum Vertigo - Bratislava
HUDYsport - Praha 9

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Změny ve vztahu horolezectví a ochrany přírody

nůžky se rozevírají, je třeba pochopení

Vztah horolezectví a ochrany přírody byl náplní semináře ČHS, jehož závěrem jsou teze ochranářů, podle nichž se nůžky mezi zájmy OP a potřebami horolezců setrvale rozvírají a je stále obtížnější dosahovat vyrovnaného stavu jako výsledku vzájemného pochopení na úkor restrikcí.

Teze přednesl na úvod nedávného semináře v Sedmihorkách Jiří Hušek z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Horosvaz je ve zprávě z akce představil jako závěr celého semináře s tím, že "horolezectví a ochrana přírody mají společné zájmové území, je nutno komunikovat a preferovat partnerský přístup."

"Horolezectví už dávno není výlučnou zábavou úzké skupiny podivných lidí," uvedl v prezentaci Jiří Hušek. "Dnes nadstandardní hmotné zajištění, přebytek volného času, neomezená mobilita, kult zdravého životního stylu a outdooru, boom a dostupnost technického vybavení, trend maximalizace bezpečnosti a potlačení psychické složky výkonu, zvyšování nároků na infrastrukturu, prorůstání indoor lezení s lezením v přírodě... násobně vyšší počet aktivních lezců s vyšší „jednotkovou“ intenzitou využívání skal a mnohem méně udržitelným způsobem chování v přírodě. ...
Impakt horolezectví na chráněnou přírodu je v recentní podobě řádově vyšší než v podobě historické, velmi intenzivní prospekce nových lezeckých objektů a skalních oblastí, tvorba prvovýstupů formou „kobercových náletů“, rozvoj boulderingu, soutěžního lezení (kolektivní a hromadné akce...), boom ledového lezení, rozvoj dalších aktivit na pomezí H (ferraty, slack-line...), komerční lezení (outdoorové agentury...)".

"Nůžky mezi zájmy OP a „potřebami“ H se tak setrvale rozvírají a je stále obtížnější dosahovat vyrovnaného stavu (jako výsledku vzájemného pochopení a konsensu na úkor restriktivní regulace)...
problém je zvýrazněn vnitřním rozporem na obou stranách - u OP méně rigidní („oportunistická“, realistická) část ochranářů vs. část konzervativní, čistě odbornická (mnohdy bez přímé odpovědnosti za území - akademici, nevládky...)
stejně tak na straně H rozpor mezi klasiky, modernisty, boulderisty, ferátisty a dalšími -isty včetně boje o podíl na společném hřišti a jeho „spotřebovávání“ ..."


Zmínil změny na straně státní ochrany přírody: "Změna pozice AOPK v systému státní správy - nově správním úřadem celý subjekt, příležitost pro sjednocování výkonu st.správy v CHKO...
nově zaveden institut Opatření obecné povahy, který postupně nahrazuje institut výjimek (změna vztahu OP a ČHS jako nositele výjimek a garanta naplňování stanovených podmínek)
i tato změna důvodem pro hledání nových forem spolupráce - viz Dohody o spolupráci ČHS a S NPČŠ, resp.AOPK..."

"Některé změny s možným dopadem na OP realizovány a diskutovány v rámci ČHS (odluka soutěžního lezení, pozice boulderingu, vztah k zajištěným cestám, vývoj sportovních pravidel...)
dramatický rozvoj informačních technologií - webové aplikace Databáze skal ČR a Skalní oblasti včetně aplikací mobilních; potenciál pro další zvyšování exploatace lezeckých oblastí v CHÚ a zároveň mimořádně cenné a operativní prostředí pro výměnu informací.."


Více viz zpráva ČHS o semináři, kde je i celá zmíněná prezentace Jiřího Huška:

V Sedmihorkách se uskutečnil seminář věnovaný horolezectví a ochraně přírody

sth   [úpravy] 08:56 30.11.2018Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 ...09:53:36 30.11.2018
Prezentace Jiřího Huška je krásně popsaný současný stav. Zájmy svazu jsou dle prováděných činností ovšem naprosto odlišné. A jako perlička, ten kdo se provinil nejhrubším zrnem na ničení povrchu skal, je moderátor setkání(sekání)?
Pítodpovědět 
 Re: ...10:31:05 30.11.2018
Moderátor setkání byl mluvčí NPČŠ Tomáš Salov.
Nepítodpovědět 
 Re: ...17:21:43 30.11.2018
Kartáč je tam jako kajícný hříšník, nebo jako pokrytec, nebo jako egoista musí být úplně u všeho. Vyber si.
odpovědět 
  Re: ...17:43:24 30.11.2018
Podle jeho příspěvků níže to první škrtni a k tomu zbývajícímu doplň přívlastek důležitý a s klapkami na očích. On to sice vidí optimisticky, ale jako dlouholetý místopředseda VV ČHS je za současný stav přímo zodpovědný. A nejen to, sám Pravidla porušuje, porušuje zákony, zmanipuloval disciplinární řízení, pořádá hromadné akce. Akce i za dotace EU s programem Climbing for Everybody, v jehož rámci ještě vymyslí akci s rekordem na věž v NPR Broumovské stěny.
Abych Petru Reschovi nekřivdil, tak největší zodpovědnost má ale předseda ČHS, který k lezení přistupuje jako k fotbalu. Měřítkem úspěšnosti není kvalita, ale kvantita. Co největší počet členů, co největší dotace, co největší počet borháků. Jeho směr se logicky dostává do střetu s ochranou přírody. Ještě že nevyšlo začlenění ferratistů.
odpovědět 

 Pravdu díž10:17:47 30.11.2018
Je to smutný, ale je to tak. Doby, kdy to lidi dělali z čisté vášně, nadšení radost z pohybu a pobytu v přírodě, překonání sebe sama, jsou ty tam. Teď všeci počítají číslíčka, chtěj mít svůj komfort, chrápat v autě, mágovat všude, nebát se moc, nerozbít si držku.

Kdo dneska v pátek sedne na vlak s batohem, někam jede, jde pěšky, spí venku a v neděli jede domů?

Jediné řešení vidím v tom, že kdo bude chtít lézt venku, či aspoň v CHÚ, musí být členem zájmové organizace a ideálně mít za sebou něco jako horoškolu, nebo být pod dohledem takového člověka, který za něj nese odpovědnost.

A ze strany Svazu a a OOP kontrolování a vynucování dodržování pravidel lezení a hlavně jejich vymahatelnost s jasnými postihy. Pokud lidi zvlčili, či jejich moc, pak skály prostě nemají tu absorpční kapacitu pro těch pár šílenců, co se tam ztratí, pak holt se to musí udělat represivně.
Vemte si, že dnešní pravidla lezení pro nepísky i písky již obsahují ty základy, které jsou dobrý základ a možná by to stačilo.

Dalším problémem jsou komerční aktivity, tam si teď nejsem jist, jaká je legislativa, ale mám pocit, že alespoň v některých CHÚ to bez povolení není možné. Dětské tábory s rybařením na písku, nájezdy. Kurzíky.

Odpovědnost nesou stěny, zádveřní obchody(viz. Hanibal a jejich ilegální video z Tater, ale i třeba Hudy, reklamy o neomezených možnostech, jak na drahá auta), ale i ti ze Svazu, kteří hlásají "cesty pro lidi" a nutnost propagace lezení. Proč? Proč? Prostě naše skály mají omezené kapacity, na spoustě z nich nikdo nechce lézt, páč jsou daleko, nekvalitní, málo jištěné, málo sexy etc. a ta ufňukaná většina fňuká, že to chce mít jako na překližce. A pokud už si na tom někdo vaří polívčičku, tak ať také hlásá odpovědnost poučuje, to nevidíme.

Potkáte ve skalách spoustu namachrovaných debílků, všechno ve svítivých značkových barvách, keců plná huba, hodně se řeší deníček, číslíčká, kroky, kdo byl boudlrovat či lézt v nejexotičtější oblasti, ale skalku za humny neznají, hebkost lana, lehkost presek, pohodlnost židlí, esli je lepší bejt lakto-ovo, nebo čistej vegan a který BCAA nejvíc makaj, než aby se řešili normální témata, třeba kdo koho šuká a kde se večer vožerem. Těmhle borcům chybí často základní zkušenost ze skautskýho tábora a nějaká pokora, protože dneska se každej bojí dětem něco říct, když se chovaj jako hovada, aby ho jejich psychopatickej tatínek nezažaloval, nebo nenechal zmizet. Za nás držely ty záchytný/zkušenosti předávající osoby pospolu proti nám a dávali nám hranice, pravidla a výchovu, až když jedna z těch stran byla opravdu závadová, tak se to řešilo. Dneska je to naopak.

PS: Nejsem nějak moc starej...
k.odpovědět 
 Re: Pravdu díž - asi málo víš !10:41:42 30.11.2018
Vidíš to moc černě a navíc hodně generalizuješ, což už tvůj příspěvek zbytečně radikalizuje.
Pokud ještě sám lezeš, tak snad nechceš aby byli větší restrikce vůči lezcům?
V článku se naopak píše "horolezectví a ochrana přírody mají společné zájmové území, je nutno komunikovat a preferovat partnerský přístup."
Realita je bohužel taková, že dost lidí si řekne, že OP jsou všichni kokoti a dál si dělaj všechno po svým úplně stejně aniž by dohlédli důsledků.
A nesuď prosím tě lidi dle oblečení nebo jídelníčku viz moje první věta, docela chápu, že se pod tím co si napsal ani nechceš podepsat.



 George-JPodpovědět 
  Re: Pravdu díž - asi málo víš !12:55:44 30.11.2018
Tomu se říká literální hyperbola a její funkcí je v tomto případě krom nasrání spousty lidí, a vítězství v pomyslném deníčku počtu komentářů, taky rozproudit diskuzi a donutit se lidi zamyslet.
Jináč máš samozřejmě pravdu, že máme společné zájmové území, ovšem každá skupina se na to dívá z dosti rozlišných úhlů a co je dobré pro horolezce, nemusí být pro předmět ochrany, ale jak můžeš číst níže, velká část z nás si to nemyslí. A extremisté jsou na obou stranách.
Jednak jsme skupina malá, jednak privilegovaná tím, že se může pohybovat mimo značené cesty a taky hrabat, či dokonce vrtat do věcí, které velmi často se nalézají ve zvláště chráněných uzemích, nebo ty zvláště chráněné žoužele od mechů po fogly jsou svými životními cykly spolu s těmi, které mi můžeme dobívat svázány. Tedy nutnost členství v organizaci, která nějakým způsobem zašťituje to, aby její členové v těch zvláštních územích zbytečně neprasili mi nepřijde přehnaná, rybařit taky nemůže každý).

Oblečení má primární funkci, chránit před povětrnostními vlivy, a sekudární funkci, již od počátku věků, takřka stejné významnosti -- vypovídat o jeho majitely a různými prvky zvyšovat jeho prestiž. Ergo hadry jsou od toho, aby se podle toho lidi soudili navzájem.
A já prostě metrouše nemám rád a mám právo to říct.
Ono to o něčem svědčí, přehnané dbaní na vnější stránku věci, lze také nazvat povrchností, která bývá vázána s povrchností a plitkostí myšlení, tedy promiň, ale budu lidi, soudit podle hadrů, děláme to všichni.

Co se stravovacích návyků týče, většina lidí se o logice žraní moc nebaví, maximálně si tak řeknou, jak něco připravit, nebo jak dobře se nažrali, tzv. foodfetišismus a různé alternativy jsou opět projevem pózerství. Vidíme spousty trendů, které nejsou (pseudo)racionální, ale prestižní, či se naivní jedinci snaží externalizovat své schopnosti přehnanou vírou ve žrádlo a materiál (srovnej: rosolovitý začátečník lezoucí 6ku v top lezkách, jejichž potenciál nemůže ani pochopit, nechápe, že kdyby úsilí vložené do vydělávání peněz na ty lezky, vložil třeba do lezení/cvíčení, lezlo by se mu asi mnohem lépe). Takže i tady tvoje vítka pokulhává.
Víš jaký je největší problém týpka, co cvičí Cross-fit a je vegan? Co z toho ti sdělí první.
k.odpovědět 
   Re: Pravdu díž - asi málo víš !13:47:34 30.11.2018
Jo mám taky názor, polemika je OK, já těch metroušů mezi lezcema v Ádru zas tak moc nepotkávám, jinde jich je možná víc, ale tam zas tolik nejsem já.
To, že tak popisuješ, co kdo jí-nejí, má na sobě-nemá, může být i známka tvojí vlastní povrchnosti.
Nicméně nad tím nebudu dál filosofovat.

To jak se lezci budou chovat v rezervaci nebo obecně v CHKO může ovlivnit každej. Stačí, když vidíš, že něco není OK jim to říct-vysvětlit, ale ne z povzdálí pořvávat a třeba u toho ani nebejt vidět. Ta komunikace je základ.
Georgeodpovědět 
   Re: Pravdu díž - asi málo víš !20:33:45 30.11.2018
Ahoj. Smarja co to je za vyplody? Takovy zapskly elaborat jsem uz dlouho necetl. Igor Koler by se ti vysmal... zacni vic lezt s mladyma abys poznal realitu. Osocovat nekoho ze ma barevne obleceni nebo neji maso je solidni dusevni ubohost. Sorry ale tohle se ti nepovedlo. Chlape prober se! Jinak To s tebou sekne...
janodpovědět 
   Re: Pravdu díž - asi málo víš !10:27:11 01.12.2018
Ach jo. Škoda,že není více lezců, jako jsi ty. Vlastně by takový měli být všichni. Jsi skvělí,zásadový, vychovaný. Perfektní názory a přístup k lidem, přírodě. Tebe musí každý mít rád, to se pozná.
sodíkodpovědět 
 Re: Pravdu díž11:26:20 30.11.2018
Co to je za plky ?! Co ma spolecneho barevnost ,hebkost lana a nove kalhoty s ochranou prirody?!Ochranari akorat tezi z techto divnych rozporu mezi lezci . Mago a zpusob delani cest je problem komunity a ne ochranaru. Ti maji resit prirodu jako celek a ne buzerovat zanedbatelnou cast zajmove skupinky. Jaky dopad ma turismus ??!! Turista take prijede autem, zere, sere,resi jedine, kde se schova pred ostatnimi. Lezec to aspon resi, jelikoz vi,ze zase urcite prijede a nenasere si pod cestu! Ochranari jsou mimo! Tlaci tam, kde mohou tlacit a vedi, ze v tehlete komunite je vnitrni chaos a proto je to snadny cil. Na turisty, ci lyzare se tlaci tezko, protoze je to homogenni skupina, ktera je posle do hajzlu s takovyma kecama . Co to je za vola, co resi (pruvodce v mobilu ???? ) NE ! Jsme lezci,lezeni tu je vice jak 100let a chceme nadale lezt! Chovane se ve skalach slusne, protoze tam travime vsechen volny cas a nebudeme se valet pod skalama v odpadcich a hovnech. JSME PARTA , KTERA SKALAM SKODI NEJMENE - OSTATNI JSOU VNITRNI VYVOJOVE MARGINALIE , do kterych nic nikomu neni .
odpovědět 
  Re: Pravdu díž12:30:45 30.11.2018
Budeš asi z Marsu nebo tak něco, viď??? Teplou, studenou a do klece. k. to popsal zcela správně, trefně a oplně přesně. Každé slovo v článku sedí jak prdel na hrnec.
odpovědět 
   Re: Pravdu díž13:40:53 30.11.2018
k. pravdu nemá. Tedy, pospal to přesně, to je pravda, ale nevzal v úvahu tu nejzákladnější věc - pokrok a vývoj. Lezení a podobné aktivity dřívě opravdu zajímalo jen malé množství lidí, srdcaře (i když by se dalo diskutovat na témě jejich normálnosti a důvodech, protože často to pro nebyla a není jen volnočasová závala, ale forma terapie a řešení životních problémů), ale běžní lidé měli jiné starosti. A s tím, jak se zlepšuje životní a ekonomická situace, tak se určité věci stávají zajímavé a dostupné pro čím dál větší množství lidí. Přirozeně. A není to jen otázka lezení, ale všeho. Pamatuji doby, kdy jsem i jen v Krkonoších býval sám, dnes na hřebenech potkávám celé zástupy v teniskách polobotkách. Místa, kde jsem se na kole toulal přírodou, jsou plná cyklostezek, různých partiček a rodinek s dětmi... A nějaká výlučnost horolezců? Nenech se vysmát, jen historické důvody z výše uvedeného. Pro stejný příklad není potřeba chodit daleko - není to tak dlouho, co výlučnou skupinou byli automobilisté. Společenská prestiž obrovská, kdo měl auto, byl pán, když přijel na venkov, chodila se dívat celá vesnice, řidič byl za extra hrdinu. A dnes? Dnes má auto každý jouda. Podobné příklady najdeš všude - dříve byl kolo favorit a lidí, co opravdu jezdili, moc nebylo. Občas jsi viděl cyklisty, náležité hrdé na sehnané vybavení, kdo měl cyklodres, byl king, když se pak někde potkali, automaticky byli jedna komunita. A dnes? Kola se prodávají jakákoliv a dresy v Lidlu. I taková blbost, jako je rybařina, dříve bývala výlučná záležitost, dědkové vážené osoby, s matrošem našetřeným za celý život, zkušenostmi... A dnes? Opět stačí Lidl, kde za pár korun koupíš i to, o čem jsi dříve ani nevěděl. A byly ryb. organizace, kroužky, komunita... Do rybařiny tě někdo musel uvést. Dnes si koupíš za pár korun povolenku, za dalších pár korun kompletní vybavení, a jdeš chytat. Lezení je to samé. Dříve to bylo jinak, ale dnes prostě lidi ty možnosti mají, vybavení ti poradí v krámě na každém druhém rohu, takže stačí nápad, pár korun, a můžeš jít. A je jedno, zda je to lezení, kolo, rybaření, paragliding nebo cestování... Čas, peníze a auto má dnes prakticky každý, co má dělat? Sedět doma u TV a nebo kutit něco ve sklepě? Jediné, co na toto bude fungovat, by byla ekonomická krize, kdy by si lidé nemohli vybavení a výlety dovolit. Nic jiného fungovat nebude. Lidi se chtějí bavit a mají na to, nenaděláš s tím nic. Můžeš se pokusit to jen tak lehce usměrňovat, ale to je asi tak vše. Jediné, kde dobře funguje autoselekce a trestá se nedodržování pravidel, je paraglading. Vše ostatní nás převálcuje, je to něco jako mravenci. Pokud jihc je pár, ničemu nevadí. S více si poradíš, ale když přijde opravdová mravenčí invaze, převálcuje vše, co jí stojí v cestě.
odpovědět 
    Re: Pravdu díž14:19:47 30.11.2018
Chápu vše co jsi napsal, je to pravda. Až na: "...nenaděláš s tím nic. Můžeš se pokusit..." Ale naděláš. Pokud máš kompetence pro ochranu/obranu veřejného, což OP mají (a v těchto případech říkám díkybohu), nebo je území tvé a tedy máš opět plné právo jej chránit/bránit. A kašli na to, co tomu řeknou ostatní, jak o tobě budou psát na internetu, jak tě budou pomlouvat že nejdešs dobou, házíš klacky pod nohy pokroku a podobný komunistický s*ačky. Stejně budou nejvíc řvát potrefený husy. Nepomohou-li slušná slova, pokusy o dohody atd., můžeš přitvrdit jak uznáš za vhodné. Tvůj dům, tvůj hrad. Já osobně podobné tendence jako "pokrok nezastavíš, nemá cenu se snažit s tím cokoli dělat atd" přijmout za své v žádném případě nehodlám a svůj prostor žádným jeho záškodníkům zadarmo nedám. A všem doporučuji dělat totéž.
odpovědět 
     Re: Pravdu díž18:43:31 30.11.2018
Jistě, z krátkodobého hlediska máš pravdu, ale z dlouhodobého ne. Jednoho hezkého dne přijde rozhodnutí shora a ochranáři s tím nic nenadělají. Stačí se podívat na Šumavu a na to, jak se chráněné zóny změnšují, jak se povolují stavby, které byly dříve nemyslitelné, co vše tam lesníkům prochází :-(

Jakmile začnou tlačit developeři a jiné komerční organizace přes lobisty na různé zákonodárce... Neříkám, že se jim to má dát zadarmo, ale nevím skoro o ničem, co by dlouhodobě tomuto tlaku odolalo, zejména když peníze začnou tušit i místní politici a různí chytráci, kteří tam budou moci zpeněžit třeba právě pozemky pro výstavbu čehokoliv :-(
odpovědět 
  Re: Pravdu díž13:06:26 30.11.2018
Jsi naprosto mimo, koneckonců tvůj text neoplývá zrovna vnitřní konzistencí. Právě do toho, co se skalami chtějí dělat "různé vnitřní marginálie" a jak se k tomu staví zašťiťující organizace je ochranářům celkem dost a poprávu.
a Jak jsem psal výše, prosím přečti si to, Turista nemá narozdíl od nás exkluzivní práva pohybovat se mimo zpěvněné/značené cesty.

Prostě je nás moc, a od jisté míry, už i ten počet může být problém.
Přemrštěné řešení vnějších znaků, mající jediný účel a to, zvyšovat sociální prestiž, tedy šanci k mrdu, svědčí, že daná osoba se stále pohybuje na této nízké úrovni osobnostní vyzrálosti, kdy sice rafinovaně, ale stále plní úkol jí zadaný matičkou přírodou bez ohledu na konsekvence. Není v lidské přírozenosti se na věci dívat ze široka, v dlouhodobých horizontech a na úkor vlastního prospěchu. Chápeš to? Povrchní potřeba se srovnávat a převyšovat nic dobrého nevěstí. Dál už to nechci rozvádět, ale je o tom spousta zábavné literatury, pornem počínaje přes biologii až po filosofické texty, určitě si tam něco najdeš. Možná i ve Čtyřlístku by se nějaké metafory našly.
k.odpovědět 
  Společný předmět13:18:28 30.11.2018
Ještě jsem chtěl doplnit, že na OP by bylo určitě spoustu co zlepšovat a zpousta věcí mi tam přijde nelogická a jistě v tom lobbing velkých hráčů hraje roli, ale abysme my mohli prudit musíme:
a) chovat se slušně
b) být jednotní
c) občas udělat nějakou dobroserskou věc

Já třeba nechápu, že nad spoustou pískovcových skal, se tyčí nepůvodní smrkové porosty a jak známo, jehličí při rozkladu dává kyselou reakci a tmel většiny pískovců u nás je vápenatý, navíc jehličí je těžké a má malou plochu, tedy na té skále drží a v sobě drží vlhkost, oba faktory tedy urychlují erozi skalního povrchu a na spoustech míst je samotným přemětem ochrany geomorfologický reliéf, ale ty hnusný jehličnany jsou skoro všude. Navíc se pak na takový skále nedá lézt. Takže třeba tady máme společný předmět zájmu, a nikdo to neřeší.
k.odpovědět 
 Re: Pravdu díž12:14:23 30.11.2018
Vsadil bych se ze lezes uplny hovno, pac kazdej dobrej lezec vi, ze pestre barvy jsou nutnost, protoze bez nich si v lezecke komunite beztak nezasukas! Hmotnost lana a expresek ani nebudu komentovat, ty zrejme nosis ocelove karable, tak bys to nepochopil. A na konec, ne jen ze se hodne mluvi o denicku, ono se to lezeni dela hlavne kvuli tomu. Neni lepsi pocit, nez byt v denicku vysoko nad mudrcem jako jsi ty.
odpovědět 
  Re: Pravdu díž12:28:18 30.11.2018
tak teda bacha, dochazi k reverzi trendu - zensky zase projevujou zajem o borce v oskubanejch monterkach. Barevnejch manekynu uz je tolik ze predstavujou sedej dav..a zensky tradicne hledaj neco odlisnyho, aby se zvysila geneticka diverzita pripadnyho potomka.
odpovědět 
   Re: Pravdu díž12:43:12 30.11.2018
Obecně se počet lidi, nejenom lezcu v přírodě zvyšuje, máme více peněz ( ti co ne, mi prominou ), a nemusíš se chovat jako hovado, to množství proste vliv má. Krásným příkladem jsou zácpy v Adru. Ty tendence znepristupnovat určitá území jsou pochopitelné, jako lezcovi mi je to značně nepříjemné, pravé při vědomi, ze se snažíš chovat ohleduplně. Ale je to trend a lezeni je jenom střípek do mozaiky. Jediný co je důležitý je fakt držet ty hodnoty, pěkné to bylo v poslední Montaně na téma bouldering. Dělat dlouhý mezery mezi jistenim, je proste prevence proti budoucímu opotřebení skalního povrchu. Jo jinak, když prijedes do skal v poradny káře, vyběhneš tam místní prask, tak je jedno jestli mas modráky nebo elastaky a věř mi ani ponožky v sandálích nevadí.
odpovědět 
    Re: Pravdu díž13:08:31 30.11.2018
Krásně, souhlas, jen bych dodal, že voni ty opravdový práskači, nebejvaj extra vypapouškovaný. Teda pokud nemaj sponzora...
k.odpovědět 
    Re: Pravdu díž09:33:47 01.12.2018
Esli tomu dobre rozumim tak na to aby nevadily sandaly v ponozkach je krom vybehnuti mistniho prasku taky poradna kara? Teda - kdyz tam napriklad prijedu v omlaceny felicii tak o mne lokalni rostenky pohledem nezavadej ani kdybych ten mistni prask vylez v holinkach obutejch obracene?
odpovědět 
   Re: Pravdu díž15:03:05 30.11.2018
Máš pravdu, o víkendu jsem viděl Karla Bělinu s pěknou kočkou.
P.odpovědět 
    Re: Pravdu díž20:40:29 30.11.2018
Karel B se nepocita, ten je mimo vsechna kriteria.
odpovědět 
 Re: Pravdu díž13:54:09 30.11.2018
Myslím, že každým kdo na setkání byl teď i před tuším devíti lety na Strahově, musel vidět zásadní rozdíl v oboustranném respektu. Takže já bych zůstal optimistou. Je to samozřejmě dáno zejména mravenčí prací v regionech.
Petr Reschodpovědět 
  Re: Pravdu díž20:41:54 30.11.2018
akorat mravenci uz zacinaj nejak dochazet..
odpovědět 
  Re: Pravdu díž14:45:30 01.12.2018
Jen Resch po tech letech seka furt stejne
odpovědět 
   Re: Pravdu díž14:47:35 01.12.2018
Že zrovna u příspěvku s ochranou přírody nedržíš hubu kartàči
odpovědět 
    Re: Pravdu díž14:22:41 05.12.2018
Jo, pojdme se naoko tvarit, ze je vse v poradku. To jiste z dlouhodobeh hlediska pomuze.

Ze zrovna k prispevku o ochrane prirody prispiva Petr Resch... Ale asi ma kazdy tu hladinu sebereflexe a studu jinou.
odpovědět 
 Re: Pravdu díž14:50:58 02.12.2018
Já tě chápu ale oblečením, stravou a BCAA to není. Dříve bylo míň peněz, možností a taky hlavně lezců a proto bylo logicky mezi nima míň debilů..Teplákama s vytahanejma kolenama, flanelkama a klobásou s lahváčem místo raw stravy lidí ve skalách neubude. Ale jak jsem psal, chápu tě, taky na doby, kdy se lezci zdravili, ve skalách se nekradlo a po lezení se šlo na pivko a bágl sis nechal klidně v bivaku, rád vzpomínám.
koníkodpovědět 
  Re: Pravdu díž17:45:22 02.12.2018
Na Suškách se kradlo už dávno. Horejcovi ukradli vařič z baťohu někdy v roce 1980
petrodpovědět 

 A kde teda?14:05:07 30.11.2018
Sem si projel vsechny ty powerpointy na https://bit.ly/2Q7GAfL, ale zadny dramata jsem tam nezaznamenal (p. Korinek ma peknyho hafika a jakoze vtipnou prezosku). Tak kde jsou teda ty problemy?
Papoušodpovědět 
 Re: A kde teda?17:19:43 30.11.2018
Jak píšu výše:
Myslím, že každým kdo na setkání byl teď i před tuším devíti lety na Strahově, musel vidět zásadní rozdíl v oboustranném respektu. Takže já bych zůstal optimistou. Je to samozřejmě dáno zejména mravenčí prací v regionech
Petr Reschodpovědět 
  Re: A kde teda?18:16:32 30.11.2018
Hlavně,zůstat clovekem... Ať se kouří z hlavne
Hulvátodpovědět 
  Re: A kde teda?14:52:09 01.12.2018
Obvzvlast tvoje mravenci prace s pajcrem na skalach byla znacnym prinosem pro vyvoj toho vzajemnyho vztahu v pozitivnim smeru vole
Matejodpovědět 
   Re: A kde teda?11:05:43 04.12.2018
:D
odpovědět 

 Postřehy z osmihorek18:20:38 30.11.2018
Nadpis je trochu zavádějící. Z pátečního odpoledne jsem naopak odcházel s pocity, že ve většině oblastí to v současné době funguje docela dobře ku prospěchu obou stran, mnohdy se prolínajících...
Jirka Hušek to na úvod shrnul skvěle a je to člověk na svém místě. Naprostá většina názorů zástupců jednotlivých OP je opodstatněná a má svou logiku. V Českém ráji a Jizerkách je to takřka bez problémů, v Labáku je to místy trochu komplikovanější a administrativně náročnější (hlavně NPČŠ), ale hlavně díky obrovskému nasazení Jendy Pletichy jsou podmínky pro lezení podle mě důstojné a dodržovatelné. Zástupkyně KRNAPu na mě teda moc dojem neudělala, obzvláště když na otázky zasvěcených musel odpovídat někdo jiný... Kamenem úrazu je vlastně výhradně Broumovsko, kdy ing. Heinzelová během pár minut své prezentace předvedla i doposud nezasvěceným, že se s ní vážně nedá slušně vyjednávat a ve srovnání s ostatními příspěvky odjinud to byla hodně studená sprcha, nabízí se výraz "normalizace". Víc to už znovu rozebírat nebudu. Bohužel, správa CHKO Broumovsko posunuje lezení v oblasti do jakéhosi undergroundu se všemi negativními důsledky pro obě strany, i celou oblast.

MUDr. Jan Žwak (Tatuš)
Tatušodpovědět 
 Re: Postřehy z osmihorek21:48:21 30.11.2018
a muzu vedet jak je to s Jihomravskym krasem???

ja jen ze jsem nezaznamenal ze se otevrel Žleb?
ani jsem si nevsiml ze tam jezdím mín aut
ani jsem si nevsiml ze se zpristupnuje Palava
ani jsem si nevsiml ze se tady KONECNE po letech zacne uplatnovat hnizdeni na cast cest, misto toho se zatne tipec na cele casti oblasti
i kdyz at jim nekrvidim, zazil jsem i jeden rok kdy se opravdu uzavrelo aaspon na casti jen cast cest
(nektery druh ptactva je u nas premnozen) ale to neznamena ze nerespektuji zakaz lezeni a nevazim si zvirectva :)
spis je fakt ze leze vic a vic lidi a de cim dal tim vic o cisla nez o "splinuti" i s prirodou..

Jen bych rad vedel kde teda ta "souhra" pro nas na morave je? Fakt vim o par "pidi" mistech kde se udelalo par cest, ale treba Žleb plny skal nic. A nejvetsi paradox tomu je ze vas tam spis zajede auto, nebo uslape autobus turistu nez ze spadnete.

Skoda skoda ze tady to zamrzlo.

Preji jinym mistum at se maji dobre a dari se jim to zvladnout lepe. Stejne ac moc ochp nemam v lasce at se snazi dal s lezci domluvit. Ono zadne nejednani a domluva nepovede.
odpovědět 
  Re: Postřehy z osmihorek22:06:06 30.11.2018
Morava tam nebyla zastoupená ani OP ani lezci myslím.
odpovědět 
   Re: Postřehy z osmihorek22:45:07 30.11.2018
Myslim, ze jeden z hlavnich problemu je ten, ze H.O. prukaz dnes muze dostat, jaky koliv amater, popripade preklizkovy lezec, bez jakych ko-li znalosti o lezeni, ktery si napise na svaz o prukaz. Kdyz se toto zacalo dit, volal jsem tehda cca. 10-15let na svaz a tehdejsi predsedkyni jsem na to upozornoval. Rada lidi, bez jakych ko-li zkusenosti, kteri dostanou prukaz si mysli, ze okamzite muzou tim padem lezt vsude. Stavaji se nejen nebezpecni pro sebe, ze si zpusobi uraz, ale tez z neopatrnosti k druhym (Viz. priklad Susky, schodi vedome kamen a nevedi, ze je treba hlasite zakricet pada kamen, aby nezranil ostatni pod nim na ceste pod skalami). Kazdy kdo vlastni prukaz CHS, by mel bud v oddile, nebo u kvalifikovane osoby (Horsky vudce, horolezec s vyskolenim 1.2. tridy) projit kurzem, kde se nauci smickovat,lezt v horach atd. tak jako to bylo drive. Bohuzel zustalo bez odezvy. Myslim, ze kazdy, je zodpovedny sam za sebe, ale prukaz by se takhle rozdavat samovolne za poplatek nemel. Pavel Malina
pavelmalinaodpovědět 
    Re: Postřehy z osmihorek23:24:55 30.11.2018
Vždycky jsem ti říkal, ať nespíš při hodinách češtiny, ale ty usneš i na F5.
Franta Jahoda - spolužákodpovědět 
     Re: Postřehy z osmihorek08:24:09 01.12.2018
On ten Malina byl vždycky pomalejší, samý vyprávění a pak nic nebylo.
Marcela Osružinováodpovědět 
      Re: Postřehy z osmihorek18:38:06 01.12.2018
To same co pro pana Jahodu, plati i pro pani Ostruzinovou. P. Malina
pavelmalinaodpovědět 
     Re: Postřehy z osmihorek18:35:50 01.12.2018
Pana Jahodu jsem zadneho za spoluzaka nemel. Je trapne,ze misto racionalniho prispeveku,se nedovedes ani podepsat. P. Malina
pavelmalinaodpovědět 
      Re: Postřehy z osmihorek19:55:16 01.12.2018
Ale dyk jo. Jen je proste priserny to tvoje jak-koli smickovani :-)
Franta Jahodaodpovědět 
       Re: Postřehy z osmihorek13:55:59 02.12.2018
Omlouvam se za preklep ve slove smyckovani. Podstatou clanku je uvedomeni... Pokud si toto (lide kteri s tim neco muzou delat-Chs) vezmou za sve a zachrani se nekomu zdravi, nebo zivot, muj cil tim to bude naplnen. P. Malina
pavelmalinaodpovědět 
      Re: Postřehy z osmihorek09:06:23 02.12.2018
Je smutné, ze v dnešní době nedokážeš odeslat komentáŕ, tak aby se nezobrazil 5x. Již bylo adminem smazáno. Tak se nediv.
odpovědět 
   Re: Postřehy z osmihorek09:06:30 01.12.2018
Pokud vím byli tam zástupci jak CHKO Moravský kras tak i z Pálavy.
A můj osobní názor, že po letošní sezóně si lezci zaslouží omezit lezení v Krasu ještě víc, lézt v místě, kde je z důvodu hnízdění zakázáno lézt pět cest jen z důvodu, že si ji musím teď honem vylézt je výrazem nechci říci ani čeho. A ještě to veřejně prezentovat na webu. O tom, že nyní již lezci hojně bouldrují uvnitř Lidomorny x srovnej s odporem proti ferratě která tam byla, ale přes zimu byla zavřená z důvodu, aby se nerušili spící netopýři, ani nemluvím. Akorát se to řeší bez zbytečné medializace, někdo dostane pokutu a je klid. A to že mezi děvčaty, co šly do zakázané zóny nad Býčí v době hnízdění sokola byla i lezkyně, ani nemluvím. Názor jiných je, že by se lezení ve Žlebech mělo omezit ještě více a jsou to jiné zájmové skupiny. Takže si vyber. A s ohledem na to, že se lezci v 90% chovají jako prasata si nic jiného nezaslouží než skončit na umělkách:-).
Vlkodpovědět 
    Re: Postřehy z osmihorek19:19:10 01.12.2018
Vlku to jako fakt? Ani neverim ze si to ty.

No ja za celou dobu co lezu tak v krase jsem nedal cestu mimo otevrene moznosti. Nebo spis o tom nemohl vedet jestli se tak stalo.

Prislo mi ze ten jeden rok kdy se lezlo kolem hnizd bokem melo normalni prubeh.
Chovani hold upadlo, je nas moc. A pristup je hold preklizka, cisla.
Se Zlebem jsem ale v udivu co lezu. Je vetsi sance ze me tam prejede auto nez nebezpeci lezeni. Pak tady clovek cte jednou za cas jak je Zleb nutne chranit.. Chapu CHKO kde noha nepachne, ale tohle je divny.
odpovědět 
     Re: Postřehy z osmihorek20:35:37 01.12.2018
Tak ty zákazy nelezení kolem hnízd se zpravidla dodržují, ale stačí i jeden kokot, co si to ještě zapisuje...
Willhemodpovědět 
     Re: Postřehy z osmihorek10:29:55 02.12.2018
Ano, jsem to já a je fakt, že mě to chování mnohých lezců irituje čím dál tím víc. Nepořádkem a hlukem na skalách počínaje, přes nerespektování zákazů parkování, nerespektování zákazů v době hnízdění až po lezení v zakázaných a borhákování cest v zakázaných a to i některými jedinci co jsou v některé OVK. Takže když se ke mně všechny ty informace postupně sbíhají, nemůže se nikdo divit, že jsem nejraději za dnešní stav počasí, kdy na skalách nepotkám ani živáčka:-).PS: Právě končící rok 2018 byl v tomto ohledu extrémní a uvidím jestli je to jen nějaký výkyv či změna trendu.
Vlkodpovědět 
      Re: Postřehy z osmihorek11:09:09 02.12.2018
tak tedy si me prekvapil ze si to opravdu ty.. To bych necekal ze budes tak prisnej i ke "kamaradum".
Tento ani minulej rok jsem poradne nelezl, tak ze stav mi prisel akorad hodne lidi i v dobe kdy normalne chcipl pes.
Prijde mi ze se ztratil ten druh lezeni z drivejska. Lidi nepozdravi na zpet cim dal casteji...
odpovědět 
       Re: Postřehy z osmihorek11:44:48 02.12.2018
Taky nezdravím. Jo, dříve to šlo, potkával jsi "kamarády", lidi se stejnými zájmy a stejnou životní folozofií, stejně, jako na sebe mávli cyklisti, houkli na sebe vodáci, pozdravili se turisté... Ostatně, ono někoho potkat bylo vždy zpestření. A dnes? Na vodě bys nedělal nic jiného, než jen řval Ahóóój, na kole bys musel řídit jednou rukou, protože bys druhou jen stále mával, a při turistice by sis namohl hlasivky. Mé aktivity dělám kvůli sobě, lidem se snažím vyhýbat, a pokud někde někoho potkám, raději bych ho poslal do hajzlu, než vstřícně zdravil. Takže ne, nezdravím a nebudu :-) Jediná výjimka jsou obtížně dosažitelná a náročná místa, kde musíš k dosažení opravdu mít nějakou výkonnost a schopnosti, tam je pozdrav a ocenění na místě.
odpovědět 
        Re: Postřehy z osmihorek06:56:09 04.12.2018
Huba by ti neupadla !
odpovědět 
         Re: Postřehy z osmihorek12:59:06 05.12.2018
1. v některých případech upadla, nedělal bys nic jiného, než zdravil a zdravil a zdravil...

2. pozdrav byl určitým vyjádřením příslušenství k nějaké komunitě. Pozdravem dáváš najevo, že s dotyčným sdílíš určitou filozofii, zájmy... není to cizí osoba. Když jdeš Prahou nebo jedeš v MHD, také každého nezdravíš. No a z toho to vychází. Když si jsem na vodě, na kole nebo třeba na horách, nemám zájem se kamarádit nebo spolčovat, většina lidí je mi cizích a jen mne tam štvou, byl bych nejraději, kdyby zmizeli. Ne, ty opravdu mile a vstřícně zdravit nebudu. Pozdravem si vybírám společnost a sociální skupinu, ne že budu zdravit každé jelito, které potkám :-)
odpovědět 

 Přání otcem myšlenky18:49:26 01.12.2018
Osobně jsem na tomto semináři věnovaný OP nebyl, avšak na tom minulém ano. Dodnes si pamatuji, že hlavní či spíše jedinou postavou, která se vůči nám horolezcům projevovala povýšenecky, byla úřednice právního oddělení MŽP. A to zejména proto, že se vysmívala/zdůvodňovala účelovost snahy vedení ČHS prezentovat naši organizaci jako sdružení, jehož hlavním předmětem činnosti je ochrana přírody a na základě toho se domáhat účasti ČHS ve správních řízeních v ZCHÚ… (ČHS kvůli tomu dokonce i měnil stanovy a hádejte, kdo byl tehdy organizačním místopředsedou VV...?). Což se jí nelze vůbec divit. Stačilo však ji, pracovníky OP, sekretariát a vedení ČHS taktně upozornit na to, že ve správních řízeních se orgány OP nemohou opírat jen o zák. 112/92, ale také jsou povinny řídit se zákonem 500/2004 (správní řád) a bohorovný přezíravý pohled dotyčné dámy se rázem vytratil… proto vyvozovat z atmosféry na tomto semináři v porovnání s atmosférou na předchozím jakýsi pro nás optimistický vývoj na poli OP, je dle mého názoru poněkud zavádějící, respektive se jedná pouze o přání, které se stává otcem myšlenky. Ale nic víc.

Naopak se domnívám, že naše postavení se od té doby spíše zhoršilo. Zatímco dříve měli s našimi aktivitami ve skalách problém vesměs jen OOP, dnes pro značnou přelidněnost a z toho plynoucích vedlejších efektů nás mnohde již mají plné zuby i místní obyvatelé (viz nejeden článek zde na lezci) a s jejich oporou v zádech se restrikce OOP vůči nám budou provádět mnohem snáz.

PS: Vysmívat se Pavlovi Malinovi za jeho názory jistě lze, avšak nic to nemění na tom, že má pravdu.
JiBodpovědět 
 Re: Přání otcem myšlenky09:03:46 02.12.2018
Jestli jsi si nevšiml, tak milému Pavlovi se nikdo nesmeje za jeho názory. Dostal se do řeči z jiného důvodu. Což jsi pravděpodobně nezaregistroval, jelikož admini jeho další 4 komentáře smazali. Ja jen aby bylo jasno. A samotnému Pavlovi chybí jistá míra sebereflexe, dle jeho ublíženych komentářů.
Marcela Ostruzinova - bejvalkaodpovědět 
  Re: Přání otcem myšlenky17:55:45 02.12.2018
jo. kdyz clovek zareaguje na dementni kecy tak je bez sebereflexe a jeho reakce je nutno pojmenovat jako ublizene.
Ucebnice politicke demagogie, kapitola 1.
odpovědět 
   Re: Přání otcem myšlenky15:12:47 03.12.2018
Vsiml jesm si, ac se techto debat zucastnuji minimalne, ze se zde vyskytuji dve skupiny lidi.
Jedni, kteri jsou nosni- snazi se problem pojmout a racionalne posunout,ke prospechu veci a vsech.

Druha skupina, ktera neprinese ale vubec nic, misto toho kritizuje preklep a neposune zaklad debaty ani o kousek dal.
Jsem pevne presvedcen, ze ostatni zasveceni do problemu tyto dve skupiny vzdy rozeznaji.
Preji Hore zdar kamaradum a ochrancum prirody. P. Malina
pavelmalinaodpovědět 
    Re: Přání otcem myšlenky18:57:54 03.12.2018
Jestli jsi si milý Pavle všiml, tak se nediskutuje tvůj názor, ale způsob prezence tvého názoru. Což bohužel totálně dehonestovalo co chceš říci a ještě se v tom hrabeš. No nic, mysli si chceš, jinak si nastuduj co znamená klávesa F5 a možná ti to příště pomůže. A neusinej za tou klávesnicí. Mír v duši.
Marcela Ostruzinova - bejvalkaodpovědět 
     Re: Přání otcem myšlenky19:06:13 03.12.2018
Ehm, Ostružinová, ehm, už jsem ti to říkal mockrát, nepoužívej cizí slova, když nevíš, co znamenají. Copak to jde, dehonestovat názor? Dopříště si to nastuduj ve slovníku.
František Rybízodpovědět 
     Re: Přání otcem myšlenky12:30:28 05.12.2018
prezence/prezentace, suvenýre.
odpovědět 
    Re: Přání otcem myšlenky22:24:34 03.12.2018
Seděl jsem sice až 3 lavice za váma, ale Pája byl vždycky pomalejší, to bylo celých 6 let na druhém stupni školy jasně znát (taky jsem 2x propadl z češtyni). Teď Pája, jako mladý, objevil lezce, napíše názor (obecně známý) s chybami a 5x ho pošle, pak se čertí :-) Skoro mám pocit, že se kámoší s eRkem :-)
Ty skupino jedna :-)
Vendelín Ředkvičkaodpovědět 
    Re: Přání otcem myšlenky22:27:06 03.12.2018
Druhá skupina upozorní jen na to, že neumíš ani psát česky a proto jsi pro srandu. Chápeš?
odpovědět 
     Re: Přání otcem myšlenky14:33:59 05.12.2018
tady jste skupiny koukam vsichni.
odpovědět 
      Re: 20:34:19 06.12.2018
Zaver: V dobrem, jsem se chtel zucastnit zajimave debaty a prispet svojim clankem abych prospel vsem a to z toho duvodu, ze se v lezeni s prestavkami pohybuji od 85.roku.
Kdyz zjistuji, jake lzi a nepravdy jsem se o sobe dozvedel z napodobenim a neexistujicich jmen mojich (radoby) spoluzaku, ci zesmesnovani meho jmena, uvazuji, jaky ma smysl zde tyto nazory uverejnovat.
Ten kdo se pod clanek nepodepise celym jmenem a prijmenim, popripade neni v lezecke komunite znam pod svou prezdivkou, je v podstate anonym a zretelne jeho clanek nese z nejake, nejspise (obavy ze zverejneni praveho jmena) strach co uverejnil. Timto se vracim k puvodnimu clanku z 30.11. kdo se muze skryvat (v lezecke komunite s koupenym H.o prukazem) za lezce. Clovek bez minimalni znalosti k ochrany k prirode, bez opravdove lezecke znalosti- ktery muze byt nebezpecny ne jen pro sebe, ale i druhe ve skalach o prirode nemluve, ktera by mela byt na prvnim miste.I tato debata, uverejnene clanky prozrazuji, jake lidi se ve skalach a horach vyskytuji, jaky muzou mit pri setkani s nimi charakter a co se dnes muze ve skalach ,horach cekat.
Tak ze pro vse zle, je vlastne nakonec dobre vedet s kym se muzeme v dnesni dobe setkat.
Preji pokud mozno vsem, aby to byli ti (podepsani), kteri neskryvaji svoji osobu a dobre jste vedeli co od nich muzete cekat. Pavel Malina
pavelmalinaodpovědět 

 Foto dne:
Trebenna East
Willy Wancker, 8
 Databáze cest:
Všechny cesty (179590)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Holubník IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
La Peine 6A+ Fontainebleau
Technomaniaque 5B Fontainebleau
Tasmin 3 Fontainebleau
Nero 6A+ Fontainebleau
Nově komentované:
Pedrův Smrk 10- Josefovské Údolí
Pedrův Smrk 10- Josefovské Údolí
Dvoukruhová 5+ Skalný
Cesta K Nebeskému Klidu 6+ Srbsko
Na Pannu 6- Srbsko

 Nově v diskusi:
Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | prsty prsty | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: letadlo matroš | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování | Re: Přírodní kotevní body a jejich použití pro jištěí, slanování |

 Nové komentáře:
Poučení | Re: RIP Ondro | Re: poučení | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: jak to bylo doopravdy? | Re: RIP Ondro | Re: RIP Ondro | Re: RIP Ondro |

 Kde to vře:
Mára Holeček a Ondrej Húserka vylezli na vrchol Langtangu (128)
Mára Holeček: Při sestupu z Langtangu zahynul Ondrej Húserka (121)
Ukrajinský top lezec Maksym Petrenko padl při obraně Ukrajiny (37)
VENI VIDI VOLAVI in honorem Alexandri (12)
Rozhovor s Lynn Hill i s lezením na její domácí bouldrovce (1)

 Nově v inzerci:
Sacrpa Maestrale | STANOVÉ KOLÍKYUltralehké,odolné,kvalitní SET 8+1NOVÉ,NEPOUŽITÉ! | RAB DOWNPOUR ECO-membránová bunda pánská | Pátek sobota | stěna Jirkov | Statická a dynamická lana | Lezačky | Mantra Pant W | Prodám lezečky | Master 9.7 50m Bicolour (nelezené-nové) |

 Anketa:
Jaké technologie nebo aplikace používáte při lezení a jak vám pomáhají?
 GPS a mapové aplikace 
 383 
 Lezecké aplikace pro sledování výkonu 
 326 
 Sociální sítě pro sdílení a inspiraci 
 295 
 Vzdělávací aplikace pro techniky a trénink 
 295 
 Aplikace pro evidenci a sdílení výstupů 
 274 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.